reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Český dluh a utopie fungujícího státu

Autor: Alexander Tomský | Publikováno: 28.12.2009 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Levicová koalice v parlamentu usilovně bojkotuje snahy ministra financí seškrtat státní výdaje. Dokonce na úkor soukromých občanů nehorázně zachránila výši platů všech úředníků, místo aby ti přebyteční byli vydáni napospas pracovnímu trhu a podnikatelům. Státní dluh mezitím utěšeně stoupá. Na konci září dosáhl výše 1,168 bilionu korun. A bude dále stoupat a stoupat.

Zprava i zleva fackovaná vláda úředníků se nevzdává. Je nakonec v zájmu levice i pravice, aby Fischerova vláda přežila a škrtala, jinak to za ni bude muset udělat vláda politická.

Všichni víme, že nad poměry se věčně žít nedá. Jenže naše „nad poměry“ znamená mimo jiné také umělou zaměstnanost a zbytečnou sociální závislost. Víme, že o něco (nejspíš velké něco) zchudneme. Nemá smysl předpovídat katastrofickou budoucnost, příčiny krize bychom ale na druhé straně znát měli.
Na vině je především sociální stát a jeho ideologie. Ta slibuje trvale neudržitelný růst životní úrovně všem a čím dál vyšší sociální podporu pokud možno co největšímu počtu lidí, rozuměj voličů.

Státní deficit u nás začala budovat socialistická vláda Miloše Zemana a další premiéři Špidla, Gross i Paroubek v této líbivé politice zdárně pokračovali. Rozdávání je totiž raison d’etre jejich volební strategie a starost, kde na to vezmou, do ní nepatří. Ta tam je doba, kdy se stát staral jen o vnitřní a vnější bezpečnost, minimální efektivní státní správu, spravedlivé soudy, makroekonomickou rovnováhu a nějaký ten tuzér nejpotřebnějším.

Tragédie sociálního státu nespočívá jen v tom, že téměř přímo úměrně s dávkami přibývá potřebných, že stát korumpuje sociální soudržnost a platí lidem, aby se příliš nenamáhali. Horší je, že současně s rostoucími výdaji a dluhy roste i armáda úředníků, která nejen že hodně stojí, ale hlavně také překáží hospodářskému rozvoji. Odhaduji, že většina z nich volí socialisty podle hesla „koho chleba jíš…“. V krizi státního rozpočtu pak samozřejmě není ani pomyšlení na zásadní a bolestivou reformu státní správy.

Potom je tu ještě jeden zvláštní politický úkaz, z něhož lze ČSSD vinit jen částečně. Možná z nostalgie po státním kapitalismu minulosti si politici všech stran oblíbili podnikat (státní zakázky), a tak se na krajské i státní úrovni utrácí o překot nejen za předražené dálnice, ale i mnohé jiné stavby a absurdní podniky typu pražské opencard. To vše geometrickou řadou zvyšuje státní deficit.

Stát podnikat nemá, přesněji má podnikat jen tam, kde opravdu musí. Nemá ani nic vlastnit – žádné státní a polostátní firmy. Stát, snad s výjimkou kultury, nemá ani dotovat. Kde jsou dotace, tam je i korupce. Taková je utopie fungujícího státu, kterým Česko, soudě podle jeho dluhu, není.


Alexander TOMSKÝ je členem Svobodných
(publikováno na
http://www.e15.cz/nazory/komentare/cesky-dluh-a-utopie-fungujiciho-statu)

reklama
2018 čtenářů | 24 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(hnedka, 28.12.2009 4:52:11)
Odpovědět
"Stát, snad s výjimkou kultury, nemá ani dotovat."

