reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Euro přidusilo slovenskou ekonomiku

Autor: Petr Mach | Publikováno: 29.3.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Světová hospodářská recese zasáhla Slovensko v mimořádně nevhodnou dobu. Slováci se totiž zrovna zbavili měny s volně plovoucím kurzem a zavedli euro. Na rozdíl od české, nemohla jejich měna reagovat na měnící se poptávku a nabídku a významně tak poškodila slovenský průmysl.

V období červenec –prosinec 2008, kdy byl celosvětový hospodářský útlum nejsilnější, dosáhl propad průmyslové výroby na Slovensku 30 %, zatímco v České republice 15 %. Po roce, v červnu 2009 byla úroveň průmyslové výroby na Slovensku stále o 23 % nižší oproti stavu o rok dříve, zatímco v České republice o 13 %. Slovenská nezaměstnanost se na konci roku 2009 vyšplhala na 13,7 %, zatímco v České republice dosáhla 8%. Za takto rozdílný vývoj může euro.

Obrázek 1: Index průmyslové výroby v ČR a na Slovensku (VII2008=1)

 

V období nejhlubšího dopadu hospodářské recese (červenec-prosinec 2008) oslabila česká měna z 24 na 28 korun za euro. Ve stejném období Rada ministrů EU rozhodla o definitivním zafixování slovenské koruny na hodnotě 30,126 slovenské koruny za euro a kurz už se nemohl nikam hýbat. Od ledna 2009 slovenská koruna zmizela úplně.

Obrázek 2: Kurz české a slovenské koruny k euru

Pokles hodnoty české měny v období červenec-prosinec 2008 byl důsledkem mj. propadu českého exportu v důsledku snížené poptávky po českém zboží ze strany zahraničních odběratelů. Samotný pokles hodnoty měny však záhy pomohl exportujícím firmám. Naproti tomu, slovenská koruna už se hýbat nemohla, takže pokles odbytu slovenských firem v zahraničí vedl jen ke snížení domácí peněžní zásoby a k rekordně nízké míře inflace. Nižší tržby z exportu nijak nemohly pohnout s kurzem.

Názorný příklad

Názorně si to můžeme ilustrovat na příkladu. Představme si českého a slovenského výrobce automobilů, kteří prodávají v polovině roku 2008 podobné auto v Německu v hodnotě 12 500 eur, což je 300 000 Kč při kurzu 24 Kč za euro, resp. 376 575 Sk při kurzu 30,126 Sk za euro.

Na konci roku došlo ke znehodnocení české koruny na 28 Kč za euro. Slovenská koruna byla pevně zafixovaná na euro a zůstala na hodnotě 30,126 Sk za euro. Český výrobce mohl v Německu zlevnit na 11 500 eur, a přesto jeho korunová tržba činila více než před půlrokem. Kdyby zlevnil slovenský výrobce, klesla by mu korunová tržba. Český výrobce tak mohl získat nové zákazníky na úkor slovenského výrobce. Slovenský výroba proto klesla během recese hlouběji než česká.

 

 

2008

2009

2008

2009

CZK 300 000

CZK 310 500

SKK 376 575

SKK 376 575

EUR 12 500

EUR 11 500

EUR 12 500

EUR 12 500

Slováci se z hospodářské recese pomalu dostávají.  Zavedení eura se ale v prvním roce zapsalo hlubším hospodářským propadem a vyšším růstem nezaměstnanosti, než jaký mohl být bez zavedení eura.

Ve velmi tíživé situaci dosud zůstávají Řekové. Řecko se topí v dluhové pasti a škemrá u ostatních států o půjčky. Kdyby Řekové dosud měli svoji národní měnu, ta by dávno devalvovala. Řecko by se stalo atraktivní destinací pro turisty, řečtí exportéři by mohli dobýt nové trhy a Řecko by se stalo levné pro investory. Nic z toho není možné. Řekové jsou ve svěrací kazajce eura a kurz mezi jejich a německou ekonomikou je zabetonovaný na úrovni 1:1.

