reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií

Autor: odjinud | Publikováno: 6.4.2010 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Při studiu jste začal vydávat časopis Laissez Faire, který vychází s roční přestávkou dodnes. Co Vás k tomu vedlo?

Ve škole jsem v roce 1995 začal pod hlavičkou studentské organizace Mladí konzervativci organizovat semináře „Ekonomického klubu“ a vydávat časopis „Pravý úhel“, který přinášel články obhajující svobodný trh. Když jsem ztratil v roce 1997 na toto sdružení vliv, založil jsem časopis Laissez faire. Prostě mě ekonomie a obhajoba svobody bavila.

Byl jste poradcem pana Václava Klause. Jak jste se dostal do poradního týmu prezidenta republiky? Proč jste se poté rozhodl přejít přímo do politiky?

Václav Klaus byl jedním z prvních předplatitelů časopisu Laissez Faire a požádal mě, abych vedl jeho nově založené Centrum pro ekonomiku a politiku. Později, když se Klaus stal prezidentem, pracoval jsem – vedle CEPu – na částečný úvazek jako jeho poradce. Nebylo to nic abstraktního. Analyzoval jsem zákony, které mu šly k podpisu a dával doporučení podepsat/vrátit sněmovně. Klaus měl kolem sebe asi sedm takovýchto poradců. Ta práce se dobře dala skloubit s řízením CEPu – protože studium všech těch přerozdělovacích a regulačních zákonů bylo inspirací pro semináře a články. Upřímně mě štvaly všechny ty zbytečné regulace, neefektivní daně a přerozdělování peněz skrze přebujelou byrokracii. Neviděl jsem už stranu, která by to viděla stejně, proto jsem se rozhodl založit Stranu svobodných občanů – nebo spíš stranu občanů, kteří chtějí být svobodní.

Byl jste dlouholetým členem ODS, co se Vám tam nelíbilo a proč jste se rozhodl k založení vlastní strany? Pokud vím, bylo to rozhodnutí poměrně impulzivní.

Vstoupil jsem do ODS v roce 1997. Tehdy preference ODS spadly pod deset procent a voliči vynesli do politiky Unii svobody. ODS byla hodně oslabená, ale odhodlaná hájit svobodu proti regulacím. Byl jsem jen řadovým členem v Praze na Smíchově, kde bydlím, pořádal jsem pro místní členy besedy s různými ekonomy. Situace se ale za deset let hodně změnila. Moc nad smíchovskou ODS uchopil pan Jančík a celostátní ODS začal pan Topolánek s panem Dalíkem odvádět od obhajoby myšlenek svobody k politickému oportunismu.  Vystoupil jsem v roce 2007 v reakci na politickou dohodu Béma, Jančíka a Laudáta, která Jančíkovi zaručila post starosty.

Svobodní jsou liberální pravicovou euroskeptickou stranou. Můžete říct hlavní body programu a co vám na EU tolik vadí?

Hájíme svobodu volby proti přerozdělování a regulacím. Dnes velká část zákazů a regulací pochází z EU, přitom jako voliči na jejich přijetí nebo nepřijetí nemáme prakticky žádný vliv. Řekl bych, že mi na EU vadí asi to stejné co většině lidí – zbytečné zákazy a nařízení. Jeden příklad z mnoha – směrnice EU, které zdražují elektřinu a benzín, jen pro to, že si zájmové skupiny prosadily za hranice rozumu jdoucí podporu solárních elektráren nebo biopaliv.

Přišlo Vám líto, že jednou z věcí, které jste se musel vzdát před založením Svobodných byl post ředitele CEPu? (Centrum pro ekonomiku a politiku)

Na podzim 2008 jsem přišel za Václavem Klausem a oznámil jsem mu, že chystám založení politické strany a žádám ho o ukončení pracovní smlouvy v CEPu. Ale i kdybych se nerozhodl založit politickou stranu, stejně bych odešel. Pracoval jsem v CEPu už deset let. Je to přeci jen dlouhá doba.

