reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 23.4.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Jednotná měna očekávaný efekt nepřinesla a její udržování je čím dál nákladnější.

K odpovědi na otázku uvedenou v nadpisu tohoto článku mne vyzvala redakce týdeníku Ekonom. Tuto výzvu rád přijímám, i když bych asi preferoval poněkud méně dramatický název. I jako dlouhodobý kritik konceptu společné evropské měny necítím žádný důvod radovat se z toho, že je situace taková, že otázka tohoto typu může vůbec být – a navíc takto vyostřeně – formulována.

Předně je třeba alespoň pracovně vymezit, co chápu pod slovem »zkrachuje«. Není to totiž tak jednoduché, jak se to může zdát na první pohled. Mluvím-li o eurozóně, nabízejí se minimálně dvě interpretace tohoto slova.

V jedné z nich bych řekl, že projekt eurozóny, respektive projekt vytvoření společné evropské měny, už dávno zkrachoval. Anebo – jemněji řečeno – nepřinesl efekty, které se od něj očekávaly. Zemím, jež byly ochotny vzdát se své desetiletí či staletí existující vlastní měny, byl tento projekt prezentován jako nesporný ekonomický přínos. Byly publikovány rozsáhlé – bohužel tendenční, a proto kvazivědecké – studie, které slibovaly, že společná evropská měna přispěje k urychlení ekonomického růstu a ke snížení inflace a které zdůrazňovaly zejména to, že budou členské země této měnové zóny – podstatně více než tomu bylo v minulosti – chráněny před jakýmikoli nepříjemnými vnějšími ekonomickými poruchami.


Evropa zpomaluje

Nic takového, jak je naprosto evidentní, nenastalo. Po vzniku eurozóny se ekonomický růst jejích členských zemí ve srovnání s předcházejícími dekádami ještě dále zpomalil. A došlo i k dalšímu zvětšení mezery mezi tempem ekonomického růstu těchto zemí a dalších významných ekonomických center světa, jakými jsou USA, Čína a země jihovýchodní Asie, řada rozvojových zemí ve všech světadílech, ale i středo a východoevropské země, které členy eurozóny nejsou.

Ekonomický růst v zemích eurozóny byl od padesátých a šedesátých let pomalejší a pomalejší a existence eura tento trend nijak nezměnila. Podle dat Evropské centrální banky (ECB Statistics Pocket Book, březen 2010) byl v těchto zemích průměrný roční ekonomický růst v sedmdesátých letech 3,4 procenta, v osmdesátých letech 2,4 procenta a v devadesátých letech 2,2 procenta, ale v dekádě eura, tedy od roku 2001 do roku 2009 pouze 1,1 procenta. Něco takového jinde ve světě nenastává.

Nedošlo ani k očekávanému sblížení míry inflace zemí eurozóny. Vytvořily se v ní dvě zřetelně odlišné skupiny zemí. Jedna s nízkou mírou inflace, druhá – Řecko, Španělsko, Portugalsko, Irsko a některé další – s vyšší mírou inflace.

Došlo k nárůstu dlouhodobých nerovnovah obchodních bilancí, vydělily se země s převahou exportu nad importem a země s obchodním deficitem (ne náhodou jsou to země s nejvyšší inflací). K žádné homogenizaci eurozóny jejím vytvořením nedošlo.


Politika zvítězila

Světová finanční a ekonomická krize všechny tyto problémy »pouze« vyhrotila a obnažila, nikoli způsobila. Pro mne to žádné překvapení není. »Euroměnová zóna« dnešních šestnácti evropských zemí není v současnosti »optimální měnovou zónou«, jak by to chtěly elementární poučky ekonomické teorie. To, že vznik eurozóny byl primárně politickým rozhodnutím, ze kterého vůbec neplynulo, že je celá tato skupina zemí pro projekt jednotné měny vhodná, opakovaně říká (naposledy v prosinci 2009 v Praze) i bývalý člen bankovní rady Evropské centrální banky a její hlavní ekonom Otmar Issing (např. v knize The Birth of the Euro, Cambridge 2008). Není-li však měnová zóna optimální měnovou zónou, nemůže tomu být jinak, než že náklady na její vytvoření a udržování přesahují výnosy, které její fungování přináší.

