reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!

Autor: Hynek Fajmon | Publikováno: 22.3.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Chcete platit kromě vlastních státních dluhů ještě dluhy řecké? Pokud ne, tak se "držte koruny". Pokud ano, tak chtějte přijetí eura. Ano, je to takto jednoduché. Ministerstvo financí oznámilo, že náš státní dluh již dosáhl výše 117 000 Kč na každého občana ČR. V Řecku je srovnatelný ukazatel na zhruba troj- až čtyřnásobku českého stavu. V Bruselu se ministři financí eurozóny radí o tom, jak se Řecku pomůže (jak se mu pošlou peníze). Co z toho plyne pro nás? Podle mne jediné: "Držme se koruny" a neplaťme Řecku z našich peněz ani haléř. Každý si musí ručit za své dluhy sám.

Před více než rokem schválila česká vláda několikamiliardovou půjčku pro Lotyšsko. Nyní se naštěstí ukazuje, že tyto peníze českých daňových poplatníků zůstanou doma. Chvála Bohu. Náš stát již v rámci "solidarity" rozpůjčoval za posledních 50 let několik desítek miliard dolarů a zpátky se vrátil pouhý zlomek. Pěkně by o tom mohl povyprávět třeba Miloš Zeman, který prodal české pohledávky vůči Rusku za cca 8% jejich nominální hodnoty.

Všechny tyto peníze mohly zůstat doma a mohly se z nich platit dálnice, školy a další veřejné statky. Takto jsme peníze vydělané českými občany vyhodili oknem zcela bez užitku. Dnes by se to mělo připomínat zvláště českým komunistům, kteří se tváří, že za nic nemohou. Přitom právě jejich vlády "rozpůjčovaly" obskurním komunistickým režimům po celém světě téměř 40 miliard dolarů. Kolik z těchto peněz se vrátilo? Méně než 10%.

Nyní nám hrozí podobný osud v případě, že vstoupíme do eurozóny. Je to jednoduché. Pokud budeme mít euro, tak budeme automaticky muset sanovat kromě vlastních dluhů ještě dluhy těch států eurozóny, které zbankrotují. Nazývá se to "evropská solidarita". Zdá se Vám to nepravděpodobné? Je to ale velmi reálné. Stav veřejných financí Itálie, Španělska, Portugalska a dalších států eurozóny je hrozivý a bankrot se přibližuje. Právě proto se nyní v Bruselu ministři financí eurozóny radí o tom, jak tomu předejít a jak založit Evropský měnový fond.

Pesimisté možná namítnou, že jednou může zbankrotovat i ČR a potom nám přijdou ostatní taky na pomoc, ale to mne nepřesvědčuje. Všichni musíme hospodařit tak, abychom se bankrotu vyhnuli. Pokud odstraníme riziko bankrotu, bude se spousta států chovat neodpovědně a bude spoléhat na ostatní, že jej z bryndy vytáhnou. Nakonec nebude hospodařit rozumně nikdo a celá Evropa skončí v pasti dluhů. To se nesmí stát.

Minulý týden jsem měl na návštěve ve Štrasburku skupinu asi 35 studentů a učitelů středních škol. Udělali jsme si cvičně referendum o přijetí eura u nás. Výsledek hlasování byl následující: 3 pro přijetí eura, 32 proti přijetí eura. Je to zajímavé, ale není to rozhodně výjimkou. Bez ohledu na věk Češi koruně zkrátka věří a euro ve skutečnosti nechtějí. Mladým lidem se není co divit, už stávající české dluhy zaplatit bude velká a v podstatě celoživotní zátěž. Proč si k tomu přibalovat ještě dluhy řecké a jiné. Proto se my Češi držíme koruny.

http://fajmon.blog.idnes.cz/c/128586/Drzme-se-koruny-V.html

Mgr. Hynek Fajmon, člen VR a předseda OS Nymburk a poslanec EP

reklama
2237 čtenářů | 39 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(orel, 22.3.2010 0:34:32)
Odpovědět
Přesně tak, kdo u nás chce zavést euro, je škodce a zločinec! A to ještě článek nevzal v potaz, co se s tou měnou stane, až se barevní v západní Evropě vzbouří a rozpoutají tam občanskou válku.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 8:46:48)
Odpovědět
Angela je tvrdě proti, půjčky jsou nachystané, ale vypadá to že Německo je nepodepíše a nikdo jin. v Evropě peníze nemá, navíc navrhuje i uplné vyloučení Řecko z eurozony a já s ní plně souhlasím.