Nyní jste tedy předsedou nově vzniklé Strany svobodných občanů. Jak se zpětně díváte na založení vlastní strany? Jste se současnou situací spokojen? Změnil byste dnes nějaký postup při samotném vzniku strany? Myslím, že se Vám povedlo ustanovit krajské orgány v rekordně krátkém čase.

Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií, prošli jsme si prvním politickým testem – volbami do Evropského parlamentu. Jsem si vědom toho, že bez finanční podpory velkých zájmových skupin není možné krátkodobě zajistit masivní politickou reklamu a podporu médií. Není to nic, co bych dopředu nevěděl. Máme v plánu pokračovat stejnou cestou. Nemůžeme si koupit ani tisíc billboardů ani pozornost médií, ale věříme, že dlouhodobou obhajobou politických principů, které nikdo jiný nehájí, jednou získáme politickou podporu, která nám umožní ovlivňovat zákony.

Pokud vím, narážíte často na ignoraci médií, přes to, že některé Vaše akce byly zajímavé. Z posledních to bylo přivítání prezidenta EU na Hradě, z nejzajímavějších a společensky nejbližších zase rozdávání žárovek. Pro tomu tak je?

Rozdávání „ilegálních žárovek“ jsme naplánovali na 1. záři 2009, což byl pro nás start volební kampaně a současně den, kdy vstoupil v platnost tento absurdní bruselský zákaz. Věřil jsem, že média budou referovat o tomto zákazu a že by současně mohla zmínit i politickou zajímavost – rozdávání zakázaných žárovek jako symbolu zbytečných regulací. Ten den však Ústavní soud vyhověl stížnosti poslance Melčáka, která vedla ke zrušení voleb. Tato událost samozřejmě mediálně přebila rozdávání žárovek. Média zveme na naše akce, posíláme jim denně formou tiskových zpráv naše stanoviska. Faktem je, že média je většinou ignorují.

Jak to vidíte dál? Ve volbách do EP jste měli zhruba 1,3%, jaké šance myslíte, že máte v jarních volbách? A s jakým výsledkem ještě „půjdete dál“?

Pro nás výsledek nad 1% znamenal nárok na 30 korun za hlas ze státního rozpočtu. Získali jsme tak milion korun na kampaň pro další volby. Sice jsme část promarnili na zrušené volby, ale zas jsme vybrali členské příspěvky na nový rok. Chystáme se tedy na květnové volby a utratíme opět zhruba milion korun. Kampaň zahájíme na začátku května. Potřebovali bychom získat alespoň 1,5% hlasů, to je hranice pro státní příspěvek. Pomohlo by nám to v našem dlouhodobém úsilí

Mimo vedení strany píšete pravidelně blogy a stále vydáváte Laissez- faire. Prý připravujete nějakou knihu, o čem bude pojednávat?

Ta kniha bude o krizi naší demokracie. Vláda předkládá do sněmovny stále častěji zákony, které musíme schválit pod hrozbou pokuty od EU. Vliv demokratických voleb na podobu těchto bruselských směrnic je minimální. Hlavní politické strany se proto prakticky neliší v obsahu politiky, kterou hájí a volby se zvrhávají jen v soutěž peněz. Voliči hlasují pro své politické strany jako by to byl souboj Sparta-Slavia. V chystané knížce ukážu, jak z této podivné situace – z této pochroumané demokracie – ven.  Popíšu, co by znamenalo pro Českou republiku, kdyby existovala vedle EU jako nezávislý stát, zapojený do evropského volného obchodu, ale vyvázaný z povinnosti přijímat evropská nařízení.

