reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 1.3.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Tento rozvrat započal hledáním „duchů zákonů“, pokračoval opuštěním suverenity České republiky a byl dovršen zákazem nepohodlné Dělnické strany.

My všichni, z nichž drtivá většina je právních laiků, jsme konzumenty práva. Naše základní právo je, aby právo bylo srozumitelné. Tady největší škody napáchaly levicové „legislativní smršti“, které právo zaneřádily i pro odbornou veřejnost. Nemravné „přílepky“ k zákonům celý pasvil ještě prohloubily. Nikdo neví na sto procent, jak se má chovat, aby jednal po právu. Nad každým z nás visí hůl, s níž nás je možno kdykoliv přetáhnout.

Nebylo by to tak zlé, kdyby se soudci velice rádi nechopili oněch Havlových „duchů zákonů“. Jde o odklon od litery zákonů, podle které si může každý přečíst, co se musí a co se nesmí. Těžiště právního myšlení se tak přesouvá do oblasti interpretace. Jeho Veličenstvo Soudce tak získává ohromnou moc na úkor právní jistoty všech ostatních. Místo jasné aplikace práva nastupuje elitářký výklad práva. Cokoliv můře před soudem dopadnout jakkoliv.

Takže právo pro občany ztratilo značnou část své předvídatelnosti. A to ještě jsem nerozebíral situaci, která nastala po našem vstupu do EU, kdy unijní právo je nadřazeno českému. Plavou v tom i advokáti a rozhodnutí jednotlivých stupňů soudů si vzájemně protiřečí. A po Lisabonské smlouvě se nejvyšší právní autorita přestěhovala z České republiky z Brna do Lucemburku.

Ústavní soud si to způsobil sám. Všichni víme, že suverenitu Česká republika Lisabonskou smlouvou odevzdala. Žvásty o dělené suverenitě jsou jen mlžnou clonou bez obsahu. Stát buď svrchovaný je, anebo není. Nejsme už suverénním státem a v tomto kontextu to míním jako neutrální konstatování.

Jde o to, že jsme všichni – včetně nás euroskeptiků – věděli, jak Ústavní soud rozhodne. Věděl to i prezident Klaus, který prohlásil, že ten „vlak už nelze zastavit“. Takže předvídatelnost práva se přesunula z oblasti občanské do oblasti politické.

Tohoto konstatování si povšimněte, protože má děsivé konsekvence. Jinými slovy to znamená, že právo je pro občany neprůhledné, ale je předvídatelné pouze tehdy, existuje-li dostatečně masivní politická objednávka. Ta se často vydává za společenskou objednávku, protože předtím dojde k mohutné mediální „dělostřelecké přípravě“. Odpůrci jsou ostrakizováni jako nepřátele lidstva nebo přinejmenším demokracie.

A to nastalo právě v případu Dělnické strany. Demokracii si přece rozvracet nedáme. A tak z okrajového problému státní moc vyprovokovala fenomén „kdo s koho“. Udělala mučedníky ze strany, která by ve volbách neměla šanci. Navrch jim ještě ve všech médiích zajistili reklamu. Věcně se nic nevyřešilo. Postižení svou nálepku jen přemístí. Nula od nuly pojde, jen daňový poplatník zapláče a Tomáš Sokol bude zase o trochu bohatší (i když soud nepřiznal náklady řízení).

Nebezpečnější je, že byl prolomen Rubikon. Dvacet let po Listopadu se tady vrátil precedent, že stačí někomu přisoudit nálepku extrémismu a je možno zatočit s jakýmkoliv „nepřítelem demokracie“. Ne za trestnou činnost, ale za názory, slova, texty, symboly, gesta a dokonce i písně. A ne dosti na tom, svou úlohu v této kauze hrálo i to, kdo s kým je „propojen“. Strašné! Vrací se mi vzpomínky, jak nebylo záhodno znát nikoho, kdo mohl být označen za imperialistu nebo nepřítele socialismu.

Zajímavé je, že soud ve zdůvodnění zmínil i populismus Dělnické strany. To už je doslova fraška. Paroubek by musel běžet v čele všech stran, které by houfně na Nejvyšším správním soudu měly okamžitě odevzdávat zřizovací listiny. A jen bůhví, s kým vším se znají a jsou „propojeni“. Ani to nechtějme vědět.

Tento „precedent“ patří k „přirozenému právu“, které si takto vynucuje přednost před „právem pozitivním“, jemuž by mohl občan rozumět. Na hlavu tady byl postaven zdravý rozum. Ono nepředvídatelné, jen odborníkům přístupné právo by se mělo týkat jen problémů, na něž je krátký každý speciální zákon a které korelují s ústavními principy. Příkladem je právě posouzení Lisabonské smlouvy nebo rozpuštění stran. Přesto paradoxně se dalo předvídat, že soud rozhodne v souladu s politickou objednávkou a možná i se společenskou poptávkou.

