reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Bez Adventu nejsou Vánoce

Autor: Michal Semín | Publikováno: 6.12.2009 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace


 

 

Některá náměstí již zdobí vánoční stromy a obchodními halami začínají znít koledy, nazpívané popovými hvězdami, kterým je opěvovaný Ježíšek zcela lhostejný. Snad každému z nás po roce opět naskakuje husí kůže z toho kde, komu a co ve zbývajících týdnech „pořídit pod stromeček“. Nemám nic proti obdarovávání svých bližních, zvláště je-li to i mimo Vánoce a nejedná-li se jen o dary hmotné. Ale nemohu se smířit s myšlenkou, že od konce listopadu do Štědrého dne bude mezi nejnavštěvovanější místa v Čechách patřit jiné Palladium, než je to staroboleslavské.

 Jistě mnohokrát uslyším otázku, zda jsme již připraveni na Vánoce. A já budu vědět, že jsem tázán na to, zda již máme všechny dárky, napečené cukroví a poklizený byt. Já vím, to všechno ke slavení Vánoc patří a samozřejmě, že ani tento aspekt jejich příprav nechceme zanedbat. A tak většinou odpovím, jak se to ode mne čeká. Protože nemám tu odvahu říci, že na slavení narození Spasitele budeme připraveni jen tehdy, pokud ty čtyři předcházející týdny prožijeme adventně.

Co to ale znamená? Adventus značí příchod. A my dobře víme, kdo má být o Vánocích přivítán. A také dobře víme, že nemá-li to uvítání být pokrytecké, musí být srdečné. Ano, náš vánoční Host musí nejprve vejít do našeho srdce, aby s námi mohl hodovat u štědrovečerního stolu. A v tom srdci pro něj musí být připravené místo, aby to nedopadlo jako ve městě, kde se před více jak dvěma tisíci lety narodil.

 

Liturgickou barvou adventního času je fialová, symbolizující kajícnost, neboť tato doba je svého druhu postní. Z oltáře jsou odstraněny květiny, vynechává se Gloria a liturgická čtení (mešní i „hodinková“) nevedou k prožívání radosti, kterou toužebně očekáváme, nýbrž nás vyzývají k pokání.

Jestli tedy máme před slavením Vánoc někde smýčit, tak jsou to především kouty našich duší. Kdo chce prožít Vánoce v duchu, v němž to betlémský "oslavenec" zamýšlel, nemůže přeskočit Advent. Nespěchejme, Vánoce nám nikam neutečou. Byla by škoda darovat tento drahocenný adventní čas obchodníkům se zbožím, které zpravidla k životu, natož pak ke spáse, nepotřebujeme.

 

 

http://blog.ihned.cz/index.php?p=YSemin

 

reklama
1158 čtenářů | 37 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Moravan, 6.12.2009 11:59:53)
Odpovědět
Není od věci si při této příležitosti připomenout, že víru do našich končin přivedl Cyril a Metoděj a to konkrétně na Velkou Moravu.

Připomínat si moravské dějiny, které jsou starší než české je velmi důležité.

Nezapomínejme na existenci Moravského národa, jeho historii, kulturu a tradice, která v mnohém převyšuje tu českou, kterou jsme všechno falešně přikryly.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Zay, 7.12.2009 11:10:30)
Odpovědět
Moravský národ? Od kdy? Co je to za národ? Cyril a Metoděj jsou jistě velmi důležití, ale netřeba zapomínat na vliv Říše na celkovou christianizaci střední Evropy. Karlovci a další dynastie pro prosazení křesťanství udělali rozhodně více než několik knížat z tzv. Velké Moravy.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 7.12.2009 18:26:12)
Odpovědět
Ano, ale až po Morvě, že ? :-)

No, byli jsme první... před Vámi, naše křesťanská tradice je starší a také je dneska zejména na jižní moravě nejvíce věřících.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Moravák, 6.12.2009 12:31:08)
Odpovědět
Ano, správně kolego.


Připomenu tedy dinastii moravských knížat a králů, Mojmírovců, která vládla v letech 833-907
Mojmír I
Rostislav
Svatopluk I
Mojmír II

1. Moravského arcibiskupa Metoděje

a období Moravských Markrabství
1182-1450



teprve od roku 1611 je Moravská země zařazena pod trvalou nadvládu českých panovníků,
přesto nikdy nezanikla nesmírně silná moravská pospolitost a pocit národní moravské identity.

