reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Drogy a meze svobody

Autor: Stanislav Vejvar | Publikováno: 4.11.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Životní styl západní společnosti budí v našich občanech obavy kvůli toleranci drog. Myslím si, že to není pouze projev české malosti a ustrašenosti ze všeho nového a nezvyklého. Může se jednat o oprávněný strach před možným zničením lidské existence. Měkké i tvrdé drogy pronikající především mezi mládež jsou většinovou veřejností nahlíženy prizmatem všeobecného ohrožení morálky. Ani běžní lidé se při diskusi o drogách nevyhnou zaběhnutým klišé. Ulevují si poukazem na upadlé mravy mládeže, zastírajíce tak pociťovaný strach z drog. Do první řady ohrožených patří děti a mládež.

Západní liberální systém, zápasící s drogami, kolabuje. Podle mínění evropských odborníků mají země střední Evropy, chystající se ke vstupu do EU, k ideálu také daleko. Ředitel Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogové závislosti (EMCDDA) Georges Estievenart ve výročních zprávách za rok 2003 hovoří pesimisticky o stavu konzumace drog v členských i kandidátských zemích EU. Jeho analýzy nejsou povzbudivé a ústí ve slepé uličce. Estievenart přiznává určitý úspěch v postupu vůči drogám. Zároveň však vysvětluje svoje obavy a bezmocnost. Evropská instituce totiž neumí zamezit dlouhodobé formy šíření a užívání drog.

Drogové nebezpečí je pro mnohé teenagery prostředkem zábavy. Věřím, že tohoto nouzového „kamaráda“ si volí také z pocitu vlastní osamocenosti a chybějícího společenství. Filozofický důvod pro odmítnutí drog se jmenuje lidská svoboda. Hmotné věci, vůči kterým se člověk ocitne v podřízeném postavení, se stávají pánem lidské osobnosti a svobody. Pokud droga různého stupně návykovosti donutí lidský organismus k trvalé konzumaci, ztrácí člověk svobodu a svobodnou vůli rozhodnout se přestat. Výměnou za tento duševní a duchovní žalář je mu krátká „rozkoš“ drogového opojení. To sice může indiánského šamana uvést do stavu umožňujícího komunikaci s mrtvými, ale v důsledku vede k chátrání tělesné i duševní existence člověka. Nepopiratelné je, že člověka může o svobodnou vůli připravit také alkohol nebo cigarety.

Pro běžného českého rodiče představuje měkká i tvrdá droga primárně existenční ohrožení vlastního potomka. Matky s dětmi ve školním věku se ani tak nezajímají o „osvícenou“ debatu intelektuálů nebo o utilitaristické pohnutky, jež stojí v pozadí snah o legalizaci drog. Tyto matky chtějí především uchránit svoje děti před zákeřným nebezpečím. V této souvislosti si myslím, že tvrdý protidrogový kurs, který nasadila KDU-ČSL a její předseda Kalousek, nelze chápat apriorně jako líbivý předvolební tah. To bychom mohli názor předsedy US Petra Mareše, vyslovujícího se pro částečnou legalizaci marihuany, pokládat rovněž za účelový a mající za cíl získat voliče US mezi konzumenty této drogy. Představitelé lidové strany pokládají zpřísnění sankcí hlavně proti dealerům za nutné kvůli malé účinnosti současné protidrogové politiky státu. Miroslav Kalousek označil drogy za vraha našich dětí a zdroj terorismu, neboť existuje souvislost mezi drogovým obchodem a organizovaným zločinem. Podle křesťanského pohledu je užívání drog proviněním proti přikázání nezabiješ, vztahujícímu se i na poškozování vlastního zdraví.

