reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?

Autor: Roman Joch | Publikováno: 23.12.2009 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Co vlastně jsou Vánoce? A tato otázka nás přímo přivádí k té bezprostředně další: o čem je křesťanství?

Vánoce jsou svátkem narození našeho Pána, Ježíše Krista. A křesťanství je o radosti. Především o radosti, a vlastně… pouze o radosti… Rád bych Vám to vysvětlil, ale neumím to… Polovinu svého dospělého života jsem byl agnostikem a polovinu jsem křesťanem. Mám přátele ve stavech obou. Vím, jak se na život a osud lze dívat z pohledů obou. A věřte mi, na žádné straně nejsou padouši. Jen lidem na straně jedné… něco chybí… To nejdůležitější…

Tak tedy, teď následuje jeden velice neumělý pokus: 

Křesťanství je v první řadě o svobodě. Toto náboženství Západu nám sděluje, že člověk je svobodný, má svobodnou vůli a na jeho volbách záleží. Člověk si v posledku sám volí spásu nebo zatracení. Křesťanství, na rozdíl od fatalistických náboženstev Východu, sděluje, že osud člověka není předem daný, že on sám si svou budoucnost určuje. A taky říká, že jakkoli hluboce by klesl, vždy existuje možnost nápravy. Není na světě tak špatný čin, aby nemohl být olitován a napraven.

Křesťanství je v druhé řadě o lásce. O lásce Stvořitele k nám lidem, celkem to zlobivým potvůrkám, jež je tak velká, že my sami ji nemůžeme opětovat. Můžeme se o to jen pokusit. My lidé jsme slabé, chybující a pošetilé potvůrky, a nechápeme, na čem skutečně záleží. Proto Bůh, ve své nekonečné lásce a moudrosti, nás to naučil tím nejvíce šokujícím způsobem: stal se člověkem, přebýval mezi námi a pak se pro nás nechal zabít. Z terapeuticko-pedagogických důvodů: aby nás vykoupil z našich nepravostí a aby nás naučil, co je smyslem života. 

Křesťanství je tudíž v třetí řadě o pravdě. Je pravdou o smyslu našeho života na Zemi, kterým je láska ve svobodě k Bohu a i k tomu nejposlednějšímu člověku. Je taky pravdou o tom, co jest po smrti.

Křesťanství je tudíž nakonec o smrti. Říká nám, co je po smrti: život věčný. Dobrá zvěst (evangelium) křesťanství zní: lidé, když už jednou existujete, budete věčně. Vaší biologickou smrtí váš život nekončí. Vaše vědomí, vaše paměť, vaše „já“- vaše duše - bude existovat nadále; a to buď ve stavu mimořádně mizerném, anebo mimořádně blaženém. Máte možnost, že ve stavu mimořádně blaženém. Navždy. 

Jak víme, že smrtí život nekončí? Již se tak stalo. Kristus byl první, který zemřel a pak vstal z mrtvých. Byl ten, kdo porazil smrt. Byl první, kdo vstal z mrtvých, nikoli poslední. Následovat jej můžeme všichni.

Křesťanství je tak to jediné, co dává smysl v tomto jinak nesmysleném světě. Až budete slavit Vánoce, vzpomeňte: vy, všichni lidé, jste bytosti nekonečné ceny. Jste stvořeni k obrazu Božímu a máte nesmrtelnou duši. A zároveň, jste hezky zlobivé potvůrky. Měli byste se zlepšit, jinak je to s vámi špatné. Ale Bůh, který vás tak miloval, že za vás zemřel, to ví, a proto vám dal prostředky nápravy, které byste vy sami neměli. Zanechal vám tady svou Církev. Ale to je již příběh další… Šťastné a veselé Vánoce!

reklama
3158 čtenářů | 86 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(kočkamňau, 24.12.2009 21:00:50)
Odpovědět
Tak to pardon,křesťanství,že je jediné smysluplné,v tomto nesmyslném světě....mně se nezdá tento svět beze smyslu.....kéž by oni praktikující křesťané,trochu popela na svou hlavu vysypaly a k bližním svým hezky se chovaly a nešířily lehce vyvratitelné bláboly....ty tupé davy,co bezesmyslu žijí a hledají ho kdesi....musí se upnout,něčím se řídit,snadno se manipulují a jejich vůle-lidu,je zneužita.A organizované instituce,náboženské i jiné,rádi zdělují,není jiného smyslu,než našeho.....například budhismus je krásný,taková studna moudrosti,stejně tak taoismus,,nikoho nestraší.....ZNÁTE TEN VTIP,JAK SI KATOLÍCI PŘEDSTAVUJÍ PEKLO????Tak třeba příště,krásné vánoce a trochu sebereflexe a snahy něco,smysluplného najít.......
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 24.12.2009 22:39:55)
Odpovědět
Které lehce vyvrátitelné věci máš na mysli děvče ?
Rozpory v Bibli ?!?
(richard, 24.12.2009 23:05:40)
Odpovědět
Další věc, kterou musíme vzít v úvahu při studiu předpokládaných rozporů, je takzvané „Aristotelovo diktum", které říká „presumpce neviny má být uznána dokumentu samotnému, a nemá si ji přisuzovat kritik sám sobě." Jinými slovy, autor pravděpodobně ví o události více než kritik, a proto bychom mu měli přisoudit presumpci neviny až do té doby, dokud nebudeme mít důkaz opaku. (viz John Warwick Monthomery, Dějiny a křesťanství, s. 29).
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(Dan, 25.12.2009 1:44:41)
Odpovědět
A ještě jedna věc Richarde, vy to asi opět lacině nazvete antisemitismem, já zdravou kritikou "vyvoleného národa".

Víte židé nikdy nebyli tak vzdělaní jako třeba římané či řekové, nikdy nebyli tak kreativní jako evropané obecně a proto také byl jejich osud jaký byl, nebyli schopni ani založit a uhájit svoji vlast.
Vždy byly velkými parazity na jin. národech, na jejich práci.

Vždy je museli zachránit Evropané, poprvé to byl Alexandr Makedonský, ten založil Alexandrii a židy tam zčásti přestěhoval a hájil je, pak to byli opakovaně římané a v posledním velkém hubení židů to byli západní spojenci proti nacistům.

Bez Britů by neměli ani ten stát Izrael co mají od roku 1948.

Otázka zní, kde jsou židovští Aristotelové ??
Jak je možné, že většina židů ani neuměla psát a číst v době Krista, když v římě to bylo běžné ???

žeby zaostalost ? To ale přeci nemůžeme přiznat, že u vyvoleného národa...

nenene to v žádném případě...

Jak je možné, že vyvolený národ nepoznal svého mesiáše a nerozpoznal význam Kristova učení, zatímco evropané jej velice rychle pochopili ??

žeby nedůvtipnost a hloupost, u vyvoleného národa ??
nenenen to nelze připustit, že...

A co jejich hloupé higienické a stravovací náviky, jež Kristus se Saulem postupně všechny rušily, v rozporu se starým zákonem Mošeovým...

Podpora rozvodů, ponižování žen, neúcta k životu ??

To nesvědčí o moudrosti že ?? Není to náhodou shodné s islámem ????

U vyvoleného národa, divné že ??

Zkuste sám více přemýšlet, bůch dal člověku mozek aby ho používal ne papouškoval ptákoviny ..
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(richard, 25.12.2009 6:54:02)
Odpovědět
Jejich hloupé hygienické návyky jim dal Bůh. Takže kdo je hloupý ? Zkuste si přečíst co se událo vdobě kdy Bůh dal Izraeli svoje zákoony a ustanovení. Opět vůbec nevnímáte smysl toho co se ve staré smlouvě dělo ? Jak může říci člověk který zná Bibli a věří v Boha, že to byly hloupé zvyky. Ježíš pouze poukázal na to, že větší problém než špinavé ruce je špinavé srdce. Vy jste to nepochopil ? Ježíš židům ukazoval na skutečný smysl Božích pravd.
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(jj, 26.12.2009 9:41:32)
Odpovědět
starý zákon je odporná žumpa , je to čisté zkoncentrované zlo ve kterém je nahuštěno všechno špatné
Celá Bible je Boží slovo inspirované Bohem
(richard, 26.12.2009 10:21:09)
Odpovědět
Proč tu žumpu používala první církev apoštolé, první učedníci Ježíše Krista. Vždyť kniha Izaiáš píše o příchodu mesiáše ? Vždyť Izrael, očekával přichod krista na základě té vaší žumpy ? máte v tom totální zmatek. najděte si na internetu informace kolik odkazů starého zákona je v novém zákoně. Je jimi nasáklý. Jak je tomožné ?!? No musíte studovat, snad se vám otevřou oči. Ve všech církvích se káže jak ze starého takz nového zákona.
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(richard, 26.12.2009 10:22:55)
Odpovědět
Co říkáte na desatero nezabiješ, nebudeš krást, nebudeš křivě přísahat. To je žumpa co ? neuvěřitelné.
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(jj, 26.12.2009 20:40:41)
Odpovědět
pokud tato tzv přikázání platí jen mezi židy zatímco pro ostatní jsou v SZ jen genocidy,otroctví a nenávist pak ano, SZ je žumpa a splašek( a mimochodem má i amatérské pokračování známé jako korán), pod takováto přikázání platná jen mezi němci by se jistě podepsal i hitler a i pod zbytek SZ pokud by byl o vyvolené arijské rase a nikoliv o vyvolené židovské rase
PRO JJ !!!
(richard, 26.12.2009 22:17:46)
Odpovědět
To byly Boží soudy ať se jednalo o Egypt, kde zasáhl sám Bůh stejně jako první svět /potopa/ Sodoma a gomora /opět zasáhl Bůh a následně osídlení kannánu , kde byli modlářské národy co obětovali živé děti do ohně. Bůh je za to nechal vyhladit. Pokud s tím máte problém musíte s tím za Bohem . Zkuste si přečíst Knihu Zjevení tam je také poslední soud. Docela drsné čtení. Apropos jakým klíčem selektujete Nový zákon když jej čtete ? je plný starozákoních citací odkazů. Snad ne systémem nehodící se škrtněte ?!?
koukám vy máte tím davidem sternem pěkně vymytý mozeček, ještě že se hitler tak jako mojžíš neoháněl pánembohem to byste hitlera také obhajoval do roztrhání těla
Re: Rozpory v Bibli ?!?
(richard, 25.12.2009 7:32:05)
Odpovědět
i to bylo předpovězeno, že židé Krista nepřijmou, ale je zaslíbení, že na konci věků Izrael přeci jenom dojde ke spáse. Evangelium nemůžete pochopit. Musíte mít zjevení a přijmout je vírou. Srdcem věří se ke spravedlnosti.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(m, 25.12.2009 2:00:19)
Odpovědět
Vánoce je pohanský svátek ze starého babylonu. Je to pozůstatek po uctívaní boha slunce. Vánoce jsou zimní slunovrat.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(pavjan, 25.12.2009 19:45:37)
Odpovědět
Tady v diskusi je mnoho znalců,bohužel se jedná o zprostředkované vědění nebo o spekulace. V Jeremiášovi je psáno: Vložím zákon do jejich nitra, napíšu jim ho do srdce.... Sestupte tedy do svého duchovního centra (pokud to dokážete) a budete vědět co je třeba.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 26.12.2009 12:23:29)
Odpovědět
Přesně tak: encyklopedická znalost Bible nestačí. vykladčem i autorem je Bůh skrze ducha svatého.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Maftík, 25.12.2009 22:31:51)
Odpovědět
Přeji všem požehnané vánoce a přidávám odkaz na nový zajímavý web co jsem objevil:
http://www.vendee.cz/index.html
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(G.B.Shaw, 23.12.2009 20:16:34)
Odpovědět
Dane,
bible vyla napsaná napřed v řečtině a pak přeložená do hebrejštiny a ještě pak do aramejšitny?
Začni se ty ignorante trochu učit dějiny, když chceš kecat do učených debat.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 23.12.2009 21:23:12)
Odpovědět
Hovořím o křesťanské bibli - Novém zákoně, samozřejmě že tento soubor knih byl sepsán uceleně setříděn řeky a nejprve v řečtině, teprve později byl přeložen do armamějštiny a hebrejštiny.