I přez snahu komunistů i novodobých vládců z Prahy se nikdy nepodařilo počeštit Moravu a vnutit jí češství.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 6.12.2009 21:47:51)
Odpovědět
Markrabství moravské stvořili němečtí vládci na údělech méně významných členů pražského panujícího rodu na území dnešní Moravy. Snaha o rozbití domény jednoho z nejmocnějších rodů Svaté říše více než zjevná.

Moravský národ nikdy neexistoval, tudíž si nemohl nic uchovat. Podobně jako neexistuje národ Dolnorakouský, Hesensko-Darmstadtský nebo Saský...

Na "počešťování Moravy" mají, mimochodem, největší zájem moravští politici bažící po moci na co největším území.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Mikeš, 6.12.2009 23:31:54)
Odpovědět
Moravský národ je starší než český, a existuje dodnes, při posledním sčítání lidu se k němu přihlásilo 347 000 lidí a moravskou národnost mají v matrice i občance.

Seš mimo chlapče :-)
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 7.12.2009 0:15:24)
Odpovědět
Moravský národ nevznikl vůbec. To že ho máte v rodném listě je Váš problém. Rozhodně nelze tvrdit, že na Moravě či v přemyslovských Čechách žil nějaký národ. Pouze pár šlechticů na samém sklonku vlády Přemyslovců se snad za národ považovali, ale v žádném případě v dnešním významu toho slova. "Národ" je ve střední Evropě otázkou novověku.

Mimochodem, kdo vyjma Moravanů samých Vás považuje za národ? Ani ti Slováci...
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 7.12.2009 19:14:31)
Odpovědět
On nemá problém, ty ho máš .. on prostě je Moravské národnosti a tys tvrdil že nic takového nikdy neexistovalo.

V roce 1989 se přihlásilo k moravské národnosti přez milion 300 tis lidí, další sčítání lidu je 2011, tak uvidíme.

Ale rozhodně existuje na Moravě velmi silné moravské cítění.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 8.12.2009 1:15:02)
Odpovědět
Dobrá, jsem tedy Slávista, postavte mi SŠ, ať mám kam posílat děti...a věřte, že mám národního uvědomění na rozdávání.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(I., 6.12.2009 13:50:19)
Odpovědět
Co sem pletete moravu ???
To slavíte vánoce celý rok Vy vypito'zy !!!
I.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 6.12.2009 15:14:08)
Odpovědět
žeby to bylo proto, že skrze Velkou Moravu k nám přišlo křesťanství ??

Věrozvěstové přišly do tohoto regionu, na pozvání tehdejšího vládce Velkomoravské říše, víme ?

Byli to Moravané, kteří prostřednictvím Cyrila a Metoděje, položili základy křesťanství ve střední Evropě.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 6.12.2009 21:34:47)
Odpovědět
Pro přijetí křesťanství byl klíčový křest českých knížat v Bavorsku. Přijetím západního ritu přistupuje národ ke křesťanství. Moravská epizoda je bezvýznamná, znamenající obrácení pár desítek velmožů.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Karol, 6.12.2009 23:38:38)
Odpovědět
Ale řeč je o přijetí křesťanství u národa moravského a podle dochovaných dokumentů pokřtili bratři na 47 000 věřících.

V té době neexistoval národ český, pouze několik kmenů bémských, z nichž část se dostala pod nadvládu Svatopluka, krále moravského :-)

Lezli jste po stromech, když porované byli křtěni :))

Mimochodem první zmínka o delegaci moravských knížat na koncilu ve Frankfurtu nad Mohanem je z roku 814.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 7.12.2009 0:21:53)
Odpovědět
No, já mám dojem, že mí vlastní předci sledovali ve Frankfurtu ty Vaše jak pomalu slézají ze stromů, ale to je spíš rodinná historie.

Mimochodem, existuje nějaký zdroj o té návštěvě ve Frankfurtu nebo je to Vaše soukromé pátrání?
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Zay, 7.12.2009 11:13:19)
Odpovědět
Ty jo, fakt hustý! Fanatický Moravák je snad ještě nebezpečnější než fanatický demagog slovenské národnosti. Vždyť vám hoši tu vaši Moravu nikdo nebere, jen si to užijte ...
Moravský a český katolicismus
(Moravský národ sobě, 6.12.2009 15:30:33)
Odpovědět
http://www.umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=400
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Maftík, 6.12.2009 17:08:14)
Odpovědět
http://www.katolicka-dekadence.cz/?p=130
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(ann48, 6.12.2009 23:27:54)
Odpovědět
pan Semín to napsal moc hezky. A já dodávám, že je lepší raději to předvánoční šílenství trochu ošidit, abychom měli čas se zklidnit a mít mír a pokoj v duši. Vánoce mají být svátky rodiny a rodinné pohody a ne konzumu.
Nerozumím reakcím z Moravy, vždytˇčlánek byl o adventu.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 7.12.2009 0:00:11)
Odpovědět
Myslím že šlo o drobné připomenutí jak se k nám slovo kristovo dostalo, zvěrozvěstů, těch co je sem pozvali čili významu mnohdy opomíjené Velkomaravské říše Moravia Magna a moravského národa, jež jako první byl křtěn ve střední Evropě.