Vypadá to že řecko bude muset technicky zbankrotovat a požádat MMF o pomoc, podobně jako např. Island č Maďarsko.

MMF a WB vydali hodnocení zemí s největší likviditou a finančními rezervami, čili nejbohatších zemí.

Na prvním místě je Kanada, následována právě Německem, nakonci tohoto žebříčku jsou USA - předlužené a velmi špatně si v tomhle indexu stojí i Velký Británie.

časopis GAR otisknul článek, ve kterém popisuje nepochopení významu eu trhu ze strany Británie, chybu nepřijetí eura a poukazuje na zvětšující se nůžky mezi silou německých a britských firem a obou ekonomik.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 16:20:49)
Odpovědět
Nevím sice, co je GAR, ale vím, že jak dřívější britský ministr financí, dnešní premiér, tak i řada významných Britů je proti přijetí eura.

S rozdíly mezi německými a britskými firmami máte bohužel pravdu, nicméně tím spíše by si Británie měla ponechat vlastní měnu. Německo, silný exportér a průmyslově opravdu fascinující fenomén v dnešní západní ekonomice. A naproti tomu Británie, která když ještě něco vyrábí, tak v továrnách, prodaných Němcům... Ono je to samozřejmě složitější, srovnáváme tradiční odvětví a nedíváme se na moderní sektory, ona na tom Británie celkově zdaleka tak špatně není, nicméně když bych přistoupil na to, že na tom ekonomicky je výrazně hůře než exportní Německo, je to pro mě jen další argument pro zachování libry.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 16:22:19)
Odpovědět
K té první větě: Brown byl tuším proti přijetí eura V DANÉ DOBĚ, nikoli á priori. Pokud vím, odvolával se na hlubokou analýzu, hodnotící efekty připojení Británie k eurozóně.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 24.3.2010 14:34:17)
Odpovědět
No jistě, protože VB se orientuje na země C a USA a nepochopila že košile je bližší nežli kabát, resp. a to psali i v tom GARu, pochopila to pozdě až si němci s francouzema a holanďama rozebrali trhy na kontynentu..
Dneka a snad mimo Tesco a Unilever neexistují žádné významnější britské firmy které tu akvizují..
Britské výrobky rapidně ztrácí konkurenceschopnost a v posledních letech se prosazují stále hůře i britské zbrojovky..

Němci dosáhli v 2009 16% podíl na světovém obchodu se zbraněmi a např. Tanky a obrněné vozy už jsou č. 1 v exportu, ruční palné zbraně č. 3 ve světě.. Hekler a Koch
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 17:45:11)
Odpovědět
Global Atlantic Rates - global markets magazin
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Peter, 22.3.2010 9:50:31)
Odpovědět
Euro Slovensku v terajšej dobe pomáha, som rád, že ekonomické problémy Grécka oslabili euro. Tým zanikla aj "nákupná turistika", ktorá tu počas obdobia, keď sme mali korunu, prekvitala.
Slabé euro a silnejšia česká koruna, forint a zloty spôsobili, že sa do zahraničia už neoplatí chodiť nakupovať.
Slabé euro je aj lákadlom pre investorov, napr. indická firma postaví na Slovensku nový závod na autá.
Som spokojný, že Slovensko prijalo euro a (paradoxne)som rád, že euro vďaka finančným problémom Grécka oslablo.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 10:00:57)
Odpovědět
Euro ted půjde dolů a to znamená obrovské exportní výhody pro země eurozony, tedy jejich posílení, naše posílující koruna zabíjí naše firmy a snižuje schopnost konkurence našeho zboží, taktéž odpuzuje investory.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(C.Q.Lafayette, 22.3.2010 11:19:34)
Odpovědět
Dane, takže soutěž o co nejslabší měnu??
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 12:17:45)
Odpovědět
Jaká soutěž ? To je euroskeptický termín proco ??

Představitelé VW jsou rozhořčeni nad dramatickým poklesem ziskovosti vozů a komponentů vyráběných v korunovém česku, kde měna posilující díky spekulantům, požírá exportním firmám zisky.

4.q 2009 -3,2% pokled HDP české republiky, udajně chráněné proti krizi vlastní měnou

Tak td si pojďme detailně rozebrsat jednu z nejzákladnějších euroskeptických lží, jak vlastní měna může pomoci k tlumení následků ekonomických výkyvů.

