reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Katolická Církev spojencem nacismu?

Autor: Radomír Malý | Publikováno: 14.3.2010 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Toto propagandistické klišé je tak rozšířené, že pochybovat o něm znamená platit v leckteré společnosti buď za nevzdělaného primitiva nebo za „fanatika“. Mnoha lidem střední a mladé generace je „jasné“, že Církev podporovala Hitlera, papež Pius XII. mlčel k jeho zločinům a biskupové žehnali zbraním wehrmachtu. Nelze se divit, vím o případech, že tyto nesmysly dodnes učí mnozí kantoři na školách.

Tito pedagogové i jejich žáci by patrně stáli s otevřenými ústy nad statistikou, že v zemích obsazených nacisty byl procentuálně nejvíce postižen vězněním právě duchovenský stav. Podle dosud neúplných údajů více než 7 tisíc kněží a řeholníků prošlo nacistickými koncentráky, další tisíce byly potrestány administrativně, téměř 3 tisíce položily svůj život na popravištích, v táborech nebo při vyčišťovacích operacích SS

Německý nacismus byl svým ideovým zaměřením stejně protikřesťanský jako komunismus. Důkazem je Hitlerův „Mein Kampf“, zejména ale Rosenbergův „Mýtus 20. století“, považovaný za „bibli“ německého nacionálního socialismu. Ježíš Kristus byl podle něho „špinavým židem“ a velkým podvodníkem dějin. Nacisté nevěřili v osobního Boha, pouze v neosobní „prozřetelnost“, jakousi duši přírody, která se prý realizuje v německém nadčlověku. Hitlerovský režim postupně zaváděl místo křesťanských bohoslužeb starogermánské pohanské kulty, provozované ve speciálních síních SS.

Katolická církev viděla od prvopočátku v nacismu stejného nepřítele jako v komunismu. Němečtí biskupové zakázali katolíkům ve volbách r. 1931 volit nacistickou stranu a vydali pastýřský list, v němž odsoudili učení Hitlera a Rosenberga jako novopohanské a Církvi nepřátelské.

Když se Hitler stal r. 1933 říšským kancléřem, ukázal však nejprve Církvi přívětivou tvář a uzavřel s Vatikánem konkordát. Toto je proticírkevní propagandou lživě označováno za „uznání Hitlerova režimu papežem“. Pravda je taková, že Vatikán měl uzavřené konkordáty i s předchozím demokratickým Německem (tzv. Výmarskou republikou) a s předválečným císařským Německem, nejednalo se však o konkordáty s platností pro celou říši, nýbrž jen pro některé země (Bavorsko, Sasko...).

Poněvadž Hitler ve svých uniformistických snahách měl zájem na jednotném konkordátu pro celý stát, což vyžadovalo novou smlouvu, vyšel mu papež Pius XI. vstříc, ale vymínil si do jejího textu pasáže o respektování náboženské svobody. Ihned se ukázalo, že nacisté dovedli slíbit a podepsat, ale vzápětí se všemu cynicky vysmát. 

Do roku 1935 byly zakázány všechny katolické spolky, do r. 1940 zastaven veškerý katolický tisk a zrušeny církevní školy, v katolickém Bavorsku a Porýní úřady nařídily odstranění křížů ze škol (Evropský soudní dvůr ve štrasburku očividně našel inspiraci-pozn. EUportal)

R. 1934 zavraždily oddíly SS katolického politi-ka Ericha Klausenera v jeho bytě, v koncentračním táboře Dachau umučili dozorci katolického novináře Fritze Gerlicha, přítele a propagátora stigmatizované vizionářky Terezie Neumannové. Biskupové se ozvali proti hitlerovskému teroru společnými pastýřskými listy r. 1934 a 1935.

Mnichovský kardinál Michael Faulhaber měl od r. 1933 dlouhou sérii kázání proti nacismu a na obranu židovského národa. Hitler si jej zavolal po vyhlášení norimberských rasových zákonů r. 1936 k soukromému pohovoru na své horské sídlo v Obersalzbergu. Faulhaber o tom píše ve svých vzpomínkách: „Řval na mne a se vztyčeným ukazováčkem si stěžoval, že Katolická církev je největším odpůrcem protižidovských zákonů a největší brzdou jejich realizace. Odpověděl jsem mu, že pro nás to není otázkou taktiky, nýbrž dogmatiky a morálky. Po těchto mých slovech Hitler vztekle ukončil audienci.“ (Anselm Reichhold: Der Widerstand der kath. Kirche gegen den Nationalsozialismus, Fels 7/1997).

