reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“

Autor: Aleš Kuna | Publikováno: 25.2.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Při každé olympiádě se vyrojí spektrum komentářů, které se nad touto moderní tradicí pozastaví, zapřemýšlí a vyplodí obvykle odsuzující závěr. Je to ještě olympiáda? Co má společného s tou antickou? Je vhodné zapalovat pochodeň, když tento zvyk zavedlo hitlerovské německo? Jak moc škodí moderní chemie zdraví sportovců, kteří ji využívají v mezích pravidel i za nimi?

Často se však autoři komentářů nechají unést tím, co nám olympiáda a její reklama namlouvá. A pomáhají jí v tom třeba i moderátoři České televize. Letošní zimní soutěže ve Vancouveru otevřela přehlídka tradice multikulturní totality v Kanadě. Po zahajovacím ceremoniálu jakoby divák ani nesledoval olympiádu v bývalé britské kolonii, ale jakousi „eskymádu“. Komentář, kterým ceremoniál opatřil moderátor ČT (autorem „průpovídek“ ale bude v originále spíše oficiální centrum pro PR (public relations, nikoliv PRopaganda)), dával nám zažít, jaké to jednou bude, až konečně národy celého světa vyhrají svůj boj za světový mír a vyrazí vstříc světlým zítřkům, kdy se bude bojovat jen na bruslích či hůlkami.

Jenže realita je jiná, a to dávno. Nechci odbíhat k porovnávání antického a moderního ducha, narozdíl od mnoha komentátorů a dva tisíce let mrtvých starých Řeků o tom prvním nevím zhola nic. Ovšem moderní olympiáda má své začátky v době blízké, kdy nacionalismus v různých formách hýbal Evropou. Národy se poměřovaly navzájem, ve sportech i umění (čeští obrozenci soutěžili v básnických olympiádách s německými romantiky, a nejen na dálku, ale i při jakýchsi bardských hrách). Nebudovaly společnou Evropu, ale ukazovaly ostatním své svaly i mozkové závity. Tehdy, za takového ducha ve společnosti, vznikly moderní olympijské hry. Často omýlaný baron de Coubertin by možná při dnešních ceremoniálech běhal v psychotickém záchvatu nad marnou prací nahý po stadionu.

Národní a vlastenecký, nikoliv internacionální, byl i baronův velmi romantický, a v rámci rekonstrukce antického přístupu nepovedený, sen o moderním sportovním zápolení. Hitlerovská olympiáda jej sice dezinterpretovala, ale o nic víc, než eskymáda ve Vancouveru nebo komunisticko-mafiánská letní přehlídka síly, štěstí a obecné nadřazenosti čínského lidu.

Státům, komerčním společnostem a mnohým dalším slouží olympijské hry dobře k propagaci či reklamě. A zaplatí to na svých daních občané pořadatelského státu. Olympijské politicko-ekonomické elity jsou právě ty, které mají patent na tzv. olympijského ducha, ať již je to duch rasový, multikulturní nebo značkový. Jenže před televizemi se mnohdy odehrává, třeba jen v tichu, divákovo naplněné vlastenectví. V různých formách, od plochého a krátkodobého (kterým trpíme především my, Češi) po přirozeně živé, vybuzené a kontinuální. Stačilo jen udělat jakousi sondu vox populi při zápasu v ledním hokeji Česko - Rusko nebo USA - Kanada (ano, i Kanaďané jsou schopní nemít trochu rádi jiné národy, tedy hlavně Američany). U ostatních sportů možná nejde o víceméně otevřené nepřátelství, ale hokej je pro nás Čechy národním sportem. Ne snad proto, že by jej hrál každý, ale má svou politickou historii, od perzekuce národního týmu nacisty po legendární porážku sovětské sborné po druhé okupaci.

Národové mnozí tak na olympiádě skrze své sportovce nebojují za světový mír, ale ukazují svou hrdost. Pro sportovce samotné to je často spíše vrchol sezóny, který narozdíl od mistrovství světa přichází jednou za čtyři roky, a proto jsou zlaté medaile tak cenné. Jsem za ně rád a sám olympiádu vnímám především jako sportovní událost. Velkou část sportovců podporuje stát přímo jako své zaměstnance, např. vojáky, a proto mají diváci a daňoví poplatníci právo za tyto peníze požadovat reprezentaci svého národního státu na úrovni.