Příznivci legalizace drog používají záměrně řadu zastíracích manévrů. Jedním z nich je přepjatá generalizace pojmu droga. S cílem zamlžit nebezpečnost klasických drog zařazují do této škatulky také alkohol a cigarety s tím, že se jedná rovněž o návykové látky. Není pochyb o tom, že nemírné užívání těchto produktů je nebezpečné pro lidské zdraví. Avšak třeba pivo se u nás pilo celá staletí. Ve středověku se z něj dokonce, kvůli jeho vitamínové vydatnosti, vařily polévky a omáčky. Ale co je hlavní: středoevropské národy, které pivo hojně konzumovaly a konzumují, nebyly přes letitou zkušenost se zlatavým mokem uvrženy do duševního a fyzického zoufalství, do jakého vede dlouhodobá konzumace drog.

Není vždy východiskem volat po silném státu, který jediný v poslední instanci může uvést v život neomylně správný postup. Prvním aktérem protidrogové iniciativy je přirozeně rodina. Společenství rodin ve vzájemné komunikaci může pro protidrogovou prevenci učinit mnohem více než represivní akce státu. Ta přichází ke slovu tehdy, když z důvodů společensky nebezpečného chování narkomanů nepřichází v úvahu jiná alternativa. Příčině šíření drogové závislosti může předejít jedině dobrá rodinná výchova a vedení dětí k takovým občanským postojům, díky kterým se potomci rodičů nebudou muset schovávat za všudypřítomný stát, ale budou se umět postavit samostatně problémům moderní doby. V protidrogové prevenci jsou často úspěšné křesťanské rodiny. Účinnost náboženství proti nebezpečným sociálním jevům přiznala řada sociologů (např. Masaryk, Vašek). I přes sociální pracovníky, kurátory mládeže a psychologické poradce, které nabízí stát, zůstává na rodičích prvořadá povinnost chránit děti před drogami. Spíše než o podpoře různých center bezplatného poskytování injekčních stříkaček by proto odpovědní politici mohli hledat cesty k tomu, jak pomoci přímo konkrétním rodinám, potýkajícím se se smrtelným nebezpečím drog.

Poznámka:
Příspěvek je rozšířenou verzí článku S. Vejvara, otištěného pod názvem Drogy berou lidem svobodu... v MF Dnes 6. 3. 2004.

Vyšlo v Portálu 2/2004

reklama
960 čtenářů | 10 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Drogy a meze svobody
(hnědka, 4.11.2010 0:47:06)
Odpovědět
Neodpustím si pár rýpnutí :)

"Tyto matky chtějí především uchránit svoje děti před zákeřným nebezpečím. "

A co je lepší? Když se drogy prodávají v obchodech a nakládá se s nimi jako s cigaretami (tedy mladí k nim mají ztížený přístup) nebo když je prodává dealer, který občanku asi běžně kontrolovat nebude? Já myslím že to první, neb je to alespoň pod nějakou kontrolou a nemá to v rukou černý trh. Tak či tak, v prvém případě mladistvý experimentalista nepřijde do kontaktu s podsvětím, což je také plus.

A to že drogy mohou být ohrožením pro děti má být důvod, aby dospělý svéprávný člověk šel sedět za to, že rekreačně užívá nějakou drogu? Osobně mi docela leze krkem, jak si kdekdo bere děti (a/nebo terorismus) jako záminku pro všelijaké zákazy počínaje cenzurou internetu, přes cenzuru TV až po zákazy drog.

"Miroslav Kalousek označil drogy za vraha našich dětí a zdroj terorismu, neboť existuje souvislost mezi drogovým obchodem a organizovaným zločinem."

Ta spojitost tu zjevně je, ale jejím řešením není tvrdá represe, nýbrž legalizace. Proč drogový obchod produkuje násilí? Protože drogové mafie/korporace se nemohou spolehnout na policii/soudy a tak řeší svoje spory násilím. Když se zakáže pečivo, tak se bude střílet kvůli pečivu :) Drogové násilí totiž nijak nesouvisí s tím, že drogy vyvolávají závislost (jistě výjimky jsou, ale drtivá většina problému jsou - alespoň v Méxicu - způsobeny bojem mezi mafiemi navzájem a mezi mafiemi a policií). Kdyby drogová mafie byla legitimní firmou obchodovanou na burze, tak si nejenže nebude moci dovolit násilí, ale ani nebude moci dodávat mizerný produkt (myšleno ve smyslu jedovatý ap.).