Jestli existuje někdo v téhle zemi, kdo jse schopen přibrzdit korunu, která nám roste zatímco ekonomika padá, čili absolutně neopisuje stav české ekonomiky, jestli existuje někdo v česku kdo na labilní korunu má nějaký vliv, např. čnb, tak ať s ní pohne :-)))

Teď vám popíšu co se děje na trzích, vyprodává se euro neboť se očekává jeho pokles a nakupuje se koruna a zlotý, spekuluje se na tyto 2 měny, čili nám naprosto cizí lidé někdo v USA a Londýně hýbou s naší suveréní měnou a my s tím nic nenaděláme :-)))

A´T žije koruna, náš ochránce v krizi ! :-)
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Arnošt, 22.3.2010 12:34:29)
Odpovědět
Ano, HDP ČR propadl. To je ale jedno číslo. Abyste mněl pravdu musel by propad v eurozóně být nižší než u nás, což není pravda ani náhodou. Doporučuji nahlédnou do Eurostatu a až potom vyhlašovat pravdy. I když proti náboženskému přesvědčení se nedá bujovat: Je jen jedn bůh a tím je EU, jeho prorokem je Paroubek
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 17:03:49)
Odpovědět
Doporučuji, Dane, přečíst si tento text: http://hn.ihned.cz/c1-41250230-nemecky-tisk-skoda-ohrozuje-vw Možná, že hochům z VW by vůbec nevadilo, kdyby Škoda neměla výhodu oslabující Kč v případě ekonomické krize. Pomáhalo by jim to vyřešit vnitroskupinovou konkurenci, ve které je Škoda zvýhodněna.

Je mimochodem roztomilé, když je důvodem pro rozhořčení z Kč její momentální posilování. Sázíte tedy, spolu s hochy z VW, na to, že euro přijmeme ve slabém korunovém kurzu? Fajn, řekněte ale otevřeně, jakou pak čekáte inflaci. Nebo to nebude slabý kurz? Fajn, pak řekněte, jak to exportu pomůže, když bude Kč fixována na tvrdé kurzové úrovni.

Škodovka samozřejmě byla lákavě levná, když Kč oslabila. Nyní, když se Kč dostává cca na úroveň před krizí, je to samozřejmě „posílení“ oproti oslabenému kurzu z loňského roku, nicméně lze jen těžko počítat s tím, že by se euro přijalo v kurzu „slabším.“ A když ano, pak by byla otázkou ta míra inflace.

Mimochodem, když ekonomika ČR „padala,“ Kč oslabovala. Nyní se počítá s mírným růstem. Růst Kč je poměrně logický, vzhledem k problémům a rizikům eura.

K těm růstům a poklesům HDP už jsem se vyjadřoval několikrát i s uvedením čísel z oficiálních statistik.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 17:31:20)
Odpovědět
Narozdíl od většiny zemí eurozony, kde v prosinci už HDP stagnovalo či dokonce nepatrně vzrostlo naše ekonomika hučela dál kednu, poslední čísla co jsem viděl bylo např. Německo+0,4% česko-1,7%, neexistuje žádný důvod se domnívat že se česká ekonomika dostává z krize a trhy si to ani nemyslí, protože je ale jasné že kvůli cílenému útoku spekulantů na euro prostřdnictvím šorošovi aliance, a zneužitím řecka dojde a už také dochází ke snížení kurzu eura, k žádnému pádu, vyprodávaá se euro a HF tradeři ho směňují za korunu :-)
Tím šplhá koruna nahoru ikdyž ekonomika neroste, chová se dle přání traderů a ne naší banky, protože není v našem zájmu aby ta měna v době krize posilovala, v exportním česku, to je katastrofa.

Jenom připomenu start eura 1:1 s usd, euro se ukázalo jako měna mnohem stabilnější a bezpečnější pro investice a uspory nežli usd, to ale neznamená že držet ho v době krize za každou cenu nahoře je dobře, jenom ať klesá eurozoně to pomůže, nám ale ne, naše skvělá koruna jde tedka proti němu, všechny exportní organizace už začínají plakat a hloupí politici křičí, ještě že máme korunu :-)