Skuteční autoři, doba vzniku a původ starozákoních židovských knih starých mudrců není znám.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:42:04)
Odpovědět
Křesťané nevěří pouze v Novou smlouvu. A to ani katolíci ani protestanté.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 24.12.2009 10:37:20)
Odpovědět
Víte, já to studuji na fildě, několikrát jsem v Izraeli byl a naozdíl od Vás vím očem píšu.

Autoři a přesná doba vzniku jednotlivých židovských knih nejsou známi, to vím jistě.

Dál pak Vám opakuji, že kesťanství používá pouze část nekompletní hebrejské bible jako svoji předmluvu před Nový zákon a to z jediného důvodu, kvůli vysvětlení předkristovské doby v orientu.

To že asyřané, judové a mezopotámci a jejich dějiny nemají vůbec nic společného s dějinami vašeho praaaaotce, který běhal někdo kolem Dunaje a vzíval x bohů až do příchodu Konstantina s Metodějem snad chápete ne ??

Nebo se hlásíte k dějinám těch asjatů jako ke svým a k sionistickému obřezanému Abrahámovi s x ženami jako ke svému genetickému předkovi ??

Nebuďte směšný a používejte občas i mozek a ne jenom dogmata od marxistických farářů, kteří vám celý život vyplachovali mozek bludy.

Jenom o Vaši informaci i potopa světa a další starozákoní dějiny jsou vědecky potvrzeny, ale ona to nebyla potoma celého světa a Evropy, ale pod vodou byla právě oblast orientu, Malé Asie, čili pro židy celý svět, dál neviděli !


Jestli pročítáte starý zákon a vidíte v něm to vraždění, to mstění se boha i samotným židům nejenom jejich nepřátelům, ty sexuálně tvrdé akce, jak Vám to jde dohromady s Kristem, to opravdu dokážete skloubit dokupy ???

Dějiny křesťanství nezačínají dokonce ani kristovým narozením, ale spíše jeho zmrtvýmvstání a rozvoj církve svaté v praxi též.

Já nevím jak už vám bysvětlit že Jahvova smlouva s Mošeeem ze Sinaje nepatřila evropanům a křesťanům a že Nový zákon uzavřel Starý zákon i pro židy, kteříto podobně jako Vy nepochopily.
Starý a Nový zákon patří k sobě
(richard, 24.12.2009 22:30:23)
Odpovědět
Starý zákon v Novém zákoně
Jestliže vezmeme do rukou některé vydání celé bible, zjistíme velmi snadno, že Starý zákon je asi čtyřikrát objemnější než Nový zákon. Zároveň víme, že starozákonní látka je obsažena i v novozákonních spisech. Budeme se nyní zabývat úlohou určit toto množství, všimnout si, kterou starozákonní látku autoři novozákonních textů vybrali, a na závěr se pokusíme zjistit důvody, účel a způsob použití starozákonních veršů pro novozákonní texty.

Začněme s čísly. David Stern, americký překladatel Nového zákona do angličtiny, zprůhlednil svůj překlad tím, že tučnými písmeny označil všechny starozákonní verše, poloviny veršů, slovní spojení nebo i jednotlivá slova, která měla ve starozákonních textech důležitou funkci a která v textech Nového zákona našla svou novou zvěstnou úlohu. Stern uvádí, že 484 starozákonních pasáží je na stránkách Nového zákona citováno 695 krát. Zjistíme snadno, že nejvíce starozákonních pasáží je převzato z pěti knih Mojžíšových – mezi nimi nejvíce z Páté knihy Mojžíšovy. Mezi prorockými knihami je nejvíce pasáží převzato z Izaiáše - velmi mnoho starozákonních pasáží pochází v Novém zákoně z knihy Žalmů. Naproti tomu nejméně často jsou citovány Druhá kniha královská, kniha Soudců, Jonáš a Nahum. Některé knihy nejsou citovány vůbec, jako například Rut, Ester, Jeremjášův Pláč, Kazatel, Píseň písní a jiné. Zůstaňme ještě chvíli u čísel: z 39 knih Starého zákona není v Novém zákoně citováno 12 knih.

Tato čísla nám dávají jasný obraz o známosti, důležitosti a častosti používání starozákonních knih v době prvního století, kdy žil Ježíš, jeho učedníci i apoštol Pavel. Proč je nejvíce pasáží z pěti knih Mojžíšových? Odpověď je jednoduchá. Všechny liturgické texty, které se v synagoze četly po celý rok, pocházely právě z pěti knih Mojžíšových. Proč Izaiáš? Protože právě texty tohoto proroka byly čteny nejčastěji jako druhé čtení v liturgickém roce synagogy. A proč žalmy? Protože žalmy sloužily jako každodenní liturgické texty – modlitby, zpěvy a chvály, které byly v chrámu zpívány a recitovány. Tímto pravidelným a opakujícím se užíváním a díky své výsadní roli v roční liturgii synagogy uložily se tyto texty do paměti Ježíšovi, apoštolům i věřícímu lidu, a to silněji než všechny ostatní biblické knihy.

Počet starozákonních pasáží v Novém zákoně je vysoký. Nutí nás to, abychom vybrali jen jeden spis a ukázali si na něm, jak autor zařadil starozákonní látku do kompozice celého textu a co tím sledoval. Nejlépe tomuto účelu poslouží Markovo evangelium, které pravděpodobně posloužilo jako předloha evangeliím podle Matouše a Lukáše. Český ekumenický překlad uvádí na všech stránkách při dolním okraji k jednotlivým veršům textu řadu odkazů na další biblické knihy Starého i Nového zákona, které jsou přístupné každému čtenáři bible, a proto z nich vyjděme i my. Napíšeme-li na list papíru pod sebe ty verše z Markova evangelia, ke kterým Český ekumenický překlad připojuje starozákonní odkazy, dospějeme k zajímavému údaji: je jich jedna sedmina z celého Markova evangelia! Tedy dost vysoký počet, abychom usoudili, že autor Marek velmi dobře znal starozákonní knihy a že pro kompozici svého evangelia použil jeho slovník, obraty, myšlenky a představy. Některé z těchto veršů jsou doslovnými citáty, jiné autorovi slouží jako doklad o naplněném zaslíbení a třetí skupina veršů, ta nejpočetnější, jsou verše podpůrné, které odkazují na podobnou situaci ve Starém zákoně. Podívejme se nyní na některé z nich.

Začněme od první skupiny starozákonních pasáží, které jsme nazvali skupinou doslovných citátů. První tři verše Markova evangelia jsou vlastně citací starozákonních textů. Můžeme si všimnout, že Marek zahajuje svou kompozici citací veršů, které připisuje Izaiášovi. Zjistíme však, že Izaiáš je autorem pouze druhého citátu (Mk 1,3), kdežto první citát je převzat z proroka Malachiáše (Mk 1,2). O čem verše vypovídají? Každý z obou starozákonních veršů má své domovské místo ve větším celku textu, jehož obsahem je spoluvytvářen i obsah jednotlivého verše. U Malachiáše (3,1) čteme: „Hle, posílám svého posla, aby připravil přede mnou cestu.“ Řečeno jinými slovy: Bůh před svým příchodem, posledním a definitivním, vítězným a soudícím, pošle posla, aby dokončil, co nevykonaly dlouhé generace kněží před ním - aby obrátil mysl a srdce izraelského lidu k Bohu – pokáním, obětí a dodržováním Mojžíšových přikázání. V rabínské tradici, kterou znal také Marek, je zmíněným Božím poslem Eliáš (Mal 3,23). On, a spolu s ním Mojžíš, bude o krůček předcházet Mesiáše, než nastane den Božího příchodu. Eliáš má mezi proroky a ostatními starozákonními postavami výjimečné postavení. Eliáš nezemřel, ale byl za živa vyvýšen do nebes na ohnivém voze (2 Kr 2,11).

Jak je tomu s druhým citátem? Izaiáš řekl: „Hlas volajícího: Připravte na poušti cestu Hospodinu. Vyrovnejte na pustině silnici pro našeho Boha!“ Ten volající hlas patří Bohu a jeho slova jsou určena izraelskému lidu, který byl Babylóňany přesídlen z Judska k městu Bábel na břehu řeky Eufrat. Volající Boží hlas sděluje přesídlencům útěšnými slovy, že se doba jejich nedobrovolného vyhnanství schyluje ke konci a s ní i míra nakupeného provinění za ne-víru, která byla nejvlastnější příčinou této bolestivé události. Bůh se opět sklání ke svému potrestanému lidu a Boží „návrat“ Izaiáš popisuje těmito obraznými obraty: Připravte na poušti cestu, vyrovnejte mu na pustině silnici.

Nyní se vraťme zpět k Markovi a nechejme se jím poučit, jak a s jakým záměrem použil oba verše pro svůj zvěstný záměr. Jeho kompozice evangelia je pro všechny čtenáře svědectvím VELKOLEPÉHO VYZNÁNÍ. V Markovi se dočítáme o ztotožnění postavy Eliáše s postavou Jana Křtitele, který vystoupil na poušti a kázal o nezbytnosti pokání. Ztotožnění Jana Křtitele s Eliášem je velkolepé vyznání, které dává nezbytný počátek příchodu Mesiáše, jímž je podle svědectví Ježíšových žáků a současníků Ježíš. Marek použil známé starozákonní verše, z nichž první (Mal 3,1) se na svém původním místě vztahoval k Eliášovi a druhý (Iz 40,3) byl hlasem útěchy pro izraelský lid, násilně přesídlený do Mezopotámie. Marek jim dává nový obsah - vyznává, že Ježíš je Mesiáš a že Boží příchod, poslední a definitivní, vítězný a soudící, je na dosah ruky.

