reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa

Autor: Jiří Weigl | Publikováno: 2.6.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Trianonská smlouva – devadesát let poté

Před několika týdny, kdy organizátoři seminářů CEPu přišli s myšlenkou uspořádat seminář na téma devadesátého výročí Trianonské smlouvy, zdálo se, že půjde o debatu na akademické historické téma, jež má sice jistou brizanci pro určitou část vztahů mezi zeměmi na jihovýchod od nás, ale nejedná se o bezprostřední žhavé politikum. Rozhodnutí nově zvoleného maďarského parlamentu na jeho první schůzi dne 27. května změnit dosavadní maďarský zákon o státním občanství a umožnit všem občanům jiných zemí, kteří se považují za etnické Maďary, získání maďarského občanství, činí z tématu Trianonské smlouvy a jejích důsledků a vlivu na současné dění v Evropě i ve světě zásadní politické téma.

Trianonská mírová smlouva byla součástí versailleského systému mírových smluv vítězů první světové války s tzv. centrálními mocnostmi. Podmínky těchto smluv byly tvrdé a odrážely mimo jiné i fatální frustraci vítězů války, především Francie, ze čtyřleté válečné tragédie, ve které sami jen o vlásek unikli porážce a ve které v do té doby nepředstavitelných jatkách zahynula téměř celá jedna generace mužské populace Francie. Válka byl šok, z něhož se především Francie nikdy nevzpamatovala a její politika jím byla ovlivněna na další dlouhá desetiletí. Mírové smlouvy proto odrážely snahu vítězů, hlavně Francie, pojistit se proti opakování válečné tragédie zásadním oslabením Německa a jeho spojenců a vytvořením spojeneckého systému nových států na německých východních hranicích.

V tomto ohledu tvrdost Trianonské smlouvy nevybočovala z tvrdého přístupu vůči poraženým, ať se jednalo o smlouvu s Německem uzavřenou ve Versailles, Saint Germainskou smlouvu s Rakouskem a Sévreskou smlouvu s Tureckem. Přestože wilsonovský americký idealismus se svou zásadou práva na sebeurčení národů poskytl vítězům vítanou zástěrku pro veřejnost, skutečný obsah smluv byl vítězstvím tvrdé reálpolitiky francouzského premiéra Clémenceaua prosazujícího nekompromisně francouzské zájmy i proti svým válečným spojencům.

Ve vztahu k Uhrám to byla podpora územních nároků francouzských spojenců Rumunska, Československa a Jugoslávie a oslabení tradičního německého spojence Maďarska, které navíc v oné době představovalo nové nebezpeční v podobě komunistické republiky rad.

Okamžitě po uzavření mírových smluv, nadiktovaných poraženým, se zvedla v poražených zemích diskuse o jejich více či méně zjevné nespravedlnosti, která v různé podobě trvá doposud.

Zvláštní posun a aktualizaci získávají v mezinárodních  tyto diskuse dnes,  v době politické korektnosti a hypertrofovaných lidských práv, kdy sílí tendence hodnotit historické události ahistoricky podle kritéria jakéhosi univerzálního „ dobra“ a abstraktní spravedlnosti a snažit se je napravovat či alespoň se za ně různě omlouvat. Veřejnosti se vnucuje falešná představa, jako by minulé konflikty a války měly být jakýmsi bojem dobra se zlem, a pokud jejich výsledek neodpovídá dnešní představě dobra a spravedlnosti, je nejen legitimní, ale i potřebné historii napravit.

To však ale reálně nejde, neboť historie se udála a nelze ji prožít znova. Minulé války vedli proti sobě lidé se svými konkrétními antagonistickými zájmy a jejich výsledky, kterým dalo legitimitu právě válečné násilí jako extrémní způsob řešení sporů, tomu odpovídají. Celé dějiny lidstva bychom museli zavrhnout proto, že na ně nelze uplatnit kritérium spravedlnosti a ochrany lidských práv v jejich dnešní podobě.

Připustíme-li pokusy o napravování historie, neznamená to, že stvoříme historii milosrdnější a ohleduplnější. Znamená to, že chceme minulé konflikty oživit a vybojovat znovu, za jiného rozložení sil, které je dnes pro někoho výhodnější než v minulosti. Se spravedlností to nemá co dělat.

Trianonská smlouva rozbila historické Uhry, které nelze ztotožňovat s Maďarskem, neboť v nich Maďaři tvořili necelou polovinu obyvatelstva. Za hranicemi Maďarska ponechala vedle miliónů příslušníků nemaďarských národů i statisíce Maďarů. Dnešní snaha maďarské politiky „napravit“ tento důsledek Trianonu rozšířením maďarského občanství na všechny Maďary žijící za hranicemi znamená pokus po devadesáti letech změnit výsledek první světové války, znamená pokus narušit státní a územní integritu sousedů Maďarska a nově uspořádat poměry v Karpatské kotlině.

