reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus kapituloval a zklamal

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 5.11.2009 | Rubrika: Názor
Ilustrace

Ten, kdo podepsal, nemůže věrohodně bojovat proti svému podpisu. Kdyby Jan Hus odvolal, stal by se epizodním knězem. Prezident, který podepíše dokument, o němž si myslí, že znamená konec státní suverenity, přestává být státníkem.

 Je škoda ztráty jednoho lidského potenciálu. Je sice možné, že většina lidí ocení, že bojoval za zájmy České republiky, dokud to šlo, a že se zasloužil aspoň o pojistku Benešových dekretů.

Nic z toho ale není pravda. Jak jsem psal zde a zde, žádná pojistka se nekoná. Smysl mělo pouze odmítnutí ratifikace. Nevylučuji, že by to bývalo mohlo vést až k útokům na prezidenta a bývalo by to mohlo ohrozit i jeho ústavní funkci.

Stále jsem vycházel z toho, že státník nadřazuje zájem své vlasti nad osobní kariéru. Samozřejmě jsem věděl, že u drtivé většiny politiků tomu tak není. Nikdo si nemohl být jist, zda právě Klaus v této zkoušce obstojí. Po jeho rozhovoru pro Lidové noniny jsem už byl pesimistou, i když mainkatá naděje žila.

Napsal jem, že »Od „Lisabonských protokolů" vede cesta jen k pendrekovému zákonu«. Kdybych uvažoval analogicky, Klaus by byl zralý, aby - místo vstoupil do dějin - skončil jako velvyslanec v Turecku. Jde o analogii s Dubčekem, který po ztrátě kreditu po podpisu Moskevských protokolů už se nikdy na vrchol nevrátil. Není to možné, historie se nedá oblafnout.

Takže ani Klaus nevyužije svůj potenciál. Své příznivce sice bude mít i nadále, z rozhodující role už se však „vyšaltroval" sám. Nic na tom nezmění ani jeho kniha. Psát o tom, co by bylo, kdyby bylo, to může bloger, státník musí jednat.

Mrzí mě ta promarněná šance. Kdyby Klaus vytrval a zůstal naživu, tak ať už by byl, či nebyl prezidentem, svou politickou kariéru měl rozehránu dobře. Jako politik mohl dovršit Topolánkův pád a postavit se do čela autentické pravice. Jen on mohl dosáhnout sjednocení všech euroskeptiků, konzervativců a většiny liberálů, aby zásadním způsobem zamíchal s volbami.

Můžeme toho dvakrát litovat. Mohlo být prolomeno to dilema dvou velkých stran, které tyjí jen z polarizace společnosti. Jediným důvodem politické kariéry Topolánka je strach z Paroubka a jediným důvodem postavení Paroubka je strach z ODS personifikované Topolánkem a třeba Řebíčkem. To mohlo skončit, kdyby Klaus plným kreditem do toho vstoupil. Měl by mnohem více šancí než Zeman.

Samozřejmě, že sdělovací prostředky téměř výhradně podporují „jedině správnou cestu" integrace Evropy, což spoustu občanů spolu se školstvím zpracovává k obrazu této ideologie. Musím se však ohradit ještě proti jednomu výkladu. Neúspěch rozdrobených euroskeptických stran se vydává za podporu voličů Evropské unii v podobě Lisabonské smlouvy. Údajně to dalo najevo i  72% voličů, kteří nepřišli k evropským volbám.

Omyl! Jak jsem napsal 13. června, „tito nevoliči z velké části euroskepticky dali najevo, že tyto volby do podivného eulamentu pro ně nemají smysl. Hlasovali nohama - línýma - a dali tak najevo svůj názor na tento zastupitelský paskvil, pročež i prezident nazval volby do EP polovolbami. Mnozí z těchto voličů budou ochotni k volbám do Poslanecké sněmovny přijít a dát hlas třeba právě sjednocené eurorosketické a eurorealistické frontě."

Bohužel, kvůli Klausově kapitulaci je tento optimističtější scénář zase méně pravděpodobný. I kdyby se dnes Klaus postavil do čela euroskeptiků, už by to nemělo ono kouzlo. Já prostě už věřím více Jaklovi než Klausovi, abych to personifikoval metaforou.

Ještě jedna věc mi leží na srdci. Mohlo by se zdát, že Klaus podpisem rehabilitoval kapitulanty jako Beneš a Dubček. Čelili přece daleko závažnějším hrozbám, což by si měli uvědomit mnozí křiklouni. Myslím, že to byl Smrkovský, který tento pragmatismus bezprostředně obhajoval tím, že ještě nenastala doba nastavit za vlast odhalenou hruď.

A já si kladu otázku: Kdy taková doba pro Čechy nastane? Až bude všechno ztraceno?