Druhá skupina starozákonních pasáží v Novém zákoně jsou verše, které rovněž spojuje těsné pojítko osobního vyznání. Jde o pasáže, které na svém původním místě ve Starém zákoně u k a z u j í na postavu Mesiáše a s velkou dějovou přesností předznamenávají jeho vlastnosti, skutky, situace a chování. Těmto textům se však z časových důvodů nemůžeme věnovat podrobněji.

Nejpočetnější skupina veršů, které Český ekumenický překlad svým čtenářům nabízí, jsou odkazy novozákonní látky na verše Starého zákona,

které jsou vázány podobným motivem, situací, myšlenkou a údajem, jenž je již v důsledku svého stáří neprůhledný, a tedy nejasný,

a verše, které se opírají o právní výrok ze zákoníku v pěti knihách Mojžíšových. Nenajdeme zde ani citáty, ani doklady naplnění starozákonního zaslíbení a proroctví v Ježíši Kristu.

Vybereme jeden z každé podskupiny podpůrných veršů a ukážeme si na nich, jak nám pomohou objasnit Markův kompoziční a zvěstný záměr.

Ve Druhé knize Mojžíšově (Ex 24,8) čteme: Mojžíš vzal krev, pokropil lid a řekl: „Hle, krev smlouvy, kterou s vámi uzavírá Hospodin na základě všech těchto slov.“ Marek (14,24) praví o Ježíšovi: A řekl jim: „Toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé.“

Už při prvním poslechnutí vnímáme, že mezi oběma verši je přímý vztah, který tkví ve stejném motivu. Díky této podobnosti může jeden verš objasnit verš druhý. Společným motivem obou je smlouva, jejíž výjimečný, převratný význam je zviditelněn krví. Krev má v orientálním myšlení hodnotu života. Čteme-li oba verše pozorněji, zjistíme, že jsou mezi nimi i nepatrné rozdíly. Ve Druhé knize Mojžíšově uzavírá prostřednictvím Mojžíše smlouvu s izraelským lidem Hospodin a každý ze shromážděných takřka okusí její vlhkost a barvu, každý se jí dotkne, každý je jí pokropen. Je to krev obětních býčků. V Markově evangeliu uzavírá smlouvu Ježíš během večeře, při které se jí velikonoční beránek. Kolem stolu sedí úzký kruh jeho učedníků, kteří zde zastupují všechen lid. V okamžiku promluvy k učedníkům Ježíš krví nekropí, ani ji neprolévá. V poháru před ním je víno a nekvašený chléb. Ježíš dobrořečí Hospodinu za dary vína a chleba a říká: Toto je má krev. Učedníci rozumějí dobře této skutečnosti. Vědí, jak mají přijímat jeho slova a nepohoršují se nad nimi. Vědí, že za pozření krve by podle Mojžíšova zákona byli ukamenováni. Rozumějí svému mistru, jako by řekl: toto víno, čiré a rudé, tolik podobné krvi člověka a zvířete, je znamením mé smrti, mého blízkého konce. Již brzy bude za vás prolita a potvrdí význam mého poslání mezi vámi.

Dalším příkladem může být porovnání textu ze Třetí knihy Mojžíšovy (Lv 24,16), - kde čteme: Kdo bude lát jménu Hospodinovu, musí zemřít. Celá pospolitost ho ukamenuje. Jak host, tak domorodec zemře, jestliže bude lát Božímu Jménu – s textem Markova evangelia (14,64): Slyšeli jste rouhání. Co o tom soudíte? Oni pak všichni rozhodli, že je hoden smrti.

V tomto verši se skrytě zrcadlí právní výrok, který znali a uznávali přítomní členové soudní rady, přísedící i Marek. Týkal se rozsudku za znevážení Božího jména, za rouhání. Rozsudek právní moci v procesu s Ježíšem se tedy opět musel opřít o autoritu Zákona. Tentokrát podle formulace ve Třetí knize Mojžíšově (Lv 24,16): Kdo bude lát jménu Hospodinovu, musí zemřít. Co řekl Ježíš tak rouhavého, že za to byl odsouzen? Odpověď najdeme v Markově evangeliu: Opět se ho velekněz zeptal: „Jsi ty Mesiáš, Syn Požehnaného?“ Ježíš řekl: „Já jsem. A uzříte Syna člověka sedět po pravici Všemohoucího a přicházet s oblaky nebeskými.“ Sebevědomé Ježíšovo přiznání k vlastnímu mesiášství před veleradou nebylo nejvlastnější příčinou, proč byl odsouzen za rouhání, ač kvůli svému mesiášskému nároku byl veleradou vyslýchán. Stalo se tak kvůli tomu, že ve svém vyznání a přiznání spojil své mesiášství a Mesiášovo vzkříšení v jedno. Věty já jsem a uzříte Syna člověka sedět po pravici Všemohoucího a přicházet s oblaky nebeskými představovaly pro Židy novou, dosud neznámou představa mesiáše, vzkříšeného před koncem věků, kterou nemohli přijmout. Odsoudili tedy ji i toho, kdo ji vyslovil.

Dostali jsme se dlouhou cestou srovnávání a výkladů domovských veršů ze Starého zákona a jejich přeneseného, nového užití v Markově evangeliu na samý závěr. Jistě tušíte, že bychom mohli pokračovat ještě dlouhé hodiny dál, neboť několik vybraných veršů z celkem 695 v celém Novém zákoně nám posloužilo jen jako úvod do tématu, jímž dnes byly „Ohlasy Starého zákona v Novém“. Dovolte mi je v několika větách shrnout. Dozvěděli jsme se o třech typech veršů - o doslovných citátech, o verších dokládajících splněné zaslíbení a o verších objasňujících a podpůrných, které se dále dělily na právní výroky a objasňující verše v přímém vztahu.

Jestliže jste během čtení tohoto článku zjistili, že Novému zákonu nelze porozumět bez znalosti Starého, neboť mnoho z jeho zvěstného a myšlenkového bohatství nám zůstane skryté, pak tento výklad splnil svůj účel. Přeji vám hodně píle, trpělivosti a požehnání při objevování p r a v é h o smyslu novozákonních textů.
Židovský národ a jeho svatá písma v křesťanské Bibli
Biblická komise
Info a běžná cena: Brož., 146 str., 159 Kč
Téma: církevní dokumenty
Edice: Dokumenty
Vydáno: 2004
Objednací číslo: 101011
Druh zboží: kniha






