reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

O euru a jeho problémech mluvme vážně

Autor: Jiří Weigl | Publikováno: 13.5.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Pondělní Lidové noviny přinesly článek národního koordinátora pro zavedení eura Oldřicha Dědka s názvem „Euro – co ho nezlomí, to ho posílí“.  Očekával bych, že hlavní vládní odborník pro zavedení společné evropské měny si bude ve světle současné krize Řecka, eurozóny a de facto i dosavadního směřování evropské integrace klást podstatné otázky, které si každý zodpovědný člověk klást v této situaci musí. Že kriticky zhodnotí příčiny, které k dnešní situaci vedly, že se pokusí zamyslet nad alternativami možného vývoje. Pro naši zemi je přece dění kolem Řecka a dalších zemí a eura zásadní.

Namísto toho národní koordinátor čtenářům opakuje stokrát omleté výhody, které fungování eura nepochybně nabízí – odstranění kursové nejistoty, snížení transakčních nákladů, pozitivní efekty pro rozhodování o alokaci kapitálu, odstranění možnosti kompetitivních devalvací atd. To jsou notoricky známé součásti eurooptimistické propagandy, kterou léta čteme a slýcháme. Ne že by některé z těchto  pozitivních efektů v neexistovaly. Existují a působí a bylo by nádherné, kdyby existovaly pouze ony, a nikoliv také efekty negativní, s jejichž důsledky se právě Evropa potýká. A o těch by stálo za to  mluvit především a alespoň dnes, když vážná diskuse na toto téma byla až dosud odmítána a kritické názory ignorovány a zesměšňovány. Dnes nelze vystačit s uhlířskou vírou, kterou předvádí Oldřich Dědek, že do společné měny už bylo nainvestováno tolik politického kapitálu, že přece tento projekt zkrachovat nemůže a že by přece bylo tak pěkné, kdyby euro se všemi výhodami fungovalo, takže přežít musí. Bohužel, reálný svět se  zbožnými přáními neřídí.

Euro je v krizi proto, že vzniklo jako politický projekt, který měl svým ekonomickým působením stimulovat ekonomické a politické sjednocení Evropské unie. Dnešní eurozóna vznikla  nikoliv v souladu s ekonomickou teorií a racionalitou jako optimální měnová zóna, ale na základě politických priorit jako konglomerát nikoliv plně kompatibilních ekonomik, které pouze pro okamžik vstupu byly srovnány na společnou startovní čáru splněním (dnes se ukazuje že mnohdy fiktivním) společných maastrichtských kritérií. Uplynulých deset let existence eura jasně prokázalo,  že působením eura nedošlo ke konvergenci hospodářského vývoje v eurozóně, ale naopak k jeho divergenci.

Dnešní krize také potvrdila oprávněnost předpokladu, že logika společné měny bude vytvářet nesmírně silný tlak na sjednocení Evropy. Dlouhodobou neudržitelnost existence společné měnové politiky a plurality národních fiskálních a hospodářských  politik si mnozí uvědomovali, nepředpokládali však, že tento nesoulad se tak rychle vyostří do zásadní krize. A v té nyní jsme.

V celé debatě není podstatné, zda Řekové fixlovali a žili si nad poměry, či to, že tu a onde vznikaly vlivem společné měny na jednotlivých trzích různé bubliny. Zásadní otázkou je to, že stabilní vyřešení dnešní krize by vyžadovalo urychlené sjednocení fiskální a hospodářské politiky v rámci eurozóny, což de facto znamená její politické sjednocení. Představa, že dnešní problémy jsou řešitelné pouhým „trváním na dohodnutých pravidlech“, tj. striktním dodržováním maastrichtských kritérií, jak si to představuje náš národní koordinátor, je úsměvná. Eurozóna se buď musí urychleně ekonomicky a politicky integrovat, nebo nemůže v současné podobě přežít.

Toto dilema  odpovídá logice společné měny,  ale nikdo neočekával, že  bude nastoleno tak rychle a dramaticky. Evropu tato realita zastihla zcela nepřipravenou. Politické sjednocení, které by integrace fiskální a hospodářské politiky vyžadovala, je iluzorní. Neexistuje společně sdílená evropská identita a z ní plynoucí pocit  solidarity mezi obyvateli různých členských zemí. Neexistuje evropský politický národ a demokratické mechanismy, které by umožnily vytvořit funkční politický systém mnohonárodního superstátu. Lisabonská smlouva, zjevně zcela neadekvátní současným problémům, byla přijata pouze za zády občanů politickými triky a nátlakem. Je nepředstavitelné, že by dnes, po řecké zkušenosti,  měl šanci projít řádově daleko radikálnější integrační krok. Na prvním místě by byl odmítnut v těch zemích, které dosud platily za hlavní motor integrace.

Daň, kterou Evropa zaplatí za politické inženýrství, ambicióznost a ignoranci svého dosavadního integračního směřování, bude ohromná. To neznamená, že by společná měna se všemi výhodami, o nichž mluví Oldřich Dědek, byla sama o sobě nesmyslem. V její současné podobě ji ale udržet bude nesmírně obtížné.

 

Jiří Weigl, vedoucí Kanceláře prezidenta republiky, Lidové noviny, 7. května 2010

reklama
1547 čtenářů | 62 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 10:04:49)
Odpovědět
srandovní tendenční ideologicky předpojatý článek..

Já vyjdu jenom z reality..

Slovensko, nejchudší země eurozony roste 4x rychleji než česko a daří se mu na hlavu získávat 2x tolik zahraničních investic.

Německo, bohatý saturovaný stát roste rychleji nežli naše korunové česko a klesá mu nezaměstnanost.

Náš stát, nesaturovaný, rozvojový a korunový roste pomaleji nežli je průměr té krizové eurozony :-))

Výsledky corporate segmentu v eurozoně byly tak výborné /prakticky všichni velcí hráči, banky, pojišťovny, průmyslové goganty atd. / se vrátily ke značným ziskům a posílily tak evropské trhy-včera.

Znovu je třeba zopakovat že španělsko o žádnou pomoc nepožádalo a 2. rokem zasebou narozdíl od česka snížilo svůj veřejný dluh !!

čímž opět posílilo trhy :-)


Krize není krizí EU, integrace ani společné měny jak lže pseudoekonom Marxista Klaus, ale je národní krizí, krizí řecka, lhaní, podváděním, opakovýným předlužováním se řecko ožebrčilo a bude pikat, jeho cesta do otroctví je pravdivá a můžou si za ni sami.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Pozorovatel, 13.5.2010 10:26:23)
Odpovědět
Pane, ale euru už nevěří ani v Německu. ECB ztratila důvěryhodnost a poslední události v podstatě předznamenávají další otřesy. Společnou měnu určitě nečeká dobrá budoucnost, to ví většina bankéřů, kteří sázejí na její oslabování. Prostě se ukazuje, jak tento, byť ambiciózní projekt je pouze politický a na to dojel. Ostatně o tom svědčí i křečovitá prohlášení Barrosa a dalších. V zemích, které euro nemají (CH, GB, Dánsko a další), poslední události jen posílily odhodlání podržet si vlastní měnu. Mimochodem právě Švýcarsko ukazuje, jak dobře funguje ekonomika nezatížená břemenem eura a škodlivé EU legislativy. Jen pro přesnost...
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 11:14:28)
Odpovědět
Nevím proč sem pletete švýcarsko, to je strukturou ekonomiky zcela světově unikátní stát, vždy neutrální světová úschovna úspor, což hraje obrovskou roli v jeho ratingu, je to zlaté vejce světa, kde 55% světových úspor mají lidé od drogových jihoamerických sindikátů, přez arabské čšejky až po čínské komunisty, židé i nacisté, všichni.

