reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 30.4.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Otazníky nad formou dnešní evropské integrace

Vážený pane rektore, Prof. Dr. Markschiesi, vážený pane prof. Pernice, vážené dámy a pánové, 

je pro mne velkou ctí, že mohu vystoupit zde, na Humboldtově univerzitě, v rámci této významné série projevů na téma Evropa. Vzpomínám si na její počátek, na projev, který zde v roce 2000 pronesl tehdejší německý ministr zahraničí Joschka Fischer. Vzpomínám si na něj i přesto, že jeho názory – jak je známo – jsou od těch mých velmi odlišné. Možnosti prezentovat zde své postoje si velice vážím, neboť vývoj v Evropě mne velmi trápí. Není to pro mne akademické téma nebo předmět pouhé intelektuální zvídavosti.  

Většinu předcházejících projevů této série jsem si pozorně přečetl a i když teď nemám v úmyslu tyto příspěvky k evropské diskuzi podrobně analyzovat, jednu hodnotící poznámku se udělat odvážím. V mnohém jsou tato vystoupení podobná. Všechna míří jedním směrem, všechna vycházejí z názoru, že „čím více Evropy, tím lépe“, „čím hlouběji se budeme integrovat, tím více získáme“, „čím více a rychleji v Evropě potlačíme stát (a státy) ve prospěch evropských institucí, tím bude lépe“, atd. Jinak řečeno, společným postojem všech řečníků byla obhajoba projektu „ever-closer Europe“. O racionalitě tohoto projektu, o jeho výhodách i nevýhodách, nákladech a výnosech se již nediskutuje, je nesporným, byť často nikoli explicitně formulovaným předpokladem. To však není pravda. Tento projekt nesporný určitě není. 

Z metodologického hlediska měly všechny tyto projevy ještě jednu další věc společnou. Nejsou deskriptivní, jsou preskriptivní či normativní. Nezabývají se tím, co v Evropě je, resp. jak dnešní institucionální uspořádání Evropy funguje a jaké důsledky má, ale tím, co by – v očích toho či onoho řečníka – v Evropě být mělo. 

Takto ale není možné postupovat, je třeba více pokory. Nenacházíme se v bodě nula, kdy by bylo možné všechno. Dnešní stav Evropy není neutrálním východiskem k jakémukoli konstruktivisticky dosažitelnému ideálu. Evropský politický, kulturní a civilizační terén není žádná tabula rasa, není to nepopsaný list. Dnešní Evropa je nesmírně složitým konglomerátem historických nánosů, racionálních i neracionálních komplexů a předsudků, různých zatěžujících dějinných zkušeností, ale také zcela legitimních, a výrazně se lišících zájmů jednotlivců i celých národů, které v žijí Evropě a států, které Evropu tvoří. Pohybovat se po tomto terénu bez respektu k jeho křehkosti a zranitelnosti je projevem politické slepoty a hluchoty, což v sobě skrývá veliká rizika. 

Já takový respekt k Evropě cítím. Pokud bych měl svůj pohled krátce, v několika větách, shrnout a zůstat přitom u normativního výroku, musel bych říci, že chci Evropu na bázi intergovernmentalismu, čili na minimu supranacionalismu. Chci Evropu, která bude založena na racionální a přátelské spolupráci rovnocenných a suverénních států, nikoli shora uměle organizovanou „domovinu“ všech Evropanů. Zejména ale chci občanství jako výchozí princip uspořádání jakéhokoli lidského společenství, ve kterém je možné svobodně žít. Tím se také Evropa až dosud od zbytku světa nejvíce odlišovala. Vytvořit občanství na úrovni kontinentu však nelze. To může autenticky existovat jen na úrovni přirozených státních útvarů. Právě tuto svou tezi považuji za zcela klíčovou. 