V listopadu 1938 proběhla v celém Německu tzv. křišťálová noc, v níž příslušníci Hitlerjugend zapálili všechny synagogy. Jejich pomstě neunikla ani sídla některých biskupů, označených za „přátele židů“, mj. i rezidence mnichovského kardinála Faulhabera a vídeňského kardinála Innitzera. 

Proti ničení synagog protestoval veřejně z kazatelny probošt katedrály v Berlíně bl. Bernhard Lichtenberg, později zatčený gestapem a umučený při převozu do Dachau. Biskup z Rottenburgu Johannes Sproll byl kvůli obraně církevních škol zatčen a internován mimo diecézi.

Velký rozruch vzbudila r. 1941 čtyři odvážná kázání münsterského biskupa Clementa von Galena proti eutanázii, praktikované nacistickým režimem vůči přestárlým a duševně nemocným (EU se opět inspirovala- pozn. EUportal). Galenova kázání někdo propašoval do zahraničí (Churchill se po jejich přečtení vyjádřil: „Nevěděl jsem, že existují i takoví Němci...“), věhlas ho zachránil před zatčením, úřady nařídily pouze internaci v biskupské rezidenci, mnoho diecézních kněží však bylo odvezeno do koncentračního tábora jako „rukojmí za biskupa“. R. 1943 němečtí biskupové vydali společný pastýřský list, v němž odsuzují nacistické zabíjení lidí z důvodů jiné rasy, nemoci nebo nesouhlasu s režimem (srv. Reichhold: Der Widerstand...).

Podobně byla Církev pronásledována i v okupovaných zemích, nejhůře v Polsku, kde více než polovina biskupů buď emigrovala nebo se octla v koncentrácích, v Dachau zemřel po smrtící injekci biskup diecéze Włocławek bl. Michal Koźal. Počet obětí z řad polského kléru jde do tisíců, nejznámější je bezpochyby sv. Maxmilián Kolbe.

V okupovaném Povartí německé úřady zakázaly katolický kult a zavedly novopohanské obřady. Také v našich zemích zaplatila Církev nacismu svoji daň, koncentračními tábory prošlo více než 500 duchovních, zhruba 60 položilo svůj život, mj. i farář z Lidic Josef Štemberka. Nacisty vyvražděná obec Ležáky byla katolickou vesnicí. Olomouckéhoarcibiskupa Leopolda Prečana internovalo gestapo na Sv. Kopečku (srv. Václav Medek: Cesta české a mor. církve staletími, Praha 1982, str. 336).

O utrpení českých i evropských katolíků za hnědé totality podává přesné informace vězeň koncentračního tábora Dachau, katolický kněz Bedřich Hoffmann, ve své knize „A kdo vás zabije...“, která snad nejlépe vyvrací komunistické i liberální klišé o „spolupráci Církve s nacisty“.

Papež Pius XI. tvrdě odsoudil nacismus r. 1937 v německy psané encyklice „Mit brennender Sorge“ (S palčivou péčí), na které se výrazně podílel Eugenio Pacelli, pozdější Pius XII.). Stalo se tak v době, kdy svět propadl prohitlerovské eufórii po olympijských hrách v Berlíně. Hlas papežův byl tenkrát osamocený. Jeho nástupce Pius XII. vystoupil veřejně proti nacismu během války 17 krát, nejostřeji ve vánočním poselství r. 1942, kde odsoudil zabíjení lidí z rasových důvodů.

Pokud někdo tvrdí, že Pius XII. učinil málo, tak je třeba s tím srovnat, že představitelé

Protihitlerovské koalice nejenže neodsoudili nacistický holocaust, ale dokonce uvalili mediální embargo na zprávy o něm. Nevyhověli ani žádostem některých židovských organizací, aby byly bombardovány tratě vedoucí do Osvětimi.