Anotace knihy
Jaké vztahy stanoví křesťanská Bible mezi křesťany a židovským národem? Obecná odpověď na tuto otázku je jasná: mezi křesťany a židovským národem stanoví křesťanská Bible vztahy mnohostranné a velmi těsné, a to ze dvou důvodů: především proto, že křesťanská Bible se z větší části skládá ze “svatých Písem” (Řím 1,2) židovského národa, která křesťané nazývají “Starý zákon”, dále proto, že na druhé straně křesťanská Bible obsahuje soubor spisů, které, vyjadřujíce víru v Krista Ježíše, uvádějí ji do těsného vztahu ke svatým Písmům židovského národa. Tento druhý soubor, jak víme, se nazývá “Nový zákon”, což je výraz ke “Starému zákonu” souvztažný.
Výsledky studia Biblické komise jsou zde předloženy ve třech kapitolách. První, základní kapitola konstatuje, že Nový zákon uznává autoritu Starého zákona jako božského zjevení a nelze jej pochopit bez těsného vztahu k němu a k židovské tradici, která jej předávala. Druhá kapitola zkoumá proto více analytickým způsobem, jak si spisy Nového zákona osvojují bohatý obsah zákona Starého, z něhož přejímají základní témata, nahlížená ve světle Krista Ježíše. Třetí kapitola konečně zachycuje velice rozmanité postoje, jaké vyjadřují k tématu Židů spisy Nového zákona, napodobující ostatně v této věci samotný Starý zákon.
Re: Danovi
(richard, 24.12.2009 22:38:46)
Odpovědět
Takže nevím dane co na fildě studuješ, ale teologie to určitě nebude. Přeji hezké svátky a z toho antisemitismu bys měl činit pokání. Pokud jsi křesťan. A pokud nejsi tak věz, že Ježíš Kristus žid, mesiáš, prorok, Boží syn tě miluje a může tě spasit.
JAK MÁ KŘESŤAN APLIKOVAT STARÝ ZÁKON NA DNEŠNÍ ŽIVOT?
Konstatování, že Bůh Starého zákona je stejně i Bohem zákona Nového zahrnuje rovněž poznatek, že Boží zjevení zaznamenané v Bibli je procesem, který během času postupoval ke svému vrcholu. Bůh zjevoval sám sebe stále plněji až k Ježíši Kristu, svému vtělenému Synu, který přebýval mezi námi. Celý Starý zákon různými způsoby předjímá Kristův příchod, který naplnil jeho tužby a očekávání. Vztah mezi Starým a Novým zákonem je vztahem kontinuity a diskontinuity. Je zde kontinuita, protože Bůh Starého a Nového zákona je jeden a tentýž Bůh. Je zde kontinuita, protože Ježíš Kristus je předjímán ve Starém zákoně a zjeven v Novém. Ale diskontinuita pramení z větší zřejmosti, s níž je zjevení Božího Syna spojeno:
„Mnohokrát a mnoha způsoby mluvil Bůh v minulosti k našim předkům skrze proroky. V této poslední době však promluvil k nám skrze svého Syna. Jeho ustanovil dědicem všeho a skrze něj také stvořil svět. On je odlesk jeho božské slávy a výrazná podoba jeho podstaty, on všechno udržuje svým mocným slovem. Když vykonal očistu od hříchů, zasedl na výsostech po pravici Boží velebnosti“ (Žid 1,1-3).
S vědomím této skutečnosti se nyní pokusme zodpovědět otázku, jak Starý zákon stále vede křesťana k poslušnosti vůči Bohu. Pokud se díváme na některé pasáže Nového zákona izolovaně, může nás tahle otázka snadno přivést do rozpaků. Uvažme třeba, co říká Ježíš v tzv. Horské řeči o Zákoně:
„Nemyslete, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se to všecko nestane. Kdyby tedy někdo zrušil jedno z těchto přikázání – a třebas i to nejmenší – a tak učil lidi, bude v nebeském království nejmenší. Kdo se však bude jimi řídit a jim učit, bude v nebeském království veliký.
Říkám vám: Nebude-li vaše spravedlnost mnohem dokonalejší než spravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do nebeského království nevejdete“ (Mt 5,17-20).
Je tedy křesťan vázán každým „písmenkem a čárkou“ Zákona? Jestliže ano, co si má počít s Pavlovými slovy:
„Tak i vy jste pro Zákon mrtvi, moji bratři, a to skrze Kristovo tělo. Proto teď náležíte jinému, tomu, který vstal z mrtvých, abychom přinášeli ovoce Bohu. Dokud jsme totiž byli tělesní, projevovaly se v nás hříšné vášně probuzené Zákonem, takže jsme přinášeli ovoce pro smrt. Nyní však jsme Zákona zproštěni, protože jsme mrtvi pro Zákon, kterým jsme byli vázáni. Tak můžeme sloužit v novém bytí, které pochází od Ducha, a ne už ve starém, na základě litery“ (Řím 7,4-6).
Jak je tomu tedy s naší poslušností vůči Zákonu coby předchůdci Krista?
Různá hlediska
Všimneme si dvou různých proudů v americké teologii jako současných reprezentantů dvou krajních pólů v názoru na tuto věc, třebaže existuje celá škála hledisek mezi nimi. Prvním z nich je dispenzacionalismus . Jeho zastánci mají sklon vést ostrou dělicí čáru mezi Starým zákonem jako dobou, kdy Bůh působil prostřednictvím Zákona a Novým zákonem jako obdobím milosti. Vyhrocenou podobu dispenzacionalismu bychom mohli vyjádřit tvrzením, že nejzřetelnějším dělítkem Božího slova je dělítko mezi Zákonem a Milostí. Tyto protikladné principy charakterizují dvě základní fáze dějin spásy, židovskou a křesťanskou a Písmo sv. je nikdy nemíchá dohromady. Tento názor, který ovšem mnozí současní dispenzacionalisté takto výslovně nezastávají, nemůže vést nežli k minimalizaci Zákona, k podcenění Starého zákona jako takového. Nebere v úvahu Pavlovo tvrzení, že Zákon je „svatý, správný a dobrý“ (Řím 7,12).
Na opačné straně je proud nazývaný teonomický, který, rovněž z křesťanské pozice, prohlašuje, že starozákonní předpisy platí i dnes. Vliv tohoto názoru byl zvláště silný v 70. a 80. letech minulého století; v současné době už znatelně slábne, ale určitý dopad na náboženské pojetí práva stále přetrvává. Teonomický přístup bere citovaný Ježíšův výrok doslova: každé písmenko i čárka ze Zákona stále platí. Mezi Starým a Novým zákonem existuje striktní kontinuita. Teonomisté jsou přesvědčeni, že starozákonní legislativa by měla být vzorem právního řádu v současné společnosti. Křesťané, kteří před několika desetiletími zaujali významné postavení v americké politice, chtěli tímto způsobem postavit své právní a politické myšlení na biblických základech a zákony v Bibli obsažené viděli jako samozřejmou bázi tohoto systému.
Ve světle takových pasáží, jako je Žid 7 – 10, teonomisté uznávají, že předpisy týkající se forem izraelské bohoslužby jsou překonané. Ježíš se stal dokonalou obětí, je ideálním veleknězem a Boží přítomnost v něm nahrazuje jeruzalémský chrám. Ovšem morální a civilní právo, včetně sankcí, si svou platnost uchovaly. Jinými slovy, teonomie nedělá žádný rozdíl mezi všeobecně platnými přikázáními Desatera a těmi starozákonními normami, které se týkají specifických situací (tzv. kazuistickými zásadami).
Teonomie má své slabiny. Především je třeba poukázat na to, že starozákonní právo bylo určeno Božímu lidu, který byl národem, omezenou etnickou a politickou entitou zvanou Izrael. Dnes už Bůh nepůsobí prostřednictvím jednoho vyvoleného národa, nýbrž prostřednictvím svého lidu, který zahrnuje všechny národy světa. Tento prvek diskontinuity ovlivňuje zřejmě náš postoj k Zákonu ze všeho nejvíc. Za druhé, Bůh dal Izraeli Zákon předtím, než byl světu zjeven Ježíš Kristus. Tato skutečnost, jak už bylo řečeno, má závažný dopad hlavně na bohoslužbu, ale ovlivňuje i ostatní oblasti práva.
Krátce řečeno, není možné přijmout prostou kontinuitu mezi Starým a Novým zákonem, pokud jde o zachovávání Zákona a jeho sankcí. Klíčové novozákonní pasáže potvrzují, že je tu ve hře cosi opravdu nového. Podívejme se třeba jen na zákon o cizoložství. To je zakázáno šestým přikázáním Desatera (Ex 20,14; Dt 5,18). Kazuistické právo stanoví postih: trest smrti pro oba, muže i ženu, přistižené při cizoložství (Dt 22,22; viz též Lv 20,10). Na základě této starozákonní normy teonomisté tvrdí, že cizoložství má být i dnes trestáno smrtí. Ovšem pozorná četba Nového zákona ukazuje něco jiného. Máme tu na mysli především Jan 7,53 – 8,11, epizodu se ženou přistiženou při cizoložství. Ta žena měla být kamenována, ale Ježíš zasáhl a výzvou: „Kdo z vás je bez hříchu, ať po ní hodí první kamenem!“ výkon trestu zastavil. Pak se obrátil k ženě, řekl jí, že ani on ji neodsuzuje, a s napomenutím: „od nynějška už nehřeš“ ji propustil.
Kdo by se však na základě tohoto textu domníval, že Ježíš zaujímal tolerantní postoj k cizoložství jako takovému, byl by na velkém omylu. Naopak, Ježíš chápe zákaz cizoložství s důsledností, které před ním neměla obdoby. Cizoložství v jeho očích není jen vnější skutek, nýbrž i žádostivý pohled, který k němu vede. Pak by i ten, kdo zhřeší „jen“ žádostivým pohledem, podléhal zmíněnému trestu.
Je zřejmé, že ani dispenzacionalismus ani teonomie odpovídající základ pro chápání Zákona neposkytuje. Dispenzacionalismus nedává prostor kontinuitě, která v Novém zákoně existuje; a teonomie, se svým zjednodušeným pojetím striktní kontinuity, zase nebere v úvahu diskontinuitu mezi Starým a Novým zákonem. Máme-li dospět ke správnému chápání křesťanské odpovědnosti s ohledem na Zákon, musíme pozorně sledovat, co a jakým způsobem ze starozákonního práva přechází do životní směrnice, kterou vytyčuje zákon Nový.
Richarde, zcela zásadní problém je, že vy nerozlišujete co bylo napsáno židům a co křesťanům.

Nikdo tu přece starý zákon nezesměšňuje, ani u Dana nic takového nevidím, ale už se Vám tu týdny snaží marně vysvětlit, že starý zákon je zákon židů a opravdu nikoho jin. ??

Chápete to ??


To, že křesťané převzali celou řadu moudrostí starého zákona, vč. upraveného desatera, jména atd. i některé zvyky a tradice, to vůbec přece neznamená že se jich týká a že je pro ně starý zákon závazný, to prostě není a sv. Pavel a mnoho jin. to jasně dokazuje !!

Stejně jako mnoho Kristových výroků.

Pokud by byl starý zákon závazný křesťanům, pak by křesťané byli stejní jako židé, ale oni jsou v mnohém diametrálně jin. a ta odlišnost má název Ježíš Kristus.

Já uvedu za všechno, rovnocený vztah k ženám a mužům, který ve starém zákoně neexistuje, spíše naopak.

Vy jste opravdu zmatená oběť dogmat a nepoužíváte svůj mozek, ani trošičku, já musím s Danem souhlasit, promiňte.
Kdyby jste četl dřívější články dana zjistil by jste že starý zákon považuje za mrzkou knihu plnou vražd a násilí. Křesťané věří, že i starrá smlouva celá je inspirované slovo Boží. Já také nedodržuji mojžíšův zákon ani obřízku pokud Vám jde o toto. Jsem spasen milostí Ježíše krista bez zkutků zákona. Ale Dan je známý antisemita a Bible pro antisemity má své určité místo víte ?!? Navíc Dan tvrdí ve svých článcích že židé byli na rozdíl od římanů nevzdělaní. To jsou nesmysly.
Tady ty vaše citace jasně dokazují, že Dan má pravdu.

Nechápu ale proč tak složitě dokazujete to co je přeci každému jasné...

Starý zákon pro nás opravdu není a není už vůbec platný ani pro židy.

Zabíjet lidi za cizoložství a na druhou stranu jim posvědcovat rozvody ??

Mimochodem, kamenování je trest tipický pro semity, židy a Araby, Evropané takto nepopravovali.

Dan má naprostou pravdu.
Milí proroku a věštče, tys tu pěkně zalhal přímo na svátek Vánoční, já nestuduju teologii ??

Trošku ustřelils a ve víru fanatismu, který dokozaju neskutečně dlouhý příspěvek o ničem, proložils lhaním a pokračuješ dalším dlouhým příspěvkem o ničem nepodsatném, tys byl bratře ožralý ??

Protože jinak si tvoje blouznění nedovedu vysvětlit.



Jednu věc ti však řeknu zcela jasně, Kristus přišel naplnit starý zákona a taky jeji naplnil a zákonem novým nahradil, to je známá věc, jediný kdo s tím má problém seš ty.

Takže je to tvůj problém, židokřesťane cos nepochopil podstatu a ta je, že Kristovou smrtí byl zákon starý naplněn a jak známo naplnění smlouvy jí ukončuje, přesto tě můžu uklidnit, že to naplnění platí jenom a pouze židům.

