reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale

Autor: Jiří Weigl | Publikováno: 16.6.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

K názorům Bohumila Doležala  v článku s názvem „Chovat se slušně je praktické“ (LN 11.6.2010), který vyvolala moje přednáška o Trianonu na semináři CEPu, si dovolím pouze krátkou reakci.

Na jednostranných krocích, které eskalují  napětí mezi sousedními zeměmi, nevidím nic slušného ani praktického.  Fakt, že v sousedství Maďarska žijí velmi početné maďarské menšiny, pokud vím, nikdo nezpochybňuje, a kauza exportu občanství není žádným „faktickým uznáním tohoto faktu“, jak se pokouší absurdně tvrdit pan Doležal, ale velmi sporným krokem, který loajalitu zahraničních Maďarů ke státu, v němž žijí, může naopak velmi silně problematizovat.

Účelové žonglování s nespravedlností historie a potřebností jejího napravování v současné  politice pokládám za velmi nebezpečné. Je to argumentace falešná, která pouze maskuje velmi konkrétní dnešní zájmy, a vede nevyhnutelně k účelovým dvojím standardům a nesnesitelnému farizejství. Do této pasti se chytil sám pan Doležal, kdy se okázale odvolává citátem na Masaryka, toho Masaryka, který své Československo jednoznačně postavil na versailleských mírových  smlouvách, které panu Doležalovi a různým nacionalistům v našem okolí tolik leží v žaludku.