Zde se dostávám k nejpalčivější, málo diskutované situaci reprezentantů Česka. Ten, kdo trpí vlastenectvím (nejen uměle hokejem vyvolaným), musí trpět o to víc, když na dresech českých olympioniků vidí nápis Czech Team. Hokejové dresy z Nagana dokonce nesly jen nápis Czech, což navíc nedává ani v onom cizím jazyku smysl (jakoby na nich bylo jen slovo „český“). Rozhlédnete-li se po ostatních reprezentacích, najdete v naprosto drtivé většině (s výjimkou těch států, jenž nepoužívají latinku) nápisy v rodných jazycích. Čteme tak na prsou nápisy nejenom Canada, ale také Deutschland, Norge, Suomi, Polska či Latvija. Jen hrdí Češi nosí nápis Czech Team v angličtině. Není to trapné? Není to symptom toho, jak prázdné a slabé je české vlastenectví, které v porovnání s ostatními státy prakticky neexistuje? Vždyť mnoho cizinců si na nás všímá především toho, jak moc nám chybí každodenní národní hrdost.

Podobně je to pak se symboly naší státnosti. Velký státní znak, tedy z nějakého důvodu dva (!) dvojocasí lvi a moravská a slezská orlice, je možná vhodný jako vyjádření oficiálních vztahů mezi Čechy, Moravany a Slezany. Není ale v žádném případě vhodný pro prezentaci národa navenek. Armáda to již pochopila, na strojích je obvykle jen samotný, lehce zapamatovatelný, zřetelný a hlavně historický lev. Drtivá většina sportovců v našich dějinách přeci reprezentovala „se lvíčkem na prsou“. Nechci tady napadat velký státní znak, novotu po sametové revoluci. Jde ale o to, že utratí-li naše zem za propagaci pestrobarevným fontem českého předsednictví EU, proč zahazuje vysoce vděčný symbol vytvořený českou heraldikou? Není i to známkou, jak politickým elitám a sportovním funkcionářům o naši zemi ani moc tak nejde? Dokonce i sportovcům, kteří při naší hymně (jedné z mála na světě, která je zároveň i vysoce kvalitní hudební skladbou narozdíl od nevkusných maršů apod.) civějí do země a odmítají zpívat (slova snad znají, proboha!)? Často si postesknu, když vidím a slyším anglické fotbalové fanoušky. Chorály, kterými fandí, jsou drsné ale dobře složené a provedené. Pokusy o českou fotbalovou i hokejovou hymnu skončí bohužel fiaskem typu „zelená je tráva, Tonda góly dává“. Nelíbilo by se vám například vzít s sebou na hokejový zápas tympán a zadunět pár ran ze Smetanova Tábora? Možná by to pomohlo našim a zahnalo cizáky, myslím samozřejmě sportovce.

Národní hrdost nebo její absence je vidět každý den, především v detailech. Nápis Czech Team, zbytečný velký státní znak namísto tradičního lva a mumlání státní hymny sportovci a polovicí fanoušků jsou skutečnými symptomy zašlého vlastenectví, proti jehož výuce na školách by se dnes postavila bohužel každá parlamentní strana. Přitom nedostatek národní hrdosti se promítne ve finále ve více aspektech života, nejen ve fandění. Korupcí počínaje a ztrátou osobní hrdosti při životě na sociálních dávkách konče. Ale proč se nad tím rozčilovat že? Ráno po pivu bude zase české vlastenectví o něco slabší, koneckonců při hymně se u piva taky nevstávalo (nejde jen o zlatou medaily či výhru, jde o to, že hraje naše národní hymna). Jsme totiž „hrdí na to, že jsme Czech“.

 

Poznámka nakonec: Podobně jako s Czech Team je to s projevy některých „vlastenců“ s krátkými účesy. Má-li někdo na sobě třičko s červenou, bílou (to je v pořádku) a navíc černou barvou a nápisem Bohemia psaným švabachem, žádný skutečný vlastenec jej snad ani nepozdraví.