A co se týká toho jak silná koruna má spojit svůj osud s eurem, to je těžko říct nominálně, ale obecně by to mělo odpovídat síle naší ekonomiky vůči koruně, nikoliv jejímu nadhodnocenému stavu od traderů, protože už dneska jsou naše produkty šíleně drahé..
Já třeba už dlouho nekupuji v česku skoro nic, auto, letenky, dovolené, bankovní služby atd. atd. všechno je tu drahé a je lepšípoužívat německé a rakouské služby a nákupy..
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 17:52:51)
Odpovědět
Dolar - to už jsem psal, jakmile se ukázalo, že euro je pro eurovůdce prioritou, za kterou stojí, i když je to ekonomicky "ne-ideální," byly jasné důvody k investicím do eura jako rezervní měny - silný německý export proti silnému US dovozu, potenciál dalšího rozšiřování eurozóny na základě politické smlouvy o připojení...

Když Kč momentálně posiluje, hned jásáte nad klesajícím eurem. Když euro bylo silné a Kč klesala, nijak jste nad klesající Kč nejásal. Čím to je?

Kč je momentálně cca na úrovni, na které byla v roce 2008, před krizí. Je tedy toto hladina, na které byste ji fixoval k euru? Jestliže ano, pak bychom přijetím eura pro exportéry výhodu slabší měny stejně neměli.

Již jsem tady psal o ekonomovi Evropské banky pro obnovu v rozvoj, který výhodnost vlastní měny výslovně uvedl - ale ostatně, to nebyl jen on. Takových slov z ůst světových autorit bylo více. Polsko, jako jediné v EU, loni dokonce rostlo (a tuším, že snad dokonce o 2,8 %). Má vlastní měnu. Takže co, trváte na tom, že pokles v ČR je dílem vlastní měny? Mrkněte na pokles na Slovensku, mrkněte na statistiky exportu... Trváte na tom, že je to eurem ;-)?
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 23.3.2010 13:59:24)
Odpovědět
To vůbec netvrdím, už se budu opakovat...

1/ pro zemi jež živí export do eurozony, pupeční šňourou spjatou s Německem je euro výhodné a myslí si to mimo mě i Svaz průmyslu a dopravy a Svaz exportérů.. to je celkem jasný důkaz té vhodnoti, brzdí to politici.

2/ netvrdím že koruna přivedla česko do krize, ale že mu proti ní nijak nepomohla a že celkově brzdí naši konkurenceschopnost viz bod 1/

3/ Nemůže být jasnější důkaz škodlivosti koruny, než naše drahost, bohatší a vyspělejší země v eurozoně mají kde co levnější než my, dokonce už i byty a proč ?
Protože když se podíváte ve Vídni v shopping city jih - modrá laguna, zjistíte že dům vám rakušák či němec postaví na klíč levněji nežli čech, vždyť to je hrůza !!
Koupil jsem ženě Suzuki Vitara, v Německu stála o 100.000,- míň než v čr.

Dovolená, letenky, parkování na letišti, pojistky, bankovní účty na co se podíváte vše je tu drahé, jediné štěstí že vlastneci podporují mnojhdy české věci a nebo žeby jenom nevěděli ???

A jistou ne 100%, ale dosti podstatnou roli v tom hraje naše předražená koruna.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 23.3.2010 16:12:00)
Odpovědět
1) Svaz průmyslu a dopravy je opravdu velkým zastáncem eura – nikde jsem u nich ovšem nenašel nějakou studii, něco, z čeho by vycházeli. Třeba jsem se přehlíd, nevím, ale mám spíš pocit, že tam jsou lidé, kteří se sice umí strašně spravedlivě rozhořčit, ale širší argumenty postrádají. Proti těmto obchodnickým svazům (o kterých si myslím, že jsou poněkud ve vleku VW boys z Mladné Boleslavi) stavím já hlavního ekonoma Evropské banky pro obnovu a rozvoj Erika Berglofa nebo v širším smyslu prof. Roubiniho ("Nestane se to letos, ani příští rok, ale riziko, že se měnová unie rozpadne, stále stoupá.") a tuším i Krugman nepřímo svázal španělské problémy s jeho absencí vlastní měny. V loňské krizi těch komentářů na toto téma bylo ve světě tolik, že nemyslím, že byste je přehlédl. BTW, doporučuji dnešní článek v LN: http://www.lidovky.cz/prilis-jini-na-jedny-penize-dfg-/ln_noviny.asp?c=A100320_000037_ln_noviny_sko&klic=236069&mes=100320_0

2) Rozumím a nesouhlasím.

