reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 23.1.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Projev prezidenta republiky na státní večeři u příležitosti návštěvy polského prezidenta


 

Vážený pane prezidente, vážená paní Kaczynská, vážené dámy a pánové,

je mi velkou ctí, že Vás, pane prezidente, dnes mohu ještě jednou přivítat na Pražském hradě. Tuto Vaši návštěvu považuji – bez jakéhokoli přehánění – za důležitý mezník na cestě k posilování dnes již mimořádné úrovně česko–polských vztahů, našeho spojenectví, přátelství a vzájemné podpory. Nikdy v historii nebyly naše vztahy tak široké a bezproblémové a naše spolupráce tak intenzívní. 

Velkou zásluhu na tom máte Vy, pane prezidente. Byly to Vaše jasné politické postoje, Vaše vlastenectví a Vaše porozumění historii i současnému vývoji ve Vaší zemi i v Evropě, které daly tradičnímu česko–polskému partnerství nový impuls.

Vztahy našich zemí mají tisíciletou historii. Spojuje nás nejen jazyková blízkost, ale i naše historická zkušenost – křesťanské kořeny naší kultury, které symbolizuje osobnost svatého Vojtěcha, doba jagellonská, nelehký staletý boj za obnovení vlastní státnosti a suverenity. 

Obě naše země je získaly po první světové válce, a obě je o ně připravily dvě zločinné totality – nacistická a komunistická. Nacistický teror a genocida, hrdinství odboje a pak dlouhá desetiletí života v komunistickém režimu byly naším společným prožitkem. Poznaňské povstání v roce 1956, Pražské jaro v roce 1968 a vystoupení Solidarity v roce 1980 byly pro obě naše země nadějí i inspirací. 

Rok 1989 svobodu konečně přinesl. Polské svobodné volby předznamenaly rozpad komunistického režimu více než pád Berlínské zdi, jehož výročí se loni s takovou pompou připomínalo. Následná hluboká společenská a ekonomická transformace, kterou obě naše země prošly s cílem vybudovat společnost založenou na svobodě národní, občanské i ekonomické, se v podstatě zdařila. Znovu jsme se stali standardními evropskými zeměmi se stabilní  parlamentní demokracií a s otevřenou tržní ekonomikou. 

V mnohém jsme postupovali společně. Chci zmínit Středoevropské sdružení volného obchodu, jehož byly naše země iniciátory a zakladateli, chci zmínit visegrádskou spolupráci, která usnadňuje politický dialog čtyř blízkých středoevropských zemí. 

Současně jsme vstoupili do dvou hlavních institucí západního světa, do Severoatlantické aliance a do Evropské unie. My dva jsme si – na rozdíl od mnoha jiných – vědomi toho, že nejsme na konci historie, že obrana naší národní, občanské i ekonomické svobody je úkol trvalý a že vítězství nad nacismem a komunismem byla sice zásadním, nikoli však posledním střetnutím tohoto typu.

Vážený pane prezidente, vím, že Vám všechny tyto souvislosti a okolnosti nemusím připomínat. Vy a Váš bratr Jaroslav jste byli osobnostmi, pro něž národní, občanská i ekonomická svoboda byly stejnými prioritami, jako byly v minulosti i pro českou pravici. 

Od počátku jsme věděli, že vstupem našich zemí do Evropské unie problémy nekončí a že nové a nikoli nepodstatné začínají. Neusilovali jsme o vymanění se ze sovětského impéria proto, abychom svou nově nabytou svobodu a suverenitu  odevzdali evropským strukturám, na jejichž fungování budeme mít jen minimální vliv. Neodmítali jsme komunismus proto, abychom byli nuceni nahradit svobodný trh byrokratickým a přeregulovaným evropským modelem sociálního státu, který dlouhodobou prosperitu zajistit nemůže. Od počátku jsme se stavěli proti snaze vytvořit v Evropě, za zády občanů, byrokratický superstát. O to šlo v diskusích o Evropské ústavě a o Lisabonské smlouvě. Přijetí této smlouvy však v Evropě skutečnou spolupráci a integraci neusnadní, ale zkomplikuje.

