reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Katolicismus a české vlastenectví

Autor: Radomír Malý | Publikováno: 13.1.2010 | Rubrika: Studie
Ilustrace

                            Dobrý katolík rovná se špatný Čech?

 

                  Antikatolicismus a české vlastenectví jsou v povědomí našich lidí spojitými nádobami. Již od dob první republiky, částečně již starého c.k. Rakousko-Uherska, se miliony českých žáků ve školách učily, jak Katolická církev „nám“, tj. Čechům, upálila Mistra Jana Husa a poté krvavě potlačila husitské hnutí, které dostalo v našem výkladu dějin punc českého národního povstání proti celému tehdejšímu zlému a nepřátelskému světu. Tatáž „nelidská“ a „krutá“ Katolická církev nám údajně spolu s nepřátelskými Habsburky připravila porážku na Bílé hoře a násilnou rekatolizaci, při níž jezuité pálili české knihy. Kdyby ne osvícenství, romantismu a znovuoživení husitské tradice v 18. a 19. stol., český národ by prý zmizel z mapy Evropy, neboť by se utopil v germánském moři. To chystala pro Čechy mj. i Katolická církev.     

                       Na rozdíl od Poláků se tak postupně vytvářel v mysli průměrného Čecha stereotyp, že „být dobrým katolíkem znamená být špatným Čechem“ a naopak. K tomu přispěla už liberální výchova v rakousko-uherských školách po školské reformě r. 1868, která odstranila ze školství církevní dozor a umožnila průnik liberálních názorů do výuky. Žáci a studenti se v dějepise učili, že osvícenství představuje novou, svobodnou éru lidstva, která nahradila dřívější církevní despocii a Velká francouzská revoluce prý znamená spravedlivý boj za uplatnění myšlenek svobody, rovnosti a bratrství, jen ten jakobínský teror údajně neměl být. I když většina českých učebnic dějepisu se snažila zachovat jistou solidnost a objektivitu (podíleli se na nich žáci Gollovy školy), převážná část učitelstva využívala ustanovení o „svobodě výuky a myšlení“ k ničení katolické víry žactva. Učili podle svých liberálních nebo socialistických názorů, nikoli podle učebnic. V hodinách biologie se už počátkem 20. stol. vyučoval darwinistický evolucionismus jako údajně „prokázaná“ vědecká pravda. Zároveň se pedagogové předháněli v glorifikaci husitství.

                  To bylo podporováno školskými správami na okresech. Učitelé katolíci, kteří odmítali akceptovat dobový trend výuky, měli potíže s úřady a většinou jim bývaly vyňaty z výuky „choulostivé“ předměty jako dějepis, český jazyk a literatura, etika, biologie apod. Pouze ve výuce náboženství, které bylo osnovami zredukováno na pouhé dvě hodiny týdně, se nabízel prostor učit podle pravdy, čehož katecheté hojně využívali a vyvraceli studentům lži a výmysly jednotlivých pedagogů. Někteří učitelé náboženství si také na zvlášť agresivní kantory stěžovali, nikdy však ničeho nedosáhli, maximálně přeložení dotyčného na jinou školu. Masaryk tenkrát v souvislosti s tzv. Judovou aférou (o ní jsme psali v TD č. 4/06) rozvinul kampaň o „katechetech-denunciantech“, takže kněz, který si stěžoval, že učitel nebo profesor šíří ve výuce církevních dějin nepravdy, byl okamžitě pranýřován liberálním nebo socialistickým tiskem jako „udavač“ a „nepřítel svobody“.     

                   Krátce před první světovou válkou vydal Alois Jirásek, sám svým povoláním gymnazijní profesor, román „Temno“, jenž se stal okamžitě bestsellerem stejně jako jeho beletrie z husitského období. Na gymnáziu v Žitné ulici v Praze, kde učil, působil také jako profesor náboženství emauzský benediktin dr. Marian Schaller, tvůrce známého misálku pro lid. Ten se Jiráska ihned poté, co Temno vyšlo, otázal, proč falšuje české dějiny. Jirásek mu odpověděl: „Ale pane kolego, já jsem přece nepsal učebnici, psal jsem jenom román.“ Nedodal ovšem, že naprostá většina českého učitelstva přijala jeho román jako neoficiální učebnici dějepisu pro období po Bílé hoře. To je ovšem přímo groteskní, neboť Temno svým obsahem patří mezi běžný milostný žánr své doby, je typickou „červenou knihovnou“ se zvláštní pikanterií, kdy se katolický bohoslovec zamiluje do dívky z tajné protestantské rodiny. Obliba Jiráskova Temna byla způsobena právě mistrným zpracováním příběhu této nešťastné lásky, nikoli popisem nábožensko-politických událostí první poloviny 18. stol. O jejich pravdivost autorovi evidentně vůbec nešlo, upravoval si je tak, aby se mu hodily jako kulisa milostného příběhu. To, že se tento tuctový milostný román, poplatný čtenářské poptávce éry před první světovou válkou, stal napřed neoficiální a potom za komunistů oficiální příručkou české školní výuky dějepisu, je naší národní ostudou.              

                   V prvních letech samostatné Československé republiky bylo ještě hůř než za starého c.k. Rakousko-Uherska. Stržení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze 3.11.1918 dalo signál k agresivnímu vandalismu „ve jménu českého vlastenectví“ proti mariánským a svatojanským sochám, údajným symbolům nenáviděného habsburského a jezuitského „temna“. Zničeny jich byly tisíce. V katolických chrámech uvědomělí „vlastenci“ vyloupili a zneuctili na 500 svatostánků. Stovky křížů, které předtím visely ve školách, byly na základě nařízení ministerstva školství, vedeného sociálním demokratem Gustavem Habrmanem, odstraněny a spáleny. Někdy tekla i krev, když katolíci bránili své kostely před vandaly nebo před odpadlíky k nově vzniklé československé církvi, kteří se jich chtěli zmocnit. To vše probíhalo „ve jménu pravého češství“.

                   Jenže navzdory této protikatolické agresivitě, motivované „vlasteneckým duchem“, většina českého obyvatelstva od katolické víry neodpadla. 70 procent zůstalo věrno víře otců, aniž se cítilo být menšími českými vlastenci než útoční protikatoličtí agitátoři a apostaté. Tento počet se později zvýšil, neboť mnoho lidí, kteří původně odpadli k československé církvi, se ve 30. letech vracelo zpět k pravé Církvi Kristově. Katolicismus nadále zůstal masovou a většinovou religiozitou českého obyvatelstva. To ovšem vyvrací námitku, že se jednalo o cizí, národu zvenčí importovaný element. Kdyby tomu tak bylo, odpadla by od Katolické církve po r. 1918 velká většina obyvatelstva. Místo toho však ke zlosti všech pánů typu Herbena, Machara, Habrmana, Kunteho, Farského aj. byla Československá republika nucena uzavřít r. 1928 s Vatikánem Modus vivendi, který posílil pozici Katolické církve jako většinového náboženství Čechů, Slováků, sudetských Němců, Poláků a Rusínů (ti byli řeckokatolického ritu). Československá strana lidová, vedená katolickým knězem mons. Janem Šrámkem, byla od r. 1922 nepřetržitě členem všech vládních koalic. Katolické spolky, tisk a školy prožívaly svůj boom.

                      To je jasným dokladem, že katolická víra byla pevně zakořeněna v české národní tradici a stala se součástí toho, co se nazývá „národní identita“. Samozřejmě, že proti Polákům nebo Irům je zde rozdíl. Zatímco u nich se národní identita zcela kryje s katolicismem, u Čechů vstupuje do hry více náboženských a ideologických faktorů: husitismus a protestantismus, osvícenství a liberalismus, socialismus a komunismus. Všechny tyto –ismy operují českým patriotismem, někdy dokonce přímo nacionalismem. K českému vlastenectví se ovšem stejně vehementně hlásili a hlásí i Čechové katolického vyznání. Tato mozaikovitá a nikoliv jednolitá národní identita není ničím mimořádným a vyskytuje se v hojné míře i u jiných evropských národů. Francouzský patriotismus se odvolává na osvícenství a Velkou francouzskou revoluci, francouzští katolíci však zdůrazňují jako součást národní identity katolickou monarchii a Církev, stačí jen nahlédnout do děl Léona Bloye nebo Louise Veuillota. Německý patriotismus se opírá o protestantskou tradici Luthera a později osvícenských a romantických filozofů Kanta, Lessinga a Hegela, současně ale se i katoličtí apologeté Görres a Ketteler projevují jako nadšení němečtí vlastenci. K ideálu „vlasti“ se často hlásili a hlásí vyznavači ostře antagonistických náboženských či politických –ismů a vzájemně se potírají. To je normální a přirozené, není tedy důvodu, proč by český prostor měl být v tomto výjimkou. Kromě husitsko-protestantského, liberálního a komunistického vlastenectví existuje také vlastenectví katolické. Čeští katolíci vždycky byli součástí národa a nesmějí si nechat vsugerovat lež, že do něj tak zcela nepatří.

