reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Pomohla české ekonomice koruna?

Autor: Pavel Kohout | Publikováno: 18.11.2009 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Česká republika se dočkala pochvaly, že nespěchala s přijetím eura – tuto zprávu přinesly tento týden na první stránce Lidové noviny. Podle hlavního ekonom Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) Erika Berglofa se tím vyhnula hlubším dopadům světové finanční krize.

Pomohla České republice vlastní měna, anebo jí spíše uškodila? Když se budete ptát českých exportérů, importérů nebo investorů do zahraničních akcií, budou si svorně všichni stěžovat na měnové riziko a tvrdit, že výkyvy koruny jsou zlořád a klacek pod nohami. A všichni budou dávat za příklad Slovensko, které již euro dokázalo přijmout.

Jenže věc se má tak, že samostatná měna české ekonomice zřejmě skutečně pomohla. A to navzdory kursovému riziku, což je věc nepříjemná a mnohdy velmi nákladná. Jenomže i tato nepříjemnost má své kladné stránky. Díky měnovému riziku totiž (a) české banky zůstaly prosté rizikových instrumentů typu CDO nebo ABS; (b) totéž platí pro české penzijní fondy, pojišťovny a většinu podílových fondů; (c ) prakticky 100 % českých hypoték je v domácí měně; (d) česká úvěrová expanze byla během let 2002-07 částečně omezena, což je velmi dobře.

Měnové riziko tedy skutečně zachránilo český finanční trh před krizí. (Nikoli ekonomiku před recesí, ale finanční krize je zcela jiný jev než hospodářská recese.) Díky němu nemusí česká vláda věnovat ani korunu na sanaci bank. Co by za to dali takoví Irové nebo Španělé, o eurofilních Lotyších nebo Litevcích ani nemluvě!

Irsko a Španělsko vstoupí do učebnic financí jako příklady zemí, kde předčasné zavedení eura způsobilo nejprve nafouknutí obrovské úvěrové bubliny – a následně její nákladné a bolestivé prasknutí. „Keltský tygr“ během 80. a 90. let profitoval ze snížení daní a z orientace na informační technologie. Když Irsko přijalo euro, boom pokračoval – roli informačních technologií jakožto motoru ekonomiky převzalo stavebnictví financované levnými eurovými půjčkami. Od prosince 2002 do září 2008 vzrostl objem úvěrů nefinančním podnikům o šílených 250,1 %!

Takto neuvěřitelně rychlá úvěrová inflace se neobejde bez vzniku velkého procenta špatných úvěrů. Kdyby Irsko mělo vlastní měnu, mohlo se tomuto nákladnému omylu vyhnout. Pro srovnání, za totéž období vzrostl objem úvěrů v Německu jen o 10,4 %. Je zřejmé, že co je dobré pro Německo, nemusí být dobré pro jiné země.

Podobným příkladem je Španělsko. Euro zde zlevnilo úvěry tak, že jejich objem narostl v období prosinec 2002 – září 2008 o 181,9 %. Betonářský boom sice snížil nezaměstnanost, ale jen dočasně. Nyní se španělská míra nezaměstnanosti pohybuje kolem 20 % se stoupající tendencí. Španělské bankovnictví je ve stavu klinické smrti, jen umělá výživa a umělý krevní oběh je drží nad vodou. Toto je odvrácená tvář eura, do které naivní optimisté nechtějí pohlédnout.

A co Slovensko? Mělo velké štěstí, že přijalo euro dostatečně pozdě, aby se vyhnulo bublinám typu Irska nebo Španělska. Zároveň euro Slovensku pomohlo odfiltrovat krátkodobé měnové turbulence, což byla nepochybně výhoda. První rok s eurem se tedy daří. Nikdo ale neví, jak bude vypadat následující desetiletí. Kdyby Irové a Španělé v roce 1999 tušili, že euro jim po deseti letech užívání způsobí nejdražší a nejtěžší krizi od začátku 30. let, asi by se do experimentu se společnou měnou tolik nehrnuli.

Zpět k České republice. Skutečnost, že jsme se vyhnuli úderu finanční krize, ještě neznamená, že máme vyhráno. Oficiální statistiky vypovídají o postupném nárůstu špatných úvěrů. Rok 2011 nebude snadný. Neoficiálně se říká ještě mnohem více, ale nechci tady šířit poplašné zprávy. Spokojme se s konstatováním, že na recesi v eurozóně těžce doplácíme, ačkoli jsme ji opravdu nezavinili.

