reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Avatar – Tanec se šmouly

Autor: Aleš Kuna | Publikováno: 15.1.2010 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Sedíte-li u stolu kavárny i hospody, nevyhnete se dnes diskusi různé úrovně na téma „filmu desetiletí“ – Cameronova Avatara. Není špatné si nejdřív připomenout režisérovo předchozí dílo, které je dnes považováno za poměrně solidní scifi na plátně. Druhý Terminátor i Vetřelec jsou myslím i dnes shlédnutelné filmy. V obou hrála roli filmová technika, od kapalinně ocelového po biologicky kyselinového antagonisty (Gigerův výtvarný návrh působí na 1. signální soustavu strachu velmi dobře). Příběh ale hrál, tak jak se na dobré filmy sluší, prim. Zejména uvědomíme-li si, že se jednalo o akční filmy. Dokonce i Titanic se s výjimkou několika klišé scénáristicky zdařil.

Proč je tedy Avatar dnes hodnocený tolika novinami a diváky ještě lépe než Cameronovi předchozí filmy? Internetová databáze IMDB jej k dnešku řadí na 34 (!) místo v Top250.

Kritici filmového průmyslu zaměstnaní v novinách nešetří hodnoceními 9-10 z 10. Nabízí se tedy zamyslet se na uměleckou hodnotou a především společensky-politickou výpovědí. Zřejmě jedna z nich bude důvodem pro tak vysoká, ale i v reakci na to velmi nízká hodnocení.

Scénář, který psal sám režisér (bohužel tentokrát bez cizí pomoci), vykrádá jeho samého i ostatní od začátku. Vidíte-li mariňáky ve vesmírné lodi na fous stejné jako z druhého Vetřelce (a jste starší než 15 let), začnete mít díky zbytkům soudného rozumu pochybnosti. Do té doby, než na vás mrkne stará valkýra Weaverová, v Avataru již kvůli věku vědkyně-bioložka. Jenže to je jen začátek scénáristické zlodějiny. Zde nemá ani smysl uvádět tzv. spoilers (prozrazení příběhu). Proč? Protože ti z vás, kdo viděli více než čtyři filmy za posledních dvacet let již příběh Avatara znají. Jedná se, pro zjednodušení, o koktejl Malého velkého muže, Tance s vlky a pohádkách o šmoulích.

Hlavní hrdina se ve válce dvou táborů (samí zlí versus samí hodní, proto ta paralela s modrými skřítky) zamiluje do šmoulinky na druhé straně barikády, přidá se na stranu domorodců a pomůže jim vyhrát boj o kus země, která sice není jejich (neboť vlastnické právo jaksi neřeší), ale docela určitě nesmí být ani „cizáků“ – čti nás, lidí (těch velmi, ano velmi zlých, zlých lidí). Nechybí tu ani prvoplánově zlý Gargamel (určitě uhádnete, koho myslím). Dialogy jsou tak nudné a plné klišé, že by z nich nic zajímavého nevykřesal ani Marlon Brando nebo Lukavský. Prohlásí-li drsná mexická amazonka při útoku na šmouly - „I didn't sign up for this.“ – teleportuje vás film nikoliv na planetu Pandora, ale do Ordinace v Růžové zahradě či latinské Ameriky. Herecké výkony jsou tak i kvůli scénáři nemastné, neslané. Přidejte k tomu přirozeně zkoprnělé obličeje 3D animáků a nemáte před kýčem kam utéct.