 


Husité vlastenci – jezuité cizáčtí utlačovatelé?

 

                       České katolické vlastenectví se odvolávalo a odvolává na kult národních patronů sv. Cyrila a Metoděje, sv. Václava a Ludmily, sv. Vojtěcha a Prokopa, sv. Anežky a Zdislavy, sv. Jana Nepomuckého a Jana Sarkandera, sv. Klementa Marie Hofbauera a Jana Nepomuka Neumanna. Slavným obdobím českého státu a národa byla vláda Karla IV. ve 14. stol., panovníka zcela oddaného Katolické církvi, za což se mu od Karla Marxe dostalo hanlivého přívlastku „popský král“. K jistému antagonismu mezi češstvím a katolicismem došlo v souvislosti s upálením Mistra Jana Husa v Kostnici r. 1415. Ani toto nebylo nic výjimečného v tehdejší Evropě. Francouzská protikatolická propaganda také neustále využívala a využívá křížovou výpravu, vyhlášenou na počátku 13. stol. papežem Innocencem III. proti albigenským heretikům ve Francii, k tvrzení, že prý papežství se postavilo proti francouzskému národu a jeho bytostným zájmům.

                         Husova kauza nemá ve skutečnosti se vztahem národ a Katolická církev co dělat. Hus nebyl odsouzen kvůli své národní příslušnosti, ale kvůli bludům, které hlásal. Krom toho Jana Husa je nutno z hlediska historického pokládat částečně za osobnost katolickou, neboť se až do posledního vydechnutí cítil být katolickým knězem. Ne tak ovšem husité, kteří si stanovili za cíl likvidaci katolické víry v Čechách. Jestliže je husitské hnutí vynášeno jako „vlastenecký obranný boj Čechů proti křižácké agresi celé Evropy“, jak psaly ještě komunistické učebnice dějepisu, tak je to lež. Husitské války byly ve skutečnosti vyhlazovací válkou českých husitských heretiků proti českým katolíkům. Sám husitský kronikář Vavřinec z Březové uvádí tato fakta:

 

a)   Na Velehradě bylo r. 1421 nelidsky upáleno 7 mnichů;

b) V Chomutově (tenkrát městě s nemalým zastoupením českého

                            obyvatelstva) byl ženám a dětem slíben volný odchod. Sotva

      vyšly z města, vrhly se na ně táboritky, obraly je o šperky a

      peníze, nahnaly do stodol a upálily, neslitovaly se ani nad

      těhotnými;

c)      V Bechyni r. 1422 a 1428 byli řeholníci pobiti nebo upáleni, v Klatovech r. 1419 spálena jedna čtvrť a všechno její obyvatelstvo pobito;

d)      Ve Zlaté Koruně bylo r. 1420 a 1425 mnoho mnichů umučeno;

e)      V Sedlci pod Kaňkem r. 1421 pobili táborité do jednoho všechny zajaté kartusiány a cisterciáky;

f)        V Jaroměři r. 1421 dostali kněží na vybranou: buď odpad k husitismu nebo hranici. 17 zvolilo mučednickou smrt pro Krista, 3 odpadli;

g)      V Mohelnici r. 1424 si občané slíbili před oltářem, že raději podstoupí smrt, než by se zpronevěřili sv. víře. Muži byli pobiti, ženy a děti upáleny v chrámě v celkovém počtu 700;

h)      V Prachaticích r. 1420 bylo 85 měšťanů upáleno v sakristii kostela, v Říčanech a Rokycanech téhož roku husité slíbili ženám a dětem volný odchod, pak je ale pochytali a upálili;

i)        V Německém (dnes Havlíčkově) Brodě r. 1422 pobili husité 1500 lidí včetně žen a dětí tím, že je shazovali z oken radnice dolů na oštěpy, podobně v Turnově r. 1424;

 

To jsou jen některé nejdrastičtější údaje z Husitské kroniky Vavřince z Březové. Tento umírněný husita píše: „V jižních Čechách řádili husité jako Nero....nejkrutějšími mukami zvířecky zprovozovali ze světa katolíky....“ A Hilarius Litoměřický píše o husitském obléhání Plzně r. 1433-4: „Kohokoli z města chytili – i ženy a dívky – uřezali mu ruce, nos i uši...ženy uzavřeli do sudů a shazovali, jiné mučili v temném vězení hladem, aby k nim přestoupily, ale ony raději volily smrt než potupně vést nečistý život s kacíři...“

Tyto údaje nepotřebují komentáře. Protestant František Palacký odhaduje počet obětí husitského řádění na 200 tisíc. Je sice pravdou, že křižácká vojska, povolaná do Čech na obranu katolického náboženství, se dopouštěla podobných bestialit (i vůči katolíkům), ale husité s tím začali jako první vůči vlastním českým krajanům, kteří se nechtěli vzdát své katolické víry a byli stejnými příslušníky českého národa jako oni. Katoličtí mučedníci husitského běsnění byli také součástí českého národa, mluvili česky a měli tuto zemi rádi.                     

                      U nás i v husitském a později protestantském období 15. a 16. stol. existovala početně silná a dobře organizovaná česká katolická menšina, jež byla nedílnou součástí českého národa a nikdy jí být nepřestala. Podle odhadů historiků v době těsně před bělohorskou bitvou r. 1620 představovali katolíci v Čechách 10-15 procent obyvatelstva, na Moravě přes 30 procent. Zcela rozdílně vypadala situace u Dánů, Švédů a Norů, kde byl katolicismus protestantskými vládci v průběhu 16. a 17. stol. zcela vyhlazen. Tomu napomohl fakt, že tyto národy přijaly křest poměrně pozdě, tudíž se katolická víra ještě nevžila natolik, aby se stala v plném rozsahu součástí národní identity.

                       Pobělohorská rekatolizace přivedla aspoň formálně veškeré české obyvatelstvo zpět do lůna Katolické církve. Nelze omluvit, že přitom bylo často použito násilí, jak dokumentují úřední akta vydaná ve 20. stol. katolickým historikem a pražským světícím biskupem Antonínem Podlahou. Nicméně habsburská státní moc postupovala přesně podle protestantské zásady „cuius regio, eius religio“ (čí země, toho náboženství), dohodnuté podpisem augsburského míru r. 1555. Násilné rekatolizaci, kvůli níž je Církev stále napadána, odpovídala v jiných evropských zemích násilná protestantizace, která v Anglii a ve skandinávských zemích byla vůči katolíkům daleko brutálnější než rekatolizace protestantů v českých zemích. Krom toho se nikdy při pobělohorské rekatolizaci neděl ani stín těch zvěrstev, jichž se dopouštěli husité vůči svým katolickým krajanům.

                      Katolická víra nebyla po třicetileté válce přijímaná českým obyvatelstvem pokaždé s neochotou. Historik olomoucké arcidiecéze Rudolf Zubr ve své publikaci na toto téma píše, že převážná část původně protestantských farností během třicetileté války osiřela, nota bene se také minimálně o třetinu snížil počet obyvatel. Prostí venkované těžce nesli, že není nikoho, kdo by je křtil, sezdával a pohřbíval, proto jim bylo spíše lhostejné, jestli kněz, který obsadil faru, je protestantský nebo katolický. Existovaly dvě koncepce rekatolizace: státní císařská, která počítala s represemi za odmítnutí přestupu na katolickou víru a arcibiskupská, zastávaná hlavně pražským kardinálem Arnoštem Harrachem, jež s tím nesouhlasila. V literatuře existuje mylné klišé, že jezuité jako celek zastávali císařskou, tj. násilnou formu rekatolizace. To není tak docela pravda, stoupenci obou koncepcí se vyskytovali napříč řeholními řády. Stanislav Sousedík ve svém životopise významného španělského jezuitského filozofa Roderiga Arriagy, působícího na pražské univerzitě, uvádí, že právě on byl horlivým zastáncem mírnější formy rekatolizace.                

                     Skutečnost, že rekatolizace českého obyvatelstva byla provedena velmi rychle, prakticky během jedné generace, dokazuje, že katolicismus přetrvával v povědomí lidu jakou součást české národní identity. I bývalí předbělohorští protestanté měli jasno v tom, že katolicismus není cizí, zvenčí importovaný element, nýbrž víra s tradicí hluboce zakořeněnou v českém povědomí. To dokazuje též fakt, že ihned po třicetileté válce zde máme rozmach české vlastenecké a přitom katolické literatury, jak dokazují jména Balbín, Bridel, Šteyer, Pešina aj.

