reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Papež v Česku

Autor: Alexander Tomský | Publikováno: 8.10.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Jako jinde v Evropě, davy jásající mládeže, duchovní obřady v plenéru i v neobvykle vstřícné televizi, kordóny kléru a nezbytní politici, zvláště prezident, jenž navzdory svému proklamovanému „husitství“ církve československé byl vidět všude. Stodvacet tisíc návštěvníků v Brně a padesát tisíc ve Staré Boleslavi, němluvě o půl miliónu televizních diváků, není v nábožensky vlažné zemi ani málo ani mnoho.

Stařičký papež (82) svou stydlivou důstojností vzbuzuje spíš sympatie než antipatie, přestože jeho návštěva, historicky přemyslovského dvojdomu Čech a Moravy, byla pokusem o obnovu a integraci katolické církve do svatováclavské symboliky a tisícileté duchovní tradice. Proto také zdůraznil význam Václavovy mučednické koruny v porovnání s tou dočasnou, kterou uchvátil jeho bratr a vrah.

Vždyť už po staletí v dobách tísně Češi u Václava a na Václavském náměstí u “koně” hledají ochranu. “Nedej zahynouti nám ni budoucím” se jako echo vrací i ve 20. odpadlickém století: ”Myslete na chorál, malověrní!” (Fr. Halas, 1938) a článkuje politický čas: 1945 - 1948 -1968 – 1969 – 1989. A nebyl by Benedikt XVI. důkladným německým profesorem, aby nepřipomněl své téma odcizení a osamělosti moderního člověka, jenž se nechá uchvátit vidinami umělého ráje.

Češi zdaleka nejsou takoví ateisté jak by se zdálo z komentářů neinformovaných zahraničních novin (včetně slovenských) a Morava dávno není tak katolická, jak kdysi bývala. Statistika účastníků na nedělních bohoslužbách (cca 7 % populace) je u nás stejně nízká jako ve Francii, Anglii či Skandinávii. Zásadní rozdíl spočívá v českém protiřímském zaujetí, jež dnes sice i s nacionalismem pomalu odeznívá, ale stále se ještě flanďáckými nadávkami projevuje a evokuje obecný odpor k institucionalizovanému náboženství. Tahle nechuť občas prosákla i do médií, jako by na chvíli uzavřené regionální letiště nebo úsek silnice změněný na parkoviště, či zavřené kostely mohly vůbec někomu vadit. Horší to je, když se v tisku opakují hloupé floskule západních nevzdělanců o papežově členství v Hitlerjugend. U nás přece vzpomínka na totalitní režim nevybledla natolik, aby se mládež nemohla zeptat svých rodičů, proč byli všichni v Pionýru.

Papežova návštěva, přestože nevzbuzuje takové emoce jako jeho polský předchůdce, byla jistě úspěšnou mediální propagací křesťanské víry a církve. Jaké jsou však šance náboženského oživení u nás a v Evropě? Tradiční venkovské katolické enklávy rostoucí urbanizací a nižší porodností pomalu mizejí. Je sice paradoxní, že tak nápadně přibývá konvertitů mezi inteligencí a (jde však o poměrně malá čísla), vždyť to byla právě ona, která na sklonku 19.století kvůli rozporu mezi tehdejší vědou a vírou masívně odpadávala, takže se zbožné maminky bály poslat své syny na univerzitu. Katolická porodnost je sice stále v porovnání s nevěřícími spoluobčany dvojnásobná, udržet však děti ve víře je dnes v liberálním a relativistickém prostředí téměř nemožné. Praktikujících katolíků přibývá v Evropě jen nepatrně.

Francouzský spisovatel a politik André Malraux kdysi předpověděl, že po úpadku náboženství, jehož průvodním znakem bylo genocidní 20. století (“není-li Boha, je vše dovoleno”), to století dvou děsivých světových válek a dvou totalitarismů, se Evropa otřepe a obnoví svou víru. Století jednadvacáté bude metafyzické. Možná měl pravdu v jiném smyslu. Ti noví Evropané nepochybně víru vyznávat budou. Člověk je svou podstatou homo religiosus a jeho světská náboženství od humanismu, racionalismu až po nacionální a socialistický kolektivismus to názorně ilustrují. Společnost, která ztratí víru, nebude dlouho věřit v nic, časem bude věřit v cokoli. Jde jen o to, aby to nebyla víra, která popírá rozum.