Proboha, proč by stát měl dotovat kulturu? Já osobně nemám nic třeba proti opravě památek. Ale dotovat české filmy, českou televizní tvorbu, neschopná divadla, neschopné umělce, literární noviny a podobné vyžírky? To je asi jedna z prvních věcí (možná úplně první), které bych zrušil, kdyby se měly redukovat státní výdaje.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Jiří Zahrádka, 28.12.2009 12:27:08)
Odpovědět
Celkem souhlasím, ale ono jde možná skutečně právě o ty památky. I když - možná byly myšleny např. i české filmy, nevím. Každopádně, dívat se např. v neděli večer na nestoudné kraviny na ČT1, tedy kraviny, natočené za peníze koncesionářů, to je snad nejlepší argument proti dotacím.

Otázkou ale stále více je, jestli by stát měl být úplně sterilně "ne-podporující" určitou výchovu k tradiční kultuře. Před pár lety mi jeden kámoš řekl, že si myslí, že stát má vychovávat k dobrému. Já jsem to spíš odmítal, definice "dobrého" je dost subjektivní, bral jsem to víc liberálně. Ale když se člověk dovídá o všem multi-kulti sajrajtu, tak si říkám, že je možná dobré podporovat tradiční kutluru včetně tradičního pojetí lidských práv, aby se lidé od školy učili, že západní svobody nejsou samozřejmostí, že v jiných kulturách je nemají, a že je potřeba za ně bojovat.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(jolek, 28.12.2009 14:27:07)
Odpovědět
Státní dluh není možné snižovat nebot není zdroj co by přinášelo peníze do státní pokladny.Těch málo lidí co pracuje není možné naplnit pokladnu nebot státní aparát vše rozkrade ve svých platech
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(hnědka, 28.12.2009 14:49:51)
Odpovědět
Proto je třeba snížit výdaje. Když mám já nedostatek peněz, tak tomu uzpůsobím své výdaje a ne že se budu zadlužovat nebo budu postupovat podle keynesiánské logiky - tedy čím víc utratím za nesmysly, tím líp se budu mít a zachrání mě to před nedostatkem peněz.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Jiří Zahrádka, 30.12.2009 10:16:50)
Odpovědět
Souhlasím, ale ono i v tomhle je to dost o EU. Stokrát nic umořilo osla. Kraviny typu dotace ovoce pro školáky sice samostatně nevypadají jako něco, co zruinuje státní rozpočet, ale jde o princip. Osobně si nedovedu představit, že bych z pozice člena vlády psychicky zvládal rušení výdajů, kdybych přitom každou chvíli říkal: "Ale tuhle totální hovadinu musíme zachovat, to je program EU."