Pius XII., na rozdíl od Roosevelta či Churchilla, ohrožen nebezpečím deportace, kterou, jak potvrzují nejnovější informace publikované v médiích, pro něj chystal Himmler, se tak stal s výjimkou dánského krále jediným státníkem, jenž o vyhlazování tzv. „rasově méněcenných“ lidí nacistickým režimem otevřeně mluvil.

Tento papež má přímou nebo nepřímou zásluhu na záchraně cca 800 tisíc Židů buď diplomatickými intervencemi nebo organizováním úkrytů v katolických institucích, zvláště v Římě r. 1943, kdy se podařilo většinu tamních Židů, určených k deportaci, zachránit.

Mnoho významných osobností židovského světa (Pinchas Lapide, Albert Einstein, Golda Meirová aj.) mu veřejně poděkovalo, římský vrchní rabín Izrael Zolli, sám zachráněný díky katolické pomoci, pod dojmem osobnosti Pia XII. konvertoval ke katolicismu. Taková jsou fakta, zdokumentovaná ve skvělé knize Pierra Bleta „Pius XII.“ (vydala r. 2002 Matice cyrilometodějská Olomouc).

Církev je také podrobována kritice za údajné „spojenectví“ s Mussoliniho fašismem v Itálii. Faktem je, že papež Pius XI. r. 1929 uzavřel s Mussoliniho vládou tzv. Lateránské dohody, jimiž byl zřízen dnešní ministát Vatikán. Italský fašismus je třeba odlišit od německého nacismu.

I když byl diktaturou, neexistovaly tam vyhlazovací koncentrační tábory jako v nacistickém Německu nebo v bolševickém Rusku, Židé měli zajištěnou právní ochranu, věda a kultura se rozvíjely svobodně. Proto Mussoliniho fašistický režim si získal uznání i na mezinárodní scéně, také první Československá republika s ním měla přátelské styky.

Mussolini, ač sám odpůrce křesťanství, si cenil přínosu Církve pro společnost a choval se k ní lépe než předchozí zednářský režim. Nicméně to neznamená, že nedocházelo ke konfliktům.

I fašismus byl ideologicky neslučitelný s katolickou naukou, proto Církev dala spisy jeho hlavního ideologa G. Gentileho na index zakázaných knih.

V rozporu s církevní doktrínou byl fašistický požadavek absolutní moci státu a nekritické vyzdvihování starého římského pohanství proti křesťanství. Když italské školy nutily děti k účasti na branných cvičeních v neděli v době konání mší sv., protestuje Pius XI. r. 1931 encyklikou „Non abbiamo bisogno“, stejně tak vyjadřuje svůj nesouhlas s válkou fašistické Itálie proti Habeši r. 1936 a s Mussoliniho podpisem mnichovské dohody r. 1938. Prezident Beneš vděčně vzpomíná ve svých Pamětech, že jediný papež mu tenkrát zaslal poselství sympatií.

Pius XII. se snažil zabránit vstupu Itálie do války po boku Hitlera. Marně. Mussolini tak učinil r. 1940, a tím se stal vazalem III. říše. Konflikty mezi státem a Církví se potom stupňovaly, po svržení Mussoliniho a obsazení značné části území Němci došlo k otevřenému pronásledování, které vedlo k vraždám mnoha italských duchovních a jejich deportaci do koncentračních táborů.

 