Já vám uvedu jin. tragický případ člena EU, stojícího mimo eurozonu, Velká Británie, kdysi gigant a supervelmoc dnes předluženec stojící v patu někdo napůl cesty mezi USA a EU, politicky i hospodářcky rozpolcená země se zdrcenou měnou a obřímy dluhy.

Británie doplatila na pevné spojenectví s americkými bankrotáři, na lenost a falešný konzervatismus a distanc od EU.

Narozdíl od Německa se vůbec nechopila příležitosti urvat kus evropského trhu... amen.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(pavjan, 13.5.2010 12:37:48)
Odpovědět
Dane, kupte si pravidla českého pravopisu a čtěte si v nich místo účasti v těchto diskusích.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 10:31:08)
Odpovědět
Srandovní, tendenční, ideologicky předpojatý komentář.
Slovensko mělo své obrovské růsty jasně po reformách Dzurindy. Při krizi ho euro neuchránilo, mělo horší propad, než Česko, nemluvě o jediné rostoucí ekonomice – Polsku s jeho národní měnou.
Strukturu růstu SRN neznám a nemám čas to teď zjišťovat, každopádně vzhledem ke šrotovnému a obecně silné angažovanosti státu (to se týká i těch bank) hraje roli fiskální politika vlády. Jelikož v USA začíná oživení a optimismus, je logické, že SRN, exportér kvalitního zboží do USA, se probírá rychleji, než “německý subdodavatel” – Česko. Nehledě na propad Německa před rokem (meziroční srovnání chce vždycky pohled na srovnávací základnu. Mám pocit, že SRN se tehdy propadla hlouběji, než ČR, ale nevím).
Je prostým faktem, že státy EU bez eura měly po startu eurozóny VÝRAZNĚ lepší makroekonomické výsledky, než eurozóna.
Španělsko o pomoc nežádá (dosud, asi ví, co by to znamenalo), nicméně jeho emise dluhopisů dopadla dost bledě. To víte lépe vy, Dane.
A znovu opakování: argumenty proti euru jsou od základ argumenty proti nehomogenitě eurozóny. Řecko JE součástí eurozóny, proto tvrdit, že nejde o problém eurozóny, ale Řecka, je jako tvrdit, že když máte angínu, není to nemoc Vaše, ale Vašho krku. Strašně debilní argument… Celá eurozóna je společenstvím různých států, proto z definice není možné mít “problém eurozóny, který není problémem konkrétního národního státu.”
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 11:25:54)
Odpovědět
To není pravda, jak jsme se tu tehdy dohadovali o propadu česka a kantor Jirka Evropan Zorobabel nebo jak si ten chlap říká mě obvinil ze lžei, tak ty výsledky prošly několika korekcemi a česka loni kleslo o 4,6% !!

Přesně jak jsem predikoval já, se eurové slovensko dostalo z krize bez recese, rychleji a nastartovalo mnohem větší růst HDP, téměř čtyřnásobný !!

Dzurindovi reformy, které velmi chválím, byly bohužel v mnoha směrech Ficem už otupeny, což se projevilo zase ve stoupajícím deficitu, ale vůbec se to neprojevilo v růstu HDP.

Vzhledem k objemu investic na Slovensjko, lze předpokládát, že po jejich realizaci se odstup slovenského eurotygra od českého korunového stagnátora ještě vzdálí, jenom ty 2 automobilky s tím zamíchají pořádně, ve hře bylo i česko a polsko, ale nemají euro.

Nikdo už se dnes slovensku nemůže posmívat, jeho cesta je lepší než naše a má výsledky, osobně očekávám že nás dostihne koncem letošního roku v GDP/person.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 12:01:50)
Odpovědět
Za prvé: HDP ČR loni kleslo o 4,1 % (údaj ČSÚ z 11. 3. 2010). HDP SR klesl za stejné období o 4,7 % (údaj ŠÚ SR z 4. 3. 2010)

Za druhé, ze lži obviňujete rád Vy. Já říkávám: „lžete, nebo se mýlíte,“ protože nevím, zda nepravda, kterou druhá osoba uvádí, je vědomá či nevědomá. Na Vaše řeči jsem tehdy, pokud vím, reagoval uvedením čísel ze statistických úřadů ČR a SR.

Za třetí, když se podíváte na časovou řadu růstu slovenské ekonomiky, vidíte tam jasný, masivní růst po Dzurindových reformách. Je známé, že Fico (možná překvapivě) reformy moc nerušil. Možná je větší pragmatik, než vypadá. Propad byl jen v minulém roce (kdy nastoupilo euro), ale nejsem demagog, abych tvrdil, že to bylo eurem. Jen euro zjevně nechránilo slovenskou ekonomiku před hlubším propadem, než v Česku – a to v Česku s vlastní měnou. Nemluvě o jediné ekonomice EU s růstem, což bylo Polsko, opět s vlastní měnou.

Za čtvrté, Vy sám jste mě před lety v souvislosti s Irskem upozorňoval, jak se v malé ekonomice snadněji dosáhne růstu HDP – čistě statisticky, početně. Je zvláštní, že v případě Slovenska Vám tento moment uniká. Mimochodem, dokonce i v Česku, větší ekonomice, když se spustila automobilka PSA, zvedlo to HDP tuším o jeden celý procentní bod. Jedna továrna tedy může se slovenským HDP pěkně zacloumat. Otevře se jedna montovna, a hned je z toho růst.

Za páté, Česko bylo několik let přecpávané zahraničními investicemi ve velkém objemu. Jsme saturovanější, než Slováci, a jsme už poměrně dost drazí. Investory láká Východ, a není se co divit. Doporučuji článek Valtra Komárka z minulého čtvrtka v MFD. Je to sociální demokrat a tuším, že velký eurofil. Přesto ve svém článku docela věcně rozebírá problémy naší drahosti pro zahr. investory. To by euro opravdu nevyřešilo, spíše naopak.

Za šesté, reformní Slovensko skutečně má lepší cestu, než Česko. Až na to euro.