Co zůstává bohužel nepředvídatelné, jsou právní jistoty občana v běžném životě. Přitom by to mělo platit naopak. Právo by mělo být předvídatelné pro běžného konzumenta. Nepředvídatelnost – vydaná na pospas soudním „vědcům“ – by měla být přípustná a dokonce žádoucí pouze tam, kde se právo stýká s politikou, Ústavou a lidskými právy. Pak ovšem nesmí vyvolení znát odpověď předem, jako tomu bylo zjevně v případě Lisabonské smlouvy a Dělnické strany.

http://streit.blog.idnes.cz/

reklama
1831 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Plný souhlas s autorem
(Brabec, 1.3.2010 0:52:12)
Odpovědět
Jasné a srozumitelné tak jako by mělo být právo.
A s DS má autor plnou pravdu.
Re: Plný souhlas s autorem
(joan.j, 1.3.2010 12:46:55)
Odpovědět
Můžeme se zamyslet a rozebrat po studiu faktů nakolik je (byla) DS "rasistická" či dokonce "neonacistická".Způsob její mediální dehonestikace a jejího zrušení je však přinejmenším zarážející.Každý kdo nesouhlasí s posvátnou, již i u nás vládnoucí PC/MC ideologií NENÍ rasista,fašista a xenofob.
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(Janos, 1.3.2010 3:35:02)
Odpovědět
Účelem tvorby zákonů dle právnické lobby je to, aby byly co nejvíce komplikované a nesrozumitelné. Pak se stanou zdrojem nevyčerpatelného právního byznysu. Např. problém daňových úniků u záměn klasické nafty s topnou či kolkování alkoholu sousední státy buď neměly nebo vyřešily do půl roku, u nás se to záměrně táhlo roky - asi si z toho přišly na své jak právníci tak politické strany.
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(Antifašista, 1.3.2010 10:32:31)
Odpovědět
Politická idiocie ??? !!!
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(Dodo, 1.3.2010 14:15:24)
Odpovědět
Nejsem příznivcem žádné strany, ale zrušení jakékoliv strany v demokratické společnosti je zarážející. Soudci rozhodují podle "svého" nejlepšího vědomí a svědomí, zákony-nezákony, exekutoři zabavují co najdou, právo-neprávo, fakta, důkazy? Pravděpodobně stačí šikovné argumenty dobře placeného právníka, nejlépe z našich daní. A když se někdo odvolá a vyhraje, tak se nic neděje.Zmetek? Ne. Prostě jiný právní názor. A ÚS nic. Nekoná, čeká na podnět.To se některým mezi námi žije. Zadělává se na nové odškodňování v budoucnu?
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(frantisek zajicek, 1.3.2010 18:30:58)
Odpovědět
Dusane,Dusane,zase jsi ucelove domotal ,co se dalo.Jakoukoli stranu muze zakazat pouze vlada nebo president.A ty tady neco meles o Lucemburskem soudnim dvoru...samozrejme si polivcicku osolis a nezapomenes na Havla...Nevim,zda se najde jeste nejaky moula,co ti to tvoje kydani hnoje basti.Tvuj uctivany president k tomuto problemu radeji farizejsky mlcel,nakonec blizsi mu je globalni ochlazeni(kde si svoje EGO naplni mirou vrchovatou)nez problemy ve vlastni zemi.Takze DS byla zrusena na podnet vlady,ktera je velkou koalici ODS+CSSD+SZ(Cyril Svoboda dal od takoveho paskvilu ruce pryc)a nema k nicemu mandat.Takze spis vyvstava otazka v cim zajmu jednal US.Ja mam za to,ze v zajmu byvalych i stavajicich bolseviku,infiltrovanych napravo i nalevo.Proto od Klauna necekam k tomuto problemu zadnou reakci,neb ten opetovne do KSC podaval prihlasku a nakonec i do uradu se temito nechal zvolit.Dle tebe byla DS zakazana v zajmu EU.Priste neztracej cas zbytecnym obalem,napis,ze cela EU je na hovn@a je to,FZ
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(Krištov, 1.3.2010 19:41:45)
Odpovědět
Pane Dušane, základní práva jenom soudcům a co takhle zakládací Smlouva o Evropské unii článek 6 a Úmluva dle protokolu č. 11 článek 17, kterou Česká republika podepsala již v roce 1993, - Nic v této Úmluvě nemůže být vykládáno tak, jako by dávalo státu, skupině neb jednotlivci právo vyvíjet činnost nebo dopouštět se činů na popřepření kteréhokoliv přiznaných práv a svobod než Úmluva stanoví. Od Obecních úřadů až po vládu by mělo být dodržováno a nikoliv domáhat se základních práv u soudů.
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(jira22, 2.3.2010 7:45:22)
Odpovědět
Bohužel máte pane Streite ve většině závěrů pravdu. Jsou lidé, kteří se tomu budou na základě své ideové orientace bránit, ale je tomu tak. Jen bych dodal, že v populismu není Paroubek zdaleka osamocen,v těsném závěsu jsou Tpopolánek,Kalousek a další postavičky současné politiky. Populismus je dnes karta na kterou se s oblibou sází a každá z těchto jmenovaných postaviček má svůj obor.
Re: Dělnická strana dovršila absolutní rozvrat právního státu aneb Paroubek není populista jako dělníci?
(hanca, 2.3.2010 9:55:12)
Odpovědět
pekny clanek. diky!