Radomír Malý

Immaculata 3/2005

reklama
3043 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Janos, 14.3.2010 4:09:03)
Odpovědět
Jo s tou katolickou církví je to složité. Někteří její kněží trpěli a umírali v koncentračních táborech, jiní třeba po válce pomáhali vrahům z SS se ukrývat a prchnout do J. Ameriky. Podobně i komunisté - jedni církev pronásledovali, jiní do kostela chodili a církvi přáli. Proč měli nacisté na přezkách opasků nápis Gott mit uns, když Boha "neuznávali"? Kněží žehnali nacistickým zbraním stejně jak provázeli žehnáním americké bombardéry startující bombardovat Srbsko.
Černobíle vysvětlují dějiny jen fanatici.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Pedol, 16.3.2010 22:13:41)
Odpovědět
Ten nápis na přezkách opasků vojáků Wehrmachtu "Gott mit uns" měli vojáci Něměcka přinejmenším již v 1.sv. válce.
Jak sedí s vašim tvrzením o sepjetí nacismu a křesťanství s hist.faktem že i vrcholný šéf SS Himmler mj. nadšeně Hitlerovi hlásil z kolika procent nových příslušníků SS se mu podařilo vychovat ateisty.
Himmler byl fascinován islámem, podle něhož se jednalo o vpravdě mužný kult. Křesťanství se svým konceptem milosrdenství se nacistům do krámu nehodil.
Hitler, jakožto údajný katolík by stěží mohl při pohřbu Hindenburga prohlásit, že tento vstupuje do Valhaly. Uzavření konkordátu s Hitlerem nebylo "požehnání", nýbrž snaha zajistit alespoň formálně ochranu katolíků v nacistickém Německu. Pouze propagandistické příručky z let 1948 - 1956 označují papeže a Hitlera za "spojence". Velice zajímavá je snaha kdekoho vyrábět z nacistů jakési křesťany - inu že by se levičáci snažili vylhat z toho že Hitler byl socialista a hodit nacismus na křesťany.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Jirka z Moravy, 17.3.2010 11:58:58)
Odpovědět
K tomu nápisu "Gott mitt uns" ještě malou poznámku.
Tento nápis má zajisté své kořeny v historických reáliích. Srovnal bych například s chorálem "Kdož sů boží bojovníci" který se hrával - jak mnozí jistě pamatujeme dodnes - při těch největších slavnostech KOMUNISTICKÉ Československé Lidové Armády.
Je ale docela dost možné,že až generace pamětníků tohoto "odejde", různí Jánošové a katolíkobijci budou zcela vážně prohlašovat,s poukazem na název onoho chorálu ,že komunistická armáda byla armádou klerikální,katolickou a vlastně že celý komunistický režim byl řízen Vatikánem......
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(bublifuk, 14.3.2010 6:27:52)
Odpovědět
Galen protestoval pouze proti euthanasii Němců, ale proti vraždění ostatních národů neřekl ani slovo. A co němečtí vojenští kněží? Žehnali vrahům v uniformách wehrmachtu. Po atentátu na hitlera v mnichovské pivnici mu poslal papež pozdravný list a po celém Německu hrmělo v chrámech Te Deum. Proč neexkomunikoval tisa? Proč nebojoval proti koncentráku v Jasenovaci, který založili katoličtí kněží a zakázal snad biskupu hudalovi aby dával vatikánské pasy nacistickým vrahům při jejich útěku do Jižní Ameriky?
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(richard2, 14.3.2010 17:06:32)
Odpovědět
blablablablabla, soudruhu....
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Fouré, 15.3.2010 14:18:57)
Odpovědět
Nu, Galén proti tomu nemohl nic říct proto, že po svých předchozích projevech měl zakázáno veřejně vystupovat a seděl v domácím vězení. jinak rasismus jako takový odsoudil již roku 1935 a rasovědec Rosenberg kvůli tomu zrušil své plánované turné po Vestfálsku.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Hardy, 14.3.2010 7:27:10)
Odpovědět
Když to byla mimořádně blbá doba. Katolický klér se taky bál a nacisti byli mimořádně mstiví.Moc se toho za války dělat nedalo. Vzpomínám v nějakým m. kampfu nebo nějaký podobný literatuře, nacisti plánovali po "vítězné" válce likvidaci křesťanství jako "zastaralého" učení a učení ovlivněného příliš židovstvím. Vztah nacistů k náboženství byl velmi podobný komunistickýmu - výhledově likvidace. Malé procento kléru s nacisti asi kolaborovalo, asi jako u nás v Česku byl prorežimní Pacer teris nebo tak ňák /světu mír/, kde bylo asi 10% našich duchovních. Vždycky se kolaboranti najdou.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Alberto Kvěch, 14.3.2010 10:24:35)
Odpovědět