Můj ostrý postoj k těmto věcem pramení kromě jiného z mých osobních zkušeností s komunismem, ve kterém jsem prožil více než dvě třetiny svého života. Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států také popíral. Byl organizován shora, nikoli zdola. Princip občanství prakticky potlačil, neboť byl založen na internacionalismu, nikoli na respektu ke státu jako k nutné a nenahraditelné výchozí entitě jakéhokoli skutečně demokratického politického uspořádání. To u mne vytvořilo vysokou míru přecitlivělosti vůči jakémukoli náznaku podobných jevů. A právě tímto zkušeností zostřeným pohledem pozoruji dnešní Evropskou unii a celou řadu jevů, které pokládám za mimořádně nebezpečné. 

Z mé strany není to, co dnes říkám, nic nového. Právě zde, na půdě Humboldtovy univerzity, jsem v lednu 2002 pronesl projev o Evropě. Bylo to na Ekonomické fakultě a své vystoupení jsem tehdy nazval „Dnešní evropská debata: liberalizace či opětovná regulace evropského kontinentu?“ [1] Když jsem si tento projev s odstupem osmi let přečetl, neměl jsem pocit, že bych měl cokoli měnit. Dva roky před naším vstupem do Evropské unie jsem řekl mj. toto: „Budoucnost Evropy a Západu nás nezajímá o nic méně než ty, kteří v západní Evropě žijí. Zdá se mi ale, že lépe rozumíme nebezpečnému paradoxu evropské unifikace: její víře v možnost zachovat tradiční evropské hodnoty a přitom zničit původní instituce, které vítězství těchto hodnot umožnily.“ 

Obával jsem se již tehdy, že dalekosáhlá evropeizace podstatných aspektů našich životů povede ke ztrátě identity evropských, zejména malých zemí. Proto jsem tehdy řekl, že „otázka identity by neměla být karikována jako překonaný či dávno poražený nacionalismus. Identita by neměla být zaměňována s kulturou, neboť země jako je Česká republika v kulturním slova smyslu evropské byly vždy. Pokud by někdy byla potřeba jakési kulturní unifikace, ta probíhala sama a přirozeně bez ohledu na formální členství v EU.“ 

Považoval jsem za nutné říci i to, že probíhající a stále se urychlující „internacionalizace či globalizace různých druhů lidských aktivit neznamená nic pokud jde o architekturu politického systému, svobodu či demokracii, pokud jde o koncept politické reprezentace a vztah mezi jednotlivcem a státem.“ Kritizoval jsem i to, že „Charta základních práv obsahuje vedle základních občanských, politických a ekonomických svobod i intervencionistické výsady a nároky typické pro tzv. stát blahobytu, a označuje je za fundamentální práva, nikoli za ideologicky podmíněné formy sociální politiky.“ To všechno jsou problémy, které mne trápí dodnes a které za uplynulých osm let nebyly vyřešeny. Spíše se naopak prohloubily. 

Přesto se za ta léta něco stalo. Něco se změnilo v realitě světa a Evropy a něco v myšlení Evropanů, občanů jednotlivých evropských zemí. 

V realitě EU došlo, a to současně, k rozsáhlému tzv. rozšiřování a prohlubování. Počet členských zemí se téměř zdvojnásobil a EU se proto stala daleko méně homogenní než dříve. To snížilo její schopnost rozhodování, což všechny architekty stále těsnější evropské integrace znervózňuje. Vyvolalo to i výrazné zvýšení transakčních nákladů vynakládaných na fungování EU. 

Nové členské země – přes svou tragickou zkušenost s komunismem a s ním spojenou formou násilné integrace zemí střední a východní Evropy – k mému velkému zklamání nesehrály roli tolik potřebného korigujícího faktoru k dosavadnímu modelu evropského integrování. Z důvodů krátkodobých zájmů se rozhodly jít jinou cestou. Chtěly být co nejdříve „in“, aby nepřišly o možnost podílet se na krátkodobých pozitivních efektech probíhajícího integračního procesu. Jeho negativní efekty zcela a to mimořádně lehkomyslně přehlížely. Nepřispěly proto k zastavení a dokonce ani ke zpomalení paralelního procesu, kterým bylo ono prohlubování, ono přesouvání kompetencí do Bruselu a narůstající regulování Evropy z jednoho místa. 