Závěr

Vzpomínám si na rok 1992, kdy Slováci oprávněně žehrali na československou korunu – byla příliš silná a poškozovala tak slovenský export už tak postižený politickým tlakem na útlum zbrojní výroby a rozkladem trhů RVHP. Jakoby loni Slováci zapomněli, že „money matters“ a nechali se svázat eurem. Zatímco celou zimu 2008 zely Tatry prázdnotou, protože byly pro Poláky najednou drahé (zlotý oslabil), Slováci jezdili masově za nákupy do České republiky a Maďarska. Nyní se Slováci z propadu pomalu dostávají. Zažili sice hlubší propad než Češi a mají vyšší nezaměstnanost, ale dostávají se z toho. První rok s eurem jakž takž přežili.

Hůř jsou na tom Řekové – ti jsou eurem doslova dušeni.

Češi by měli být rádi, že se nezachovali jako eurohujeři a zachovali si korunu. Měli by si ji zachovat i nadále.

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů. Vyšlo na blogu ihned.

reklama
1663 čtenářů | 34 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(em, 29.3.2010 8:05:52)
Odpovědět
ja nie som nijaky eurohujer skor naopak, urcite to malo aj svoje minusy ale toto co tu tvrdite je totalna jednostranna demagogia, sudny citatel ak chce na to prijde aj sam.
A proč to není hlasitěji řečeno ?
(Brabec, 29.3.2010 8:06:51)
Odpovědět
ČSSD i ODS slibují Euro !!!
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Dan, 29.3.2010 9:17:48)
Odpovědět
Slovensko rostlo před krizí mnohem rychleji než česko, proto zaznamenalo i vyšší pokles, narozdíl od česka s korunou však nepropadlo do recese, česko ano a dříve, rychleji a snadněji se z krize dostalo.

Demagogický Machův článek byl na odborných servrech rozmetán diskutícími ekonomy na kusy, už se k němu nebudu vracet.

čtu nyní důležité info z USA:
27 států americké unie má nezaměstnanost vyšší než 12%

v Michiganu, kde však klesla již pátý měsíc v řadě ze 14,3 procenta na 14,1 procenta

pokles amerického průmyslu je výazně vyšší nežli evropského, např automobilový průmysl, který zaznamenal loni v USA poklees 30% klesl v EU o 20% a v Německu pouze o 10%

ukazuje se, že evropský průmysl se vypořádal s krizí díky lepší konkurenceschopnosti mnohem lépe nežli americký..


euro ustálo cílený útok spekulantů, stabilizovalo se a nenaplnily se tak předpovědi čelých amerických analitiků o jeho pádu..
ukazuj se že američtí ekonomové nerozumí evropskému trhu a nechápou ho, jejich předpovědi se již léta naprosto míjejí s realitou podobně jako Machovi katastrofické scénáře..

Na závěr bych chtěl uvést že 63% slovenských podnikatelů je spokojeno se zavedením eura, euro se osvědčilo slovensá ekonomika je dynamičtější než česká a rychleji utekla krizi..
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(jj, 29.3.2010 17:47:21)
Odpovědět
"Slovensko rostlo před krizí mnohem rychleji než česko, proto zaznamenalo i vyšší pokles,"

- hned první větou jste dokonale odhalil vaše znalosti zákonitostí ekonomie... na úrovni zvláštní školy či studenta nějaké VŠ "humanistického zaměření"
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Dan, 29.3.2010 19:13:49)
Odpovědět
Samozřejmě, naprosto stejné pravidlo platilo i u všech dalších propadlíků, zářným příkladem jsou Pobaltské republiky, kde byl dokonce nějakou dobu dvouciferný růst HDP, loni však idvouciferný pokles, země s nejrychlejším růstem z EU15 Irska, zaznamenalo taktéž největší procentuelní propad.

Rusko šlo z 8%+ na 8%-, a tak dále.

Podle tz. Gauviho teorie je ideální růst u vyspělé ekonomiky kolem 2%, vyšší růst sebou mimo inflace a rizika přehřátí nese i rizika většího pádu, jéjé zbabělče.

Ještě něco ?

Jenom tak pro zajímavost, víš vůbec kdo a odkud byl Gauvii ??