 

                    Katolická nebo osvícensko-protestantská tradice?

 

 České katolické vlastenectví bylo živé již před Bílou horou. Dokazuje to zejména kult sv. Jana Nepomuckého. I když je pravdou, že k jeho největšímu rozmachu dochází až po třicetileté válce, přesto již před ní představoval významnou komponentu českého patriotismu. R. 1575 píše protestant Kryštof Manlius, že hrob mučedníka Johánka z Pomuku je vevelké úctě. R. 1608 Jiří Bartold z Brajtenberku sděluje, že Jan z Pomuku, ač ještě nekanonizovaný, patří mezi přední zemské patrony a uvádí tehdy rozšířený hymnus k jeho poctě.

                     Svatojanská úcta se stala v 17. a 18. stol. nejradikálnějším vyjádřením českého vlastenectví. Opírali se o ni především čeští patrioticky smýšlející jezuité Albrecht Chanovský, Adam Kravařský, Jan Tanner a Bohuslav Balbín, kteří již v 17. stol. se odvolávali na tohoto zemského patrona jako hlavního ochránce národních zájmů – a to jak jazykových, tak i těch, které se týkaly zemské samostatnosti, ohrožované habsburskou centralizací. Jezuité podobně jako piaristé hrávali ve svých školách divadelní představení o sv. Janovi. Poutě z venkova ke světcovu hrobu sílily, staly se nejen náboženskou, nýbrž i vlasteneckou záležitostí. R. 1719 byla ve světcově lebce nalezena neporušená mozková tkáň, tehdy mylně považovaná za jazyk. Tento zázrak urychlil beatifikaci (r. 1721) a kanonizaci (r. 1729) sv. Jana.

                     V dobách tereziánské a josefinské germanizace v 18. stol. u českých jezuitů a také piaristů i jiných řeholníků splynul zápas za jazykovou rovnoprávnost se zápasem za svobodu Církve a její pravověrnost, což bylo ohroženo politikou osvícenského panovnického dvora. Zde je třeba jmenovat ušlechtilé postavy Jana Tesánka, Gelasia Dobnera, Mikuláše Adaukta Voigta, zvláště však Stanislava Vydru, nazývaného „cordatus Bohemus“ (srdnatý Čech), kterému postavil ve svém románu F.L.Věk krásný pomník samotný Alois Jirásek. K nim je třeba připojit stovky nám neznámých městských i vesnických farářů a kaplanů, kteří vedli lid k opravdové katolické zbožnosti a zároveň k hrdosti na svůj český jazyk a národní dědictví. To vše v opozici vůči germanizující a osvícenské Vídni, která usilovala jak o poněmčení českého národa, tak i o likvidaci katolické pravověrnosti. Ti všichni zdůrazňovali svatojanský kult jako výraz autentického katolicismu i autentického češství. Podobné názory zastávali i prostí vesničtí písmáci a kronikáři, mezi nimiž vyniká především rychtář z Milčic u Poděbrad František Jan Vavák.  

                      Historik Josef Pekař v polemice s prvorepublikovými „protinepomuckými borci“, zejména s Herbenem, píše v knížce „Tři kapitoly o sv. Janu Nepomuckém“: „....kult svatojanský byl více než půl druhého století pravou missa sollemnis náboženského a přitom jaksi česky náboženského cítění té doby. A co v něm bylo estetického půvabu! Co byla Praha 16. května! O to vše jste nás svou nenávistnou a omezenou agitací ochudili....A viděl jsem sochy svatých rozbité pod dojmem vašich slov, viděl ohrožené umělecké památky nejvyšší ceny...mezi důvody, pro něž si česká katolická Praha svatořečení Jana z Pomuka přála, spolupůsobily důvody dané situací, chvályhodné a česky vlastenecké...“                        

                        Nicméně je pravdou, že na konci 18. a v první pol. 19. stol. se formuje na obranu češství i jiná skupina, v níž hrají nejdůležitější úlohu nejprve osvícensky smýšlející duchovní, mezi nimiž vynikají Josef Dobrovský, Ignác Cornova, Rafael Ungar, Václav Stach aj., nebo laici nadšení Francouzskou revolucí jako František Martin Pelcl, později Josef Jungmann, Josef Kajetán Tyl, Karel Havlíček Borovský aj. Dobrovský popíral i tak základní katolická dogmata jako dědičný hřích a nezbytnost milosti ke spáse a nevyjádřil se jednoznačně ani k otázce božství Ježíše Krista, jak dokazuje jeho korespondence s Helfertem. Jungmann ve svých „Zápiscích“ se odhaluje jako nadšený voltairián, nenávidící Katolickou církev. Velmi negativní roli při formování další obrozenecké generace sehrál osvícenský kněz a profesor náboženství na filozofické fakultě Bernard Bolzano, jenž takřka ve všem zpochybnil katolickou nauku a ve spise „O nejlepším státě“ načrtl utopickou koncepci osvícenské diktatury bez existence Katolické církve.           

                         V Čechách se tento směr českého národního obrození, odvolávající se na husitsko-protestantskou tradici českého národa a nalézající v osvícenství a romantismu své potvrzení, stal dominantním. Ne tak na Moravě, kde vynikající a dosud nedoceněný profesor brněnského semináře František Sušil vychoval velké množství kněží v ortodoxně a bojovně katolickém duchu a zároveň v opravdové lásce k vlasti. Svorníkem češství a katolicismu byl pro Sušila kult sv. Cyrila a Metoděje, který spolu se svými žáky přivedl k nebývalému rozkvětu.

                          Sušilův katolicismus je stejně bojovný jako jeho české vlastenectví, jak dokazuje jeho korespondence (zveřejnil R.Malý: František Sušil, Brno 2004). Napadá mnohé české obrozence pro jejich antikatolicismus v duchu útočného německého apologety Johanna Josepha Görrese. Havlíčkovi nemůže odpustit jeho epigramy proti Církvi a píše o něm, že „vymítá ďábly, škoda jen, že posvěcení sám nemá“. R. 1848 útočí i proti Národnímu výboru v Praze, ovládanému liberály, že „chce kněze ze škol vyštvat“. Obviňuje dokonce i rakouský episkopát z náboženské vlažnosti, úředníky rakouské vlády ze zednářství a nevěrectví. Předmětem jeho ostré kritiky je také J. K. Tyl, známý liberál a odpůrce katolicismu. Na adresu jím vydávaného časopisu „Vlastimil“ Sušil píše: „Denně se mi více zošklivuje naše lidomilství a čistolidská literatura. Všude lze stopovat nenávist proti katolickému náboženství....“ V době, kdy se na českém jevišti hojně hrál Tylův „Jan Hus“, který neměl nic společného s autentickým středověkým reformátorem, nýbrž byl hlasatelem ideálů Francouzské revoluce, napsal Sušil tuto veršovánku: „Jsi ty věru pěkným historikem. Což vy chcete Mistra Jana Husi vlasti naší navrátit? Chcete šmahem všechno podvrátit?“

                             Sušilova zásadová nekompromisnost se projevila mj. i v tom, že odmítl spolupracovat na Riegrově naučném slovníku, jakmile se v něm objevila protikatolická hesla. Když r. 1850 založil spolu s věrnými kněžskými žáky vydavatelský podnik „Dědictví sv. Cyrila a Metoděje“, napsal do programového prohlášení: „Denně rostoucí nevěra, liché náhledy o svobodě....byly v tom příčinou, že nejeden z nás ztratil živé povědomí, jaké to štěstí, pravým katolíkem býti...Vizte, kterak neúnavně sestavuje nepřítel pravdy věčné vojska svá v šiky proti Církvi Páně! – Časopisy, obrazy, divadla, vůbec nesvědomité zneužívání slova živého i tisku zná on upotřebovati ke svedení neostražitých, neopatrných oveček Kristových....Buďmež jako bratří Makabeové, hájíce vlast milou a Církev mnohem dražší – a dá Pán, že musí padnouti Antiochus věku našeho, kterýž nám chce odejmouti dědictví cyrilometodějské.“

                              Sušilův program, vyjádřený veršovánkou „Církev a vlast v mých sestersky milují se ňadrech, každá půl, každá má moje srdce celé“, prohlubovali na Moravě v cyrilometodějském duchu jeho žáci a věrní následovníci, především pozdější olomoucký arcibiskup-lidumil Antonín Cyril Stojan. Rozmach Sušilova ortodoxně katolického a zároveň vlasteneckého hnutí posílil také pravověrné katolické vlastence v Čechách. Cenné impulsy tady přinesli do Čech Sušilovi žáci Beneš Metoděj Kulda, jenž se stal vyšehradským kanovníkem a Václav Pešina, jmenovaný kanovníkem u sv. Víta v Praze. Vlastenecký českobudějovický biskup Jan Valerián Jirsík, horlivý zakladatel českých škol, jako jediný spolu s lineckým biskupem Rudigierem odmítl r. 1868 podepsat rakouské liberální školské a manželské zákony, čímž zároveň prokázal i svoji katolickou pravověrnost. V tomto duchu si později počínal i královéhradecký biskup Eduard Brynych, terč mnoha útoků proticírkevních liberálů. Katolická periodika „Čech“ a charizmatickým knězem Tomášem Škrdlem redigovaná „Vlast“ zdůrazňovala myšlenku českého vlastenectví v úzkém sepětí s katolickou ortodoxií, s odmítáním liberalismu a dalších nevěreckých –ismů a s poslušností papeži. Totéž činila na Moravě periodika „Hlas“ (založený ještě Sušilem) a „Den“.