Použití slov »vytvoření« a »udržování« není náhodné. Většina ekonomických komentátorů (a to nemluvím o komentátorech neekonomických) byla uspokojena snadností a zdánlivou nenákladností prvního kroku, tedy vytvoření měnové zóny, a svými postoji přispěla k vytvoření dojmu, že už je všechno v pořádku. To byl samozřejmě omyl, na který jsme – alespoň někteří – upozorňovali od samého počátku, ale nikdo nás neposlouchal. Já jsem nikdy neměl důvod zpochybňovat, že v momentu zahájení fungování eurozóny měnové kurzy, se kterými země do tohoto projektu vstupovaly, více méně (ale určitě ne stoprocentně) odrážely tehdejší ekonomickou realitu. Deset let fungování eurozóny však vedlo k tomu, že se – a to zcela nevyhnutelně – ekonomický vývoj v jednotlivých zemích začal rozcházet a »svěrací kazajka« jedné měny začala jednotlivé členské země svírat stále drtivěji. Pokud převládalo »dobré počasí« (v ekonomickém slova smyslu), viditelný problém nenastal. Jakmile přišla krize, neboli »špatné počasí«, nehomogenita eurozóny se projevila více než zřetelně. V tomto smyslu bych se proto odvážil říci, že eurozóna jako projekt, který sliboval být nemalým ekonomickým benefitem, neuspěla.


Vysokou cenu platíme i my

Úplně něco jiného je to, co více zajímá laiky (a politiky) než ekonomy. Tedy to, zda zkrachuje eurozóna i jako instituce a zda bude společná evropská měna v důsledku toho opuštěna. Na toto je moje odpověď: nikoli. Do existence společné evropské měny jako tmelícího prvku k supranacionalitě směřující Evropské unie bylo nainvestováno tolik politického kapitálu, že v – pro mne představitelné – budoucnosti určitě opuštěna nebude.

Bude pokračovat, ale za nesmírně vysokou cenu, kterou budou platit občané zemí eurozóny (ale zprostředkovaně asi i další Evropané, tedy i ti, kteří doma eurem neplatí a ponechali si svou vlastní měnu). Touto cenou bude – což je na jednoho člověka špatně vyčíslitelná položka – dlouhodobé zpomalování ekonomického růstu, které bude evidentní ekonomickou ztrátou vůči našemu potenciálu i vůči vývoji v dalších zemích světa. Cenou dále bude – snadněji viditelné – narůstání objemu finančních transferů, které budou muset být posílány zemím eurozóny s největšími ekonomickými a finančními problémy. Že to bez existence politické unie nebude snadné, věděl už v roce 1991 i německý kancléř Helmut Kohl, když řekl: »Nedávná historie, a to nejenom historie Německa, nás učí, že myšlenka udržení ekonomické a měnové unie bez unie politické je mylná představa.« Trochu na to, postupem času, bohužel pozapomněl.

Suma, kterou v dohlédnutelné budoucnosti dostane Řecko, se dá dělit počtem obyvatel eurozóny a každý člověk si svůj příspěvek k pomoci Řecku bude moci snadno spočítat sám. Ztráta tempa ekonomického růstu, což je pro jednotlivce méně představitelná položka, však bude daleko bolestnější. Přesto nepochybuji, že z politických důvodů bude tato cena placena a že se obyvatelé eurozóny nikdy nedozvědí, kolik je to skutečně stálo. Stejně tak se nikdy nedozvědí občané někdejšího Západního Německa, kolik stála měnová unie zvaná Německo po znovusjednocení obou jeho částí a kolik ještě stát bude, protože celková cena ještě ani po dvaceti letech existence německé měnové unie zaplacena nebyla. (Tím vůbec nechci naznačovat, že ji Němci neměli platit.)

Mohu-li to shrnout, zrušení evropské měnové unie nehrozí. Cena za její udržování však bude dále narůstat.


Proč s eurem nespěchat

Určitě jsme proto – jako Česká republika – neudělali žádnou chybu, že jsme do eurozóny ještě nevstoupili. V tomto názoru nejsme osamoceni.

Dne 13. dubna britské Financial Times uveřejnily článek polského guvernéra centrální banky Slawomira Skrzypeka (kterého jsem měl tu čest dobře znát), napsaného těsně před jeho tragickou smrtí při pádu polského letadla ve Smolensku. Říká v něm doslova: »Polsko – jako nečlen eurozóny – profitovalo z flexibility kurzu zlotého. Flexibilita kurzu napomáhala ekonomickému růstu a snižovala deficit obchodní bilance, aniž bychom importovali inflaci.« Dodává, že »desetiletí trvající ztráta konkurenceschopnosti některých členů eurozóny byla velmi užitečnou lekcí«. K tomu není třeba nic dodávat.