To se prostě nedá. Je to buď - anebo. Buď chceme začít budovat funkční stát, v podstatě servisní organizaci občanů, a pak se nelze spokojovat se vším ekonomickým sajrajtem z EU. Nebo prostě chceme v EU zůstat, a pak se vykašleme na radikální ozdravování státu, protože v EU budeme mít pořád červy, které plody dobré fiskální práce budou mršit. Já bych to prostě psychicky nezvlád, nemluvě o tom, že by to bylo těžké pro občany, a že by tedy takový politik měl čas maximálně jedno volební období, aby něco udělal.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(jh, 28.12.2009 8:34:31)
Odpovědět
ad hnedka,
z dikce článku je zřejmé, že přesně tak to jeho autor myslel.
To se to podniká Bartoškovi a jiným, nejen na dotovaných festivalech...
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(pavjan, 28.12.2009 10:12:24)
Odpovědět
Přerozdělování a dotace(sem patří i ty neviditelné) deformují lidskou společnost. Bují státní aparát úplně zbytečně,ten generuje schválně složitou a dvojsmyslnou legislativu, aby mohl zdůvodnit potřebnost obrovské armády úředníků poradců, právníků, expertů a konzultantů. Kromě toho stát financuje spoustu věcí, které financovat nemusí. Také stát uzákoňuje závazky, na jejichž realizaci nemá peníze.
Paroubek nepodržel platy státních zaměstnanců z lásky, za chvíli jsou volby a on za to něco čeká - tak proč by si to nepředplatil.
Z této vzájemné podpory levicových partají a klientů státu můžeme dojít demokratickou cestou ke státnímu bankrotu, neboť ve voličské základně začínají mít většinu.Je to jednoduché, stačí penězi a vhodnou propagandou ovlivnit klienty státu(státní zaměstnanci, důchodci,ti co nepracují a ti co mají strach)
Je to marxistická revoluce demokratickou cestou.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Fiter, 28.12.2009 19:33:20)
Odpovědět
Naprostý souhlas.Od Paroubka je to chladnokrevný kalkul.On s tím počítá,že od této absolutně neproduktivní skupiny dostane hlas.Většina jak správně uvádíte by ho volila stejně.To samé policie.Koho volí?Za koho se mají lépe než ostatní?
Demokracie a svoboda těmto lidem moc nevoní.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(hippo, 28.12.2009 10:25:47)
Odpovědět
Je legrační jak státní peníze prý rozhazuje Paroubek když privatizaci dělal Klaus, zemi vedl Topolánek a finance Kalousek. A přestaňte nenávidět starobní důchodce - ty už dělat nemůžou, zrušte výsluhy bachařů a celníků - každej má 1O OOO čistřho k platu, k nemocenské, k mateřské a rodičovské, k podpoře v nezaměstnanosti, ostatní nemaj nic a tohle stojí miliardy.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(C.Q.Lafayette, 28.12.2009 11:06:27)
Odpovědět
hippo?!
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(zeman, 7.2.2010 20:08:26)
Odpovědět
zapoměl jsi že úspěšnou"privatizaci" Děda Vševěda navázal Zeman a Špidla (zdroje jsou) a spolu to přivedli do úplně vytunelované díry
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(kuku, 28.12.2009 11:35:27)
Odpovědět
Ahoj čumáci.
Asi již kecáte v silvestrovské duchu.
Počkejte si na Nový rok a poznáte po výhre ČSSd zač je toho loket.
Hodně zdravíčka tvá maňa.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Felix, 28.12.2009 14:13:33)
Odpovědět
Tento příspěvek hodnotím jako stýskání si naivního. Ve všelidové emokracii nutně rostou státní výdaje, nutně roste poet státních zaměstnanců, nutně rostou socialistické tendence, nutně se vše posunuje stále víc k socialismu. Pane tomský, copak si myslíte, klik je státních učetelů? To je obrovská Paroubkova armáda. Atp. atd. To nelze zastavit. Přece Vy znáte Amerku. Byl tam takový jeden blbec, jmenoval se Bush jr. On zdánlivě dělal pravicovou politku, ale všecno, co dělal, táhlo stát doleva. A tak ho to dotáhlo až k Obamovi. A te´d je tam třeba ta zdravotní reforma. Neříkám, že jistě projde. Může přijít nějaký Nigerijec do letadla atd. Ale přece pozorujete, jak to je pořád doleva. Na evropském kontnentu furt doleva. Adenauer Gaspari a spol. si mysleli, a lidi si o nich mysleli, že to je autentická pravice. Houby. Pokročli nalevo, a jde to v těch kolejíc dodnes. To nelze zastavit jinak, než odebráním vlebního práva určitým vrstvám obavatelstv. Např. monarchií. Ale jak to kolem pozorjei, ono to tak snčí, že vlební právo bue de facto odebráno. První se o to pokusli komouši. Ale myslíte si, že dšlo k nějaké porážce komoušů. Kdepak. Jejich mylšenky jsou doma po celem kontinetnu (to jen pro naše bushovce-neokony je Záadní Evropa pořád krásným Západem - s pihami, jak to oni vidí: schvalují Lisabon apod.). Jak z toho ven? Buďto bolševická světovláda na způsob Bilderbergu, nebo obráti směr pocodu nazpět. Podívat se, co tu bylo před 200, 500 lety. Jak to třeba vypadalo za Otce vlasti. Já jsem pro tuto druhou cestu. Obráti se a v mnoha ohledech, zejm. společenských, ne texhnických, jít vytrvale zpět. Ale to, co píšete, je jen skučení větru.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Josef Novák, 29.12.2009 0:11:35)