Vsadím sse že víš ty euroskeptická nulo kulový.. schválně..
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Dan, 29.3.2010 19:14:05)
Odpovědět
Samozřejmě, naprosto stejné pravidlo platilo i u všech dalších propadlíků, zářným příkladem jsou Pobaltské republiky, kde byl dokonce nějakou dobu dvouciferný růst HDP, loni však idvouciferný pokles, země s nejrychlejším růstem z EU15 Irska, zaznamenalo taktéž největší procentuelní propad.

Rusko šlo z 8%+ na 8%-, a tak dále.

Podle tz. Gauviho teorie je ideální růst u vyspělé ekonomiky kolem 2%, vyšší růst sebou mimo inflace a rizika přehřátí nese i rizika většího pádu, jéjé zbabělče.

Ještě něco ?

Jenom tak pro zajímavost, víš vůbec kdo a odkud byl Gauvii ??

Vsadím sse že víš ty euroskeptická nulo kulový.. schválně..

Ty budeš stejná kapacita jako podvoi
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 30.3.2010 16:54:42)
Odpovědět
Jaké je logické vysvětlení teze "čím vyšší růst, tím hlubší pokles"? Já tomu také nerozumím.

A zase dokolečka dokola... Pobaltí má měny fixovány na euro, to de facto samostatné měny nemá. Podle posledních informací je pokles CZ HDP za 2009 ve výši -4,1 %, slovenský o -4,7 %.

Jediný stát EU, který v loňském roce neklesal, ale rostl, bylo Polsko s vlastní měnou. Snad proto MMF pochválil Poláky za oddálení přijetí eura.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Dan, 30.3.2010 23:32:39)
Odpovědět
Pro všechny tyto státy platí G. teorie, byly to přehřáté ekonomiky, rostly až 3x vyšším tempem než česká republika, už jsem to tu vysvětloval, nebudu vám dávat hodiny zadarmo :-))

A mimochodem, MMF vydal varování před chováním koruny, která paradoxně posilovala v době poklesu HDP, což je katastrofální jev.

Podle Gera Nylsena z MMF hrozí destabilizace středoevropského trhu neboť silná koruna způsobuje výrazné problémy českým exportérům.
Na toto upozorňovali nedávno ti "hoši z VW" :-))

Ten stejný člověk varoval Kalouska před jeho přehnaným optimismem, když odhadoval zcela mylně náš pokled růstu na -1,5% a ono je z toho -4,1 :-)

Polský trh je velký a do značné míry soběstačný, nepotřebuje tak velký export jako my, proto odolal krizi nejlépe, je to jediný velký nesaturovaný trh ve východní EU.

Navíc stav veřejných financí Polska ani neumožňoval přijetí eura, takže euro není pro polsko ani zdaleka takovým přínosem jako pro česko a slovensko, čili silné exportéry závislé na eurozoně.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 31.3.2010 10:10:14)
Odpovědět
Jé, Vy jste si zas přečetl o nějaké Gauviho teorii, to to zas cpete všude :-))… No, já tu teorii neznám, ovšem z toho, co píšete, mi připadá podivná. Pro limity růstu beru hranice produkčních možností, přirozenou míru inflace, ale plácnout něco o 2 % pro vyspělé ekonomiky, to by chtělo definici „vyspělé ekonomiky,“ abychom se dostali k těm starým dobrým hranicím produkčních možností. Ale tipuji, že to tak pan Gauvi(?) myslel.

Nuže, Slovensko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, ty všechny podle Vás patří do kategorie „vyspělá ekonomika“? BTW, řekl bych, že úroveň jejich HDP na hlavu se docela liší (nejsem si jist). Nicméně, ani tato údajná teorie mi neodpovídá na otázku, proč by mělo platit, že čím vyšší růst, tím hlubší pokles. Ano, mohla klesnout míra růstu, ale ne v oné nepřímé úměře, ne? ;-)