Je tedy po umělecké stránce něco na Avatarovi hodnotného? I mnoho zavilých kritiků jaksi povolí, když se jedná o 3D počítačovou grafiku – CGI. Jenže i tady jde jen o velmi nákladné a řemeslně (nikoliv umělecky) povedené vykrádání. Přesáhnete-li z filmů do oboru, kde je 3D grafika již stálicí a nikoliv „revolucí“, tedy k historii vývoje počítačových her, naleznete takové originální tituly jako Albion. Albion je tzv. adventura, ve které se lidská vesmírná loď dostane na planetu kočko-humanoidů a hlavní hrdina se zamiluje do jedné z koček. Nepřipomíná vám to něco? Ale především je ona planeta plná fantaskních stvoření – barevné verze třetihor jak je známe od Buriana. Výtvarně (i jinak) se tak jedná o do nebe volající plagiát. 3D grafika u počítačových her je navíc natolik vpředu před filmem, že i velká většina ne-Albionových prvků je k nalezení v mnoha dalších titulech gamingového průmyslu. Kolik bodů si tedy zaslouží milióny zaplacené řemeslo animátorů bez ducha inspirace? Ne víc, než 1/10! Sečtěno a vygenerováno, nezaslouží si Avatar více než 2/10 (další bod opravdu jen za to, že se jedná o film).

Jak je tedy krucinál možné, že je Avatar „filmem desetiletí“ a kasovním trhákem? Odpověď bude mít asi více stránek. Chci tu ale upozornit minimálně na dvě. Jednak je to bohužel stále neutichající duch „viny bílého muže“. Tedy konstruktu levicové kulturní fronty, který tvrdí, že západní civilizace nese vinu za to, že je tou nejhorší, která na naší planetě vznikla. Než přišel Avatar, domníval jsem se, že je této iluzi už konec. Teď doufám, že je Avatar jejím posledním křečovitým výkřikem mezi stále více se vlastním zdravým rozumem probouzejícími lidmi na Západ od Petrohradu. Doufám, bojím se ale, že marně. Absurdita situace, kdy se v kině utápí diváci v kráse „návratu k přírodě“ vyvolaném počítačovou hi-tech grafikou, probudí v mnohém z nás až existenciální strach o svůj lidský rod. Úspěch Avatara je varování, že možná, jen možná, se na lidský rozum v absurditě post-moderní společnosti nedá spoléhat.

Druhá část odpovědi není tolik depresivní, ale stále nepotěší. Je to pragmatické zhodnocení stavu multi-kin a spotřební společnosti, která si již nakoupila kina domů, domácnosti utratily za HD televize a nyní by snad do kina z lenosti nešli. A tak se vytáhne eso, na které vaše nová HD televize nemá a vy musíte jít a platit. Je to 3D! Aniž by Cameron chtěl, možná i bez vědomé kolaborace, stojí na straně těch technofilních a mamonářských zlejšků. Díky hi-tech 3D animaci dotáhne on a jeho následovníci diváka k popcornu. Nejde tu o film, tomu snad nikdo nevěří. Nejde ani o hodnoty novopohanství. Alespoň ne v první ani druhé řadě. It's just a business.