Myslím že toho češství už je na Moravany moc.. pozoruji to i na sobě, a vůbec na celkových náladách na Moravě.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 7.12.2009 0:48:06)
Odpovědět
Raději se neptat, co asi mohli zvěstovat "zvěrozvěsti"...povšimněme si také, že zde přímo vzniká moravský jazyk, zatím se však jeho zvěstovatelé neshodli ani na tom, jak budou té své zemi a národu říkat, navrhuji zlatý střed: Paravané ze země Paraván.
anál-fabetovi
(Frigo, 7.12.2009 22:55:10)
Odpovědět
Moravané mluvili staroslověnštinou, tys nechodil na základní školu chlapče ??

Říká ti něco hlaholice, moravské písemnictví, moravské arcibiskupství atd ??
Hlubokomylsné...
(Sikh, 8.12.2009 1:12:26)
Odpovědět
Ještě dnes si pamatuji pana učitele na ZŠ, jak říkal: lidé staroslověnsky nemluvili, ale rozuměli, byl to vlastně umělý jazyk.
Komplikovaněji: staroslověnština je jazyk jižních Slovanů žijících v okolí Soluně, do něhož bratři přeložili část liturgických textů ještě než dorazili na Moravu. Později prosazen jako liturgický jazyk a mimochodem jeho posledními ohnisky byly kláštery v Čechách, nikoli na Moravě, kde zřejmě z tradicionalismu se užíval již od počátku tisíciletí výhradně latinský jazyk.
Všichni západní Slované mluvili ještě ve 13.století prakticky totožným jazykem. A rozhodně ne staroslověnsky.

Mimochodem, nehodlám to hledat, ale nebyli bratři náhodou odborníky na slovanské jazyky a společnost, pročež byli na Moravu posláni? Tedy že misijní činnost započali už dávno mezi jižními Slovany a až jako osvědčené matadory - křtitele Slovanů v říši - je císař Michal III. poslal na Moravu? První byli Bulhaři a dnes pořečtění Slované, příteli z prvních...
Ostatně, Rostislav byl pohan? Musel už být částečně obrácen...podobně jako zřejmě řada lidí v západoslovanských zemích pod vlivem franských kazatelů, jejichž vlivu se snažil zprostit.
Re: Hlubokomylsné...
(Historik, 8.12.2009 15:42:22)
Odpovědět
Staroslověnština se používala jako úřeední a církevní jazyk na Velké Moravě, Cyrilem vyvinutá hlaholice pak byl jazyk v němž vznikala nejvýznamnější velkomoravská díla.
Historik z večerní školy?
(Sikh, 8.12.2009 16:06:45)
Odpovědět
Úřední jazyk v raném středověku, prosím? Církevní jazyk a jazyk řekněme úředních listin - pocházející z jihoslovanské zkušenosti Cyrilovi. Rozhodně to nebyl moravský jazyk, o nic víc než byla latina německá nebo řečtina ruská.

Díla, která napsal Cyril případně jeho bratr...velmi moravské.
Re: Historik z večerní školy?
(Historik, 8.12.2009 17:19:39)
Odpovědět
Samozřejmě že se jedná o Moravská díla, vznikala přeci na Velké Moravě a pojednávají o ní.

Hlaholice /pardon samozřejmě písmo ne řeč/ byla úředním písmem Velké moravy po 35 roků a dochovalo se v ní něolik děl, napsaných nejenom bratry, ale i některými dalšími církevními úředníky a kněžími.

Staroslověnsky se tam tehdy takto běžně mluvilo, nechápu proč to napadáte, je tak těžké přiznat že Moraváci mají starší kulturu a civilizaci než češi ?