Psáno pro časopis Týždeň

reklama
1085 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Papež v Česku
(seoh, 8.10.2009 7:37:02)
Odpovědět
Já jsem ateista, já jsem ho sem nezval a mě vadí, že tu byl a já to platil. Vadí mi propagace náboženství, které považuji za špatné- zvlášte v kontextu s americkým případem, kdy se rodiče modlili, až jim dcera bez lékařské pomoci zemřela. Na náboženství je máloco dobrého a hodně špatného.
Re: Papež v Česku
(hnědka, 8.10.2009 13:33:15)
Odpovědět
Autor zdá se obviňuje ateisty snad ze všeho - nízkou porodností počínaje (pročpak asi v ateistické Číně zavedli politiku jednoho dítěte?) a válkami ve 20. století konče. Další naivní tvrzení je, že každý, kdo je nevěřící je automaticky socialista (jako kdyby neexistovali socialisté, co chodí do kostela). Taktéž tvrzení, že každý, kdo nevěří v Boha uvěří v kdeco je minimálně nepodložené. Spíš naopak - pokud se lidé nenechají oblbnout náboženstvím (a je naprosto jedno, zda nějaký Bůh, Buddha, Alláh apod. existuje nebo ne, neb to stejně nelze dokázat), tak je myslím menší šance že uvěří jiným nepodloženým teoriím. A to že je někdo věřící neznamená, že nemůže uvěřit nějakým nesmyslům. Náboženství je IMHO věc druhého tisicíletí a v tom třetím přestane existovat, je to jen otázka času. Komu budou chybět teokratické islámské režimy nebo lidé, co by chtěli ze západní Evropy/USA udělat křesťanskou verzi Saudské Arábie? Mně tedy ne. Naopak - když lidé budou kriticky uvažovat a používat mozek, tak se jednoho dne snad zbavíme i socialistů, kteří (podobně jako náboženství) žijí z demagogie, stádovitého myšlení, absence konstruktivní kritiky a populismu.
Re: Papež v Česku
(Dan, 8.10.2009 15:46:06)
Odpovědět
Bohužel se hluboce mýlíte, prakticky všechno co jste řekl je naopak.


česko je velmi ateistickou zemí, kde lidí jako jste vy je asi většina, ale je to výjímka, i ta čína kterou jste jmenoval je plná věřících lidí, že jim vládne diktát komunistů vůbec neznamená, že většina národa nejsou věřící.

Pokud se podíváte do literatury, asi zjistíte ke svému úžasu, že věřících lidí ve světě neubívá, ale naopak přibívá, např. křesťanů 2% cca ročně, muslímů dokonce 6% ročně.

česká republika je jakousi baštou ateistů vašeho typu, všude jinde ve světě je to ale přesně opačně.
Re: Papež v Česku
(hnědka, 8.10.2009 16:08:05)
Odpovědět
Prakticky všechno? S tou Čínou máte pravdu. K tomu ostatnímu. Existují studie prokazující inverzní korelaci mezi věřícností a inteligencí. Taktéž existuje korelace (ne nutně kauzalita) mezi tím, jak je stát bohatý a kolik lidí je nevěřících. Z toho mi logicky vyplývá, že se vzrůstající vzdělaností lidé dříve či později přestanou věřit nevědeckým teoriím.

Co se týče těch trendů, tak jsem nedávno četl nějaký článek, kde se došlo k závěru, že v USA poměrně rapidně ubývá věřících mezi mladými lidmi. Je možné, že celosvětove počet religioznich lidí stoupá, ale to může být tím, že ve třetím světě mají poněkud vysokou porodnost.

Ať je to jak chce, tak čím méně lidí bude věřit v neprokázané teorie, tím lépe.
Re: Papež v Česku
(Raju, 8.10.2009 17:46:37)
Odpovědět
Vážený pane, naši zemi navštívil velmi vzdělaný starý pán, který má podporu více než miliardy lidí na této planetě, což se o trapných politicích současného světa dá sotva tvrdit. S čím z toho, co zde prezentoval, nesouhlasíte? Narozdíl od vás jsem byla na jednom setkání a mohu vás utvrdit, že lidé, kteří se ho účastnili, se k sobě chovali s laskavostí, která v této kotlině nepadá zrovna na úrodnou půdu. Jestli vám principy jako pokora, slušnost a vzájemná pomoc připadají trapné, tak asi není o čem polemizovat. I ty prezervativy v Africe byly mediálně zpracovány k obrazu svému, takže skutečnost, že sexuální zdrženlivost v oblasti vysoce exponované nákazou, kde navíc všichni souloží, jako by šlo o závazek Timura a jeho party, která byla doporučována jako jediná spolehlivá prevence šíření nákazy, vyzněla jako by papež bránil prevenci, což je samozřejmě holý nesmysl.
Re: Papež v Česku
(Dan, 8.10.2009 21:16:00)
Odpovědět
No nevím ateistické říše socialistického bloku, kde vládl marxismus leninismus púatřili v civilizovaném světě k těm chudším a méně vyspělým ve všech oblastech vč. vědy.