Doporučuji ti mnohem více číst skutky apoštolů, tam se dočteš Pavlův názor na starý zákon, totožný s mím.
Neopíjím se takže by jsem neměl snižovat k takovým nízkým způsobům. Já totiž od toho tady za těch pět let od tebe slyšel ty jsi na začátku kdy euportal vznikl /pokud jsi to stále ty/studoval ekonomii, pak jsi tvrdil, že jsi inženýr s německým titulem, potom nedávno z tebe vypadlo, že žiješ v Londýně. myslím si, že by jsi to měl být stále ty, protože, používáš plošně tvrdé Y tam kde je měkké a naopak. Ale to mi osobně nevadí. Já zase dělám překlepy.
vy jako křesťan si necháváte vymývat mozek nějakým davidem sternem ze synagogy , na vás platí ono "blahoslavení chudí duchem"
Re: Danovi
(richard, 26.12.2009 10:17:25)
Odpovědět
Stern patřil k teroristické organizaci Irgun. Ale to je jiná kapitola to patří do roku 1948 kdy vznikl stát Izrael.. To by pak někteří mohli tvrdit, že i hagana byla teroristická organizace. Holt neměli angláni porušit belfourovu deklaraci a podvádět jak židy tak araby. To jsem ale nepatří. Já chci ukázat, že tvrzení, že starý zákon je zločinecká kniha, je ptákovina non plus ultra. Nový zákon je plný citací starého zákona a bezprostředně na něj navazuje a vychází z něj, je vlastně završením staré smluvy.Tečka !!!
když už tak podle křesťanů starý zákon platí jen pokud není v rozporu s novým zákonem a tudíž je 99 procent SZ off topic protože 99 procent SZ je o masovém vraždění ve jménu židovského pánaboha, rasové nenávisti, genocidách a všemožných košer zločinech prostě kriminální splašek, SZ je židovský mein kampf nic víc, jen hnědá žumpa a kniha plná nenávisti , je to stovky stran dlouhý chorobopis a judaismus je jen duševní choroba protože jen duševně chorá existence se může řídit takovým splaškem
PRO JJ !!!
(richard, 26.12.2009 22:26:52)
Odpovědět
Jenomže skrze starý zákon Bůh předpověděl že přijde zcela Novým způsobem. Nový zákon je dokonalým naplněným starého zákona. Člověče proč to stále neůžete pochopit. Vždyť straý zákon mluví i o tom, že mesiáš,kristus bude trpět, bude ukřižován a vstane z mrtvých, že se narodí v Betlémě, že bude bydlet v Nazaretě. Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův je stejný Bůh jako ten, který poslal svého Syna aby spasil svět. Vždyť Starý zákon je celý prorocký. Kde jste vzal vaše názory o žumpě ? Vemte Bibli pěkně po pořádku a čtěte ji s modlitbou
Re: Danovi
(richard, 26.12.2009 12:25:08)
Odpovědět
Naopak já Bibli pečlivě čtu. Doporučuji totéž :-)
Re: Starý a Nový zákon patří k sobě
(Dan, 25.12.2009 1:10:28)
Odpovědět
Budete se divit, ale já s Vámi v zásadě souhlasím, starý zákon opravdu slouží jako úvodník a vysvětluje předkristovskou dobu a také slouží jako důkazný materiál pro Kristovo mesiášství.
Měl zejména židům dokázat že kristus je ten pravý mesiáš - tedy jeho citace v novém zákoně, to ale absolutně selhalo.

Židé tomu neuvěřili a nevěří dodnes čekají na pravého mesiáše a jejich bible má pokračování, ale to už jsem vám psal.

Ale podstatné pro křesťany, jim určené není ve starém zákoně zhola nic, vše je pro židy a jen a jen pro ně a nikoho jin. a na nikoho jin. se také starý zákon a desatero ani neobrací, nikojho jin. neoslovuje.

Podstatná pro křesťany jsou evangelia, základ novozákoní, který přijali všechny církve a ty jak známo jsou jenom v novém zákoně.

Křesťané z pohanů čili Evropané založili svoje církve na učení sv. Pavla a sv. Lukáše a jejich žáků a ti se velmi tvrdě odvraceli od starého zákona.
Re: Starý a Nový zákon patří k sobě
(richard, 25.12.2009 6:50:37)
Odpovědět
Tak snadno neupláchnete. Nazval jste Dane ve svých dřívějších výrocích že Starý zákon je plný vražd a násilí. Ano popisuje i negativní věci. Ale já jsme jen chtěl ukázat, že když odtrhnete starou smlouvu od nové nepochopíte správně, co v Kristu máme. Vy jednou řeknete, že pomeranč je hranatý a pak po určité době tvrdíte, že jste přeci od začátku tvrdil, že je kulatý. Já v tom zmatek nemám. Moc dobře vím o zákonu a milosti a jejich rozdílech. Takže já jsem plně přijal milost Kristovu tak, že jsem uvěřil, tomu, že On za mě zemřel a že nemohu být spasen na základě staré smlouvy. Jenomže ani vy ani Vaší přikývovači také pořádně nečtou o co mi od začátku jde. Že Bible je celek dvou knih. Já mám povzbuzení a potěšení z obou. Protože rozličnými způsoby mluvil Bůh k našim otcům. Nyní z rozdílem toho, že za nás bylo zaplaceno na kříži. Uspokojilo Vás to Dane ? A prosím přestaňte urážet židy a starou smlouvu. Mohl by jste narazit. Na to je Bůh háklivý i dnes.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:35:22)
Odpovědět
Ale je znám , zase nemluvíte pravdu. Starý zákon velmi přesně datuje místa, města rodokmeny. Takže židé si velmi potrpěli na kronikářskou přesnost. Určitě jste slyšel o mazoretech. U některých kniháh sice panují spory, ale obecně je Stará smlouva velmi dobře zdatovaná. Víte já čtu Bibli /celou/ každý den.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:31:40)
Odpovědět
Ježíš ani první církev nezužovali Písmo na Nový Zákon. Víte o tom, že v době kdy Kristus chodil po zemi nebyl Nový zákon ještě napsán ? Takže to má háček, že ? Knihy nového zákona se datují cca asi 60 let po odchodu Ježíše Krista do nebe.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 24.12.2009 10:49:25)
Odpovědět
Kristus přišel původně spasit hl. židy, ale i ty ostatní...

židé ho nepřijali, Evropané ano..

Až po jeho vzkříšení je jeho přístup rovnocený ke všem..

Autorem podstaty starého zákona je Ježíš, evangelia jeho příběch jenom sepisují a protože židé byli narozdíl od římanů nevzdělaní, šířil se Nový zákona /evangelia/ v malé asii prakticky okamžitě, ale hl. ústně !!

Evropané ho poskládali a šířili písemně cca od 40 roku p.k. protože byli vyspělejší a vzdělanější židů, jedině díky římanům a řekům se křesťanství ujalo, sv. Pavel to pochopil brzy a vsadil na ně.

Takže to nemá žádný háček, kristus je tvůrcem podstaty nového zákona, on smlouvou novou a svojí smrtí ukončil platnost starého zákona a vy jste nepochopil základ křesťanství,
Vy jste zbloudilí židokřesťan.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 24.12.2009 12:09:32)
Odpovědět
A ještě dodatek k národu vyvolenému..

Zatímco křesťané, skutečné Kristovi děti představují nejvyspělejčí část lidské populace, 2,2 miliardy lidí.. vyvolený národ, který křesťané museli zachránit před vyhubením nacisty, kterému křesťané museli vybudovat stát, protože sami to nedokázali dodnes z poloviny /5-7 milionu lidí/ bloudí posvětě a hledá svého mesiáše ...

Dnes, kdy třetina světa slaví narození Krista, 14 milionu bludných duší slaví Chanuku.
Vyvolený národ ??
Možná kdysi dle starého zákona, dneska stádo bludných duší zcela existenčně závislích na křesťanech.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:37:19)
Odpovědět
Co tedy Dane Ježíš citoval ? Kromě svých výroků,starý zákon a ukazoval zaslepeným židovským rabínům skutečný smysl Písma.Ježíš často říkal což jste nečtli v zákoně a prorocích ? To je starý zákon Dane.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:22:52)
Odpovědět
No příteli, musíte říci Nový Zákon, Stará smlouva je v hebrejštině částečně v aramejštině. To by Vás Dan v tomto případě rozcupoval.Přeposílám odkaz z wikipedie

http://cs.wikipedia.org/wiki/Bible
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(seoh, 23.12.2009 17:16:43)
Odpovědět
Ach jo, sbírka šplechtů. Vánoce jsou pohanská oslava slunovratu, kterou křesťané ukradli. Křesťané jsou banda všehoschopných namyšlených ničemů, kteří žijí v bludu o své vyjímečnosti.

no nic, hezký slunovrat.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 18:31:13)
Odpovědět
Já vím, že vánoce mají pohanský původ. Ale co se týče pocitu namyšlenosti a vyjímečnosti no já vím, že mě Bůh odpustil mnoho špatných věcí. nemám se čím chlubit, ale jedním se pochlubím a to milostí Boží, kterou jsem získal skrze odpuštění. Určitě existují pokrytečtí věřící, ale také jsou spousty vzácných křesťanů. Já myslím, že ta nenávist ke křesťanům je buď špatná zkušenost /kdo ji nemá/ a nebo jenom laciné ateistické řeči.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(seoh, 23.12.2009 19:16:27)
Odpovědět
vybavuju si kolegu z kolejí z křesťanského společenství-ušatý,brýlatý, malý, hubený a hloupý, který chodil po světě s pocitem, že je nejlepší člověk na světě, protože věří v PÁNA a nikdo jiný mu nesahá ani po kotníky. Tolik k tomu bludu v němž žijí, zvláště někteří, křesťané.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:19:42)
Odpovědět
Já nejsem ušatý ani hloupý a dříve jsem dělal třeba karate. Vám stačí podle jednoho člověka udělat si názor na milióny křesťanů ?!? Dejme tomu, že by jste potkal bezzubého černocha, budou kvůli tomu všichni černoši bez zubů ?!? Tvrdíte, že ten člověk co jste ho znal byl hloupý. Ptám se mohl by Váš názor obstát už jenom ze statistického hlediska ? Samozřejmně nemohl. Člověče Vy si, ale rychle děláte názory na svět. Typuji, že budete hodně mladý takový střelec, že ? Zkuste se opravdu seznámit s Biblí a křesťany a budete překvapen !!
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:25:48)
Odpovědět
Seohu, zkuste přijít mezi křesťanské motorkáře.Jsou to stokiloví řízci a zkuste jim říci že jsou malí, hloupí a ušatí. No nic Vám neudělají jsou to křesťané /bývalí rváči/, ale ten hurónský smích by Vás určitě rozhodil. Nebo mezi křesťanské podnikatele.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(seoh, 30.12.2009 21:51:52)
Odpovědět
jo, pozdě, ale přece, ten kolega nebyl jen jeden, byla jich celá skupina, včetně děvčat a pro ty platilo to samé v bleděrůžovém. A je to asi 18 let zpátky, takže nikoli mladý řízek.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Jahoda, 27.12.2009 12:10:43)
Odpovědět
ateisti jsou dobytek!
Mají plnou huhu humanity a lidských práv a při tom vraždí lidi po milionech a miliardách ,.
Třeba Pol Pot a Jen Xari,Mao ce tung,Kim ir Sen,Lenin,Stalin,Hitler,Himler,Eichman a spoustu dalších ateistických vyvrhelů všeho lidstva.
Největším hříchem ateizmu však je mix kultur a civilizací zde v Evropě,je to ateistické dílo .
Navíc jsou ateisté tak blbí,že věří že jsou stvořeni z opice))))

Ateizmus= největší katastrofa v dějinách lidstva.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(hanca, 23.12.2009 15:50:51)
Odpovědět
pekny clanek, pro me jako krestana dobrym pripomenutim smyslu me viry a ted pred vanoci radostnym povzbuzenim do dalsich dnu. diky!
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 23.12.2009 10:27:44)
Odpovědět
Především je třeba si uvědomit a přiznat, že křesťanství k nám přišlo také z východu a vzniklo ve stejné oblasti jako islám a židovství.