Vyšlo v magazínu studentů Vysoké školy ekonomické - Economix, březen 2010.

http://www.economix.cz/magazin/2010/2010-1.pdf

reklama
1508 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(pamětník, 6.4.2010 11:12:58)
Odpovědět
Autor a předseda strany má v mnohém pravdu,především v pohledu na EU,ale nevím,jestli naše případné vystoupení by neznamenalo i vracení vyčerpaných dotací a neodrazilo se na našem vývozu-exportu.Vyvážíme 80% průmyslové produkce,hlavně do Německa,Škodovku také vlastní Němci a to jsou zásadní ekonomické páky,které by určitě země s rozhodujícími hlasy v unii použili při hrozícím rozpadu.EU se stávajícími pravidly a čtyřiceti tisícovou armádou úředníků-byrokratů nemá výhledově dlouholetou perspektivu přežití,neboťˇse zabývají nepodstatnými záležitostmi a formou diktátu vnucují zemím nelogická omezení a nařízení,nebo účelová z pohledu velkých zemí.Vaše strana nikdy moc procent mít nebude a to pro fixaci na svou ikonu-Klause,nebotˇspousta občanů si jeho osobu spojuje z privatizaci,která znamenala začátek nevratného výprodeje republiky a beztrestného rozkrádání,díky úmyslně zrušeným zákonům a poskytováním mnohamilionových úvěrů na podvodné podnikatelské projekty,které opět Klaus omlouval jako neumyslné podnikání,které nevyšlo i v evidentních případech podvodů.A co fondy,kampeličky atd.,jaký byl nastavený právní rámec.Připomínám také několik pamětných Klausových výroků,že privatizace musí jít krok před zákony,špinavé peníze neexistují a potřebujeme více Kožených.A dnes tento člověk sedí na hradě a trousí své názory jako děd vševěd a chtěl by být uctíván jako super vlastenec.Vždytˇ tady byl celých dvacet let a ne jako řadový občan,tak se neměl starat o klima,ale o naše přístupové pomínky s výhledem a dopadem na ekonomiku i okleštění samostatnosti republiky a ne až dnes to realizovat přes Vás a Vaši stranu.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Milena, 9.4.2010 8:39:26)
Odpovědět
Mám dotaz, co je pravdy natom, že Petr Mach byl dlouholetým milence Václava Klause a jako takový byl dosazen bez praxe a zkušeností do čela jeho ústavu ??

