reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 30.6.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Prezident se v pátek v MF DNES zamýšlel nad problémy evropské měny. Ve světle jeho článku není můj titulek protimluvem.

Myslím, že si zaslouží, aby Klausův článek „Zamyšlení nad problémy společné evropské měny“ neušel pozornosti. Jeho závěry jsou burcující.

Prezident správně pojmenoval příčiny dnešních problémů. Z jeho opodstatněného euroskepticismu totiž nutně vyplývá euro-optimismus doprovázený politickým realismem a oprávněným pesimismem při hodnocení vyhlídek demokracie v Evropě.

Začnu od závěrů jeho článku, s nimiž se ztotožňuji. Hlavní scénáře pro řešení problémů eura jsou dva: (1) Rozpad jednotné měny nebo rozvolnění tohoto systému. (2) Utužení tohoto systému doplněním o unii fiskální a politickou.

Sám by dal přednost alternativě (1), ale myslí si, že bohužel EU bude směřovat k alternativě (2). S lítostí s tím souhlasím a dodávám, že v tomto případě nám nepomůže ani to, že ČR není v eurozóně. Náklady – nejen ekonomické – této neblahé vyhlídky by byly – a pravděpodobně budou - strašlivé.

Eurozóna se chytila do vlastní pasti. Rozpad společné měny by zdiskreditoval celý integrační étos, který je akcelerován v posledních zhruba patnácti letech. Úvahy některých německých nebo francouzských úředníků a „ekonomů“, že může být jeden koš eura pro bohatší a jeden koš eura pro chudší členy, zcela zkompromitoval přístup EU k alternativě (1). Znamenalo by to solidaritu v poslušnosti a sobectví v ekonomice.

A odlište to prosím od dvourychlostní Evropy, kterou bych osobně uvítal: Ať se glajchšaltuje kdo chce. Kdo chce kam, pomozme mu tam. Ale bez nás! Jenže oni se nechtějí vzdát moci, jen se nechtějí podílet na zvýšených nákladech integrace ekonomik různé síly.

A v různé síle a parametrech ekonomik je zakopaný pes. Pokud EU nebude superstátem se stejnou životní úrovní a výkonností ekonomik, bylo zavedení eura nejen předčasné, ale i ekonomicky nesmyslné. Jak upozorňuje prezident Klaus ve svém článku, je to totéž, jako by byly mezi členy EU zavedeny fixní kurzy.

Jenže kurzy měn v otevřené ekonomice se musí odvíjet ze stejného tržního principu jako ceny. Odrážejí vlivy divergergentně se vyvíjejících ekonomik, musí reflektovat také odlišné inflační faktory a třeba obchodní a platební bilanci. Systém flexibilních kurzů to splňuje nejlépe. Pokud se používaly fixní kurzy, byla „povolena“ výjimečná devalvace v situaci hluboké nerovnováhy platební bilance.

Pokud je kurz zafixován, je jasné, že to nemůže vydržet navždy, protože krizové a inflační poruchy vyžadují pružný systém. Pokud to fixní kurz nedovoluje, nerovnováha se prohlubuje a země je pak odsouzena k dlouhodobé stagnaci. Proto musíme odlišovat snahu po stabilním kurzu od jeho fixace.

Nakonec to stejně zákonitě „vybouchne“ jako vždy, když přetlak z nerovnováhy postrádá ventil. Posledním takovým čítankovým ventilem byla devalvace britské libry v roce 1967. To nakonec britské ekonomice pomohlo zpět na nohy. Dnes Řecko takový ventil nemá.

Ekonomika Řecka, Španělska nebo Itálie jistě potřebuje jiné úrokové sazby než Německo. Kdyby existovaly národní měny s flexibilními kurzy, dávno by se nerovnováha projevila navenek. Za existence eura tento nástroj ke své škodě tyto ekonomiky ztratily. Euro pomáhalo kamuflovat jejich vnitřní problémy. A ukázalo se, že byrokratický přístup v podobě (ne)uplatňování maastrichstských kritérií je nedostatečný a hlavně neúčinný.

Za vším stojí neblahá přeměna Evropského společenství na Evropskou unii. Neklid v mechanismu měnových kurzů na počátku 90. let protismyslně a paradoxně vedl k vytvoření společné měny na konci tohoto desetiletí. Přesvědčení, že turbulence se vyléčí superfixací je stejně bláhový jako nebezpečný. Plody tohoto naivismu a zpupného dirigismu sklízí eurozóna právě nyní.