Zároveň se do mezinárodních vztahů vnáší nový, velmi nebezpečný precedens. Maďaři nejsou jediným národem, který žije v několika státech. Stane-li se maďarský postup mezinárodně akceptovaným, otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha dalších regionech Evropy i světa. Proč by měl být revidován či napravován pouze Trianon? Má mít pouze Maďarsko právo exportovat své občanství do okolních zemí? Jak obstojí před kritériem absolutní historické spravedlnosti takové historické události, jako například rozpad Sovětského svazu, který ponechal za hranicemi Ruska desítky miliónů etnických Rusů? Bude mít Rusko právo rozšířit své občanství na milióny obyvatel Ukrajiny, Kazachstánu, Lotyšska a Estonska? Přiznáme statut „mutterstatu“, který si nárokuje Maďarsko ve vztahu ke všem etnickým Maďarům, také Rusku ve vztahu k jeho menšinám v postsovětských státech? Má Čína mít zvláštní jurisdikci nad všemi etnickými Číňany žijícími po celém světě? Má být etnický a nikoliv občanský princip základem státnosti v 21. století? Vrátí se Evropa o 75 let zpátky a bude ke škodě všech znovu slyšet na falešné argumenty o nespravedlivých mírových smlouvách a utrpení menšin, jež předcházely rozpoutání poslední světové války?

Stane se Evropská unie z dosud oslavovaného prostoru míru, stability a předcházení konfliktům místem, kde si poražení v minulých válkách budou vynucovat revizi jejich výsledku a budou k tomu využívat takových nástrojů integrační politiky jako je např. Schengen? Co znamená v logice Trianonu oslavované rušení hranic v Evropě pro země, vůči nimž chovají některé skupiny u jejich sousedů územní nároky?

Z této série otázek snadno vytušíme latentní nebezpečí, které pro některé země v oslabování jejich suverenity, odevzdávání všemožných pravomocí do Bruselu, snaze o regionalizaci Evropské unie atd. implicitně hrozí. Snadno si také můžeme odpovědět na otázku, zda je prosazování těchto tendencí v našem národním zájmu.

V každém ohledu je však současný pokus maďarské politiky o nové vyhrocení problémů vzniklých Trianonskou smlouvou dobrým testem stále opakované fráze o tom, jak existence Evropské unie předchází opakování konfliktů mezi svými členskými státy. Zatím se nezdá, že by alespoň v Podunají tento test dopadal pro EU úspěšně.


Vystoupení na Centru pro ekononomiku a politiku

Autor je vedoucím Kanceláře prezidenta republiky

 

Soubor:Trianon map hu.png

reklama
2897 čtenářů | 67 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 2.6.2010 1:00:07)
Odpovědět
Kdopak to byl, kdo měl takový zvláštní postoj k ruské politice v Abcházii a Jižní Osetii?

Uhry byly maďarským státem asi tak jako středověký mnohonárodnostní český stát byl státem českým. I v našich zemích měli Němci, Slezané a Lužičtí Srbové velice vysoký, snad poloviční podíl.

Maďarské elity první světovou válku nezpůsobily. Stavěly se proti ní a vymínily si, že v jejím důsledku nebude k Uhrám připojeno žádné další území. Krom toho bývali uherští magnáti jedním z hlavních spojenců Ludvíka XIV. proti Habsburkům. Za války o rakouské dědictví utrácel císař větší část anglických a britských subsidií na boj proti Františku II. Rákoczimu než na boj proti Francii.

Zoufalá touha Francie po jejím zabezpečení způsobila nejen Trianon, ale i Mnichov. Představte si, že by se v Německu dostal ve 30. letech k moci někdo normálnější než Hitler. Zabral by naše pohraničí? Asi ano. A teď si představte, že bychom dnes dávali české občanství Čechům, kteří by žili na tom území postoupeném Německu. Nejpozději od Mnichova naprosto není v českém zájmu obhajovat rozbití tisíciletého státu na základě tzv. "práva národů na sebeurčení". Nejlepší je o tom mlčet.

