reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 24.9.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

Odpověď prezidenta republiky na dopis senátorky Aleny Gajdůškové
 
 
 
V Praze dne 24. září 2009
 
 
 
Vážená paní první místopředsedkyně Senátu,

děkuji Vám  za Váš dopis z 11. září, ve kterém mi dáváte na vědomí otevřený dopis skupiny 22 senátorů a senátorek z 23. července adresovaný senátorům, připravujícím podání Ústavnímu soudu ve věci Lisabonské smlouvy, a žádáte mne o sdělení důvodů, proč jsem dosud Lisabonskou smlouvu neratifikoval.

Skupina Vašich kolegů se na mne obrátila 12. května s tím, že připravují stížnost k Ústavnímu soudu, a požádala mne proto, abych ratifikaci odložil a vyčkal rozhodnutí Ústavního soudu. Vyhověl jsem jim, protože kdybych tak neučinil, zbavil bych je práva, které jim ze zákona přísluší. Jistě i Vy chováte úctu ke svým kolegům, byť jiného názoru, a nechcete jim zabránit, aby toto své právo uplatnili. A jistě si nepřejete, abych případnou ratifikací v průběhu příprav tohoto podání umožnil následné zpochybňování její platnosti. 

Podle informací běžně dostupných z tisku bude podání senátorů předloženo Ústavnímu soudu během několika dnů, již 29. září. Předběhnout je v této fázi ratifikací by bylo chybné. O tom, že skupina senátorů vedených Jiřím Oberfalzerem svůj záměr myslí zcela vážně a že nejde o politickou obstrukci, mne přesvědčil text jejich první žaloby týkající se zákona o vázaném mandátu, se kterým jsem se v minulých dnech seznámil. Tato stížnost úzce souvisí s Lisabonskou smlouvou a byla oddělena do samostatného podání pouze z formálních důvodů. Ostatně sám zákon o vázaném mandátu spojuje svou účinnost s Lisabonskou smlouvou a nijak nezastírá, že je jejím prováděcím zákonem. Vyrozuměl jsem, že požadavky senátorů  lze stručně shrnout do následujících bodů:

1) Žádají, aby každý poslanec anebo senátor mohl podat své komoře návrh, aby se zabývala porušením principu subsidiarity (tedy principu, že EU smí jednat jen tehdy, pokud zamýšleného cíle nelze dosáhnout na národní úrovni) a obrátila se proto na Evropský soud. Zákon o vázaném mandátu tuto možnost zatím dává jen dvěma nejsilnějším politickým stranám, protože jen k podání návrhu, aby komora takovou věc vůbec projednala, požaduje předchozí souhlas 17 senátorů nebo 41 poslanců. Senátoři chtějí, aby Ústavní soud toto nedemokratické omezení zrušil.

2) Navrhovatelé žádají, aby český zástupce v Evropské radě anebo v Radě EU směl hlasovat o změně základních smluv podle ustanovení o tzv. pasarelách pouze s předchozím výslovným souhlasem parlamentu daným ústavní většinou, protože pasarely fakticky umožňují měnit základní pravidla, podle kterých celá EU funguje, „v průběhu hry“. Proto by měly být schvalovány stejně jako Lisabonská smlouva samotná. V souvislosti s tím navrhovatelé žádají zrušení ustanovení, podle kterého se za souhlas českého parlamentu v těchto případech považuje i pouhé mlčení, a tvrdí, že pro parlament nikdy nesmí platit, že mlčení je souhlas. Odvolávají se přitom na stejný názor německého ústavního soudu z 30. června tohoto roku.

3) Skupina Vašich kolegyň a kolegů žádá mnohem širší vázaný mandát a tvrdí, že jeho současný rozsah je nedostatečný. Vadí jim, že předpisy, které by nikdy nemohly být přijaty na národní úrovni – například zákaz výroby a prodeje klasických žárovek – mohou být přijaty na úrovni evropské a český parlament lze obejít a postavit ho před hotovou věc. Proto žádají, aby zástupce české exekutivy v Radě EU musel být při hlasování vždy vybaven mandátem schváleným doma stejným způsobem, jaký by byl nezbytný pro schválení příslušného předpisu, pokud by se o něm hlasovalo ne v EU, ale na půdě českého parlamentu. Pokud by toto platilo obecně, byl by tím řešen problém s existujícím demokratickým deficitem.

