reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Výročí, o kterém se nemluví

Autor: Václav Štěpán Ha David | Publikováno: 22.11.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

20. listopadu 1975 zemřel generál Francisco, vůdce Španělska, bojovník proti socialismu a pseudohumanismu, nejvýznačnější postava španělských dějin 20. století. Nebyl světcem, byl hrdinou. Válku za osvobození Španělska z rukou levicových sil vedl krutě, své nepřátele nešetřil. Avšak možná jen proto byla jejich porážka roku 1939 definitivní a Španělsko se nemuselo potýkat s levicovými guerillami, na rozdíl od Kolumbie, Mexika, Filipín a dalších zemí, které se s nimi nevypořádaly dodnes.

Mnoho levicových lhářů, ale také mnoho dalších lidí v nevědomosti, vykresluje období jeho vlády, jako fašistické. Je to však zřejmá nepravda, tehdejší Španělsko fungovalo v naprostém rozporu s obecnou charakteristikou fašistických režimů (která naopak sedí na některé režimy socialistické), nebudovalo nového člověka a nevytvářelo prostředí všeobecného strachu. Po vypuknutí Druhé světové války vyhlásilo neutralitu, ačkoli mělo vůči nacistickému Německu závazky z dob občanské války.

Francisco Franco prosazoval konzervativní pojetí rodiny a společnosti, bojoval proti veřejnému projevování homosexuálních sklonů i proti prostituci. Ženám pomohl udržet si svou tradiční roli, nenaháněl je ke strojům a do dolů jako soudobé levicové vlády na Východu i Západu. Odmítl také podporovat antisemitismus a přijímal židovské uprchlíky z území ovládnutých Hitlerem.

Levicová opozice v imigraci jej však přesto neváhala veřejně pranýřovat jako zločince a antisemitu. Její větší část se zpočátku usadila ve Francii, později se jejich základnou staly USA. To však ještě nebylo nic proti „práci“ exilového Komunistické strany Španělska, sídlící v Sovětském svazu, a její předsedkyně Dolores Ibarurri pod ochranou Josifa Vissarionoviče Stalina. Naneštěstí se nespravedlivý pohled na Francisca Franca dostal v době vládnutí socialistických stran na stránky učebnic a do vysílání státních a veřejnoprávních televizí.

V letech 1959-1973 došlo k tzv. Španělskému ekonomickému zázraku. Caudillo dbal o dobré mezinárodní vztahy s dalšími západními zeměmi, zvláště těmi, kde vládly pravicové a centristické vlády. Zahájil mohutný rozvoj turistického ruchu i průmyslu. Španělsko se postupně měnilo z chudé převážně zemědělské země na významný průmyslový stát západní Evropy. Postupně se vytvářely skupiny reformních frankistů, z řad převážně mladých lidí, kteří nebojovali v občanské válce a měli zájem Španělsko přiblížit liberálním demokraciím, případně vstoupit do rodícího se společenství západoevropských zemí, ze kterého se postupně vyvinula dnešní Evropská unie.

Na konci Francova života došlo k dohodě o nástupu dědice trůnu Juana Carlose I. na španělský trůn po vůdcově smrti, který je dodnes hlavou Španělského státu.

Článek o filmu o jedné z význačných postav Španělské občanské války: http://oslik.wordpress.com/2009/11/20/zde-jsou-draci-film-o-zakladateli-opus-dei/