A na semináři padlo, že naše moderní státnost se odvozuje od versailleského mírového uspořádání. Já si však jsem naprosto jistý, že naše státnost je starší o nějakých tisíc let a nikdy nepřestala existovat.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 2:10:12)
Odpovědět
Orle, to jste nešťastný že Slovensko není spravedlivě dále uherská Horní země a my nejsme ve spolku s Dolním Rakouiskem či Bavorskem. Rakousko Uhersko byl také stát, resp. soustátí - tak bylo třeba nové státní uspořádání, které zajistili Versailes či Trianon. To vaše pojetí české státnosti má asi váhu pojetí státnosti Lužických Srbů v Německu.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 2.6.2010 23:48:16)
Odpovědět
Lužičtí Srbové nemají tisíciletý stát a tisícileté hranice.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 8:26:30)
Odpovědět
Svoje tisícileté území mají také, ale nedokázali je vojensky pevně vytvořit a udržet - stejně tak jak občas my (např. od Bílé Hory 1620 do r. 1918). Nebýt Masaryka, Beneše a legií + příznivé výsledky obou světových válek tak jsme na tom stejně jak Lužičtí Srbové. I s "tisíciletou tradidí" - spousta Němců zejména na severu nás považuje za neuvědomnělé zdivočelé německé kmeny.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 3.6.2010 21:58:22)
Odpovědět
Tisícileté území má kdekdo. Tisíciletý stát máme my. Názor germánsko-slovanských míšenců z NDR na naši státnost je irelevantní. Naprosto není vhodné zakládat naši státnost ani na rozhodnutí velmocí. Když by nám velmoci "daly" státnost, mohly ji také vzít, jako v Mnichově. Ve skutečnosti je náš stát založen na nepřerušované tradici od 9. století. Nikdo nikdy do roku 1918 nezpochybnil existenci českého královského titulu nebo (dokud existovala Svatá říše římská) kurfiřtského hlasu pro našeho krále.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 4.6.2010 20:46:49)
Odpovědět
Kdyby v 19. století nevzniklo národněosvobozenecké hnutí, nenásledovaly osobnosti typu Nasaryka a Beneše, aktivity legií - žádná tisíciletá státnost už by dávno nebyla, úřední jazyk by byl stále němčina
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 4.6.2010 23:47:01)
Odpovědět
To hnutí nebylo národněosvobozenecké, ale národněobrozenecké. Před první válkou uvažovalo o národněosvobozeneckém boji kolik lidí? Pět? Deset?
Nebýt toho srbského trotla Principa, František Ferdinand by mocnářství překopal od základů. Nám by zůstal český celek, který by měl hranice podobající se "Protektorátu" a byl by český. Nevím, jak by dopadl český královský titul. Neslyšel jsem, že by ho následník trůnu chtěl zrušit.
Úřední jazyky za Rakouska byly dva, vnitřní a vnější. Vnějším komunikovali lidé s úřady. Čeština takovým jazykem rozhodně byla. Vnitřním komunikovali úředníci mezi sebou v úředních věcech. Tím jazykem byla v Předlitavsku němčina.
My jsme přežili a i zmiňovaní Lužičtí Srbové přežili, ačkoli k tomu měli mnohem, mnohem horší podmínky. Nic proti nim nemám, naopak, ale my jsme úplně jiná liga než oni. Jsme velice zarputilý lid, proto jsme přežili, a oni jsou logicky ještě zarputilejší. Ale naše historie, naše pradávná moc, náš vliv na evropské dějiny, s tím se přece měřit nemohou. Český král založil Královec. Český král vládl ve Vídni. Český král vládl Berlínu. Český král vládl Říši. Češi vymysleli protestantismus. Před Čechy zdrhali němečtí křižáci, sotva zaslechli jejich zpěv.
A to, že jsme museli mít národní obrození, nic neznamená. Němci by nebyli nic, kdyby nebylo jejich hnutí za národní jednotu. Každý Francouz by si z nich dál dělal rohožku. Maďaři měli národní obrození.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef Novák, 2.6.2010 8:49:58)
Odpovědět
Proč by měla mít Čína nad Číňany v zahraničí jurisdikci? Oni přece přišli to těch zemí jako emigranti a navíc, tyto oblasti nebo země nikdy Číně nepatřily, takže toto srovnání s Maďarskem je čirá demagogie. A co se týká Sovětského svazu, tak je přece všeobecně známo, že vládnoucí Rusové aktivně podporovali osídlování Pobaltí nebo Kazachstánu etnickými Rusy, aby změnili demografické poměry v těch zemích, takže to, že pak po vyhlášení samostatnosti těchto zemí zůstali za hranicemi je důsledkem jejich politiky.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 12:36:46)
Odpovědět
Proč by také nemohli mít ruské občanství Rusové na Krymu, který Rusové dobyli na Tatarech a Turcích a měli ho více než 100 let a Ukrajinec Chruščov si ho přisvojil? A nepožadují je.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Libor, 2.6.2010 13:04:39)
Odpovědět
Oni požadují celý Krym.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 13:34:01)
Odpovědět
Kde jste to slyšel? Možná Krymští Rusové ano - ale ruská vláda ne. A to se divím. Bylo by to logické - protože Krym Ukrajině nikdy nepatřil a žijí tam Rusové. Když tak už by ho mohli mít Tataři nebi Turci.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Libor, 2.6.2010 15:03:39)
Odpovědět
Na Krymu.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef Novák, 2.6.2010 14:54:17)
Odpovědět
A kdo tu mluvil o Krymu. Ukrajina je takové skororusko a jejich vzájemné uzemní či historické reminiscence nemůžou ospravedlnit Weiglovu demagogii ohledně Číny nebo Rusů v Pobaltí.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 14:57:04)
Odpovědět
Zkuste říci Ukrajinci (západnímu) že jsou skororusko - asi moc dobře nedopadnete.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Libor, 2.6.2010 15:02:58)
Odpovědět
Podívej se třeba do Lvova,zkus tam ty svoje pitomosti vykládat někde v hospodě a oni ti to vysvětlí jak je to s tím skororuskem.Doporučuji ti vem si sebou kriplkárku,protože po svejch neodejdeš.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(padok, 2.6.2010 17:16:15)
Odpovědět
a Madari ako sa dostavali do tychto oblasti?tiez vyvazanim Madarstva a pomadarcovanim, medzi rokmi 1850-1910 stupol pocet Madarov o 110%, pocet slovakov a rakusanov len o 11%-madarizacia, keby bola nejaka historicka spravodlivost, tak Slovensko by sa rozpestieralo az hlboko do vnutra Madarska a nie naopak.
