reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin

Autor: Jiří Weigl | Publikováno: 2.2.2006 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Článek Lubomíra Zaorálka Utrpení, jemuž jsme nezabránili (LN 25. 1.) jasně odhaluje spodní motivaci, která stojí za kauzou tábora v Letech u Písku, motivaci, která je pro část české veřejnosti stejně nepřijatelná jako protiromské výlevy rasistů. Je to sugerování české veřejnosti pocitu viny za osud českých Romů za okupace a snaha prezentovat jejich genocidu za války jako český zločin. Hlasatelé těchto názorů se nám snaží říkat -Němci měli svůj Terezín a Osvětim, my jsme měli své Lety. Nejen Němci, také Češi mají na svědomí rasovou genocidu, takže se kajme, protože jsme se jako národ na genocidě podíleli. Rozvinutím této myšlenky dojdeme k tomu, že jsme jako národ vlastně spoluviníky Němců na nejstrašnějších zločinech, které lidská historie zná. To je skutečný obsah tohoto rádoby humanistického a politicky korektního sebemrskačství a zpytování národního svědomí.

Zaorálkova argumentace je nepravdivá, ahistorická a zcela politicky účelová. Tváří se, jako by protektorát Čechy a Morava byl suverénním státem, který prý fatálně selhal při ochraně svých občanů. Jako by neexistovala německá okupace, jako by v protektorátu nevládli Heydrich a Frank, jako by neexistovalo gestapo, německé soudy, stanné právo a tisíce poprav českých vlastenců. Lety byl jejich koncentrák, ne český. To oni uzákonili nelidské norimberské zákony a zrůdnou rasovou teorii. To oni ji rozšířili na naši okupovanou zemi a z jejich příkazu a v jejich režii byla u nás genocida prováděna. Že se v každém národě najdou jednotlivci, kteří nacistické zrůdné plány genocidy pomáhali uskutečňovat, je pravda. Našli se mezi Čechy, Rusy, Poláky, Francouzi, Holanďany, mezi všemi národy okupované Evropy. Nelze ale na jejich případech konstruovat kolektivní vinu a odpovědnost celých národů. Došli bychom k absurdnímu závěru, že nacistická genocida je celoevropskou vinou a my všichni jsme dnes za ni nějak odpovědni a měli bychom ji odčiňovat.

Takováto nepřípustná symetrizace viny bohužel dobře zapadá do opakovaných snah přepisovat historii, stavět oběti naroveň skutečným viníkům a na tomto základě vytvářet argumenty na podporu jejich dnešních požadavků.

Tím vůbec nebagatelizuji romskou otázku, staletou diskriminaci Romů, jejich tragický osud za války, pietu k jejich obětem a problémy jejich života dnes. Pouze mi vadí, že se kauza tábora v Letech zneužívá takovýmto nekorektním způsobem. Že se jedná o problém vážný a rozšířený, svědčí to, že ze stejného soudku jsou výroky jiného vysokého českého ústavního činitele, který se před několika dny odvážil v Terezíně postavit vedle sebe utrpení židovských obětí holocaustu a po válce tamtéž internovaných německých obyvatel. Takovému překrucování historie je třeba se postavit.