Pro mě jako pro čecha tedy ne, myslím, že kvůli lidem jako jste Vy vznikají ty nacionalistické nálady na Moravě.
Re: Historik z večerní školy?
(Sikh, 8.12.2009 18:15:19)
Odpovědět
Příteli, vymýšlíte si a to zcela třeskutě. Staroslověnsky se na Moravě mluvilo...vážně? A to máte z jakého zdroje? Objevil jste to v nějaké kronice? Objevil jste nějaký nápis, který nelze připisovat kněžím? Chcete zpochybnit lingvistické závěry o jihoslovanském původu staroslověnštiny? Kam její užívání zmizelo? Čeština, Slovenština i Polština mají stejný základ - západoslovanský jazyk, kam zmizel obecně rozšířený Staroslověnský (jihoslovanský) jazyk? Dokonce i název toho jazyka je umělý...

Moravě - jak se sama podle dochovaných záznamů nazývala ("velká" ji říkali cizinci ve smyslu "dálná") - nelze upřít prvenství, ovšem všezápadoslovanské, s dnešní Moravou nemá vůbec nic společného. Je to stejné jako Ficovi Staří Slováci...
Re: Historik z večerní školy?
(Dan, 8.12.2009 21:37:23)
Odpovědět
Ten máš konec, to je přání otcem myšlenky, archeologická naleziště z hradišť a okolí jsou hradišť nám postupně prozrazují více a více o té špatně zmapované době.

Moravská říše tam prostě byla berte to jako fakt, moravané existují těch cca 1200 roků, žijí v té oblasti, mají velmi silný pocit pospolitosti, udržují si postaletí různé zvyky, folklor, je to velmi hrdý národ.

To, že nejsou agresivní a ncionalističtí ještě nečiní čechům nárok nato jejich historii bagatelizovat, zkreslovat a oslabovat.

Z vyjímkou několika málo významných rodáků jako je např. Petr Bezruč, zde moravský nacionalismus nebyl, ale pokud to berete jako slabost, tu absenci agresivity a prostor pro zpochybňování, je to špatně.

Existoval Pribina a Nitranské knížectví, neexistovali Slováci, ale existovali prokazatelně Moravané, jsou o nich záznami v panonských, bizantských i franckých knihách.

Jestliže na stejném území žili lidé tohoto názvu, jsou to prostě oni a jak píše profesor Válka z MU, popírat existenci moravského národa může jedině ten, kdo si ji nepřeje.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(I., 7.12.2009 8:28:15)
Odpovědět
Ještě jsem nepoznal normální moraváky,vždycky to byli vypatlanci s vypitou hlavou !!!
Pokud se to děje po generace . . .
I.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 8.12.2009 1:48:01)
Odpovědět
Vskutku pozoruhodné, potkat Moraváka bez hlubokého komplexu méněcennosti je jako vyhrát v loterii.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 8.12.2009 15:31:17)
Odpovědět
Já zase neznám žádného, který tímto pocitem trpěl, většina z nich má čechy a obzvláště pražáky za vyžírky a lenochy, prahu potom za stát ve státě, kde se přerozdělují jejich daně.

Ale méněcenost ne, spíš se cítí vůči čechám zbytečně nadřazeně,češi jsou dobří lidé, chudí podle moravanů, ale dobří, mám je rád.

Když jsem koupil statek v již. čechách, byl jsem chudobou oproti Moravě doslova šokován, dodnes nechápu z čeho tam ti chudáci existují, projel jsem 10 vesnic než jsen si našel hospodu, na Moravě všudypřítomné sklepy, pálenice, ale i kvanta různých řemeslných živností, v j čechách nic než bída a staré krásné zdevastované statky po Němcích, smutná ale krásná oblast.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Sikh, 8.12.2009 16:18:26)
Odpovědět
Moravany lze tedy přirovnat k Texasanům. Ti mají pověst velmi civilizovaných lidí. Z Moravanů budou po separaci velmi schopní europesimisti.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 8.12.2009 17:25:17)
Odpovědět
Určitá paralela tu s Texasem je, protože na Moravě je ropa i plyn :-)

A to vzácná ropa používaná v potravinářském a farmaceutickém průmyslu.

Moravské Naftové Doly se sídlem v Hodoníně tu provozují přez 60 ropných vrtů, 2 rafinerie a nyní expandují v Rusku a Rumunsku.

Také možná nevíš že 96% veškerého vína, vyprodukovaného v čr je z jižní moravy.