Za sedmé, nevím, zda Vámi pohrdat kvůli Vašemu ideologickému zápalu, který jde proti všem velkým zahraničním ekonomům, kteří po zkušenostech z krize uznali, že vlastní měny se ukázaly jako výhoda, nebo zda to vnímat jako svým perverzním způsobem obdivuhodné. Každopádně, čtete občas dobré autory, jen občas zoufale vyšilujete. Zkuste to změnit (to vyšilování, ty dobré autory ponechte).
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 12:24:24)
Odpovědět
To je bez zohlednění výsledku korporací, já mám čísla stará týden, je to -4,6%!
A símto číslem operují MMF, OECD a už ho začali používat ti rejtingáři, když ho Glen nad Furch přinesly, protože oni zpracovávají ty data pro čewský stát a opožděně je přebírá i čsu, okamžitě vydali varování česku že ho sledují kvůli snížení rejtingu :)

Ale ne že by to bylo tak podstatné, podstatné je že nás eurové slovensku porazí, porazí nás i kdyby jsme zavedli reformy, porazí nás právě tím eurem.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 13:02:41)
Odpovědět
??? Bez zohlednění výsledků korporací? Co prosím?

Můj údaj je poslední údaj ČSÚ. Uvádíte, že Vaším číslem operují MMF, OECD. OECD má v tabulce vlastní odhad za rok 2009, a ten je -4,2%, MMF má také vlastní odhad, a to ve výši -4,287 %. Nikoli Vámi uváděných -4,6 %. Pokud vím, cesta dat (reálných) jde od národních úřadů k mezinárodním organizacím, nikoli naopak.

Česko sledují ratingové agentury kvůli snížení ratingu z důvodu deficitů. Nikoli z důvodu poklesu HDP (byť nižší HDP má vliv na daňový výběr a zadluženost…)

Druhá část Vašeho příspěvku je spekulace, Váš názor. S tím se nedá moc polemizovat, ten je, jaký je.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:07:17)
Odpovědět
Ano, přesně tak, tam nejsou čísla z korporací, ty se uzavírají ve svém účetním roce, ty čísla stále nejsou konečná ale už se omoc nepohnou, týden starý údaj je -4,6%.

k 1.4. změněný údaj

čsu je pozadu, vždy
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 14:19:20)
Odpovědět
ČSÚ daná čísla zveřejnil nikoliv jako předběžné odhady, ale jako uzavřený stav. Samozřejmě i s daty z korporací (nevím, jak lze počítat HDP bez údajů z korporací...)

Dle mnou uvedených údajů jsou "pozadu," jak říkáte, i MMF a OECD. Uveďte tedy, prosím, konkrétní zdroj Vašeho údaje a poskytněte nám, prosím, také odpovídající údaj za Slovensko.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 15:03:43)
Odpovědět
ahá a jak to mohou být hotová čísla, když 82% korporejtu uzavírá svoje účetní období po 30 dubnu ??

To nevíte ??

13% sm sektoru, malé a střední firmy používá daňové poradce a svoje data dosud nezveřejnila ?


To jsou kolega odhady... a od doby naší vášnivé debaty se Zorobábelem, už 2x korigované !

Včera jsem sylšel z tv říct novinářku v ekonomických novinách čt24, " česká ekonomika loni zaznamenala 4 a půl procentní ztrátu.. atd. "
??

nejenom že to nejsou hotová čísla, ale budou ještě nepatrně korigována, poslední korekce se dělala při DHP přiznáních ..

:-)

nikdo učený z nebe nespadl
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 16:46:18)
Odpovědět
Jistě, údaj, který jsem já dal k dispozici, je právě po zahrnutí údajů z DPH. Mně osobně přichází do rukou účetní výkazy společností z ČR a některých dalších zemí střední Evropy, naprostá většina má účetnictví shodné s kalendářním rokem (jde ale o jeden sektor, není to reprezentativní). HDP se, pokud vím, nepočítá po uzavření ročních výkazů podniků (to by se těžko dělaly čtvrtletní výkazy).

Ale jistě, v oboru nedělám, mohu se tedy mýlit. Tím spíše opakovaně prosím, jestli byste mohl uvést konkrétní zdroj svého údaje (když Vámi zmíněný MMF a OECD publikují jiná čísla, než je to Vaše), a také stejný údaj za Slovensko (když už se debata přesunula od výhodnosti eura k tomuto tématu).
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 17:08:08)
Odpovědět
Ještě jsem hledal další datum uveřejnění dat k HDP za 2009 v kalendáři ČSÚ. Nikde jsem další datum (po 11. 3., ze kdy jsou mé údaje)nenašel. Kdy by tedy podle Vás měl ČSÚ uveřejnit ta "teď už ale opravdu definitivní" data? ;-)
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jan Zeman, 14.5.2010 4:50:10)
Odpovědět
Já jsem taky ta jeho čísla nikde nenašel. Zajímaly by mě ty jeho tajemné zdroje.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jeeves, 13.5.2010 10:35:26)
Odpovědět
No, řekl bych, že mimo realitu je Váš příspěvek. Opakujete iluze, nebo spíše lži proevropských politiků.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 11:52:33)
Odpovědět
Pane já nevím jaký názor mají evropští plitici, ale to poslední co bych udělal je opakovat názor nějakého strejdy, který je stejně erudovaný v ekonomii jako náš Václav.

Já jsem ekonom a moje názory se opírají o realitu, o čísla a o fakta, málokdy a nerad se uchyluju k nějakým předpovědím, ale sázím na jasnou porážku naší země s eurovým slovenskem.

Ted už je jasné, kdo je tygr a kdo stagnátor.
Podívejte se 3-4roky dozadu, jaký kus cesty urazili slováci a jak my se motáme jako špina v hrnci..

My jsem socialistický huzel a oni dravá malá ekonomika.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 12:04:02)
Odpovědět
Já také v růstu sázím na porážku naší země reformním a levným Slovenskem. A jelikož slovensko má Tatry a my né, domnívám se, že to je těmi horami. Proto navrhuji vybudovat u nás umělé Tatry. Narozdíl od přijetí eura by nám taková investice HDP opravdu zvedla :-).
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:56:29)
Odpovědět
jo, SLovensko je levné a my jsme drazí, slovesnko je s eurem levné a my jsme s korunou drazí, perfektně napsané

slovensko s eurem roste a my skorunou stagnujeme..

je to jednoduchá logika faktů a čísel, tu mám rád..

Nedávno jsme si s bvratrem říkali, že kdyby tu nedej bože vyhrál nějaký euroskeptický demagog volby, odstěhujeme se na SLovesnko, je to kousek, je tam krásně a má to tam vývoj...
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 14:46:30)
Odpovědět
Myslím, že víte, jak to je. Myslím, že víte, že Slovensko bylo levné i se svou SK, bylo levné jednak proto, že tam jsou (myslím stále ještě) nižší platy, jednak asi i díky reformám. Víte dobře, že při poklesu národní měny - u nás Kč - vůči euru působí tato národní měna naopak ve směru zlevnění práce (při euru bychom takto nezlevnili). Že euro přispělo k nižší konkurenceschopnosti Slovenska přiznala i slovenská centrální banka.