V dnesnej situacii nie je pravda, ze Madari su samostatne na juznom Slovensku, iba v dvoch okresoch maju tesnu vacsinu 60-40, zvysok ma vacsinu slovaci, toto co oni pozaduju je sialene, kde znova pohrdaju slovakmi a ich pravami.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 9:26:34)
Odpovědět
Bez ohledu na to, že se jedná o úředníka pana presidenta, je třeba říci, že autor si v jednotlivých větách mnoho-, mnohonásobně odporuje a tvrdí mnoho nesmyslů. Je ale dobře, že předůležité téma je tu, ale to zase není zásluha autorova, ale zásluha Maďarů. Zatím tedy jen tolik.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 2.6.2010 10:21:28)
Odpovědět
Trianon byl historický zločin a zůstane zločinem. Nikdo neměl právo rozbíjet tisíciletý tradiční uherský stát. Rozbíječi Uher se sice zaklínali etnickým principem, proč pak ale sebrali i území osídlená čistě Maďary? Protože šlo o mocichtivé lháře. Odsuzují-li Češi (včetně pana Weigla) mnichovský diktát, měli by zákonitě nesouhlasit s trianonským diktátem. Anebo je jim bližší politika dvojího metru?! Současný maďarsko-slovenský konflikt však schvalovat nelze. Nelze mít radost ani z arogantního Orbána, ani z postupu komunistů Fica či Gašparoviče. Slováci na jižním Slovensku většinou problémy s Maďary nemají, slovenští Maďaři zase nemají problémy se slovenštinou a uznáním slovenské svrchovanosti. Hlavní problémy mají a dělají nacionalisté na obou stranách!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 10:35:25)
Odpovědět
Souhlasím s jakýmsi srovnáním Mnichova a Trianonu, ovšem Trianon si žádný Maďar nevymyslel, kdežto Mnichov je dílem hanebného Čeha - Beneše. To ovšem pan Weigl nebude chtít slyšet a bude si zacpávat uši. Na pražském Hradě bohužel beneše dosud adorují. Ale pokud tomu tak bude i nadále, nemohou k historii mnoho objektivního co říci. První krok skutečně všeho: Pravda o Benešovi. Pak mohou začít o Trianonu. A pak teprve o Orbánovi.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 12:53:05)
Odpovědět
Felixi, vy jste 12 leté dítko odkojené dnešní výukou dějepisu? Beneš navrhl Mnichov? Kdo ho zradil - celý Západ včetně USA (amer.pres, Rooswelt dokonce poslal Hitlerovi děkovný dopis za to že přispěl k míru v Evropě) - Hitler byl Západem dokonce navržen na Nobelovu cenu míru, škoda že ji nedostal. A znáš složení Československa v té době? Z cca 15 milionů 3 miliony Němců podporujícího Hitlera (přes 90% volilo Henleina), 0,5 milionů nepřátelských Maďarů, o něco méně nepřátelských Poláků, 4 miliony nespolehlivých Slováků kteří se chtěli odtrhnout i za cenu spojení s Hitlerem). Aby nedošlo ke zbytečnému masakru, nemohl Beneš dělat nic jiného než udělal.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 13:30:05)
Odpovědět
Pepane, historii sice neznáte, ale přece přispěl jste cennou informací - a sice že Rooswelt napsal ten děkovný dopis. On zednář, Beneš zednář - kloubí se to. O tom dopisu jsem nevěděl. Jinak nemá cenu s Vámi diskutovat - nevíte o základních věcech.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 13:36:16)
Odpovědět
Přesně tak - diskuse s Vámi nemá smysl.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(PetrW, 2.6.2010 14:04:59)
Odpovědět
Zbabělý ouřada Beneš mohl samozřejmě nerespektovat Mnichov a ČSR bránit. Povinnost bránit se měl především on spojenci nespojenci. Jenže to by nesměl být takový slaboch.
Ano, Beneš se skutečně "zasloužil o stát" jak pravý ten trapný zákon. Dokonce o dva státy: nacistické Německo a sovětské Rusácko.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 14:43:30)
Odpovědět
Blázne - jak dopadli Poláci se svou mnohem větší zastaralou armádou (stejná jak naše s dvojplošníky proti moderním Messeschmidtům odzkoušených ve Šanělsku či směšné tančíky proti německým modením tankům vyzkoušených ve Volžských stepích) - do měsíce byli zničeni, část vojáků prchla na Východ, část na Západ a další velká část se dala do Wehrmachtu (i dědeček dnešního premiera Tuska). Z naší armády by při zahájení bojů polovina vojska dezertovala k nepříteli a zbytek by byl zmasakrován. Anebo nás měl Beneš připojit k Sovětskému svazu? Beneš nebyl slaboch, což dokázal aktivitami proti císařství pro vznik naší republiky, dostal od císaře i trest smrti.
Spíše Vy jste b.bec.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 14:54:29)
Odpovědět
A to jsem zapomněl dodat, že na jejich podporu vyhlásila Německu válku Francie a V. Británie. Francie dopadla stejně jak Poláci, půlka kolaborovala. Kdyby nezaútočil Hitler na Rusko, dopadla by stejně i V. Británie - její expediční sbor nestačil utíkat, Hitler ho nenechal úplně zničit neboť si myslel že se s V.B. brzy dohodne a V.B. se sama vzdá (nebýt Churchila - možná k tomu došlo, ang. král se tehdy na stranu Němců již přidával).
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 3.6.2010 12:21:15)
Odpovědět
Polská armáda nebyla "mnohem větší". Proti Němcům postavila nějakých 40 divizí. To jsme v září 1938 zmobilizovali taky. Naše tanky rozhodně nebyly zastaralé. Němcům se v Polsku a ve Francii moc a moc hodily. Nejmodernější typ českých letadel se mohl tehdejším německým letadlům klidně vyrovnat. A Wehrmacht ze září 1938 rozhodně ještě nebyl Wehrmacht ze září 1939.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 13:06:24)
Odpovědět