                                 Za první republiky se navzdory snahám liberálů a socialistů stal katolicismus důležitou součástí národního kulturního dědictví. Jaroslav Durych, Jan Zahradníček, Jan Čep, Karel Schulz, Václav Renč aj. patří mezi české literáty právě tak jako Karel Čapek nebo Jaroslav Seifert. Mohutné oslavy svatováclavského milénia r. 1929 a Katolický sjezd r. 1935 byly manifestací toho, že katolická víra je zde a neoddělitelně patří k českému národu.

                                 To se potvrdilo později za nacistické a bolševické tyranie. Téměř 500 katolických kněží české národnosti prošlo nacistickými koncentráky a vězeními, přes 60 jich obětovalo svůj život, mezi nimi i lidický farář Josef Štemberka. Obec Ležáky, vyvražděná hitlerovci, byla katolickou vesnicí s téměř stoprocentní účastí na nedělní mši sv. Své oběti přinesli pro Církev a vlast i katoličtí laikové, především z tělovýchovné organizace Orel. V koncentračním táboře Dachau byl esesmany ubit český katolický žurnalista Alfréd Fuchs, konvertita ze židovství.

                                  Komunismus znamenal vězení a koncentrační tábory pro tisíce kněží a řeholníků, většina biskupů v čele s pražským arcibiskupem Josefem Beranem byla internována mimo své diecéze. V noci ze 13. na 14. dubna r. 1950 přepadla StB všechny kláštery a zlikvidovala tak v republice řehole. Estébák Ladislav Mácha při výslechu sadisticky umlátil číhošťského faráře Josefa Toufara, aby z něj dostal „doznání“, že prý manipuloval s křížem, jenž se pohnul při jeho kázání. Tento zločin dosud nebyl potrestán, Mácha si spokojeně užívá vysokého důchodu. Pro domnělou „spoluúčast“ na vraždě tří obecních komunistických funkcionářů v Babicích na Českosmoravské vysočině byli v letech 1951-2 spolu s 8 laiky popraveni katoličtí kněží Jan Bula, Václav Drbola a František Pařil. Všechno bylo vylhané. Více než 100 lidí, převážně praktikujících katolíků, se octlo v souvislosti s touto tzv. „babickou aférou“ na dlouhá léta ve vězení, mezi nimi tři kněží, všichni zcela nevinní. Komunistickými „nápravnými“ zařízeními prošli i katoličtí intelektuálové: básníci Jan Zahradníček, Václav Renč, Zdeněk Rotrekl, historik Zdeněk Kalista, profesorka Růžena Vacková aj. Podíl českého katolicismu, zejména laika Augustina Navrátila a pražského arcibiskupa kardinála Františka Tomáška na rozpadu komunismu r. 1989 je dostatečně znám.

                                   Uvedená fakta ukazují dostatečně jasně, že být dobrým Čechem a dobrým katolíkem se nejen nevylučuje, ale naopak doplňuje. Jedno předpokládá druhé. Při srovnání kulturního, civilizačního a mravního přínosu Katolické církve pro český národ s přínosem jiných myšlenkových proudů, zejména protikřesťanských –ismů, vychází jednoznačně, že katolíci mají mnohem lepší a hlubší důvody pokládat se za české vlastence než liberálové, volnomyšlenkáři, socialisté a komunisté. Katolická víra je a zůstane nadále nedílnou součástí autentického českého vlastenectví a katolíci se nenechají z národa vylučovat jen proto, že tento národ propadl v posledních letech modloslužbě zlatého telete a blahobytu. Ostatně právě toto vedlo i k úpadku lásky k vlasti, která je skandalizována jako „nacionalismus“. Dnes už opravdu jenom pravověrný katolicismus má předpoklady k tomu, aby národní prapor opět pozvedl. Nuže, jděme ve jménu Páně!

reklama
4072 čtenářů | 41 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Při bozích a bohyních...
(orel, 13.1.2010 0:33:27)
Odpovědět
Hus byl upálen pro své bludy, no toto... to by se asi měl stydět...

S masakrováním začali jako první katolíci.

katolicismus jako víra otců - dejme tomu; ale velká většina dědů byli protestanti, nemluvě o tom, že 100% praprapředků byli pohané.

"Zcela rozdílně vypadala situace u Dánů, Švédů a Norů, kde byl katolicismus protestantskými vládci v průběhu 16. a 17. stol. zcela vyhlazen. Tomu napomohl fakt, že tyto národy přijaly křest poměrně pozdě, tudíž se katolická víra ještě nevžila natolik, aby se stala v plném rozsahu součástí národní identity."
Tyto národy přijaly křesťanství asi sto let po Čěších a asi stejnou dobou jako Poláci. Tudíž u nich byla v okamžiku reformace katolická církev zhruba stejně dlouho jako u nás v okamžiku vzniku husitství.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(orel, 13.1.2010 0:39:43)
Odpovědět
Ještě musím dodat, že katolicismus rozhodně není jedinou silou, která je schopna, natož jedině oprávněna, vést náš národ k vlastenectví. Člověk může být vlastencem, aniž by byl katolíkem. Vím dobře, o čem mluvím.
Naopak známe spoustu lidí, kteří vraždili hlavy svého státu pro blaho papeže, tj. cizí entity: vražda Viléma Oranžského, vražda Jindřicha IV., opakované pokusy o vraždu Alžběty I. A to všechno v době svrchovaného ohrožení té které země.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 13.1.2010 2:32:07)
Odpovědět
husité byla bohapustá primitivní zakomplexováná špinavá chátra,neštítící se zvěrstev a zločinů proti liskosti.
Lůza z ulice a barbaři,nejenže řezali ruky,uši a nohy dětem ,které pak čekal osud upálením v hořící stodole,ale jednalo se především o lupiče a nájezdníky a žháře.
Husitské války jsou skvrnou v českých dějinách.
Jaký pán,taký krám...a zde se dostávám o osobě Jana Žižky z Trocnova,který byl hnusný sadista-viz drakonické tělesné tresty a vojenský řád,copak o to,pokud se ta husitská pakáž mordovala mezi sebou ůčel světil prostředky.
K osobě J.Ž.z Trocnova nutno ještě podotknouti,že byl v mládí lupič a zákeřný a hnusný vrah.Sice posléze ammestován,to ale jeho vinu nemaže.
Francouzká revoluce to samé,nelidskost,brutalita,bezpráví,loupeže a vraždy a mučení-to vše byla francouzká revoluce,kdy ateistický podlý bloud neváhal ve jménu své pavíry upálit v pecích na chleba celé rodiny a to včetně dětí.viz Bretaň a pod.
Mohu pokračovat fašistickou ideologií,kdy každý SS který byl přijat musel vyplnit do žádosti kolonku ohledně víry-BEZ VYZNÁNÍ,přes "kulturní revoluci" v Číně a bestiální vraždění milionů v Kambodži.
Je všeobecně známo,že Marx by satanista provozující černou magii a podle toho jeho padílo také vypadá-to vše je ateiszmus.
A tento ateiszmus v novodobě neomarxistické podobě stojí v současnosti za mixem kultur v Evropě a zadělává na světovou válku.
Jo a jinak závěrem,Zikmud nebyla žádná liška zrzavá,ale pro- český vlastenec a křižácká vojska bojovala za správnou věc,kdy s taseným mečem nad hlavou hnala tu primitivní lůzu u Lipan svinským krokem.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 6:35:58)
Odpovědět
Nikdo netvrdí, že katolictví má na vlastenectví či nacionalismus monopol. Článek jen vyvrací nesmyslnou masarykovskou tezi, že katolíci byli protičeští.

Ohledně Švédska: boje mezi křesťanskými Góty a pohanskými Sveony pokračovaly a skončily až po založení arcibiskupství v Uppsale (1164).