Chování Kč mi také radost nedělá, ale to je, řekl bych, přeci jenom trochu jiné téma. Souhlasím s rolí exportu v Polsku vs. Česku a Slovensku. Takže přijetím eura by se pro nás změnilo oproti momentálně relativně silné Kč co? Bylo by euro, podle Vás, přijato v silném kurzu ke Kč? Asi ne, viďte. I to by znamenalo riziko – kdybychom neměli Kč, ale euro, fixované jako silné vůči Kč, co by se asi dělo při ekonomickém růstu ČR, který by měl být vyšší, než např. v SRN, protože jsme stále s úrovní HDP pozadu? Nebyl by náhodou jediným možným kanálem inflační nárůst? Jinými slovy, Kč by asi nebyla fixována při přijetí eura na příliš slabé úrovni, takže by si exportéři proti silné Kč nyní stejně asi moc nepomohli, co ;-)? Kč na začátku krize oslabovala, tím exportům pomohla. Nyní posiluje, nicméně může opět oslabit. V případě eura by ani na začátku kurzové zvýhodnění exportérů nenastalo a nyní by neměli ani šanci na budoucí oslabení.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Peter, 29.3.2010 10:15:54)
Odpovědět
Zase strašenie eurom?
Ak chcete byť spravodliví, tak si vezmite obdobie fungovania slovenskej koruny, volatilita, nestabilita pri výmenných kurzoch, jednoznačne mena na h.o.v.n.o.
Čo sa týka nezamestnanosti, tak v období rokoch 2000 - 2001 bola na úrovni 25 % (vtedy sme mali tú slávnu korunu) a Slovensko prežívalo strašnú krízu, ktorú muselo riešiť tak, že 175 000 ľudí odišlo do zahraničia a tam pracovalo.
Ale pre Vás je samozrejme euro vždy niečo negatívne, tak ho budete ohovárať.
Malé porovnanie:
Nezamestnanosť na Slovensku so slovenskou korunou: 25 %
Nezamestnanosť na Slovensku s eurom: 12%
Už nikdy viac koruna a VIVAT EURO
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Tobiáš, 29.3.2010 11:13:56)
Odpovědět
Vaši podnikatelé a vývozci se už dočkali, mi tu pod korunou trpíme dál, kvůli všeobecně rozšířeným euroskeptickým názorům blázna Klause..

ale věřím že po volbách se snad s pomocí TOP09 a vv přijme euro dříve než plánovali Topolánkovci..
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 30.3.2010 16:36:20)
Odpovědět
Jak můžete být tak demagogický, abyste srovnával nezaměstnanost z období do roku 2001 s nezaměstnaností roku 2009 (s eurem)? To si snad děláte srandu...? Proč nenapíšete o poklesu nezaměstnanosti ve slovenské ekonomice před přijetím eura? Poklesla nezaměstnanost PO přijetí eura, nebo již před tím, co?

Jinak, "nestabilita"... Flexibilita je nestabilita, flexibilita je trh. Je cílem politiky stabilita (tu lze dosáhnout například zplynováním veškerého obyvatelstva, ekonomika je pak nejstabilnější - stále na nule), nebo ekonomický výkon? Já sazím na to druhé.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Dan, 30.3.2010 23:18:33)
Odpovědět
Pokles nezaměstnanosti na slovensku samozřejmě souvisí s masivním přílivem investic a ten zase s přijetím eura, k tomu se s předstihem směřovalo, byly stabilizovány veřejné finance, přešlo se na zvláštní režim..atd to vy všechno dobře víte a jako demagog reagujete vy..

čili ne dnem přijetí eura, ale dnem o tomto rozhodnutí a cílenými a pevnými kroky přitékaly do chudého slovenska investice a ty za eurem jdou, s tím se netají ani celá řada tam fungujících investorů, že šly do nejlevnější země eurozony..

Od přípravy průmyslových zon po rozběhnutí továren mnohdy trvají ne měsíce ale klidně i 2-3 roky.

Jste demagog, který se hádá se slováky o kladném vlivu eura na ně :-))

Nechcete ještě začít přesvědčovat mě, ať odejdu z práce, že na ní prodělávám :-)))
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 31.3.2010 10:21:11)
Odpovědět
Chápu, že obhajujete svého demagoga, ale podívejte se na strukturu jeho textu. Srovnává nezaměstnanost v letech 2000 - 2001, před ek. reformami, s nezaměstnaností v roce 2009, přičemž výslovně uvádí Sk a v euro s naznačením, že "díky Sk byla nezaměstnanost 25 % a díky € je teď nižší." To neokecáte, Dane, to je taková demagogie, které byste (možná) nebyl schopen ani Vy (i když Vám nechci křivdit).