 

Ekonom 22. 4. 2010

 

Týdeník Ekonom, 22. 4. 2010

reklama
2108 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Brabec, 23.4.2010 4:16:24)
Odpovědět
Není co dodat. A to jsem viděl reakci ekonomického experta ČSSD Havla. Prý Klaus nemá pravdu. Ale jediný důkaz neuvedl--jo ČSSD to jsou myslivny.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Alberto Kvěch, 23.4.2010 7:15:11)
Odpovědět
Pane Klausi nemáte pravdu.Ještě jste nevysvětlil, proč jste tedy podepsal LS.Honil Vás snad někdo bouchačkou kolem stolu a cpal vám pero do ruky. To se jistě nedělo.Podepsal jste o své vůli.Jsem rád ,že jste podepsal, ale ty obstrukce před podepsáním LS jste si mohl odpustit, nebo nepodepsat, porušit tím vyvrcholení ústavního procesu a opustit hrad.To jste neudělal, tak Vás prosím, přestaňte bojovat proti EU.LS jste podepsal.Páni euroskeptici. Vy si to už laskavě uvědomte a toho kdo Vám tuto nepříjemnou smutnou pravdu připomíná sprostě nenapadejte.To vše tvrdím ve vší slušnosti, s dobrým úmyslem, s naprostou vážeností ústavních zvyklosti a hradu bez euroskeptiků.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Brabec, 23.4.2010 13:17:41)
Odpovědět
Kvěchu jste dost jednoduchý. Přečtěte si něco o Číně, Indii, Brazíli. A uvažujte tak 5 let dopředu. Víte, pane, to není věc názoru, ale věcí faktů. Takže, sorry...
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Dan, 23.4.2010 15:47:51)
Odpovědět
No a co vidíš na číně, myslíš tu chudobu ??

3900 USD vs desetinásobek EU HDP
40 aut 1000 ob. EU 240 aut na 1000 ob.

na 1 USD zisku z čínské výroby připadá 5 USD zisku evropských a amerických obchodníků..

a co chceš jako říct tou pětiletkou ??
Před 30 lety nás na základce učili, jak čína ovládne svět a kde ji máš ?? Levný dřeváky a oblečení ušitý v manufakturách z indických látek, jejich hl. vývozní artikl, laciné montovny západních firem, dotoho nepovedené padělky pověstná šmejdy a jedovatostí..

A nejvíc miluju historky, že Japonci taky tak začínali, ale nezačínali, Japonsko bylo vždy technologicky na vysoké úrovni čína niky a v ničem.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Alberto Kvěch, 23.4.2010 18:50:38)
Odpovědět
Jasně.Nechám si radit od euroskeptiků Brabce,Sedláka,Občana,Chytráka z hospody a Evropana J.To bych dopadl příteli.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Princ Drson, 26.4.2010 18:13:14)
Odpovědět
Jenom technicka poznamka. Za teckou ci carkou ve vete delejte mezeru. Je to podstatne prehlednejsi a lepe se to cte.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Alberto Kvěch, 23.4.2010 18:59:10)
Odpovědět
Jste opět mimo.Já píši a podtrhuji jen fakta.Vy ovšem musíte číst minimálně 5x, než pochopíte alespoň ty jednoduché věci od jednoduchého člověka.A příspěvky znalého člověka Dana,- pane, Vy nikdy nepochopíte.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(vlk, 23.4.2010 9:02:39)
Odpovědět
No,těžko říkat,co bude a nebude.Faktem je,že lepší pomalu a jistě,než rychle do pekel.To už jsme viděli na Islandu,Lotyši,a Česko nevyjímaje,včetně don chuana Koženého.Sociální politika je politika společnosti,a kapitalismus je jen pro arogantní zaobance,jejímž jediným motto je chamtivost.On ten tolik nenáviděný komunismus a socialismus,měl něco pozitivního v sobě.Říkejte si co chcete,svět už má téhle korporátní amerodemokracie dost!!!
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(pk, 23.4.2010 9:11:30)
Odpovědět
:-O
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(L. Pe., 23.4.2010 9:45:42)
Odpovědět
Pane Kvěchu, schází vám argumenty, co?