Staré germánské náboženství bylo ve Skandinávii silné i po oficiálním křtu.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Ratatosk, 13.1.2010 9:30:57)
Odpovědět
Nic jako "pohanství" neexistovalo, protože pojem "paganus" začali v negativním smyslu používat až křesťanští apologeti. Stará víra nebyla vyvrácena úplně a křesťanská Evropa mohla vybudovat to, co vybudovala jen proto, že křesťanství navázalo na to, co bylo Evropě vlastní: na helenizovanou antiku. Jinak Ásatrú (severská verze indoevropského "pohanského" náboženství) je ve Švédsku vedle křesťanství oficiálním státním náboženstvím.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Bronislava, 13.1.2010 9:06:52)
Odpovědět
Vy sám jste zamindrákovaný, podobně, jako R. Malý. Výlevy podobného typu jsou projevem komplexu méněcennosti. Věřte mi, jsem psycholožka.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Karell, 13.1.2010 10:33:22)
Odpovědět
Hm, psychologie. Velmi zajímavá neexaktní pavěda... Něco jako astrologie či okultistika.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 13.1.2010 17:52:59)
Odpovědět
paní Bronislavo,
pokud někdo upaluje za živa ženy a děti tak je potom asi co?
Co Vy na to jako psychlog??
Možná jsem popustil uzdu své introvertní negaci a verboval svá ideatoria,věřte mě ale,že mě napadala daleko sprostčí a vulgárnější slova,,,
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Davidan, 13.1.2010 10:33:43)
Odpovědět
Jahodo, když o někom nic nevíš, tak o něm nepiš. Projevuješ se jen jako idiot.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 12:49:34)
Odpovědět
Jahodo, opět jste nezklamal moje očekávání. Jak již bylo řečeno v minulých debatách z mé strany - jste fanatik a hlupák nejhrubšího zrna, který má v lebce velký naprostý " veřtat ".
U Lipan žádné křižácké vojsko nebylo, u Lipan stála proti sobě dvě husitská vojska. Na jedné straně tzv. umírnění Husité vedení Bořkem z Miletína ( často nazývaní Panská jednota ) a na druhé straně radikální Husité z Tábora a z Hradce Králové, tzv. Sirotci.
Křižáci neměli za úkol nic jiného, že vybít Čechy, kteří se bouřili proti upálení Mistra Jana Husa, vymýtit Čechy, kteří byli jiného smýšlení. A co se týče oněch bludů, které kázal Mistr Jan Hus - je třeba zdůraznit, že katolická církev byla opravdu " v obraze " - ještě v 16. století tvrdila, že Země je placatá a odpůrce tohoto názoru s velkou slávou upalovala. Také to byly bludy ?
Největších zločinů proti lidskosti se v historii lidsta dopustila katolická církev ve jménu Krista. Ještě počátkem 19. století upalovala ve Španělsku inkvizice " čarodějnice ". Hrůzy, které zažila Amerika a Asie ve jménu kříže a Krista jsou nepopsatelné a oběti se nedají ani sečíst. V každé armádě, na té či oné straně, byli kněží, později kaplanové, kteří žehnali zbraním a prosili Boha, aby přál jejich výpravám ( jejich vraždění ).
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 15:36:35)
Odpovědět
Kapeji, nikdo nepopírá, že zde byly chyby, omyly i zločiny církve.
Ale prohlásit toto (viz dole*) po Vendéé, holokaustu, genocidě Arménů, aztécké genocidě indiánů, stalinské a nacistické genocidě Ukrajinců a Poláků, bolševické revoluci, rudých Khmerech, vraždění nenarozených při potratech... To je hodně silné kafe.

Nevím, co je špatného na žehnání zbraní – např. k obraně vlasti a ke spravedlivé válce či ke křížové výpravě proti muslimům.

Co to je prosím za větu, že se "nedají asi sečíst." Existují poslední čísla, že za celý středověk a novověk to bylo v řádu desetitisíců (Především je třeba odkázat do říše bájí tvrzení o 9 milionech obětí čarodějnických procesů v Evropě. Toto číslo pochází od francouzského osvícenského historika Lamothea, žijícího v době Velké francouzské revoluce a Napoleona, kdy se na běžícím pásu vymýšlely hrůzostrašné historky o inkvizici a jejích procesech (jako nedávno za komunistů), aniž byla možnost korigovat je solidním předložením faktů, neboť osvícenská a liberální cenzura se vůbec nelišila od pozdější cenzury totalitních režimů 20. století. Na základě solidního výzkumu je nutno upřesnit počet obětí čarodějnických procesů 14. až 18. století na cca 50 tisíc. Před 14. stoletím čarodějnické procesy neexistovaly, nešlo tedy o „středověkou“ pověru, ale o novověkou. Katolická církev ve středověku naopak velmi tvrdě vystupovala proti původem pohanské pověře o čarodějnicích (tj. ženách, které se pohlavně stýkají s ďáblem a takto od něho získávají nadpřirozenou moc škodit lidem). )
Čarodějnické procesy pořádaly i protestanté.Jaké hrůzy zažila Asie? Jaké hrůzy Amerika? Že církev bránila domorodce proti zotročení? že byl svrhnut aztécký stát s lidskými oběťmi?

* "Největších zločinů proti lidskosti se v historii lidsta dopustila katolická církev ve jménu Krista. Ještě počátkem 19. století upalovala ve Španělsku inkvizice čarodějnice . Hrůzy, které zažila Amerika a Asie ve jménu kříže a Krista jsou nepopsatelné a oběti se nedají ani sečíst. V každé armádě, na té či oné straně, byli kněží, později kaplanové, kteří žehnali zbraním a prosili Boha, aby přál jejich výpravám ( jejich vraždění )."
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Ratatosk, 13.1.2010 16:01:04)
Odpovědět
"Že byl svrhnut stát s lidskými obětmi"

Na tom špatného není nic, respektive bych tady pojmy špatný a dobrý neužíval, protože prostě došlo k vítězství silnějšího. Koneckonců i díky zvyku obětovat Aztékové prohráli - v bojích se Španěli se především snažili protivníka zajmout. No a snažte se nahý v jaguáří kůži zajmout vojáka s kyrysem, stačí když vás bude mlátit železnou rukavicí :-) Kdyby islám dobyl Evropu a nastolil tady Ummu, taky by nemělo smysl bavit se o tom, jestli je to špatně, nebo dobře, pokud by tu nebyl někdo, kdo se dokázal postavit a vzít si Evropu zpět.

