reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny

Autor: Jan Zahradil | Publikováno: 6.11.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Evropští lídři měli dlouhá léta napřed euroústavu a pak Lisabonskou smlouvu jako náhradní program. Že něco nejde, že to skřípe, že EU to či ono nezvládá? To proto, že nám chybí odpovídající nástroje k rozhodování, skuhrali politici. Tak už je mají. Teď se uvidí, zda Evropě opravdu chyběly "nástroje" nebo spíš politická vůle a kuráž k reformám.

To, co se dělo kolem nové smlouvy, vzdáleně v něčem připomínalo úvahy předlistopadových komunistů. Ti také věřili, že když napíší do Ústavy vedoucí úlohu KSČ a jako svůj cíl vyhlásí beztřídní společnost, ospravedlní to jakékoliv jejich kroky a společenský pokrok se pak už dostaví jaksi sám od sebe. Architekti EU jsou také výsadními majiteli pokroku (aspoň si to o sobě myslí) a jako svůj cíl mají vágní "ever closer union" (copak to vlastně znamená?). Tento ušlechtilý účel v jejich očích také světí prostředky, Lisabonská smlouva pak je lékem doslova na všechno – od boje s globálním oteplováním až po zajištění sociálních práv občanů EU. Na vlastní uši jsem slyšel jednoho německého poslance v europarlamentu hřímat, že Lisabonská smlouva nám lépe pomůže vyrovnat se s následky vlny tsunami tam či onde. Prý se díky ní stane Evropská unie globální velmocí. Světový terorismus také porazíme Lisabonskou smlouvou. Před ní se ostatně třese hrůzou Čína i Rusko a Rusové se dokonce kvůli tomu pokusili ji torpédovat pomocí různých nastrčených Václavů Klausů, ale nevyšlo jim to, haha. Byli jsme bdělí a ostražití, hlavně náš Ústavní soud. A tak dále a tak dále (možná po schválení Lisabonu dokonce začnou slepí vidět a chromí chodit – copak na to papež?).

Průběh ratifikace Lisabonské smlouvy nelze přitom nazvat jinak než mezinárodní šaškárnou, která těžko posílila – spíše diskreditovala – tuto instituci v očích jejich vlastních obyvatel. A právě začínáme být svědky dalšího kola této šaškárny – boje o funkce. Bude se vybírat tzv. "europrezident" a "ministr zahraničí". Co na tom, že nejde o žádného prezidenta, ale o předsedu Evropské rady, který ovšem bude tuto funkci vykonávat dva a půl roku místo dosavadního půl roku? Z toho mimo jiné plyne, že to nemůže být žádný aktivní prezident nebo předseda vlády jako doposud (i proto, že tak dlouhou dobu by souběh funkcí nikdo nezvládl). Půjde tedy o politika emeritního (i když třeba čerstvě). Jakou vážnost dodá tato figura Evropské unii na světovém kolbišti? Stačí se podívat na jména navržených. Tony Blair už zřejmě zmizel ze seznamu a nelze se ubránit dojmu, že za jeho nominací byla spíš snaha Merkelové a Sarkozyho pomstít se nenáviděnému lídrovi britských konzervativců Davidu Cameronovi právě za jeho odmítání Lisabonské smlouvy. Asi by mu neulehčilo život, kdyby se jako pravděpodobný britský premiér musel potýkat se svým bývalým hlavním oponentem coby šéfem evropských hlav států. Nakonec ale zřejmě zvítězil názor, že Blair by byl příliš silný a tudíž nebezpečný hráč (nehledě na specifické postavení Velké Británie v EU).

Takže koho tu máme dál? Pan Jean-Claude Juncker, lucemburský premiér. Zasloužilý federalista, jehož názory na EU jsou a vždy byly věrnou kopií německo-francouzských integračních představ. S ním by tandem Merkelová-Sarkozy byl jistě spokojen. Anebo předseda belgické vlády Herman van Rompuy? Zná ho někdo? Slyšel o něm někdy někdo – samozřejmě mimo Belgii, takto další kolébku evropského federalismu? (ostatně tato země drží pohromadě právě jen díky svému členství v EU, jinak by se dávno vydala cestou bývalého Československa).

Dopadne to nakonec tak, jak žertovně nedávno prorokoval v Daily Telegraphu londýnský starosta Boris Johnson – prvním "europrezidentem" bude nějaký lucemburský socialista nebo několikanásobný finský ministr životního prostředí. Lídři tvrdého jádra EU si nenechají žádného "europrezidenta" přerůst přes hlavu, když už si tak pěkně pojistili své vedoucí postavení právě v Lisabonské smlouvě. Také pan Barroso je nervózní, že tento "europrezident" by jej mohl v jeho roli předsedy Evropské komise mezinárodně zastínit. Takže žádné obavy, z tohoto mraku pršet nebude – maximálně pár kapek. A totéž platí o tzv. "ministrovi zahraničí".