Lidové noviny, 26.1.2006
www.klaus.cz

reklama
1936 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Mia, 2.2.2006 11:37:10)
Odpovědět
Výborný a výstižný text. Konečně někdo řekl to, co mi přijde logické - že nebýt okupace a pokynů ke genocidě z německé Třetí říše, tak kauza Lety není.
Logicky by výkup vepřína měl jít na vrub Německa.
Německo způsobilo neskutečné škody Československu a doposud neuhradilo žádné reparace. Přijde mi neuvěřitelně chucpe slyšet z jejich strany kritiku nešeho práva, když sami způsobí škodu a nehodlají ji vyrovnat.
Mimochodem za okupace vězni z kárného tábora měli pracovat v lesích Schwarzenberků a na stavbě Barrandova.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 2.2.2006 11:49:39)
Odpovědět
27. května roku 1942 se zastupující říšský protektor SS-obergruppenführer Reinhard Heydrich stává obětí atentátu, který na něj spáchají českoslovenští parašutisté ze skupiny Anthropoid (rotmistři J. Gabčík a J. Kubiš), vyslaní do Protektorátu československou londýnskou exilovou vládou, která je zoufalá z toho, že Češi vůči okupantům vesměs překypují nekonečnou loajalitou – vždyť v té době se v českých zemích vyrábí obrovské množství kvalitních zbraní pro Wehrmacht, takřka pokojně, bez odporu. Atentát se tedy díky statečným mužům z řad odboje uskuteční. Když zraněný Heydrich zápasí v nemocnici na Bulovce o život, shromažďují se na Václavském náměstí desítky tisíc Čechů, aby mu vyjádřili podporu! Když Heydrich svůj zápas prohraje a zemře, rakev s jeho ostatky je po dva dny vystavena na prvním nádvoří Hradu a kolem procházejí nekonečné davy loajálních, truchlících Čechů...

Hitlerova první reakce, když se dozvídá o atentátu, je, že nařizuje náhodně pozatýkat a popravit 10.000 Čechů. K. H. Frank ho však přesvědčí, že by to byl nesmyslný čin, který by vlastně nahrával do rukou Spojencům, protože po takovémto vraždění by se zcela jistě zvedla velká vlna odporu vůči Němcům. Frank poukazuje hlavně na to, že továrny pilně pracují podle plánu a že se sklízí bohatá úroda!
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Mia, 2.2.2006 12:37:31)
Odpovědět
Že Češi byli loajální? Co je to za blbost? K.H. Farak byl vystřídán bezohledným Heydrichem právě proto, že Češi loajální nebyli, odboj v protektorátu Čechy a Morava byl jeden z nejsilnějších. Taky to potvrzuje, že jsme byli jedinou okupovanou zemí, která neverbovala muže do wehrmachtu a neměla žádné jednotky SS.
A jaké plány s obyvateli Čechy a Moravy Říše měla snad víte ne? Vhodné poněmčit, ostatní zlikvidovat.
A mimochodem - to, že se podařilo zabít Heydricha byl skvělý kousek. Na to se žádný jiný okupovaný stát nezmotal! Trochu hrdosti. Němci ji paradoxně mají víc než my.

....je vidět, že fakt, že u nás 99% tisku vlastní Němci má výsledky...
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Josef, 2.2.2006 15:29:37)
Odpovědět
Na americkem TV kanalu "History" jsem videl dokumentarni snimek, kde byly i zabery z nemeckych archivu a zapadni verze atentatu je trochu jina. Poukazuji, ze skutecne Heydrich Cechy formou ziskani informatoru pro gestapo terorem zatykani a odsunem na praci do Reichu pocifikoval a formou pridavkovych listku na potraviny primel i k praci prescas. Ale duvod k atentatu uvadi, ze Heydrich za sve organizacni schopnosti mel byt povysen do vnitrniho kruhu stabu kolem Hitlera a mel se stat sefem nemecke kontrarozvedky, kde ve stabu rozvedky meli Britove informatora, o ktereho by prisli vzhledem k tomu, ze by Heydrich privedl do stabu i svou skupinu dustojniku. A to se v dokumentrnim snimku uvadi jako hlavni duvod k atentatu.
V tomto 45 minut snimku vystupuje i Ceskoslovenska vlada i s Benesem nafilmovana v souvislosti jejich strachu proti provedeni atentatu prave z duvodu zbytecneho obetovani obcanu. Ale jednak to byly vykony protektoratniho prumyslu a za druhe, ze atentat bovzbudi jeste vice odpor v Cechach, tak tyto duvody pouzili Britove k natlaku na Benese a londynskou exilovou vladu, kteri na zaklade toho s atentatem nakonec souhlasili..

Myslim, ze existuje cesky film o atentatu a v dokumentarnim snimku byla pouzita cast kde ukazuji misto kde byl atentat proveden. Netvrdim, ze tato verze je ta spravna, ale vrha na udalost truchu vice svetala z druhe strany.

