reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Proč Češi nechtějí euro?

Autor: Hynek Fajmon | Publikováno: 6.5.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Tak už je to tady. Dokonce i média si již všimla, že česká veřejnost většinově odmítá přijetí eura. Lidové noviny o tom dokonce přinesly článek na první straně a odvolávají se na průzkum veřejného mínění, podle kterého u nás poprvé počet odpůrců eura přesáhl magickou hranici 50%. Vypadá to, že Češi si už opravdu euro zavádět nepřejí a současné události kolem sanace Řecka jim dávají další pádný důvod k takovému postoji. Zkrátka většinový český postoj lze nyní charakterizovat takto: "Česká koruna funguje dobře, proč ji tedy měnit za euro, které má takové problémy". Musím říci, že tento názor absolutně sdílím.

Podle průzkumu společnosti CVVM nyní odmítá přijetí eura 55% českých občanů, 38% je pro přijetí eura a 7% neví. Oproti předchozímu průzkumu z roku 2009 se jedná o poměrně velký posun. Připomeňme si, že minulý rok euro odmítalo 47% lidí a pro euro bylo 44% veřejnosti. Takže lze říci, že cca 7-8 procent veřejnosti se změnilo z příznivců v odpůrce eura. To, je určitě jev, který by neměl zůstat bez povšimnutí.

Musím říci, že můj vztah k průzkumům veřejného mínění je vlažný. Nejvíce jsem se dosud cítil osloven známým Churchillovým rčením: "Věřím pouze těm průzkumům, které si sám zfalšuji." Přestože si většina lidí myslí, že to je vtip, tak je toto rčení ve skutečnosti velmi blízké realitě. Průzkumy jsou u nás i jinde ve světě vyráběny dle potřeb zadavatele. Vhodným kladením otázek a vhodným výběrem možností odpovědi a následnou interpretací lze docílit značného posunu v téměř každém průzkumu.

Přeceňovat roli průzkumů v politice není dobré a řídit se jimi je čiré bláznovství. Přesto ale můžeme k jejich datům přihlížet a zkoumat, co vlastně znamenají. Postoj české veřejnosti k euru a ke koruně mne velmi zajímá již nejméně 6 let. Na toto téma jsem v roce 2007 vydal knihu předních českých expertů "Euro versus koruna" a pravidelně o euru diskutuji se studenty středních a vysokých škol na besedách.

V období let 2004-2010 jsem absolvoval nejméně 100 besed se studenty a na každé z těchto besed jsem nechal orientačně hlasovat o tom, zda si účastníci přejí euro nebo nikoliv. Podotýkám, že jsem účastníky nijak nepřesvědčoval ani pro ani proti euru. Výsledky těchto hlasování, kterých se již účastnilo cca 6000 studentů mne samotného překvapují dodnes.

Názor je jednoznačný. Nejméně 80% studentů si přijetí eura nepřeje. Míra podpory pro euro je v rozmezí od 0 do maximálně 35%. Za celou dobu co tato referenda pořádám se pouze 2 krát stalo, že euro mělo většinu. V cca 98 případech ze 100 tomu bylo naopak. Na základě těchto setkání s konkrétními lidmi jsem přesvědčen již řadu let o tom, že česká veřejnost si přijetí eura nepřeje a naopak velmi důvěřuje české koruně. Ostatně výsledky podobných minireferend, které pořádám při besedách v domovech důchodců jsou úplně stejné. Mezi mladou a starou generací tak ve vztahu k euru není vůbec žádný rozdíl. Euro tedy Češi nechtějí, naopak korunu si naprostá většina lidí přeje zachovat.