No - ale ty české divize byly skoro bezcenné - jak by bojovali Němci proti Němcům, Maďaři proti Maďarům, Poláci proti Polákům? Tančíky plzeňské škodovky patřily spíše do 1. světové války - byly schopné chránit jen pěchotu a ne se postavit německým Tigrům, Ferdinanndům ap. - Němci si je vyzkoušeli ve Volžských stepích (v Německu to měli zakázáno) a Rusové od nich vše okopírovali (viz úspěšný T-34). Naše letectvo mělo v naprosté většině zastaralé dvojplošníky B 134 (možná jsem netrefil číslo) a šmolíky Š- nějaké číslo. Rychlý jednoplošník nebyl seriový, vyvíjel se a byl spíše pro závody. Pro letce na Messerschmidtech a FockeWulfech vyškolených ve válce ve Španělsku by byl boj s naším letectvem pouťová zábava. Systém hraničních pevností převážně v německých Sudetech s nepřátelským obyvatelstvem kolem nebyl dokončen. Francouzům nepomohlo mnohem lepší opevnění. S útokem Wehrmachtu by šlo německé a rakouské vojsko nejen z Německa, ale i z Rakouska - přidali by se Maďaři i Poláci a Slováci by vyhlásili samostatnost (Tiso) a podporu Hitlerovi. Němci sice ještě nebyli dost silní, způsobili bychom jim vážné ztráty ale za cenu statisíců zbytečných mrtvých - nemělo by to žádný smysl, nikdo by nám nepomohl (ani Rusové - Beneš měl strach ze zavlečení bolševizmu).
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 13:20:19)
Odpovědět
Ještě doplněk: Němci zaútočili na Polsko s 1,8 milionu vojáků což není 40 divizí ale 400 divizí (předpokládám že divize má asi 4-5 tis. vojáků) 3 tisíce moderních tanků 2 tisíce většinou moderních letadel se zkušenými piloty - a Polsko mělo podporu od Francie a V. Británie. Takže bránit se 10x větší přesile když všchny okolní'státy (mimo SSSR) byly nepřátelské a prakticky celý svět byl proti nám (vyjímka Srbsko, kde jsme jim to oplatili podporou humanitárního bombardování v r. 1999) bylo naprosté bláznovství a výsledek zbytečná smrt desítek nebo stovek tisíc lidí bez užitku - jen za konstatování - byli to hrdinové.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 3.6.2010 22:18:29)
Odpovědět
Obvykle se udává, že Němci Polsko přepadli s 60 divizemi, jízdní brigádou a nějakými Slováky.
Váš předpoklad, že Němci by nad našimi 40 divizemi měli desetinásobnou početní převahu, předpokládá, že jsme za Mnichova zmobilizovali celkem 180 000 vojáků.
Krom toho vezměte v potaz, že třetinu obyvatel tehdejšího Polska tvořily menšiny včetně nepřátelských Ukrajinců a Němců.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 4.6.2010 20:57:44)
Odpovědět
Tak nevím jestli je 1,8 milionu německých vojáků něco přes 60 divizí - ještě jsem neslyšel o divizi s 30 tisíci vojáky ( německé zdroje, Kronika 20stol. vyd. M"Unchen 1995 Kolektiv historiků). Totéž mohli Němci teoreticky nasadit i proti ČSR, pokud by se bránila. Poměr obyvatel k 15. květnu kdy proběhla cvičná mobilizace Němci 75 milionů ČSR 15 milionů ( z toho 3 miliony Sudetských Němců, 3 miliony nespolehlivých Slováků, 200 tis. Maďarů a něco Poláků).
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 3.6.2010 21:51:14)
Odpovědět
Maginotova linie Francii nepomohla ne proto, že ji Němci prolomili, ale že ji obešli. Tanky PzKpfw 35(t) a PzKpfw 38(t) byly na svoji dobu docela slušné a bojovaly v Polsku a Francii po boku tehdejších německých tanků. Focke-Wulf Fw 190 se objevil roku 1941. Tigry a Panthery byly nasazeny v roce 1943, Ferdinand také tak.
To, že čs. armáda podcenila objednávky protiletadlové výzbroje nebo stavbu letišť, byla pravda.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 4.6.2010 21:32:12)
Odpovědět
Jo - v květnu -září 1938 by na nás neútočilo asi až 3 tisíce němckých tanků Tiger či Panther ale jejich předchůdci od fy Henschel např. Henschel VK 6501 - mazi 2 tisíci útočících letadel by skutečně nebyl Focke Wulf 190 - ale byly by tam jiné Messerchmidty a Junkersy. Ale to nemělo a nemá na nic vliv. To Vám zase mohu vytknout neznalost že Tiger se objevil na bojištích již roku 1941 a ne 43 jak uvádíte Vy.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 5.6.2010 1:13:05)
Odpovědět
V roce 1941 byli Němci pořádně zaskočeni tankem T-34 a začali vymýšlet, jak ho porazit. Takže začali konstruovat Tiger. Výroba zahájena v roce 1942, pokusné nasazení v září 1942, masové bojové nasazení prodělal od konce roku 1942.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tiger
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 2.6.2010 14:30:01)
Odpovědět
Ano, jistě. Kdyby byla anketa o nejhoršího novodobého Čecha, a kdyby Češi znali opravdové dějiny (a neblekotali nesmysly stylem Pepan), museli by samozřejmě zvolit Beneše. Horšího a podlejšího českého politika lze najít v českých novověkých dějinách těžko.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 14:49:24)
Odpovědět
Zay, stačí že Vy by jste volil nejlepšího Čecha V. Havla nebo E. Háchu. Protože ovládáte dějiny.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 2.6.2010 15:32:50)
Odpovědět
Havla těžko. Nevím pořádně za co?!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 10:42:02)
Odpovědět
Ale radši s Hradem diskutujme o zelených bláznech, tam se shodneme. Např.
Aktualita: Gore se rozvádí s manželkou. Po 40 letech. A bude si brát zelenou rosničku. Tu pak navrhne na Nobelovu cenu a na Oscara.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 12:44:47)
Odpovědět
Zay - vy jste b.lb. K Trianonu došlo v důsledku porážky Maďarů v jejich expanzních výbojích - chtěli ještě více než měli a sami si začali. To se jim měli všichni vítězové (včetně našich legionářů např. při porážce Maďarské republiky rad okupují kus Slovenska) ještě omluvit a zaplatit jím válečné škody? Vítěz má vždy pravdu - zvláště v případě porážky agresora. Copak se lze historicky vracet zpět a korigovat následky válek (vítězství i proher) - nechcete dát radši Slovensko do Velkomoravské říše a Maďarsko starým Slovanům nebo Avarům?
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 2.6.2010 14:26:49)
Odpovědět
Vaše nehistorické vývody a domněnky doprovázené vulgárním osočováním mi nepřísluší komentovat. Ztráta času :-)
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 2.6.2010 15:01:36)
Odpovědět
To jsem rád.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 2.6.2010 23:47:35)
Odpovědět
Maďaři v roce 1914 nechtěli jedinou píď cizího uzemí a nechtěli ani válku. Nechtěli připojovat k Uhrám nemaďarské obyvatelstvo. Výslovně si vymínili, že v případě vítězství k nim nic nebude připojeno. Zdržovali rozhodnutí o ultimátu Srbsku o rozhodující dva týdny, během kterých se Rusko oklepalo z šoku ze Sarajeva a rozhodlo se dle logiky velmocenských zájmů postavit za Srby. Maďaři válku ani územní zisky nechtěli.
