reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Český Kocábistán

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 11.11.2009 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Pokud nějakou náhodou na české politické scéně neobjevíte vhodnější téma, které byste chtěli popsat či glosovat, zkuste se porozhlédnout v resortu ministra Kocába.

Pozoruhodným příspěvkem do debaty o změnách volebního zákona se stal Kocábův počin založit Výbor pro rovné zastoupení mužů a žen v politice.

Tento Výbor bude napříště pracovat pod štědrým přístřeším „gesční“ Rady vlády. Předsedkyní nově zrozeného Výboru se stala bývalá ministryně pro lidská práva Džamila Stehlíková, členkami jsou (mimo obvyklé feministické tváře) také některé poslankyně (Soňa Marková - KSČM, Marie Jílková – KDU) a senátorka Gajdůšková z ČSSD.

Výbor pro rovné zastoupení mužů a žen v politice to hned na počátku své činnosti vzal od podlahy a dotáhnul tak daleko, že je v něm převaha žen 11 : 2 a tak předsedkyně Stehlíková požádala politické strany, aby do tohoto orgánu nominovaly po jednom muži za každou politickou stranu (zdroj: www.vlada.cz).

Hned první a zřejmě jediný cíl Výboru neponechává nic náhodě a dominantně přečnívá: ministr Kocáb chce co nejrychleji předložit na jednání Fischerovy vlády legislativní návrh, který stanoví povinnost politických stran a hnutí, aby „ve volbách do poslanecké sněmovny PČR, krajských zastupitelstev a zastupitelstva hl. města Prahy bylo na kandidátních listinách minimálně 30% žen“ (zdroj: www.vlada.cz). Z tiskové zprávy 140 také vyplývá, že Rada vlády „podpořila pravidlo pro zastoupení mužů a žen na kandidátkách tak, aby v každé trojici byla jedna osoba opačného pohlaví“.

Na tiskové konferenci vzápětí po jednání Rady pro rovné zastoupení mužů a žen ministr Kocáb ujistil, že „tento návrh považuje za svoji hlavní prioritu a se změnou volebního zákona přijde co nejrychleji.“ Máme se tedy na co těšit!

Mýlí se každý čtenář, který by mě podezíral z toho, že bych si přál upírat ženám právo podílet se na správě veřejných věcí či bych je chtěl jakkoliv okrádat o možnost formulovat a prosazovat názory na kvalitu společenského uspořádání v naší zemi.

Na rozdíl od ministra Kocába však nejsem utopistickým konstruktivistou. Nevěřím, že lze zákonem a povinně přivést do politiky více žen, které by s sebou přinesly více kvality.

Je to jako s každými kvótami. Jsou založeny na popírání konkurence - zvyšují cenu a snižují kvalitu.

Pokud se Výboru pod vedením paní Stehlíkové a pod laskavým dohledem Michaela Kocába podaří prosadit své nápady do zákona, výsledkem bude směs amatérismu a absurdity.

Politické strany si budou vycucávat z prstu vhodné kandidátky (nebo kandidáty) a budou uměle potlačovat konkurenční souboj, aby vyšly vstříc povinnosti plynoucí ze zákona.

Kdybych byl ženou, byl bych Kocábovým postupem zahanben a pobouřen. Vadil by mi diskriminační pohled protektora lidských práv. Urážel by mě pocit, že na kandidátce nejsem díky kvalitě své argumentace, ale kvůli tomu, že tam „musí být ženská“.

Ano, ženy do politiky jistě patří stejně tak jako do mnoha dalších lidských činností. Mají schopnost vnášet do rozmanitých debat odlišný pohled a jsou přirozeně citlivější a vnímavější v tématech, která často muži přehlížejí. Má se tak ale činit cestami utopistickými?

Politika je soutěž. Nejen mezi stranami jako nositelkami ideologií, ale i uvnitř stran. Návrh uměle a zvenčí do této soutěže vstupovat nebude fungovat a pokud fungovat bude, pak již nepůjde o soutěž.

Ministr Kocáb svůj postup zdůvodňuje slovy, že „muži a ženy nemají v politice stejnou startovací čáru.“ Ale jistě že nemají, a nikdy ani mít nebudou!

Ona nestejná startovací čára je přece dána staletými rozdíly mezi mužem a ženou, je definována rozdílem v řazení priorit a sledování cílů. Je dána stereotypy jejich jednání (ach, jak tuhle větu nenávidí všechna bojovná feministická hnutí) a mírou individuálních překážek (například ochotou skloubit rodinný a politický život).

Obávám se, že nápad povinných kvót žen do politiky projde. Následně lze počítat i s tím, že členové utopistického Kocábistánu zavedou i další povinné kvóty (v americkém Pittsburgu demonstrovalo 100 000 tamních bělochů proti opatření, které zavedlo povinné kvóty umožňující přednostní účast obyvatel jiné pleti na jednání městské rady).