3) Naprosto nesouhlasím. Drahota v Česku je příšerná, to je pravda, ale pokud vím, jsou velké cenové rozdíly i v rámci zemí s eurem. Posilující koruna působí na importy ve směru k nižší, nikoli vyšší ceně. Přijetím eura byste, mimochodem, v této věci asi mnoho nezměnil – nemyslím, že by se přijímalo v nějakém kurzu, odtrženém od reality a trendů.
Re: ...Svaz průmyslu a dopravy je opravdu velkým zastáncem eura ...
(anonym, 23.3.2010 23:18:08)
Odpovědět
Správně by se to mělo jmenovat Svaz zahraničních majitelů českých firem a na ně vázaní dodavatelé-exportéři. To jsou ti, kteří donekonečna omílají výhodnost přijetí eura. Ovčanům pak ukazují výhodnost toho, že si na hranicích nemusí měnit drobné.
Re: ...Svaz průmyslu a dopravy je opravdu velkým zastáncem eura ...
(Dan, 24.3.2010 14:13:19)
Odpovědět
1/ten svaz o němž takto handlivě hovoříte představuje 50% naší ekonomiky a zaměstnává třetinu národa.

2/ existuje i celá řada českých a moravských firem, které vyváží, česko je exportní zemí.
Např. v posledních letech výrazně stoupá vývoz moravských vín do zemí eurozony..
ad: ..1) Česko je exportní zemí... ...2) moravská vína do EU...
(anonym, 25.3.2010 13:02:07)
Odpovědět
1)jestliže je většina důležitých exportních firem majetkem cizinců, tak defacto Česko vývozní zemí není, pouze se tu něco smontovalo a někomu vydělalo...

2)... to jim přeju, dobrou chuť
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Evropan Jirka, 22.3.2010 13:48:45)
Odpovědět
Byl tu jeden takový, co ještě nedávno pěl eurohujerské častušky na téma "posilující Euro". Nyní se stejným jásotem radostně vítá Euro padající.
Ale opravdu pikantní to bude, až stejný pěvec z plných plic zaduje oslavný hymnus na téma "rozpad Eurozóny".
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 16:33:02)
Odpovědět
Víte, Petere, pokud se nemýlím, Vy nás tady ujištujete již delší dobu o své radosti z eura, a to bez ohledu na to, zda euro je oproti ostatním měnám v regionu silné nebo slabé :-).

Pravda je, že já také říkávám, že nynější panika z Řecka eurozóně pomůže. Krátce před jejím propuknutím si někdo od Sarkozyho stěžoval na oslabující dolar a nevýhodnost pro příliš silné euro. A pak bác! a najednou to začalo mediálně "rupat" kvůli Řecku a euro oslabilo. Stalo se přesně to, co eurozóna potřebovala.

Nioméně, jak to bude a nebude s nákupní turistikou, to je nejasné. Výhodou samostnatné měny je, že když budeme mít exporty příliš slabé, Kč oslabí. Vaše euro kvůli slabým slovenským exportům neudělá nic, protože slovenská ekonomika je pro ně příliš malá na nějaký výrazný vliv. Krví tržní efektivity byla a je flexibilita, nikoli fixace, zatuhlost, absence reakce na tržní podněty (jako je například poptávka po daném zboží). To je problém jedné měny na nehomogenním trhu.

Vy k oslabení měny potřebujete bankrotující Řecko. Jste si jist, že budete mít v eurozóně vždy dostatek bankrotujících členů na to, aby euro pomáhalo slovenským exportům ;-))?
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 22.3.2010 17:42:25)
Odpovědět
zatímco v době ekonomického růstu a střádání úspor je jistě dobré když měna je stabilní popř. mírně posiluje, v současné krizi je důležité, aby pokud možno podobně jako daně i měna alespoň nerostla, lépe v exportně orientované ekonomice mírným poklesem podporovala snbižování cen a tím konkurenceschopnost exportních produktů.

Slovensko, které je jako česko podobně závislé na exportu do eurozony, životně závislé, je samozřejmě zemí, kde euro má svůj význam, slovák přesně ví zakolik prodá svoje zboží dnes, zítra, či příští měsíc třeba do německa či rakouska, čech neví vůbec nic, jenom se klepe hrůzou aby jako např. Tatra či škoda plzeň, nenadělala koruna z jeho zisku ztrátu.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 22.3.2010 17:59:14)
Odpovědět
No prosím, najednou to s prospěšností klesajícího kurzu víte, bravo! Rok se nepsalo téměř o ničem jiném, než o výhodě klesajících středoevropských měn a nevýhodě eura. Snad se shodneme, že počítat s tím, že euru vždy k oslabení pomůže náhle vyvolaná mediální panika z bankrotujícího člena eurozóny je poněkud... nesystémové. Nebo snad až konspirační?