Ježíš Kristus, dle židů syn římana a židovky, dle křesťanů syn boží a jeho učení bylo však s židovsko komunitou a její kulturou a tradicemi v takovém rozporu, že nato doplatil životem a živnou půdou pro jeho církev se stala Evropa prostřednictvím Říma, nikoliv blízký východ.

Toto učení a tuto církev v praxi vybudoval sv. Pavel z Tarsu a celá řada pozdějších učenců zejména z řad řeků a římanů.
Bible bylo poprvé vydána v řečtině, později v hebrejštině a kristově rodné aramějštině, následovala latina která převážila a stala se postupně dominantním církevním jazykem.

To, že to byla Evropa, západ který Krista přijal a východ, malá Asie který ho zavrhl a zabil, není náhoda.

Pokud si pozorně přečteme starý zákon, nalezneme v něm židovské vraždění msty tvrdou sexualitu na hranici pornofilie, asijský marasmus velmi podobný koránu a neslučitelný s novým zákonem a evropskou kulturou a mentalitou.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 12:38:07)
Odpovědět
Proč tedy starý zákon citovali jak křesťané tak Ježíš Kristus ? Jinak Ježíš Kristus je přepověděn i v té strašlivé knize, /starém zákoně/ a narodil se Panně Marii víme ? Takže otec nebyl ani říman ani Josef. Počala světe div se Dane z Ducha svatého ? Pokud tomu nevěříte, pak Kristus ani nevstal z mrtých, pokud nestal z mrtvých nemůže očistit člověka od hříchu a učinit jej před Bohem svatým. Pokud nemůže očistit pak není ani nebe ani peklo a Vy klidně můžete žít stylem jezme a pijme neb zítra zemřeme. Jste Dane pomýlený. Proč si přes svátky nevezmete evangelia a nezačnete je číst. Uvidíte kolik odkazů ze starého zákona tam je. Dá se říci, že Nový zákon je prošpikován starozákonními citacemi. Neříkejte že znáte Bibli. I farizeové ji znali a přesto jim Kristus řekl bloudíte.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 23.12.2009 21:06:20)
Odpovědět
Ale Richarde, vy nečtete pozorně moje články, já přeci netvrdím, že je to můj názor.

Pouze vysvětluji postoje židů k Ježíšovi.

Židé, tedy autoři starého zákona, jejich mudrcové píší o ježíšovi jako o největším z heretiků a zakladateli jedné z mnoha židovských sekt, paradoxně ho vůbec nepovažují za žida.
např. rabí Elmud ve své knize popisuje Krista jako nežida, syna římského vojáka řeka pupa se kterým dle něj Marie žila před Josefem, přestože byl obřezaný a Josef jej přijal za svého.

Knihy židovských mudrců nekončí starým zákonem, ale pokračují dál např. Talmud označuje Krista za "Ber Kzba" syna lži a vysvětluje proč nemůže být spasitelem židů.

I samotné desatero nebylo určeno křesťanům, což dokazuje jeho oslovení hned v 1. přikázání, bylo stejně jako celý starý zákon určeno výhradně židům.


Mimo známých Ježíšových výroků, v nichž rušil higienické a potravinové nároky starého zákona, dovolil práci v sobotu či zakázal Mojžíšovi rozvodové povolenky, to byl především Saul z Tarsu, nově Pavel, římský opčan, původně kyperský žid, který dokonal Ježíšovo dílo a zrušil povinost Abrahámovských obřízek a mnoha dalších higienických a potravinových pravidel, přísně vyžadovaných hebrejským starým zákonem, v duchu Ježíšovi cesty.

Pavel a jeho pokračovatel Lukáš /nežid/ si silně uvědomovali podstatu křesťanství a Ježíšova odkazu a také důležitost přijetí Evropany, Římany, Germány a dalšími..

První tvůrci uceleného nového zákona, řekové jako Tilus Origines či Mahos neměli s židy a blízkým východem jižmnoho společného, byli to buďto rizí Evropané nebo představitelé tzv. Alexandrijské školy.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:39:27)
Odpovědět
Ježíš řekl, že prorok není doma ve své vlasti. No a co, že jej mnozí židé nepřijali. Mnozí jej zase přijali.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 24.12.2009 10:21:08)
Odpovědět
část hebrejské bible jen a pouze židům určená je součástí coby starý zákon proto naší bible, že je jakousi předmluvou vysvětlující příchod Krista mesiáše i proto se na ní Kristus odkazuje..

Hebrejská bible však pokračuje dál a její komplet je silně proti kristovský a protisaulovský, protikřesťanský...

Není možné tvrdit o starém zákoně že má cokoliv společného s Evropany a křesťany, on předchází křesťanství, popisuje původní židovství a oblast v níž se vyskytuje je afro asijská, čili zcela jin. kultura než v které v té době žili naši předkové.

Nový zákon - knihy převrácených židů, ale i římanů a jejich následovníků, skomponovaný římany a řeky někdy 40-60 roků po Kristu je již nás se dotýkající a Evropu protínající zákon.


Je třeba si uvědomit Richarde, že ze 6 církví v Asii, vedených Petrem, Jakobem a dalšími židokřesťany, největší z nich byly v dnešním Turecku, Sýrii, Palestině, Iránu a Izraeli dnes nezbylo téměř nic a jsou to malinkaté a bezvýznamné církvičky proti sv. Pavlu, Lukáši, Barnbáši a dalším vybudovaným církvím v řecku a římě !

Faktem tedy je, že první církve silně ovlivnované konvertovanými židy se silně odkazovali na židovský zákon, ale protože se křesťanství v Asii na blízkém východě neujalo a mezi židy prakticky zaniklo a drtivě převládl původní judaismus, Novozákoní smlouva se stala jedninou platnou křesťanskou smlouvou s bohem !
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:15:02)
Odpovědět
No hezky jste se Dane rozepsal. Ale vraťme se k tomu co jsem řekl. Nový zákon je napěchován citacemi starého zákona .Názor nějakého rabína XY mne nezajímá.Mesiáš byl předpověděn v knihách starého zákona, kterou vy nazýváte zločineckou. Ježíš i první církev starý zákon nazývá Božím slovem. Možná máte teologickou znalost, ale tu měli farizeové také a přesto Ježíš říká že bloudí.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 23.12.2009 18:52:20)
Odpovědět
Tomu ježíšovi bylo nejspíše jasné že kdyby na férovku prohlásil že tora je odporná zločinecká žumpa tak by ho na místě podřízli nebo ukamenovali a ani by si nehráli na nějaké soudy, i tak z toho co citoval je naprosto jasně vidět jaký měl názor na toru, i toho mojžíše nazval "ďáblem a vrahem od počátku".
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:29:12)
Odpovědět
JJ to mluvil o ďáblovi. Těsně vedle. Příště si pozorně přečtěte co tam Ježíš Kristus říká židům : Váš otec je ďábel a on byl vrah od počátku. Kde tam máte Mojžíše ? S tím se setkal na hoře Proměnění. Když chcete diskutovat musíte znát Bibli.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 24.12.2009 23:17:46)
Odpovědět
samozřejmě že mluvil o mojžíšovi , toho nazýval ďáblem a vrahem od počátku, ježíšovi bylo prostě jasné kde je ten zakopaný pes a kdo celou tu "synagogu satanovu" vytvořil- byl to mojžíš ...masový vrah židů i nežidů, rasista, zloděj a xenofob s genocidními "přikázáními" o etnickém vyčištěni filištínského lebensraumu, zřejmě jste četl SZ dosti ledabyle když jste v SZ tyto informace o mojžíšovi nezaznamenal
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Karlos, 25.12.2009 1:59:36)
Odpovědět
Každopádně Kristus ten vraždící zákon rozebral na cimpr campr a zaplatil zato smrtí na kříži.

