reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Volby 2010 – co se vlastně stalo

Autor: Roman Joch | Publikováno: 16.6.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Hlavní sdělení těchto voleb: protest voličů proti establishmentu, reprezentovaný především mimořádně vysokým udělováním preferenčních hlasů. Ono „kroužkování“ dramaticky změnilo pořadí na kandidátkách nejen etablovaných stran (např. ODS), ale i stran nových (VV).

A dále: Porážka sociální demokracie. Tyto volby měla ČSSD vyhrát, neboť (a) je opoziční stranou v době krize a (b) v sekulárně-rovnostářské ČR je sociální demokracie vždy přirozenou vládní stranou.

Proč se to nestalo?
(A) Jiří Paroubek to svou moci-chtivostí „přehnal“ a šel z něj strach. Tím proti sobě popudil většinu českého elektorátu a odpudil i své potenciální koaliční partnery. Nakonec s nim – s výjimkou komunistů, ale to bylo málo – nikdo nechtěl jít. Více než o porážku sociální demokracie se jednalo o porážku Jiřího Paroubka a jeho gambitu.

(B) Součástí jeho gambitu byl „re-branding“ sociální demokracie z dělnické strany staré levice v liberálně - levicově - středovou „New Labour“. To fungovalo s Tony Blairem ve Velké Británii v roce 1997, ale nefinguje to v ČR s Jiřím Paroubkem v roce 2010. A ještě dlouho to ani fungovat nebude. Oni městští profesionálové, post-moderní liberálové, yuppies, metrosexuálové a blondýnky – Dimun, Rath, Petra Paroubková – nejsou přirození sociální demokraté (dělníci, „lidé (manuální) práce“), jsou to příslušníci bohaté elity, která volí ODS, TOP 09, případně VV (v minulosti taky ODA, US, ED, SZ, atd.), ale ne sociální demokracii. Naopak, postavení těchto lidí do výkladní skříně ČSSD vyvolalo nedůvěru u tradičních voličů této strany, kteří buď zůstali doma (největší část z nich), nebo volili Miloše Zemana či VV.

Kdyby lídrem sociální demokracie byl skutečný sociální demokrat, nějaký usměvavý strejda, z něhož nejde strach, a který by voličům sliboval pouze „my vám dáme více (peněz), než kdokoli ostatní“, a z kterého by nečišely ty šílené mocenské ambice a drive po moci , jež čišely z Paroubka – prostě nějaký ten Škromach, nebo Urban, nebo možná i Sobotka, sociální demokracie by získala mnohem víc a přirozeně by zvítězila.

Dimun radil Paroubkovi přesný opak toho, co mu měl radit: nikoli transformaci sociální demokracie na post-moderní stranu městské elity, na „New Labour“, ale naopak akcentování jejího charakteru coby „Old Labour“, strany dělnické a dělníků. Strany, v níž jsou doma Zuzana Paroubková a Miloš Zeman, nikoli Petra Paroubková a David Rath (a Dimun). Česká levice není postmoderní, nýbrž moderní (chápeme-li pod modernitou 20. století), a ještě dlouho bude. Špatný „spin-doctor“  a špatný vůdce stály sociální demokracii vítězství.

ODS. Petr Nečas zachránil ODS z hrobníkovy lopaty a po zásluze bude příštím premiérem. Uvědomuje si, že ODS musí zásadně očistit, neboť jinak ji na podzim čeká úžasný výprask v senátních volbách a především v pražských volbách ze strany TOP 09. Bude mít k tomu sílu? A pokud ano, stihne to?

TOP 09. Jednoznačný úspěch. Brilantní Kalouskův tah – to, že opanoval vlastní ego (jak umí jen málokdo z politiků) a udržoval si velice nízký profil. Naopak, marketingově úspěšným profilem strany byl senátor Schwarzenberg. Jenže: Schwarzenberg nebude ve vedení strany věčně a kdo jej pak nahradí? A kdy (tj. jak brzo) začnou v TOP 09 mocenské a frakční boje, a co bude jejich výsledkem? Přežije tato strana tento svůj úspěch?

