reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 8.9.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

„Učiníme elektrické světlo tak laciným, že pouze bohatí budou svítit svíčkami,“ řekl Thomas Alva Edison novinářům, když jim ve své legendární laboratoři v Menlo Parku v New Jersey před 130 lety předváděl svůj ojedinělý vynález – elektrickou žárovku.
 
Geniální Edison svým výjimečným vynálezem rozsvítil bulváry velkoměst, přinesl elektrické světlo do nejvzdálenějších míst planety, umožnil miliardám lidí planety získat při světle elektrické žárovky lepší vzdělání a zásadně zvýšil komfort života i těch nejprostších.
 
Dnes se se žárovkou loučíme. Od 1.září již na pultech nekoupíte žárovku silnější než 85 W nebo silné mléčné žárovky. Nejen v České republice ale kdekoliv v Evropské unii.
 
Po celé jedno století neustále vylepšovaný Edisonův vynález dosáhnul vysoké spolehlivosti a současně minimální ceny. Přesto odchází. Bohužel ne proto, že by byl vytlačen v čistém konkurenčním boji. Odchází z rozhodnutí politiků.
 
Ti, zcela posedlí soubojem s údajnou klimatickou změnou a ve spolupráci s největšími výrobci žárovek (!), usoudili, že klasická žárovka je natolik neúsporná a nehospodárná, že je nezbytně nutné přistoupit k jejímu postupnému ale povinnému stahování z trhu.
 
Ne konkurenční souboj s úspornými žárovkami, ne zánik žárovky jako výsledek nabídky a poptávky na trhu a svobodného rozhodování zákazníka, které žárovce dá přednost. Politické inženýrství a nemístný aktivismus společně rozhodly, že jsme někým zvenku nuceni se s klasickou žárovkou rozloučit.
Nechci vést fyzikální polemiku o zjevných výhodách či nevýhodách klasických a úsporných žárovek. V tom není podstata mé kritiky právě proto, že si je každý dobře vědom všech kladů a záporů - proto se sám umí rozhodovat o svých preferencích. Slova „musíme“ a „nesmíme“ mi na tom celém nejvíc vadí!
Jsem zásadně proti tomu, aby si politikové – ruku v ruce s několika významnými výrobci - osobovali právo rozhodovat o tom, co je pro zákazníka (občana) dobré a co ne.
 
 Politik nesmí svá rozhodnutím nadřazovat nad svobodná a spontánní rozhodování svých občanů. Pokud chci šetřit a spořit (což je správné), musí to být výsledkem pouze mého rozhodnutí. Nechci svět, ve kterém jsou politikové moudřejší a vědí lépe, co je či není pro občana dobré. Osud žárovky je příkladem takového světa.
 
 Ano, svoboda volby v sobě nese riziko omylu a ztráty. I toto přijímám, neboť člověk je ve své podstatě tvorem ekonomickým a z chyb se sám umí poučit.
Na dnešní debatě o žárovkách mě vůbec nezajímá, kolik emisí CO2 do ovzduší se ušetří či kolik jaderných elektráren bude možné kvůli těmto úsporám „vypnout“ (přičemž všechny tyto prognózy jsou statické a nepočítají s tím, že bychom spotřebovávali elektřinu jinde a jinak).
 
Vymezuji se proti dogmatické, módní, neekonomické a především nekritizovatelné politice fundamentálního environmentalismu, pro který je souboj s tzv. klimatickou změnou posvátnou ikonou.
Je to zhoubná ideologie počátku 21.století. Nejde v ní o souboj tříd nebo nadřazenost rasy a stejně málo dbá o blahobyt obyčejného člověka. Zato nás zbavuje svobody rozhodovat o svých životech plíživě a stejně účinně jako ony chmurné ideologie minulého století. Ani to moc nevnímáme, protože „cíle jsou přece správné“.
 
Takže, sbohem, žárovko – a děkujeme ti! Jsi symbolem svobodného a liberálního světa, ve kterém si vynálezci a objevitelé museli na živobytí svými vynálezy a objevy vydělat a politikové se jim nepletli pod nohy. Snad právě proto byly jejich objevy tak překvapivé a převratné.
 
Ivo Strejček
poslanec Evropského parlamentu za ODS
30.srpna 2009
www.istrejcek.cz      

reklama
1333 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Honza, 8.9.2009 12:02:17)
Odpovědět
No a co? Tak nebudou žárovky nad 80W. Zbytrečně to žere. Stejně jsme kupovali obyčejné žárovky do hodnoty 60W i před začátkem úsporek. Více je již zbytečné. Stolní lapmička přeci nepotřebuje 100w žárovku a na lustr je to zbytečně, protože to stačí menší světlo.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(bm2, 8.9.2009 12:22:30)
Odpovědět
Blahoslaveni chudi duchom, lebo ich bude kralovstvo europske a na rozdiel od kacirov - skeptikov budu mat dvojnasobny pridel toaletneho papiera a mandariniek na prveho maja.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(zgr, 8.9.2009 13:09:04)
Odpovědět
ale ony skončej i 60W a časem úplně všechny!
aspoň tak to ty eurosráči plánujou!
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(m., 8.9.2009 13:56:40)
Odpovědět
Pokud jsem dobře pochopila obsah, tak autorovi článku NEJDE o žárovky, ale o zákazy a příkazy, které mohou přijít na cokoliv.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Alberto Kvěch, 8.9.2009 20:42:07)
Odpovědět
Jistě ,že nejde ani o žárovky ani o zákaz a příkaz. Euroskeptikum jde opět o zneužití čehokoliv proti EU, tak melou krávoviny.Jinak to už nazvat nejde.Promiňte.Euroskeptici se neštítí ničeho.Horší skupinu lidí jsem od roku 89 neviděl. Hrůza děs.Národní strana,dělnická,Sládek atd. jsou proti ním čajíček a slušní lidé.O Klausovi už ani nemluvím, abych se před spánkem nenaštval.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(M., 9.9.2009 14:32:19)
Odpovědět
Zneužívají žárovku?