Nesouhlasim s vyrazem "davy loajálních, truchlících Čechů..., Vymenil bych ho za "truchlici cast prazskych kolaborantu". Pokud jsem se docetl, pohyb obcanu byl v protektoratu dosti omezen a venkov bral okupaci jako docasny stav, poslouchal v noci Londyn a choval se tak, aby prezil. Nevyhovuje mi zjednodusovani udalosti hazenim kolektivni viny na narod. Nasli se i tri mladi obcane, jeden jinoch a dve selky, kteri si oblekli narodni kroje a vitali Hitlera na hrad chlebem a soli. Muze za to narod? Kdyz jsem to videl na TV (pouzito z nemeckych archivu) - to jsou veci k zamysleni nikoliv nad narodem, ale nad jednotlivci naroda. Nakonec i byvali STB, kteri mucili spoluobcany maji dnes vyzsi penze nez muceni a zivot jde dal! Byla takova doba a hotovo, konec diskuse.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 2.2.2006 16:01:33)
Odpovědět
Čas od času se v minulosti vynořil nějaký pamětník, který vyjádřil domněnku, že na výběru Heydricha, jako oběti atentátu, se podílela hlavně britská tajná služba Intelligence service (IS) a že Moravec pouze plnil příkazy shora. Proč by IS chtěla zabít Heydricha? Mohl tu být nějaký významný důvod? Mnozí za něj považují rozpory mezi Heydrichem a admirálem Canarisem, šéfem Abwehru - německé vojenské rozvědky. Canaris nebyl nikdy příliš zapálený pro nacismus, později pravděpodobně spolupracoval se západními spojenci. Na sklonku války byl ale odhalen a 20. dubna 1945 stanul před popravčí četou v koncentračním táboře. Někdo se však domnívá, že Canaris sděloval informace západu již v této době a jelikož mu Heydrich a jeho SD "šli po krku", proto byl prý Heydrich Brity odstraněn...

Myslím, že tato hypotéza se příliš neopírá o skutečnost. Canaris v roce 1942 nemohl Spojence informovat, tomu prostě nevěřím. Jinak s posledním odstavcem v podstatě souhlasím. Jen ty davy kolaborantů, to bych asi tak neviděla. Ti lidé prostě neměli informace, nebo je nechtěli mít... byli vesměs naivní, chtěli mít především klid, stejně jako za komunismu.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Josef, 2.2.2006 16:58:04)
Odpovědět
V dokumentrnim snimku se nemluvi primo o Canarisovi, ale o vysokem dustojnikovi v Canarisove tymu jako informatorovi! Ja jen uvedl zapadni verzi duvodu k ostraneni Heydricha. To by se muselo do archyvu a zjistit podrobnosti. Nemci vedli velmi podrobne udaje o vsem i o poctu zlikvidovanych lidi v koncentrakach. Nechapu jak se 60 let po valce nekteri stale nemohou dohodnout o poctu zlikviovanych zidu.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 2.2.2006 17:29:09)
Odpovědět
Tahle západní verze není oficiální verzí. Stačí si přečíst Moravcovy paměti, Churchillovu 2. světovou válku (i když teď si nejsem jistá, jestli se tam o atentátu zmiňuje obsáhleji) nebo další knihy. Z důvěryhodných pramenů vyplývá, že atentát byla inciativa české exilové vlády, o které byl infromován prezident Beneš. Důvodem této iniciativy byly britské výtky, že se Češi v protektorátu chovají příliš loajálně k Třetí říši...
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Josef, 2.2.2006 17:56:10)
Odpovědět
Takze se pouze rozchazime v "duveryhodnych" pramenech.
Moje prameny tvrdi, ze vlada kladla ze zacatku odpor a vase , ze atentat iniciovala. Problem je, ze politici vysvetluji dejinne udalosti trochu jinak nez tajne sluzby. Druhy problem je, ze cast nemeckych archivu zmizelo v CCCP, kteri Hitlerovu smrt potvrdili az v r.1991 ukazanim zapadnim historikum casti lebky s prustrelem, ktera byla dorucena Stalinovi.
Podle me uvahy bud kecali, anebo zapirali, ze Stalinovi prinesli celou Hitlerovu hlavu! Proc ukazli jenom cast, kde do hlavy vnikl vystrel ? Videl jsem take dokumentarni film, kde sovetsti vedci skoumali mozky chytrych lidi a videl jsem mozek Lenina Tolstoje a i Sacharova a dalsich talentu nalozenych v chemickem roztoku v zavarovacich sklenicich. Po case archivy pro zapadni historiky byly znovu zneopristupneny. Jinak toho tam maji take hodne zajimaveho!
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Lín, 2.2.2006 22:51:17)
Odpovědět
Diskuze tiše odumírá a stáčí se jinam.U nás na Vysočině nebylo mnoho kolaborantů.A ti kteří kolaborovali většinou měli problémy.
Bylo ale dost odbojářů kteří úspěšně likvidovali německé fašisty a jejich slouhy.Je jich tady po lesích zakopaných dost.Bylo to podobné jako ve Francii s maquisty.A většina lidí kteří byli v odboji se k tomu po válce ani nehlásila.Považovali to za svou povinost.V roce 1968 chtěl jeden polský partizán napsat knihu o skutečném odboji na Vysočině.Přijel do Čech, začal zbírat materiály a obcházet pamětníky.Po čtrnácti dnech byl z ČSSR vyhoštěn.Ti praví kolaboranti byli jinde.Dostale se mně do ruky fotografie jadnoho našeho vrcholného politika, který jako malé děcko sedí na kolenou jakémusi německému důstojníkovi,má na hlavě jeho čepici a heiluje.Je zajímavé,že o tom se nemluví.
Mám dojem že právě ti někdejší kolaboranti a jejich děti dneska tahají za provázky a tvoří dějiny.Vždyť dějiny píší vítězové.
Apropó.Obzvlášť vynikala česká loajalita k němcům mezi českými letci v Anglii,Čechy v Cizinecké legii a vlastně mezi českými vojáky na všech frontách druhé války.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 3.2.2006 12:35:41)
Odpovědět
Čeští letci RAF montovali v protektorátních továrnách zbraně?