Ústavní soud Klausovi NAŘÍDIL podepsat LS.

A mimochodem s tou bouchačkou to nebude tak daleko od pravdy. Sarkozy řekl Klausovi, že když to nepodepíše, "tak si to s ním vyřídí". Francouzské tajné služby by to zařídily...
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(kingsfield, 23.4.2010 11:07:51)
Odpovědět
Pseudo PHD Petrik bezte se lecit. French Intelligence is as much interested in Godfather Klaus as a falling rice bag in China!!!
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Dan, 23.4.2010 15:55:52)
Odpovědět
Samozřejmě že Klaus je bezvýznamná figurka bez moci a politické podpory, lidem nevolený prezident, ale podepisovat to nemusel, kdyby to byl čestný muž a byl tak hlubocen přesvědčen o škodlivosti LS měl odstoupit !

Ale je to podrazáček ruský, tak jak podvádí ženu, podvedl i euroskeptiky :-))
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Alberto Kvěch, 23.4.2010 19:07:51)
Odpovědět
Já nejsem euroskeptik, abych postrádal argumenty.Také nepřehánějte.Pane euroskeptiku.Být euroskeptikem, což nejsem, byl bych velice naštvaný, že mě vůdce podvedl,ale vy si namluvíte vše jak potřebujete-bohudík k vaší škodě.Křičte dál ať žije Klaus.Ještě ,že máme spravedlivý ÚSTAVNÍ SOUD.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Moravský Slovák, 23.4.2010 10:16:34)
Odpovědět
A kdy zkrachojou cajzli z Práglu, kteří nivočí našu krásní zem - moravské kopanice? S českou kačkou to bude určitě brzy. Ještěže to máme na Slovensko tak blízko, múžeme se tam uchýlit. Do krajiny, kde není Pružinského vlyv.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Fiter, 23.4.2010 14:12:24)
Odpovědět
Podívej se ty primitive z nějaké slovácké p.r.d.e.l.e u vás se píše slovo vliv s ypsilonem? Nehledě na ostatní chyby.Vypadá to,že co umíte dobře je chlastat ale pravopis to asi nebude vaše parketa.
nenechte se vyprovokovat
(mekki, 23.4.2010 14:45:02)
Odpovědět
to přece není možné, aby něco takového opravdu existovalo :)

a pokud ano, tak je to stejně z genového hlediska slepá ulička. teda doufám :)
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Dan, 23.4.2010 16:18:13)
Odpovědět
Moravský vlastenče, je třeba do budoucna následovat bratry Slováky a odejít z pod pražské državy... a tak se i stane..
Brno je stále více nezávislé na Praze a se svými 13 vysokými školami generuje obrovský potenciál vzdělaných lidí, kteří posouvají Moravu v mnoha oborech na vysokou úroveň, Brno je základem naší budoucí Země Moravské, jednoho ze států Unie..
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(sedlák, 24.4.2010 15:27:43)
Odpovědět
Jen zůstaň někde zalezlej, ať se o tebe a o tvé blízké postará Česká republika, až EU projde rozpadem, což už začíná pěkně pod pokličkou vřít ... Abys pak měl co dát do té své nevymáchané moravské tlamy. A přečti si něco o Velkomoravské říši a o českých knížatech, potřebuješ to, věčně a vůbec ne věcně pleteš páté přes deváté, plný nenávisti a závisti ke všemu, co neleží zrovna v okruhu tvých 15 km, kam dosáhne tvůj zrak.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Dan, 24.4.2010 16:23:01)
Odpovědět
česká republika mě absolutně nezajímá, živím se v soukromém sektoru v jin. zemi, v čeku mám svoje investice v obou zemích, v čechách i na moravě a to poslední co mě zajímá je nějaký stát !