 

 

 

ČECH!, ne CZECH!

 

Soubor:Small coat of arms of the Czech Republic.svg

reklama
2904 čtenářů | 39 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 25.2.2010 0:22:50)
Odpovědět
P8nové z čech, zejména z Prahy, asi je třeba si ujasnit, že Morava nejsou čechy a český lev není moravským znakem, ani znakem slezka !

Já osobně k němu nemám žádný vztah, a kompletní znak české republiky považuji za jednu z mála spravedlností vůči moravě a slezku.


Tento článek považuju za chorobný výplod nějakého čecháčka, který nedokáže rozlišit podstatné věci od nepodstatných a nemá absolutně žádný cit k národností otázce moravy a slezka.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(L.P., 25.2.2010 8:07:44)
Odpovědět
"Tento článek považuju za chorobný výplod nějakého čecháčka, který nedokáže rozlišit podstatné věci od nepodstatných a nemá absolutně žádný cit k národností otázce moravy a slezka."

Dane, vy jste ale velký moravský patriot, když píšete Moravu s malým "m" a Slezsko jako "slezko". :-)

To i my "čecháčkové" dokážeme ocenit naše vedlejší země Koruny české správným pravopisem.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(whaler, 25.2.2010 9:58:19)
Odpovědět
Další ukázka neopodstatněné moravské ublíženosti.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Sunny, 26.2.2010 10:53:49)
Odpovědět
Narodila jsem se a žiji na Moravě, ale jsem Češka. A kupodivu jsem si nevšimla, že by na nás Češích z Moravy páchali Češi z Čech nějakou nespravedlnost. Souhlasím s autorem článku, chybí nám národní hrdost. Jak by ne, když "ze lva se stal pejsek na řetězu..."
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Drake, 26.2.2010 16:57:23)
Odpovědět
Presne tak Sunny. Dost na tom ze se po nas vozi pulka evropy a my jim to tolerujeme. Jeste si budem vycitat to, ze sme Česi nabo Moravaci.

(sice takovehle utoky nemam rád, ale mlčet neumim). Pane Dane vy jste korunovanej ... !
Nádherný český znak
(orel, 25.2.2010 0:32:51)
Odpovědět
Mně se taky víc líbí malý státní znak. Je to rozhodně jeden z nejlepších znaků na světě: skělá barevná kombinace, obou barev tak akorát, nadpřirozená, tj. nejvyšší, heraldická nestvůra. Ještě k tomu korunovaná. Prostě nádhera.
Jen málo znaků se dokáže tomu českému vyrovnat nebo jej předčit: císařský černozlatý s orlem, samozřejmě starořímský Jupiterův orel třímající svazek blesků.
Jsem nadšený z toho, že vlastenci používají červenobílou vlajku se štítem s českým lvem. Kdyby ta vlajka byla celá červená se stříbrným lvem, bylo by to dokonalé. Naštěstí k naší zemi patří i Morava a část našeho Slezska, takže to asi nejde z důvodů regionálního sentimentu. Škoda.
Nevidím sebemenší důvod, proč by prastaré jméno "Bohemia" mělo být jakkoli závadné, naopak. Co se švabachu a dalších novogotických písem týče, byly zakázány z osobního Vůdcova rozkazu roku 1941 jakožto "židobolševický výmysl". Je ovšem pravda, že latinská slova se od novověku psala latinkou i v textech, psaných jinak kurentem.
Re: Nádherný český znak
(Aleš K., 25.2.2010 4:11:39)
Odpovědět
Jenom poznámka k tomu švabachu (nebo spíš fraktuře). Jde o to, že u nás ve středověku se používala česká bastarda. Lomená písma pak většina Evropy nahradila latinkou/antikvou. Zůstala jen v zemích, které byly pod německou nadvládou. Už pro obrozence to byl docela problém, protože fraktura nebo lidově švabach pro ně znamenala symbol německé nadvlády Čechům.
Každopádně bez ohledu na historická fakta je současným faktem, že "švabach" je dneska prakticky univerzálním fontem všeho nazi-gearu, už proto, že až do 1941 (i potom) to prostě bylo specifický písmo i NSDAP. Nápis Bohemia v černo-bílo-černém provedení tak prostě evokuje neonazi symboliku. Alespoň mě. Nechci to tu ale dál rozebírat, šlo jen o poznámku na konec u článku.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(orel, 25.2.2010 0:34:19)
Odpovědět
Mimochodem, DSSS má nový znak:
http://www.dsss.cz/20_-vyroci-narodni-pravice-s-novym-logem-dsss
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(orel, 25.2.2010 1:36:21)
Odpovědět
Ještě k té pochodni. Pochodňový průvod pořádal český vládce, když jel na císařský dvůr do říše. Muselo to být velice působivé.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Maro Skřipský, 25.2.2010 10:13:14)
Odpovědět
lekce z dějepisu pro Dana a navíc zcela zdarma : Milý Dane, již v dávné, velmi dávné historii se zkonstituoval státoprávní útvar zvaný "Země Koruny české". Historickým jádrem toho to útvaru se staly Čechy, Morava a Slezsko. Markrabství moravské ani vévodství slezské nebyly samostatnými státoprávními celky. Jazykem všech tří zemí Koruny České (českých zemí) je čeština, ktereou jejich obyvatelé mluví již od narození.