PS: Kdyby nějaký mudrlant chtěl šermovat Islandem, tak to je úplně jiný příběh.

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/pavel-kohout.php
 

reklama
1667 čtenářů | 7 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(hnedka, 18.11.2009 9:05:00)
Odpovědět
S článkem souhlasím, ale je třeba dodat, že euro může být i výhodné - a to pro země, které mají ve zvyku trvale znehodnocovat svou měnu za účelem zvýšení exportu a snížení mezd (typicky Itálie). Takové země euro donutí k ekonomickým reformám nebo prostě budou ekonomicky upadat. Euro je méně výhodné jen tehdy, pokud je domácí měna tvrdší než euro.
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(Jiří Zahrádka, 18.11.2009 17:29:54)
Odpovědět
No, já si právě myslím, že pro Itálii je euro špatné. Právě proto, že liru masivně devalvovali - což u eura nejde. Nevím, jestli to zapůsobilo na italské reformy...

Pavel Kohout v tom článku o Islandu píše, že Islandu by euro pomohlo - tamní banka by nemohla zvyšovat úroky, aby vychytala klienty z Británie atd. Což bych viděl spíš opačně - kdyby Islanďané nenabírali úvěry v eurech, ale v islandské koruně, nezadlužili by se tolik, protože by měli vysoký úrok. Nevím, nestudoval jsem Island tak moc, ale řekl bych, že problémem Islandu není velký objem peněz, vložených na islandské účty ve formě islandské měny. Protože závazky islandských bank v islandské měně by nemělo být problémem splácet - jen by to byla měna s nižším kurzem, takže zahr. vkladatelé by radost neměli. To je ale jejich kurzové riziko.

Na Islandu myslím strašně lítala inflace. Z tohoto důvodu (což možná souvisí s malostí islandského trhu a zřejmě dominanci jednoho či několika málo sektorů) bych spíš uvažoval o tom, jestli pro Island není lepší nemít vlastní měnu (což nutně neznamená přijmout euro, ale třeba britskou libru).
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(jj, 18.11.2009 9:21:54)
Odpovědět
Napříště už budou do EU vstupovat dobrovolně nejspíše jen země se zbankrotovanou ekonomikou či zničené válkou, a Brusel se jistě postará aby takových zemí bylo vždy několik v zásobě protože jinak hrozí EU jakožto umělému systému automatické započetí procesu dezintegrace.
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(hnědka, 18.11.2009 9:28:47)
Odpovědět
To je logické. Do integrované EU se nikomu moc chtít nebude. ČR by taky nikdy nevstoupila do Německa s tím, že se stane spolkovou republikou.
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(Jiří Zahrádka, 18.11.2009 20:04:26)
Odpovědět
Kdepak, pánové. EU dokonale funguje marketing (asi jediné, co EU skvěle funguje). Lidé nevnímají, podle jaké smlouvy EU zrovna jede. Lidé vnímají EU jako značku bohatství a stability. Stačí jim, když kromě euroflágu bude plápolat ještě národní vlajka, a hned to vnímají jako organizaci, která jejich národu nevezme suverenitu. A ti samí lidé si podle mě dovedou myslet, že EU je přitom ochrání od všeho zlého (chudoba, ruská hrozba, špatní národní politici...). Chtějí mít oheň i vodu v jednom kastrůlku, a věří tomu, že EU taková je.

Politika je o dojmech povrchních lidí vychovaných povrchními vzory v médiích. Obávám se, že v tomto smyslu EU hrana ještě nezvoní.
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(Maxtaron, 18.11.2009 18:03:29)
Odpovědět
Tady se mluví jenom o přijetí EURA jakožto o ekonomicky výhodném, či nevýhodném počinu, ale na věc je třeba dívat se jednak z hlediska ekonomiky (což, přiznávám, možná pozitivní následky mít bude), ale také z hlediska národní suverenity, identity, jejíž další poctatnou část přijetím eura ztratíme a právě ztráta suverenity by Čechům neměla být jedno.
Re: Pomohla české ekonomice koruna?
(Jiří Zahrádka, 18.11.2009 20:00:27)
Odpovědět
Souhlas, až na to, že ty ekonomické výhody ze samotného faktu jednotné měny se mi zatím zdají být možná spíše přáním eurofilů.