Rozpad české republiky a vytvoření samostatně hospodařícího regionu Morava vidím jako zcela přirozenou cestu, historicky podloženou a správnou.
Pro rozpad EU nevidím žádný důvod, nejenomže z ní nikdo vystupovat nechce ale cpou se do ní stále noví členové, to je tak maximálně tvoje utopistické zbožné přání :-))
Představa, že by se měla vrátit doba, kdy k cestám po Evropě člověk potřeboval marky, franky, šilinky, liry, pesety, drachmy, escuda, guldeny a další, při jakékoli směně přirozeně tratil a pak se mu to válelo v šuplíku, je dost děsná. Z toho pohledu je euro jednoznačně přínosem. A myslím, že (objemem) malé měny žádné valné výhody neskýtají, jedině pro politiky, kteří, když o to budou stát, mohou úspory lidí prostě politickým rozhodnutím ("reformou") zrekvírovat.
70% vzájemné obchodní výměny čr je se zeměmi eurozony a ted si představte, kdyby měli všichni ti exportéři a nákupčí sledovat všechny tu kurzy vůči kureně, vůči sobě navzájem jak se neustále hýbou, 30 měn na ploše jako půlka Kanady :-))

A to nemluvím otom, že eurem už dneska zaplatíte i v číně, rusku či chorvatsku,egyptě atd....

Máte naprostou pravdu..
Re: Euro
(petr jiříček, 26.4.2010 18:41:40)
Odpovědět
Společná měna přináší větší pohodlí turistům a exportérům, což ovšem s sebou nese nenulové náklady, něco to zkrátka stojí. Proto se uvedené skupiny dají přirovnat k černým pasažérům. Pro hospodářství jako celek má příslušnost ke společné měně většinou záporné důsledky, především tam, kde jsou velké rozdíly mezi jednotlivými zúčastněnými celky ve vyspělosti hospodářství.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Jan Zeman, 23.4.2010 18:27:06)
Odpovědět
Proč v Německu přeprogramovávají software zpět na počítání v DEM?
http://www.hartgeld.com/filesadmin/images/div/DEM-Beleg.jpg
Pro ty co umí německy, zkuste třeba cvičně zadat do google slovo Währungsreform (měnová reforma)...
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Josef, 23.4.2010 19:17:24)
Odpovědět
Nemecka verejnost je silne rozhorcena kvuli Recku. Zadaji Recko vyloucit z unie s poukazovanim ze to je jen zacatek, protoze jsou dalsi staty na pokraji financni krize jako Spanelsko, Portugalsko, Italie a Irsko. Boji se ze momentalni financni pomoc kolaps Recka jen oddali, protoze tam vsichni stavkuji a ani turiste si nemohou prohlednout jejich zriceniny a muzea, protoze i sluzby jsou na stavce. V podstate jaka koliv pomoc Nemecka narazi na silny odpor verejnosti! Vyjimam z clanku:

If euro-zone countries abandon the no-bailout principle, they would "sever the anchor line securing a stable euro," Germany's influential Frankfurter Allgemeine newspaper warned in an editorial on Wednesday. "Germans will wish they had their Deutsche Mark back," the paper added, referring to the currency that was a symbol of Germany's post-World War II revival until it was subsumed by the euro.

Many Germans worry that Greece's problems could spill over to the rest of the currency union. Last weekend, Germany's conservative Die Welt newspaper called on Greece to exit the euro zone altogether.