Ne, pouze se snaží na příkladu, který snad i propagandou zblblé masy pochopí, ukázat na totalitní směřování v ideologii a činech perfidní bruselské oligarchie.

Skutečné problémy nejsou žárovka, ale
- bytostná nedemokratičnost
- absence rovnováhy tří mocí
- absence systému brzd a rovnováh
- absence zpětné kontroly voličem
- minimální odovědnost exekutivy
- absence politického národa a torpédování snah o jeho konstituování
- pohrdání tradicemi a kulturou autochtonních Evropanů
- (j)elitářství a neférovost
- klientismus, korupčnictví, spojení s cynickým nadnárodním velkým byznysem
- pozérské "páchání dobra"
- kariérní systém založený na "evropanství", který nutně generuje devótnost a odeskává zpětné vazby
- nestydaté korumpování klientů systémem zbytečných a neférových "dotací"
- nelogická, antiliberální a v důsledcích vražedná levičácko-multikulturní ideologie, která nemůže skončit než Hobbesovskou "válkou všech proti všem", případně tyranií, proti které byl komunismus čajíček

... jakož i (naštěstí!) nefukčnost a neschopnost celého bruselského systému
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Glosátor, 9.9.2009 16:11:25)
Odpovědět
Řekl bych, že antieuroskeptici - jste-li Vy jejich typickým zástupcem - jsou ještě horší skupina.

Mimochodem, Klaus několikrát řekl, že euroskeptikem není. Patří to k jeho oblíbeným: "Co Klaus neřekl..."
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Dan, 11.9.2009 10:19:41)
Odpovědět
Ano, Klaus dokonce osobě několikrát řekl že je eurooptimista, to je demagogie co ? :)))


Dle encyklopedické definice obecného významu těchto slov, je jasné že Klaus lže a dělá si z huby pr del.

Celosvětově je Klaus považován za euroskeptika, takže není podstatné co on říká osobě, ale jak ho vidí veřejnost.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Glosátor, 11.9.2009 13:22:31)
Odpovědět
Tyhle nálepky jsou nebezpečné. Euroskeptik, heretik, třídní nepřítel...kde to skončí?
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Alberto Kvěch, 8.9.2009 20:50:01)
Odpovědět
Pane, to mluvíte o těch co zneužívají i žárovku proti EU a neví co to je stud.Asi ano.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(M., 9.9.2009 14:23:04)
Odpovědět
Z takových, jako vy, je mi skutečně na blití. Nacistická, komumnistická i budoucí euro-islámská totalita jsou možné jen díky konformním přikyvovačům, jako jste Vy.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(M., 9.9.2009 14:21:19)
Odpovědět
Hezký argument vykrákaného eurohujera.... nebude rozumnější zavést rovnou 1 druh oděvu do práce a 1 pro zábavu pro všechny, jakož i společné stravování v komunálních vývařovnách?
Po vzoru Severní Koreje?
Nebo Vám fakt nedochází, že totalitní tyranie začínají vždy postupně, maličkostmi? Že ďábel se skrývá v detailech?
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(M., 9.9.2009 14:21:41)
Odpovědět
Hezký argument vykrákaného eurohujera.... nebude rozumnější zavést rovnou 1 druh oděvu do práce a 1 pro zábavu pro všechny, jakož i společné stravování v komunálních vývařovnách?
Po vzoru Severní Koreje?
Nebo Vám fakt nedochází, že totalitní tyranie začínají vždy postupně, maličkostmi? Že ďábel se skrývá v detailech?
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(Alberto Kvěch, 8.9.2009 20:54:15)
Odpovědět
Strejčku,Strejčku.Čapni Fajmona za ručičku, běžte do světa a někde se laskavě zapomeňte. To co předvádíte je ubohost i s Vašim Klausem.
Re: Sbohem, žárovko! Sbohem svobodo!
(BJ, 9.9.2009 0:26:35)
Odpovědět
Moc a moc pěkně to pan Strejček napsal. Nechápu co tento moudrý muž ještě pohledává v euroservilní, cammeronovsky zezelenalé ODSCSSD.
A pro ty, co jim ten zákaz obyčejných žárovek (zatím) nevadí: Já jsem ty tzv. "usporné" zkusil a vyhodil - fungují prachmizerně a jsou strašně drahé. Mám doma ve svítidlech celkem 28 stowatových žárovek, 16 mignonek čtyřicítek, a čtyři šedesátky. Mám totiž kromě SVOBODY volby rád také SVĚTLO, nikoli šero či dokonce tmu. Většina z těch mých žárovek slouží již čtvtým až pátým rokem. Nevzpomínám si, kdy jsem některou z nich musel naposledy vyměnit. Jen blb nahrazuje léta dobře sloužící žárovku "edisonovku" za 9Kč debilní zářivkou za 300Kč. Blb, pokud to udělá dobrovolně, sice zůstane blbem, ale svobodným blbem. Nemám nic proti svobodným blbům, pokud nám neblbům svou blbost nevnucují skrze blbou státní moc.
Přidávám odkaz na svůj článek o zákazu žárovek:
http://frantovo.cz/blog/index.php?q=zakaz-zarovek-v-eu-mraz-prichazi-z-bruselu