Těžko nesouhlasit s Václavem Klausem, když se ukázalo, že zase má pravdu. Nic na tom nemění ani zaslepenost evropských fanatiků integrace ponoukaných politiky s abicemi vůdců Evropy. Momentálně mají navrch, ačkoliv rozumní lidé už vidí, do jaké pasti jejich utopismus vede. Ví to i prezident Klaus, proto předvídá záchranu eura za každou cenu. Ano, tato volba přinese všem obrovské náklady.

Přesto bych dodal jednu věc za sebe. Žádné náklady totiž nakonec tu nerovnováhu a diverzitu nezprovodí jen tak ze světa, tedy z Evropy. Jestli politika znemožní, aby byla rovnováha nastolena ekonomicky, „vybouchne“ to nakonec v politické rovině ještě s daleko hrůznějšími důsledky, byť to může trvat déle. A čím déle, tím hůře. Ale tady hovořit už jen o nákladech by bylo cynické.

http://streit.blog.idnes.cz/

reklama
1586 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Nermuť Jan, 30.6.2010 8:42:37)
Odpovědět
S Klausem jsem skončil, agent Západního Německa.

Klaus likviduje ČSSR. MY ho asi nedostanem před soud. Je tu příliš velké nebezpečí likvidace ČR.

ČR je na tektonickém zlomu mezi litosférickými deskami Balkánskou (kterou nám politici utajují) a Euro-asijskou.

Přičemž díky vývoji Země dochází k propadu několika desek. Balkánská, VýchodoAfrická. (Tato se utváří.)

Jde o to, že na zemi, dochází k náhlým vyvrcholením změn a né k postupným změnám. A dnes žijeme v době těch vrcholících změn.

Slyšeli jste, přesněji Vy pane Streite, slyšel jste o kosmické enrgii.

V roce 2012 má na Zemi dopadnout tato nergie po 15 000 letech přímo. (V té době byla 1. světová válka. Meze Atlantidou -USA a celým světem- Egypt, dnešní Rusko. Platón o ní píše- Bohužel jsem ho nečetl, škoda.)

Svobodní Zednáři.
Oni jsou Satanisté. Já objevil jejich strašlivé Tajemství.

Svobodní Zednáři se oddělili ze Zednického cechu, když dorazili do Jeruzaléma Během 1. Křížové výpravy. (Vznikají tedy spolu s Řádem Templářských rytířů. Ostatně Temp byl jejich největším ideovým nepřítelem. Katastrofou pro Západní Evropu byl pád Templu, který ji otevřel působí této organizace.)

Tato organizace je složená z Muslimů a jejich kamarádů. Oni podporují Islamizaci skrze dlouholetou strategii. A skrze Kosmické záření v roce 2012.

Až totiž dopadne toto záření na planetu zničí určité stavby, které jsou řekněme špatně postaveny. Stavby které kosmisckou enrgii odrážejí.

Svabodní zednáři stavěli stavby Katolické církvi a později i Protestantům (sem tam i PRavoslavným), aby tyto stavby se rozpadly, přesněji vybouchli.

Příkladem je třeba chrám svatého Víta, nebo chrám svaté Barbory.

To bude veliká propagandistická akce pro muslimy, podívejte naše chrámy stojí a Vaše vybouchly, kdo má tedy pravou víru?

Nutno podotknout, že toto tajemství také odhalila ruská rozvětka- Směrš. Proto také Rusko staví nové chrámy. A to přesto, že by dostalo snadno staré a úplně zadarmo.

Co se týče propadu Balkánu je to velice pravděpodobné. A bude z toho opravdu veliká katastrofa. Obzvláště kvůli Temelínu.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Nermuť Jan, 30.6.2010 8:56:45)
Odpovědět
On se totiž může Klaus propadnout z hradu přímo do Pekla.

Dále bych chtěl rozvíst svoj přízpěvek.

Jsem si naprosto jist propadem Balkánu. Je však otázka jak hluboko se propadne.

Maďarsko asi nemá žádnou šanci. Chudáci Rumuni.