" S cílem zamlžit nebezpečnost klasických drog zařazují do této škatulky také alkohol a cigarety s tím, že se jedná rovněž o návykové látky."

Asi se shodneme na tom, že nelze srovnávat heroin a pivo, ale třeba taková nebezpečnost marihuany bude přibližně někde na úrovni cigaret a alkoholu. Já nic nekouřím, skoro ani nepiju, ale kdybych musel už něco kouřit, tak všemi deseti beru marihuanu před tabákem.

Navíc nelze vše jednoduše seřadit podle nebezpečnosti. Někdo, kdo si 4x do roka šňupne kokain může v pohodě fungovat. To samé ale nelze říci o někom, kdo denně vypije 5 piv. Ta čísla jsou jen laický odhad, ale záleží zde prostě hodně na tom, jak uživatel k té droze přistupuje a zda je schopen se chovat zodpovědně.

S posledním odstavcem článku bych ale souhlasil.

Myslím, že jediným způsobem jak trvale vyřešit problém drog je vynalézt drogy/pilulky/látky, které na mozek krátkodobě působí jako klasické drogy, ale nevyvolávají závislost nebo negativní vedlejší efekty.
Re: Drogy a meze svobody
(Ka, 4.11.2010 6:59:22)
Odpovědět
Také si myslím že třeba s marihuanou se to přehání. Za 3 rostlinky na zahradě je skandalizován v tisku jak student (a vyhrožoáno vyloučením ze školy), tak stará babička, které to pomáhá při Parkinssonovi či Alzheimerovi. Pro policajty a soudní systém je to jednodušší než řešit složité krádeže. Drogy člověk užíval tisíciletí a najednou je z toho problém dnes.
Re: Drogy a meze svobody
(Jeeves, 4.11.2010 7:17:38)
Odpovědět
Souhlas. Docela se v této problematice orientuji a potíž vidím v tom, že na tohle téma dostávají v médiích nejvíce prostoru lidé, kteří o tom ví velice málo a jen ventilují svoje dojmy a pocity. Máme-li dnes (údajně) 20 000 drogově závislých lidí, bylo by jich po legalizaci opět 20 000! "Boj" proti drogám musí být veden v rodinách obětavou a laskavou výchovou! Tam je základ, nikoli v zákazu drog. To je totéž jako zákaz prodeje nožů. Jen špatně vychovaní jedinci jej použijí k útoku na člověka. Měl jsem možnost poznat několik set drogově závislých a jejich rodinné poměry, a vina rodičů tam byla vždy!Samozřejmě, že tohle žádný rodič nepřizná a lomí rukama "Jak je tohle možný?" Totiž za dobrou matku se považuje i matka, která řve na své tříleté dítě "Kde ses tak zamazal ty debile, já tě zabiju!" To je prosím jenom ukázka, jak se chová (dnes docela zběžně), rodič k dítěti na veřejnosti. Za dveřmi bytu se odehrávají mnohem horší věci. "Neviditelné" psychické týrání a sexuální zneužívání u dívek nám "dodává na trh" právě oněch cca 20 000 uživatelů drog, ať jsou legální, nebo nelegální...
Re: Drogy a meze svobody
(hanca, 4.11.2010 13:41:10)
Odpovědět
Hnedko, vesmes s vami souhlasim.
plosny zakaz drog nic neresi, nehlede na to, ze se tez domnivam, ze takova marihuana neni o nic skodlivejsi nez tabak, naopak! ma prokazatene dobre lecive ucinky a uz dnes ji mnozi seniori doma tajne pestuji na vyrobu ruznych masti.

ja si navic myslim, ze hodit marihuanu do stejneho pytle s heroinem je i nebezpecne. kdyz budete decku vtloukat do hlavy, ze to vyjde nastejno, ucinek bude naprosto opacny. decko si jednou marijanku zkusi a zjisti, ze je to jen vesela cigareta. tak proc nezkusit i heroin (kdyz uz jsme ho dali do stejneho pytle), on asi taky nebude tak skodlivy...

s tvrdymi represemi vuci dealerum, a to obzvlaste tem, kteri se pohybuji mezi detmi, souhlasim.

jinak bych vsadila spis na vychovu a vest deti k aktivitam, ktere jim nedavaji cas na delani hlouposti.