 Video o španělské občanské válce: http://www.youtube.com/watch?v=ZwDmUE7ZJSo

reklama
1410 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Hm, 22.11.2009 8:33:10)
Odpovědět
Vrah- ať už komunistický nebo kapitalistický ,zůstane jen vrahem.Proto není žádný rozdíl mezi Pinochetem nebo Stalinem.Ekonomika je věc druhá.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Evropan Jirka, 22.11.2009 9:50:27)
Odpovědět
Hezká fráze, taková jako humanistická, že. Ale ruku na srdce, že Vám ten Stalin vadí jaksi míň...
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Hm, 22.11.2009 11:41:42)
Odpovědět
Vadí,mi víc než by jste si myslel,pane Jirko.Stalin byl psychopat,Hitler byl psychopat,americký boj s terorismem je psycho-drámo,takže ten Pinochet je zobliga,neměl autoritářské sklony.Bojoval se škodnou,leč,velmi až příliš tvrdě.Ale pokud bych měl uznávat vaši teorii,o jeho správnosti,museli bychom u nás pozabíjet minimálně půl republiky,včetně modré gardy ODS,ta nadělala větší škody než komunisti za 40let.Možná bychom potom taky slavili lepší ekonomické výsledky.
Článek není o Pinochetovi
(Novotný, 22.11.2009 14:27:03)
Odpovědět
Francisco Franco byl velmi vlažný kapitalista, možná spíš neofeudál...
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Petr, 22.11.2009 14:25:07)
Odpovědět
Nepišme opět nové učebnice dějepisu. Článek je to dobrý a zvětší části i pravdivý. Chybí zde ale některá fakta, jako např. že neutralita Španělska se projevila i tím, že do SSSR byla vyslána vojenská jednotka (tzv. modrá divize), aby bojovala po boku Wermachtu. Také není zcela pravda, že Franko zničil odpor do roku 1939. V řadě odlehlých míst (Valencie) pokračoval ozbrojený odpor až někdy do 60.tých let.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Novotný, 22.11.2009 14:33:53)
Odpovědět
Mno, pomoc wehrmachtu byla symbolická, dobrovolnický oddíl, odveta interbrigadistům... Ve srovnání s tím byly západní vlády otevření spojenci republikánů.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Petr, 22.11.2009 15:27:54)
Odpovědět
Naprosto souhlasím. Proč ale neuvádět veškerá dostupná fakta? Pro doplnění k dobrovolnickému oddílu: ten byl z větší části tvořen zkušenými profesionálními vojáky a počtem dosahoval stavu asi naší současné armády. Nicméně jeho bojové nasazení nebylo valným přínosem a bylo krátkodobé z důvodu značných ztrát.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(zdeněk84, 23.11.2009 12:23:31)
Odpovědět
ne tak docela. franco do "dobrovolnické" divize poslal španělské fašisty a tak se jich zbavil. zabil tak dvě mouchy jednou ranou - symbolicky pomohl hitlerovi a současně se v mrazech u moskvy zbavil jeho sympatizantů
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Pavel z Moravy, 22.11.2009 16:00:44)
Odpovědět
Tak to zírám na novodobé pojetí dějin... Pane Štěpáne, jen namátkou - podle Vás bylo např. vybombardování baskické Guernicy 26.4.1937 spravedlivým počinem nacistické legie Condor proti levicovým silám Španělska. A Picasso byl podle Vás levičák, který nic nepochopil.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Lukáš Petřík, 22.11.2009 17:55:16)
Odpovědět
Picasso byl komunista, který od sovětské vlády obdržel Leninovu cenu míru.

Vlastně Nobelova cena míru by se dnes mohla přejmenovat na Leninovu cenu míru, pak by k Obamovi pasovala dokonale.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Pavel z Moravy, 22.11.2009 19:42:35)
Odpovědět
Zkuste se dívat na svět objektivněji, ne s očima podlitýma krví při pohledu na jedno spektrum společenského mínění.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Pavel z Moravy, 22.11.2009 20:14:00)
Odpovědět
Pane Petříku, snad ještě poznámka: Pablo Picasso byl v době, kdy nacistická legie Condor srovnala se zemí Guernicu, pacifistou. V té době odmítal bojovat za jakoukoliv stranu, resp. zemi. Nezúčastňoval se ani katalánského hnutí odporu, ani odporu proti Francovi. Máte pravdu v tom, že vstoupil do komunistické strany. To byl však následek jeho poznání praktik Francova režimu. Jakékoliv srovnávání s Leninovou cenou míru, byť nadnesené, jsou rány pod pás.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Libor, 23.11.2009 8:12:10)
Odpovědět
Nechte toho.Tak dostal toho "lenina" nebo ne?
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(pavjan, 23.11.2009 16:47:11)
Odpovědět
Pavle z Moravy, biješ se jako lev, ale normální člověk tě nemůže brát vážně.
Re: Výročí, o kterém se nemluví
(Margita, 24.11.2009 15:53:20)
Odpovědět
Generála Francesca Franca si velmi vážím. Vlastně je pro mě po blahoslaveném císaři a králi Karlu I, druhým největším mužem 20.století.