O homosexualitě Václava Klause a jeho zástěrných okatých manévrech s letuškami už dnes myslím nikdo nepochybuje.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(hm, 6.4.2010 11:46:11)
Odpovědět
Snad SSO uspěje v tomto neokapitalismu blbců.Tady to je už na mašlu.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Jiří Zahrádka, 6.4.2010 12:37:38)
Odpovědět
No, chci SSO taky volit. Ale fakt je, že kampaň mají špatnou. Ne pro to, že nemají přístup do médií, ale proto, že mají - podle mě - příliš impotentní program. Snížení deficitů, dluhů, nebo i zvýšení maximální rychlosti na 160 km, to fakt nevoní originalitou. Liberální ekonomické teze má dnes kde kdo. SSO by se měla soustředit na konzervativní program boje s kriminalitou a všeobecným bordelem, který znamená svobodu pro pár grázlů a velkou nesvobodu pro zbytek národa. Obávám se, že SSO je kromě ekonomických témat stále v hradbách konvenčního, tedy impotentního myšlení velkých stran a velkých mediálních titulů. Myslím, že právě tady je velký potenciál, který SSO zatím, bohužel, nevyužívá. I když jejich program jsem si pročítal již před časem, kdo ví, třeba se něco změnilo...
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(PR, 6.4.2010 14:56:30)
Odpovědět
Petře Machu, najdete si již nejakýho muže (nejlépe Klause) a vystupte z EU. Koupím Vám lístek směr Praha - Užhorod. V Zakarpatí Vám bude líp, tam je rodná zem Vjačeslava Kikiněnka Pružinského.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Hugo, 6.4.2010 20:25:26)
Odpovědět
Ty v-o-l-e-.EU je předurčeno k rozpadu.Oháníš se Užhorodem,ale Brusel je to samé v modrém.Hospodárku nelze řešit od "zeleného stolu",rudých či modrých s hvězdičkami.:-))
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Felix, 6.4.2010 16:34:32)
Odpovědět
Nechtěl jsem k tomu mudrovat, ale při této příležitosti tedy dodávám, že důležité je dvojí: jednak mít program seřazený od podstatných věcí níž a za druhé, aby to voliči přijali. A potíž je v tom, že tyto dvě zásady jsou (pokud to podstatné nezazáří a neosloví, neoslní voliče) v rozporu. V této demokracii neznám řešení jiné, než oslnivě zazářit konservativním programem. Snad je to s Boží pomocí možné.
Ale proč sem píšu: Mně připadá SSO jako Tea Parties. Někteří k nim vzhlížejí s nadějí, já ne. Protože se soustřeďují jen na daně a takové ty věci ohledně peněz. A na politicku svobodu. Je možné, že něco vybojují, ale Ameriku za tohoto svého stavu nejsou schopny napravit. Z důvodu, který jesem uvedl na začátku. Daně a poltcká svoboda jsou pro mnohé voliče přitažlivé, ale na prvním místě důležitosti to nestojí. Amerika je zkažená hlavně jinak. A kdyby se Tea Parties zaměřili na to podstatné, zase by (bez toho slnění voličů) ztratily přízeň voličů. Příčinou je všeobecné volební právo a volební manipulace, kterou by to oslnění muselo prorazit. Volební manipulace jsou tedy velice obtížně porazitelné, všeobšcné volební právo odstraňují postupně totalitáři v Bruselu. I já jsem proti všeobecnému volebnímu právu, ale cíl totalitářů se zřeumě splní mnohem snadněji než ten můj, který jde opačným směrem - proti nim.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Josef, 6.4.2010 19:36:38)
Odpovědět
Myslim, ze mas neuplny nazor na tea party. Jsou to sice dane, ale jejich pouziti. Na priklad vetsina obcanu si nepreje, aby potraty byly financovany z verejnych dani, aby se dane pouzivaly k financovani krachujiocich bank a podniku atd. Tea party obcane dale zadaji zastavit zadluzovani a zvysovani zadluzenosti atd. Tea party odpor je posledni zachrana americke ekonomie a politickeho usporadani. Zatim je pomer : Tea Party 48% Obama 44%. A souhlasim s tebou, ze v politice je plno misinformaci, manipulace a spousta podvodu protoze ", Obama won the White House by campaigning like Ronald Reagan. a vladne presne opacne! A to mu neprojde, ale do pristich voleb je daleko, ale obcane si to na podzim alespon vyridi s kongresem, kde je mozno volit a lupice dani a podvodniky, kteri hlasuji proti vuli svych volicu nevolit a vymenit!.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Felix, 6.4.2010 20:34:10)
Odpovědět
To jsou právě ty priority: Něco jiného je vzpoura proti potratům a úplně něco jiného je odpor vůči jejich financování z daní. Jinak vizte, prosím, můj komentář k Americe na blízkém článku? http://www.euportal.cz/Articles/5844-sedesat-let-americke-povalecne-pravice-od-mccarthyho-a-goldwatera-pres-reagana-po-cajove-parties.aspx
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Felix, 8.4.2010 14:03:17)
Odpovědět
K prioritám tu někdo pohovořil:
"Itálie: Nejvyšší kritérium pro orientaci u voleb
Kardinál Angelo Bagnasco, jenž je předsedou Italské biskupské konference, řekl voličům u příležitosti regionálních voleb, že nejvyšším lidským právem je právo na život a že všechny jiné politické úvahy jsou tomu podřízeny. Nezměrný zločin potratu ve všech jeho formách je jednou z otázek, o kterých se nevyjednává. Podle toho musí katolíci hlasovat ve volbách.
Kardinál řekl, že existuje "hierarchie" hodnot, které tvoří základnu neodstranitelných politických a sociálních principů: důstojnost lidské osoby, ochrana života od narození do jeho přirozené smrti, náboženská svoboda a svoboda výchovy a rodiny založené na manželství mezi jedním mužem a jednou ženou. To vše je základnou pro jiné podstatné hodnoty, které mají být implementovány a garantovány, jako je právo na práci a bydlení, svobodné podnikání aj."
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Jiří Zahrádka, 7.4.2010 9:55:13)
Odpovědět
Já tedy jsem pro všeobecné volební právo, ale jinak tentokrát dost souhlas (ohl. těch Svobodných). Stálé omílání těch suchých témat, jako jsou nízké daně a zamezení dluhům, to prostě nemůže přitáhnout ani králíka na kšandě. To je nuda, ztrácí se to v záplavě stejných hesel jiných stran a obávám se, že Svobodní nejsou schopni, a možná, ještě hůř, nejsou ochotni řešit věci zásadní a zásadně jinak, než ostatní. Symbolicky řečeno: jsou ochotni vrahovi přidat pár let žaláře, ale nenapadne je nasadit mu oprátku. To je blbý příklad, já jsem také proti trestu smrti, ale oni fakt vypadají, jako by byli schopni jen parametrických, kvantitativních změn, nikoli kvalitativních. Jsou příliš zabředlí v současných myšlenkových modelech, a to jim těžko může přítáhnout pozornost voličů a nás to těžko může naplnit nadějí.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(frantisek zajicek, 6.4.2010 17:57:41)
Odpovědět
Kdyz jsem na tomto portalu psal,ze SS-Obcani maji program neco mezi KSCM a Dolly Buster,bylo mi spilano.A ted vidim,ze hodne lidi s prehledem mi dava za pravdu.Machova demagogie je ponekud zvlastni smes hlouposti.Srovnavat ekonomiky Nemecka s ostrovem Mauricius a k tomu pouzit udaje z doby Tutanchamona je hodne trapne.Jinak jsem myslel,ze SS-Obcani by chteli nahlednout do snemovny ale Mach mele o 1,5%.Hlavne,ze z toho pry neco kapne...Pane Mach,rozpustte ten trapny ancabl,FZ
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Dan, 7.4.2010 11:08:55)
Odpovědět
Petr Mach je demagog a populista a preference a výsledky voleb potvrzují nezájem o tuto figurku Václava Klause a jeho SS stranu.
Jiří "židokřestan" Zahrádek /zahrádka je jeho žena/ - nemá pravdu uplně, ano SS strana má program podobný jako např. TOP nebo další strany liberálně konzervativního charakteru, čím se však od nich zásadně liší je euroskepticismus a z něj plynoucí demagogie, a proto je pro většinu občanů nevolitelná.