Do investičně nesaturované postkomunistické Evropy se investovalo přirozeně, bez ohledu na přijetí/nepřijetí eura. Jestli někde mohlo mít očekávané přijetí eura určitou váhu v rozhodování nebudu hodnotit. Ale spíš jsem v minulosti uznával příliv investic díky vstupu do EU (to uznávám, protže, jak jsem již před lety napsal, investoři upřednostňují jistotu nekomfortu před nejistotou s možností komfortu). Radši koupí rybu, o které vědí, že smrdí, ale vědí také jak smrdí, než rybu, která může být čerstvá, ale může také smrdět ještě více. Proto by některé investice byly na delší dobu, než by investoři danou oblast mimo EU poznali jako stabilní.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Alois, 29.3.2010 11:41:43)
Odpovědět
Zajímalo by mě proč graf končí v létě, a není tam podzim a zima, kdy na konci roku už slovensko bylo stabilizované a česko s korunou stále klesalo...



.. to se asi panu Machovi už nehodilo do krámu co... ale jak pak chcete aby vás někdo bral vážně ?

To je článek straně napsaný na zakázku jako propaganda.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Laco, 29.3.2010 14:01:42)
Odpovědět
Nič, len česká závisť. Rozdelenie Česko - Slovenska najrozumnejší krok Slovákov posledných desaťročí.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(JJJ, 29.3.2010 15:22:18)
Odpovědět
Laco.Další magor jako Slota.Co vám máme závidět?Ty cikány?Nic jiného nemáte.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Euroskeptik, 29.3.2010 15:57:50)
Odpovědět
Zrovna jsem se vrátil ze Slovenska,a na zavedení eura jsem tam neslyšel jedinou kritiku. Propad Slovenska nelze srovnávat s ČR, procenta nezaměstnaných už vůbec ne. Článek je pravděpodobně pouze účelová kombinace pro přikrášlení vlastní tíživé situace. Už to že na slovensku splnili parametry EU pro zavedení eura o něčem vypovídá. A my ty parametry nesplníme ani za další 3-5 let.
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 30.3.2010 16:58:38)
Odpovědět
Proč ten propad nelze srovnávat s ČR? Vždyť je podobný - ČR o -4,1 %, Slováci o -4,7 %...

Hned na začátku roku se začali sypat na slovenské občany výroky typu: "Euro přijímáme v nejlepší možnou dobu!" Jakoby se snad báli ti, kdo do přijetí eura investovali příliš velký odborný a politický kapitál... Co myslíte, podle čeho se tvoří názory běžných lidí na ekonomická témata? Z nezávislých studií nebo z masmédií?
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Peter, 29.3.2010 17:38:28)
Odpovědět
Ekonomika sa zlepšuje a cigáni pôjdu do ČR, je im tam lepšie, majú tam multikulutúrnu ochranu - Kocáb, Lejla, Džamila, Uhl et. al.
A na rozdiel od Slovenska tam nie je "dyškriminácija" a "rasýzmús" (v preklade v ČR sú vyššie dávky ako v SR) A ak sa aspoň 300 000 cigánov presťahuje k vám, tak vám ani tá Fajmonom ospevovaná koruna nepomôže (ale Kocáb sa z ich príchodu poteší).
P.S. medzi rokmi 2000 - 2003 sa do ČR zo SR presťahovalo 10000 cigánov, tend je pozitívny, sú to občania EÚ a majú právo na české dávky.
Re: česká závist
(Anonym, 29.3.2010 15:55:51)
Odpovědět
Nic vám nezávidím. Naopak, přeju vám všechno nejlepší. Vy máte co jste chtěli a je to tak správně. A my zase máme od vás pokoj. Takže všechno dobře dopadlo a vše je v nejlepším pořádku :)
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(Moravák, 29.3.2010 17:14:04)
Odpovědět
Laco máš naprostou pravdu, také bysme se chceli zbavit práglu, šmejdů, nemakačenků cajzlovskéch a valit nahoru jako vy, ale jak nato...

To bylo z prahy kecá jak slovesnko samo pojde a dneska ?