Onen "lev, který není moravský ani slezský" je v souvislosti se všemi třemi zeměmi Koruny České (a Českou republikou jako jejím pokračovatelem), ve středním a velkém znaku jsou již Morava i Slezsko svými orlicemi zastoupeny. Pokud nevěříte, doporučuji nahlédnout alespoň do učebnice vlastivědy základní školy.

Snad vám tato lekce prospěla a nebudete se dále shazovat šířením nesmyslů.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Maro Skřipský, 25.2.2010 10:13:15)
Odpovědět
lekce z dějepisu pro Dana a navíc zcela zdarma : Milý Dane, již v dávné, velmi dávné historii se zkonstituoval státoprávní útvar zvaný "Země Koruny české". Historickým jádrem toho to útvaru se staly Čechy, Morava a Slezsko. Markrabství moravské ani vévodství slezské nebyly samostatnými státoprávními celky. Jazykem všech tří zemí Koruny České (českých zemí) je čeština, ktereou jejich obyvatelé mluví již od narození.

Onen "lev, který není moravský ani slezský" je v souvislosti se všemi třemi zeměmi Koruny České (a Českou republikou jako jejím pokračovatelem), ve středním a velkém znaku jsou již Morava i Slezsko svými orlicemi zastoupeny. Pokud nevěříte, doporučuji nahlédnout alespoň do učebnice vlastivědy základní školy.

Snad vám tato lekce prospěla a nebudete se dále shazovat šířením nesmyslů.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(L.P., 25.2.2010 10:15:55)
Odpovědět
Dan není Moravan. Je to Evropan a Němec, tak čemu se divíš, Marku. :-)
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(MS, 25.2.2010 10:16:22)
Odpovědět
chtěl jsem napsat, že ten lev je používán jako malý znak, píšu ve spěchu
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 25.2.2010 12:45:30)
Odpovědět
tradičně sis z toho Maro vypíchnul co se ti hodí, takže aby byl tvůj dějepis kompletní, připomenu ti, že dávno před zeměmi koruny české zde byla velkomoravská říše, starší stát než bylo české království.

A dále ještě malý detail, za vlády německých císařů bylo Markrabství Moravské na čechách prakticky nezávislé, mělo svoji správu a podléhalo jenom německému císaři.