4) Skupina senátorů se rovněž domnívá, že funkce evropského komisaře, soudce Evropského soudního dvora a v budoucnosti – přijmeme-li euro – i funkce člena Výkonné rady Evropské centrální banky jsou srovnatelné s funkcemi člena vlády a soudce Ústavního soudu. Domnívají se proto, že i tyto kandidatury by měl schvalovat český parlament obdobně, jako schvaluje vládu a soudce Ústavního soudu, a to předtím, než česká vláda kandidatury předloží na evropské úrovni.

5) Navrhovatelé se podrobně zabývají i vztahem českého Ústavního soudu a Evropského soudního dvora a žádají Ústavní soud, aby jasně konstatoval, že to vždy bude on, kdo bude mít poslední slovo při rozhodování, že nějaký evropský předpis odporuje české ústavě, a to i v situaci, kdy by svým rozhodnutím porušil evropské právo a hrozil mu tak střet s Evropským soudním dvorem. I zde Vaši kolegové zmiňují červnový názor Spolkového ústavního soudu.

6) Skupina senátorů rovněž žádá Ústavní soud, aby v souladu s jím zastávanou koncepcí sdílené suverenity výslovně konstatoval, že česká Ústava dovoluje jen částečný přenos pravomocí na orgány EU. 

Vaši kolegové se často dovolávají dřívějších stanovisek Ústavního soudu. V závěru své žaloby – v bodě 120 – vyjádřili názor, že sama tato žaloba brání ratifikaci Lisabonské smlouvy do doby, než o ní Ústavní soud rozhodne. Z toho důvodu provést ratifikaci nyní není ani možné a bylo by to kdykoli napadnutelné.

Uvedené výhrady považuji za závažné a očekávám, že Ústavní soud poskytne přesvědčivé odpovědi a vysvětlení a dostojí i tentokrát své odpovědnosti. Pouze na takovém základě lze uvažovat o mé ratifikaci. Nyní je třeba vyčkat dalších rozhodnutí Ústavního soudu a teprve na jejich základě uvažovat o dalších možných postupech.

S pozdravem 

Václav Klaus
 

Václav Klaus

 

 

Soubor:Flag of the president of the Czech Republic.svg

reklama
1005 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Alberto Kvěch, 24.9.2009 20:02:25)
Odpovědět
Pane Klausi.Myslím ,že jste si to se senátory hezky připravil.Hrají Vaší notu a pějí Vaší píseň.Proces jednotné EU zastavit nemůžete-jen zpomalit.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Cis, 24.9.2009 22:04:21)
Odpovědět
Největší Klausovou chybou v této věci je příliš velká razance a nekompromisnost. Takový pan Kvěch je den ode dne radikálnější a řada lidí s ním bude souhlasit spíše než s extrémně negativistickým přístupem VK...
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Josef, 25.9.2009 15:06:17)
Odpovědět
Byt zasadovy je dobra vlastnost! Zde se jedna o to, ze cast ceske populace chce stale pod nekym cizim byt, nebo k nekomu patrit. Ja jsem generacne jako prezident a pamatuji, ze kdyz jsem chodil do skoly tak v narode byli nadsenci, kteri se chteli stat dalsi republikou SSSR a patrit k nim. Dodatecne jsem se docetl, ze to nadseni prezident Antonin Novotny brzdil, pod zaminkou, ze je jeste brzy! Momentalni situace se mi zda podobna. Urcita cast zase chce do EU, aniz by se ptali, jake vyhody z toho plynou, nebo jake dusledky to prinese v budoucnosti.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(kingsfield, 25.9.2009 18:57:17)
Odpovědět
You and your President are of the same age. Both of you belong to the lost generation.
Now retreat! and give room to the youngsters of your country. Theywanna be part of Europe. Guys like you belong to the historical graceyard.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Josef, 26.9.2009 12:06:33)
Odpovědět
Historical Graveyard - Dekuji, ja jsem vam holobradkum jen chtel naznacit, ze kolektivizmus ze zapadu je uplne stejny jako z vychodu! Oba znamenaji, ze mizerie bude rozdelena vsem stejne. A dokonce to dochazi i Britum - 70% je proti L.S. (Lisbon treaty)! Vy jste tak chytri, ze si i nechate nakecat, ze edisonova zarovka otepluje zemekouli!