VV. To samé, leč ještě intenzivněji. Frakční boje, mocenské zápasy a štěpení čekám v této straně velice brzo. Boj mezi těmi, kdo mají moc, mezi těmi, kdo si myslí, že mají moc, a mezi těmi, kdo si myslí, že moc by měli mít. Mimochodem, VV je jediná parlamentní strana v ČR za posledních 18 let, která se profiluje jako liberální střed a už požádala o vstup do evropské liberální internacionály.

KSČM. Skutečná „klidná síla“ české politiky: ať se děje co se děje, její parlamentní výsledek je stejný.

KDU-ČSL. Ti lidé pravděpodobně ještě ani teď netuší, co se stalo. Posledních pět let se mí mladší kolegové z Občanského institutu snažili zachránit tuto stranu před ní samotnou. Nešlo to. Naslouchala falešným prorokům, kteří ji zavedli nikoli do země zaslíbené, nýbrž na poušť.

Jejich omyl byl v naprostém nepochopení, kdo jsou potenciální voliči KDU-ČSL. Místo usilování o pravicové křesťanské konzervativce, situovali stranu do levého středu, především v ekonomických otázkách, a chtěli získat středové voliče, především městské a sekulární. Omyl, tito voliči tuto stranu nikdy nebudou volit, již kvůli názvu. Omylem bylo sázet na ekonomické téma, jež představuje hlavní polaritu mezi ODS a ČSSD (toto téma její voliče stejně tolik nezajímá); naopak KDU-ČSL měla šanci jedinou: za prioritní si zvolit téma morálně-kulturní a profilovat se jako explicitně křesťansko - konzervativní strana. Z toho mělo ale její vedení smrtelnou hrůzu. (Tito lidé dodnes nepochopili, že bývalý poslanec Jiří Karas jim voliče přitahoval a neodrazoval; „odrazoval“ jen ty, kteří by stranu stejně nikdy nevolili, ale přitahoval ty, kteří bez něj - či někoho jako on - nevidí důvod ji volit.)

Není si nutné činit žádné iluze o Kalouskově „konzervatismu“, ale na rozdíl od lidovců správně pochopil, že alespoň se musí tvářit konzervativně: v době krize je konzervativní šetřit, nikoli marnotratně rozhazovat a tleskat nehorázným požadavkům odborů na nezdanění benefitů, jak to učinili lidovci v touze po mýtickém levě-středovém voliči. Když se lidovci obrátili konzervativcům zády, nelze se divit, že konservativci se obrátili zády jim.
Falešní proroci, „noví kvasové“ uvnitř KDU-ČSL tak paradoxně udělali stejnou chybu jako Paroubek a Dimun: usilovali o centristické městské (sekulární) voliče, které ani ti první a ani ti druzí nemají šanci získat. Oba přitom opomenuli mobilizaci svých „tvrdých jader“, která tak ztratili: ti první konzervativní pravici, ti druzí starou dělnickou levici.

A konečně, nepřímým poraženým těchto voleb je i Václav Klaus. Od roku 1990, kdy nesmazatelně vstoupil do české politiky, až dodnes, tedy po dobu 20 let, se jako červená nit vine jeho politickým angažmá snaha zredukovat stranickou politiku v ČR na pouze dvě strany – jednu k obrazu svému a druhou opoziční – přičemž ostatní strany budou irelevantní. Právě tato představa však v těchto volbách dostala velkou ránu: obě velké strany (ODS a ČSSD) ztratily, vznikla třetí strana, která je téměř stejně silná jako velké strany, a dokonce vznikla i čtvrtá strana, velikosti střední, která je na rozdíl od komunistů koaličně použitelná.

