reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 5.7.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Úvaha o budoucích posunech ekonomické síly ve světě

 

Jsem z poměrně malé země a na svět se dívám z její perspektivy. Navíc si myslím, že to jinak ani nejde. Necítím se být oprávněn mluvit jménem větších celků, jakými jsou Evropa, Západ nebo snad i celý svět. Tyto ambice nemám a obdivuji ty, kteří je mají. Také jsem – trochu paradoxně – handicapován tím, že jsem ekonomem, který uvažuje (nebo aspoň doufá, že uvažuje) jako ekonom a který musí přiznat, že mu ekonomické instrumentárium v tématice budoucích globálních posunů až zas tak moc nepomáhá a který nechce dělat amatérského politologa.

Ekonomická teorie se zabývá chováním ekonomických subjektů a proto se neumí zabývat zeměmi a kontinenty. Spotřebitelé, investoři, firmy jsou subjekty, které se chovají racionálně a proto je jejich chování předvídatelné a tím i systematicky analyzovatelné. Kontinenty se nechovají a ani se nijak „chovat“ nemohou, protože nejsou subjektem (v behaviorálním slova smyslu). Kontinenty si nekonkurují. Kontinenty nic nespotřebovávají, nic neinvestují a také nedělají inovace. Proto má smysl mluvit o konkurenceschopnosti jednotlivých firem v Evropě, ale nelze mluvit o konkurenceschopnosti Evropy. To neekonomové většinou málo chápou.

Dá se tedy vůbec racionálně strukturovat uvažování o globálních ekonomických, a z nich vyplývajících politických a mocenských změnách? V nedávném článku F. Erixon a R. Sally[1] dělí světovou ekonomiku na „pracovními silami oplývající Asii“, na „přírodními zdroji bohatou Latinskou Ameriku, Afriku a Střední východ“ a na „kapitálově a technologicky vybavený Západ“. Na tomto základě spekulují o budoucím ekonomickém vývoji světa, ale já si nejsem jist, že nám přístup tohoto typu může cokoli přinést. V průběhu historie se mnohokráte ukázalo, že je toto „bohatství“ (či vybavenost) předmětem zcela zásadních a často překvapivých posunů a proto použít dnešní, pouze velmi dočasný stav věcí jako klíč k výkladu budoucnosti nedává velký smysl.

Většina z nás to – alespoň předpokládám – vidí jinak. Vychází z toho, že je ekonomický růst a rozvoj daleko více spojen s racionálně fungujícími ekonomickými (a politickými) institucemi a s je obklopujícím kulturním a civilizačním prostředím než s onou vybaveností „zdroji“. Jinými slovy, více věříme v sílu idejí Adama Smithe, Ludwiga von Missese a F. A. von Hayeka (mohl bych přidat ještě třeba Maxe Webera a řadu dalších) než v relevantnost modelových cvičení s Cobb-Douglasovou (nebo jakoukoli jinou) produkční funkcí.

Moje dlouhotrvající zkušenost s komunistickým politickým, ekonomickým a sociálním systémem mi říká zcela přesvědčivě, že standardní výrobní faktory – práce, kapitál, přírodní zdroje, technologie – hrají zejména v dlouhém období jen velmi omezenou roli. Důležitá je kvalita ekonomického systému.

Přesto se pro tento účel o jisté, velmi zjednodušené modelové „cvičení“ pokusím. Budu rozlišovat tři, svou podstatou odlišná ekonomická seskupení – Evropu, Ameriku a země tzv. skupiny BRIC (tj. Brazílie, Rusko, Indie, Čína). Všechny další země – malé nebo velké, bohaté nebo chudé – budu pro jednoduchost zahrnovat pod jedno z těchto tří seskupení. (Aniž to bylo mým záměrem, vypadá to téměř jako Orwellovo schéma světa tak, jak nám ho popsal ve své slavné antiutopii, nazvané „1984“.[2])

Nejblíže máme do Evropy, se všemi jejími krásnými, ale dekadentními místy jako je Lago Maggiore a Stresa, kde se právě nacházíme. Nezbývá mi nic jiného, než říci, že předpokládám, že už řadu desetiletí probíhající pokles významu a důležitosti Evropy ve světě bude dále pokračovat. V roce 1950, což je před pouhými 60 lety, žilo v Evropě 22%  obyvatel světa. V roce 2000 to bylo už jen 12% a – na základě docela spolehlivých demografických předpovědí – se zdá, že to v roce 2050 bude pouhých 7%. To je obrovská změna. V minulosti byla Evropa schopna na změny tohoto typu reagovat pomocí svého kvalitního ekonomického systému (kvalitního ve srovnání se zbytkem světa) založeného na svobodném trhu, na vládě práva, na garantovaných vlastnických právech a stejně tak pomocí svého liberálního politického systému, který vycházel z individualismu, svobody, demokracie, otevřenosti a – vzhledem k evropské diverzitě – z velmi produktivní systémové konkurence.