reklama
2375 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Proč Češi nechtějí euro?
(orel, 6.5.2010 1:33:38)
Odpovědět
Zcela logicky, máme rozum.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Jeeves, 6.5.2010 6:28:45)
Odpovědět
Rozum? Nač vytahovat tak silná slova!
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Alberto Kvěch, 6.5.2010 10:12:02)
Odpovědět
Pane Fajmone.Vždy než začnete psát, pojmenujte správně věci a přiznejte čtenářům co jste vlastně zač. Napište přímo.Já jsem euroskeptik nepřející EU a mou úlohou v parlamentu EU je EU sabotovat.Pak mohou být Vaše příspěvky jasné všem čtenářům.Nejste moc znám a jako politika Vás nezná téměř nikdo.Řekněte jasně.Česko nemá EURO, protože naši neshopní politikáři přivedli stát na pokraj finanční katastrofy,že stojíme těsně před bankrotem a neplníme díky našim světovým ekonomům neekonomům(myslím tím i Klause)nejzákladnější podmínky pro přijetí EURA.Vyjma pár nabubřelých euroskeptiků Češi usilují o EURO, ale na euro nemají právo.Zbavme se ve volbáh těch, kteří nás dostali na jeden z nejnižších žebříčků a nevolme ty staré papaláše socany,ODS a euroskeptiky.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 6.5.2010 19:05:30)
Odpovědět
Nejsem nabubřelý euroskeptik a zajímalo by mne, za které Čechy, kteří si žádají euro hovoříte v množném čísle... Máte snad vlastní průzkumy pořádané eurohujery ?
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(frantisek zajicek, 6.5.2010 19:51:41)
Odpovědět
Kapej,k Tvym komentarum se radsi nevyjadruji kvuli Tve antireakci,ale,trochu praxe:Momentalne pracuji v Nizozemi.Minuly tyden byl svatek kralovny,takze p.Zajicka napadlo navstivit Luxemburg,ve kterem jsem nikdy nebyl a taktez z duvodu navstevy katedraly Notre Dame,ve ktere,jak znamo,jsou pochovany ostatky krale Jana Lucemburskeho.Bohuzel krypta byla zavrena.Behem jednoho dne jsem tak projel 4 staty(NL,D,L,B)s jenou menou.Drive bych u sebe musel mit menu kazdeho z jednotlivych statu uz jenom proto,abych si nekde v klidu mohl dat obyc. kafe.Takze jista positiva bych v Euru videl.Na druhe strane si nejsem zcela jist,zda to Euro je az tak bezpodminecne nutne.Ve sjednocene Evrope asi ano.Ze to ma i spoustu negativ si take musime pripustit at chceme nebo ne.Recko je odhalilo v cele sve nahote.Ze si za problemy muze samo je jina vec,ale renome teto meny je urcite naruseno.Takze,co s tim?Stejne to rozhodnou politici...FZ
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 8.5.2010 2:50:50)
Odpovědět
Františku Zajíčku, já Vám opravdu všechno věřím, jen - jak je známo gotická katedrála Matky Boží Notre Dame není v Luxemburgu, ale v Paříži. Tam je otevřeno den co den od 10 - 17 hodin. Jan Lucemburský je pohřben v kryptě katedrály Panny Marie v Lucembursku. Jinak k Euru, za marky a dolary se dalo v minulosti také perfektně cestovat, dokonce směna v jakékoliv zemi vycházela daleko lépe. To, co jste napsal, to není argument.
Re: nabubřelí...
(krteček, 7.5.2010 10:35:24)
Odpovědět
Dalo by se to ale i říct obráceně - nabubřelí europatolízalové podkopávají ustavičně samostatnost českého státu i jeho měnu, defacto pracují pro cizí mocnosti.
Proč němci nechtějí euro?
(richard, 6.5.2010 22:05:32)
Odpovědět
Velikost textu:
Chystá se konec eura? Němci prý tisknou nové marky
Německo má plán pro případ krachu eura - vrátit se k původní měně. Německá Bundesbank prý proto tiskne nové marky, tvrdí někteří nezávislí experti.
6. května 2010 - 12:49
Tvrdí to například finanční odborník Walter K. Eichelburg. V rozhovoru pro deník "Freie Allgemeine" uvedl, že k tisku nových bankovek už došlo.