Oběma nám vždy bylo jasné, že i o nezpochybnitelnost výsledků druhé světové války a na nich spočívajícího uspořádání našich zemí je nezbytné vést trvalý boj, že existují vlivné síly, jimž jde o přepsání historie a že změny, které v současnosti v Evropě probíhají, přinášejí i nová rizika. Chci velmi ocenit, že jsme v této věci měli vždy jeden pro druhého porozumění a dokázali se navzájem podpořit. Obdobné postoje máme i v otázkách zajištění bezpečnosti v Evropě, potřeby udržet transatlantickou vazbu, diversifikovat energetické zdroje, a v dalších věcech. 

Rychle se rozvíjející česko–polská hospodářská spolupráce je významným stabilizujícím faktorem pro obě naše ekonomiky. Je pozitivní, že obě naše země vstupují do roku 2010 zasaženy krizí méně, než je tomu v mnoha jiných státech. Polsko je navíc zemí, která si jako jediná v EU zachovala i v loňském roce pozitivní ekonomický růst. Naše ekonomika, která je menší a daleko otevřenější, výrazný pokles pocítila, ale vyhnula se akutní finanční krizi. Projevily se i výhody toho, že obě naše země dosud nepřijaly euro. 

Vážený pane prezidente, tato Vaše státní návštěva v České republice se uskutečňuje na počátku pátého roku Vašeho funkčního období. Vaše prezidentství je z hlediska česko–polských vztahů historicky nejúspěšnějším obdobím naší spolupráce. Bylo mi skutečně velkým potěšením, že jsem Vám dnes mohl předat nejvyšší vyznamenání České republiky – Řád Bílého lva – jako symbolické  ocenění Vás jako hlavy polské republiky, jako přítele naší země a jako významného evropského politika.

Dovolte mi, abych pozvedl číši a připil na česko–polské přátelství a partnerství, na šťastnou budoucnost Vašich spoluobčanů a na zdraví Vás a Vašich blízkých.

Václav Klaus, Státní večeře, Rudolfova galerie, Pražský hrad, 21.ledna 2010.

(Publikováno v Lidových novinách dne 22. ledna 2010)

 

Soubor:Small coat of arms of the Czech Republic.svg

 

Soubor:Coat of arms of Poland-official.png

reklama
2202 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 23.1.2010 8:16:22)
Odpovědět
Myslím že právě proto jsme usilovali o odtržení od sovětského bloku a "ruska" aby jsme se pevně přimkli pod západ, pod evropský blok EU a NATO.

Nikdo to nedělala kvůli nějaké falešné samostatnosti, kterou nám zde chvíli klausova banda zlodějů nastolila a rozkradla náš stát.

Lidé věří více evropským institucím než národním dlouhodobě i já a moje rodina si přejeme mnohem těsnější svazek s EU.

A co se týká toho českého lva, to není náš znak, my na Moravě máme také orlici i Slezané.

My nejsme češi !
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Vzdoropapež XVI., 23.1.2010 9:33:45)
Odpovědět
to : těžkéj dement Dan
Když oni moc slopajo' na té moravě a plodijo' takové parchanté alias Dan !!!
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 23.1.2010 16:35:33)
Odpovědět
Klausi.Nikdo vás kolem stolu s pistolí nehonil, aby jste podepsal LS. Podepsal jste o své svobodné vůli a z osobního přesvědčení.Pokud jste byl k podpisu kýmkoliv donucen, pak jste podepsat neměl a nemáte se čím chlubit.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Drake, 24.1.2010 20:48:53)
Odpovědět
Ale my víme že NEJSTE Čech. To se z vašich příspěvků dá poznat.
Primátor Bém se svými soukmenovci z ODS nerozkradli 800 milionů
(Jirkovský,Dejvice, 24.1.2010 21:04:56)
Odpovědět
Jak vyplynulo z dnešní televizní besedy mezi primátorem Bémem a Cyrilem Svobodou,nedošlo k rozkradení 800 milionů na OPENCARD,jak tvrdil Svoboda,ale jenom k rozkradení 730 milionů,dle Béma.Což je značný rozdíl,pravil primátor Bém.
O dalších zlodějnách se už nechtěl bavit,poněvadž jenom jejich výčet by mohl trvat několik hodin.Takže tím uklidnil veřejnost,zejména pražskou,kterou zneklidňovalo těch 800 milionů korun.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 23.1.2010 8:16:23)
Odpovědět
Myslím že právě proto jsme usilovali o odtržení od sovětského bloku a "ruska" aby jsme se pevně přimkli pod západ, pod evropský blok EU a NATO.