škoda mluvit..
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(valach, 29.3.2010 17:11:26)
Odpovědět
Byl bych pro vystoupení z EU. Vždyť ve vedení je to tam samej bolševik a socan. Utěrky se do takového ráje přímo hrnou. Za chvíli nebude z čeho mlýt a po ulicích se bude ozývat jen vytí meluzína. Občas to bouchne někde v metru. Pitomí politici a politologové o všem mluví rozvláčně a ze široka. Nikdo však neřekne po pravdě: "Islám je hnus a svinstvo!"
Re: Euro přidusilo slovenskou ekonomiku
(FrogTak, 29.3.2010 17:16:21)
Odpovědět
tak si vystup a nevotravuj nás s tím !!

Nikdo tu natebe není zvědavej, a nastup si s Klausem rovnou do vlku stanice sibiř, do jeho rodné domoviny..
Jó, správně
(jyrka, 29.3.2010 17:49:31)
Odpovědět
takle ňák se na ně musí, na fašysty
Je mi jasné jak si to představujete:

EU vydá rezoluci s datem, odkdy má být to správné počasí, potom další rezoluci od kterého data budeme šťastni a zdrávi, potom si rozdáme 14 platy a důchody, které nám EU pošle darem, a potom si zajdeme do mešity, odkud se na nás povalí evropská forma islámu s lidskou tváří. Komu se to nebude líbit (xenofobové, homofobové, každý s holou hlavou, a koneckonců proč ne každý pravičák) ten dostane do rodiny "studenty" z bratrských rozvojových zemí nebo člena nějaké naší, již zdomácnělé, menšiny. Potom se to všichni oslaví na nějakém pěkném rautu - společně s odborníky-osmašedesátníky, dále se zkušenými dvacetiletými ekonomy a hlavně novináři - nositely pokroku, ti to správně napíšou. Kolem ještě budu pobíhat tzv. vědci (o těch často čteme na internetu, na co všechno nepřijdou). Nad tím vším bude svým bdícím okem dohlížet internetová, dopravní, mravnostní a bůhvíjakáještě policie a moudrou hlavou bude moudře kývat nějaký pozvaný místodržící €komisař.

A dobře vám tak vy tupý očipovaný ovce
No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(ViktorN, 29.3.2010 18:49:33)
Odpovědět
http://ekonomika.idnes.cz/mmf-odklad-eura-pomohl-polsku-vyhnout-se-krizi-fln-/eko-zahranicni.asp?c=A100329_100300_eko-zahranicni_fih

„Polsko udělalo dobře, že odsunulo vstup do eurozóny. Zemi se tak částečně podařilo vyhnout dopadům finanční krize. Řekl to šéf Mezinárodního měnového fondu Dominique Strauss-Kahn v rozhovoru pro polský list Gazeta Wyborcza…

…Naproti tomu Slovensko, které na počátku loňského roku kvůli zavedení eura ztratilo možnost kurzové adaptace, utrpělo loni propad hrubého domácího produktu o 4,7 procenta. Byl to hlubší pokles než u české ekonomiky, která loni ztratila 4,1 procenta. Podle českého ministra financí Eduarda Janoty je nejbližším možným termínem přijetí eura v Česku rok 2015.“
Re: No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(Dan, 29.3.2010 19:21:39)
Odpovědět
Slovensko měla až 2y vyšší růst HDP než česko, mělo i o něco nižší propad pod nulu, nepatrně, ale česko upadlo do recese, slovensko ne a 4q 2009 už mělo slovensko mnohem lepší skore než českjo, v listopadu již nepatrně rostlo, česko stále v propadu.

Ukázalo se, že slovenská ekonomika se dříve dostala z recese.

Co se polska týká, jedná se o velkou zemi cca španělský trh kolem 38 miliony lidí s velkým vnitřním trhem, která není tolik závislá na exportu jako my a slováci, polsko jako jediné přečkalo krizi bez poklesu HDP, naproti tomu nejhůře dopadly Island, Madarsko, řecko a pobaltské republiky.