That makes any bailout of Greece a tough sell to the German public, says Jörg Krämer, chief economist at Frankfurt-based Commerzbank. "You need good arguments to convince the public" that helping Greece is in Germany's interest, Mr. Krämer says. That includes aid in the form of loan guarantees as opposed to cash assistance, he says, and tough conditions.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(kingsfield, 23.4.2010 22:10:58)
Odpovědět
Jendo, das glaubst du doch selber nicht!!!
Niemand programmiert hier irgendwas auf die DM zurück. Wo lebst du ? Auf dem Mond?
Der Euro war nie sonderlich beliebt in Deutschland aber niemand, absolut niemand und am Allerletzten die deutsche Industrie wird auf DM erneut umstellen.
Hör auf so'n Scheiß zu schreiben.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Jan Zeman, 23.4.2010 22:39:20)
Odpovědět
Jo něco takovýho řikal Novotnej v třiapadesátým taky.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(kapej, 24.4.2010 15:32:48)
Odpovědět
Jen pro upřesnění, to nebyl Antonín Novotný, ale Antonín Zápotocký. Ale v podstatě máte pravdu, stejně tak se věci mají i s eurem, kterému v Německu přezdívají teuro. Byl a je to pro ně drahý špás a bude hůř.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Daniel Makay, 23.4.2010 20:21:55)
Odpovědět
Samozřejmě, že prezident má naprostou pravdu. Nezáleží na tom jací pseudoekonomové něco tvrdí, nezáleží na tom co se veřejně proklamuje, protože vše je založeno na lži. Euro nefunguje. Náklady na tento paranoidní utopistický projekt jsou skutečně obrovské protože, nikdy se nebudou plnit kritéria, která jsou stanovena a dochází k přesně opačnému jevu než se očekávalo. Díky téhle ekonomické pranoi stahují špatně hospodařící a neprosperující i ty schopné. Absurdistán v podobě EU bude neustále něco dotovat a stupidně transverovat prostředky k lepení čím dál větších děr. Do ekonomiky se žádný stát nemá co navážet. Peníze v rukou státu je holý nesmysl. Já se musím smát ned tím bolševickým akčním programem EU na potlačení chudoby. Je naprosto nepochopitelné jak totální destruktoři, kteří formují současnou Evropu, kteří zapřičiňují svými ekonomickými zásahy čím dál brutálnější chudobu v EU vyhlašují akční programy v boji proti chudobě. Je to jakoby rakovina vyvíjela léky proti rakovině( tento akční program mi navíc připomíná léčbu rakoviny formou obvaru z dva roky používané neprané ponožky v níž navíc zůstalo kus shnilé paty) . Orwellovský svět velkého bratra, geblspropganda, lidská zbabělost, bezbožnost, tupost, arogance, najivita, bezpredecentní lhaní, pdvádění,okrádání ve formě lichvářských daní, ano to jsou pilíře EU. Ale nebojte soudruzi, Hospodin se na to již dlou dívat nebude.
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Dan, 24.4.2010 11:20:59)
Odpovědět
:-))) tou koncovkou mě tradičně pobavils :-))

Ale máš pravdu v tom, že stát má mít minimum peněz a minimálně zasahovat do ekonomiky, v tom stebou souhlasím.

Abych to uvedl na pravou míru, s řeckem nikdo nechudne, protože jemu poskytnuté půjčky nejsou dary a mají svoji splatnost i úroky, země eurozony poskytly asi 60% těchto půjček zbytek jsou různé i mimoevropské státy a samo MMF:

A ted k té evropské chudobě
1/ Na území EU/vč. švýcarska a norska/ se dneska nachází 62% všech světových úspor
2/ celkové zahraniční investice zemí EU na nich, již. Korea 45%, čína 35%, Indie 58%, Singapur 65%, HongKong 22% - totop je kapitál chudých evropanů investovaný v nejdinamičtějších ekonomikách Asie :-)
3/V Rusku dnes působí 6421 firem z EU, které zaměstnávají skoro 20 milionu ruských občanů, podíl evropského kapitálu na celkových zahraničních investicích v Rusku dosáhl 58%!!
4/ současnou ekonomickou kritzi nejenomže nezpůsobili Evropané-byli to amici, ale země EU jsou 2. největším věřitelem američanů před Japonskem a po číně !
5/ země EU jsou dnes největším obchodním paertnerem USA, Ruska, číny, Indie, 2. Japonska, 2. již. Koreje a 2. Braílie, 2. Mexika.
6/ total GDP EU je větší než americké, celkový objem průmyslové výroby, obchodu i služeb v tržní kapitalizaci činí EU jednoznačně největším, nejsilnějším a nejbohatším obchodním a průmyslovým blokem světa.

Takže neodvolávej se zase na hospodina a radši víc makej, ať tě nekoupí číňan jako 10 roků ztrátové Volvo :))
Re: Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?
(Daniel Makay, 25.4.2010 12:10:50)
Odpovědět
Já netvrdím, že Evrpské firmy nejsou schopné a obecně jsem přesvědčený, že Evropané jsou nadmíru schopní lidé. Ale problém vidím v tom, že byrokratizace života vedede k čím dál většímu úpadku a chudobě. Ano Evropa má ještě pořád obrovský potencionál ekonomický i lidský. Bodejď by neměla za ty staletí, kdy západ neuvěřitelně prosperoval. Ale tyto zdroje se nyní brutálně vyčerpávají díky paranoidním environmentálním a různým všelikým byrokratickým a protekcionalistickým zásahům. Já vidím problém v dlouhodobých trendech a amorálnosti. A musíš uznat že ty akční programy EU už podle názvu nevěstí nic dobrého.