A navíc, obě tyto dvě strany (TOP 09 a VV) jsou „euro-optimistické“ a dohromady přečíslují ODS. Volby tudíž zatím představují dno českého euroskepticismu: jeho hlavní, možná jediný živitel v ČR, Václav Klaus, v presidentském úřadu ještě pobude zbylých dva a půl roku, ale euroskeptický hlas v českém parlamentu a v české vládě bude slabší než předtím.

 

Pozn. LP: Jen krátká poznámka k celkem zdařilé Romanově analýze. Neočekávám, že by současná vláda byla více eurooptimistická než minulá. V ODS se ted částečně obnovuje vliv "starých klausovců" a vztahy Petra Nečase s prezidentem jsou lepší než Topolánka s Klausem. Kalousek není ideový eurooptimista jako např. Cyril Svoboda či Zelení. Je to pragmatik, který je proti fiskální centralizaci-federalizaci a fanatickým příznivcem eura také není. TOP 09 je spíše stranou lobbistických zájmů než eurofanatiků, o VV to platí částečně také (mít pražské radnice). O VV se spíše hovoří, že je napojená na ruské zájmy. Pokud Roman vyčítá Klausovi, že je proruský, tak by ve VV mohl mít dle této logiky proruského spojence. :-). A systém dvou stran není vynálezem Klause, nýbrž anglosaské tradice v USA a Británii, jejiž je, jak jsem se vždy domníval, Roman Joch příznivcem.

reklama
2008 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali.
Demokracie toliko pro hovada jest dobrá
(wikipwedia, 16.6.2010 7:56:07)
Odpovědět
Mnozí lidé (např. spisovatel Francis Fukuyama) považují demokracii za nejlepší státní zřízení a tvrdí, že zde demokracie bude navždy. Naopak mezi odpůrce demokracie patřil např. Aristoteles, jemuž „…demokracie splývala s vládou lůzy…“. Ačkoliv Aristoteles pracoval s dobovým poznáním a rozeznával i kladnou verzi demokracie, pouze pod jiným svým názvem politeia, jeho postřehy a varování o možnosti degenerace „lidových“ zřízení jsou stále platné.Platón ve své Ústavě kritizoval demokracii jako vládu lůzy a jako ideální formu řízení státu navrhoval vládu filosofů, jejichž největší předností oproti nevzdělanému davu je moudrost. Moderní obdoba této kritiky mluví o hloupých voličích a populistických politicích, kteří na tuto hloupost spoléhají.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(Felix, 16.6.2010 9:19:04)
Odpovědět
No tak jsem si to četl, trochu jsem si pobrukoval, trochu nsouhlasil. A nejlepší přišlo až v komentářích - slavná anonýmova věta: "Kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali." Ono je to naopak: právě že nemohou nic změnit, děje se celé to volební šou (i v Jochových USA). Pak se mi líbila věta: "KDU-ČSL. Ti lidé (a to nejen oba lidovečtí Svobodové a spol., ale i různí přicmrndovači Pithartem počínaje a Halíkem konče) pravděpodobně ještě ani teď netuší, co se stalo." Pak tam bylo dost už mediálně omílané vaty vč. rozvleklého povídání o "K"DU-ČSL a taky výron animosity ke Klausovi. Klaus vůbec neprohrál. Sice nevyhrál, ale taky neprohrál. Havlovi zelení jsou zatím v čoudu i s globálním oteplováním, Věci tajmené to čeká, dvě strany tu vlastně jsou pořád. Na jedné straně soc. dem., na druhé straně ODS+TOP - uvidí se, která převáží. Švarckníže zatím táhne, dlouho nepotáhne, Kalousek zase něco šlohne (ty řeči o jeho egu jsou nesmyslné - viděl autror ožralého a sprostého Kalouska před úřadem?), ODS je zmítána vnitřními rozbroji. Euroskeptici neprohráli, správně čekají za bukem, jejich čas přijde brzy. Semín ve svém posledním článku na ihned.cz sice očekává nějakého nového Franca, což je nesmysl. Bouře lidu ale budou a mít v čele - někoho dosazeného z Bruselu, Brusel tu krizi tak kočíruje a vědomě připravuje. Ale půda pro euroskeptiky bude úrodná. Klaus vůbc neprohrál, ale v předúnorově příznivém smýšlení lidu se zatím nemohl prosadit. Únor však přichází, ano, už je za dveřmi a s ním vystoupí Klaus a euroskeptici.
Přitom únor přichází i vinou Romana Jocha, který nikdy neřekl nic proti Lisabonu, proti americkému neokonservatismu a jeho rozpínavosti ve světě, nic proti světovládě. Nid proti Bilderbergům, nic proti principu Evropského svazu. Jen kosmetika, jen deodorant, jen voňavky. Slabé na politického komentátora, "analytika".
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(ABC, 16.6.2010 9:54:33)
Odpovědět
Některé postřehy jsou dobré, jiné méně.