A abych to zakončil nějakou pěknou tečkou, tak Moravanka Sáblíková nám získala další zlatou medaily, schovat ji pod českého lva, stejně jako Komenského, Masaryka, Baťu či třeba Lendla, to by se vám čížkům hodilo, sami jste neschopní tak se snažíte oplakátovat moravany lvem.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Maro Skřipský, 25.2.2010 13:16:39)
Odpovědět
Jenomže Velká Morava zanikla a poté se mocenské jádro přesunulo do středočeské domény k Přemyslovcům. Navíc Velká Morava zahrnovala v době existence i Čechy (Bořivoj přijal křest u Svatopluka). Šlo prostě o to, že ve středních Čechách se mocenské jádro udrželo, zatímco v Mikulčicích ne. To ale nic nemění na tom, že Češi a Moravané byli součástí jednoho celku. (mrkněte se na tuhle mapu - http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Great_moravia_svatopluk.png )
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Maro Skřipský, 25.2.2010 13:17:54)
Odpovědět
A mimochodem, já jsem z Ostravy :-), takže jaksi střílíte s těmi "čížky" vedle
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 25.2.2010 15:44:33)
Odpovědět
Ale věrný jsi jí nezůstal mluvíš jako čížek, už Al Capone říkával, "Frenkie největší odpad jsou lidé jdoucí proti vlastním lidem "

kde bydlíš Maro, ne náhodou v Práglu ?? :-)
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 25.2.2010 15:49:54)
Odpovědět
k té historii...

češi a moravané nikdy nebyli jedním národem, absolutně nikdy, uměle se oto snažili komunisté a vrcholem je potom současné dělení krajů a zrušení historických hranic mezi zemí českou a moravskou.

Jednoznačně prohlašuji že se necítím čechem a příští rok celá naše rodina nahlásí národnost moravskou.