Německo se totiž obává zániku společné evropské měny, kterou ohrožuje krach Řecka, ale i problémy dalších jižních zemí jako je Španělsko či Portugalsko.

Eichelburg považuje úsilí spolkové vlády o řecký záchranný balíček za pouhou kouřovou clonu, která má jednak pomoci vyhrát příští týden se konající volby v nejsilnější německé spolkové zemi, jednak zakrýt skutečné přípravy na měnovou reformu, v rámci které se Německo vrátí k marce.

Přechodem na marku by lidé mohli přijít o své úspory v eurech, upozorňují nezávislé internetové zdroje. Podle nich jsou už například nově vytištěné bankovky tajně distribuovány do všech německých bank.

Přechod na marku by prý mohl proběhnout při nejbližším možném prodlouženém víkendu, což může být už víkend 15. až 16. května. Podle jiných zpráv prý německá kancléřka Merkelová chystá v příštích dnech stěžejní projev stran ekonomické situace.

Rakouský finančník a provozovatel internetových stránek www.hartgeld.com Walter K. Eichelburg radí obyvatelstvu už delší dobu, aby si vyměnili euro za zlato, protože to je jediný způsob, jak nepřijít při hyperinflaci o osobní úspory.

(abb; foto: arch.)
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(jira22, 6.5.2010 6:38:58)
Odpovědět
Neexistuje žádný národ ve střední evropě, který by si přijetí eura přál. Stačí si jen vzpomenout na naprosto odmítavý postoj němců umocněný v Bavorsku při ukončení platnosti marky. Většina němců na následném zdražení tvrdě prodělávala.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Peter, 6.5.2010 9:44:52)
Odpovědět
Slováci si euro priali. Viac informácií na stránke: http://www.euromena.sk/aktuality-prijatie-eura-vnima-pozitivne-83-percent-slovakov/1611s12066c?stxt=&sekcia=&oblast=&sfrom=&sto=&page=1

Prijatie eura vníma pozitívne 83 percent Slovákov
31.03.2009 09:24
Ústav pre výskum verejnej mienky pri ŠÚ SR uskutočnil v dňoch 1. – 9. marca 2009 prieskum, ktorého súčasťou boli aj otázky venované téme eura. Výberový súbor tvorilo 1170 občanov SR vo veku od 16 rokov vyššie. V centre výskumného záujmu boli, okrem iných aj otázky spojené s hodnotením rozhodnutia prijať spoločnú menu euro ako aj s adaptáciou občanov na novú menu.

V časti venovanej mene respondenti najskôr odpovedali na otázku: Ako dnes hodnotíte rozhodnutie Slovenskej republiky prijať spoločnú menu euro?. Viac ako dve pätiny (44 %) oslovených posudzovalo toto rozhodnutie ako správne a ďalšie takmer dve pätiny ako skôr správne než nesprávne rozhodnutie. Podiel kladne odpovedajúcich občanov tak dosiahol 83 percent. Naopak, ako nesprávne alebo skôr nesprávne než správne hodnotilo toto rozhodnutie spolu 12 percent oslovených, pričom za nesprávne ho považujú 4 percentá respondentov a ako skôr nesprávne než správne ho vidí 8 percent opýtaných. Na otázku nevedelo odpovedať 5 percent oslovených.

Na otázku, ako sa orientujú v eurových minciach (eurách a centoch)“ respondenti najčastejšie odpovedali „trochu mi to trvá, ale vyznám sa“. Takto odpovedalo 44 percent opýtaných.
Druhú najčastejšiu odpoveď „reagujem pohotovo, zvykol som si bez väčších problémov“ zvolila viac ako tretina oslovených. To, že im dlho trvá, kým nájdu tú správnu mincu, pripustilo 16 percent odpovedajúcich a 3 percentá respondentov priznalo, že sa v eurových minciach ešte vôbec nevyznajú.