Ať už bohem byl či ne, byl to velký reformátor, a trn v oku židům.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 25.12.2009 7:15:58)
Odpovědět
Teda Vy jste pěkní křesťané. Proč Bůh vyhladil Sodomu a Gomoru a první svět ? Byl taky sadista, genocid a blázen ? Tak takové výklady Bible jsem ještě neslyšel. Prosím Vás do které církve chodíte ? S tím by vás vyhodili asi všude. Nazvat muže Božího Mojžíše vrahem.Vždyť mu to přikázal Bůh aby ty pronárody vyhladil. Slyšel jste někdy o Božích soudech ? Víte, že existuje peklo ? Je tedy Bůh sadista ? Na to si odpovězte sám. Proč s ním Ježíš mluvil na hoře proměnení ? Víte, že Mojžíš, je s Bohem v nebi ? To je bomba co ? Zkuste si přečíst knihu židům v Novém zákoně. Mojžíš tam vůbec není nazýván vrahem a bláznem. Nemá smysl s vámi diskutovat. Vykladačem Bible je totiž Duch svatý.Zkuste si přečíst poslední Knihu Nového zákona Zjevení jana. Tam je taky hodně krve a soudů. Bude Vám to připomínat strarozákonní soudy.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 25.12.2009 12:32:07)
Odpovědět
no comment
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 25.12.2009 15:30:19)
Odpovědět
A je po diskuzi. Prostě se řekne bez komentáře a je vymalováno :-) Doufám jj, že jses na to alespoň mrknul. Sice ě to nespasí, ale nazývat Mojžíše dáblem je fakt mimo.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 26.12.2009 9:30:23)
Odpovědět
Váš příspěvek byl ukázkou že mám pravdu, uctívačům mojžíše nezbývá než obhajovat masové vraždy, genocidy a X dalších zločinů i nabádání ke zlu jehož je SZ plný. Buď je SZ dílem nějakého židovského pánaboha a pak je ten jejich pánbůh skutečně maniak,terorista , sadista a vrah vyzývající k terorizování všech anebo je SZ dílem nějakých lidí a pak jsou sadisti, maniaci atd oni, jiná varianta není.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 26.12.2009 10:08:32)
Odpovědět
Pak tam patří i Ježíš Kristus. Potom pověz svoje křesťanství na hřebík. Abych nezapoměl ty boje které vedl Mojžíš byly z Božího pokynu. Pokud nebyly, pak proč se ježíš Kristus zmiňuje vícekrát pozitivně o Mojžíšovi. Holt někdo se mýlí.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 26.12.2009 20:31:46)
Odpovědět
starý zákon může mít jako morální kompas jen existence morálně na úrovni mengeleho nebo čikatila
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(RICHARD, 26.12.2009 22:20:31)
Odpovědět
PAK ZAHOĎTE CELOU BIBLI PŘÍTELI. BŮH MÁ DVĚ TVÁŘE. ZA PRVÉ JE SLÍTOVNÝ ZÁCHRÁNCE A ADVOKÁT POKUD JEJ ODMÍTNETE, JE TAKÉ SOUDCEM A ZUŘIVÝM MSTITELEM. TO JE SLOVO Z NOVÉHO ZÁKONA.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(kojot, 28.12.2009 3:11:48)
Odpovědět
"POKUD JEJ ODMÍTNETE, JE TAKÉ SOUDCEM A ZUŘIVÝM MSTITELEM" ...jojo, znal jsem taky jednoho takového, tuším Džugašvili se jmenoval...
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(jj, 27.12.2009 19:31:22)
Odpovědět
no comment
JJ prosím tě přečti si ten odkaz. To už mě nebaví já ti budu muset poslat i odkaz. Když chceš diskutovat, fakt by jsi měl znát to o čem chceš mluvit. To je tak známé místo písma. Evangelium Jana 8.kapitola veš 44.Na hoře proměnění mluvil Ježíš Kristus s Mojžíšem a Eliášem? Evangelium Lukáše kapitola 9 verše 28-36 Ve zvláštním rozhovoru na hoře Tábor se vyskytují dvě postavy ze Starého zákona – Mojžíš a Eliáš.Proč by se Ježíš zahazoval s někým koho by považoval za Ďábla a navíc tam byl s prorokem Eliášem. Toho si Bůh vzal za živa do nebe. Navíc se v Bibli píše, že Mojžíš byl nejpokornějším z mužů. Prosím nediskutujte o věcech, které neznáte líp, než ten komu chcete oponovat.
Podle Janova Zjevení budou vykoupení zpívat Mojžíšův hymnus a chvalozpěv o Beránkovi: “Viděl jsem jakoby jiskřící moře, planoucí ohněm, a viděl jsem ty, kteří zvítězili nad dravou šelmou, nesklonili se před jejím obrazem a nenechali se označit číslicí jejího jména. Stáli na tom jiskřícím moři, měli Boží loutny a zpívali píseň Božího služebníka Mojžíše a píseň Beránkovu: Veliké a podivuhodné jsou tvé činy, Pane Bože všemohoucí; spravedlivé a pravdivé jsou tvé cesty, Králi národů. Kdo by se nebál tebe, Pane, a nevzdal slávu tvému jménu, neboť ty jediný jsi Svatý; všechny národy přijdou a skloní se před tebou, neboť tvé spravedlivé soudy vyšly najevo" (Zj 15,2-4).Takže oni budou v nebi zpívat píseň Mojžíše, kterého vy nazýváte vrahem. Proč ho křesťan apoštol Jan nazývá Božím služebníkem ?
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:10:25)
Odpovědět
Že by Ho neukřižovali ? O čem to tu prosím mluvíte , navíc to bylo předpověděno. Ježíš neustále mluvil o svíém blízkém konci. Takže Bible je velmi logická, že ?
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 25.12.2009 7:28:15)
Odpovědět
Největším prorokem podle biblického podání a vzorem všech ostatních proroků je Mojžíš, který mluvil s Bohem tváří v tvář a skrze nějž dal Bůh svému lidu zákon. Dalším významným prorokem je Eliáš, který nezemřel, ale byl vzat přímo k Bohu v ohnivém voze.Ježíšova slova to potvrzují. Když říká židům, neposloucháte zákon ani Mojžíše. JJ najděte mi místo s plnou citací, kde Ježíš nazývá Mojžíše dáblem a vrahem. Garantuji Vám , že to nenajdete nikde
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Daniel Makay, 23.12.2009 8:54:15)
Odpovědět
Já se přidávám k Michalovi. To co napsal je naprostá pravda. Můj osud je podobný . Jsem dnes nesmírně šťastný, že jsem poznal Pána. Ano, bez Evangelia tento svět nemá smysl. Pamatuji si jako člověk vychovaný v ateistické rodině a škole, že jsem si klad otázky zvláště v době kdy nás soudruzi učili o tom, že jsme výtvorem evoluce a že jsem tu pro společnost, a že máme pořádně makat, jaký má můj život tedy smysl? Narodím se, odmakám si to tady a pak zemřu. Říkal jsem si, že mi to nějak nedává smysl. A pravda, všechno se otočilo, když jsem činil pokání obrátil se a znovuzrodil. Dnes vím, že mám budoucnost a je to skvělé. Po smrti je skutečně věčnost ve společenství s Bohem, nebo bez něj,(což je svobodné rozhodnutí každého člověka) což přináší utrpení. Křesťané to tady na tomto světě nikdy lehké neměli, ale na rozdíl od pohanů všech možných falešných vyznání žijí v pravdě, lásce a naději. Je to dobrá zpráva pro každého i pro pohana,neboť i on má příležitost se kdykoli obrátit a spasit svoji duši. Neboť jen Ježíš je cesta pravda i život, neboť jen v něm jsou skryta všechna tajemství světa, jen skrze něj lze vejít do věčného života ve společenství se svatými. Dík za článek.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Brabec, 23.12.2009 2:02:25)
Odpovědět
Myslím, že připomenutí kořenů a jejich smyslu má význam. V dnešní době, kdy nás ohrožuje islám je to velmi, velmi důležité !
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(richard, 23.12.2009 21:38:00)
Odpovědět
Možná že evropa už žádné kořeny nemá
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Dan, 24.12.2009 11:56:09)
Odpovědět
Samozřejmě že Evropa má svoje kořeny a ty jsou starší než křesťanství, které ji však sjednotilo a do značné míry položilo základy středověké křesťanské civilizace.

řekové, římané, Hyspánci, Galové, Frankové, Gotové a další Geráni stejně jako Slované zde žili a žijí dodnes a jejich dějiny tvoří dějiny Evropy.

Evropa to je na pohansko helénistickém základě naroubované křesťanství a multikulty, kvůli kterému vy tolik brečíte tu bylo vždy.

Vždy se semka vtírali parazité jako židé, muslimové, otroci z Afriky tu také byli už v době římské říše.

Ve skutečnosti natom nebyla Evropa nikdy lépe nežli nyní.
Ale kdo chce psa býti, hůl si vždy najde.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(Forseti, 23.12.2009 0:21:21)
Odpovědět
Mohl by pan všeználek Joch blíže doložit, která "náboženství Východu" jsou fatalistická?

Pokud vím, budhismus je spíše filosofický systém, hinduismus provází kastovnictví, ale to samo nemá s hind. vírou příliš co dělat, typicky japonský šintoismus má ve svém středu harmonii a úzce souvisí se specifickou kulturou (japonské zahrady, ikebana), konfucianismus je mravně-filosofický systém a prakticky se neliší od křesťanství, a koneckonců islám, který pochází ze stejné abrahámské tradice jako křesťanství a judaismus (náboženství Východu, nebo Západu?) ovlivnění svého osudu také umožňuje.

Navíc dnes už se nedá o křesťanství hovořit jako o "náboženství Západu", západním náboženstvím je ateismus. Hrozí spíše, že náboženstvím Západu bude záhy islám.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(kojot, 28.12.2009 3:32:28)
Odpovědět
"Křesťanství je v první řadě o svobodě...Člověk si v posledku sám volí spásu nebo zatracení."
Hezká definice svobody.. vlastně za bolševika jsme ji měli taky, každý se mohl naprosto svobodně rozhodnout, jestli chce do Strany nebo do kriminálu:-) Začínám mít dojem, že víra (tedy bigotní víra v antropomorfního Boha, nikoli spiritualita spojená s představou transcendentního a metafyzického "jsoucna", jež nás přesahuje)je téměř výlučně spojena s podprůměrným IQ. Slovy autora - "jen lidem...na straně jedné...něco chybí."
Byl jsem vždy tolerantní k názorové různosti, ale takovýmito kecy si, pane autore, o podobné reakce koledujete. Umím si představit, co chybí věřícím a jak jim s tím víra pomůže, ale nemontuji se do nich. Tak si to laskavě příště odpusťte taky. Nechybí mi nic z toho, co chybělo Vám, než jste to vírou "vyřešil".
Křesťanství je především o spáse
(Michal Kretschmer, 28.12.2009 18:53:19)
Odpovědět
To, "o čem něco je" se odvozuje z cíle toho. Ježíš Kristus přišel "pro naši spásu", jak říkáme ve Vyznání víry. Přišel, aby nám poskytl možnost záchrany a svou výkupnou obětí zadostiučinil za hříchy celého světa.
Svoboda se pak rodí z toho, že z toho plyne, že na všem dočasném samo o sobě tak moc nezáleží, a z Boží pomoci. Proto še křesťan svobodně rozhoduje pro Boha, pohrdajíc všemi svody i hrozbami světa, a to až k mučednictví pro Krista.
Re: Co jsou Vánoce a o čem je křesťanství?
(hanca, 26.12.2009 12:43:57)
Odpovědět
to Richard:
diky, souhlas s vasimi nazory!
VYVOLENÝ NÁROD
(richard, 26.12.2009 22:52:20)
Odpovědět
Za co je svět vděčný Židům
K tomuto zamyšlení mně tak trochu přivedl Břetislav Olšer v článku na svém blogu, kde se ptá Ing, Roberta Gera, původem slovenského Žida „Jaký odkaz zanechali Židé lidstvu?“ "Príspevok Židov k svetovej kultúre a vede je proporcionálne k celkovému počtu Židov neuveriteľný. Stačí spomenúť Krista, Einsteina, Kafku, Mahlera a tiež Marxa, ale aj 171 nositeľov Nobelovej ceny, čo je stokrát viac, ako by prináležalo podľa percenta počtu židovského obyvateľstva na svete. Židom takisto ako každému inému národu patrí kúsok miesta pod slnkom a slnko v Izraeli naozaj nechýba..." Tolik Dr. Ing. Robert Ger, který se v myšlenkách vrací též k Desateru.

Myslím si totiž, že tento výčet je až přespříliš skromný, a zdaleka nevyčerpává nesmírný význam židovského národa pro celé lidstvo.

Začněme Biblí – nejdůležitější knihou, která byla na světě sepsána. Bible má klíčový význam jak pro identitu židovského národa, tak pro všechny národy světa. Představuje opravdové Boží světlo pro celé lidstvo. Jak Starý zákon, tak Nový zákon byl kompletně sepsán Izraelity. Židé byli nazváni „vyvolený národ“ - jak je v Bibli psáno Bůh si je vyvolil ne pro jejich schopnosti a vyjímečnost, ale aby na nich zjevil svou slávu (Deut 7.kap: „Ne proto, že by vás bylo více než jiných národů, k vám Hospodin přilnul a vyvolil si vás – vždyť jste nejnepatrnější z národů! Avšak proto, že si vás Hospodin zamiloval, a proto, že chtěl splnit přísahu, kterou dal tvým otcům, vyvedl vás Hospodin mocnou rukou a vykoupil tě z domu otroctví, z ruky egyptského krále faraona.)