Špatné je, že došlo ke genocidě místního obyvatelstva a vyvrácení kultury, která nebyla založena pouze na obětech.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Ratatosk, 13.1.2010 16:05:21)
Odpovědět
Tak pověra o čarodějnicích je ale typicky křesťanská. Z pohledu staré víry se ženy oddávaly rituálům, o obcování s ďáblem (což vzniklo z toho, že ty rituály měly často sexuální charakter a byly spojeny s bohy, kteří nesli erotické atributy, křesťanství s oblibou dělá z "pohanských" bohů "ďábly") mluví až církevní učení.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 19:21:07)
Odpovědět
Vlastně jste si odpověděl sám. Právě, při obracení nevěřících domorodců ( jakokýchkoliv a kdekoliv ) na katolickou víru byla spáchána největší zvěrstva. Viz naše vlastní dějiny - slovanští křesťané obraceli ohněm a mečem na víru Pobaltské národy, založili tam i město Kalinigrad ( dnešní Královec ), obraceli na víru germány i vlastní bratry Slovany a že se s nimi nemazlili, o tom existují záznamy. Kolik statisíců obětí bylo ve Francii ( katolíci proti hugenotům ), v Anglii byla válka za válkou. Jižní Amerika je celá katolická a to si myslíte, že to bylo dobrovolně a bez obětí. Malajsie, Indočína, tichomořské ostrovy, také dobrovolně a bez obětí ? A katolické prameny o tom mlčí nebo mlží a dnes tyto oběti už nikdo nespočítá. To jsou pouhé odhady. A co dětská křížová výprava, kdy zahynuly tisíce dětí, o tom nevíte nic ? Oběti na Balkáně ... za vším zlem stojí vždycky církev a je naprosto jedno, v které části světa. S islámem nesouhlasím, nepřeju si ho v Evropě, ale taktéž nepředpokládám, že by došlo ke křížové výpravě na Střední východ proti islamistům v zájmu zachování Evropy, zatím to vypadá, že si tady mulismani budou moci dělat, co budou chtít. Pojem spravedlivá válka je ale velmi ošidný - viz fašismus a stalinismus.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 13.1.2010 17:43:45)
Odpovědět
paní kapej,ohledně čarodejnic asi toliko..
každý čarodějnický proces byla mocenská páka jak zpacifikovat reptající poddanstvo a nevolníky.
Zde šlo především o utužení a upevnění mocenských pozic feudální společnosti tak,aby nevznikla anarchie a na to,že prostý lid byl při tom vykořistován a utlačován se nebral ohled.
Jinak řečeno tam,kde se upalovalo a popravovalo byl strach a nebyla rebelie.
Tehdejší feudální řád to samozřejmě věděl .
Co se týče Mistra Jana Husa tak v tomto ohledu z mé strany naprostý souhlas s jeho kázáním proti zkaženosti tehdejší církve.
Dle mého názoru to byl charakterní a velký člověk,což se ale nedá říci o husitech a jejich vůdci,tam se jednalo o zločince,jejich zločiny proti lidskosti jsou výše popsány.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 12:58:42)
Odpovědět
Souhlasím s Vámi, Orle, člověk může být vlastencem, aniž by mu k tomu jakýkoliv černop...ník jako " náměstek Pána Boha " dal návod. Žádná církev totiž s vírou nemá nic společného - jsou to jen samozvanci, kteří se pasují do role něčeho mezi člověkem a Bohem a celý život z toho dobře žijí.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 15:38:24)
Odpovědět
Kapeji, vy asi neznáte Bibli, že? Že Ježíš Kristus ustanovil církev, aby pásla jeho ovce? To nepopírají ani protestanté. Ani ti husité.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 19:31:19)
Odpovědět
Nechám se poučit - ve které části Bible je psáno, že Ježíš Kristus ustanovil církev, aby pásla jeho ovečky... Ale prosím - nezaměňujte Boha s Ježíšem Kristem. Znám jen Starý a Nový zákon a Kristus se narodil v roce 1 t.r., alespoň to tak katolické učení tvrdí. V Bibli totiž nic takového NENÍ ....
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 19:33:47)
Odpovědět
opravuji - v roce 1. tohoto letopočtu.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(ach jo, 13.1.2010 9:43:56)
Odpovědět
co jsme si to jsme si, pohan, katolik nebo husita, ted jde o to, jestli za 20 let budou jeste nejake Ceske zeme, vyklad dejin bude vzdy ruzny
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 11:17:18)
Odpovědět
Jo jo, jsem pro národně-konzervativní ekumenismus. :-) (nikoli však náboženský, tz. synkretismus)
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Atol, 13.1.2010 13:15:54)
Odpovědět
POstavte celý národ mimo tehdejší zákony jak občanské tak duchovní.vydejte prohlášení ,že zabití husity není vraždou ,ale příkladným činem a dostanete se tam ,že tehdejší katolicizmus a bohužel podle komentářů.které jsem přečetl je zcela netolerantní a neodpouštějící tak jak sám hlásá.A mimochodem co Kutná Hora a její šachty?Kolok je tam dodnes asi husitů.Atol
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Vzdoropapež XVI., 13.1.2010 13:42:20)
Odpovědět
To je strašný,napsat že byl Jan Hus upálen k vůli bludům,které hlásal !!!
Je vidět,že ani po staletích nedokázala katolická instituce a nedošlo papežencům,že měl pravdu.
Ani po tak dlouhé době neučinila pokání a neuznala pravdu Jana Husa.
Je víc institucionální než li náboženská.
Převracuje slovo Boží,ustanovuje svaté,o tom kdo je svatý rozhodne Bůh a né církev.
Papežátka sebe sami prohlašují za neomylné a že jsou náměstkem Božím na zemi.
Což je veliké rouhání,liturgické úkony nejsou dle Písma ale jsou pohanské.
Změnily desatero,2. přikázání vypustily a desáté rozdělili na dva.
Což samo o sobě je také rouhání se Bohu.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 15:43:32)
Odpovědět
"Vzdoropapeži", řekněte nám prosím tu pravdu mistra Jana Husa a poučte nás.

Já řeknu jeden blud, co hlásal Hus. Hlásal, že poddaný nemá poslouchat autority vládce žijícího v těžkém hříchu-tedy např. cizoložství, i když by jinak veškeré jeho zákony a příkazy byly legitimní.

Např., napadli by nás Němci, my bychom měli cizoložného krále, který by svolal amrádu k obraně vlasti a já bych si řekl, že toho cizoložníka prostě poslouchat nebudu. Takže díky Husově nauce by nás obsadili Němci. Moc hezké vlastenecké učení.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 13.1.2010 19:48:09)
Odpovědět
Z hlediska Jana Husa to nebyl blud - jen uplatňoval, aby bylo všemi dodržováno základní desatero, a to zejména v církevních kruzích ( měli by jít svým ovečkám příkladem - nekázal nic proti proti světské moci, ostatně z jeho učení posléze vyšel i Luther ) nic víc a nic míň. Šesté přikázání - nesesmilníš... To by dnešní " vládci " koukali, kdybychom je jen soudili podle základního desatera - 7. nepokradeš, 8. nepromluvíš křivého svědectví... Takové " hlasatele " opravdu tehdejší církevní představitelé nepotřebovali ... Vaše připomínka verbuňku do války proti Němcům zavání účelovostí, když docházejí argumenty ...
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Malina, 13.1.2010 15:40:00)
Odpovědět
Skvělý článek. Děkuji.