Tedy: Slovensko bez eura rostlo, s eurem se propadlo (a znovu opakuji, nejsem demagog, proto netvrdím, že propad byl způsobený eurem), ve chvíli oživení se navrací k růstu.

Abychom mohli porovnat vliv eura, je lepší srovnat jednak delší časovou řadu, jednak více ekonomik. Na to nemám čas, ale připojuji aspoň komentář z Lidových novin z listopadu 2009:

"Česká ekonomika se podle nejčerstvějších statistik propadla o 5,5 procenta, polská se dokonce jako jediná v Evropě vůbec nedostala do recese a vzrostla o 1,4 procenta.
Slovinci, platící eurem, naopak hlásí propad o devět procent. Dopady na Slováky se nedají příliš seriózně hodnotit, protože přijali euro až v lednu. A přestože se země na vstup do eurozóny dlouho připravovala, Slováci si - na rozdíl o Maďarů nebo Lotyšů - nikdy v euru masivně nepůjčovali. Jen pro pořádek připomeňme, že slovenská ekonomika se propadla srovnatelně jako česká: o 5,6 procenta. Slovenský export ovšem poklesl výrazně víc než český.

Ti, kdo spěchali k euru a už předem se k němu přivázali, ať už přímo svými měnami nebo jen tím, že si v něm půjčovali a obchodovali, dopadli výrazně hůř. Maďarsko se propadlo o 7,3 procenta, Lotyšsko o 17,3 procenta, Estonsko o 16,1 procenta a Litva dokonce o 20,4 procenta."
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 16:16:03)
Odpovědět
zapoměl jste na Island ! :-)

Ano, největší propad zaznamenaly opravdu země stojící mimo eurozony, Island-člen EFTA, Maďarsko - je pod správou MMF a defakto zaznamenalo technický bankrot a Lotyšsko s Estonskem.

Naproti tomu, např. Slovensko, které jediné z této skupiny euro přijalo, roste velmi vysokým HDP, rychle se dostalo z krize a je rekordmanem v příjmu zahraničních investic.

Nic víc a nic míň.


Dále bych chtěl hodně porovnávat Kde byla Británie před vznikem eurozony a kde je dneska, jaké úpadku dosáhla, zatímco Německo se stalo jednoznačně dominantní evropskou ekonomikou a v mnoha makrodatech světové číslo 2. před Japonskem.

Oba jsme se shodli na úpadku Librové Británie vůči eurovému Německu a na drtivé převaze eurového slovenska v dynamice ekonomického růstu nad korunovým českem.

Jedinou vyjímku tvoří Polsko, které se výborně díky velkému vnitřnímu trhu vypořádalo s krizí.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 16:23:53)
Odpovědět
V případě maďarska byl bankrot způsoben socialistickým prožíráním budoucnosti /obdoba řecka/, Lotyšsko a Estonsko, jsou malé labilní země, stejně jako Island - ten podobně jako Irsko či Británie utrpěl pád s americkou hypoteční krizí.

Příčiny těchto problémů jsou tedy 2 zásadní, socialistické vedení země řecko a maďarsko a napojení na americké konzumenty na dluh, británie a irsko.

Polsko je třeba velmi pochválit za jejich spořivost.

To je důležitý objektivní dodatek.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 16:54:58)
Odpovědět
Vy jste na úrovni kolotočáře - napíši "Je to černé," dodám vysvětlení, a Vy reagujete tím, že mám pravdu, je to opravdu bílé.

Státy, které jmenujete, jak je vysvětleno v článku, používaly eurové úvěry (resp. jejich ekonomické subjekty). Kdyby využívaly vlastní měnu, působil by brzdící efekt vyšších úrokových sazeb, odpovídajících dané národní ekonomice. To je opravdu velmi prosté.

Státy jako Pobaltí měly svou měnu zafixovánu na euro (tzn. nemohl proběhnout efekt kurzových změn, de facto měly euro, akorát za vyšší úrok). To je také velmi prosté.

Propad Slovinska ani nekomentujete, ale svým způsobem Vás chápu...
Pro zajímavost...
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 18:22:51)
Odpovědět
http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1619426/rogers-balik-evropske-pomoci-zadluzenym-zemim-je-pro-euro-jen-dalsi-hrebik-do-rakve.html

"Podle profesora New York University Nouriela Roubiniho budou možná Řecko a další „zaostávající“ země EMU v příštích letech donuceny eurozónu opustit, aby tak podpořily svou vlastní ekonomiku."

Aby PODPOŘILY SVOU EKONOMIKU, mají OPUSTIT EURO. Už nám rozumíte, Dane?
euro, euro kam kráčíš ?
(richard, 13.5.2010 19:06:25)
Odpovědět
Sbohem EU... Vítejte v inflačním eurosvazu

Autor: - pp -

13.05. 07:00 Analýza

Balancování s děštníkem na záchranu eura (ilustrace).Euro je prozatím spaseno. Politici však svou bezpříkladnou záchrannou akcí hodili přes palubu všechny základní principy stabilní měny. Dlouhodobě bude krize evropské měny ještě nebezpečnější. Miliardový příliv skončí dříve anebo později inflací.

Burza opět zažívá boom, euro stoupá. Zdá se, že záchranný deštník, který evropští politici prakticky přes noc rozevřeli nad svou ohroženou jednotnou měnou, drží.

Evropští politici si můžou vydechnout. Alespoň zatím, píše ve svém on-linovém komentáři německý týdeník Der Spiegel. Můžou si vydechnout do doby, než se ukáže, že toto domnělé vítězství je hořce vykoupeno. Protože evropské vlády obětovaly všechny své vznešené zásady a sliby, jimiž chlácholily občany: formálně přísné smluvní základy zavedení eura a nezávislost cedulové banky.

Všechno se, přirozeně, stalo s nejlepšími úmysly. Kvůli nebezpečí z prodlení. Příkaz dne zněl: odvrátit útok spekulantů, oněch temných angloamerických mocí, které čekají jen na to, aby zničily euro - a ještě na tom pořádně vydělaly. Evropští politici, jak nám to servírují, jednali svým způsobem ve stavu nouze. Šlo o to zabránit totálnímu zhroucení jednotné evropské měny. A v takých okamžicích se nelze upejpat.

ČTĚTE TAKÉ: Turci se smějí EU a Řecku. A bijí se v prsa

ECB se zříká svých zásad.Skutečnost vypadá trochu jinak. Situace na finančních trzích se v uplynulých týdnech skutečně vyostřila, euro padalo, na burzách to vřelo, riziková ažia státních půjček z jihu Evropy stoupala - třebaže se politici minulý víkend dohodli na záchranném balíku pro Řecko.

Samozřejmě že svou hru hráli i spekulanti. Ale velké hedgeové fondy neurčují trend, jen ho posilují. Rozhodující je masa vkladatelů: malí a velcí investoři, pojištění, banky a fondy.