V této souvislosti pokládám za nesmírně potřebné zdůraznit, že Bůh mnohokrát v Bibli lidu Staré smlouvy opakuje, že tento lid je jeho zvláštní vlastnictví, a každý člověk, či národ, který se proti Izraelitům postaví, doslova „sahá do zřítelnice Božího oka“. Tento fakt je historicky doložitelný – každý národ i jednotlivec, který se pokusil zničit Izrael, byl poražen, někdy i vyhlazen z povrchu země.... Bůh nikdy nezrušil svou smlouvu s Izraelem, ačkoli jeho lid znovu a znovu tuto smlouvu porušoval – a tato smlouva platí dodnes.

Už ve Starém zákoně čteme o mimořádných osobnostech, které proslavily tento národ. Ať už se jedná o patriarchy Abrahama, Izáka a Jákoba, syna Jákobova Josefa egyptského, který byl (dnešními slovy řečeno premiérem) druhým mužem v egyptské říši po faraónovi, Mojžíše, „egyptského prince“ který vyvedl Izraele z Egypta, později jmenujme veliké krále Davida a Šalomouna, veliké proroky, mezi nimi Daniela, hlavního rádce babylónského krále Nabuchonodozora. Bible obsahuje nejen zmíněné Desatero, tedy deset přikázání, která shrnují principy správného lidského chování, ale mnoho úžasných proroctví, z nichž mnohá se splnila – především ta, která se týkala osoby Ježíše Krista.

Bible je také vynikající a spolehlivý zdroj informací o dějinách té části světa, který obývali Izraelité a jejich předkové. Liberální teologie sice tento fakt často zpochybňovala, ale hlavně z neznalosti - moderní archeologické nálezy potvrdily existenci národů, míst a událostí, které Bible popisuje. Oproti mytologickým knihám, různých jiných národů které často obsahují nekonečné báchorky o smyšlených událostech, všelijacích bozích a démonech, kteří mezi sebou bojují a různých podivných bytostech, Bible jasně mluví o jediném pravém Bohu, Stvořiteli a Udržovateli vesmíru, o tom, že náš svět vznikl za nějakým účelem a že nejvyšším dílem Svoření byl člověk. Svět - vesmír neživý a živý tedy nevznikl nějakou náhodou a život každého člověka má smysl.

Dr. Robert Ger zmiňuje mezi významnými židovskými postavami Krista. Ano, je právem možno mluvit o Kristu, jako o jednom z lidu Izraele, sám sebe nazýval „synem člověka“. Vyvolení židovského národa je asi nejzřetelnější právě na této klíčové postavě lidských dějin. Ano, spása je ze Židů! Ježíš Kristus je největší člověk dějin a největší dar, který byl světu dán.

Rovněž všichni Kristovi první následovníci, apoštolové, pisatelé Nového zákona a zakladatelé církve – včetně té v Římě - byli Židé. Byli mezi nimi skvělí učitelé církve jako Pavel a Jan, vůdci jako Petr. Oni, a mnozí další jsou pro nás dodnes vzory správného křesťanského chování. 12 prvních apoštolů dostalo od Krista výsadu soudit při Posledním soudu 12 pokolení Izraele... Křesťanství se mohlo tak rychle rozšířit také proto, že židovská diaspora byla rozptýlena po území celé Římské říše – v každém městě byla synagoga, kam apoštolové přicházeli vždy nejdříve při šíření Evangelia. Zvěstování Krista pak často vedlo k roztržkám a rozdělení názorů v židovských komunitách – někteří tuto novou zvěst přijali, jiní ne...

Spory mezi následovníky Krista a ostatními Židy narůstaly a postupně vedly k otevřenému nepřátelství. Apoštol Pavel, jeden z největších géniů lidských dějin, k tomu se zřetelnou lítostí, ale i nadějí do budoucna, poznamenal tato prorocká slova (Řím. 11 kap): Vám z pohanských národů říkám, že právě já, apoštol pohanů, vidím slávu své služby v tom, abych vzbudil žárlivost svých pokrevních bratří a některé z nich přivedl ke spasení. Jestliže jejich zavržení znamenalo smíření světa s Bohem, co jiného bude znamenat jejich přijetí než vzkříšení mrtvých! Je-li první chléb zasvěcen, je svatý všechen chléb; je-li kořen svatý, jsou svaté i větve. Jestliže však některé větve byly vylomeny a ty, planá oliva, jsi byl naroubován na jejich místo a bereš sílu z kořene ušlechtilé olivy, nevynášej se nad ty větve! Začneš-li se vynášet, vzpomeň si, že ty neneseš kořen, nýbrž kořen nese tebe! Řekneš snad: Ty větve byly vylomeny, abych já byl naroubován. Dobře. Byly vylomeny pro svou nevěru, ty však stojíš vírou. Nepovyšuj se, ale boj se! Jestliže Bůh neušetřil přirozených větví, tím spíše neušetří tebe! Považ dobrotu i přísnost Boží: přísnost k těm, kteří odpadli, avšak dobrotu Boží k tobě, budeš-li se jeho dobroty držet. Jinak i ty budeš vyťat, oni však, nesetrvají-li v nevěře, budou naroubováni, neboť Bůh má moc naroubovat je znovu. Jestliže tys byl vyťat ze své plané olivy a proti přírodě naroubován na ušlechtilou olivu, tím spíše budou na svou vlastní olivu naroubováni ti, kteří k ní od přírody patří! Abyste nespoléhali na svou vlastní moudrost, chtěl bych, bratří, abyste věděli o tomto tajemství: Část Izraele propadla zatvrzení, avšak jen do té doby, pokud nevejde plný počet pohanů. Pak bude spasen všechen Izrael, jak je psáno: ‚Přijde ze Siónu vysvoboditel, odvrátí od Jákoba bezbožnost;

Je mi nesmírně líto, že křesťané způsobili v uplynulých dvou tisíciletích Židům tolik utrpení, tolik pronásledování, které vyvrcholilo genocidou židovského národa za 2. světové války. Zároveň je nutno přiznat, že toto pronásledování Židů nešlo nikterak ospravedlnit – zejména ne na základě učení apoštolů. Jediné, co můžeme udělat je, že něco podobného už nikdy nedopustíme..

Bible – tedy Starý zákon – zároveň byla tím, co vždy v dějinách odlišovalo Židy od okolních národů, mezi něž byli rozptýleni po porážce svého povstáni proti Římanům v roce 70 n.l. Tato porážka byla mimo jiné důsledkem prokletí, které na sebe sami Židé přivolali odmítnutím Krista (Když tedy Pilát viděl, že nic nezmůže a že je stále jen větší a větší rozruch, vzal vodu a před zástupem si umyl ruce. „Nejsem vinen krví tohoto muže,“ řekl. „Je to vaše věc!“ A všechen lid zvolal: „Jeho krev na nás a na naše děti!“)

Dodržování principů víry, zakotvené v Bibli bylo tím, co jasně po dlouhá staletí definovalo identitu židovského národa (včetně vnějších atributů této poslušnosti, jako byla obřízka). V této souvislosti je zajímavé, že Židé, kteří žili v Evropě, se ve své velké části rozhodli k asimilaci k národům, mezi kterými žili. Stalo se to v období vzniku moderních národních států. A dokázali se přizpůsobit skutečně dokonale, do takové míry, že se velice rychle stávali významnými činiteli ve všech odvětvích lidské činnosti v jakémkoli státu a národě (opět se projevilo Boží požehnání, které na nich spočívá od praotců Abrahama, Izáka a Jákoba)- jejich okolí jim přesto vždy dalo najevo, že jsou odlišní a nevítaní. „Jsme národ, jeden národ. Všude jsme měli upřímnou snahu začlenit se do národních komunit, které nás obklopovaly, a udržet si pouze víru otců. To nám však není dovoleno. Marně usilujeme úspěchy v umění a vědě dosáhnout větší slávu pro naše vlasti a přispět k jejich bohatství účastí na obchodu. Je námi opovrhováno jako nějakými vetřelci. Kdyby nás jen nechali na pokoji... nezdá se mi však, že to mají v úmyslu. ... Svět potřebuje židovský stát, a proto vznikne.“ (Theodor Herzl, rakouský židovský novinář, der Judenstaat, 1896)

Vznikl tedy sionismus, izraelská odnož procesu národního uvědomování, který proběhl prakticky ve všech národech Evropy. V době, kdy Theodor Herzl se svou myšlenkou přišel, zdálo se, že je nemožné, aby se mohla uskutečnit. Je krutým paradoxem dějin, že nakonec mohla být prosazena až poté, co došlo ke genocidě Židů za druhé světové války. Jeho vznik se často pokládá za jedno z významných plněných proroctví, vyřčených Ježíšem Kristem. Uhájení jeho existence uprostřed moře nepřátel se někdy jeví jako ještě větší zázrak, než jsou některá vítězství Izraelitů popisovaná ve Starém zákoně.

Někdo by možná namítl, že vznik státu Izrael způsobuje světu jen komplikace a neustálou agendu, spojenou s obtížnou koexistencí s ostatními národy a státy v okolí, které se v podstatě dodnes nesmířily s jeho existencí. Přes všechny možné výhrady ale představuje tento stát prakticky jediný státní útvar s atributy demokratického zřízení v celé oblasti Blízkého Východu. Návrat Židů do Izraele je vnímaný mnoha křesťany jako naplnění starých biblických proroctví o obnovení Izraele, jež má předcházet druhému příchodu Ježíše Krista (Mat 24. kap: Poučte se od fíkovníku tímto podobenstvím: Když jeho větve konečně začnou rašit a nasazovat listí, víte, že se blíží léto. Stejně tak, až uvidíte toto vše, vězte, že se už blíží, že už je ve dveřích! Amen, říkám vám, že to pokolení nepomine, než se to všechno stane.)
Re: VYVOLENÝ NÁROD
(Gen. Gajda, 27.12.2009 13:12:27)
Odpovědět
No tak s těmi "nobelovkami" to jste mě fakt přesvědčil.O čem to má jako vypovídat?Držiteli jsou též "nímandi" jako např. obama,arafat,to jen v nedávné době.A do té hvězdné židovské "grupy" jste zapomněl připsat např. trockého,uljanova,džeržinského,sorosze a mnoho dalších židovských zločinců.Blaho Vlasti budiž zákonem nejvišším!
Re: VYVOLENÝ NÁROD
(ravnogorec, 27.12.2009 14:06:30)
Odpovědět
Generále,pokud vím, Vaším vzorem byl italský fašismus, mezi jehož ideology bylo nemálo židů, stejně jako mezi funkcionáři duceho strany. Tak je takto nepaušalizujte :-)
Re: VYVOLENÝ NÁROD
(Gen. Gajda, 27.12.2009 14:26:19)
Odpovědět
No tak to toho vzkutku o G.Gajdovi moc nevíte.Vlasti zdar,hnoji zmar!
Re: VYVOLENÝ NÁROD
(Gen. Gajda, 27.12.2009 20:32:26)
Odpovědět
Promiňte, mělo být "nejvyšším".