reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Minarety a cigarety

Autor: Ladislav Jakl | Publikováno: 14.12.2009 | Rubrika: Názor
Ilustrace

Demokracie je formou násilí. Zdaleka neplatí rovnice: čím více demokracie, tím více svobody. Svoboda je víc než demokracie. Demokracie může mnohdy svobodu ničit. A to v těch případech, kdy se hlasuje o věcech, o kterých se hlasovat nemá.

Ve Švýcarsku v referendu zakázali další stavbu minaretů. Civilizačně a kulturně tento odmítavý postoj k přeměně křesťanské krajiny v muslimské ježky s bodlinami minaretů dobře chápu. Západní civilizace se v mnohém chová sebevražedně. Ne pouhou otevřeností jiným kulturním vlivům - proti takové otevřenosti nic nemám. Spíše potlačováním vlastní identity oficiální státní politikou. Jako to jednou (možná to dělají pořád) udělalo britské ministerstvo vnitra, když zakázalo vedoucím úředníkům rozesílat vánoční přání. Ne snad kvůli úsporám, což by bylo chvályhodné, ale kvůli tomu, co kdyby vánoční křesťanské přání urazilo nějakého muslima. Nebo jindy jak jedna švédská ministryně prohlásila, že za osminásobný nárůst znásilnění Švédek muslimskými přistěhovalci si mladé Švédky mohou samy svým vyzývavým oblečením, které je prý pro pravověrného muslima přímo pokynem ke ztrestání. Těmito postoji státních institucí páchá naše civilizace sebevraždu.

Šlo o něco podobného ve Švýcarsku? Právěže vůbec nešlo. Švýcaři v referendu nerozhodovali o státních dotacích na stavbu minaretů, nerozhodovali o státním projektu staveb z rozpočtu financovaných, nerozhodovali o veřejné budově na veřejném pozemku. Rozhodovali o tom, jak nesmí vypadat modlitebna postavená soukromníkem za soukromé peníze na soukromém pozemku k soukromým účelům. A jakkoli se mi to nepíše snadno, tímto referendem potlačili Švýcaři principy svobodné společnosti víc, než jim hrozilo z bodlin minaretů. Už samým konáním referenda, samotným hlasováním většiny o soukromých věcech menšiny. Ano, to umí demokracie. A proto by se někdy její nástroje vůbec neměly používat.

Rád při tomto tématu používám následující příklad. Skupinu padesáti lidí různého věku a pohlaví zavřete do jedné místnosti. Po pár hodinách vyvstane první vážný problém: mnohým se začne chtít čurat. A teď si představte, že se bude v této skupině hlasovat o tom, kdo kdy smí jít na záchod. Bylo by to demokratické? Bylo. Bylo by to zrůdné? Bylo. Právě proto, že demokracie do privátních věcí nepatří.

A jak s tím souvisejí cigarety? Víc než rýmem. Minulý týden jsem si přečetl zprávu o průzkumu veřejného mínění, podle kterého by většina lidí uvítala zákaz kouření v restauracích. Copak o tom může rozhodovat většina? Dobrá, většina se může rozhodnout, kam bude sama chodit. Ale jak může většina rozhodnout o tom, že příslušníci menšiny ve svých řadách nesmějí najít jedince ochotné poskytovat službu posezení v restauraci, kde není zakázáno kouření, a jedince, kterým taková služba bude někdy vyhovovat? Jak může většina vnucovat svou vůli menšině, když se to té většiny nijak netýká, když jde o věc soukromou a ne veřejnou, ne společnou? Obchod je věcí dvou smluvních stran: jedna službu nabízí, druhá přijímá. Pokud tento kontrakt obě strany chtějí dobrovolně uzavřít, proč by měli nějací třetí lidé rozhodovat o tom, že takový kontrakt ti dva uzavřít nesmějí? Kouření je mi protivné, jsem nekuřák. To ale neznamená, že posvětím každou metodu k jeho potlačení.

V životě často formulujeme své priority, svá přání, jak by měly věci kolem nás vypadat. To je správné, to je legitimní, to je prospěšné. Méně se ale zamýšlíme nad tím, jaké metody je dobré používat pro prosazení třeba i bohulibých cílů. Je tisíc věci, které bychom si přáli lépe a jinak. Ale měli bychom vědět, že k prosazení změny určité metody používat nesmíme. Jinak naděláme víc škody než užitku, škody na svobodě, škody na kvalitě života, škody, kterou v počátečním svatém odhodlání ani nedohlédneme. Je úplně jinou věcí být proti minaretům, a úplně jinou být pro referendum o takové věci. Je úplně jinou věcí být proti kouření, a úplně jinou podporovat jeho zákaz v soukromých provozovnách.

Nechme cigarety a minarety, pokud jde o soukromé území, soukromé prostředky. Metody veřejného kolektivního rozhodování používejme jen na veřejné statky. Jinak začneme páchat také jistý typ civilizační sebevraždy. Typ o to horší, že to na něm není na první pohled vidět.