Když myslí, že oblast eura neumí vyřešit své problémy, prodávají své akcie a eura. Nechovají se spekulativně, nýbrž racionálně.

Výprodej na burzách nebyl útokem spekulantů, nýbrž projevem nedůvěry vkladatelů vůči euru a krizovému managementu Evropanů. Ale když současně běží k východu, šíří paniku. Politici se obávali reakce trhů - a sami zpanikařili. A tak schválili záchranný, ojedinělý program, který vstoupí do dějin ekonomie.

A je také ojediněle nebezpečný. Evropané a světové měnové fondy se chtějí v případě nouze chopit 750 miliard eur, aby podpořili klopýtající státy EU. A nevadí jim, že s podobnou pomocí se v evropských dohodách vůbec nepočítá. Klausule „No-Bailout", podle níž nemá žádný stát ručit za dluhy jiného, už byla ignorována v pomoci Řecku.

Porušování slibů

Ale to ještě zachráncům nestačilo, pokračuje komentář Spiegelu. Chtěli učinit gesto, že to skutečně myslí vážně. Proto obětovali nezávislost Evropské centrální banky (ECB). A otevřeli tak cestu do Evropského inflačního společenství.

Politiici 'zachraňují' jednotnou měnu. Rompuy a Barroso.

V případě nouze má v budoucnu ECN skupovat státní dluhy. To bylo dosud nejen zakázáno, ale odporuje to i nejvyššímu cíli centrální banky: udržet stabilní hodnotu peněz. Jestliže toto tabu padne, začne se fundament eura drolit.

Společná evropská měna, slibovali kdysi němečtí politici, bude tak tvrdá jako německá marka. Proto tlačili na přísná pravidla zadlužení členských států eurozóny a nezávislost cedulové banky. Jen s těmito sliby bylo politicky možné pohřbít německou marku. Nyní bylo obojí porušeno. Zásah je tak zásadní, že jej lze jen těžko vysvětlit. Proto politici potřebují obraz nepřítele - zlé spekulanty.

Asi tak...Jinak by jim nezůstalo nic jiného než přiznat, že vinu je na jejich straně. Chápali jsme euro jako politický projekt a přitom jsme ignorovali, co je ekonomicky nezbytné. Kritéria stability jsme měli nejen sepsat, ale současně kontrolovat a vynucovat jejich dodržování.

Státní dluhy, které se začaly v celé Evropě přelévat přes určené břehy, jsme měli zastavit dříve.

A když už katastrofu nebylo možné přehlédnout, měli jsme se rychle dohodnout, jaké to bude mít důsledky. To všechno politici neudělali, a proto mají vinu na pádu eura oni, ne finanční trhy.

Nepomůže ani tisknout peníze

A proto ponesou odpovědnost za to, až se euro zhroutí, protože záchranný deštník na konci stejně nebude fungovat. Jednoho cíle ale politici přece jen dosáhli. Státní bankroty v europrostoru v budoucnu nebudou. Jak by také mohly. V případě pochyb totiž ECB skoupí všechny státní půjčky.

Bankéři ECB vysvětlují studentům stabilitu měny euro.A centrální bance nemůžou peníze dojít, vždyť je sama tiskne. Americké a britské centrální banky tak už jednají dnes.

To ale celou věc nezlepšuje, nýbrž zhoršuje. Takový příval peněz nemůže zůstat bez následků; nahlodá stabilitu eura a dříve či později skončí v inflaci. Evropě zbývá jen naděje, že nyní dohodnutý záchranný balíček uklidní trhy. A že získaný čas využijí politici k tomu, aby se vší vážností řešili problém zadlužení v prostoru eura. Pokud se to nepodaří, nepomůžou ani záchranné plány z minulého víkendu. Naopak. Problémy se ještě zvětší.

Foto: ECB, ČTK/AP a Profimedia
Hlavní strana › Byznys › Svět
Roubini: Řecko se možná bude muset vzdát eura

Autor: - gal -

12.05. 17:38

Obchodník sleduje vývoj na burze, kterou rozkolísala řecká krize.Řecko a další "opozdilci" v eurozóně mohou být přinuceni opustit euro v příštích několika letech, aby povzbudili své ekonomiky, tvrdí ekonom Nouriel Roubini, který správně předpověděl příchod finanční krize. Podle něj je potřebné skutečné oslabení měny, které by zvýšilo konkurenceschopnost zemí, jako je Španělsko, Portugalsko a Itálie, uvedl pro Bloomberg Television.

Evropská měna by tak podle Roubiniho zůstala jen menšímu počtu zemí, které mají zdravé státní finance a silné hospodářství. Eurozóna zažívá nejhlubší krizi od svého vzniku, kterou vyvolaly problémy Řecka se splácením státního dluhu.

Eurozóna a Mezinárodní měnový fond (MMF) musely hodit Řecku záchranné laso v podobě balíčku ve výši 110 miliard eur. Kromě toho Evropská unie, MMF a Evropská centrální banka vytvořily záchranný plán a fondy pro další země, které by se dostaly do potíží, v gigantické výši až 750 miliard eur.

ČTĚTE TAKÉ: Roubini: Pro budoucnost eura je Španělsko katastrofou

Evropské dluhy tak mohou přispět k dalšímu pádu vyspělých ekonomik do recese, růst ve vyspělých zemích totiž bude nízký, odhaduje Roubini. Podle něj navíc ochlazení hrozí i přehřáté čínské ekonomice.

Roubini zastává navíc podobný názor jako český ministr financí Eduard Janota. Je totiž skeptický k tomu, že by se řecký schodek mohl rychle snížit ze 13 na 3 procenta hrubého domácího produktu. "Pro mě to představuje nesplnitelný úkol," dodal. Podle Roubiniho totiž Řekové nebudou připraveni zvyšovat daně a šetřit tak razantně.

Výsledky pro eurozónu by tak podle něj byly významné."Dokonce bych nevylučoval v příštích letech, že jeden nebo více z těchto opozdilců v eurozóně bude přinucen ji opustit."

Problémy Řecka v minulých týdnech rozkolísaly světové burzy a vedly k razantnímu oslabení evropské měny vůči dolaru.

Foto: ČTK/AP
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Franta, 13.5.2010 11:25:10)
Odpovědět
Euro silně oslabí, protože Německo brzo vystoupí z eurozony-co nevidět provede měnovou reformu.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 11:30:26)
Odpovědět
Německu klesá nezaměstnanost, HDP je aktuálně 1,8+ 1q2010, korporátní sektor vykázal 21% růst a export je na 14 letém maximu.

Mudys označil Německo za nejzdravější západní ekonomiku.

Nechápu proč by mělo vystupovat z eurozony.

Přesať číst špígle a jin. Blesky a čti ekonomická periodika.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 12:05:53)
Odpovědět
Právě proto, Dane, právě proto. Pokles eura může vyvolat tlaky na zvýšení požadovaných úroků za německý dluh - mimochodem, také již vyšší, než připouští Maastricht. Proč by Němci měli chtít stále platit za chyby ostatních?
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:01:57)
Odpovědět
Právě proto že po 11 letech v eurozoně je dnes Německo světový hegemon ekonomické zdravosti a síly ???