(jo, a v puberte uz se muzete jen modlit, ze to, co jste do nich nahustili, je udrzi nad vodou)
levice vs. pravice
(Samuel Vitovsky, 6.11.2010 16:03:58)
Odpovědět
Zcela a do posledního písmene souhlasím z Hnedkou (Hnedkem nevím, jak mám jméno skloňovat :-). Jen bych si troufnul k tomu něco dodat.
Myslím, že podstata rozdílu mezi pravicí a levicí spočívá v tom, že levičáci mají potřebu "všechno řešit". Když se objeví nějaký problém, tak se snaží ho za každou cenu odstranit. (Chceme-li vést poctivou diskusi, prosím nepochybujme že s dobrými úmysly.) Pravičáci jsou naopak pokorní... Vědí, že některé oblasti prostě obecné řešit nelze. (Chceme-li vést poctivou diskusi, prosím nepokládejme to za lhostejnost.) Levičáci proto začasté překračují hranici svobody. Ve snaze vyléčit svět přesouvají do obecné roviny i ryze privátní svět.
Současný převládající přístup státu k drogám je veskrze levicový. A to i přístup konzervativních proudů. Ačkoliv vím, že drogy jsou hrozné svinstvo a závislost na nich může změnit podstatu charakteru člověku, braní drog samo o sobě je soukromá věc. A stát do toho nemá co strkat nos.
Re: Drogy a meze svobody
(Kurt, 4.11.2010 7:31:11)
Odpovědět
Argumenty vás všech, kteří se zastáváte konzumace drog, nemají žádnou váhu. Jste závislí, nemáte kontrolu nad vlastním tělem. Pouze se nějak vymlouváte a podporujete ať vědomě nebo nevědomě tohle celé svinstvo...
Re: Drogy a meze svobody
(Kalous, 4.11.2010 10:03:42)
Odpovědět
To se mi nějak nezdá. Jihoameričtí Indiáni při zvýšené námaze žvýkají listy koky, v Číně a Indii používali opium zvláště při nějakých nábožných obřadech po tisíciletí , Britové v dobách kolonializmu se nešanovali s ničím i v mateřské zemi - a nebyl žádný zvláštní problém. Různé drogy včetně omamných obsahují desítky možná stovky rostlin (i kávovník, čajovník, tabák, koka,lysohlávky, konopí, mák ..) - ze všeho je najednou velká věda a nelogické rozdělení a magoři mají strašné problémy? Proč to neexistovalo (v takovém rozsahu) dříve?
Re: Drogy a meze svobody
(Jeeves, 4.11.2010 14:25:12)
Odpovědět
Musíte pozorněji číst. Tady se nikdo konzumace drog nezastává!
Re: Drogy a meze svobody
(Nemon, 4.11.2010 22:02:49)
Odpovědět
Souhlas. Drogy jsou svinstvo. Pokud se někdo odvolává na indiány, pak musí ale připomenout, že kokku žvýkají ve vysokohorských podmínkách, kde jim skutečně dodává látky, které pomáhají vpřežití v podnínkách, které jsou pro nás nemyslitelné.
Re: Drogy a meze svobody
(xxx, 4.11.2010 18:52:30)
Odpovědět
Pokud stat bude tolerovat prodej drog, prostituci a hazard temer pred dvermi skol, mohou se rodice temer prerazit a pro ochranu svych deti toho moc nenadelaji. Pouze jsou-li dve ruce se da tleskat.
A Kalousek, nemylim-li se jako MF povolenim
videoterminalu v CR zvysil objem penez v hazardu
o 20 procent mezirocne! Fuj! Komancska reservace EU - CR!