Pri platbe za tovar a služby si na začiatku marca 2009 väčšina opýtaných

pomáhala prepočtom eur na slovenské koruny. Viac ako tretina (35 %) respondentov

prepočítava eurá na slovenské koruny vždy, rovnaká časť (35 %) občanov

prepočítava pomerne často a asi pätina odpovedajúcich (21 %) niekedy.

Prepočítavať na slovenské koruny, podľa vlastného vyjadrenia už nemusí 8 percent oslovených.


Zdroj: Štatistický úrad SR
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(richard, 6.5.2010 22:00:21)
Odpovědět
No slováci si přáli euro, ale zítra budou platit řecké dluhy. No bratia zpod tatier nepřeji vám nic zlého, ale jste naivní !!
Průser jménem euro
(richard, 6.5.2010 22:20:56)
Odpovědět
EVROPA: Jak řecké dluhy probouzejí evropské běsy
6. května 2010


Tak trochu se z aktuálního a pochmurného zpravodajství zdá, že jak se v Řecku zrodila evropská civilizace, tak tam může také začít její konec. Z Akropole vlaje transparent s výzvou k povstání adresovaný národům Evropy a přizdobený srpem a kladivem. A investoři se masivně zbavují eura a nakupují zlato, jak je běžné v časech, kdy není jisté ani dnešní datum. Politici vládnoucí Evropě, tedy Angela Merkelová a Nicolas Sarkozy, se nakonec dohodli na pomoci Řecku v gigantickém rozsahu nemajícím obdoby. A naštvali tím lidi v Řecku, ale také ve svých domovinách i v dalších zemích eurozóny. Byť v každém případě je důvod diametrálně odlišný. Zatímco Řekové se bouří proti podmínkám, které si věřitelé kladou, zbytku Evropy se nelíbí, že mají financovat následky řecké, silně přetažené siesty. A celkem pochopitelně se jim nelíbí, že mají z vyrabovaných vlastních státních kas vyškrábnout ještě pěkně tučnou sumičku na půjčku, jejíž návratnost je spíše více než méně teoretická.

Slováci mají zaplatit asi 21 miliard českých korun

Merkelová to za svůj souhlas schytá nejspíše v nadcházejících volbách v Porýní Vestfálsku už za pár dní. Ale nejspíše velkorysou pomoc Bundestagem protlačí. To třeba na Slovensku, které má také platit nezanedbatelných 816 milionů eur, tedy zhruba jedenadvacet miliard korun českých, je to o dost složitější, protože tam je před volbami parlamentními, v nichž jde o mnohem více. A voličům se rozhodnutí, o němž se s nimi nikdo příliš nebavil, pranic nelíbí. Bodejť by se jim líbilo půjčovat zemi, jejíž ekonomický výkon, přepočteno na jednoho obyvatele, je se Slovenskem téměř srovnatelný a v níž se v nejhlubší dluhové krizi řeší bonusy pro důchodce s důchodem pod 2 500 eur, když slovenský důchod je zhruba desetkrát nižší. O rentách pro neprovdané dcery armádních důstojníků či školách, na nichž je víc učitelů než žáků, nemluvě.

A jak asi budou reagovat Portugalci, kteří si na pomoc Řecku musí půjčit dvě miliardy eur, když sami mají problém s ufinancováním vlastního dluhu a úroky z jejich státních dluhopisů stále rostou.

Není pochyb, že s velkou nelibostí to budou vnímat voliči ve většině zemí eurozóny. Trochu to začíná připomínat diskuse před rozdělením federálního Československa v roce 1992, kdy tehdejší český premiér Petr Pithart přišel se svou teorií dvojdomku, v němž sice žijeme jako jedna rodina, ale každý za své. Každoroční transfer daňových výnosů z Česka na Slovensko prostřednictvím federálního rozpočtu shodou okolností tenkrát představoval zhruba stejnou sumu, jakou dnes mají Slováci poslat do Atén. A tak byla tenkrát federace rozdělena, federální rozpočet zrušen a nakonec bez toho federálního rozpočtu nemohla fungovat ani československá koruna, která přežila konec federálního fiskálu jen o jediný měsíc.