tu vědu a prokázané teorie bych opravdu nepřeceňoval, ve skutečnosti s ohledem na miliony roků stáří země a tisíce let našich civilizací se všechno jenom hrubě odhaduje a vědecké téze mění tak často jako ponožky, vědu je dobré nepodceňovat ani nepřeceňovat.
Re: Papež v Česku
(básník špína, 9.10.2009 2:37:29)
Odpovědět
naprostý já mám s váma souhlas,pokud vezme se v potaz skutečnost,že Izraelci na příč víře mají NC více jak dost.
Za to však kdejaké zvíře z ateistické ideologie,pouští se velmi rádo do pernamentního to boje,s inteligencí a vzdělaností,co důsledek je jeho blbosti!
Například rudí kmérové-a to od nich nebylo nijak férové,že vdělaný člověk byl u nich škodná zvěř,nebo stalinova čekácká zběř také v nenávisti vzdělaného člověka měla a neváhala nasadit proti němu ani děla.
Mám snad pokračovat v své otevřenosti ,výčtu ateistické blbosti?
Nebo Čína a její revoluce kulturní,kdy Mao ce tung,ten vůdce bezprizorní na rozkaz dal vrabčáky zhubit,všechny je pobít,by to ptactvo nebeské nezobalo rýži ůrodu a díky tomuto ateistickému výplodu pak přišel hladomor monstrozní,neb myši,žáby a kobylky pažravé co mají krm svou rády ,promnožila se ta slizká haved´ jež vrabčí populace nezobala-a všechnu ateistickou čínskou ůrodu požrala)))))))))))))))
Další to důkaz inteligence bezprizorní,jež je schopna pouze ateistická revoluce kulturní.
Re: Papež v Česku
(Hráč kriketu, 9.10.2009 4:58:13)
Odpovědět
Marie Terezie též nařídila vybít vrabce...její katolické veličenstvo snad nakonec byla prachsprostá ateistka:-)
Re: Papež v Česku
(Vzdoropapež XVI., 8.10.2009 16:17:42)
Odpovědět
K čemu je životně nezbytně důležitý pro člověka papežátko ???
Který je oblečený jak loutka a hraje lidem a s lidmi divádélka ???
Je to tajtrlík,co si hraje troufale na zástupce,náměstka Ježíše Krista na zemi,což je rouhání a velký hřích !!!
Jejich liturgie a křty a jiné náboženské úkony jsou pohanské a s Biblí jsou neslučitelné,tudíž proti Božské až satanské !!!
Tihleti " Kašpaři " od 4.století,co se dostali k moci,nakradli, uloupily,vytunelovali,pozabíjeli a různými intrikami získávali po staletích majetek,vedli nespravedlivé a loupeživé války,upálili a umučili miliony lidí,výborně vynášel obchod s otroky,plantáže v jižní americe,vyrabování pokladů po celém světě od mayské kultury počínaje až po Europu v II. světové válce.Dnes vlastní obrovský nepředvídatelný majetek : banky,zemědělské objekty a půda a lesní půda po celém světě,nemovitosti,stavební firmy,elektrárny,cementárny,obchodní domy,telecomunikační korporace,mnoho nemovitostí v každé vesnici a městě po celém světě čile pronjímané za né moc košer peníze,nepřímá podpora výroby a vývoj zbran'ových systémů atd.atp.
A česká republika těmhle papežátkům alias d'áblům bude splacet miliardy kč za majetek,který se bude těžko dokazovat jakým způsobem byl v minulých staletích získávan.

Suma sumárum : bezkonkureční,největší a nejzločinnější organizace na světě !!!
Re: Papež v Česku
(Raju, 8.10.2009 17:55:52)
Odpovědět
Jen krátce, jste skutečně velmi omezený debil. Ale není vám pomoci.
Re: Papež v Česku
(Dan, 8.10.2009 21:23:19)
Odpovědět
1/ To jsou křesťanské obřady, je uplně jedno a není podstatné kde všude mají kořeny s novým zákonem a kristem se nevylučují.

2/ Je to nejvyšší představitel, hlava církve, každá církev má podobného představitele, je to v pořádku to není žádné rouhání, on se bohem neprohlašuje, i zde jseš mimo.

3/ Ano, je to pravděpodobně nejbohatší a nejvzdělanější církev světa, a ty jí závidíš, chováš se jako komunistický nuzák..

4/ Ve starověku a středověku kradl a zabíjel kde kdo, ale to nepřipisuj současnému papeži, troubo s trapným nickem.
Re: Papež v Česku
(Daniel Makay, 9.10.2009 11:11:19)
Odpovědět
Hluboce se mýlíte, ač jsem evangelík, s tím co jste napsal naprosto nesouhlasím. Katolická církev přes všechny svoje slabosti a hereze byla a stále je pro Západní společnost a svět přínosem. A to říkám i s vědomím toho, že kdsi pronásledovala i evangelíky.
Re: Papež v Česku
(jh, 8.10.2009 20:25:30)
Odpovědět
Paní (slečno?) Raju,
ušetřete si příště síly v reakci na komentáře této pokleslé úrovně.
Diskutovat se dá jen s ateismem teoretickým nikoli psychologickým a ten v české kotlině silně převažuje.

Pamatujte, že ateismus (zvláště ten výše uvedený) a kritičnost se vylučují.

Jen kritický duch připouští ve svých východiscích obě varianty ano-ne Bůh jako možné...

Ateistům, kterým v dětství farář napráskal na p.del se tímto omlouvám - je to nepřekonatelná bariéra!