Existuje jištění proti kurzovým rizkům, nicméně zásadní je, že všichni žijí v určitých nejistotách ohledně vývoje cen vstupních surovin či služeb - přesto s tím musí umět žít. To je trh. Ostatně, i bez eura ekonomika fungovala, a chce se říct, že poněkud lépe, než v době po přijetí eura, soudě podle růstu HDP. Jééé, jak to? Ale nechci říci, že je to eurem, to by byla asi opravdu demagogie. Jen, že to bez eura šlo velmi dobře, na což pod dojmem mediální kanonády VW boys možná zapomínáme.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 23.3.2010 14:10:17)
Odpovědět
Ale nee, slovensko např. po přijetí eura vzdálilo svůj růst korunovému česku v některých obdobích rostlo i 2x rychleji, stalo se eurozonou a investice se jenom hrnuli, podívejte se jaký mat dneska mají nabudovaný průmysl ??

Vždyť tam před pár lety neměli vůbec nic, jezdili do Brna kupovat si BMW protože v Bratislavě nebyl ani servis na něj, a to ještě nedávno, poskočili oproti nám neskutečně více dopředu, stali se vyspělým průmyslovým státem.

Euro v tomhle sehrálo klíčovou roli, můj bratr spoluvlastní energetickou strojírenskou firmu, když koruna sežrala v roce 2008 jejich zisk, protože oni dělají s procenty zisku, odstěhovali z Brna na Slovensko svoji firmu a jsou tam spokojení, mimo těch vstupů jak správně popisujete se nemusí třást strachy kam se vydá přísští měsíc koruna, představte si když staví elektrárnu, 14 měsíců před dodáním podepisují kontrakt, chápete to ??

Kde bude kč vs eu za rok a něco ?????

Vžijte se do role těch podnikatelů, ti korunu proklínají.

Před 10 lety jsme si nemohli dovolit v Berlíně coby češi koupit nic, dneska se klidně ubytujete kousek od pařížského nám. v centru za 35 eur se snídaní, víte kolik stojí podobné ubytování v Brně či dokonce praze ??


Berlíňan má avg hrubou mzdu kolem 92 000kč v dnešním kurzu Brňan 23 000kč..
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 23.3.2010 16:19:04)
Odpovědět
Slovensko opravdu nastartovalo obrovský růst a rostlo - v době PŘED přijetím eura. Loni, první rok s eurem, kleslo... Samozřejmě, že to není jen eurem, nicméně euro jim spíše přitížilo.

Koruna posilovala, díky tomu jsme se ubránili výraznější inflaci. Ta by, mimochodem, způsobovala tlak na růst nákladů také.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 23.3.2010 17:26:26)
Odpovědět
Ano, koruna posilovala i aktualně posiluje, i přez propad naší ekonomiky v loňském roce, nereflektovala na aktuální stav, je to měna kterou nelze ani kosmeticky řídit...


Abych nebyl jednostraně demagogický, jako euroskeptici, musí uvést i klady naší zběsile sílící měny.. :-)

Před krizí nás sice neuchránila, ale vcelku udržela naše úspory a investice a hl. když si dneska vyjede někam na dovolenou nebo na nákup je všude mimo našeho domova pro nás levněji a levněji, stále více lidí to chápe a tím trpí náš průmysl, stavebnictví i obchodníci.

Také nám slevňuje špičkové výrobky např. z Německa, které dnes už jsou stejně drahé jako ty tuzemské, takže nám zpřístupnila luxus a kvalitu.

Každý ať ale posoudí sám, jaké výhody to jsou a zda např. 40% nárůst nezaměstnanosti v loňském roce zato stojí..
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Jiří Zahrádka, 23.3.2010 21:26:41)
Odpovědět
To už jsou argumenty jak ty naše... Taky jsme chválili výhody oslabení měny. Víte, výhodou vlastní měny je flexibilita. Jestliže její posílení je nadsazené, dojde dříve nebo později ke korekci.