To naši učitelé dokáží i jiné zajímavosti.Dnes učí o válce joko o období masakrů páchaných na Němcích a celou vyučovací hodinů vysvětlují dětem jak Češi vyvraždili Němce.Pak se zeptáte dítěte co ví o válce a on Vám odpoví ,že v té době Češi vraždili nevinné Němce a, že to neustále musíme připomínat.Na otázku proč, Vám odpoví, abychom se vyrovnali s minulostí.Nic jiného o válce neví nic jiného mu nikdo o válce neřekl..a celé třídy na místa těch zločinů vozí.Dnes děti nokdo neinformuje, kolik z toho samého města, kde údajně k vraždám došlo, fašisté odvezli židů,Čechů, nehajlujících Němců a cikánů do koncentračních táborů.Kolik bylo v obci lidí před válkou a kolik živých v obci zbylo po válce.Nikdo už dětem nevysvětluje, jak Němci pobláznění Henlajnem v té samé obci pronásledovali,persekuovali a ubližovali Čechům.To nemluvím o zrádných redaktorech tele., kteří tak hluboce klesli,že proti vlastnímu národu usilovně shánějí podivné občany, kteří jím podávají o zločinech Čechů údajně věrohodné informace a dnes má tele. už celou řadu arch. materiálů.Bohužel o násilí fašismu v různých regionech žádný redaktor dnes informace neshání a od nikoho nechce.Arch. dokumentů o zločinech fašismu se nerozšiřuje.To vše jsou věci, které se nikdy neměli stát,nelze s nimi souhlasit , ale jsme Češi, braňme si tedy národní zájmy před různými zaprodanci a uličníky, kteří nás neúnosně špiní a fašismus tak přímo nebo nepřímo obhajují.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(dr., 15.3.2010 0:38:00)
Odpovědět
Zajimalo by me, kdo stoji za takovyni manipulacemi. Ucitele dejepisu jsou prece odbornici, kteri znaji historicka fakta i kontext, jak je mozne, ze deti takto deformuji? Nezkousel jste se zeptat? :(((
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Alberto Kvěch, 15.3.2010 8:26:52)
Odpovědět
Ta otázka by měla znít v celém Česku. Učitelé nejsou všichni stejní a můj příspěvek neplatí obecně, většina jistě vysvětluje období války správně.Většinou se jedná o záporně zapálené osoby, kteří dějiny obracejí. Jsme často svědky, že se dnes dějiny vykládáji v neprospěh našeho národa ve prospěch Němců a uměle vytváříme aktivity sami proti sobě.Sami ze sebe děláme horší než jsme.Takové články a příspěvky najdete i na internetu.Jen si připomeňme, kolik bylo jen za posledních 10 let shromážděních, na kterých se veřejně hajlovalo,občané to potvrdili a přihlížející policie neviděla a neslyšela nic.Kdo zatím stojí je otázka.Myslím nezájem o řešení,hloupost atd. a obratný nevěrohodný politik by řekl - nebyla politická vůle.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(jira22, 15.3.2010 7:01:10)
Odpovědět
Problém s našimi učiteli je v tom, že se až na vyjímky drží hesla koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Ti samí co vychvalovali sovětské vymoženosti po převratu otočili a s hrůzou s očích vyprávějí o perzekucích. Ti mladí se vezou na vlně populismu nehledě na to, že kdyby se pokusili o jiný výklad tak přijdou o zaměstnání. Ministerstvo školství a autocenzura by rychle zasáhly. Co se týče církve tak je to jednodušší, ta se prostě spojila s fašismem, nebo jej prostě respektovala jako prostředek ke zničení mnohem většího nepřítele kterým byl pro ni komunismus. Že byli mezi kněžími vyjímky to je logické, jako v každé společnosti i v církvi jsou lidě , kteří byli dřív i nyní na morální výši. Ti byli také za své názory tvrdě perzekvování a mnozí umučeni a popraveni.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Pedol, 16.3.2010 22:45:06)
Odpovědět
Faktem je, že většina našich Němců naletěla Henleinovi, podobně jako později většina Čechů stalinistovi Gottwaldovi. Plnění Prezidentských dekretů aplikujících kolektivní vinu nezajistilo, aby transfery byly provedeny "in an orderly and humane manner" (spořádaným a humánním způsobem), jak požadovala Postupimská deklarace. Násilí na civiliním obyvatelstvu, v jehož důsledku přišlo o život přes 20 tisíc Němců, nelze omluvit jako provedení vůle vítězných mocností.
A kohopak že za to soudruzi demokraté pohnali k odpovědnosti? Mnozí svědkové i pachatelé jsou stále naživu. Ale není vůle u tohoto pomateného národa, podobně jako u Rusáků v případě katyňských masových vražd. Sami Němci zrovna soudí SSáky Adolfa Stormse a I. Demjanjuka.