Mimochodem celá tato diskuze je přesně to, o čem tento článek pojednává, uvědomte si, co zde prezentujete. Toto je ona mentalita českého národa, jako choroba v povědomí celé společnosti se šíří tento antikatolický liberalistický satanismus. Málo lidí je dnes uvědomělými vlastneci a nacionalisty, ještě méně pravověrnými katolíky. Ruku v ruce katolicismus s nacionalismem se však rodí neporazitelná síla, která dokáže obrodit tento umírající a ke zkáze odsouzený národ.
Můj osobní názor je však ten, že český národ jednoho dne naprosto zanikne. Nikde jinde v Evropě není tento ateistický satanismus tak silný jako právě v duších a myslích českých lidí silně nakažených judaistickým jedem. Tento rouhačský a satanistický národ je odsouzený k zániku, protože již není jiného trestu Božího, který by napravil sprosté urážení Boha a nevěrnost českého národa. Pokud bychom měli zauvažovat nad procenty věřících katolíků, zajímavým zjištěním je zajisté skutečnost, že drtivá většina synů a dcer katolické církve se nachází na území Moravy. Ubohé Čechy jsou již snad celé v moci Satanově. To vše zapříčinil zednářský liberalismus vyprodukovaný nenávistivými judaisty a ovečky českého národa jim propadli svou duší, kterou zaprodali Satanu a jeho materialistické ateistické ideologii.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(L.P., 13.1.2010 15:47:57)
Odpovědět
Malině a Jahodě, či Malinovi a Jahodovi: argumentujme věcně a klidně a vyvracejme falešné útoky na Církev a neohánějme se hned satanem a peklem. Díky.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 13.1.2010 17:08:20)
Odpovědět
ha,ha..však já se neurážím.))
Ohledně husitských válek snad asi tohle-každé náboženství propojené s politikou se rovná politické ideologii a křestanství se to týká jistě také.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 13.1.2010 17:24:40)
Odpovědět
a to bych já Malino neřešil,nechte ateisty ateisty,co si ta ideologie navařila,to si také zbaští a to nemusí trvat dlouho.
Až k nám přes lisabonskou smlouvu přicestuje na x statisíců jinokuolturníků ateisté, kteří mají jak jinak monopol na pravdu budou bráni jako oponenti druhé kategorie ,pak se přesvědčí ,že islám se nenechá ovládnout tak jak jima nenáviděný jiný názor v podobě křestanství.
Copak o to,dokud byla železná opona a nenamixované kultury, ovádnout člověka západní kultury bylo snadné.
To se ale s mixem kultur samozřejmě změní
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 14.1.2010 3:30:40)
Odpovědět
Víte, všechna ta cizí slova jako liberalisMUS, katolicisMUS, satanisMUS, judaisMUS, ale i fašisMUS, komuniMUS a všechny další " MUSy " vždycky každého jednoho člověka omezují v jeho základní svobodě - vzdělávat se bez omezení a věřit bez omezení čemu chce, s tou jedinou základní podmínkou, že samozřejmě neohrožuje a neomezuje druhé. A já NIC neMUSím a považuji se za slušného člověka i vlastence. A víru, tu také mám v sobě, věřte mi. Ale Vy jste skutečně nebezpečný fanatik.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 14.1.2010 5:10:10)
Odpovědět
paní kapej,
anich bych chtěl provokovat mezi IZMY jste nezmínila ateizmus.
....No to by ale potom byl nebezpečný každý ,kdo má jiný názor ,nemyslíte?))
A budte si jista,že já zůstanu pouze u mého názoru a nebudu jej jinak prezentovat než v dizkuzi zde.
To,kdo je nebezpečný fanatik bych neřešil a ta doba,kdy byl nepříjemný oponent označen za nesvéprávného je naštěstí za náma,navíc jsem přesvědčen,že jak křestani,tak ateisti mohou žít v klidu vedle sebe a nepřekážet si.
Což se ale nedá říci o islámské kultuře.
No to se vy ateisti ještě přesvědčíte co je to mix kultur,až vás z toho bude hlava brnět a pokud jste přesvědčeni že ty lidi ovládnete ,pletete se.
Tak to jen tak zhruba,co vás zde v Čechách přes LS čeká a co vás ateisty nemine.
A toho bych se bál na vašem místě nejvíce,ne nějaké jahody na eu portálu,já jsem provokatér a naplno píši pouze proto,že jsem anonymní diskutér.Na veřejnosti mezi ateisty bych si to nedovolil,protože se snažím s každým vycházet.
Islamisté ale tací nebudou.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 14.1.2010 12:32:43)
Odpovědět
Tak, jak jste napsal odpověď s Vámi v podstatě souhlasím, jen nesdílím názor, že jakákoliv víra nebo naprostý ateizmus nás před islámem ochrání, neboť toto náboženství považuje za bezvěrné psy, hodné okamžitého podříznutí naprosto všechny, kteří nesdílejí jejich temnářskou víru. Tento můj názor byl vyjádřen v minulosti v mnohých diskusích nejen na tomto portále. Proti této víře může stát jedině zdravý rozum a politické ( ne demokratické )postupy proti jejich rozpínavosti. Jinak - já se se svými názory neskrývám nejen v těchto diskusích, ale i mezi svými přáteli a rodinou a věřte mi, že můj názor sdílí i ti praktikující katolíci. On totiž Vatikán neučinil zatím nic proti islamizaci Evropy, ač ( po pravdě řečeno ) chtěl... S LS smlouvou nesouhlasím mimo jiné i právě proto, že neobsahuje základní větu, původně navrženou do Evropské ústavy ( která neprošla ), že Evropa je křesťanská ( bez ohledu na moji vnitřní víru či z Vašeho hlediska - můj ateizmus ). Multikulturnost také považuji za velkou chybu, k níž už byly položeny pevné základy ve všech původních kolonialistických velmocích ( Anglie, Francie, Nizozemsko, Německo ... ), které byly nuceny obyvatele svých původních kolonií " obdařit " svým občanstvím. Také mám obavy, že dnešní politici nejsou schopni bránit naše národní zájmy - velkou chybou byl už vstup do EU. Výše jmenované velké státy Evropy budou své problémy s imigranty a vlastními islamisty řešit na náš úkor. Ale jiné, než politické řešení neexistuje ( například jako referendum ve Švýcarsku ... ).
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 14.1.2010 16:45:12)
Odpovědět
paní kapej,
je vidět,že když nebudu provokovat je s Váma inteligentní dizkuze.Já nejsem egocentrický zakomplexovanec a proto se klidně přiznám,že vinu na rozporu mezi mnou a Váma jsem měl já a to z důvodu ,že jsem provokoval a bavil jsem se u toho)))
To ale neznamená že jsem změnil názor,akorád jej už nebudu tak prezentovat a rozbíjet koalici,to s těma imigrantama je naprostá pravda,proč by mělo Česko nést spoluzodpovědnost na imperiální koloniální minulosti mocností 18 a 19 stol . Francie a UK,?
Je to jejich problém na který si ty státy zadělaly a nevidím jediný důvod proč by se o něj mělo s nima česko dělit.
Já nevím jakého jste politického smýšlení,pokud pro KSČM tak mě osobně by to nevadilo,pokud ne tak sorry,nechci provokovat,já se o komunistech zmínil t toho důvodu,že jejich strana vedla dobrou imigrační politiku z před r. 1989.
No to at si řáká každý kdo chce,co chce ale díky výborné a nadčasové imigrační politice KSČ je východní Evropa doposud po multikulturní stránce pole neorané.
Z toho důvodu jsem proti komunistům nikdy nic nenapsal a také nenapíši už také i z toho důvodu,že jejich strana není u moci přes 20 let a z toho důvodu současný bordel a krize NENÍ jejich dílo.
Navíc nemám komunisty za hlupáky.
Pokud bude jejich strana mít zájem o zvedutí volebních preferencí ,měla by vystupovat proti cílené multikulturní imigraci ,kterou nám sem chce prosadit Brusel.
Ona to vážně není žádná sranda a Yugoslávie je toho důkazem,kam až vedou takovéto experimenty.
A současná Amerika se nás nezastane...s Obamou a jeho demokraty ne,spíše naopak,bude prosazovat včlenění Turecka do EU.
Já se nerad opakuji,stejně to ale pořád dělám...vy ateisti muslimy nikdy nezvládnete-nikdy paní kapej a věřte mě,že toto jsou slova více jak nadčasová.
Já neůtočím na naše české muslimy,to jsou slušní a pořádní lidé.
Otázka ale zní co bude následovat ,až bude u nás v Česku mnohaset tisícová islámská základna arabů z Afriky a Ásie...
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 15.1.2010 10:24:48)
Odpovědět
Pane Jahodo, díky za sebereflexi )))). Jinak k Vašemu příspěvku není naprosto co dodat, možná máte pravdu i v otázce budoucnosti a islamizace naší země, pokud nepřijdou jiné razantní kroky k zamezení přílivu imigrantů, včetně posílení řad věřících. Vím, že myšlenka je to základní, co drží lidi při víře, ať už je ta víra jakákoliv. Co se týče KSČ, nijak jste mne nevyprovokoval, posuzuji věci čistě pragmaticky a reálně. Současný stav společosti, morální úpadek a agresivitu, ekonomické problémy, zadlužování státu i budování multikulturní společnosti pod jednotícím Bruselem, opravdu KSČ nezavinila. Nemyslím si, že KSČM by se mohla dostat k absolutní moci, protože okolní svět se naprosto změnil, ale přesto její současní představitelé patří k nejpragmatičtějším a nejslušnějším politikům ( až na výjimky ). Vadí mi, že jsou tzv. pravicí a částí médií označováni za extrémistickou levicovou stranu hodnou zákazu. Stejně tak mi vadí vládní " spor " o zákaz DS jako ultrapravice ( i když fašismus a nacismus odsuzuji ). Vidím - li zásahy obrněnců policie a střety, zůstává mi rozum stát, kam až se naše demokracie dostala od volání studentů : " Máme holé ruce " . Stejným způsobem byla účelově zakázána Sládkova strana a on byl den volby prezidenta Havla ve vazbě tak, aby o jeden hlas mohl být zvolen. To není demokracie - demokracie je to základní : Nemusím souhlasit s tvými názory, ale umožním ti je říkat. ))) No a proto jsem na Euportálu.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 15.1.2010 15:47:49)
Odpovědět
to s tou dělnickou stranou je asi tak,
dle mého názoru je to seskupení lidí,kteří z nějakého důvodu odsuzují a je jedno co,navíc je tam i spoustu zakomplexovaných kterým ublížila pozitivní diskriminace a nevěří v schopnost policie řešit romskou kriminalitu.
Pak se tito lidé združují a berou "spravedlnost " po svém.
Z toho důvodu pozitivní diskriminaci viním za fašizaci české společnosti,společnost je rozdělena a je v ní spoustu nenávisti která vyůstila v občanskou válku na jejímž kontě je už mnoho desítek zavražděných jak romů,tak neromů...to ale není nic proti Itálii,tam se bouří už celá veřejnost a otevřeně napadá a ůtočí na imigranty a romské rumuny,kteří jsou v nejednom případě biti přímo na ulici.
A zde už vyskakují první ohníčky celoevropské občanské války,
Co si myslíte, že by se asi stalo ve Francii v případě,že by si majitelé všech těch desetitisíců zapálených aut tačalo bránit své majetky?
,tak k tomu asi toliko,pokud bude DS zakázána nic to nevyřeší,navíc ti lidé se pretransformují v jiné skupiny a strany a celé se to rozjede nanovo.
Ale k KSČM.
Oni po právu poukazují na českou nesoběztačnost a to uměle vyvolanou,třeba cukrovary,že byla ČSSR přes výrobu cukru supervelmocí?
Nebo devastaci českého zemědělství,kdy obchodníci likvidují přes nízké ceny záměrně českou výrobu masa,mléka,ovoce a zeleniny.
Proč je zahraniční ovoce a zelenina levnější a je prosazována na český trh?
Jako by si někdo dělal z česka záměrně odbytiště svých výrobků na jeho ůkor..
Snad to jediné co nám čechům ještě zůstává je sklářství,ale i to mělo svého času nakahánku.
Je toho samozřejmě více ,nechci ale střílet od boku,co je ale fakt je to,že drtivá většina toho na co současná KSČM poukazuje je pravda.
Navíc tam jsou docela chytří lidé a v tom je rozdíl mezi DS a KSČM,stranama,které jsou označovány za extremistické.
DS ,dle mého názoru reprezentuje chaos,anarchii,zakomplexovanou nenávist a frustraci,agresivitu a také je pravda,že navazuje na nacizmus,kterému já také nefandím.
Zkrátka a stručně-nejsou pro nikoho přínosem.
Což by se ale o komunistech tvrdit neodvážil.
V mnoha ohledech mají pravdu a naše vláda,která se jich straní a nic s nima nechce,by jejich oprávněnou kritiku mohla alespoň vyslechnout.
Někdy si kladu otázku jestli nepletu páté přes deváté,když na jedné straně píši pro Ameriku,KSČM a Izrael...přesto jsem ale přesvědčen,že v mnoha ohledech mám pravdu ohledně toho co píši i já.
Pouze konstatuji,varuji a hledám důvody proč se děje to,či ono.
A to bez politicky někdy nejde..
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Jahoda, 15.1.2010 15:52:39)
Odpovědět
A to bez politicky nekorektních komentářů někdy zkrátka nejde.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(kapej, 15.1.2010 19:31:24)
Odpovědět
V tomto ohledu vám dávám ve všem za pravdu. Onu dělnickou stranu jsem uvedla právě z důvodu, že pokud bude existovat, budou jaksi pod kontrolou. Také je velký rozdíl mezi členem jakékoliv strany a příznivcem. Tyto dva pojmy nelze slučovat. Pokud někdo spáchá trestný čin, nechť je poté po právu souzen / což při stavu naší justice je velký problém /. Co se týče naší současné naprosté ekonomické devastace, mám naprosto stejný názor - celý minulý režim jsme byli soběstačným státem ve všech oblastech, ještě jsme dodávali potraviny, zboží, služby a peníze do ostatních lido - demo. Nyní nezůstalo v českých rukách nic, vše je rozprodané nebo rozkradené. Kupodivu nikdo za to nebyl řádně potrestán, největší tuneláři jsou " za vodou ". Je podivuhodné, že například ODS nebyla souzena jako celek za jednotlivé podvody ( trestné činy svých činných členů, ostatně, mnohdy nebyli potrestáni ani oni jednotlivci ). Soud s DS opět jen nahrává dalšímu vyostření napětí mezi lidmi. KSČM žádné trestné činy nepáchá a navíc, má stálou voličskou základnu, což někteří " mladí historici a aktivní eurohujeři " nemůžou vydýchat. Takže, stran našich názorů na současnou politickou, ekonomickou i sociální situaci i negativní výhled do multikulturní Evropy pod žezlem jednotného Bruselu, vedeného dobře placenými a nekontrolovatelnými aparátníky, máme jasno. )))
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Hardy, 13.1.2010 17:25:32)
Odpovědět
Re: autor R. Malý. Pane Malý obávám se, že nemáte v mnohém pravdu. Uvádět, že J.Hus kázal bludy, je buď neznalost, nebo zaslepenost a nebo obojí. J.Hus byl upálen hlavně proto, že kritizoval nepravosti tehdejší jediné církve katolické a bylo toho spousta, mimo jiné odpustky. Vysoké duchovenstvo žilo velmi rozmařile a bylo zcela odtrženo od prostého lidu. Proto ta různá dvojpapežství, snad i jednou bylo trojpapežství atd. Katolíci měli tehdy mocenský náboženský monopol a využívali toho. M. Luther a protestanství přišlo až o něco později, ale z podobných příčin. To je i důvod, proč mělo protestanství následně takový úspěch. Proč byly argumenty husitů nakonec uznány nějakým "toleranční patentem" či jak se to jmenovalo, ale v praxi to nebylo dodrženo. Po Bíle Hoře nás Čechy obsadili Habshurkové, i naší hloupostí, napomohli jsme jim. Císař Rudolf slíbil a podepsal zase nějakej "toleranční patent" či co, aby to následně jeho nástupce nedodržel. Poprava "Českých pánů" na Staromáku je toho důkazem, byli to hlavně protestanti, a majetek jim byl zabaven.
A majetek zůstal jen třetině české šlechty, a to katolické, zbývající část se postupně rozdala či prodala katolickým přistěhovalcům, cizincům a Němcům atd. Z českého národa se ve vlastní zemi stali vazalové Němců a katolické i nečeské šlechty. Co Čechům zbývalo ? Mnohdy ohnuli záda a tvářili se katolicky. Ale bylo to dost po těch negativních zkušenostech neupřímné, proto ten ateizmus v českém národě. Má to historické kořeny, na Moravě byla situace trochu jiná, tam bylo husitství daleko méně rozšířené, proto má tam katolictví daleko hlubší kořeny. Bohužel to v Čechách katolíci "prokaučovali" - s mohutnou rakouskou a německou účastí.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(hanca, 13.1.2010 18:27:56)
Odpovědět
dobry a obsazny clanek. je obhajobou katolicismu, no a co? kdyby se tu obhajoval protestantismus, nikdo z nevericich by patrne ani nehlesl, prestoze v historii prostestantu te krve bylo tez pozehnane. jenze o tom se u nas vubec nemluvi. cesky vyklad dejin je skutecne uz presprilis dlouho jednostranny. a je tez pravdou, ze tomu pomohl i Jirasek se svym Temnem, prvorepulbikove protikatocke tazeni, stejne jako katolicke cirkvi vidtelne neprali nacisti ani komunisti. Pekarovi vyklady dejin oznacili komuniste eufemisticky za pomylene jen proto, ze byl obhajcem (ovsem nikoli nekritickym!) katolicke cirkve. snad jen ten drobny fakt, ze byl jednim z tech, kt prokazaly podvrh Rukopisu, se mu neuprel. aby se nereklo.
husitske valky byly skutecnym besnenim, to uz si dnes muzeme precist v nejedne publikaci.