Ale dost mě děsí, že by p. Joch a Občanský institut zachránili KDU-ČSL - stejně, jako mě poněkud děsí Nečasovo "očišťování" ODS. Jochovská neokonservativní politika mne opravdu neláká a je mi jasné, kdo zůstane v "očištěné" ODS - Vondra a spol. Smutné.

Bohužel, někteří lidé (a to se týká i EUportálu) oslavují Nečase jen za to, že má "blízko ke Klausovi" a zcela přehlížejí jeho hlasování pro Lisabon, antidiskriminační zákon ap.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(Felix, 16.6.2010 12:30:13)
Odpovědět
Plně s Vámi souhlasím. I ohledně toho Nečase se to všechno ví, ale je to jakési stéblo, kterého se my tonoucí chytáme. U Topolánka to stéblo nebylo. Víme o Vondrovi, cpe se dopředu jako každý neokon-revolucionář. Hňupů je v ODS plno, Vondraje jeden z nich a to velmi nebezpečný (nezapomeňme, že to byl jeden z pětice Havlových kumpánů r. 89). Zbořil říká (prvnizpravy.cz), že ODS skončila, ale přece je tu to stéblo. Nemá cenu to stéblo nepodpořit, potopit je je snadné. Tolik na obranu euportalu.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(PetrW, 16.6.2010 12:34:29)
Odpovědět
Jestli berete někoho jako je "politolog" estébák Zbořil vážně, tak to vás upřímně lituju.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(mysak, 16.6.2010 22:42:53)
Odpovědět
mate o tom dukazy?tak si davejte pozor na to co rikate a pisete.
Re: davejte pozor na to co rikate a pisete
(jýká, 16.6.2010 22:49:08)
Odpovědět
copak ono se neví, že byl "politolog"? :)
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(hanca, 16.6.2010 13:40:15)
Odpovědět
skvely rozbor, strucny, jasny a vystizny. diky!