Ve stejné době se změnil i okolní svět. Byly zahájeny velmi těžké a bez vyhlídky na ukončení trvající války v Iráku a v Afghánistánu. Výrazně zesílil islamismus. Čína, ale i některé další země třetího světa prožívají bezprecedentní ekonomický vzestup. Sílí ničivý diktát politické korektnosti (jak se „politicky korektně“ říká obyčejnému pokrytectví). Donedávna byla nekritizovatelná i zhoubná doktrína globálního oteplování. Znovu – po dekádách Margaret Thatcherové, Ronalda Reagana a po euforii, která následovala po pádu komunismu – dominuje sociáldemokratismus se svým pečovatelským státem, vysokým zdaněním, vysokou mírou přerozdělování a se stále se zesilujícím potlačováním a deformováním trhu. 

Podstatnou změnou však je ale i to, že sami občané členských zemí EU nejsou přesvědčeni o prospěšnosti současného evropského vývoje. Vidí nejrůznější defekty evropského integračního procesu a začínají si uvědomovat, že to nejsou podružné vedlejší efekty, ale spíše vrozené vady, které nejsou odstranitelné. Všimli si nedemokratických postupů při prosazování užšího a těsnějšího modelu evropské integrace a nechápou, proč musí mít Evropa ústavu za každou cenu. Sledovali neúspěšná referenda ve Francii, v Nizozemí a v Irsku a viděli hru, která s nimi byla sehrána přetransformováním Evropské ústavy v Lisabonskou smlouvu. Právě teď prožívají neslavné okamžiky zahájení nového, postlisabonského modelu fungování institucí EU. Začínají se stále více a stále častěji ptát, jaký to všechno má smysl.

Nejsem detailním znalcem německých diskusí na toto téma, ale vím, že je ve Vaší zemi diskuse na toto téma velmi bohatá a v Evropě –s výjimkou Velké Británie – asi nejbohatší. Některých vystoupení si nevšimnout nemohu. Nemohu si nevšimnout síly a hloubky ústavní stížnosti skupiny německých poslanců k německému Ústavnímu soudu a závěrů, který tento soud učinil, sleduji veřejně publikované příspěvky bývalého spolkového prezidenta Romana Herzoga, znám názory poslance Petera Gauweilera i bývalého ústavního soudce Paula Kirchhofa, pozorně jsem si přečetl i nedávný projev významného německého básníka a esejisty H. M. Enzensbergera v Kodani. 

H. M. Enzensberger charakterizuje ve svém projevu evropský demokratický deficit jako chronickou nemoc, která nás vrací zpátky do doby ústavních bojů 19. a 20. století. Vidí to jako návrat do předústavního stavu, který zcela vyhovuje exekutivě. [2] Skoro identická slova používám již řadu let.           

V podobném stylu argumentují Roman Herzog, Fritz Bolkenstein a Lüder Gerken ve svém letošním článku v FAZ nazvaným „EU škodí myšlence Evropy.“ [3] Vidí, že „EU ztrácí na přijatelnosti, neboť zavádí – a to za zády občanů – stále větší rozsah regulace.“ Jejich návrh proto zní: „Z členských zemí musí přijít jasná zpráva, že je regulace na úrovni EU přípustná pouze v záležitostech výrazně přesahujících hranice států.“ 

Citovat by bylo možné dlouhou dobu, ale i toto stačí, abychom mohli říci, že nemůže být sebemenšího sporu, že ohledně dnešního i budoucího vývoje EU (a já záměrně říkám Evropské unie a ne Evropy) žádný konsensus neexistuje. I když se nám to různí eurokraté snažili a snaží stále namlouvat. Naopak, kritické názory sílí a dosavadní „konvenční moudrost“ přestává dominovat. Je to podobné jako s globálním oteplováním. Evidentní fakta prostě nelze dlouho zamlčovat. 