Irsko je stabilizované a portugalsko už je natom lépe než řecko.
Re: No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(Jiří Zahrádka, 30.3.2010 17:03:29)
Odpovědět
:-)) Slovensko padalo podle všeho hlouběji než my, a to navíc mělo vyšší růst, takže změna mezi rokem 2008 a 2009 je hlubší, ale Dan si vždycky vyšťourá nějaký "argument." A tak teď opakuje mantru o recesi... "Recese" jako pokles ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích je je terminus technicus. Ale faktem je, že podle dostupných dat Slováci spadli v loňském roce prostě hlouběji, než my, a myslím, že průběh čtvrtletí je pro tento fakt zcela irelevantní ;-).
Re: No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(Dan, 30.3.2010 23:09:05)
Odpovědět
recese není jenom terminus technikus, je to negativní poklesový trend, který byl stanoven angličanem Nielim coby varovný signál před hlubšími propady, tuším v 60. ltetch..

Proč mě vtahujete zpátky do debaty, myslel jsem že jsem se na něčem dohodli na vaše přání, vy jste demagog i v dohodách :-)

Terie pokles- pád platí u tz. přehřátých ekonomik kde tempro růstu neodpovídá ostatním faktorům, stanovil ho brtský ekonom indického původu, matematik.. atd. viz. můj článek nahoře..

Vy jste tady e bankonomickýchda analfabetů a někteří jako Mach či zahrádka si říkají ekonomové :-))


Ano, Slovensko prudce rostlo a ten pád odpovídal G. teorii, ne však u česka kde pád pod nulu byl větší než růst HDP nad osou.. to užse pouštíme do debaty pro veřejnost nesrozumitelné, těm se vyhýbám.. nikomu to nic nedá, podsatné je že

slovensko neupadlo do recese, jako česko a podle všech odhadů už roste zatímco my stagnujeme, v posledním bylo stabilizováno my klesali kolem -1,7%.

Zdá se, že slovenská ekonomika se dostala z krize rychleji než česká, ale počkejme si na revidované výsledky v dubnu.


Za vaše neznalosti bych vás okamžitě u nás vyhodil Jiří Zahrádko, vy jste ekonom na baterky z čech a Mach nepovedený učen marxistického plánovače Klause.
Re: No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(Jiří Zahrádka, 31.3.2010 10:33:39)
Odpovědět
Já si „ekonom“ neříkám, já na to mám myslím někde zaštrachanej papír :-))!

Dohodu jsem s Vámi žádnou neuzavřel. Lžete, nebo se mýlíte. Vy, když jsem Vás vyvedl tuším z nějakého omylu, hodil jste zpátečku, a že prý s tím nemáte problém, že jen reagujete na naše demagogie atd. Já nenapsal, že Vás nebudu vtahovat do debaty. Jak byste asi reagoval Vy na mém místě, kdybyste byl nespravedlivě obviněn mnou, co…?

Co říká ta Gauviho teorie o úměře mezi růstem a poklesem???

Negativní poklesový trend je snad jasný, když se jedná o dvě období (tedy dvě hodnoty v čase) :-))?! Co jste tím chtěl říct?

Chcete případnou rychlost obratu vývoje HDP připsat euru? Jak? Popište to, dodejte argumenty. Státy bez eura v minulosti rychleji rostly a měly nižší inflaci. Nynější pokles je mírněn vlastní měnou, což už kromě Evropské banky pro obnovu a rozvoj říká i Mezinárodní měnový fond. Tak se s námi se všemi demagogy (euroskeptiky, hlavním ekonomem EBRD, MMF…) utkejte.

Ještě že byste mě aspoň vyhodil, když už bych udělal tu chybu, že bych k Vám nastoupil :-))
Re: No, že dokonce i tradičně eurofilní iHeute píše v podobném duchu…
(Dan, 30.3.2010 8:46:53)
Odpovědět
Belka (MMF): Posilování středoevropských měn může ohrozit růst v regionu. Fiskální politika musí být disciplinovaná, interce CB jen pomocí "poslední instance" (Bloomberg)


To je ta pomoc koruny v krizi :-))

Jestli se potvrdí odhady, že slovensko už roste a my ne, jsem moc zvědaví jak se z toho euroskeptik Mach zase vylže..
40 % němců nechce euro !!
(richard, 30.3.2010 17:58:09)
Odpovědět
Už 40 procent Němců si myslí, že bez eura by bylo lépe
Martin Novák12:35 | 22.3.2010mantisknidiskutujpošlisdílej