London/Prague - British Conservative Party leader David Cameron has sent a letter to Czech President Vaclav Klaus assuring him that the Conservatives would call a referendum on the Lisbon treaty after their expected election victory if Klaus delayed its signing on behalf of Prague, Daily Mail writes today.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Dan, 25.9.2009 18:57:45)
Odpovědět
Když pominu zcela zásadní rozdíl, že sovětský svaz řídila zločinecká komunistiscká strana, zatímco brusel žádná jedna taková strana neřídí, ta je zde ještě jeden malý detail, že totiž my nejdemem Josefe pod někoho, ale stáváme se součástí něčeho, spolurozhodujeme, můžemem vetovat, spoluvládneme..
Ale otom ty coby nevzdělaný amík za louží víš prd a taky ti dotoho co se tu děje prd je !
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Josef, 26.9.2009 12:57:33)
Odpovědět
Dane, libi se mi do jakych piruet se vytacis ve snaze oddelit Nemce od zidu. Ja tedy zidy nemusim, protoze nejedi vepro knedlo zelo, ale ostre je sleduji, ze maji ten sesty smysl na prachy, ktery nam evropanum vetsinou chybi! Ale vzpomel jsem si na tebe, jak budes nadsen, az si prectes ze Hitler s ing. Porschem ukradli VW beatle madarskemu zidovi, ktery temer identicky vuz vyrabel uz tri roky, kdy si modelu vsiml Hitler na vystave vozu - Berlin auto show in 1933 a poveril Porscheho, aby neco podobneho vyvinul pro Nemecko. Ferdinant pouzil stejne koncepce a vylepsil model o perovani torznimi tycema. Josef Ganz spolupracoval s Janem Ledvinkou s Tatry a ten mel patentovany plochy vzduchem chlazeny motor, ktery udajne Porsche pouzil a po valce v r. 1961 Tatra vysoudila 3 miliony marek za Royalty z patentu.

Josef Ganz, a brilliant Jewish engineer, was producing and selling a nearly identical car three years before Hitler and Ferdinand Porsche introduced their Beetle. The True Story of the Beetle: How Hitler Confiscated the Design of a Jewish Genius). The True Story’s release will be celebrated later this month at a special event coinciding with the Nationaal Oldtimer Festival on the grounds of the legendary Zandvoort racetrack in the Netherlands. Ganz’ 1931 Maikäfer (May Beetle) prototype for Adler will be on display, and Schilperoord will drive it on the track.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Dan, 26.9.2009 16:55:59)
Odpovědět
To je klidně možné Josefe, v říši se shromaždovali patenty z celé Evropy.

Ted se ale podívej kam to dotáhlo Porsche - největší světový výrobce sportovních vozů.

Kam to dotáhl VW - po akvizici Suzuki motors bude počínaje letošním listopadem, největší automobilkou světa.

A ten "zcizenný" Brouk je nejprodávanějším autem v dějinách lidstva.



A ted mi řekni kde je naše slavná Tatra, a kde jsou nějaké židovské automobilky ????

Děkuji ti za odpověď :-)
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Mikeš, 26.9.2009 16:58:38)
Odpovědět
Víte pane Josef, ono nápadů a patentů je všuce plno, lae málokdo je dokáže postavit do seriové výroby a dokázat je prodat.

Německé automobilky dnes představují primát světové kvality v všech kategoriích.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Bobík, 25.9.2009 8:30:13)
Odpovědět
Prezident má samozřejmě pravdu a jestliže mu podání stížnosti současně umoňuje posun v čase nejde s tím nic dělat. Navíc LS je tak zásadní dokument, že měl být předložen v referendu občanům a bylo by jasno hned. Euforie je pěkná vlastnost ale určitě pro jiné situace, tady jde o život nás i dalších generací tak není důvod spěchat.
Re: Klaus: Výhrady senátorů k Lisabonu a vázanému mandátu považuji za závažné
(Dan, 25.9.2009 19:00:15)
Odpovědět
soudruh Pružinskij samozřejmě pravdu nemá, ale jenom se statečně bije za zájmy svojí původní a skutečné vlasti, Ruska.

Přesně tak, jak to oněm píše celá řada západoevropských i amerických novin.