Co to dává za logiku ??
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:04:32)
Odpovědět
ahá, už jsem to vaši čecháčkovskou vychytralost pochopil, to víte hloupý morávák, pozdě ale přece :-)

Tak jsem se na vás napakovali a tedka když bysme měli dát, radši utečme ach so..

No to je teda síla Jiří... charakter..

Ted jsme si vzpoměl na macha, jak kdysi psal o tom ostrůvku prosperity, jak bysme mohli ostatní země tranzitně vydírat a umořňovat američanům 5. kolonu v evropě atd.. to je asi ve stejném duchu..

Ještě že takto cajzlovski neumím uvažovat.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 13:05:33)
Odpovědět
Ne. SRN je skvělá déle, ne jen 11 let s eurem. V poslední době je trend spíše k horšímu, než k lepšímu (odsunutí světového exportéra z prvního místa Čínou, dluh se také myslím prohlubuje...). Je proto logické, když Němci nebudou chtít platit kromě subvencí Franckům, Řekům atd. také vyšší úrok za vlastní dluh. Ale jak říkám, já jsem také skeptický k opuštění eura Německem. I když logické by to bylo.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:14:14)
Odpovědět
:-))

ANo, čína je předběhla za těch 11 roků v exportu a představte si, že za tu dobu přibylo 120 milionu číňanů :-))

Ale to nebylo jejich poklesem, ale čínským růstem.

Jenomže zatímco čínský růst exportu se zpomaluje ten německý roste, 1q2010 14 letý rekord v exportu a 8 letý rekord v průmyslové výrobě Německa, pokořili 130 milioné Japonsko, dále odsunuli Japonce v počtu patentů a vyrovnali jejich HDP na hlavu.

Upřímě říkám, že když jsem si přečetl, že němci ovládli skrze MAN Skánii - VW, zesmutněl jsem, že časem skoupí všechno.

Skánie je technologický šperk a MAN strohé nic.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 14:51:30)
Odpovědět
Ano, nezkoumal jsem důvody posunu na druhé místo. Ale obsah mého komentáře je snad jasný - SRN není skvělá díky euru, byla skvělá (a v něčem spíše lepší) už před eurem. Ostatně, již cca v roce 2002 byly eurosazby příliš vysoké na potřeby Německa (dle Taylorova modelu). Připadá mi tedy poněkud manipulativní mluvit ve smyslu, že díky euru je na tom Německo dobře.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 11:38:30)
Odpovědět
Jenom tak mimochodem, Estonsko podle posledních vyjádření vstoupí do eurozony už příští rok a Polská šéfka PCB dnes oznámila, že termín 2015 se nemění a Polský zájemo vstup do eurozony se ještě zvýšil po řecké krizi, neboď dodržování kritérií vede k fiskální stabilizaci a střídmosti.

To jenom tak pro Klausovce, kteří si myslí, že je to krize eura a eurozony..
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(pozorovatel, 13.5.2010 11:58:52)
Odpovědět
Hmm, a když je tedy v té EU a eurozóně všechno tak perfektní a bezchybné, schválně co říkáte na návrh jejich lídrů vytvořit "hodnou" evropskou ratingovou agenturu, která bude všem zemím eurozóny dávat dobrá hodnocení?
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 12:11:53)
Odpovědět
Pokud se podíváte co udělali rejtingáři třeba se španělskem, aniž by k tomu byl jakýkoliv důvod, Belgie je stejně zadlužená, Británie ještě víc podstatně větší riziko představují Japonské a Americké dluhy a tady nic že ??


Nejde o hodnost, ale oto aby rejting byl prováděn pouze na základě čísel a reality a ne španělsko brzy požádá až o 2060 m iliard eur hahaha..

A o kolik teda požádalo, strhali jim dluhopisy zdražily jim půjčky a na základě čeho ??
Vždyť španělé splácejí, snižují dluhy už 2 roky po sobě a nepožádaly o nic..

Uvědomte si co ten rating udělá s ekonomikou..

ECB se zaručí za řecko, čili je zde objektivní důvod posílit řecký rating, protože je zde support silné instituce a výsledek, přesně opačný.. snížení na BB-.. čili úroveň Argentiny, která nemá žádný support, to je ok ???

Naprosto s tím souhlasím, to nesmíá být hodná rejtingovka, ale seriozní, ne ta co pracuje pro Filgensteiny, sorose, Murdochy a další pány, co si vsadily miliardy proti euru.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 13:08:18)
Odpovědět
Nechci dělat advokáta ratingovým agenturám. Ale jen v reakci na Vás - ta vlastní, euroagentura bude zajisté zcela objektivní, co?
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:19:10)
Odpovědět
Já věřím v nestranostech takovéto instituce, tak jako EU je nestraná, lze jí vyčítat ledacos ale určitě ne, že někomu nadržuje..
Samozřejmě že to nemusí být pravda, ale současný stav mě děsí...

Mardoch ss SOrosem a dalšími chlapíky houpou trhy a rejtingem a to je katastrofa.. důsledek amerického korporátivního kapitalismu..

uplacený ouřada udělá analýzu někde v N.Y. a zlikviduje v Evropě nějaký stát... to je paráda..
A´T žije Amerika..
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 14:56:20)
Odpovědět
Vůbec není nestranná. Třeba ohl. Kosova, které v rozporu s rezolucí Rady bezpečnosti nechala uloupit Srblům (eurokomisař, tuším Oli Rehn, tehdy žvanil něco o tom, že Srbové musí být realisté, a že Kosovo neudrží.) Nebo v samotném systému voleb do europarlamentu, kde finanční podporu získávají jen "strany na evropské úrovni," jejichž definice nahrává eurofilním eurosocialistům a eurolidovcům. Nebo v referendech, kde Španělům, hlasujícím "ANO" stačilo hlasovat jen jednou, ale Irové si musí své ne vždycky opravit...

Je to spravedlnost a rovnost sama, ta EU...
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 15:08:49)
Odpovědět
Idelismus do světa lidí nepatří.. nic není ideální a nic není jisté..

ale v rámci členských zemí je to nejvíce nestraný orgán, už počínaje soudnictvím, kam se ročně obrací stovky čechů a dalších...

nic objektivnějšího a nestranějšího tu nemáme..

P.S. Souhlasím s postupem vůči srbsku, jsem přesvědčený že to bylo efektivní, zastavilo to vraždění tečka.

Pokud si tu necháme přemnožit např. muslimy, ztrácíme nárok na tuto zemi, protože nemůže menšina vládnout většině, takto demokracie nefunguje, srbové si zato můžou sami.
Dopustili fakt, že se stali menšinou ve valstní zemi.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 16:57:38)
Odpovědět
Soudy - asi si pletete Evropský soud pro lidská práva, který je orgánem Rady Evropy (nikoli Evropské unie) s Evropským soudním dvorem, který je orgánem EU.