Moje současná kritika – známá např. z mého loňského projevu v Evropském parlamentu (únor 2009) [4], z projevu v Bertelsmannově nadaci zde v Berlíně (jaro 2008) [5], z mého vystoupení v Bochumi (únor 2009) [6] či z Pasova (září 2009) [7] – vychází zejména z mých zkušeností s procesem ratifikace Lisabonské smlouvy, kterou Hans Magnus Erzensberger trefně označuje jako „ústavní náhražku“. Klíčovou otázkou je, zda existence Lisabonské smlouvy do evropského prostoru přinese více demokracie, svobody a prosperity. Má odpověď zní nikoli. Pokládám za scestné usilovat o hladší a rychlejší fungování EU na úkor svobody a demokracie, o což zjevně usilují jiní. Nejrychlejší a nejhladší fungování společnosti je samozřejmě v diktatuře, ale tu – doufám – nechceme. 

V jistém slova smyslu nastal podivný stav. Politické elity EU – na první pohled – dosáhly svého: EU má svou ústavu, prezidenta, ministryni zahraničí. Je tedy státem – i když bez vlajky a hymny. Ve skutečnosti je ale všechno jinak. Vlajky EU naopak vlají skoro všude a hymna EU se hraje stále častěji, i když byly z Lisabonské smlouvy výslovně vyškrtnuty. Přitom ale současně všichni vidí, že funkce prezidenta a ministra zahraničí jsou spíše formální a že skutečná moc i nadále spočívá v tandemu Německo-Francie. Jeho síla je Lisabonskou smlouvou ještě posílena. 

Nejsem si jist, zda to ve své většině občané členských států vědí a už vůbec ne, jestli to tak skutečně chtěli. Obávám se, že ani jedno, ani druhé. Bude proto zajímavé sledovat, jak budou na praktické důsledky uspořádání EU podle Lisabonské smlouvy v následujících letech reagovat. Očekávám, že dojde k narůstání nacionalistických nálad, což je pravý opak ideálů, jimiž byly a jsou vedeny politické elity rozhodujících zemí EU při svých pokusech o stále těsnější a hlubší integraci. Je zřejmé, že dojde k dalšímu narůstání demokratického deficitu a k dalšímu vzdalování politiků od občanů. 

Něco z toho už vidíme. V nové formě a síle se vynořuje problém menšin, a to jak menšin „historických“, žijících v Evropě již delší dobu na územích sousedních států, tak menšin „nových“, vytvořených v posledních desetiletích převážně ekonomickou imigrací. To bychom neměli podceňovat. Rozmazávání hranic států a přeměna Evropy z „Evropy států“ na „Evropu regionů“, obojí na bázi ideologie multikulturalismu, vyvolává již dnes řadu problémů. Vidím je ve své blízkosti v chování různých menšin, které relativně klidně žijí (a dlouhý čas žily) na území sousedních států, a které prohlubováním integrace a aplikací Schengenské dohody získaly zcela nové ambice. Podobně je to s důsledky masového přistěhovalectví ekonomického a sociálního typu. 

Když se někdo v minulosti odvážil upozornit na sociálně-inženýrskou podstatu multikulturalismu, vysloužil si nálepku xenofoba. Je pochopitelné, že takovou nálepku většina politiků nechtěla. Proto se tomuto vážnému tématu nevěnovali a to se proto dostalo do rukou nově se rodících, z hlediska demokratické budoucnosti velmi problematických politických vůdců. I to bude pravděpodobně dále pokračovat. Musíme proto mít odvahu vstoupit s ideologií multikulturalismu do zásadní polemiky. Jedině tak začne náš kontinent opět fungovat podle vyzkoušených demokratických pravidel. 

Ve své knize věnované problematice globálního oteplování s názvem „Modrá, nikoli zelená planeta“, která od konce roku 2007 existuje i v německém překladu, se ptám „Co je ohrožena: klima, nebo svoboda?“ Nyní, po Lisabonu, se musím analogicky ptát: „Co je ohroženo v Evropě?“ Má odpověď je podobná jako v případě tzv. globálního oteplování: „Ohrožena je svoboda a prosperita.“ 

Co dělat? Stačí jen brzdit rychlost či tempo evropského integračního procesu, když víme, že sama cesta, na které se nacházíme, není správná?  Nebo je třeba vydat se jinudy? Není nejvyšší čas náš pohled na evropskou integraci přehodnotit a vrátit se k tomu, co dělalo Evropu Evropou? Není čas na období skutečné sebereflexe – místo její karikatury, jaká byla prováděna v letech po francouzském a holandském referendu? Já jinou cestu nevidím.