Připomínám, že dlouhodobé posilování Kč se předpokládalo už před krizí. Jelikož si CZ ekonomika nevedla relativně tak špatně v době krize + nemáme odhalené kostlivce ve skříni jako je Řeco, Itálie, Španělsko... v eurozóně, je logické, že po počátečním propadu se Kč vrátila k postupnému růstu vůči euru. Když to bude moc, oslabí. To je zákon nabídky a poptávky. flexibilní měna je v podstatě stabilizátor, byť s omezenými možnostmi.

A znovu: rostoucí cena Kč by nebyla moc dobře vyřešena přijetím eura, protože to by asi také nebylo fixováno na úrovni slabé Kč. Jen by se zazdil daný stav bez možnosti následné korekce směrem k oslabení Kč.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Dan, 24.3.2010 14:21:38)
Odpovědět
s tím španělskem opatrně, to přebíráte novinářské kachny, šp dnes představuje např. největšího světového producenta vína, zemi s průmyslem velkých jako má francie, která vyrábí po německu nejvíce aut v evropě, má obří banky a pojišťovny s velkým vlivem v jižní americe atd.
šp není řecko nebo portugalsko, to jenom tak pro informaci, santanders je dnes bohatší a mocnější než DB a než všechny americké banky..

ale zpět ke koruně,
1/co si myslíte že by se stalo, kdyby spekulanti zaútočili na korunu nebo popř drachmu tak jako nyní na euro ?