V jč, jsem projel nakole 20 vesnic a našel jednu pilu na dřevo a 2 hospody.
Chudáci lidi tam.
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Jaroslav Vaňous, 8.12.2009 23:00:59)
Odpovědět
Pán je expert na Českou republiku koukám..Jižní Čechy rozhodně nejsou oproti moravským krajům chudé..Ostatně pokud člověk přejíždí z Jindřichohradecka na Dačicko, tak rozhodně nepřejíždí z chudé oblasti do bohaté, tak nevím, kde jste ráčil jezdit..Ani historicky tenhle kraj nějak extrémně chudý nebyl. Jinak obecně proti tomu, že se někdo cítí jako Moravan nic nemám, v polských sčítáních lidu se taky objevuje slezská národnost..Jinak pokud měříte ekonomický rozvoj kraje počtem hospod v obcích..Co dodat....Nezdá se mi, že po překročení česko-moravské hranice vzrůstá počet řemeslných živností, ale asi žiju v jinym státě..Ale jo, vlastně mě baví názor, že Češi jsou chudí lidé, lenoši a vyžírkové, kteří žijí z práce a přerozdělovaných daní Moravanů:).Přídám Vám tady mapičku kupní síly v krajích ČR, abyste mohl nadávat, jak jsme Moravu zas vyžrali, vy Texasane http://mm.denik.cz/1/94/mapa_kupni_sila.jpg
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 9.12.2009 23:41:37)
Odpovědět
Mám statek několik kilometrů od vesnice Hrachoviště v jižních čechách, ale jsem Moravan a pocházím 12 km jižně od Brna.

Pokud porovnám rozdíl životní úrovně, je to strašlivé, asi jako mezi Ukrajinou a českem.

Pro vaši informaci, moje rodná ves na Moravě:
1000 obyvatel, 5 autoservisů, 6 stolařských dílen, 3 kovoobrábči, 4 hospody, pálenice, vin. hospodářství vč. továrny na zpracování moštu a vína koupaliště, krytá hala, atd. atd. běžná velikost domu 4-6+1-2 patrový.
Statek v obci má kravín 1200 krav a telat, 350 vepřů, rozsáhlé vinice, broskvové a jablečné sady.
S´m statek má pekárnu, zpracovnu mléka, vyrábí sušené krmení pro zvířata atd. atd.

Moravané mají většinou pole, vinohrady, produkují vlastní kořalku, víno, maso, pokud nhospodaří samo berou deputáty ze statků, většina obyvatel pracuje coby živnostníci, jezdí v nových vozech...



A jižní čechy ??

Strašlivá chudoba a bída, nikde hospoda, nikde benzinka, nikde nic, jenom krásná krajina plná rybníků a zdevastovaných statků, pár duchodců a občas nějaký pražák na wocheeendhausu.
Není kde koupit potraviny, naMoravě máme 4 obchody, masnu, cukrárnu... prostě něco šíleného ty čechy.

Máte pravdu, že přechod přez relativně chudou vysočinu tam ten rozdíl ještě nevidíte.


To nemluvím o vinařských a ropných oblastech, kde jsou nastavěny umělé sjezdovky, aquaparky, atd.

Za almužnu se mě místní chudáci z čech, starají o statek když tam nejsme... je mě jich líto !
Re: Bez Adventu nejsou Vánoce
(Dan, 9.12.2009 23:51:28)
Odpovědět
Ta mapa kupní síly je víc než k smíchu, protože všechny ty živnosti co tu jsou jsou v šedé ekonomice a to nemluvím o hospodaření rodin-statky, vinice atd.


A malý statek ve slušném stavu, jsem tu prodal /na Moravě/za trojnásobek toho, zaco jsem koupil mnohem větší statek pár kilometrů od Třeboně.
Když jsem si dal nacenit rekonstrukci od jihočechů a moravanů, jihočeši mi to udělali zapůlku..

Ono se není čemu divit, na moravě jsou všude vinice nebo různé továrny, v již čechách jenom pastviny a rybníky, není z čeho brát...
Ale je to krásná oblast.
Moravská církev
(Moravan, 7.12.2009 22:43:36)
Odpovědět
Stejně jako existují česká krajanská sdružení a spolky v zahraničí existují i nejrůznější spolky Moravské, založené Moravskými vlastenci v USA i Austrálii.

V USA existuje dokonce i Moravská Církev se sídlem ve městě Betlem v Pensylvánii.

Mimo 11 modlitebních místností ve světských domech v 6 státech USA má tato církev i jeden vlastní kostel, je to ve Washingtonu.

Členové si říkají moravští bratři.
krásný přehled fotografií a erbů moravských pánů pořízený v roce 1888
(Moravia Magna, 7.12.2009 23:07:47)
Odpovědět
http://www.vilemwalter.cz/hrady/index.htm