To ale přestává platit. Evropané v současnosti preferují volný čas před pracovním výkonem, spokojenost s již jednou dosaženým před přijímáním rizika, státní paternalismus před působením trhu, kolektivismus (skupinové nároky) před individualismem. Již dvě století se bránili riziku daleko více než Američané, ale tento rozdíl narůstá. I svoboda má v Evropě velmi nízkou prioritu. Německý filozof Peter Sloterdijk velmi trefně mluví o „europäische Komfortgesellschaft“, která je doprovázena „všeobecnou letargií“, což je velmi dobrým, ale alarmujícím postřehem.

V centru toho všeho je koncept „soziale Marktwirtschaft“, který je jedním z hlavních pilířů evropeismu, jak já nazývám heterogenní seskupení vzájemně sice souvisejících, ale v podstatě nekonzistentních idejí, které dominují dnešní Evropě.[3]

Dnešní Evropané nemají zájem o kapitalismus a tržní ekonomiku a nechápou, že jejich chování podrývá právě ty instituce, které byly předpokladem jejich minulých úspěchů. Velmi horlivě brání své neekonomické svobody, i když by asi bylo přesnější říci, že spíše brání snadnost, volnost, nenáročnost a permisivitu moderní, nebo spíše postmoderní evropské společnosti, ale o ekonomické svobody jim moc nejde. Neuvědomují si také, že to, co jim z ekonomické svobody zbývá, bude dále výrazně omezováno a oslabováno „svěrací kazajkou“ více a více unifikované a harmonizované Evropy. Dnešní napětí v eurozóně je toho jen jedním příkladem.

Evropa v mnoha ohledech spí. Její role a váha ve světě bude dále klesat a může se stát, že pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou – zajímavá bude jenom pro nás, kteří v ní žijeme.

Budoucnost Ameriky vypadá o něco lépe. Svoboda je tam i nadále váženou hodnotou, ona „Komfortgesellschaft“ tam ještě nemá takovou váhu, evropská „letargie“ tam ještě není tak hluboko zakořeněna. Určité prvky dynamismu tam zůstávají.

Přesto jsme svědky významných změn v americké kultuře, v americkém systému hodnot, i v tom, jak se Američané dívají na svou budoucnost. Semínka nedůvěry v trh, v osobní zodpovědnost, v možnost a přínosnost vertikální mobility, ve význam individuálního výkonu začínají nebezpečně klíčit. A není to náhodou. Je to ovlivněno v minulosti nepředstavitelnou mírou bohatství a hojnosti (v Galbraithově smyslu), rostoucí krátkozrakostí v pohledu na svět, přijímáním diktátu politické korektnosti, nárůstem sociálně inženýrské mentality a v neposlední řadě doktrínou environmentalismu (a zejména její extrémní varianty – alarmismem globálního oteplování). O těchto trendech by se mělo vážně diskutovat, což se ale, obávám se, neděje.

Tyto tendence se sice těžko měří, ale některé jejich symptomy jsou viditelné dobře. Obamova administrativa se výrazně liší od všech předcházejících administrativ, včetně té clintonovské. Způsob, jakým byla řešena současná finanční a hospodářská krize, je alarmující. Stejně nebezpečné jsou reforma systému zdravotní péče a zneužití problematiky potenciálních klimatických změn k potlačení trhu.

Dlouhodobý deficit platební bilance, orientace na konzum a půjčování si místo na spoření, víra v novou, informační nebo znalostní ekonomiku (jako protipól ekonomiky tržní) naznačují, že budou mít Spojené státy velké obtíže ve snaze udržet si svou dnešní dominanci. Nicméně, Amerika zdravější než Evropa zůstává a zůstává v ní více ze Schumpetera než v Evropě, kde se narodil (na území naší republiky). Člověk má sice sklon říci, že je Evropa předstupněm Ameriky, ale já stále věřím, že Amerika bude rezistentnější a že tam tolik té evropské letargie přece jenom nebude.