Snad by bylo lepší prosadit takové změny volebního zákona, které by umožnily vítězné politické straně jednodušeji sestavit vládu a získat podporu ve sněmovně.

Nemusela by tak vznikat „přílepková“ ministerstva, která sice nic rozumného nevytváří, ale musí existovat proto, abyste koaličního partnera uchlácholili „korytem“ a mohli se věnovat podstatnějším problémům.

To by byl, panečku, konečně příspěvek do debaty o změnách volebního zákona. Toho se ale zcela jistě od Michaela Kocába nedočkáme – z podstaty jeho existence.

reklama
2574 čtenářů | 14 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Český Kocábistán
(Fiter, 11.11.2009 19:12:24)
Odpovědět
Pan Kocáb se omylem dostal do politiky a taky to podle toho vypadá.Nad jeho nápady zůstává rozum stát.Pokud si ale on myslí,že je to v pořádku,tak by měl ve svém zájmu navštívit psychiatra.On je totiž mnohem nebezpečnější než ovar Jandáků.
Re: Český Kocábistán
(mm, 12.11.2009 17:31:55)
Odpovědět
Ač řádně nezvolen,stal se ministrem a přitom si plete politiku s pódiem a přitom se tváří tak důležitě. Pošlete ho i s Václavem Havlem do exilu, ať je od nich pokoj. Pravdoláskovci jsou jako vši v kožichu, taky je těžké z kožichu dostat. Pravdoláskovci se považují za lidi citlivé a spravedlivé, ale jejich slovník a hulvátské vystupování se rovná hostu IV. cenové skupiny. A to si říkají umělecká elita národa.
Re: Český Kocábistán
(frantisek zajicek, 11.11.2009 20:17:52)
Odpovědět
Pane Strejcek,Vam nedoslo,ze p.Kocab ma zajem delat politiku s cizi zenou v cizim pokoji?Pry bude jako vagon,kdyz ho odpoji,a kdyz budem jednou tady tak by nemelo,byt tu jinak nezli pekne veselo.Ale asi by bylo pro nej lepsi rici:Madam,ja z politiky padam...FZ
Re: Český Kocábistán
(hanca, 11.11.2009 20:49:17)
Odpovědět
nazory autora jsou mi vetsinou blizke, tady ovsem nesouhlasim. takove kvoty existuji napr v Dansku a rovnost se tam mimo jine projevuje i tim, ze zeny dostavaji za stejnou praci stejne penize jako muzi. coz se o Cesku rict bohuzel neda. jeste se mi v teto souvislosti vybavuje trapna rec prezidenta lekarske komory o tom, ze zeny lekarky neodvadi stejne dobrou praci a to kvuli zde vyse zminovanym rozdilnym aspektum muze a zeny. zeny v politice u nas skutecne nemaji stejnou startovaci caru, ale ne proto, ze by do politiky nechtely! podivejte se nekdy na kandidatky do voleb. zenskych jmen prehrsle, ale na provnich mistech se jich nakonec objevi jako safranu. a ze by ti chlapi, co to vetsinou vyhraji, byli nejak extremne lepsi politici, o tom si troufam silne pochybovat.
souhlasim s tim, ze obecne se zen do politiky hlasi min nez muzu, ale na naplneni takove pulky, nebo alespon tretiny snemovny ci vlady, bych jich urcite bylo na vyber vic nez dost. a prominte, ta kvalita muzskych politiku jen dokazuje, ze horsi by to byt nemohlo...
Re: Český Kocábistán
(Gen. Gajda, 11.11.2009 23:14:49)
Odpovědět
A proč tam tedy nejsou?Kde je ta chyba?
Re: Český Kocábistán
(Marek, 12.11.2009 0:00:40)
Odpovědět
Já znám osobně čtyři ženy které byly či jsou v politice, moje matka je učitelka, moje žena právnička, šéfová jejího pracoviště je žena. Šéfová celé justice je žena, nejvyšší státní zástupkyně také žena. Moje společnice ve firmě žena. Moje kamarádka je šéfredaktorkou významného vydavatelství.
Všechny mají stejné platy jako muži.
Nevím zda žijeme ve stejné zemi. Vím ale jistě že většina představ o rovnosti nemá s realitou mnoho společného. Dohadujeme se o těchto podivných představách a přitom se rodí méně dětí než když byla doba daleko horší. Asi platí úměra, že čím více emancipace žen, tím méně dětí. To je v jistém ohledu dobrá zpráva -že problém bude brzy vyřešen a přijdou jiní lidé, kteří místo výkonu spravedlnosti začnou žít.
Re: Český Kocábistán
(ol, 11.11.2009 23:45:47)
Odpovědět