A po pravdě nebylo donedávna nic zajímavějšího pro intelektuální debaty než to, jak to dopadne s evropským šestnáctidomkem zvaným eurozóna, kde si jeho obyvatelé také dlouho mysleli, že si žijí každý za své. Do okamžiku, kdy je z tohoto klamu vyvedla řecká krize. Ukázalo se, že jedna část šestnáctidomku je tak vybydlená, že hrozí zhroucení celé stavby a příslušný obyvatel prostě nemá na opravu.

Jenže teď už to není otázka pro intelektuální debaty, protože záležitost začíná řešit ulice v Řecku, která odmítá nést náklady svého vlastního života nad poměry a v jejímž čele jsou lidé s rudými prapory a znaky srpu a kladiva. A je velmi pravděpodobné, že podobné síly ulice to začnou „řešit“ i z druhé strany. Na Slovensku se již s protesty proti pomoci ozvala extremistická vládní strana SNS. Utahování opasků v lépe hospodařících zemích kvůli řecké pomoci pak bude zcela zákonitě posilovat extremistické politické strany, zpravidla pro změnu nahnědlé. A v této atmosféře, kdy většina evropského voličstva hlásá a bude hlásat tezi všichni za své, přichází nepoučitelní eurofederalisté s pokusy o vytvoření evropského ministerstva financí, protože společná měna přece evidentně nemůže existovat bez společné fiskální politiky. Tváří se přitom, a možná tomu i sami věří, že nastal čas pro dokončení federalizace Evropy, jak předjímal koncept společné měny. Nyní je zbytečné o tom vůbec nějak hlasovat. A podle všeho je vůbec nezajímá, že se právě v těchto dnech ukazuje, jaké běsy budí jen úplně maličký nákrok k těsnějšímu propojení mezi bankrotujícím Řeckem a Německem, které platí a hodlá prostřednictvím nadiktovaných podmínek MMF a eurozóny tuto zemi fakticky fiskálně spravovat. Jsou to běsové, které Evropané znají velmi dobře a opakovaně prokázali, jak snadno jsou schopni jim podlehnout.

Následky, jejichž konce dnes nemůžeme ani dohlédnout

Pokud skutečně eurofederalisté prosadí fiskální sjednocení eurozóny, což v tomto okamžiku vypadá jako jediná operace, která může dlouhodobě zachovat euro jako společnou měnu pro většinu Evropy, bude to mít následky, jakých dnes asi nejsme schopni dohlédnout. A není vůbec vyloučeno, že tyto následky budou daleko horší než případný rozpad eurozóny na severní a jižní část či její úplný rozklad a návrat k národním měnám během několika příštích let.

Zde totiž nejde o čistě ekonomickou a technickou záležitost, v níž se lze oprostit od emocí a historických reminiscencí a udělat něco, co si žádají ekonomické zákony pro fungující společnou měnu proti vůli lidí, kteří touto měnou platí.

MfD, 5.5.2010
Pavel Páral
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 8.5.2010 2:53:59)
Odpovědět
Na půjčení Řecku si musí Slovensko někde půjčit, jen doufám, že to nebude u nás.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(jira22, 7.5.2010 7:39:47)
Odpovědět
No a proč to furt přepočítávají? Je to tím, že nejsou ve střední Evropě a nebo tím, že nejsou spokojení?
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Alberto Kvěch, 6.5.2010 10:26:10)
Odpovědět
Euroskeptik Fajmon klame veřejnost.Česko o euro usiluje, ale neplníme nejzákladnější podmínky pro přijetí eura.Nám prostě euro nikdo nedá.Díky socanům a ODS jsme ve srabu.V roce 89 jsem často slyšel ,že nepotřebujeme bohatý stát, ale bohaté občany.Dnes máme chudý zadlužený stát a ještě chudší občany s existenčními starostmi.Vyražme u voleb ty darebné politiky,všehny ty Paroubky,Škromachy, ale i Nečase,Langra a další.Oni zavinili devastaci. Pokud chce někdo volit menší zlo, pak raději ODS než socany.Nevolme ale menší zlo a dejme hlasy nové straně usilující o potřebné změny,straně VV Věci veřejné - Radek John.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 6.5.2010 19:09:37)
Odpovědět
Není mi lhostejné, že naše země je rozkradená a souhlasím s Vámi, že je nutné jít k volbám a volit nové lidi. Novým člověkem a novou stranou ale v žádném případě nejsou VV a Radek John, o TOP 09 ani nemluvím...
eurokomsomolci
(richard, 6.5.2010 22:23:38)
Odpovědět
Nevolte měnové eurokomsomolce