reklama
2340 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Avatar – Tanec se šmouly
(jj, 15.1.2010 1:28:25)
Odpovědět
Studio prý na kampaň vydalo až 100 milionů USD , dovolil bych si tvrdit že určitě pár milionů skončilo na kontech známých a vlivných amerických recenzentů kteří jako jeden muž(až na jednoho známého recenzenta černocha jehož jméno si nepamatuji a který to zkritizoval) chválili tento kýč až do nebes
.. ostatně většina těchto "hollywood connected" recenzentů jsou tzv.liberální židé skrze oslavu tohoto "veledíla" šířící svou blízkovýchodní protibělošskou xenofobii a patologickou rasovou nenávist (a toho černocha nejspíše nezaplatili protože si mysleli že se rád přidá ale nestalo se) což jim bude vycházet dokud se jim bude dařit vytvářet dojem že jsou tzv. na naší straně což je obzvláště obskurní idea asi jako že německý nacista je na straně slovanů. Koncept "bílé viny" je produktem židovských rasistů , to nelze popřít.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(Vzdoropapež XVI., 15.1.2010 12:32:17)
Odpovědět
to : JJ
Za všechno můžou židé,i za zimu i za oteplování i za krizi i v Avataru mají prsty i Váš rozum mají na svědomí zase židé !!!
Sám sebe žerete ale to Vám patří !!!
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(Bronstein, 15.1.2010 19:32:33)
Odpovědět
pro-vzdorpapež XVI.Máte naprostou pravdu,jen s tím oteplováním se mi to nezdá,ale oni na tom oteplovacim švindlu,ti lichváři zase něco vyšmelí.Vrátím se k filmu nebo jak se tomu dnes říká.Vy jste si nevšiml,že v těch slaboduchých volovinách,je to samý bílý lump?,vy v tom snad nevidíte ten hnusný protibělošský záměr?Napadáte člověka -pisatele za jeho názor,ale sám papouškujete ta levicovo marxistická media,člověka,co má rozum tato situace musí žrát,to máte pravdu.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(Bronstein, 15.1.2010 19:32:36)
Odpovědět
pro-vzdorpapež XVI.Máte naprostou pravdu,jen s tím oteplováním se mi to nezdá,ale oni na tom oteplovacim švindlu,ti lichváři zase něco vyšmelí.Vrátím se k filmu nebo jak se tomu dnes říká.Vy jste si nevšiml,že v těch slaboduchých volovinách,je to samý bílý lump?,vy v tom snad nevidíte ten hnusný protibělošský záměr?Napadáte člověka -pisatele za jeho názor,ale sám papouškujete ta levicovo marxistická media,člověka,co má rozum tato situace musí žrát,to máte pravdu.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(orel, 15.1.2010 1:34:07)
Odpovědět
Článek je pěkný, o filmu jsem jenom četl, a výraz "novopohanství" prosím používat výlučně v náboženském slova smyslu.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(jj, 15.1.2010 1:40:30)
Odpovědět
Výraz "novopohanství" je dost nadužíván , někdy úplně nesmyslně například jako popis nacismu , pro nacismus by se spíše hodil pojem "starožidovství".
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(romanH, 15.1.2010 8:40:10)
Odpovědět
http://failblog.org/2010/01/10/avatar-plot-fail/
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(jezek, 15.1.2010 9:13:08)
Odpovědět
Já Vás fakt nechápu, co všechno dokážete semlít kvůli jednomu výbornému a zábavnému filmu (kvůli zábavě totiž já a myslím většina lidí chodí do kina). Přečtěte si sakra něco ze zlatého věku sci-fi, kdy o vině bílého muže a o enviromentálním šílenství nebylo ještě ani slechu. Myslíte, že ta miliarda tržeb vznikla, protože se běloši stydí, že jsou běloši. Jděte se bodnout, jste stejný demagog, jako ti proti nimž vystupujete.Ještě jednou je to tříhodinová zábava a vše ostatní jsou kecy.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(seoh, 15.1.2010 9:22:15)
Odpovědět
souhlasím Ježku.

Někteří lidé nemůžou skousnout, že se radši bavíme než modlíme.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(L.P., 15.1.2010 10:52:43)
Odpovědět
Hm, seohu, když se nechcete modlit a chcete se bavit, tak nás myslím v Evropě nahradí jiná populace, která se méně baví a více se modlí a má děti.

Nevím, jestli to pak ale bude ku prospěchu vaší zábavy a svobody. Právo šáría není moc zábavné.

Bude to k popukání.

http://www.euportal.cz/Articles/4960-az-budou-homosexualove-napichovani-muslimy-na-kuly-budou-jeste-s-laskou-vzpominat-na-pravicaky.aspx
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(seoh, 15.1.2010 12:43:16)
Odpovědět
"populace, která se méně baví a více se modlí a má děti."

není jasné, jestli myslíte muslimy nebo křesťany, ale v důsledku je to jedno. Obojí mají problém s tím, že se lidé chtějí bavit.
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(Lukáš Petřík, 15.1.2010 12:54:34)
Odpovědět
Máte pravdu, že obě dvě civilizace jsou udržitelné.

Křesťané nejsou proti zábavě, ale vědí, že mají i povinnosti vůči Bohu, rodině, národu, vlasti a civilizaci.
Je to perfekty film!
(-----, 15.1.2010 20:05:24)
Odpovědět
Neviem co furt autor ma, ale urcite ho nevidel! je to perfektny film!