Ostatně celému Rakousku-Uhersku šlo spíš o obranu jeho územní integrity proti velkosrbským a panjugoslávským nárokům.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 8:33:17)
Odpovědět
Jistě - co by také ještě Maďaři chtěli ? Měli v Uhersku Halič, Slovensko (Horní Uhry), Zakarpatskou Ukrajinu, kus Rumunska, Srbska - měli co dělat aby vše udrželi a císař je povýšil na rovnocennou úroveň na rozdíl třeba od bl.bých Čechů, Slováků či Moravanů. Skutečně bychom měli Trianon zrušit a omluvit se - včetně útoku na Maďarskou republiku rad na kusu Slovenska ap. Nová doba, nová historie!!!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 3.6.2010 17:02:35)
Odpovědět
Pepane, já vás překvapím. Halič k Uhrám nepatřila. Jinak s vámi souhlasím. Ano, omluvit se za svinstvo známé jako Trianon :-)
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 4.6.2010 21:12:37)
Odpovědět
No tak před podpisem Trianonu patřila Uhrám Podkarpatská Rus. Halič a Bukovina patřila Rakousku Uhersku - tudíž vlastně i Maďarům, měli to blíž. Ale nejsem nijak překvapen. Za Trianon se omluvte sám, můžete zařídit i zrušení Versaileské smlouvy a dodatečně prohlásit za vítěze 2. světové války Němce, Rakušany a Maďary. Držím Vám palce.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(padok, 2.6.2010 17:20:01)
Odpovědět
Madari zostali na uzemi dnesneho slovenska v oblastiach nie cisto madarskych, ale su pomiesany so Slovakmi, na uzemi Madarska zostalo 500 000 slovakov-ale tvrdou asimilacnou politikou tuto mensinu v komunistickom obdobi zlikvidovali, iba v dvoch okresoch maju na Slovensku madari vacsinu a to v pomere 60-40%, rozdelenie je uplne spravodlive, z historickeho hladiska, keby nie madarizacia a vyvazania Madarov na slovenske uzemia, dnes madarsko by bolo velkostou Monaca a rozdelilo by sa medzi 60% slovensko,20% srbsko,10% rumunsko...
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 11:39:39)
Odpovědět
Padoku, máte smůlu - orel a zay to vědí lépe než Vy. Vy žijete na Slovensku a oni v Budapešti, takže do toho Maďarům nemluvte.
Já a Maďar? Cseh vagyok!
(orel, 4.6.2010 1:53:24)
Odpovědět
Mi vagyunk a Csehek. MY jsme Češi - kdo je víc!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zay, 3.6.2010 17:05:31)
Odpovědět
Vy nejste padok, vy jste normální slovenský nácek. Není vaše pravé jména Ján Slota???
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(padok, 3.6.2010 20:08:27)
Odpovědět
vysvetlis my pod slovom co je nacek? okrem toho, ze madari musia respektovat uradny jazyk slovencinu, maju vsetko co chcu, mne dvaja susedia v kosiciach pravidelne na chodbe rozpravaju po Madarsky a vobec ma to netankuje, ale ked mensina pozaduje aby vacsina sa ucila po madarsky je to trosku chore nemyslis???
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(orel, 3.6.2010 22:05:35)
Odpovědět
Kde by se tam vzali Srbové? Ano, kde se vzali v jižních Uhrách a v Chorvatsku Srbové? Přistěhovali se tam. Ponejvíce na konci 17. a v první polovině 18. století, když naše mocnářství prohrávalo v boji s Turkem a oni se museli stáhnout za Dunaj. Císař je usídlil na Vojenské hranici, protože je považoval za spolehlivější než Maďary.
Hodláte Srbům nabídnout také nějaké části Chorvatska?
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 15:14:20)
Odpovědět
Je zde v komentářích mnoho o panu Benešovi, o Mnichovu, o "obraně ČSR proti Mnichovu". Ale není tu nic o obraně ČSR proti Benešovi a proti Benešovu vynálezu Mnichova, který pak pan Beneš prosadil. Zasloužil se tak jedinečným způsobem o Velkoněmeckou říši. Později se pak stejně lišácky zasloužil o Sovětský svaz, speciálně o rozkvět komunistické ideologie v ČSR až k vítězství v únoru 48. Klasik tak praví, že se veliký Beneš zasloužil ne o (jeden) stát, jak praví připosraný český parlament, ale hned o dva státy: Grossdeutschesreich a Sojuz něrušimij. Ale jak říkám, pokud toto není jasné, těžko něco říkat o Trianonu, nedej bže o panu Orbánovi.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Davidan, 2.6.2010 15:51:04)
Odpovědět
Který, že to klasik pravil Felixi?
To jsou nějaké nové Felixovy dějiny Evropy?
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef, 2.6.2010 18:20:43)
Odpovědět
Jak to muze Felix vymyslet, ze Benes byl tvurcem Mnichovske dohody, kde u podepsani nikdo z CSR neucinkoval a reci o mobilizaci a obrane jsou jen svalnate reci podobnych jako Felix, kteri si neuvedomuji, ze podpisem Mnichova se Francouzove a Anglicani postavili na stranu Hitlera a nase armada by se musela branit nejen wermachtu, ale i francouzske armade, ktera by nas s radosti bombardovala, jako bombardovala vylodeni generala Pattona v Alzirsku v druhe svetove valce! Vsichni se tehdy citili zrazeni hlavne Francouzema, se kterymi jsme meli velmi blizke vztahy a spolehali se, ze nas pomohou ubranit se Hitlerovi. Proto hned po valce republika zmenila smer a zacla spolehat na SSSR. Myslite, ze kdyby obcane tehdy vedeli ze si voli 40 let zit za dratama, ze by na to pristoupili a volili komunisty??? Dalsi podvod byl socializmus s lidskou tvari a stejny podvod EU! Jak myslite ze by asi dopadly volby, kdyby obcane vedeli co vsechno unie zakaze vyrabet, pestovat, zdanit energii, anebo kontrolovat jak silnou zarovku si nasroubovat do sklepa? Ale neberte to jako vycitky, ja sice jsem z toho utekl, ale guvernerem se stal jisty terminator Arnold a ten za sest let udelal z nejlepsi ekonomie statu rujnu s nejvyzsima danema a nejvyzsi nezamestnanosti v USA! Nejvetsi tabor homlesaku ma hned na kraji hlavniho mesta! A muze je videt s auta kdyz jede na letiste, protoze do prace leta privatnim dzetem 380 mil jednim smerem, ale vsichni ostatni musime byt zeleni a chranit zemekouli od karbonu a od pretepleni! Zajimalo by me kdo to Felixovi nakukal do hlavy!