Václav Klaus, Vystoupení v rámci série „Humboldtovských projevů o Evropě“, Institut evropského ústavního práva Waltera Hallsteina, Humboldtova univerzita, Berlín, 29. 4. 2010, (překlad z němčiny, publikováno v MF Dnes dne 30. 4. 2010)

 

/titulek EUportal/


 

[1] „The Eurodebate Today: Liberalizing the European Continent or Re-Regulating It?“. Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Humboldt-Universität, 18. 1. 2002.

[2] Eine Kopenhagener Rede zum Sonning-Preis von Hans Magnus Enzensberger, http://event.ku.dk/sonningprisen/prismodtagertale/.

[3] „Die EU schadet der Europa-Idee“, FAZ, 15. 1. 2010.

[4] Projev v Evropském parlamentu, Brusel, 19. 2. 2009; www.klaus.cz/clanky/229. Publikováno v MF Dnes a Lidových novinách 20. 2. 2009.

[5] „Zukunft Europas: Beethoven oder Schönberg, Ode an die Freude oder Dodekaphonie?“ Projev v Bertelsmannově nadaci, Berlín, 23. 4. 2008; www.klaus.cz/clanky/1751. Publikováno v MF Dnes 25. 4. 2008.

[6] „Was sagt uns die heutige Zeit über Europas Zukunft?“ Projev v rámci projektu Herausforderung Zukunft, Bochum, 19. 2. 2009; www.klaus.cz/clanky/654. Dostupné také na www.revuepolitika.cz.

[7] „Notizen für Passau: Gibt es eine gemeinsame Idee Europas?“ Passauer Gespräche, Mediální centrum nakladatelství Passau, Pasov, 16. 9. 2009, www.klaus.cz/clanky/1247Český překlad projevu publikován v Lidových novinách 17. 9. 2009.

reklama
1682 čtenářů | 26 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(kapej, 30.4.2010 10:22:18)
Odpovědět
V Evropě prostřednictvím EU je ohroženo mnohé - ale především právo na pravdivé informace. Jak je možné, že nám bylo našimi politiky vtloukáno do hlavy, že jsme my právě ti poslední, kteří například odcházejí do důchodu příliš brzy. Nyní by měli všichni tito eurohujeři sami přispět finančně na sanaci řecké ( španělské, portugalské ) ekonomiky : Jak je možné, že tam lidé odcházejí do důchodu v 53 letech ? Jak je možné, že právě tam mají všichni státní zaměstnanci 13. a 14. platy, důchodci 13. a 14. důchody atd. ? Pevně věřím, že Euro, jako HURÁ AKCE , co nejdříve skončí a s ní i nesmyslná Evropská federální říše pod vedením Německa. Nějak moc brzy naši politici zapomněli, kdo a co jsou Němci a odkud vyšly všechny války a jaké mocenské zájmy VŽDYCKY Německo v Evropě zaujímalo.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 30.4.2010 10:39:24)
Odpovědět
eura hurá akce :))

na zavedení eura se pracovalo 6 roků, 11 roků euro existuje a funguje v praxi.

Dnes je euro vysoce stabilní a silná světová měna v níž je denominováno 23% všech světových finančních rezerv a dávno přesáhlo hranice eurozony, jako platidlo funguje v 41 zemích světa a mnoho zemí ho používá k mezistátním transakcím.

Asi sis nevšiml kde je dnes libra, dolar šv. frank a kde je euro.

Jestli seš takový hlupák a myslíš si že nějaké řecko o 16 milionech lenochů a podvodníků může touto měnou hnout, tak to akorát tak naletěls na včereší směšné blafy novinářů, od noci euro zase roste na všech trzích, zbytečně moc rychle, takže nic podobného, se ty hurá troubo nebude konat.