Kde jsou ti vizionáři světlých zítřků s hledáním ochrany uvnitř eurozóny? Kde jsou ti propagátoři co nejrychlejšího přijetí dnes se hroutící měny? Kde jsou ti zvěstovatelé konce krize?

Už před rokem jsem varoval před tímto neopodstaněným a amatérským optimismem:

http://streit.blog.idnes.cz/c/83812/Pitomci-uz-vesti-konec-krize.html

http://streit.blog.idnes.cz/c/100611/Desiva-krize-teprve-pomalu-prichazi.html

http://streit.blog.idnes.cz/c/115131/Tu-krizi-si-budeme-muset-jeste-radne-vyzrat.html

Napsal jsem také, že vyhlížená světla na konci tunelu jsou jen světla protijedoucího vlaku. Krize na sebe bere jen jinou podobu, protože se nedá ošálit léčiteli typu Sarkozyho nebo Špidly. Dokud se nenastolí rovnováha, vždy problém v nejslabším místě vybublá.

Řecko je takovým nejslabším článkem eurozóny, další na řadě je Portugalsko. Mezi ohrožené svým dluhovým trendem patříme samozřejmě taky, ale jsme v lepší situaci právě o to, že spekulanti nemohou v našem případě počítat s pomocí eurozóny, pokud by s nahrávkou ratingových agentur chtěli vyšponovat své zisky z nemravného navýšení úroků. Bude ještě mela a pokud by to finanční bumbrlíčci přehnali, mohli by si zardousit snášející slepice. My děkujme, že jsme v tom společném chovu v oddělené kóji.

Eurozónu zachvátila panika. Tato situace nemá bezbolestné řešení. A řecké události posledních dnů ukazují, že to nemusí proběhnout v klidu a míru. A to je teprve začátek. Ale ukázalo se, že pokud integrační mánie předejde přirozený vývoj, vymstí se to spíše dříve než později. Což je na druhé straně jen dobře.

Největší problém mají Němci a Francouzi, kteří po „Lisabonu“ jsou pány EU a proto i motorem co nejtužší integrace. Ale hlavně proto, že jsou to zejména jejich banky, které nezodpovědně investovaly do řeckých dluhů. Panika se tak obrací proti těm, kteří chtěli situace zneužít ke zvýšení úroků. Jen ať si ty náklady Němci a Francouzi zaplatí. Budou de facto platit hlavně sami sobě. Opravdu nechápu, proč bychom měli litovat, že nejsme v situaci třeba Slovenska, které by si mělo půjčit na splátku řeckých dluhů ve prospěch německých a francouzských investorů.

Už při prvotním řešení finanční krize totiž došlo k zásadní chybě. Bankám, které nezodpovědně investovaly, se mělo dostat státní pomoci jen v případě, že majitelé a manažeři bank přijdou o všechno.To se nestalo. Místo toho byly banky vlastně jediné, které na krizi ještě vydělaly, ačkoliv fundamentální příčina, že chybí koupěschopná poptávka, zůstala nevyřešena. Viníci nejenže zůstali nepotrestáni, oni místo pokání za profesionální selhání jedou zase ve starých kolejích nekrytých dluhů, posadili se do lokomotiv s reformními hesly a za pomoci centrálních bank ještě k tomu znovu pychnou a bohatnou. I naše ČNB jim dnes opět dala dáreček v podobě dalšího snížení ceny peněz, které však nedoputuje ke klientům, zato oslabí korunu, dále znehodnotí úspory a prodraží dovolené v nastávající sezóně.