Tyto tance kolem figurek nastrčených bůžků jsou zástupným rituálem. Skutečné jádro Lisabonské smlouvy je skryto jinde – v novém hlasovacím systému Evropské rady, v přesunu dalších pravomocí na evropskou úroveň a v odbourání práva veta členských států. O to, a o nic jiného celou dobu šlo. Tak teď si to budeme mít možnost vyzkoušet na vlastní kůži a v praxi. A za pár let můžeme posoudit, kdo měl pravdu – zda kritici či příznivci smlouvy. Pro tuto chvíli to máme za sebou.

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-zahradil.php?itemid=7978

Ing. Jan Zahradil, místopředseda Evropské reformní a konzervativní skupiny v EP a poslanec EP

reklama
1673 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Alberto Kvěch, 6.11.2009 8:06:36)
Odpovědět
Zahradile, odejděte z parlamentu EU.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(RA, 6.11.2009 9:46:54)
Odpovědět
Zahradil je vylízanej mag-r. Hlavně ,že má koryto.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(hanca, 6.11.2009 10:50:49)
Odpovědět
je smutny, ze pravdu o LS a o dnesnim smerovani EU nam predklada predstavitel zprofanovane strany jakou je dnes ODS. kdyz konmunista upozorni na skutecnou korupci, poslete ho do haje jen proto, ze je to komunista? fakt, ze upozornil na nejaky nesvar je vedlejsi? nic to ale nemeni na faktu, ze ma pravdu. vstupovali jsme do jine Evropske unie, nez jakou ma dnes podobu. bohuzel pro nas...
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Vítek, 6.11.2009 15:45:27)
Odpovědět
Proč vidí politici problém v tom, že některé pravomoce budou přeneseny na společnou rozhodovací půdu ? Že bude mít např. ekologie nebo obrana společnou " základnu " ? Není to spíše proto, že v opojení svou vlastní důležitostí a dobrým bydlem nechtějí , aby jim někdo do toho našeho zatuchlého politického dvorečku nahlédl a nedejbože by na něm mohl zavládnout i pořádek ? Dokonce se už ozývají politikové žádající vystoupení z EU !! Bude nám lépe ? Izolovaní, ale " suverenní " ? Jakou suverenitu nám může " suverenní" země naší velikosti v Evropě zaručit ? A to se současnou politickou garniturou , která není schopna ukočírovat ani sama sebe..........
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Theo Sarapo, 6.11.2009 19:13:48)
Odpovědět
Chci dát za pravdu panu Vítkovi. Nechť si pan Zahradil zrekapituluje naše dějiny a to buď od Velké Moravy či od prvého Přemyslovce Bořivoje a vypočte celkový počet roků naší skutečné samostatnosti do roku 2009. Ten počet let naší reálné suverenity je naprosto zanedbatelný. Záruku naší opravdové suverenity nám nemůže dát nikdo jiný, než samostatná, silná a jednotná evropská federace. Jako vzor v tomto ohledu vidím USA, ale nechci, aby Evropa byla v americkém područí. Evropa je hospodářsky daleko silnější než USA a je schopna si vládnout sama. Bude-li jednotná, ochrání nejen sebe jako celek, ale i všechny státy, které jsou či budou její součástí. Navíc nebude plýtvat penězi a Spojené státy dokáže v každém ohledu předstihnout. To ovšem za 5 minut nebude. Především z vedení EU musí zmizet všichni zaprdění strejdové, kteří do EP přišli dělat nanejvýš trojské koně a ohánějí se ztrátou státních suverenit členů EU.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Theo Sarapo, 6.11.2009 19:35:25)
Odpovědět
Dal jsem za pravdu panu Vítkovi a chci to jen znovu potvrdit. Nechť si všichni evropští slepci uvšdomí, že ve světě se dnes znovu rozdávají mocenské karty. V horizontu deseti až dvaceti let tu budou nejméně dvě velmoci silnější než USA a nejméně dvě další velmoci plně srovnatelné s USA. Toto je zřejmé každému, kdo sleduje veškeré dění ve světě a zejména pak v Asii. Takže v Evropě máme co dohánět, abycho se nestali posledními z posledních, tj. souborem nejednotných rozhádaných států a státečků, resp. hříčkou těch nesmírně silných mocností, které tu sice ještě nejsou, ale zanedlouho tu budou a jejichž postup dnes už nikdo zastavit nemůže. Oni budou zítřkem i pokrokem tohoto světa a je jenom na Evropě na které místo se budoucnosti světa zařadí.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(hnedka, 6.11.2009 22:46:28)
Odpovědět