Ale v ČSSR to nemusí být tak zlé. Ovšem pokud nastoupí vláda s masovým vrahem Kalouskem, tak to bude zlé. Ono by také mohlo zbýt z ČR jen Krkonoše. Pokud však nebudem dělat zlo, mtak by mohla i celá republika přežít.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Petee, 30.6.2010 9:23:49)
Odpovědět
V Bohnicich mate pristup k internetu ?
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Samuel Vitovsky, 2.7.2010 17:35:18)
Odpovědět
Petee!! Nezlehčujte to. Chudáci Rumuni.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Dan, 30.6.2010 9:58:45)
Odpovědět
Ano, Klaus ten má vždycky pravdu, to že skupina hlupáků si tady myslela, že americká a řecká krize spolu s mohutnými útoky h fondových aliancí položí euro vůbec neznamená, že génius Klaus věděl že se to nestane, to věděl každý kdo něco ví o ekonomii a Eurozoně.

Měna nejsilnějšího b nebohatšího bloku světa se nemůže položit, může být pouze zrušena svými členy a to velmi obtížně.

Mimochodem, záchrana rublu stála cirka 430 miliar USD, záchrana eura nestála nic jenom ukázat že máme nato 750 miliard neexistující balíček a skoupení bondů ecb, zanedbatelné sumy v celkových makrodatech.
Vypadá to, že německo, eurozona a EU zase vyhrály na euroskeptickými hlupáky a hl. nad h. fondovými piráty, šoroš je na němce tak nasratý že už bulíkuje ve všech novinách, jak jsou německá opatření škodlivá a nebezpečná, neštřte, at vás můžeme roztřílet !


Celá krize ukázala další euroskeptickou lež a to sice, že špatnými hospodáři a socialisty nejsou EU instituce, ale bohužel národní vlády a EU a ECH musí tahat svými pravicovými opatřeními jdnotlivé státy ze svých národních socialistických krizí.

Klíčové se ukázalo Německo, z něhož se stává globální hráč a rovnocený partner USA, dálo se také ukázala značná impotence evropských úředníků vč. Ramupye krizi řešit, vše zachraňovala Angela a Němci.

Z Německa se stává hegemon, který hluboko zasebou nechává Británii v závěsu i Francii..
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(bm2, 30.6.2010 10:52:57)
Odpovědět
V Bohnicich mate pristup k internetu ?
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Jiří Zahrádka, 30.6.2010 11:36:27)
Odpovědět
:-)) Ukápla slza, zazpíval jsem si eurointernacionálu, a napadlo mě, jestli byste nechtěl iniciovat vznik Rudého europráva. Mohl byste do něho přispívat svými údernými komentáři.

SAMOZŘEJMĚ, že může být zrušena svými členy, ale o to právě jde! Jelikož jsou rozdíly v ekonomikách eurozóny velmi hluboké (a to nikoli pouze “statické veličiny,” ale i ty dynamické, takže se to nedá zachránit jednorázovou dotací), tak lze očekávat, že mohou narůstat tlaky některých zemí na “pročištění” seznamu členů eurozóny, případně na vystoupení vlastní země z tohoto sci-fi klubu (to se týká právě Německa, které by návratem k DM asi příliš nestratilo, mohl by tam být nějaký výkyv, ale dlouhodobě by to bylo asi spíše ziskem). Že je ohroženo euro, říkala tuším i vaše oblíbená Angína Merkelová.

Jinak, srovnávat záchranu eura se záchranou rublu – no, celkem jste na to kápl, díky :-).

Euroskeptici kritizují bruselské mocné především z nedemokratického vládnutí a z přeregulovanosti, případně z neschopnosti (či neochoty?) dát hospodaření s rozpočtem do pořádku, aby mohl dostat štempl “bez výhrad” od auditorů. To nejsou lži, to jsou fakta, a s neschopností národních vlád (které nepopíráme) to nemá mnoho společného.

Á propós, problémy Řecka pravděpodobně BYLY výrazně podpořeny eurem. Kdyby Řekové měli svou drachmu, při jejich zadlužení by zřejmě již dávno došlo ke kurzovému oslabení (což by zdražilo dovozy a tedy mohlo přispět k omezení konzumu při zlevnění vývozů a tedy posílení konkurenceschopnosti řeckého produktu) a zvýšení úroků, což by mohlo omezit řecké možnosti dále se zadlužovat. Jenže s eurem tam holt ta zpětná vazba nebyla – a tak to končí, jak to končí.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Nermuť Jan, 30.6.2010 13:48:27)
Odpovědět
No, teď, když vím, jaká strana je podporovaná Českým???? portálem-

Vy se mýlíte, nejsou to Komunisti.