Nikdo to nedělala kvůli nějaké falešné samostatnosti, kterou nám zde chvíli klausova banda zlodějů nastolila a rozkradla náš stát.

Lidé věří více evropským institucím než národním dlouhodobě i já a moje rodina si přejeme mnohem těsnější svazek s EU.

A co se týká toho českého lva, to není náš znak, my na Moravě máme také orlici i Slezané.

My nejsme češi !
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(pavjan, 23.1.2010 11:43:17)
Odpovědět
Myslíš, že ta tvoje milovaná EU je zvědavá na tvé nacionalistické výlevy?
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 23.1.2010 12:28:40)
Odpovědět
Ncionalismus ?

Tím já hluboce pohrdám a plivu na něj tfuuuj...

Jenom jsem upozorňoval na fakt, že ten lev není znakem českého státu, ale pouze českého národa, tedy jedné z částí české republiky, takže nějak nechápu proč tam je :-)

čský stát se skládá ještě z moravanů a slezanů a má jin. znak, to je všechno, čecháčci :-)
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 23.1.2010 12:29:48)
Odpovědět
Ncionalismus ?

Tím já hluboce pohrdám a plivu na něj tfuuuj...

Jenom jsem upozorňoval na fakt, že ten lev není znakem českého státu, ale pouze českého národa, tedy jedné z částí české republiky, takže nějak nechápu proč tam je :-)

čský stát se skládá ještě z moravanů a slezanů a má jin. znak, to je všechno, čecháčci :-)
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Felix, 23.1.2010 10:31:40)
Odpovědět
Moc hezké. Světýlko v té dnešní tmě. Díky.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(kapej, 23.1.2010 11:02:17)
Odpovědět
Díky, pane Klausi. Není divu, že máte stálou podporu více než 2/3 národa.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 23.1.2010 12:39:09)
Odpovědět
to se hluboce mýlíte, to není podpora teplého žida Pružinského, ale prezidentského úřadu, který se těší od Masarykovi ery v česku velké úctě.

Kurevník, ruský agent a bisexuál Václav Pružinskyj zvaný KLAUS, otec zpackané privatizace coby osoba už nemá žádnou podporu, ani v mateřské ODS :-)
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(sedlák, 23.1.2010 16:04:18)
Odpovědět
Pytomec zůstane pytomcem, ať má měkké nebo tvrdé " i ". Opravte si chyby, magore.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(,f, 23.1.2010 16:45:38)
Odpovědět
To je moravskí pravopys! Dopouštíte se neodpustitelného českého etnoimperialismu.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Dan, 24.1.2010 11:03:22)
Odpovědět
vychutnávám si komolení českého jazyka jenž moravanům byl vnucen.. můj jazyk to není..
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Trident, 24.1.2010 12:49:10)
Odpovědět
Vaším jazykem je staroslověnština. Vůbec Vám nevadí, že přišla až s věrozvěsty a byla Moravanům rovněž vnucena.