2/já tvrdím a stojím si zatím, že čnb s korunou nemá žádné nástroje k jejímu efektnímu ovlivňování, a že v době takové globalizace a propojení s eurozonou už defakto ani nemáme nezávislou ekonomickou politiku, tzn. že ty vaše argumenty jsou falešné a populistické..
Co vy nato ?
Přeci se nám hroutí ekonomika kvůli americké nezodpovědnosti a nedej bože, kdyby se zhroutila u sousedů v německu !
Kde je podle vás ta česká nezávislost když polovina českých firem nejsou české ????
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(kingsfield, 22.3.2010 10:59:36)
Odpovědět
Fajmon, why do you lie to your people. Nobody is going to bail out Greece next to the IMF and the WB. You remind me very much to the classical communist Czech of the 80s. The only thing you produce is fake propaganda to frighten your folks back home.
We should call you what you are: A real bullshitter!!!
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Wolfowitz, 22.3.2010 11:20:13)
Odpovědět
MUHEHEHEHEHEHEHE!!!!
Kingsfield... ten je dobrej!!! Muhehehehehe!!!
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Katsanson, 22.3.2010 13:01:31)
Odpovědět
Koukejte Vy "královo pole" píšete do české diskuze tak pište česky. Chcete pravděpodobně vypadat jako intelektuální inteligent, opak je pravdou!
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Hardy, 22.3.2010 19:53:42)
Odpovědět
Kingsfield is Shitsfield.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Davidan, 22.3.2010 14:07:18)
Odpovědět
No, pokud se dluhy vymáhaly tak, že byly prodány za 8 procent nominálu, tak není čemu se divit, že výtěžnost pohledávek je desetiprocentní. To se Najmon nemá čím chlubit, ani všechny polistopadové vlády a politické strany.
Ale nesvádějte to na komunisty.
Ti neschopní blbci jste byli vy, pánové.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Vejšplecht, 22.3.2010 16:14:27)
Odpovědět
No víte, dneska jsou moderní ty adrenalinový sporty. Já na to nemám, tak holt když potřebuju zvýšit adrenalin, vyhledávám na internetě zprávy o o EU.
Dočetl jsem se, že:
Ministři zahraničí eurozóny se už asi dohodli, že Řecko dostane pomoc ve formě půjček a záruk ve výší 20 až 25 miliard euro. Částka připadající na Německo je podle německého ministerstva financí 4 - 5 miliard euro. Tato částka se vypočítává podle podílu státu v ECB. Což odpovídá podílu Německa v ECB 18,93%.
No a teď to přijde. Podíl 18,93% v ECB sice Německo má, ovšem i při započtení zemí mimo eurozónu. (Podíl všech zemí mimo eurozónu je 30%). V případě, že by se podíl zemí vypočítával pouze pro eurozónu cálovalo by Německo 5,5 až 6,9 miliard.
Je tedy nad slunce jasné, že se opět šije v Bruseli nějaká bouda. Že by německé ministerstvo financí nemělo ani jednoho člověka, schopného počítat s procenty, nevěřím. Že ta samozvaná skupina vyvolených použije jakýkoliv fígl na oholení evropského obyvatelstva, věřím. Z čehož vyplývá - euro neeuro - cálovat budeme též. To jsem se v článku nějak nedočetl. Tedy pro ty, kteří z důvodu dlouhých peněz anebo stádnosti slintají blahem nad evropskou únií v současné podobě: „Půjčíme si peníze, abychom je mohli půjčit někomu, kdo nám je nikdy nevrátí“. „A půjčíme si je nikoliv proto, že chceme, ale proto, že někde někdo rozhodl a nám to dal befelem“.
S těmi půjčkami má pan Fajmon pravdu. Pravdu má i v tom, že za ty prachy mohly být školy, nemocnice, já dodávám i nižší daně. Ale nejspíše by se z nich zčásti valorizovaly europoslanecké platy, zvýšily nezdaněné náhrady lehkoživkům všeho druhu, značná část by zmizela v dálnicích, které nikdo nepotřebuje, ale někdo potřebuje míchat a prodávat beton atd.
A znovu se optám. Nemohl by nám na europortále pan europoslanec zveřejnit nějaké odkazy na evropský parlament? Tedy jiné než ty, kde se dočteme jak budeme dohánět a předhánět, jak jsou všichni v Bruseli skvělí a nepostradatelní atd. I jiné by jistě zajímalo přečíst si projevy pana europoslance, jak hlasoval, jak se tam snaží narovnat ty nespravedlnosti, kterými nás častuje ...
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Josef, 22.3.2010 18:11:33)
Odpovědět
Dan si vybere Skodovku - VW, jako exportera. VW vyrabi v korunach a plati delnikum v korunach. Stale je to mene nez nemeckym delnikum. Auta se neprodavaji a to je svetovy problem. Ovsem nezminuje se, ze republika nejen exportuje ale i importuje a sice energii ropu a plyn!!! A proto ma CR nejnizsi ceny benzinu proti ostatnim statum EU. Devalvuje rubl i cinsky juan a tim okradaji lidi doma a proto je mozno za silnou korunu nakoupit i energii levneji. Cina sice vlastni dolary a eura, ale dostala se do problemu ze je nemuze pouzit na domacim trhu a silne zadluzene domaci podniky vyrabejici na velmi nizky margin maji obrovske problemy s financema a mluvi se dnes o cinske bubline, ktera je dale nafukovana snizujicim se zajmem a jejich produkty vzhledem ke snizene svetove poptavce! A jeste pro Dana Euro bylo nastartovano v r 1999 v parite 1 EURO = $ 1,18 a George Soros neoperuje z USA ale z Kajmanovych ostrovu, neplati se tam dane!
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Anton, 22.3.2010 19:03:01)
Odpovědět
Víte, s těma argumentama ohledně české automobilky, ve které pracují Poláci za české mzdy a která platí daně v Německu tak nějak souhlasím. Ale to s tím benzinem - to je pitomost stejná jako s nejlevnější elektřinou a nejlevnějším plynem. Neskákejte na demagogii monopolů.
Tedy v těchto členských státech eu je levnější benzin, než u nás: Estonsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Polsko, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko.
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Josef, 23.3.2010 16:23:11)
Odpovědět
Ja jsem se spatne vyjadril! mel jsem napsat ze je rozdil jestli ze je lepsi, kdyz je koruna 15 Kc za dolar nez 30. To se samozrejme projevi v cene benzinu. Ja v te tabulce, kterou jsem pouzil jsem videl CR v cenach nekde uprostred a rozdil mezi CR a Polskem byl jen 1 US cent. Jinak souhlasim, ze benzin je vzhledem k pridanym danim pomerne drahy.

A proc ve Skodovce pracuji Polaci?
Re: Nechceme platit řecké dluhy? Tak se držme koruny!
(Drake, 26.3.2010 12:13:52)
Odpovědět
Protože díky volnemu pohybu pracovnich sil mohou. a nikdo jim to nemuze zakazet...za ty mi do němaecka nemůžem.....to je ale krasna evropska spravedlnost
co konkrétně
(Kateřina Havlová, 23.3.2010 22:45:40)
Odpovědět
Mě by zajímalo, co konkrétně ODS a pan Fajmon v europarlamentu udělali pro to, aby jednotná evropská měna neexistovala. Kdy a kdo navrhl, aby projekt jednotné evropské měny skončil?