Na Avatara 3D som sa tešil dlhšiu dobu , referencie z okolia len podporily moje očakávanie ,že sa je na čo tešiť. Pred kinom sme sa rozhodli urobiť film čo nejlepší , tak sme si dali riadneho jointa . Začiatok filmu mi pripadal zaujímavý a pomaly ma začal vťahovať do deju.Efekty a scény ma mui postupne veľmi vstupovali do mysle a spolu s 3D efektom som prestával vnímať realitu. Asi v polovici filmu som už nevedel ,že sedím v kine a to čo je predomnou , je film. Bolo to niečo úžasné , všetko čo sa tam odohralo , mi neuveriteľne vstupovalo do duše.Isté chvíľe (vraj nudný stred- premna presný opak) , som bol ako vo sne.Začínal som sa naozaj cítiť , že som v tej krásnej krajine , som tam medzi nimi ,pripadal som si naozaj ako v nebi.Vtedy som sa dokázal vcítiť , ako si pripadá príroda na tomto svete ,ked sa k nej takto človek správa , čo bol určite Cameronov zámer ,poukázať i na tieto skutočnosti. I keď veľa ludí píše, že dej je plochý, bol som do neho neuveriteľne pohrúžený.Nemám rád romantické filmy , ale spojenie lásky a nádherného prostredia (nočné scény) mi pripadalo neskutočné ,cítil som v srdci nevýslovnú radosť, väčšiu ako pri zaľúbenosti(!!!) , čo sa mi ešte nikdy pri filme nestalo.Žiadny film totižto ma nedokázal až takto dokonalo preniesť do toho prostredia ,do osudov všetkých ľudí.Pri niektotých filmoch sa mi stáva ,že by som sa chcel ocitnúť v tom prostredí,kde sa to odohráva. Vo filme Avatar som tam chcel ostať na vždy ,žiť tam život presne ako žijú oni, nespoznával som svoje myšlienky ,proste extrém! VIem že je to nezvyčajný opis zážitku ,čo tu píšem, ale moment ,ked film skončil mi pripadal , ako najkrutejší návrat do reality ,aký som zažil. Film Avatar bude navždy v mojom srdci zapísaný veľmi hrubými písmenami a film ,ktorý ho prekoná , určite tak skoro nepríde.
Re: Je to perfekty film!
(ravnogorec, 19.1.2010 12:49:15)
Odpovědět
tak... aspoň, že se Avatar líbí uživatelům lehkých drog. Já si říkám , pro koho ty hovadiny v Hollywoodu poslední dobou vznikají.

jinak tomu "huliči" doporučuji návštěvu psychologa, protože považovat konec jakéhokoliv filmu (byť sebelepšího a to Šmouloavatar není) za nejtragičtější okamžik života, je jasný znak duševní poruchy.

pokud si teda hoch nedal i při psaní komentu "riadného jointa", pak je to jasné
Re: Avatar – Tanec se šmouly
(neuman, 16.1.2010 19:59:54)
Odpovědět
Znám Avatar z Imaxu, takže se všemi efekty atd. Bohužel jsou to právě a pouze technické efekty, co je na filmu zajímavé. Příběh je naprosto slaboduchá slátanina, dokonce si ani nemyslím, že Cameron měl vůbec nějaký společenský záměr nebo že to nějak psal, spíše to vypada jako že si hodil scénář do PC a vypadly mu tyto osoby a obsazení a tento slátaný příběh jako kasovní kus.Dnes jsme si Avataqr stáhli a podívali se na to znovu doma na Macu. Podruhé se to vidět nedá, protože člověk namísto efektů více sleduje děj a nabyde jistoty, že to prostě nemá hlavu patu a že to neuvěřitelná píčovina. Co se týče efektů, mám za to, že budou již brzy překonány, protože to natáčel příliš dlouho a mnohé jsou vlastně průhledné (projekce mořského života - meduzy - semena stromu). Ale vizuálně je to hezké. To je tak vše, co se o tom dá říci. Jinak nic.