A dluhy řecko platí především ti co mu půjčili a to není jenom eurozona, ale americké, japonské, švýcarské, ale i české banky, půlka světa...
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Karlos, 30.4.2010 11:55:24)
Odpovědět
Asi jsi zapomněl, ty eurofilní "troubo", že během ERM se např. libra musela 16.9. 1992 z tohoto pokusu o zavedení společné měny stáhnout. Britové museli utratit z rezerv 11 miliard rezerv.
Dluhy Řecku platíš i ty. http://blog.ihned.cz/c3-42138950-YMachP_d-uz-je-to-tady-pujcujeme-26-miliard-recku
"Jestli seš takový hlupák" a domníváš se, že euro je na světě rozšířenější a tvrdší měnou, "tak to akorát tak naletěls na směšné blafy eurokratů". Jak pravila Margaret Thatcherová: "Odpovídám těm, kdo říkají, že chtějí společnou měnu snadno použitelnou po celém světě: už existuje - říká se jí americký dolar."
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 1.5.2010 9:46:59)
Odpovědět
Odvoláváš se na Machův článek jo :-))

Ale mach přece není ekonom ale politik, euroskeptik, šéf jedné bezvýznamné krachující pidistraničky bez podpory voličů.. to není nestraný článek, doporučuju ti články nezávislých ekonomů.

Libra poklesla od zavedení eura o 40%, je to důsledek ztráty významu této britské měny, ještě hůře dopadl dolar, mnoho států a firem ho začalo měnit za euro, silnější, stabilnější měnu.
Velká většina Britů má svoje úspory v eurech ve švýcarsku.

P.S. Nevidím nic eurofilních na konstatování faktů, ty tu proti nim stavíš jenom lži.
Podívej se jak lidé věří machovi :))
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Niky, 30.4.2010 14:12:58)
Odpovědět
kapeji máte pravdu,ale je už dlouho upozornuji,že drtivá většina politiků a téměř všichni novináři jsou zločinci,to je evidentní především počínaje Sarajevským atentátem!Jsem hrdý na našeho pana presidenta Václava Klause!
řečtí komunisté chválí Klause !
(Dan, 1.5.2010 15:43:47)
Odpovědět
Nick Polykopulos, mluvčí komunistické strany řecka:

"Za naši současnou krizi může především euro a Němci, kteří nás k jeho přijetí dotlačili, proto by měli za to platit.
Jediným evropským politikem, který se to nebál říci nahlas je prezident Klaus a já si ho za jeho názory velice vážím, uvedl Polykopulos..



No a pak že prezident Klaus nemá v západní Evropě svoje sympatizanty, že prý jenom v Rusku :-))
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Princ Drsoň, 2.5.2010 19:43:40)
Odpovědět
Klasika, EU může za žvásty vašich politiků. Ale kdybyste chtěl a nespoléhal se jenom na informace zprostředkované, můžete se dozvědět co chcete. EU vám rozhodně nic neomezuje.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 30.4.2010 10:29:43)
Odpovědět
Tak především úvodem bych chtěl připomenout že Klausovi rodiče byli komunisté a aktivní sluhové tehdejší vládnoucí garnitury, Václav to samé jen zůstal u svazáka a pracoval v komunistickém prognostickém ústavu založeném KGB.

Dále bych chtěl ostře napadnou jeho lži, komunisté velmi vyzdvihovali národ i občanství, vyhnali všechny ostatní národy z republiky, ostře zatáhli hranice jednotlivých národních států, vytvořili tzv. národní frontu, národní výbory, národní shromáždění, národní občanské rady.
Milovali pořady o národním obrození které neustále jeli v naší TV.

Už na základních školách existovala občanská nauka a v rámci ní národní výuka.

Nikdy v dějinách evropy nebyla tak silná nacionalizace a národní čistota jako za komunistů ani za nacismu !