Ano, víc žen do politiky,které budou ochotny nejen politicky "pracovat", ale dokonce stihnout rodit děti svým šéfům stran.. Víc takových političek "zpívajících umělkyň", které znevažují jako šéfové své ministerstvo trapnými odrhovačkami,víc politických hysterek, které by rády stály v čele nejsilnější strany a nemají na to, víc političek, které rády zvednou ruku proti své vlastní vládě a položí ji v tu nejnevhodnější dobu, abychom si utrhli ostudu po celém světě.. Co na tom, že za pár měsíců visí na plakátech socanů.... Prostě, ten ženský prvek v politice by se měl posílit a nejlépe direktivou z Bruselu za pomoci Kocába....
Re: Český Kocábistán
(Lanny, 12.11.2009 0:08:47)
Odpovědět
Za bolševika se říkalo "švédská trojka"a v postkomunismu si nyní zase zřizujeme takzvanou "Kocábovu trojku".Poslední dva roky se estačím divit a koukat co nám naši volení a dosazení představitelé za peníze vybrané od daň. polatníků předvádějí,zvlášť to nemá chybu od té doby co se dotoho s vervou sobě vlastní obul Jirrka se svým Drátem v oku, pod heslem čím hůř tím pro mně lépe.Kocáb,to je jen taková tragikomická třešínka na dortu přežívající jenom proto že toho ministra někdo dělat musí ,když už tu fukci máme.Dělá a vymejšlí ptákovinny a hlavně nekouše.
Re: Český Kocábistán
(Magdalena Westman, 12.11.2009 10:23:49)
Odpovědět
Pane Strejčku,
tímto reaguji na váš, pro mne nepřijatelně fundamentalistický, příspěvek. Nutíte mě k načrtnutí poněkud “osvícenějšího” zamyšlení než jaké se povedlo, v podobě utopického Kocábistánu, vám.Jste zbytečně osobní. Celá věc není výmyslem Michaela Kocába, nýbrž on jen sleduje určité myšlenkové proudy a zkušenosti z rozvinutých demokratických zemí na navrhuje řešení, které považuje pro danou chvíli a českou situaci za optimální. Jsem Kocábovým uchopením celé agendy příslušného ministrestva doslova nadšena.Dovolte mi ale uvést k problematice kvót následující příklad: “Michael Kimmel si uvědomil při jednom rozhovoru mezi běloškou a černoškou o tom, zda stejnost pohlaví převažuje nad rasovou odlišností. Běloška tvrdila, že jsou na jedné lodi, protože jsou ženy, a že odlišnost barvy je druhořadá. Černoška nesouhlasila. Co vidíte, když se ráno podíváte do zrcadla, zeptala se. Vidím ženu, odpověděla běloška. A v tom je ten problém. Já vidím černou ženu, opáčila černoška. Rasa je pro mne zjevná, dnes a denně, jelikož je příčinou mého handicapu ve společnosti. Pro vás je rasa neviditelná, a proto bude pro mě naše spojenectví vždycky poněkud strojené.” Sociologické vysvětlení určité slepoty je podle Kimmela v tom, že vlastní privilegia nám obvykle bývají neviditelná. Kvóty nejsou ideálním řešením (vím, že působí mnoho problému, žila jsem v JAR a stále na toto téma vedeme bouřlivé diskuze s mým mužem bílým Jihoafričanem), ovšem jsou jakýmsi pokusem o nastolení větší spravedlnosti ve společnosti a to je pro mne zcela zásadní. Vnímám je jako dočasné opatření se všemi pro a proti, ale v určité fázi jako účinné.
Re: Český Kocábistán
(pravá Jahoda, 12.11.2009 14:33:34)
Odpovědět
a kde je potom demokracie svobodných voleb?
V nějakých nařízeních a příkazech...
nebo v schopnosti prosadit se tím,že jsem prostě lepší?
Já netvrdím,že muž je v něčem lepší jak žena a nebo naopak-at se prosadí ten schopnější.
To ale "Kocábistán" znemožnuje .

Pan ministr Kocáb se měl držet hlavně hudby,tu on dělal opravdu dobrou a na ůrovni.
Re: Český Kocábistán
(F. Šalda, 12.11.2009 15:03:49)
Odpovědět
Koukám, že se vám v JAR ty kvóty poněkud vymkly z rukou :-D Všichni vysocí úředníci, policisti, vojáci, politici... musejí být na základě posvátných kvót černoši a běloši jsou na odstřel (obrazně i doslova). Nezavádějte nám sem, prosím, tyto způsoby
Re: Český Kocábistán
(lo, 12.11.2009 15:49:32)
Odpovědět
Že by se Michael Kocáb opět nechal inspirovat nápady své sestry Magdaleny Westman...
My z toho, ale nadšeni nejsme!!!!
Re: Český Kocábistán
(Magdalena Westman, 12.11.2009 18:01:10)
Odpovědět
...zase to nezavádějte nám sem...co je to za argumentaci.Prosím vás, pánové, trochu věcněji.
Děkuji.
Re: Český Kocábistán
(Magdalena Westman, 12.11.2009 18:09:54)
Odpovědět
Nevadím vám tady? Mohu se tu přes zimu trochu ohřát? Jen dva prstíčky a pak zase půjdu.