Jiří Weigl, Lidové noviny, 14. června 2010

Autor je vedoucím Kanceláře prezidenta republiky

reklama
1371 čtenářů | 31 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(lyda, 16.6.2010 6:25:19)
Odpovědět
Je to důsledek kosova. (Schválne s malým k)
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 9:14:13)
Odpovědět
Vzhľadom na nesmierne účinnú likvidačnú politiku Maďarska voči slovenskej a ostatným menšinám v Maďarsku (viem čo píšem, pretože mám v Maďarsku širokú rodinu Slovákov, čo sa už so mnou nedohovoria), keď v Maďarsku neexistuje jediná skutočne slovenská škola - ako je bežné na Slovensku maďarské školstvo. Rétorika Maďarska je pokrytectvom a bezočivosťou na kvadrát a rozdúchava budúci nesmierny konflikt v Európe. Zobúdza duchov Mníchova, keď sa tiež nariekalo nad postavením menšín v Československu. Vtedy sa po odtrhnutí menšiny zo Slovenska a z Čiech dostali za odmenu na východný front. Málokto z nich sa vrátil.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Zay, 16.6.2010 10:58:39)
Odpovědět
Konečně mohu s panem Weiglem souhlasit. Masaryk postavil Československo na versailleském diktátu. Ano, máte pravdu, pane Weigle. Jakmile skončila francouzská nadvláda nad střední Evropou, skončil i umělý výmysl zvaný Československo.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Pepan, 16.6.2010 18:59:10)
Odpovědět
Garantem vzniku a trvání Československa nebyla jen Francie, ale i ostatní vítězné mocnosti - USA a V. Británie.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(v.n., 16.6.2010 11:34:04)
Odpovědět
Chudák hradní žížala (nebo něco jiného co se kroutí) teď neví jestli leze dopředu nebo dozadu. Jestli si dá nacionalismus nebo národní hrdost. Asi jí bude chudince špatně.
Nespomínaná hanba z histórie - maďarská
(Michal, 16.6.2010 12:37:23)
Odpovědět
1883 — ZLOČINNÝ SPOLOK — FEMKE
Maďarská vláda schválila stanovy tzv. Hornouhorského vzdelávacieho spolku (FEMKE), zameraného na maďarizáciu slovenskej mládeže. Vládou podporovaný spolok zakladal maďarské spolky, maďarské knižnice, maďarské čitateľské a spevácke krúžky, vydával svoj časopis. V tomto spolku sa zrodila rasisticky zvrátená idea deportácie slovenských detí na pomaďarčenie v maďarských kalvínskych rodinách.
1887 — 1892 — DEPORTÁCIE DETÍ
V dobytčích vagónoch s číslami na krku deportovali Maďari 1462 chlapcov a dievčat vo veku od dvanásť do pätnásť rokov zo severných slovenských stolíc do Maďarska. Otrasná akcia sa skončila fiaskom a mnohými tragédiami. Väčšina detí sama utiekla a strastiplné cez hory putovala domov. Mnohé deti sa stratili, niekoľko desiatok zahynulo. Akcia „vzdelávacieho" spolku vzbudila pobúrenie v celej Európe. (Niektorí autori uvádzajú, že akcia pokračovala v skrytej forme. Podľa K. A. Medveckého sa v čase prevratu v Maďarsku nachádzalo až 60 tisíc násilne deportovaných detí.)
1892— Posledný rok (oficiálnej) deportácie slovenských detí. Z Nitrianskej stolice odvliekli 174 chlapcov a dievčat.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Robert Debna, 16.6.2010 13:23:38)
Odpovědět
V současnosti po ustanovení nové maďarské vlády která se nijak moc nesnaží utajit touhu po obnovení Uherska a po jejich prvních vládních aktech je nutno aby okolní státy ve kterých zůstaly maďarské menšiny přijaly jednotný tvrdý postup a daly maďarké vládě jasně najevo možnost tvrdých odvetných opatření.Maďaři si války prohráli samy,tak ať nyní nebrečí sami ani jejich politické reprezentace.Okolní státy by měly pohrozit ekonomickou blokádou a repatriací Maďarov po přijetí jejich nového maďarského občanství a a samozřějmě ztrátě občanství původního státu pokud nepřestanou tyto soustavné provokace.Již opravdu chybí aby taky Německo začalo brečet,že prohra válek byla píliš tvrdá.V krajní pípadě by měly všechny okolní státy odeslat Maďary do Maďarské republiky ať mají již konečně klid a nikto jim nekivdí ani je neutlačuje.A do té doby tvrdě požadovat reciprocitu toho co maji nemaďarské menšiny v Maďarsku a ostatní Maďaři v okolních nemaďarských státech.Toby jsme se asi divili...
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Zay, 16.6.2010 14:18:15)
Odpovědět
Maďaři si "svoje" války prohráli stejně jako Češi, jestli jste o tom neslyšel. Možná vás to překvapí, ale vždy jsme (Maďaři i Češi) stáli na stejné straně.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 15:49:32)
Odpovědět
Ktože sa to vítal s Poliakmi na Podkarpatskej Rusi, ktože to bombardoval Spišskú novú Ves a Košice, ktože to bol na strane porazených v oboch svetových vojnách na rozdiel od Čechov čo boli na strane víťazov. Ktože to do rozpáraných brúch Slovákom vkladal baganče.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Pepan, 16.6.2010 19:01:25)
Odpovědět
Zay, vy jste ukázkový pahistorik. Kdyby jsme své války prohráli, žádná ČR by tady nebyla.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 16.6.2010 20:23:07)
Odpovědět
Než příště něco napíšete,prostudujete si historii.Dnešní Slovensko bylo po 10.století součástí Uher.Maďarsko je nástupnickým státem.v Trianonské dohodě je,jaké budou mít práva Maďaři na vzniklém Československu.To byly školy v jejich jazyce a pod.Reciprocita Slováků v Maďarsku nebyla součástí Trianonu.Pokud někdo hovoří,že měli být Maďaři v rámci Benešových dekretů odsunuti,tak jen drobnost-Slováci byli též spojenci Němců do srpna 1944.Pokud se argumentuje,že bylo SNP,tak to bylo v době,kdy byl jasný výsledek války.Cistě hypotetická otázka-bylo by SNP,kdyby se válka vyvíjela jinak? Jinak samozřejmě revize Trianonké dohody není reálná.A pokud jde o dvojí občanství?To má u nás více občanů.viz Švejnar,který dokonce kandidoval na presidenta.Ani ve světě není dvojí občanství nějakou zvláštností.Takže nechápu tu reakci.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 20:41:52)
Odpovědět
Pochopil by si tú reakciu, keby si Maďari kreslili Veľké Maďarsko cez polovicu Česka.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 16.6.2010 21:07:04)
Odpovědět