Srbové si nenechali Albánce přemnožit v Srbsku, ale jen v Kosovu. Je to, jako kdybyste řekl, že Češi nemají právo na Litvínov, protože je tam hodně Cikánů.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 13:36:28)
Odpovědět
rozhodně nebude potápět evropské země kvůli zisku amerických židů..

a mimochodem, myslím že nás čeká ještě hodně velké zemětřesení, protože fest předlužené je i Japonsko, a to bude horší darda pro Wall street než řecko..

Narozdíl od Vámi tolik kritizované EU, Japonsku se nedaří ani přez v minulosti zavedené záporné úrokové sazby, rozhýbat svoji ekonomiku už min. 7 let..

Tam hrozí skutečná katastrofa
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 12:11:10)
Odpovědět
"Polsko se kvůli dluhové krizi v Řecku stále více odklání od plánu zavést ve své zemi euro, jak uvedl místopředseda polské centrální banky Witold Koziński. Přitom Varšava už dříve konkrétní termín zrušila kvůli globální krizi. Koziński nechtěl konkretizovat, kdy se Polsko může k eurozóně připojit, v budoucnu do ní však má určitě vkročit. Analytici v současné době předpokládají, že Polsko by mohlo do eurozóny vstoupit asi kolem roku 2015."

http://www.ct24.cz/ekonomika/89128-polsko-kvuli-krizi-v-recku-opet-oddaluje-prijeti-eura/

Odbornou věcnost vs. "politickost" výroku té paní nechávám bez komentáře.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 12:05:16)
Odpovědět
Co se týká toho vystoupení z eurozony... to je fakt sranda jak tu plácnete nějakou pitomost a vůbec nevíte oco go.. :-)

Vystoupení Německa z eurozony je natolik složitý a komplikovaný proces, že si vůbec neumím představit jak by se to technicky provedlo, uvědomte si co všechno mají v euro nominovaného, pohledávky, závazky, všechny ty cené papíry atd.

Netvrdím že to je neprovedlnitelné, ale vy to tu plácnete jako fakt.. neuvěřitelné...

Serioznost a odoborná úroveň tady těch diskuzí je nulová.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 12:07:01)
Odpovědět
Také nepředpokládám, že se to stane, nicméně informace v tomto směru se prostě objevily. A zcela mimo opravdu nejsou.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Josef, 13.5.2010 14:57:59)
Odpovědět
Ty ratingove spolecnosti napadate neopravnene! Momentalne generalni zalobce vysetruje banky za zkreslovani (svindlovani) cisel, ktere hlasily ratingovym spolecnostem!

The eight banks reportedly being investigated are Citigroup Inc, Credit Agricole, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs Group Inc, Morgan Stanley, UBS AG, and Merrill Lynch, now part of Bank of America.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Dan, 13.5.2010 16:05:30)
Odpovědět
Tak my odpověz seniore, na základě čeho snížily rating španělska ??

Odpověz mi na základě čeho shodily řecko do BBB- na úroveň afrických zemí, když předcházeli garance ECB vůči řeckým dluhům ??


To se di zdá fér a korektní ??

španělům ti šmejdi způsobyli obrovské finanční škody, pokřivily jim dluhopisové úroky a td.

Kde se vzaly žvásty o nadcházejícím požadavku španělska na 260 miliard EUR pomoc ??

Proti falašeným ratingům protestoval i šéf ECB !!
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Josef, 13.5.2010 16:49:59)
Odpovědět
Jako banker, obchodujici s bonds tedy pujckami bys mel vedet ze ohodnoceni AAA nebo BBB je oznaceni risku, jaky je dluznik schopen pujcku splacet. Pro frajery jako jsi ty, kteri spravuji velike penzijni fondy a vklady sporitelu to oznacuje risk, proto ty fondy si mixuji tyto pujcky tim ze si miksuji sve vklady AAA, AA, A a do toho si pridaji treba 20% B a 10% BBB. aby kdyz dojde k situaci jako v Recku kdy dluznik neni schopen svoji pujcku zaplatit tak fond ztrati jenom 10% z celkoveho objemu sverenych penez, ale vyvazi to ziskem z kvalitnich AAA bondu! Jsou ruzne kombinace ja mam mutual fond, ktery mixuje cast bonds a cast akcie z blue chip spolecnosti. Nevykazuje zazracne navraty na investment, jako Hi-tech, ale kazdy rok roste a mohu klidne spat. Jinak mam penzijni fond rozlozeny do ruznych skupin po svete. Do rysky stock se ma investovat jenom cast celkoveho porfolia.

Jinak pro normalniho smrtelnika kdyz je nekdo v problemu a jeste mu zvysi procenta na dluh to chape jako krvacejici ranu jeste otevrit, ale jde o prachy a proto si normalni clovek, kdyz nemuze splacet, dluhy nedela a to same plati pro staty! Ja na priklad Spanelsku velkou sanci nedavam, protoze nas president mel dlouhy telefonni rozhovor se Zapaterou a kam, se naveze tam i trava prestane rust. Jako by mu nestacilo zrujnovani americke ekonomie. Ani on, ani jeho armada poradcu v zivote nemeli skutecne zamestnani - mineno mit a udrzet si zamestnani v soukromem sektoru! Alespon v pristich volbach budou volici davat vetsi pozor, komu davaji svuj hlas!
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 17:01:13)
Odpovědět
Někde jste Dane tuším zmínil, jak Slováci nemusí nic platit (z oné půjčky, kterou přichystala eurozóna pro Řecko). Opravdu si nevidíte do úst, když se pak tak rozohníte, že Řekům snížili rating, když sám víte, že ta půjčka ještě zdaleka není tak jistá? Navíc, v evropských novinách se psalo o tom, jak je to jen záplata, odsunutí problému, ale že Řekové pravděpodobně nezvládnou udržet onen úsporný program. Fakt je to pro Vás tak nepochopitelné? Jste strašlivě zaslepený fanatik.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Josef, 14.5.2010 2:48:51)
Odpovědět
Zde se jedna o to, jak Recko mini penize pouzit. Republikani v US kongresu se snazi blokavat americkych 50 miliard s poukazovanim na vysokou nezamestnanost a problemy s financema v USA a snazi se penize blokovat zakonem. At si Recko nejdrive udela poredek ve vlastnich financich. Myslim ze duveru ztratili i recti prerozdelovaci penez.

After a week of preemptive attacks on a possible IMF bailout of Greece, Rep. Mike Pence (R-Ind.) introduces the European Bailout Protection Act, aimed at preventing taxpayer dollars from going to a rescue plan.