Jsou to jiní hajzlíci. (A mnohem víc nebezpeční.)
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Dan, 30.6.2010 15:12:38)
Odpovědět
Cože ?? :))

řeckého produktu ??

Můžete nám říct cože to je za produkt, máte představu jak gigantické deficity obchodní bilance má řecko ???
:-)

Vy jste komik :-)

P.S. už jsem to tu psal, řecko dosáhlo i s drachmou deficitu 100% a to už před cca 10 lety.. čili i s drachmou už bylo nad propastí tehdy, bohužel vylhaná čísla, skrývané dluhy a podvody amerických ratingových agentur, které jsou už kvůli tomu vyšetřovány - za podvodné ratingy, umožnilo další zadlužování .


Prosím reagujte na ty řecké produkty ! Děkuji :-)
Lidé se to rádi od Vás doví..
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Jiří Zahrádka, 30.6.2010 16:09:25)
Odpovědět
Ne, že bych si myslel, že jste lumen, Dane. Ale věřím, že máte ekonomické vzdělání a rozhodně přístup k dobrým informacím. Proto mě docela šokuje, že jste tak překvapen tím řeckým „produktem.“ Řecko samozřejmě není uzavřená ekonomika, takže něco také vyváží – ať již třeba ovoce nebo koření, nebo služby cestovního ruchu. Tam, samozřejmě, nejde o vývoz pláže v kamionu do Švédska, ale o prodej pobytu v hotelech atd. zahraničním turistům. Tyto produkty by pravděpodobně zlevňovaly postupně, s klesající drachmou.

Drachma a dluhy – Řecko se připojilo k euru v roce 2001, přitom zrovna v roce 2000 vyskočilo zadlužení z 94 % v roce 1999 na 103,4 % v roce 2000 a 103,7 % v roce 2001. Ale je pravda, že potom také kleslo (asi vliv rostoucího HDP). Možná se ale shodneme, že moje formulace, že problémy PRAVDĚPODOBNĚ byly VÝRAZNĚ PODPOŘENY eurem, že drachma by oslabila, což by zdražilo dovozy a MOHLO BY OMEZIT konzum a zvýšení úroků by MOHLO OMEZIT MOŽNOSTI DALŠÍHO ZADLUŽOVÁNÍ lze považovat za adekvátní. Samozřejmě, když se podvádí a falšují statistiky (a pročpak to bylo? Nebylo to náhodou proto, aby se Řekové dostali do „prestižního“ klubu eurozóny?), tak trh reaguje na nepravdivou informaci a nemůže tedy reagovat správně. To je mimo systém. Kdyby chtěli investoři půjčovat Řecku na vysoký úrok drachmy, je to jejich věc. Když bylo ale přikryto eurem, sazby k zadlužení přímo lákaly (mám pocit, že tam po přijetí eura došlo samozřejmě ke snížení úroků – pročpak asi?).
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Dan, 1.7.2010 14:20:51)
Odpovědět
ten dluh udělal v době zavedení eura 98,4% a z toho je více nežli jasné že ty předešlé devalvace nepomohly, všechno má své hranice, navíc řecko lhalo o stavu financí už před zavedením eura.
Už jsem tu vysvětloval, proč devalvace nemusí vždy zabrat a často selhává, tento klausonázor papouškovaný mnoha ekonomickými analfabety je polopravda, která má velmi silná ale...

K těm produktům řecka...


Byl jste tam někdy na dovolené ??

Mají ouzo, metaxu, olivy, podprůměrné víno jež se exportně neprosazuje a nějaké ovoce..
Dovážejí naprosto všchno a dokonce i ta vína z Itálie a Frnacie i ty zemědělské produkty, dokonce ani v nich nejsou soběstační, dovážejí i služby, protože na jejich dovolených parazitují většinově zahraniční cestovky..