Ke Klausově přednášce samotné, byl prý sklamán že na ní nikdo prakticky nereagoval ani kladně ani záporně, protože ho už znají a nic jin. nečekali, byla to Klausovská nuda, přesto mě zaujali mimo jeho tradičních lží reakce lidí po přednášce, studenti, mladí vš ho jednoznačně odsoudili, názory jako ze starožitnictví... ten pán je trochu mimo pravil jeden Dán... mladá polka je to jeho názor já s ním nesouhlasím.. německý bankéř neuvedl schválně žádné přínosy bylo to silně zaujaté.. atd.

čili inteligentní publikum si toho rusa vyslechlo a mlčky odešlo, žádná rakce byla tou nejlepší volbou, rusofilní populista Klaus utřel nos a šel.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Lukáš Petřík, 30.4.2010 10:38:13)
Odpovědět
To jste si spletl. To pravil jeden Dan.
zalži nám zase něco, už dlouho ses neprojevil :-)
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Sunny, 30.4.2010 13:21:49)
Odpovědět
Dane, nestydíte se trochu, že tady dokola omíláte ty lži? Vždyť tomu sám nemůžete věřit. Jinak ta přednáška se mi líbila.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Johny B, 30.4.2010 15:15:25)
Odpovědět
Klaus očividně Rus není zatímco vy jste bolševik jak z čítanky.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Kuba Kubula a Kubikula a Barbucha, 1.5.2010 17:32:43)
Odpovědět
Dane, ty jsi křivák, fšeci to víme, fšecy tě tady známe. Platí to pro fšecko co si napsal a budeš psát.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 2.5.2010 11:37:52)
Odpovědět
vidím že to padlo u demagogů na úrodnou půdu, takže si zopakujeme důležitá fakta, na která se nesmí zapomínat !

Tak především úvodem bych chtěl připomenout že Klausovi rodiče byli komunisté a aktivní sluhové tehdejší vládnoucí garnitury, Václav to samé jen zůstal u svazáka a pracoval v komunistickém prognostickém ústavu založeném KGB.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Felix, 30.4.2010 11:02:51)
Odpovědět
Já myslím, že to je dobrý projev. Ale je to projev, jako konstatování to mohlo mít třeba i jen čtvrtinu rozsahu. Slušný projev, jeden obecný návrh na konci. Taky dobrý, ale obecný. ke slovům "Dnešní Evropa je nesmírně složitým konglomerátem atd." připomínám, že konstruktérům je právě o to vše zglajchšaltovat, unifovat, aby nešlo o složitý konglomerát. Pan kapej taky pěkně doplnil.

Ostatně soudím, že Kaczynského zavraždil Putin.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Sunny, 30.4.2010 13:30:25)
Odpovědět
Z Vaší poslední věty mi běhá mráz po zádech, ačkoliv to bylo první, co mě tehdy v sobotu napadlo... My nejspíš budeme ti "pošahanci", o kterých mluvila v TV Petruška Šustrová :-)
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Felix, 30.4.2010 21:27:37)
Odpovědět
Na Petrušku pozor, podílela se na převratu v ústavu totalitních režimů. Pak jsem ji taky jednou na vlastní uši slyšet kecat politické blbosti. A konečně je dobře zapsána u lidí, o kterých mám jistotu negativity. Víc o ní nevím, nezajímá mě. Až ten převrat ukázal, jak je nebezpečná a komu slouží.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(kingsfield, 30.4.2010 15:36:44)
Odpovědět
KGB puppet and Godfather Klaus gives young German students insights of his repertoire.
At least it s great to see a man constantly making a fool of himself.
This jerk and his scallywags are political dinos.Let s put them to rest!!!
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(vlcekhajny, 30.4.2010 17:59:37)
Odpovědět
Jednotná Evropa ano, ale se svobodou vyznání,názorů a ne se zákazem křížů,šátků,apod.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(frantisek zajicek, 30.4.2010 20:32:58)
Odpovědět
Klaun bude tu svoji komedii hrat snad az do konce sveta.Zrovna takova spina jako on si muze stezovat na komunisty.Vzdyt ti mu umoznili vzdycky vsechno a jeste ho zvolili do uradu...Na EU plije,ale LS podepsal,proc teda?Pry na WC a tvaril se u toho nejak podezrele...ale podepsal.A ze mladi o jeho kabaretnim vykonu tvrdili,ze jim to pripomina kecy ze starozitnictvi je pravda.Dan si to nevymyslel.Ale uz jsem jeho vyznavacum tady nekolikrat navrhoval:zalozte sbirku na jeho mauzoleum ve tvaru Moskevskeho Kremlu.Ale nejsem si jist,jetli to ukoji jeho EGO mirou dostacujici.Po preneseni pozustatku Kaczynskych mezi krale je verejnym tajemstvim,ze Marxisticky prognostik Tuneldedek Lukoilovic Pruzinsky by rad mezi Faraony...FZ
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 1.5.2010 0:50:41)
Odpovědět
Nejlepší recept na Klause je ignorace, v Berlíně mu dali krásný direkt dost ho to vzalo, on je zvyklí těmi provokacemi šokovat a ono nic :)))
žádná reakce, jenom suché konstatování o jeho zaostalosti.. nádhera :-)
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Pandur, 1.5.2010 19:38:42)
Odpovědět
Ale notak, ten projev si vyslouzil potlesk a uznani protoze radu Nemcu zacina soucasna EU kvuli subvencovani Recka stvat a ty to vis :-D