"This legislation would require that countries like Greece cut spending and put their own fiscal house in order," says Pence, backed up by other members of the House GOP, "instead of looking to the United States for a bailout. We face record unemployment and a debt crisis of our own, and American taxpayers should not be forced to bear the risk for nations that have avoided making tough choices."
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 14.5.2010 10:17:52)
Odpovědět
No prave. A nekde jsem cetl tusim cosi ve smyslu, ze ty plany jsou tezko splnitelne. Osobne bych Rekum taky neveril. Duveru si musi nejdrive odpracovat. I kdyz je otazkou, co by neposkytnuti pomoci znamenalo i pro zahranicni banky. Ty maji asi nejake recke dluhopisy, a kdyby se Rekum nedala hotovost, vyhlasili by asi platebni neschopnost.

Nicmene, ja jsem i tak proti statni pomoci Recku. Kdyz banky koupily jejich dluhopisy, je to jejich (bank) podnikatelske riziko. Je to porad stejna pisnicka - rusi se trh, protoze se rusi odpovednost podniku, a pak, kdyz se vsechno podela, tak se rekne: "Podivejte, jak je trh spatny, musime vice regulovat!"

O vikendu jsem videl Barrosa recnit v europarlamentu. Josefe, bud rad, ze jsi v USA. I s tim soudruhem v Bilem dome. Ja se z tech scen z europarlamentu uplne zdesil. Bylo to, jak dokumenty z 50. let z Ceskoslovenska. Chtel jsem rozeslat mail znamym s upozornenim, co se deje, ale asi by to bylo na nic. Presvedcil bych stejne jen presvedcene...
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Peter, 13.5.2010 17:25:09)
Odpovědět
Estónska solidarita vs. klausovsko-euroskeptická vychcanosť

Estónsky premiér Andrus Ansip dnes podľa agentúry Bloomberg prehlásil, že jeho krajina je pripravená pripojiť sa ku gréckemu záchrannému balíku EMÚ a v prípade potreby kúpiť grécke dlhopisy.

Estónsko ešte nemá euro, len včera dostalo od Európskej komisie zelenú na jej prijatie. Oficiálne rokovanie o účasti Estónska na záchrannom balíku zatiaľ neprebehli.

Estónsko je z hľadiska verejných financií protipólom Grécka: jeho štátny dlh nedosahuje ani desať percent HDP a schodok verejných financií vlani predstavoval 2,4 percenta HDP.

Krajina hneď na začiatku krízy prijala rozsiahle úsporné opatrenia a tak bola schopná splniť maastrichtské kritériá aj v čase, keď ich plne nedodržiava žiaden člen EMÚ. Euro chce Estónsko zaviesť už od začiatku roka 2011.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 18:04:33)
Odpovědět
Nechceme podvodníkům, kteří si žili na dluh, financovat jejich rozcápenost, když sami jsme zadlužení. A jsme proto vychcaní. Hm. A já taky nechci hráčům na automatech dodávat peníze, které prohráli. Jsem ještě více vychcaný?
Jirkovi Zahrádkovi
(richard, 13.5.2010 18:56:02)
Odpovědět
Vyprdni se na polemiku s Danem. To je marný. On je prostě eurohujer a ty euroskeptik. On konvertovat nebude to se v eu trestá smrtí :-)
Re: Jirkovi Zahrádkovi
(Jiří Zahrádka, 13.5.2010 19:18:28)
Odpovědět
Já vim, že to nemá smysl, ale někdy mi to nedá. Když dává konkrétní čísla, tak mě zajímá, jestli jsou pravdivá, nebo ne ;-).
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(kingsfield, 13.5.2010 19:08:46)
Odpovědět
Nejvetsi podvodnik mame na Hrade v Praze.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Peter, 13.5.2010 21:55:55)
Odpovědět
You are right, sometimes I feel very sorry for the poor Czechs who are suffering from the euroskeptic paranoia of this man. They should send him immediatelly back to Uzgorod where he surely belongs.
His views are dangerous as he wants to convert the Czech republic into some kind of protectorate of Russia. Therefore he hates so much the EU and adores the old Communist Soviet Union.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Franta, 13.5.2010 17:37:47)
Odpovědět
Německo se chystá vystoupit z eurozony-brzo hodlá provést měnovou reformu (asi ze soboty na neděli 15.-16.2010). Němci za tímto účelem už rozvezli nové DM2 do všech bank,(dokonce i do Rakouska) rozšířili pobočky, přenastavili systém IT, některé jejich obchody už teď mají na účtenkách vedle eura přepočet na DEM(např.benzínové stanice) a bankovní úředníci a policisté mají zákaz dovolených o tomto víkendu. Navíc Aneta Merkelová se chystá v pátek 14.05.2010 v 19.00 pronést závažný projev k německému národu. Jestli mi nevěříte, přečtěte si stránky Hartgeld.com
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(kingsfield, 13.5.2010 19:00:40)
Odpovědět
Deutschland wird NICHT aus der Eurozone austreten!!! Das ist schlicht falsch.
Eure Euroskeptiker hätten das wohl gerne aber mit der Realität hat das nichts zu tun!
Ich frage mich wer euch so ein Scheiß erzählt?
Weder Herr Weber(Bundesbank) noch Frau Merkel (Kanzleramt)haben etwaige Pläne!!!!!!!!!

Grundsätzlich ist zu sagen, daß die Scheiße die auf diesem Portal veröffentlicht wird sich auf dem Niveau einer Bananenrepublik befindet und nicht einmal die Qualität meines Klopapiers nach Gebrauch erfüllt.
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Josef, 13.5.2010 20:01:42)
Odpovědět
Je take dulezite si vsimnout, ze nejvetsi nepokoje delaji odbory verejnych zamestnancu. Nejen v Recku ale i ve Spanelsku a v Portugalsku se pripravuji stavky verejnych zamestnancu a do toho spadaji vsechna mozna odvetvi jako transportace a dalsi sluzby. A levicovi politici s tim nemohou nic delat, protoze odbory si je do vlad dosadily! Na to byl odbornik prezident Ronald Reagan, kteremu v kratke dobe po nastupu do uradu vyhlasili stavku letistni dispeceri a tim zastavili leteckou dopravu v celych statech. Reagan povolal na jejich mista armadu a zalozniky a vystoupil v televizi a dal leteckym dispecerum 48 hodin vratit se do prace, a kdo nenastoupi, tak uz chodit nemusi, prijde o praci. A take kdo zustal stavkovat zamestnani ztratil. V te dobe prezident Reagan prevzal po Carterovi ekonomickou situaci jeste horsi nez je dnes. Inflace radila 12% nezamestnanost 15%. Dve obdobi v urade mu stacilo postavit USA zpet na nohy. Prisuzuji mu jeho ekonomickym zakonum vytvoreni 25 milionu novych pracovnich prilezitosti, zkonceni s inflaci a rozjeti ekonomie a armady, ze to Soveti vzdali! Obamovi zacali prezdivat Jimy Carter 2 a Cartera to rozcililo!
Re: O euru a jeho problémech mluvme vážně
(Jiří Zahrádka, 14.5.2010 10:39:55)
Odpovědět
Josef: "Obamovi zacali prezdivat Jimy Carter 2 a Cartera to rozcililo!"

Jirka: to je dokonaly :-))!