Uplně opačná situace je u např. španělska- to je největší světový výrobce a exportér Vína, má velmi silné průmyslové zázemí, ve španělsku se kromě jejich značek jako je SEAT, Repsol, Festina, Mango, Astra-zbrojovka, Fini-potravinářský gigant, vyrábí např. i Mercedesy, Suzuki, Nisany, pneumatiky Good Year nebo Michelin..
znáte firmy telefonica nebo Santanders - banka větší a bohatší než Deutsche Bank např.

španělé vyrábějí letadla, lodě, rychlovlaky, motocykly, zbraňe atd.

řecko, je absolutně impotentní z hlediska produkce a kreativity, absolutně, proto mě fascinovaly ty produkty, protože ani skoro vůbec neexportují i na jejich turismu vydělá více cizina než řecko..
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Jiří Zahrádka, 1.7.2010 15:52:48)
Odpovědět
Jestliže falšovali statistiku již před eurem, tak je jasné, že pak asi byla reakce trhu na špatné informace a je to mimo systém. O tom jsem již psal.

V roce 2008 činil řecký export přes 11 mld. EUR. Asi to není mnoho, ale to jsem ani netvrdil. Cestovní ruch představoval čtvrtinu řeckého ekonomického růstu, takže to samozřejmě je velmi významný sektor.

V primitivnosti struktury řecké ekonomiky není sporu, to je zbytečné téma. Spor je v tom, že v případě, že by Řekům někdo půjčoval při PRAVDIVÉ STATISTICE i při jejich zadlužení, tak holt asi za pořádnou rizikovou prémii v úroku - tím spíše, když by dluh byl denominován v devalvované drachmě. Samozřejmě, každý by mohl půjčit i za nízký úrok. To by ale pak byl čistě problém věřitele.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Dan, 2.7.2010 10:22:11)
Odpovědět
No to je právě ten problém, devalvace drachmy znamená, že ztrháváte investice věřitele, takže jedině hlupák by takovému státu s pravdivími daty a ratingy půjčil v drachmě :-)

a zadalší reakce trhu by byla na tu devalavci velmi citlivá, začaly by růst úroky na dluhopisech a půjčovalo by se mnohem dráže...
pokud ovšem vůbec že...
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(josef trubka, 30.6.2010 15:33:21)
Odpovědět
eurozona se může rozpadnout cestou via facti.Prostě nemožnost devalvovat bude pro Španělsko a Portugalsko tak krutá, že udělají přes noc to co Rašín.Ten se taky nikoho neptal a právně nešlo zrušit R-Uh platidlo.Prostě některé členské země eurozony budou rýt držkou zemi a pak k tomu zavedení domácí měny s možností okamžité devalvace dojde.Projekt superaura, který chtějí francouzí je pomýlený, Francie bude do 10ti let v pekle občanské války, 5 milionů muslimů rozežírá sociální systém, jen ať si žabožrouti nechají staré euro.Řešení je návrat k marce a ni navázání ostatních měn.Stejně k tomu jednou dojde a náš mezinárodn í obchod bude fixován na marku.K marce se rádi všichni vrátí a bude mnohem důvěryhodnější než dolar.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Jiří Zahrádka, 30.6.2010 16:17:43)
Odpovědět
Návrat k národním měnám je ideál, ale nevím, jestli k němu dojde. Fakt je, že opuštění eura pro státy krom SRN je z pohledu investorů psychická záležitost, riziko. Oslabení měny je sice žádoucí, ale z krátkodobého pohledu nákladné - a který politik myslí na dlouhodobé zájmy státu, nikoli jen na svou kariéru v rámci svého volebního období?
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Nermuť Jan, 30.6.2010 14:05:13)
Odpovědět
Existuje jisté učení Pravoslavné církve.

Jsou lidé natolik zlí, že jim již není pomoc.

Je jisté, že tak zlé je to s tímto plátkem politické strany ______________.

Já jsem zde byl vyznán, abych sem již nepsal. Udělám to, protože bych pomáhal spodině lidstva.

Chtěl jsem to udělat již dříve. Nakonec jsem zde zjistil docela hodně informací.

P.S.: Gagarin žije ve vězení NATO.

Jinak, kdyb měl vybrat jestli podám ruku Luciperovi nebo Vám, podám ji Luciperovi. Ten je totiž méně zlý.
Re: Klaus je euro-optimista: Postdemokracie spasí euro
(Standa1, 4.7.2010 23:53:28)
Odpovědět
Jste stále stejný vůl Streite!