Odpovědět
Nevím jestli ta Vaše „emokracie“ byl překlep nebo záměr, ale mě se to tak líbí, že to budu používat. Otázka zní, kdo to volební právo odebere a komu. Další otázka zní, kdo restauruje monarchii, pro koho a kolik lidí ji přijme. Než se tak stane, můžeme si prozatím idealizovat dobu otce vlasti blahé paměti.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(děd, 28.12.2009 14:25:35)
Odpovědět
Stát nemá nic vlastnit ? Ani slepice snášející zlatá vejce - (tabák.průmysl, výrobu alkoholu, piva, a prosperující podniky, žádnou banku a pod.) ? Prosporujícího se zbaví jen blbec ! Asi je má vlastnit vždy jen na čas kdy v soukromých rukách zkrachují, oddlužit je a zase předat zpět, že ?
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(hnědka, 28.12.2009 14:55:40)
Odpovědět
Kdyby to státní vlastnictví výnosných firem znamenalo, že přesně o tu částku budou nižší daně, tak by to snad šlo. Jenže v zemích EU to znamená, že jsou vyšší příjmy a je tedy možno více utrácet, koupit si více voličů, vytvořit více pracovních míst ve státním aparátu, zaplatit víc byrokratů atd. atd. atd.... jen ne snížit daně. Proto považuji v současnosti za pozitivum cokoli co sníží příjmy státu. Stát nepřestane škodit lidem, dokud bude mít dostatek peněz.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(padok, 28.12.2009 23:18:03)
Odpovědět
U nas to funguje tak, stat predal-tuneloval vynosne firmy do ruk vlastnikov, ktory ihned zredukoval akekolvek straty, co by statna firma ponechala a vsetok zisk si vezme so sebou do nemecka, francuzska a bohvie odkial tie korporacie su...pritom zredukuje pocet zamestnancov. u vas stat vravis ze umelo vytvara zamestnananost, takze tie peniaze co su ziskove aspon dostanete vy cesi, aj keby len par percent vzdy to je lepsie ak to niekto vyvezie a mame 15% nezamestnanost a realnu daleko viac a 200 000 ludi musi utekat vonku za pracou....na nas slovakov spravili hokusi-pokusi do dna, bud rad ze u vas je to aspon nieco ostava a peniaze sa minu doma-co znova len toci ekonomiku aspon trochu...
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(padok, 28.12.2009 23:20:27)
Odpovědět
lepsie umele fleky so ziskovych firiem a mate zamestnanost ako brat socialku 60euro a este ta nejaka pica buzeruje na urade, ako vsetok zisk pojde na podporu bayernu mnichov, alebo kde sa majitel rozhodne....
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(Felix, 28.12.2009 15:10:41)
Odpovědět
Aktualita:
"Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) letos od ledna do konce listopadu vyplatila na důchody a dávky nemocenského pojištění o 29,6 miliardy korun více, než vybrala na pojistném. ČTK to řekla Alena Franková z tiskového odboru ČSSZ." Důchodců bude stále víc. Topolánek se bude stále usmívat. Paroubek bude stále rozdávat. Jedem vpřed, vpředu je propast, nasedat!
Monstrózní mystifikace státu! Takhle průzračné to ještě nebylo!
(neuman, 28.12.2009 19:24:52)
Odpovědět
Stát zvedá mosty na Labi na podjezdnou výšku 7 metrů za 1,5 miliardy z našich peněz pro lodě, které tudy neplují a nepoplují, protože pro ně v Labi není a ani za sto let nebude voda!!!Stát staví vodní cestu do výšky pro lodě - bez vody! A to za přispění 820 milionů z EU! Zhotovitel Viamont a spol. To je podvod skutenčě evropského kalibru, proto ODS tolik potřebovala tu LS a proto průmyslníci kvičeli na Klause, ať to podepíše! Aby mohli obrat, oloupit, okrást opět a po kolikáté už - nás lidi! Poslechněte si to sami, hovoří známí, uznávaní a slušní lidé naprosto bez obalu a na rovinu, jasně, věcně!
www.vodnidoprava.cz
Je nutné silně redukovat počet státních zaměstnanců
(Michal Kretschmer, 28.12.2009 19:25:26)
Odpovědět
Během své činnosti pro poradenskou firmu jsem měl možnost přijít do styku s organizacemi státní a veřejné správy. Jsou tam zaměstnáni především lidé těchto kategorií: odborně neschopní nebo jen málo, líní, využívající svou práci či kompetence k dalšímu obohacování, potřebující menší pracovní vytížení kvůli péči o rodinu. To poslední chápu.