Hmmm. Prapodivná logika.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Lín, 3.2.2006 18:00:44)
Odpovědět
Pokud není člověk schopen rozpoznat ironii vis."čeští letci montovali německé zbraně",tak ať raději zaleze zpátky pod kámen.Takže.Čeští letci v RAF úspěšně likvidovali německá letadla,čeští vojáci na všech frontách bojovali proti němcům i jejich spojencům.Takže to znamená že rozhodně nebyli k němcům loajální. Bože můj to je .............
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 3.2.2006 21:38:48)
Odpovědět
No jasně, už jsem to pochopila: většina Čechu za 2. svět. války se stala letci ve Velké Británii, těch pár, co zůstali v Čechách a pracovali pro Hitlera, těch by se dalo spočítat na prstech jedné ruky...

Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Josef, 4.2.2006 4:05:38)
Odpovědět
Prosil bych nenadavat na tomto foru ani Anonymne!
Svoboda tisku a projevu neopravnuje k svobode byt hulvatem!

K Monice otazka: Kdo dal dohromady Kosicky vladni program? Jednalo se tam o znarodneni prumyslu. Nepamatuji si toho moc ze skoly, ale mam dojem, ze dal zaklad k marasmu, do ktereho se republika v nasledujicich letech dostala., ktery nas dostal na sikmou plochu cesty k socialismu.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Lín, 4.2.2006 8:20:55)
Odpovědět
Zdravím Josefe.Nevím jestli jsi tady na podzim byl a viděl.Ale chci jenom říci.Ze vzdálenosti 25 mil od San Franciska se sem špatně dohlédne.A kdyby se dohlédlo,tak bys moc potěšen nebyl.Začíná to tady brát takové divné konce.A tak se nediv,že někomu ulětne ta a tam nějaká ta hrubost.Podle mně nemá cenu s paní M diskutovat.Kdybych měl říci co si o ní myslím,taky bych to taky neříkal slovy nejslušnějšími.
Re: Kauza Lety by se neměla zneužívat k překrucování dějin
(Monika, 5.2.2006 15:48:30)
Odpovědět
Jasně. Místo argumentů sdělení, co si kdo o kom myslí. Legrační.