souhlas s nazory L.P.
jeste bych doplnila pro ty, kte zde hovori o hruzach katolickych dobyvatelu v Americe:
v prvni rade byste nemeli zamenovat spanelskou korunu a jeji cile s katolickou cirkvi.
a za druhe byste meli vedet, ze podnet, kt kritizoval nehumanni zachazeni s americkymi domorodci, vysel prave z katolicke cirkve, od knezi, kt tam jako misionari pusobili. sli verejne i proti vlastnim radam. a na zaklade jejich desputaci byl dan zaklad mezinarodnimu pravu, stejne jako pojem prirozene pravo cloveka, kt vubec nemusi byt nutne verici ci krestan, je teorie vzesla od jednoho z nejvetsich a nejuznavanejsich katolickych myslitelu Tomase Akvinskeho.

takze by neskodilo trochu spravedliveho pohledu na ty tzv. cernopr...niky a trochu se dovzdelat.
Re: Katolicismus a české vlastenectví
(Lukáš Petřík, 13.1.2010 18:44:13)
Odpovědět
Ohledně házení hustitů do šachet v Kutné Hoře. Najděte mi prosím církevní dokument, který to katolíkům přikazoval.

Je přece rozdíl, co dělali jednotliví katolíci jako lidé hřešící a co dělala církev s autoritou magisteria.

Válka mezi husity a katolíky byla občanskou válkou, kterou ovšem katolíci nevyvolali. A během občanských válek se ošklivé věci dějí. Politika a majetek v tom určitě hrála roli. Je fakt, že i katolické šlechtě nevadilo občas si někde uloupnout z církevního majetku. Husité taktéž často potírali sami sebe-třeba u Malešova.

K Husovi. Zajisté to byl velmi odvážný, čestný, vzdělaný člověk (např. má velkou zásluhu o český jazyk). V mnoha věcech poukazoval na zlořády církve oprávněně. Bohužel kromě toho hlásal ale některé bludy. Přesto sám sebe považoval za katolíka. Upalovat ho neměli.

A já osobně křižáky (z doby husit. válek) moc rád nemám. Nemám rád cizí invaze. Své problémy si máme řešit sami.

A píseň Kdož jste Boží bojovníci je nádherná a v jejích slovech podle mě není nic protikatolického. Svým způsobem by to mohla být i hymna křižáků.
Jan Žižka z Trocnova nebyl lupič, neokrádal normální lidi, ale jenom Rožumberky a nebyl vůbec krvežízniví jak jsem někde tady četl, sám jednal o mír. Dále husiti nebyli loupežníci jak je tu nazýváte, byli to obyčejní lidi kteří uďály revoluci. Jan hus byl katolík protože jiná křesťnská církev než katolíci nebyla.