Podobné reakce jsou od Sudetských Němců.Některé mapy od nich zahrnují na mapách celé Sudety.Jenomže to není oficiální politika od Německa a i Maďarsko již třikrát oficiálně sdělilo,že nepožadují revizi Trianonu.Oni kdyby to chtěli,není to raálné.A z troho hlediska je nutno se na to dívat.Psi štěkají,ale karavana jde dál.Samozřejmě,že se nám to nelíbí křik Sudeťáků,ale naše reakce není tak histerická.Přitom otázka Sudet není totožná s Trianinem.Sudety byly vždy součástí Čech.Z hlediska Maďara,je Trianonská dohoda křivdou.Nám Čechům se také nelíbila Mnichovská dohoda.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 23:47:18)
Odpovědět
Politici sú profesionálni luhári. História má bezpočet precedensov, keď politik hovoril A a urobil B.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(orel, 16.6.2010 21:50:02)
Odpovědět
Maďaři si nekreslí Velké Maďarsko skrze polovinu Česka, protože jim tu nikdy nic nepatřilo. Tohle je naše tisícileté historické území, my jsme tento stát založili.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 23:34:14)
Odpovědět
Takže to nás Slovákov má nechať kľudnými? Je jasné, že bez vojny je Veľké Maďarsko neuskutočniteľné.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 16.6.2010 23:19:41)
Odpovědět
V odpovědi na můj komentář,píšete cosi o slušnosti.Já Vám vykám,ale to Vám nevadí, mě tykat.Zřejmě slušnost požadujete pouze u druhých.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 23:29:20)
Odpovědět
Prepáčte, ospravedlňujem sa, je to moja deformácia z internetových diskusií, kde sa typicky tyká.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 21:02:34)
Odpovědět
Ešte dodám, že reciprocita je medzi slušnými ľuďmi samozrejmosťou. Hovorí sa tomu aj Zlaté pravidlo. Poznajú a uznávajú ho na celom svete. Je vecou cti aj rozumu. Takže zdôvodňovanie, prečo reciprocita Maďarska práve voči Slovensku nie je potrebná je podlé aj nerozumné. Hovorí sa tomu aj morálny hazard. Takéto konanie časom zmelie aktérov.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 16.6.2010 21:11:38)
Odpovědět
Nechci se přít,ale nejsem si jistý,že např.Češi či Slováci např.v USA ,že by měli své školy.A že jich tam není málo.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 16.6.2010 23:40:00)
Odpovědět
Prepáčte, ale písal som o reciprocite. Maďarské školy na Slovensku sú. Ako by Orbán vyskakoval, keby sa zrušili - s čím nesúhlasím. Ale empatia zo strany Maďarska je NULOVÁ. Slováci sú dobrí len na to, aby im zrušili jediný slovenský dom.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 17.6.2010 6:56:51)
Odpovědět
Že Maďaři mají na Slovensku,kde žije jejich menšina školy,to vím.Jezdím tam.Reciprocitě o které píšete rozumím tak,že i Maďarsku by měly být.Ale při vzniku Československa byla PODMÍNKA,že na Slovensku musí být školy v maďarském jazyce.Podobná podmínka pro druhou stranu nebyla stanovena.K tomu potom směřovala moje poznámka,že i když např.v USA je mnoho našich společnýcj občanů,nemají svoje školy.A nedá se říci,že je to skandální a neslušné.Podle mne celou záležitost eskalují politikové.A to na obou stranách.On ten Slota je také výlupek,když prohlásil,že by poslal tanky na Budapešt.Jak byste jako Maďar reagoval?A propos,pokud mám vlastní zkušenosti,tak na jižním Slovensku nemají občané obou národností mezi sebou žádné problémy.A myslet si,že Maďaři vyvolají válku je přeci jenom naivní.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 17.6.2010 15:05:36)
Odpovědět
K vojne nikdy nie je ďaleko. K mieru je vždy ďaleko. Slovensko nemá voči NIKOMU územné nároky. Maďarsko permanentne voči všetkým susedom asi okrem Rakúska - zatiaľ. Pred 1. svetovou vojnou tiež brali mobilizáciu ako vtip. Zahynula takmer jedna generácia mužov. Rétorika všetkých maďarských strán je nacionalistická a šovinistická. NIČ a hlavne nie historická skúsenosť nás neoprávňuje tvrdiť, že ku konfliktu nedôjde. Kto sa nepoučí z histórie, zažije ju znova. Každý v Európe formálne odsudzuje zlý postoj k menšinám. Horší než v Maďarsku už nájsť nemožno. Tam už to dokonali a menšiny asimilovali. Hanba.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 16.6.2010 21:13:46)
Odpovědět
Já netvrdím,že reciprocita není nutná.Pouze situace nejsou stejné.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(orel, 16.6.2010 21:51:46)
Odpovědět
Správně. My Češi například respektujeme naše tisícileté české hranice a naše historické území a trváme na tom, že je jedině naše.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 17.6.2010 0:03:58)
Odpovědět
So Slovákmi sa Česi rozišli v dobrom. Maďari bez hanby niekoľkokrát na Slovensku vraždili. Gardy sú už pripravené, povaľači a vrahovia nachystaní.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Pepan, 17.6.2010 6:58:39)
Odpovědět
Ne tak docela. Jednou Čechy a Moraváky vyhnali (r. 1939) podruhé se slušně rozdělili a vyhání nám sem slovenské cikány a nechávají zadarmo studovat většinou zadarmo své vysokoškoláky (450 našich studentů versus 5 tisíc slovenských vysokoškoláků u nás) a otravují nás zde slovenskými ministry - na Slovensku by Čech určitě ministrem nebyl. Takže slušnost u Slováků není, ale je dobře že se odtrhli.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 17.6.2010 15:14:03)
Odpovědět
Myslím si, že tí vysokoškoláci u vás v značnom počte aj ostávajú, takže získavate tým zo Slovenska najväčšie bohatstvo, ktoré tu máme - tých najšikovnejších, ktorí budú živiť vašich dôchodcov na odvodoch. U súdruhov Rómov je to inak, ale to predsa nie sú Slováci, ale slobodný národ.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Pepan, 18.6.2010 0:06:23)
Odpovědět
Michale, klidně si své vysokoškoláky nechte - i ti naši začánají být ve velkém bez práce. Ve většině oborů je zde produkce vysokoškoláků několikanásobně vyšší než je nezbytná potřeba.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(JardaB, 17.6.2010 7:05:44)
Odpovědět
Ano,rozešli jsme se v dobrém.To je v pořádku.Ale nebylo tomu vždy tak.Já se narodil v Bratislavě ještě před válkou.Protože můj otec byl Čech,museli jsme se před vznikem Slovenského státu odstěhovat do Čech.Jak byste toto komentoval? Z toho vyplývá,že moje matka byla Maďarka.Přesto se snažím o objektivitu.Nikoho nenapadám.
Re: Debata o Trianonu je o dnešku a nikoliv o historii, pane Doležale
(Michal, 17.6.2010 15:07:48)
Odpovědět
Uznávam - bola to hanba.