Výkonnost státní správy je malá, náročnější věci outsourcují na na ně přisáté parazitující firmy. Navíc stát se zabývá věcmi, které jsou zbytečné. Během poměrně krátké doby (cca 3 let) lze proto počet státních zaměstnanců snížit (a obměnit) až na třetinu, ale ty schopné bude třeba lépe platit, takže odhaduji možnou úsporu mzdových postředků na 50%.

Podobně je třeba razantně přistoupit k vyplácení sociálních dávek, aby je nedostávali lidé, kteří nechtějí dělat a chtějí hlavně parasitovat na společnosti.
Re: Je nutné silně redukovat počet státních zaměstnanců
(Felix, 28.12.2009 20:37:45)
Odpovědět
Diagnóza je správná, ale možnost léčby si dovoluji popřít. Všechno jsou to voliči a jak je začnete (oprávněně) dusit, kdo Vás bude volit. Vláda, která by to dělala, by musela pořád kalkulovat, aby měla nadpoloviční většinu voličů. jednak je tu armáda lenochů, kteří ji vlit nebudou nkdy. Pak je tu hromada takto dušených, kteří ji taky nebuou vlit. Pak je tu armáda Pak je tu armáda "leninských" (třeba i výkonných) užitečných idiotů, kteří ji taky nebuou volit. A pak je tu rozptyl lidí hloupých, kteří vlí podle ksichtu. Michale, v éře všeobecného volebního práva jde všecho do pr..., jde všechno do leva. To je můj názor.
Ještě podotýkám, že i historicky lze pozorovat tento stálý posud doleva, výkyvů, kdy vyhraje pravice je málo a ještě jsem za 60 let nepoznal vládu, která by stihla napravit polovinu toho, co předchozí vláda pokazila. Bylo tu pár extrémů: Reagan vrátl zpět jen malou část, Pinochet byl úspěšnější (nebyl prvně zvolen), ale postupně slábl, až to po něm všechno vyšumělo. Po Frankovi plivou i na jeho mrtvolu, Španělsko je levý extrém, který jen dokazuje, že další levá vláda překoná všechno předchozí. Obamu považují za extrém, ale bedlivému pozorovateli neujde, že Bushovci celých osm let pro něj připravovali půdu (imigrace, posilování státu, až nakonec k Bushovým "balíčkům", které obama jen převzal). Váš nástin terapie je nereálný. Sen dehydrovaného a hladového o jídle a pití.
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(padok, 28.12.2009 23:21:57)
Odpovědět
len tak na zamyslenie, voci komu mate ten statny dlh???? a za aky urok???!!
Re: Český dluh a utopie fungujícího státu
(ltt, 30.6.2010 3:51:41)
Odpovědět
Nejenom my celá Evropa,USA,celý svět dluží.Sakra kdo je ten boháč.