Možná, že Moravané tradičně neumějí mluvit a jazyk je jim třeba vnutit...
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(kingsfield, 23.1.2010 12:58:43)
Odpovědět
Two retarted idiots greeting each other. Tezko rict kdo je vic blazen. Both representing an era of the past. The polish jerk will disappear first hence Election Day comes first in Poland.
2013 is the time when Cecholand gets rid of it´s
political dinosaurus representing failed privatization, excessive corruption and bribery,
ineffective judiciary and last but not least cohabitation with the KGB.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 23.1.2010 16:14:12)
Odpovědět
Pane Dane. Řekl jsem si,že letos budu na Euportálu přispívat minimálně.V názorech na EU s Vámi souhlasím, ale když si dávám do souladu všechny vaše názory, musím být na pochybách a opatrný v honocení vašich zájmů.Vaše poznámky(pojmenování) o čecháčcích a o Moravě mě zvedá jako polovičního Čecha ze židle.Je to neslušné, nevhodné a také drzé.Maximálně to Vaše, jinak zasvěcené názory degraduje pane Dane.Je to nacionalismus namířený proti Čechům a Česku.Nedělejme to.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(ann48, 23.1.2010 23:31:51)
Odpovědět
máme velmi dobrého prezidenta, ale neumíme si ho vážit. Jen škoda, že nemá více pravomocí.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 24.1.2010 9:09:44)
Odpovědět
Máme velmi špatného prezidenta, proto si ho už téměř nikdo neváží(slabé slovo).
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 24.1.2010 9:20:03)
Odpovědět
Při současném obsazení hradu by bylo posílení pravomocí prezidenta státní katastrofou.Bude-li nový prezident zvolen přímou volbou(Klaus bude propadák) bez vlivu politických stran(jedinou demokratickou volbou),pak usilujme o okamžité a výrazné okleštění pravomocí poslanecké sněmovny a bojujme o posílení pravomocí prezidenta. Pak souhlas.Zátím v žádném případě.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Vzdoropapež XVI., 24.1.2010 14:33:41)
Odpovědět
Král nebo president musí držet své slovo a stát za ním a to Klaus ke škodě lidí i své porušil.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 24.1.2010 20:46:10)
Odpovědět
Ano. Věděl jsem,že podepíše a jen jsem se divil jeho trapným projevům..Česko si díky Klausovi zadělalo na pořádnou ostudu, která vyvrcholila rozpuštěním vlády v době předsednictví.Větší pitomce jsme ze sebe už udělat nemohli.Jsme nevěrohodní partneři.Taková zrada, drzost a ubohost.Nechápal jsem postoj euroskeptiků vůči Klausovi, ale ani dnes jím ještě nedošlo s kým mají tu čest.Pro Klausovská demagogie je nemoc, krátkozraká a zhoubná,ponižující a primitivní.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Standa1, 24.1.2010 16:57:54)
Odpovědět
Tím přátelstvím má Klaus asi na mysli obsazení Těšínska polskou armádou když Němci začali zabírat Sudety? Pamatovat si to ovšen nemůže, tou dobou ještě čůral do plínek A že by se od té doby z historie něco naučil není moc púravděpodobné.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Drake, 24.1.2010 20:53:34)
Odpovědět
To je fakt. Ale po evropě není moc narodů se kterymi bychom neměli problém. Řekl bych, že Poláci jsou to menší zlo.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 24.1.2010 21:25:33)
Odpovědět
Máme usilovat o přátelství se všemi státy ,zejména se sousedy.Přátelství s Polskem je jedno z nich.Přímými bratry jsou v prvé řadě Slováci. Se Slovenskem musíme spolupracovat a vzájemně si pomáhat nejvíce ve všech oblastech.Těším se z každé společné činnosti se Slovenskem.Nebýt politiků, mohlo být Česko a Slovensko v EU vzorem ostatním státům.I tak jsme.Došlo k přátelskému rozdělení a přáteli jsme zůstali.To některé národy nedokázaly a neumí.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Drake, 25.1.2010 19:14:46)
Odpovědět
Ale neměli bychom usilovat o přátelství za každou cenu. Zejména pak ne za cenu servilního přikyvování a nekonečných ústupků.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Alberto Kvěch, 25.1.2010 21:46:44)
Odpovědět
Jistě, souhlasím.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Josef Novák, 26.1.2010 0:17:09)
Odpovědět
Jak symbolické, bílý lev a bílá orlice. Jak dlouho ještě vydrží v dnešním barevném světě.
Re: Klaus: Udržujme česko-polské přátelství a braňme svou suverenitu
(Josef Novák, 26.1.2010 0:19:42)
Odpovědět
A popros, zase došlo na křesťanské kořeny, tomu už se, ale jenom směju.