Rovněž ratingové agentury, které ještě vpředvečer vypuknutí finanční krize dávaly kladná investiční doporučení, také na svou neprofesionalitu, klientelismus nebo dokonce zlý úmysl nedoplatily. Místo toho se oklepaly natolik, že si osobují právo ukázat prstem už nejen na finanční instituce, ale hned na celé státy, které hodlají odstřelit. Malí jsou na řadě první, i kdyby velké státy měly problémy větší.

Takže v bezpečí nejsme, zejména při bagatelizaci zadlužování ze strany ČSSD. Tím, že nejsme v eurozóně, jsme jen získali trochu více času a trochu větší manévrovací prostor, než se na nás ti finanční supi slétnou.

Nemysleme si, že socialisté uvažují levicově a ve prospěch obyčejných lidí. Oni jen za pomoci regulace tržních nástrojů a kontrolou kdysi volné soutěže chtějí zprivatizovat rovnou celý kapitalismus. Ne fabriky, ale celé státy, ne výrobní prostředky, ale hned celou ekonomiku. A to globálně – přímo na celém evropském kontinentu. Samozřejmě ve svůj prospěch. Není bezskrupulóznějších kapitalistů než jsou tito internacionalisté, protože oni propojili politickou moc s bezbřehým ovládáním kapitálu. Všechny nedostatky zkrachovalého socialismu vedoucí k zaostávání se tak vracejí, jenže navíc k nim přibyla v hypertrofované podobě i bezohlednost a sobectví kapitalismu s imperiálními ambicemi. Takto zatížen nebyl ani reálný socialismus, který kladl bohatnutí své limity.

A uvědomme si u voleb, že jsou to stále titíž, kteří nás chtěli zbavit komparativní výhody založené na koruně a přitom mají lehkomyslné utrácení v programu. Vzpomeňme s pietou třeba na šrotovné, které se naštěstí díky prezidentovi nestačilo realizovat. Voličům ČSSD je třeba po lopatě vysvětlovat, že žádný předvolební úplatek jim nebude nic platný, když to skončí řeckou cestou. Zapálené banky potom už nic nevyřeší.

Jenže to se pak bude jevit úder, který dostal Bohuslav Sobotka, jen jako nevinná selanka.

PS Bohužel, tomu evropanskému socialismu nenadbíhá jen osamocená ČSSD.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Dan Kratochvíl, 6.5.2010 7:54:22)
Odpovědět
Danodávna to byli i češi a např. Slováci jsou většinově spokojeni..


Průzkum STEM na 15000 vzorků ukazuje ale opak pravdy než je v článku, 82% studentů si přijetí eura přálo.

Přečsto se přidržím názoru, že průzkumy není dobré přeceňovat, vzhledem k tomu že jenom v Brně je 80 000 studentů, je vzorek údajných 6500 - ani tomuto číslu nevěřím a není ho čím prokázat, opravdu směšnou záležitostí bez vypovídací hodnoty.

Všechny agentury se ale shodují že právě mezi vš a pravičáky je nejvyší podpora přijetí eura, mezi podnikateli.

Levičáci, nevzdělanci a státní zaměstnanaci jsou zase většinově proti.

Krásným příkladem je svaz průmyslu a dopravy a 13 cechů živnostníků, kteří jsou pro a vedení odborů které je složené ze socialistů a je aktuálně proti :-)

Největší množství lidí, kteří změnili názor a euro nechtějí je podle STEM mezi voliči čssd, voliči ksčm ho odmítají trvale.

Největší podpora je u voličů TOP09, VV, ODS a KDU.