Protože čím větší centralizace, tím větší neefektivita a tím je rozhodování dále od lidí. Pokud už by se něco mělo dělat, tak decentralizovat směrem ke krajům a obcím a zavést mezi nimi daňovou / sociální konkurenci. Třetím důvodem je to, že jednotné EU nařízení omezí lidem možnost hlasovat nohama. Dříve stačilo se přestěhovat do Německa, Británie, Slovenska atd. Dnes při nepohodlném zákonu bude třeba se stěhovat někam do USA, Asie nebo Střední Ameriky.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Dan, 6.11.2009 23:29:25)
Odpovědět
Vážený Vítku, nemohu ani číst takové hlouposti. Takto přemýšlí jen nesvéprávný člověk, který se cítí silný jen ve skupině, čeká že někdo druhý za něj bude něco řešit.
Doufám, že jste snad Čech a že žiteje v ČR, tak tady se vzchopte a zde něco dokažte, zde něco změnte. Za svým věkem 60 roků musím prohlásit, Evropa za 50 roků existence vedle nás (zdůrazňuji že v politické oblasti) nedokázala nic jiného než budovat socialismus, a EU nás LS nutí, abychom se vraceli před listopad 89. Proto bylo nutné LS neschvalovat a počkat až na dobu, až tento experiment EU pochopí jako nesmyslný a teprve potom uvažovat, zda EU dovolíme, aby některé naše kompetence mohla řešit za nás. Snad víte co je finanční audit. Víte tedy, že za celou dobu existence EU byl vždy odmítnut. Jak může takové společenství chtít řídit celou Evropu, když ani nemá v pořádku systém účtování. Chirac nám řekl, že máme mlčet, německý velvyslanec navštíví předsedu Útavního soudu ohledně LS. První opatření po listopadu 89 u nás bylo zručení Státní plánovací komise, protože jsme věděli, že z vlády se nedají řídít výrobní procesy. Evropská unie má obráceně představu, že může řídit celou Evropu, počítá všechny sazenice révy vinné, každou další bude z Bruselu povolovat, aby mohla být vysazena. Já za 60 roků svého života se nenechám poučovat, zda rozeznám socialismus nebo ne. Opakuje se situace fanatismu, idealismu a malomyslnosti po roce 1945, i když asi nebude tak zrůdný jako ten komunistický. Chcete-li být malomyslný buďte, já zvažuji odvolat svoje ano, které jsem dal pro vstup ČR do EU v referendu. Nikdo nemá právo mě žádat, abych se vzdával své svobody jen proto, že si někdo chce na úkor mé svobody budovat svoji kariéru nebo mi vnucovat evropské občanství. Chtěl jsem občanem EU být, nyní ne, každý socialista již urazil 50% cesty ke komunismu.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(sc, 6.11.2009 17:03:45)
Odpovědět
Ježíšmarjá, není to nějaký jiný Jan Zahradil, opravdu přesvědčený euroskeptik, kterému tady nespravedlivě nadáváme kvůli veletočům jeho jmenovce? Je-li tomu tak, strašně se mu za sebe omlouvám.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Theo Sarapo, 6.11.2009 18:40:22)
Odpovědět
Pane Zahradile, já se Vás maně ptám - co vlastně pohledáváte v EP, když EU neustále kritizujete ? A ještě za to berete miliony korun ročně. Pokud s EU nejste spokojen, tak EP rychle opusťte a nečerpejte peníze daňových poplatníků. Ono se ne nadarmo říká:"Jenom poslední pták do vlastního hnízda kálí." Tak se nad sebou pane Zahradile poněkud zamyslete.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Theo Sarapo, 6.11.2009 18:40:22)
Odpovědět
Pane Zahradile, já se Vás maně ptám - co vlastně pohledáváte v EP, když EU neustále kritizujete ? A ještě za to berete miliony korun ročně. Pokud s EU nejste spokojen, tak EP rychle opusťte a nečerpejte peníze daňových poplatníků. Ono se ne nadarmo říká:"Jenom poslední pták do vlastního hnízda kálí." Tak se nad sebou pane Zahradile poněkud zamyslete.
Re: Jan Zahradil: Lisabonská smlouva prošla, začíná druhé kolo šaškárny
(Mgr. Ivo Ješina, 7.11.2009 14:48:55)
Odpovědět
Proč by Jan Zahradil měl odcházet z EU parlamentu. Naprosto souhlasím s věcným obsahem článku. Nevím zda někdo chce silnou pozici jen některých členských států, nebo silnou a demokratickou celou EU.

K věcnosti příspěvků. Opět jen čecháčská, osobní povaha a obsah. Ke státnosti se nikdy nepřenese přes osobní antipatii ke skutečně obsahové podstatě. Jak příspěvky chlapů u piva, ne žádný, už ani nežádá státnický postoj. Natož základ demokracie: "Nesouhlasím s tím co říkáte, ale až do smrti budu hájit vaše právo to říkat." (Voltaire)