sever kolem ostravska nelze charakterizovat jako moravu i samotná ostrava se dělila na moravskou a slezkou, objektivně sever je moravsko slezký, v žádném případě však český i jazykové rozdíly jsou zcela evidentní.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(F. Šalda, 25.2.2010 23:52:57)
Odpovědět
Jdi už do haj*zlu, z*s*rnej moraváku šovinistickej! Dřív jsem proti moravákům nic neměl, ale nepochopím ty kvanta etnické zášti, kde se u moraváků bere! Plno moraváků žije v Praze a nikdo proti nim nic nemá, lidi je tu berou naprosto bez jakýchkoliv rozdílů. Ale když Pražák přijede na Moravu... lidi, kde se ve vás bere tolik nenávisti?
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(jira22, 25.2.2010 10:50:57)
Odpovědět
Pane Kuno, chtěl bych Vám poděkovat za naprosto perfekní zhodnocení tohoto, nepříliš lichotivého stavu. Měl by si to důkladně přečíst každý Čech.
Aby jsme nebyli do budoucna jen Ti GOGO
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(kingsfield, 25.2.2010 11:53:22)
Odpovědět
Nationalistiky blbost. A cechy jsou uz doma.
Nic moc.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Lukáš Petřík, 25.2.2010 11:58:01)
Odpovědět
Vsadím se, že kingsfield je sudeťák pracující v orgánech EU. Umí trochu česky a machruje, kolik umí jazyků. A nenávidí český národ.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(kingsfield, 25.2.2010 14:12:46)
Odpovědět
Petrik, sorry . Nejsem. Nemakam pro EU.
Jsem CIO of a large Hedge Fund.
Ale ty ses opravdu nejvetsi blb ze vsech.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(frantisek zajicek, 25.2.2010 20:19:26)
Odpovědět
Pane Kingsfield,nenechte se odradit.To vite,nekteri nedohlednou dal nez do Rozvadova a krom par ruskych slov se jim toho na mozkovy harddisk uz moc nevleze.Slusni lide stoji pri Vas,FZ
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(frantisek zajicek, 25.2.2010 20:26:10)
Odpovědět
Pane Kingsfield,nenechte se odradit.To vite,nekteri nedohlednou dal nez do Rozvadova a krom par ruskych slov se jim toho na mozkovy harddisk uz moc nevleze.Slusni lide stoji pri Vas,FZ
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(C.Q.Lafayette, 26.2.2010 11:41:25)
Odpovědět
CIO of large hedge fund....
Joke of the year... :-)))
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Aleš K., 27.2.2010 21:53:09)
Odpovědět
jojo, je to "ajťák"... mimochodem, znáte ten vtip o ajťácích a orangutanech?:)
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Josef Novák, 25.2.2010 15:23:19)
Odpovědět
Industrializace přináší pokrok, bohatství a rozvoj městské, občanské společnosti, ale spolu s ní i rozmělnění národnostně-etnické identifikace, vytrácení kulturních tradic a liberální přístup k rodině. Pokud platí úměra, že agrární společnost je chudší, konzervativnější, nacionálnější a průmyslová společnost bohatší, liberálnější a denacionalizovanější, pak právě historicky industriálně-obchodní národy patří dnes kulturně k nejúpadkovějším a do této kategorie patří vedle Holanďanů a Angličanů (méně už Skotů) také Češi. Týká se to Čechů z Čech, méně už z Moravy. Tyto národy jsou kulturně velice tolerantní a liberální, národnostně vlažné a indiferentní, mentálně umírněné a shovívavé a mají nízkou mírou religionizity. Tyto charakteristiky jsou obdivuhodně podobné všem postindustriálním národům. Je možné namítnout, že Angličané a Holanďané byli na rozdíl od Čechů velké koloniální národy, ale stačí se podívat na sentiment Čechů k Podkarpatské Rusi nebo vztah značné části Čechů ke Slovákům.
Češi z Čech mi na této cestě za pokrokem úpadku připadají mnohem dál, než Češi z Moravy. Tyto termíny používám záměrně, protože sám se považuji za Čecha i když jsem ze severní Moravy a slovo Moravák vnímám kulturně-geograficky a určitě ne národnostně nebo dokonce etnicky. Nicméně kulturní (a troufám si říct i mentální ) rozdíly mezi Čechy z Čech a Čechy z Moravy opravdu nelze přehlédnout. Nechci zevšeobecňovat, ale ten Český shovívavý bohorovný nadhled, tu stoickou vyrovnanost a téměř absenci nějakých kulturních tradic nelze na Moravě jen tak najít. Mnohý „echt“ Čech se dívá se směsí pohrdání a posměchu na moravské kroje, zvyky či lidové tance, ale já sám si nějakou lidovou kulturu (myslím tím živou, ne historickou)či tradice z Čech nevybavuji. Ono se stačí podívat na demografické rozložení populace v obou zemích. Praha jako velká metropole uprostřed Čech přirozeně vysává obyvatele z blízkého i vzdálenějšího okolí, takže je tu jedna multikulturní megapole a liduprázdné okolí s většími městy až na okrajích. Moravské osídlení je mnohem rovnoměrnější, čímž se sice zabraňuje vzniku obřího města, ale na druhé straně se zachovává historické osídlení spíše menších měst a tím i rurálnější populace se vztahem ke své lokalitě. Z Moravských větších měst mi nejvíc „odkulturněná“ připadá průmyslová Ostrava a také to na její populaci je znát, ale české pohraničí, které je v katastrofálním stavu se z odsunu Němců dosud nevzpamatovalo. Ze severní Moravy byli rovněž odsunuti Němci, ale celkově je v mnohem lepším stavu než české pohraničí a mnohá města, která byla do roku 1945 95% německá jsou dnes z 95% česká a žijí. V Moravském pohraničí si pořád ještě připadám jako v České zemi, ale v Českém pohraničí už mnohdy moc ne. To je osobní pozorování.
Také mám pocit, že v Čechách víc než na Moravě dochází k destrukci českého jazyka. Nemám na mysli ani tak krajový slang, ten je všude i na Moravě( i když to zpívání některých Pražáků je opravu zážitek), ale ať se na mě nikdo nezlobí, ale říct třeba „já jsem sbíral brouci“ (to není překlep) znamená postupné odbourávání pádů a pomalý přechod ze syntetického jazyka jakým je čeština na analytický jazyk jako třeba angličtina. Dlužno, ale říci, že v prznění češtiny už i Morava Čechy rychle dohání.
Čechy, Morava, Slezsko patří k sobě historicky a navždy. A mělo by se to odrážet i v jejich znaku a to pouze český lev bohužel není. Mně se taky moc nelíbí velký český znak v té podobě v jaké je nyní, ale je to pořád lepší a heraldicky správné zobrazení skutečnosti než jen český lev.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 25.2.2010 16:00:07)
Odpovědět
ikdyž jádro vašeho článku je jistě správné a jeho pointa zajímavá, vyšla z něj celkem komická definice moravana.