Myslím že není co řešit, protože na těchto údajech se shodli všechny agentury :-)
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Karlos, 6.5.2010 10:35:10)
Odpovědět
Všem zastáncům nesmyslného eura doporučuji přečíst třeba tyto 2 články. http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/136018/Maastrichtska-kriteria-3-HDP-Uspech-Ne-jen-dalsi-DLUHY.html

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/199220-slovensko-si-musi-pujcit-na-pomoc-recku-lidem-se-to-nelibi.html
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(sc, 6.5.2010 14:05:08)
Odpovědět
Závazek zavést euro jsme přijali podpisem přístupové smlouvy. V současnosti tak tedy formálně vůbec nejde o to, zda do eurozóny vstoupíme či nikoliv, ale kdy. Vzhledem k potížím eurozóny i vlastní EU nás teď nikdo nehoní, jakmile se ale situace aspoň trochu uklidní (a uklidíme si i doma, což stejně musíme), bude Brusel požadovat naplnění závazku. Obávám se přitom, že část naší politické reprezentace je schopna nás do eurozóny zatáhnout těsně předtím, než se rozpadne, a my pak budeme dluhy platit ještě podstatně víc, než nám připadne bez členství v eurozóně. Ideální by bylo využít současné situace, kdy mají eurohujeři máslo na hlavě, když došlo na argumenty všech, kdo před eurem varovali, a po volbách by nová reprezentace měla vyjednat zrušení závazku euro přijmout. Do eurozóny bychom pak mohli dobrovolně vstoupit kdykoliv v budoucnu, až bychom byli přesvědčeni, že přínos převáží nad náklady, které vzdání se vlastní měny znamená. Toto ale zjevně vůbec není předmětem předvolebních debat, ač jde o téma navýsost aktuální.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 6.5.2010 19:15:00)
Odpovědět
Váš názor je velice rozumný a doufám, že v budoucnosti se dočkáme rozumnějších politiků, kteří nebudou chvátat do černých děr Eura, které dříve nebo později skončí. Eurozóna bez jednotné fiskální politiky je nesmysl, jednotná fiskální politika nikdy v eurozóně existovat nemůže, o čemž svědčí nynější problémy Řecka ( Portugalska a Španělska ). Němci se na to na základě nevole německých občanů vykašlou, Francie je slabá a Anglie, ta nikdy Euro nepřijme. Dejte na má slova.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(richard, 6.5.2010 22:02:47)
Odpovědět
Kdyby Česko platilo eurem, poslalo by Řekům v přepočtu 40 miliard korun
velikost textu:
6. května 2010 14:36
Český tábor odpůrců společné evropské měny získal v posledních dnech jeden silný argument. Tím, že se v Česku neplatí eurem, nemusí vláda hledat zhruba 1,6 miliardy eur na pomoc bankrotujícímu Řecku.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(mag, 7.5.2010 10:23:08)
Odpovědět
NO pokud si někdo myslí, že pro blahobyt občanů ČR je důležité jakou měnou platí, to je jeho věc. Jestli budeme platit eurem, korunou nebo mušličkami, ve výsledku to bude nastejno. Budeme dělat jako mourovatí na ty nejbohatší a jejich obsluhu placenou ze státního rozpočtu.
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(kapej, 8.5.2010 2:59:40)
Odpovědět
... Taky pravda :))) Od té doby, co ti blázniví Féničané vymysleli peníze, to stojí za starou bačkoru. Kdybychom místo řepky pěstovali len a nezkrachovaly naše textilky, mohli jsme v pohodě platit plátnem :)))
Re: Proč Češi nechtějí euro?
(Jiří Beránek, 7.5.2010 13:16:20)
Odpovědět
Nevěřte všemu, co se říká, protože vaše citace Churchilova výroku se nezakládá na pravdě, vzhledem k tomu, že mu ji vložil do úst sám mistr propagandy Goebeles. Toliko na upřesněnou, ale já vám to nikterak nezazlívám, protože denně se setkáváme se spoustou mýtusů, které jsou od reality na hony vzdáleny