PS Být zhrzeným prezidentem, tak bych došel k osobnímu, ale historicky prokázanému závěru, že mučedník vždy své věci poslouží nejlépe. Z toho má sebejistější vítěz největší hrůzu.

http://streit.blog.idnes.cz/

 

pozn. EUportal.: EUportal nesdílí až takto příkré odsouzení prezidenta (viz prohlášení EUportalu: http://www.euportal.cz/Articles/5240-pane-prezidente-podniknete-prosim-kroky-k-vystoupeni-ceske-republiky-z-eu.aspx ), ale na druhou stranu se domnívá i že tento názor má právo být vyslyšen.

reklama
1614 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Petr, 5.11.2009 0:49:35)
Odpovědět
Naprostý souhlas, včera jsem si celou noc v hlavě přemílal jaké pohnutky Klause k podpisu vedly, ale žádná z nich v kontextu všeho, co se událo, není obhajitelná. Po 15 letech sledování politiky jsem nezažil větší zklamání..Bohužel nevidím žádnou další osobnost, která by mohla vést euroskeptické hnutí. Včerejším dnem moje solidarita se "státem" skončila, a budu veškeré daně z mého zisku minimalizovat jak jen budu moci. Toto není můj stát, moje vláda, můj prezident..Nebudu zasílat finance do státního rozpočtu, který bude řízen z Bruselu. Kašlu na sociální systém, který podporuje národ, kterému je ztráta suverenity naprosto jedno, a kterého zajíma jen to, co kde ukrást. Je mi z Čechů a jejich představitelů naprosto na blití..
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Niky, 5.11.2009 15:29:57)
Odpovědět
Jste naivní,kdyby Klaus nepodepsal a odstoupil,tak by to za něj podepsal opilec P Sobotka a na Pražský Hrad by instalovali soudruha Švejnara a byli bychom totálně v háji,takhle jim Klaus ještě pěkně zatopí,na to vemte jed!!!!
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(runner, 6.11.2009 18:21:27)
Odpovědět
Tohle je typický český omyl: "Musím shrbit hřbet a udělat kompromis se svým svědomím, protože jinak by mě vyhodili a přišli by jiní mnohem horší." České dějiny mnohokrát dokázaly že to absolutně nefunguje. Kdo shrbí hřbet a obětuje svoje svědomí, sám se stane tím horším. Představte si kdyby Dubček a spol v Moskvě nepodepsali, ano možná by riskovali i život, ale žádná normalizace by pak národ nedokázala zkrotit tak jak tomu poté bylo. Imre Nagy v maďarsku se neshrbil, ano, nakonec ho popravili, ale dodnes mu patří čest a sláva a můj obdiv.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Trinnity, 5.11.2009 17:19:33)
Odpovědět
Mluvíte mi z duše
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Fany, 5.11.2009 11:44:37)
Odpovědět
Pane Streite,
minule jsem Vás vyzval,abyste za sebou zhasl.Nyní dodávám:ještě před tím po sobě vyvětrejte!
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Dušan Streit, 5.11.2009 22:20:20)
Odpovědět
Jsem rád, že jste mým vášnivým čtenářem :-)
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(jh, 5.11.2009 12:00:48)
Odpovědět
Pane autore, souhlas.
Dlužno připomenout, že rozhodující postoj v inkriminované životní situaci spoluurčuje kontext předešlého života - to co vidíme třebas u Mistra Jana!
I když jsem prezidentovi hodně fandil díky postojům k Lisabonu, nepodařilo se mi nikdy u něj objevit "sílu", která by byla schopna trvale čelit eurohujeřině!
Proto nejsem zklamán a nedojalo mne, že Klaus zůstal (malým) čechem..., o to dříve se na něj zapomene.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Jan N, 5.11.2009 12:48:59)
Odpovědět
Musím se Vám k něčemu přiznat.
Ve volbách do Evroparlamentu jsem volil stranu Moravané. To oni demonstrovali za Lisabonskou smlouvu před úřadem ÚSTAVNÍ SOUD. Myslem jsem, že jako (jediná) Slovanská strana, budou nakonec hájit Slovanské zájmy.
Oni proto, aby mohli mít Listinu práv občanů EU. (Toto je jen kopie Listiny základních práv občenů obsažené v naší ústavě.) Zradili svůj národ.
Mimochodem Moravský parlament byl zrušen pro svoji servilitu.
Ještě ke straně Moravané. Oni mají v plánu odtrhnout moravu od ČR a dát ji jako součást Rakouska.
Prosím odpustě mi můj omyl v posledních volbách.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Dušan Streit, 5.11.2009 15:17:13)
Odpovědět
Díky za poctivou sebereflexi. Já jsem obdobně naletěl s ODS, kde Topolánek nazval euroústavu shitem. Pokračování znáte.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(C.Q.Lafayette, 5.11.2009 17:04:19)
Odpovědět
V posledních parlamentních volbách (myslím do Sněmovny) jsem voli ODS i já. Ve volbách do EP už ne, už tady byli Svobodní.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Dušan Streit, 5.11.2009 17:36:22)
Odpovědět
Měl jsem to stejně.
Re: Klaus kapituloval a zklamal
(Merlin, 5.11.2009 17:06:16)
Odpovědět
"Ten, kdo podepsal, nemůže věrohodně bojovat proti svému podpisu." Lepe jste to pane Streite napsat nemohl. I pro me je to hluboke zklamani z promarnene (mozna posledni dobre) sance.