Dnes se hodně plive na Topolánka ale to, že ODS klesla k 10% za Klause a podpora osoby Klause byla před jeho odchodem na hrad 13% už se zapmělo.
Topolánek vzal ODS euroskepticismus a vrátil ji do vítězné hry, Klaus by ji uplně pohřbil stejně jako mach SS stranu se zeleným praporem !
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(jiri kovar, 7.4.2010 16:37:50)
Odpovědět
pouze dotaz: kde je možné sehnat "Laissez faire" a jaké je předplatné?
Díky!
jirka
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(ABC, 7.4.2010 18:16:24)
Odpovědět
http://petrmach.cz/cze/laissez.php
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Mikeš, 7.4.2010 17:46:42)
Odpovědět
Mě se líbí, že Mach přiznává, že nemají peníze a podporu bohatých lidí, v praxi to znamená, že SSO reprezentuje lůzu, nemajetné, chudé a zakomplexované proletáře, kteří však neuvěřili marxismu leninysmu a tak se rozdělili mezi dělnickou stranu nacistů a machovu SSO.

Z přiklánění se k Rusku a útokům na nejrůznější sdružení bohatých lidí, čili kapitalistů jsem pochopil koho Mach reprezentuje.

SSO=strana proletářů, antikapitalistů a zakomplexovaných chudáků.
Re: Petr Mach: Máme funkční stranu s jasnou politickou filosofií
(Josef, 8.4.2010 4:32:37)
Odpovědět
Navod pro konzervativce jak vyhrat na podzim volby ma byt v teto knizce. Vysla minuly tyden a uz je #1 bestseller podle NYTimes.

http://www.hannity.com/