A mimo jine francouzke banky svindluji zase, ze proti umluve se zbavuji reckych dluhu na ukor ECB a nemeckych bank, ktere recke dluhy financuji.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 19:09:46)
Odpovědět
Pane Josefe, nedivím se Vám, že papouškujete ústřední Benešovu lež a komunistickou propagandu. Jsou Vás v této zemi milióny. Je ale zajímavé, že komunisti byli první, kteří to na Beneše práskli. Ovšem že to byli komunisti, nikdo jim neveřil A tak to trvá dosud. Národ chce být klamán.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef, 2.6.2010 19:58:21)
Odpovědět
Ja mam komunisticke skoly, kde se ucilo ze bez rijnove revoluce bychom nemeli svuj stat. Masaryk nechal strilet do delniku a stejne tak o Benesovi tvrdili ze to byl predstavitel burzoazie a zaprodanec nepratelu delnicke tridy. Zapadni Nemci meli nazev revansisti a na vojne veskere nacviky utoku byly proti zapadonemeckym revasistum. Ja si to dobre pamatuji ze pri nocnim utoku na ose Budejovice Prachatice Volary nas zapomeli v lese do rana a me namrzly usi jak na Sumave mrzlo. Pak jsem k nim utek a zjistil jsem ze to jsou docela prijemni lide a dokonce jsem byl financne duty, oni to vedeli a kupovali mi v praci pivo. Jeste si pomatuji, ze pred kazdym natiskem dalsi flasky jsem si sam sobe rikal : Josef ty jses ale hrozna svine, chlastas s revansistama! A musel jsem se smat sam sobe jak si osud se mnou pohral!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 20:46:33)
Odpovědět
To jste řekl moc hezky.
Ale právě "zrada" Západu - Mnichov - to se jim moc hodilo do krámu a tak všecny indoktrinovali. A jsou indoktrinovaní dosud. A zrovna Francouzi, jak je nemám rád, byli k Mnichovu Benešem doslova donuceni. Ve Francii ta Benešova pekelná hra začala.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef, 2.6.2010 21:11:07)
Odpovědět
Na tu theorii Benese a Mnichova jses celkem sam, ale kdyz uz mam neco prezidentu Benesovi vycitat, tak skutecna katastrofa byla podepsani Kosickeho vladniho programu, coz nastartovalo znarodnovani a mizerii, ze ktere se stale snazime vypotacet ekonomicky do dnes. To byl prvni tunel!
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 2.6.2010 22:30:49)
Odpovědět
Druhý. První tunel byl právě Mnichov.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Josef, 3.6.2010 13:12:00)
Odpovědět
Takze podle tve theorie, prezident Benes se provinil pouze tim, ze zatahl republiku do EU predcasne bez hlasovani verejnosti.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 8:40:29)
Odpovědět
Felixi, my jsme tu českou, moravskou a slezskou historii studovali na našich školách, s našimi zkušenostmi a ne někde v Arizoně nebo v Berlíně. Nech si svůj vědecký výklad pro sebe, zde Ti na to naletí akorát dnešní bl.bí studenti (bohužel asi většina).
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Libor, 3.6.2010 9:21:12)
Odpovědět
No tak to proto v tom máte takový zmatek.To vše vysvětluje.Už jsem se začínal obávat o vaše duševní zdraví a ony za tomohou školy.
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 11:11:56)
Odpovědět
Školy dají návod a základ k historii, každý si ho doplní sám. Ale obyčejný Čech se základní školou má dějepisné znalosti mnohem větší než průměrný vysokoškolák třeba v USA - viz třeba kandidátka na prresidenta Pallinová, která pevně tvrdí, že svět vznikl před 4 tisíci leety a vznikl za týden. Nejste Libore náhodou její spolužák?
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Zyr, 4.6.2010 22:27:56)
Odpovědět
Ale nesmysl, Palinova tvrdí, že svět je starý 6000let a pro dějiny civilizace, jež jsou zde probírány, je období před "Stvořením" zcela irelevantní.