* Jagg.cz Jagg.cz
* Linkuj.cz Linkuj.cz
* vybrali.sme.sk vybrali.sme.sk
*
* Facebook Facebook
* MySpace MySpace
* Google Google
*
* Delicious Delicious
* Digg Digg
* Reddit Reddit
*

× zavřít
Řecko banka

Budova řecké centrální banky.Autor: Reutersvětší obrázek »

Berlín - Evropská unie by měla ve čtvrtek a v pátek na summitu v Bruselu konečně rozhodnout, jestli pomůže zruinovanému Řecku a postaví jeho ekonomiku zpět na nohy.

Už dlouho ale nebyla Evropa tak rozdělená jako nyní. Německo a Velká Británie odmítají vyprostit balkánskou zemi z krize posláním peněz, naopak Itálie a předseda Evropská komise José Barroso jsou pro.

Průzkum časopisu Financial Times ukázal, že tentokrát si Němci skutečně pořádně dupli a žádají po kancléřce Angele Merkelové neústupnost. Přes dvě třetiny Němců je proti pomoci, pro jen pětina.

Čtěte více

* Evropa si hospodářsky příliš věří, varuje Brusel
* Řecko, Španělsko, Británie? Bruselu vadí britské dluhy



Na 76 procent lidí uvedlo, že německá vláda by v žádném případě neměla ručit za splacení dluhů jiných členských států Evropské unie.
Barroso EU Rubikova kostka

Barroso se dostal so sporu s Angelou Merkelovou.Autor: Reutersvětší obrázek »

Ve Velké Británii, Francii, Španělsku a Itálii tak velký odpor k pomoci Řekům není. V žádné z těchto zemí ale není pro společnou záchranu Řecka většina lidí.

Podle deníku Financial Times Merkelová pojede na čtvrteční summit s tím, že Atény žádné peníze nepotřebují. "Nemyslím, že Řecko teď potřebuje peníze a řecká vláda o ně ani oficiálně nepožádala. Nechceme vyvolávat na trzích falešná očekávání," řekla kancléřka o víkendu v rozhlasovém rozhovoru.

Průzkum také odhalil, že stále více Němců pochybuje o smyslu eurozóny a přijetí jednotné evropské měny. 40 procent dotázaných odpovědělo, že Německo by na tom bylo lépe, kdyby v eurozóně nebylo.

Zóna má nyní šestnáct členů, německá ekonomika je z nich největší.
Řecko premiér Papandreu

Řecký premiér Jorgos Papandreu. EU ho tlačí k šetření, ale doma lidé protestují a stávkují.Autor: Reutersvětší obrázek »

Na pomoc Řecku naléhají italský premiér Silvio Berlusconi a předseda Evropské komise José Barroso.

"Zajistit stabilitu eurozóny je v německém zájmu. Věřím, že vláda k řešení krize přistoupí konstruktivně," řekl Barroso v rozhovoru pro německý hospodářský deník Handelsblatt.

K přehodnocení odmítavého postoje Berlín v minulém týdnu vyzvala i francouzská ministryně financí Christiane Lagardeová.

Řekům je v prvé řadě vyčítáno, že léta udávali Evropě o své ekonomice nesprávné údaje a až teď vyšla najevo nelichotivá pravda. Řecký deficit loni činil 12,7 procenta hrubého domácího produktu, přitom povolený limit uvnitř EU jsou pouhá tři procenta.

Pokud se Atény nedočkají pomoci z eurozóny, možná se obrátí na Mezinárodní měnový fond.
Polsku pomohlo, že nemá euro
(richard, 30.3.2010 18:07:18)
Odpovědět
MMF: Odklad eura pomohl Polsku vyhnout se krizi
velikost textu:
29. března 2010 10:03
Polsko udělalo dobře, že odsunulo vstup do eurozóny. Zemi se tak částečně podařilo vyhnout dopadům finanční krize. Řekl to šéf Mezinárodního měnového fondu Dominique Strauss-Kahn v rozhovoru pro polský list Gazeta Wyborcza.