Převzato z blogu autora

 

pozn.: EUportal má poněkud odlišný názor( více zde).

reklama
1598 čtenářů | 4 komentáře | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Minarety a cigarety
(ann48, 14.12.2009 22:19:28)
Odpovědět
Výjímečně s Vámi nesouhlasím. Tady se jedná o to, že vlády jsou v této věci ochrany svých domácích obyvatel slabé, nedokážou usměrnit imigranty, tak potom o tom rozhodují občané, nehledě na to, že Švýcarsko je známé tím, že pořádá referendum téměř ke všemu.Určitě by nikdo nic vůči nim neměl, kdyby se chovali tak, aby dodržovali zákony země, do které přišli a usadili se tam. Proti jejich náboženství by také nikdo nic neměl, kdyby svou víru vyznávali po svém, ale ne na úkor domácích. Jak je možné, že v některém německém městě zakázali úřady, aby zvonily kostelní zvony, protože to ruší islamisty? Policie nesmí kontrolovat zahalené ženy a už vidíme, co se děje. Kdo pozná, že pod burkou je žena? Vůbec bych nic nenamítala, kdyby se podobně svobodně mohli chovat evropané v jejich zemích. Tam jsou zničeny všechny kostely a jinověrci jsou tvrdě pronásledování a mučeni. Právě tím, že se Evropa neumí s touto situací vyrovnat a neumí jim určit pravidla, že zákony té které země se musí dodržovat a nemohou si osobovat právo, které je nad právem domácím. Také se Evropa ohání ochranou lidských práv všude možně po světě, ale aby se striktně zasadila práv žen v těchto komunitách, tak to ne, to by mohli narazit, že? Jdou cestou nejmenšího odporu, ale tyto komunity to neberou jako vstřícné gesto, ale jako projev slabosti většinové společnosti a to je velmi špatné. Jestli se k tomu politici nepostaví čelem, tak vidím brzký zánik našich kultur.
Re: Minarety a cigarety
(Chytrakzhospody, 15.12.2009 11:12:53)
Odpovědět
Nevím, proč by se minarety a mešity stavět v Evropě. Islám je nám cizí a pokud Muslim před něčím z arabského světa odchází, tak by si to neměl brát s sebou. Muslim by měl především respektovat zvyky hostitelské země a ne být tomu naopak. No pokud se mu to nelíbí, může se zpakovat a hybaj tam, odkud přišel. Tam má minaretů a mešit dost i islámské právo. V arabském světě se také nepovoluje výstavba křesťanských chrámů, či jiných evropských zvyklostí, nebo se mýlím.
Re: Minarety a cigarety
(pavjan, 15.12.2009 12:23:40)
Odpovědět
Pane Jakl,kdyby se nejednalo o islám, tak bych s Vámi možná souhlasil. Ale přestaňme si konečně hrát na blbečky. Oba víme, že evropské politické elity považují islám za náboženství, zatímco on je hlavně ideologií - to náboženství je jen fasáda. Ambice muslimů v Evropě jsou dobře známé.Jestliže jim poskytneme náboženské svobody, tak lžeme sami sobě a nedopadnem dobře. Vy pak můžete se zdviženým hledím hrdě prohlásit: Nechal jsem se o všechno obrat, ale dodržoval jsem při tom zákon. Tady nešlo o minarety, byla to forma protestu proti nezadržitelně valící se vlně islámu Evropou.
Re: Minarety a cigarety
(hanca, 15.12.2009 15:23:02)
Odpovědět
S autorem nesouhlasim. Svycari nerozhodovali o soukromem majetku na soukromem pozemku, hlasovali o symbolu v podobe minaretu, o kt vedi, ze pro jednu nabozenskou skupinu predstavuje moc a ovladnuti daneho uzemi. Referendum je ze zakona dana moznost vyjadreni vule vetsiny ve state. Ta vetsina se k danemu problemu nejak vyjadrila, je treba to respektovat. Nejde navic o zadny zakaz nabozenstvi a jeho praktikovani. Mesity se prece dal mohou stavet, islam je nadale demokraticky tolerovan. Tolerovan neni symbol moci.
Faktem je, ze ani ja si nemuzu postavit skutecne soukromy dum na svem vlastnim pozemku. Schvaluje mi ho stavebni komise, mnohdy pochybneho vkusu, vyjadruji se k tomu sousedi, pripadne pamatkari a vysledek je mnohdy dalek mym predstavam. A prece to patri k demokracii a nikdo se nad tim nepozastavuje.

Ani prirovnani k curani mi nepripada vhodne. Curat kazdy clovek clovek musi, to neni nejaka volba, to je proste prirozena lidska potreba. Snad by se jen mnoho lidi v jednom stisnenem prostoru meli demokraticky domluvit, na kterem miste se potreba ma vykonavat, aby to ostatni neobtezovalo.

A cigarety? Take to neni nutnost, je to zlozvyk, kt navic otravuje ostatni lidi. A nejen to, taky jim nici zdravi. Jestli se rozhodnu jit do restaurace, mela bych mit prinejmensim moznost vyberu, abych dym z cigaret nemusela dychat. Tedy nejaka povinna informace provozovatele, zda je v danem objektu zakaz ci povoleni koureni. Nejsem pro celoplosne zakazani, konecne kdyz si chce nekdo nicit zdravi, je to jeho vec. Ale ja nechci, aby ho nekdo nicil me, a tudiz si mohu vybrat prostor, kt mi to zarucuje.