S odstupem času lze usuzovat, že masivním odsunem Němců si ČR moc nepomohlo. Dříve pohraničí vzkvétalo a bylo prosperující; dnes je chudé a je plné socialistů, komunistů a mnohých příslušníků cikánského etnika, kteří jej devastují seč jim síly stačí. A i s těmi Němci jsme po přistoupení k EU na jedné lodi tak, jak tak.
Re: Katolická Církev spojencem nacismu?
(Daniel Makay, 14.3.2010 20:17:39)
Odpovědět
Katolická církev jako celek se zachovala v té době nejlépe jak mohla. To, že se našli Jidášové v tehdejší cirkvi, kteří kolaborovali s fašisty bylo věcí jejich odpadnutí od Hospodina, ale ty příběhy známe i z Bible o nich písmo říká, vzešli z nás, ale nikdy k nám nepatřili. Ostatně démoničtí lidé se snaží kompromitovat církev za každou cenu a vytrvale falšují dějny a fakta těla kristova, tito užiteční idioti ďábla jednou budou na věky hořet v ohnivém jezeře stejně, jako všihcni nepřátalé našeho Pána Ježíše Krista.
Re: Katolická církev nebyla spojencem nacismu
(pametnik9, 15.3.2010 0:54:21)
Odpovědět
Zadna krestanska cirkev nemohla s nacistickou, ci komunistickou ideologii, ani s hitlerovskymi, ci stalinistickymi metodami souhlasit. Dnes je, Bohuzel, castecne kopiruje oranzova mafie (viz napr. zminene porusovani dohod, ci fyzicke utoky proti nazorovym odpurcum). Jako vzdy, projevovani tohoto nesouhlasu bylo dano osobni statecnosti a dalsimi vlastnostmi jednotlivych osob.
Re: Katolická církev nebyla spojencem nacismu
(Janos, 16.3.2010 9:12:49)
Odpovědět
Pamětníku, s metodami křesťanů také komunisté nemohli nikdy souhlasit - inkvizice (cca 70 tis. obětí v Evropě), skorovyhlazení původního amerického obyvatelstva (např. 20 let církev váhala, zda jsou Indiáni lidé a zda se mohou krmit jejich dětmi psi, poslední odměna za skalp zabitého sev. Indiána v USA v r. 1895), křížové války ... podpora dnešních válek a humanitárního bombardování ....
Re: přifouklý mýtus inkvicize
(Pedol, 16.3.2010 21:42:46)
Odpovědět
nejsem jist, nakolik Vaše představy o inkvizici nejsou v zajetí představ soudruhů Jirásko nebo nacistického a poté i komunistického kolaboranta Otakara Vávry.