pro LP:
myslim, ze jste zbytecne pridaval onen vysvetlujici komentar o postoji stran k EU. autor se venoval vysledku voleb a nikoli detailnimu rozboru stran. jejich oficialni proevropska prezentace je nakonec viditelna a zavazna. fakt, ze jednotlivci z techto stran nesouhlasi s konkretnimi kroky eu, je k obsahu tohoto clanku irelevanni.
podle meho ma pravdu, ze Klaus a jeho tendence zustaly v techto volbach za dvermi. ani nejde o to, kdo vymyslel system dvou stran, ale o to, ze Klaus byl vzdy jeho zastancem a v techto volbach tato myslenka naprosto propadla.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(frantisek zajicek, 16.6.2010 18:47:27)
Odpovědět
Rozbor velmi slusny,celkem jsem se divil,ze to Petrik otiskl,no ale polivcicku si nezapomel osolit posvem.Jinak mam jiny nazor na neuspech KDU-CSL.Pochazim z Moravskeho Slovacka-silne zakladny Lidovcu.Ti lidi je tam proste tradicne voli,bez ohledu na program.Jenomze vymiraji a mladi,prevazne vsichni s pristupem na internet,to holt vidi jinak.Lidovci uz dlouho balancovali na pokraji volitelnosti a jednou to prijit muselo.Na Morave jim to jeste nejake ty hlasy prinese,ale v Cechach,s vyjimkou kraje Pardubickeho,uz je zrejme utrum.Autor ma pravdu v tom,ze jim jeste nedoslo,co se vubec stalo,ale nejhorsi je pro ne to,ze se uz do PS asi NIKDY!!!nedostanou,FZ
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(erth, 16.6.2010 19:34:19)
Odpovědět
Osobně mne udivuje, že se nikdo nepustil do srovnání možných výsledků během předčasných voleb a těmi, které proběhly nakonec v řádném termínu. Vezmu-li hlavní nástroj ovlivnění voleb ČT, pak tato by v situaci neratifikovaného lisabonu jen s největšími potížemi mohla téma omezení suverenity a evropské unie vytlačovat z předvolebních debat, což v případě debat vedených moravcem bylo zcela evidentní. Témata byla zcela záměrně filtrována, vedla k naprostému vyloučení otázek zahraničně politických, současně s otevřením velkoaféry s plzeňskými právy. (pokud spočítáte průměrný počet pochybných případů za rok na této fakultě, pak by jakákoli VŠ do podobného problému mohla spadnout, jde přece jen o problém, který není zrovna nový a výlučný pro plzeňská práva, strýčkové, synáčci papalášů, papaláši a zbohatlíci a někdy i skutečně vysoce talentovaní a znalí vždy byli a budou). Kromě temata papalášů signifikantně vedeného v obecné rovině vyjma cílů jako např. Paroubek, byla kampaň vedena především proti Bémovi, který ještě nedávno byl jediný z vedení ODS, který byl proti lisabonu. Bylo-li jasné, že ODS se do parlamentu dostane, pak účel kampaně proti Bémovi lze chápat jako tlak na oslabení euroskeptického křídla v ODS. I tlak na Jančíka je podle mne potřeba vidět v souvislosti s Bémem, pro srovnání je vhodné si všimnout netečnosti k expertům, kteří jsou pro čt v přijatelných nebo žádoucích barvách. Zde se projevila manipulace ze strany medií jako pěkně připravená cestička pro nové pojetí synergického propojení politiky a byznisu a marketinku. Tyto volby byly opravdu nové, měly jasný a sofistikovaný plán, který mohl být uplatněn jenom za předpokladu odsunutí voleb rozhodnutím ústavního soudu, a cíle bylo dosaženo. Jen na okraj jsem zvědavý, v co překrystalizuje návrh prezentovaný jednou blondýnou na přeměnu armády na policejní síly pro vzdálené použití, což je samozřejmě krok k další demontáži národního státu.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(ap, 16.6.2010 23:10:43)
Odpovědět
Dobrý večer, s touto vaší analýzou souhlasím, přesně jste to podle mne vystihl, díky.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(J.N., 16.6.2010 20:03:20)
Odpovědět
Brilantní analýza. Rozhodně nejlepší analýza výsledku českých parlamentních voleb 2010, kterou jsem četl. Jakkoli jako volič ČSSD se s panem Jochem jistě v lecčems rozcházím (mírně řečeno :) ) tak přesto - všechna čest.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(mysak, 16.6.2010 22:44:38)
Odpovědět
langer a cela ta sebranka ods a topkao9,cernoúprdelnici lidu lhali o cssd a o recku,lid se nachytal,t,cesi.
Re: Volby 2010 – co se vlastně stalo
(Hardy, 16.6.2010 20:40:52)
Odpovědět
Dobrý článek, díky.