Moravan je také čech, žijícíkulturně, geograficky a mentálně jinak než čech z čech.

Máte samozřejmě právo cítit se kým chcete, ale ta vaše pointa se zářně projevila právě na Vás.

češi z čech a češi z moravy, pana jána... to slyšet náš děda, rozbil by Vám hubu i v 88 letech :-))

Ale nic ve zlém, zdravím na sever čechy žijící na moravě a ve slezku
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Josef Novák, 25.2.2010 18:03:15)
Odpovědět
A věříte, že mě vzhledem k Vašim komentářům a jejich gramatické úrovni, násilnické sklony Vaší rodiny ani nepřekvapují?
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Šoumen, 25.2.2010 19:54:11)
Odpovědět
Myslím, že nemáte pravdu v tom, že agrární společnost je chudší a industriální bohatší, stačí se jenom podívat do převážně agrárního Polska, jak si tam třeba stojí s důchody apod.
Myslím, že ti poláci jsou na tom se svou národní identitou lépe než my. A jejich představitelé si i na EU dokázali vymoci tolika ústupků, že se nám o tom ani nesnilo. Myslím, že kromě domažlicka nemají češi skoro žádné tradice, které by se dodržovali jak je zvykem na Moravě.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(orel, 25.2.2010 23:15:16)
Odpovědět
Já to znám právě opačně. Před industrializací byl venkovský lid národnostně málo vyhraněný, v některých oblastech říkal na otázku po národnosti, "my jsme odsud". Potom lidé odcházeli za prací do továren ve městech a jejich tradiční vazby na rodný kraj se rozmělnily, a teprve potom se začali silně identifikovat s konceptem národa.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Lojza z paseky, 25.2.2010 17:30:00)
Odpovědět
Navrhuji přejmenovat tento stát na euroregion Velká Morava. Ve znaku by místo Bruncvíkova lva mohla býti Venuše z Věstonic, českou menšinu by mohlo zastupovat ve velkém státním znaku ještě kouřící lejno.
Snad by konečně ti zakomplexovaní poloviční slováci dali pokoj.
A krom toho, za pár let, až tenhle stát klekne, bylo by to na Velkomoravanech. My Doudlebové jim potom ukážeme, co znamená opomíjet význačné menšiny.(Pro Cyber policy - toto měl být vtip).
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Peter, 26.2.2010 12:06:00)
Odpovědět
Čo máš proti Slovákom? Komplexy, však pepíku?
Moravania, nedajte sa, bojujte za samostatnosť.
Free and Independent Moravia for ever!!!!!!!!!!!
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(ravnogorec, 26.2.2010 16:19:38)
Odpovědět
Vy hlavně bojujte za to, ať máte dost plynu. Nás už nebaví dělit se o něj s váma, když Rusáci přiškrtí kohoutek
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(Dan, 26.2.2010 20:11:06)
Odpovědět
většina plynových rezervoárů je na Moravě, takže se uklidni, máme to i hodně uhlí, svoji ropu, 2 rafinerie a Dukovany.
Re: Všichni jsme přeci Czech aneb české hokejové „národovectví“
(orel, 25.2.2010 23:22:46)
Odpovědět
Co se hymny týče, hlavní, základní, nejposvátější úlohou státu je udržovat vnitřní a vnější bezpečnost. Takže pěkný vojenský pochod jako státní hymna, to je něco skvělého. "Pochod stormtrooperů" z Hvězdných válek, to by bylo něco.
Hymna oslavující vládce by taky byla pěkná. Podporuje to autokracii a monarchii jakožto nejvyšší formu uspořádání společnosti.
Samozřejmě ta píseň musí za něco stát.
Patří k vlastenectví i zvládnutí pravopisu a gramatiky?
(Moravan, 27.2.2010 19:50:00)
Odpovědět
Omýlaný - nebo omílaný? Zlatou medaily - nebo medaili?
Re: Patří k vlastenectví i zvládnutí pravopisu a gramatiky?
(Aleš K., 27.2.2010 21:55:02)
Odpovědět
patří, a té medajle jsem si všiml až pozdě:) omílaně se stydím... děkuju za korekturu, vždycky se někdo najde na foru...