Kupř. v současné době probíhá v historiografii debata o skutečném významu španělské inkvizice (jež trvala 350 let!) a přesnosti dosud udávaných čísel exekucí. Někteří historikové udávají, že dříve uváděné počty trestů smrti jsou velmi nadsazené,
Dle Wikipedie "Archivy španělské inkvizice zkoumají dnes historikové. Geoffrey Parker prozkoumal 49 tisíc případů mezi lety 1540 a 1700, tedy třetinu případů z této doby, a uvádí, že trest smrti byl vykonán u 776 z nich. Dřívější záznamy se nedochovaly stejně dobře, ale nepodporují obvyklou představu o krvavosti těchto procesů."

V anglojazyčné verzi Wiki jsou uváděny počty dle historického bádání "Henningsen-Contreras statistics for the period 1540-1700" a tam zadokumentovali počty obětí exekucí cca 1,080, slovy tisíc osmdesát. Skoro trojnásobek obětí dnes asi zmáknou jenom pákistánští mohamedáni "na stezce Alláhově" za necelý rok! Konkrétně 3,021 za r.2009 a víc než 100 jen za první týden 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Inquisition#Death_tolls

Pro ilustraci v r.2008 bylo u nás vykonáno 25.760 umělých potratů.
Re: k mýtu křížových výprav
(Pedol, 16.3.2010 22:03:28)
Odpovědět
Kupř. omlouvači islámu kupř poukazy na křížové výpravy doufají, že odvrátí pozornost od násilí páchaném ve jménu islámu a vytvoří dojem o morální ekvivalenci mezi všemi náboženstvími. Ačkoliv byly křížové výpravy zcela jistě krvavé, je přesnější je chápat jako opožděnou reakci na staletí džihádu, než jako nevyprovokované jednostranné útoky. Zcela jednostranně je ignorována historická skutečnost, že to byl islám, jenž v těchto končinách agresivně zlikvidoval nejednu starobylou civilizaci. Realita faktu, že islám je jaksi invazivní ideologií par excellence je zřejmě zcela mimo chápání krasoduchů.
Poslední papežskou křížovou výpravou byla ta na záchranu obležené Vídně a na záchranu kuntinentu před islamizací r.1683...mohamedánskému světu trvalo téměř 3 staletí než se z této porážky vzchopili. I za vydatné kolaborace zdejších volnomyšlenkářů.
Re: mýtus nebohých Indiánů
(Pedol, 16.3.2010 22:24:11)
Odpovědět
Než vyblijete takový nesmysl o nebohých Indiánech, zjistěte si více. Např. že pokles populace severoamerických Indiánů nezpůsobilo ani tak jejich vyvražďování z rukou evropských přistěhovalců, jak líčil romantik Karl May, který mimochodem v Americe v životě nebyl a jak Vám tendenčně líčily filmy z ateliérů soudruhů z NDR, ale neblahý vývoj byl výsledkem kombinace několika příčin. V prvé řadě to byly evropské infekce, genetickou homogenitou původního amerického obyvatelstva a jejich neschopností se adaptovat novým ekologickým i psychosociální faktorům. Viz také
http://www.vesmir.cz/soubory/2004_V554-557.pdf

Je pravda, že před tím si žili celkem spokojeně na úrovni pravěkých lovců-sběračů, ve stálém boji kmenových společenství. Poněkud je skokově povznesla Evropany zavedená kultura koní, coby dopravního prostředku, nicméně je obecně známo, že Severoameričtí Indiáni byli většinou špatnými chovateli koní a nenamáhali se chovat výběrově. Spíše to řešili jejich krádežemi, obdobně jako dnes si někteří naši Romští spoluobčané opatřují lepší auta. Co jsem v USA i v Kanadě měl dozvědět, tak co do schopnosti se sociálně integrovat jsou na tom obě etnika obdobně. Závislost na sociálních dávkách, kriminalita a nezájem o vzdělání... Mnozí Indiáni jsou na tom však o poznání lépe, neboť dostávají přilepšeno za pronájmy jejich pozemků či z provozu gamblerských heren na jejich autonomních územích.
Re: mýtus nebohých Indiánů
(Jirka z Moravy, 18.3.2010 6:59:48)
Odpovědět
Vaše příspěvky rád čtu a s mnoha také souhlasím .Ne tak však v případě problematiky Karla Maye.
Není zcela jisté,že tento romantopisec v Americe nikdy nebyl.Ač jeho život máme dnes celkem dobře zmapovaný, existuje v něm několik míst ,kdy o něm nevíme naprosto nic. Je pravděpodobné že tuto dobu žil právě v USA , kde čerpal náměty pro svá díla. Podle různých svědeckých výpovědí pro tuto skutečnost hovoří jeho vynikající znalost angličtiny se silným americkým přízvukem,který jinde než v Americe mohl dost ztěžka nabýt. Také jeho přesné popisy míst uveřejněné v době ,kdy byly oficiálně neznámé lecos naznačují.
O vztahu přistěhovalců a americké vlády k indiánům zcela jasně hovoří různá prohlášení např. US.generálů 19 století. (Shermann Sheridan i jiní...)
Také srovnávat "naše" cikánské etnikum s původními obyvateli Ameriky je naprosto zavádějící. V Americe byli přistěhovalci hosty ,ale u nás jsou hosty právě cikáni.
Podle všech pravidel slušnosti, by se host měl podřídit hostiteli a ne naopak.
To vše platí i o muhamedánských,vietnamských i jiných přistěhovalcích do Evropy ,či sionistických v Palestině.
Bohužel,i v těchto případech slušnost ,pořádek a spravedlnost ustupuje síle a bezohlednosti.