Mimochodem, mám mnohem hlubší znalosti hebrejskýh dějin než Vy - sekl jste se o třetinu:-)
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Felix, 3.6.2010 10:06:22)
Odpovědět
Dobře to říkáte: na komunistických a pak na postkomunistických školách - až po dnešní studenty. A tak to jde dál ...
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(Pepan, 3.6.2010 11:18:16)
Odpovědět
Porušuji závazek, který jsem si dal - nebavit se s Vámi. Přece jen konstatuji, že úroveň komunistického školství byla v průměru těsně před r. 1989 mnohem vyšší než je nyní. A obzvláště ve výuce historie, která se pomale přestává učit. Tehdy se nestalo, aby si ředitelka zavolala profesora, aby neschopnému studentu ihned přepsal nedostatečnou na dostatečnou, jinak místo studenta bude vyhozen on (přišla by o státní dotaci na hlavu) také zde nebyly žádné plzeňské právní fakulty ani pobočky Trnavské university v každém městečku. Buď v této republice alespoň 25 let nežijete nebo jste úplně b.lbý. Tečka.
Re: Pravdoláskař Stránský dnes v Hydeparku o zbavení svéprávnosti pro V.Klause
(Mišáček, 2.6.2010 17:10:17)
Odpovědět
MUDr. Stránský, spoluautor iniciativy za zbavení svéprávnosti p. prezidenta, vystoupí dnes vystoupí na ČT 24 v Hydeparku.
Profil MUDr. M.J.Stránského:
www.ceskatelevize.cz/program/10252839638-02.06.2010.html
Přijďte opalcovat otázky pro p. Stránského, stínového ministra za VV.
www.ceskatelevize.cz/program/10252839638-02.06.2010-20:10-24-hyde-park.html?deid=3996
Re: Maďarský postup otevírá se prostor k destabilizaci poměrů v mnoha regionech Evropy i světa
(v.n., 3.6.2010 0:32:07)
Odpovědět
Pane Weigl, abyste se od toho odporného "dobra" očistil, co kdybyste si s Klausem čas od času nafackovali?