reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 17.5.2010 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Podle europoslance ODS a místopředsedy europarlamentní frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) Jana Zahradila začne nová celoevropská strana Aliance konzervativců a reformistů Evropy řádně fungovat v půli června. Zahradil bude pravděpodobně jejím předsedou. Za útokem předsedy europoslaneckého klubu ODS Miroslav Ouzkého na frakci ECR byly prý spíše osobní tenze, frakce je pevná a vítězství britských konzervativců s Davidem Cameronem v čele ji spíše posílilo. Zlepšování vztahů ODS s Václavem Klausem je podle Zahradila dobré, ale nesmí vypadat jako podřízenost.


EURO: V jaké fázi je projekt celoevropské strany Aliance konzervativců a reformistů Evropy?
ZAHRADIL: Je to ve fázi dokončování technického zázemí. To znamená, že jsme našli kancelář, udělali jsme konkurz na šéfa kanceláře a podobně. V půlce června chceme udělat první zasedání širšího vedení strany, kde bychom definitivně potvrdili všechny funkcionáře, protože ti všichni včetně mě jsou zatím prozatímní. V tu chvíli už to bude definitivně hotové a pak můžeme začít dělat projekty.

EURO: Budou tam všechny strany, které jsou v europarlamentní frakci Evropských konzervativců a reformistů, nebo tam budou i jiné?
ZAHRADIL: Budou tam určitě ty strany, které jsou ve frakci, a budou tam i některé jiné strany z dalších zemí. Budou určitě i ze zemí, které jsou evropské, ale nejsou členy EU. Jednáme s partnery na Islandu, určitě se pokusíme dojednat něco v Norsku, možná i někde ve východní Evropě v zemích, které nejsou ještě v EU. Nezakázali jsme si ani vstup stran z Izraele.

EURO: Takže je možné, aby tam byly i strany z Izraele?
ZAHRADIL: Pokud už nebudou rozebrané. Izraelské strany mají vazby na evropské nadnárodní aliance, ale my se nevzdáváme. Musím přiznat, že jsem byl neúspěšný v jednání na Slovensku, kdy jsem oslovil Richarda Sulíka s jeho novou stranou SAS, ale pan Sulík mi s politováním řekl, že již byl nadraftován přes nadaci Friedrich Naumann Stiftung do liberální skupiny, což je jenom další důkaz toho, jak je důležité mít tyto nástroje v podobě různých nadací, protože bez toho to prostě nejde. Tyto německé nadace, jakmile se něco nového objeví, tak se po tom vrhnou a hned to podchytí.

EURO: Budete kandidovat na nějakou funkci v této nové celoevropské straně?
ZAHRADIL: Já jsem prozatímním předsedou a pokud to tak dopadne, tak bych dělal předsedu trvalého.

EURO: Před časem vyšla od Evropských lidovců zpráva, že britští konzervativci opustí vaší skupinu v europarlamentu ECR a že to chtějí udělat i někteří poslanci ODS. ODS tuto zprávu dementovala. Ale říká se, že na každém šprochu je pravdy trochu a bez ohýnku není kouře.
ZAHRADIL: To s tím rozpadem frakce pravda skutečně není. Bohužel mám pocit, že se budeme muset smířit s tím, že v Evropské lidové straně (EPP) to bude čas od času někdo takhle na nás zkoušet. Není to jenom EPP, která na nás útočí. Existuje jeden zběhlý konzervativní europoslanec jménem Edward McMillan Scott, který vstoupil do strany Liberálních demokratů a do liberální skupiny v europarlamentu a který ve stejném duchu jako lidovci publikoval před několika dny článek v britském tisku, kde tvrdil, že ODS odejde. Takže toto je mantra, kterou tito lidé budou opakovat. I kdybychom se tady postavili na hlavu, tak to budou neustále do evropského tisku pouštět. Jejich cíl je jasný, a to vnést do naší skupiny rozkol a celé to zpochybnit jak v rámci EU, tak v rámci vnitropolitického boje v Británii.

EURO: Když jsem říkal, že není kouře bez ohýnku, tak jsem poukazoval na to, že před časem se do nové frakce ECR v jednom interview poměrně dosti razantně opřel předseda poslaneckého klubu ODS v europarlamentu Miroslav Ouzký.
ZAHRADIL: Já bych řekl, že tento rozhovor měl trochu jiné motivy. Spíše než o nějaké institucionální či ideové neshody a nesouhlas s projektem tam šlo o odraz jakési osobnostní tenze. Dále to nemusím rozvádět. To se tak v politice někdy stává. Myslím, že jsme to zažehnali poměrně brzo, euroklub ODS vydal prohlášení a už se k tomu nemusíme vracet.

EURO: Nemůže vytvoření vládní koalice v Británii mezi konzervativci a liberály, jejichž členem je například již zmíněný McMillan Scott, destabilizovat vaši eurealistickou skupinu, když britští liberální demokraté jsou jasnými eurooptimisty? Nemohou liberálové tlačit na svého koaličního partnera Davida Camerona, aby tento společný projekt opustil?
ZAHRADIL: Já věřím v pravý opak. Nyní je frakce posílena, protože má de facto prvního premiéra z jedné z členských stran frakce, a to ke všemu předsedu vlády jedné ze čtyř nejsilnějších zemí Evropské unie. David Cameron nemá nejmenší důvod, aby z tohoto projektu couval. On do toho nainvestoval velmi mnoho osobního kapitálu. Eurorealistickou frakci prosazoval i proti některým členům vlastní strany i proti části britského tisku, takže potopením tohoto projektu by ukázal jistou váhavost a slabost a nevím, co by tím získal. Nevěřím tomu, že by britská Konzervativní strana mohla naší frakci opustit. Cameron je jediným evropským lídrem, který dokáže přijít s moderním konceptem středopravicové politiky, což Merkelová ani Sarkozy nedokážou. Merkelová a Sarkozy žádnou koncepci a vizi nemají a Cameron je v tom oba vysoce převyšuje. Tím se náš projekt stává atraktivnějším pro ostatní.