Kdyz na Klause piskaji v EP, tak je to ukazka ze je mimo. Kdyz na neho Nemci nepiskaji, tak je taky mimo a naopak by nebyl, kdyby vzbudil rozruch. Sasku :-))

Je videt,ze jsi obycejny pablb moravsky :-)))
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(Dan, 1.5.2010 19:57:15)
Odpovědět
pleskalo 6 lidí ze sálu zbytek mlčel a jsem velmi rád že negativní reakce ze strany studenů i bankéřů byly odvisilány i v naší televizi a prolétly celou Evropou...

sklamaný Klaus na závěr, největší odměna slušným lidem :-)

"čekal jsem že po mě budou házet rajčaty a oni vůbec nereagovaly", posteskl si Klaus :))

profesor začíná svými monotoonímy a obecnými kritikami bez navrhovaných alternativ lidi nudit, .. "to byl projev jako ze starožitnictví" :))


opravdu nádherné reakce :-)
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(v.n., 1.5.2010 0:38:03)
Odpovědět
Pane Klausi, říct o někom, že je pokrytecký žvanil, to je velká rána politické korektnosti, co myslíte.
Re: Klaus: Komunistický režim rovnoprávnost a suverenitu států popíral stejně jako EU
(jura, 1.5.2010 12:38:12)
Odpovědět
tento nabubřelý a arogantní kohout by měl zmizet z naši politické sceny je a byl komunista a z nás dělá blby.
Pro euro-bolsevika Dana
(Fido, 4.5.2010 7:29:13)
Odpovědět
Ano, Klaus byl komunista. Jako byli v tomto state za bolsevika komunisty temer vsichni, kteri vykonavali kvalifikovane prace, na ktere byla politicka angazovanost vyzadovana. Kdyby se "neobetovali", a nevstoupili do strany,protoze "museli", tak by i vedecky vyzkum ridili "Gottwaldove" a podobni blbci.
Osobne nemam problem s temi, kteri komunisty v komunistickem state byt "museli". Mam problem s temi, kteri si na Zapade uzivali svobody, bohatstvi kapitalismu a pritom podvraceli spolecnost, ktera je zivila a budovali komunismus, protoze tomu verili. Takove zrudy mame v EU. Sam Barosso je presne takovy dinosaurus. A ve sve EK ma 10 dalsich takovych. Tihle komuniste ti nevadi?
Jinak co se tyka "zastaralosti" nazoru Vaclava Klause. Muzes mi rict, co je moderniho na EU? Internacionalismus? Planovane hospodarstvi? Petiletky, desetiletky?Centralizovane rizeni z Moskvy(pardon, z Bruselu)? To jsme tu meli 40let. Na Marxismu neni moderniho absolutne NIC, i kdyz se prevliknul do novych ideologickych prevleku.