EURO: Evropská komise navrhuje, aby členské státy předkládaly své rozpočty ke schválení Bruselu. Souhlasíte s tím?
ZAHRADIL: To nepřichází vůbec v úvahu. To by byl takový posun k federalismu, který jde daleko za hranice všeho představitelného, co je dnes napsáno v Lisabonské smlouvě. Dalo se to ale očekávat, protože bylo jasné, že krize eura a eurozóny bude zneužita takovým způsobem a bude zde tlak na, jak se eufemisticky říká, koordinaci či harmonizaci, do češtiny přeloženo jako centrální řízení z Bruselu. Tento návrh narazí v celé řadě členských států a pokud by se něco takového v budoucnu realizovalo, tak by to znamenalo, že de facto můžeme ty národní státy zrušit, protože pokud by už státy nemohly rozhodovat ani o svém rozpočtu, což je výsostné právo každého státu a je to de facto poslední znak suverenity, tak se můžeme ptát, na co vlastně jsou národní vlády. Pak by vlády států představovaly jen loutkové divadlo. Toto je důležitý boj. Docela rád bych věděl, jak se k tomu staví čeští eurofederalisté z ČSSD. Na jednu stranu by to jistě přivítali, protože každý přenos kompetencí České republiky na evropskou úroveň se jim líbí. Na druhou stranu by asi nebyli rádi, kdyby jim nějaký komisař z Bruselu škrtal 13. důchody a všechny ty dárečky, které se chystají rozdávat, a nelíbilo by se jim, že by po nich vyžadoval fiskální disciplinu v rozpočtu. Docela rád bych věděl, jak se z této kvadratury kruhu vylžou.

EURO: Lídr ODS Petr Nečas zahájil určité oteplení ve studené válce mezi prezidentem Klausem a ODS. Jste pro zlepšování vztahů mezi ODS a jejím zakladatelem?
ZAHRADIL: Určitě nikdo nemůže zastírat, že osobní vztahy mezi Mirkem Topolánkem a Václavem Klausem nebyly dobré ať už z jakýchkoli důvodů a že v tomto se situace lidově řečeno odšpuntovala. Na druhou stranu je také důležité, aby přes všechno své sbližování se s Václavem Klausem ODS teď už opravdu dokázala, že je stranou, která stojí na vlastních nohách a která je schopná ze svého středu vygenerovat nějakého věrohodného lídra. Naše levicově liberální média čekají na to, že v momentě, kdy by došlo k nějakému většímu sbližování, začnou psát, že předseda ODS je loutkou v rukách Václava Klause. To si určitě nemůžeme dovolit. Oteplení vztahů a zlepšení komunikace, která za Mirka Topolánka vázla, ta tady být musí, ale už se nemůžeme vrátit do vztahu, jaký tu byl před rokem 2002.


Euro 13. 5. 2010

reklama
1086 čtenářů | 6 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(Plašmuška, 17.5.2010 8:00:38)
Odpovědět
Pane Zahradile, pokud ODS chce přežít MUSÍ se vrátit ke svým kořenům, tedy před rok 2002. O jaké podřízenosti mluvíte? Ptám se kdo se bojí Klause?...Kdo koho táhne ke dnu?? ODS padají preference, padá důvěra, Klasovi důvěra roste! Je to ODS, které by dobré vztahy s hradem pomohly. Nesmyslná válka Topolánkové strany s hradem, zrada na voličích s Lisabonskou smlouvou, to jsou kapičky jedu, které otrávily voliče ODS. To není cesta pro obrodu ODS...
Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(Niky, 17.5.2010 11:48:48)
Odpovědět
Zahradil je jeden ze zrádců ODS! jEHO DRZOST JE NEUVĚŘITELNÁ!
Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(kolečko, 17.5.2010 8:07:43)
Odpovědět
Také si myslím, že Zahradil vidí už jen přes EUbrýle. Hlavně ať se domluví tam v Bruselu, ono je nám to houby platné,kdo s kým v tom Bruselu, dokut v té EUjsme a budeme! Až se to rozsype, kam se pan Zahradil poděje. No, o Zahradilovi se (než byl Eu poslncem ) mluvilo jako o lídrovi ODS...
Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(Ferenc Futurista, 17.5.2010 19:05:33)
Odpovědět
Já si teda pamatuju že když Klaus oscházel z čela ODS měla preference kolem 10%... prohrál volby se špidlou, nebyl schopný s nikým založit koalici a zmohl se jedině na oposmlouvu, zradu pravicových voličů..

k privatizaci se dnes vůbec nehlásí jako by se ho to netýkalo...

tak mám pocit, že tu plno lidí vidí toho signatáře Lisabonské smlouvy přez růžové brýle a to jenom proto že je to jediný euroskeptik ve vrcholné funkci, ale není to málo.. ??

A ty jeho proruské postoje se mi taky nelíbí... je to polistopadový povl, nic víc..
Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(frantisek zajicek, 17.5.2010 19:37:25)
Odpovědět
Naprosto souhlasim,jenom maly dodatek:Neni to polistopadovy povl,ale povl davno a davno nachystany pred listopadem...FZ
Re: Zahradil: Komunikace ODS s Klausem za Topolánka vázla
(Hv, 17.5.2010 20:40:51)
Odpovědět
Zahradil-Kalousek-Vondra-Scwarzík-Benda= vsjo rovnaja havlovaja banda :-DDD