Budoucnost zemí typu BRIC vypadá daleko optimističtěji, i když je zřejmé, že mohou nastat minimálně dva scénáře. Buď se budou tyto země dále liberalizovat a otevírat světu nebo se vyvinou směrem k velmi rigidnímu státnímu kapitalismu a k nějaké variantě merkantilismu. Důležitou odlišností však je to, že lidé v těchto zemích dobře vědí, že úspěch a jejich osobní vzestup nemůže být dosažen jinak než jejich vlastní tvrdou prací, kterou za ně nikdo neudělá. Lidé v Evropě a Americe věří v něco jiného – doufají v to, že úspěch a osobní vzestup může nastat díky technologiím, vzdělání, počítačům, vědě, ale bez tvrdé práce. To je zcela zásadní rozdíl.

Důvodů země typu BRIC kritizovat máme mnoho. Zejména se nám nemůže líbit, že dávají velmi malou prioritu tomu, co má pro nás prioritu velmi vysokou – politické demokracii. Měli bychom se však smířit s tím – ať se nám to líbí či nikoli – že lidé v těchto zemích v současnosti považují ekonomickou svobodu za daleko důležitější než svobodu politickou. Přiznejme i to, že je v tom z jejich strany jistá racionalita, neboť demokracie je „luxusní zboží“ (v ekonomickém slova smyslu) a že poptávka po takovém zboží závisí na míře ekonomické vyspělosti, na bohatství, na velikosti HDP na hlavu. Předpokládám proto, že i v těchto zemích bude v průběhu času poptávka po demokracii  růst.

Měli bychom se zbavit starých klišé a předsudků. Velmi lituji toho, že současně s pádem komunismu více méně skončila svou existenci jedna důležitá subdisciplína ekonomie, teorie komparativních ekonomických systémů, a výsledkem je ztráta jakéhokoli teoretického rámce pro posuzování alternativních ekonomických systémů. Zůstává pouze velmi povrchní „story-telling“, teorie chybí. Je dnešní čínská ekonomika variantou tržní ekonomiky nebo variantou ekonomiky plánované (příkazové)? Jistě existuje mnoho knih o čínské ekonomice, ale já hledám knihy jiné, knihy, které by se jmenovaly „Komparativní ekonomické systémy:případ Číny (nebo Ruska)“. Žádnou takovou knihu neznám.

Máme mnoho dobrých důvodů věřit v dlouhodobé pokračování ekonomického růstu těchto zemí. Krátkodobě nebo střednědobě však může být jejich růst blokován zátěží, kterou se na ně pokusí naložit dva v současnosti ztrácející „obři“ – Evropa a Amerika s jejich protekcionismem, s jejich prosazováním iracionálních argumentů ve prospěch „fair trade“, s jejich obviňováním BRIC zemí za antidumping, s jejich trváním na implementaci pracovních, zdravotních, bezpečnostních, ekologických, hygienických a všech dalších standardů na celém světě – bez ohledu na ekonomickou vyspělost, a s vynucováním akceptace nejmocnějšího protitržního vynálezu poslední doby – nesmyslu globálního oteplování.

To je ve velké stručnosti mé shrnutí toho, co ve světě v následující budoucnosti očekávám.

[1] F. Erixon a R. Sally: The Return of the 1970s? Trade, globalisation and emerging protectionism since the crisis. The World Economics, sv. 11, č. 1, 2010.

[2] Na toto téma více v mé recenzi Orwellovy biografie „Čekání na Orwella“, Lidové noviny, 23.12.2006, taktéž na www.klaus.cz/clanky/1152.

[3] „Klíčovými prvky této evropské metaideologie jsou postdemokracie (v níž supranacionální instituce vytlačují staré dobré demokratické instituce suverénních států), podpora nejrůznějších „ismů“ jako je multikulturalismus, feminismus, environmentalismus, homosexualismus, NGOismus, apolitická politika a nedůvěra ve spontánní vývoj věcí. Evropeisté věří ve vertikálně strukturovanou a hierarchizovanou lidskou společnost. Chtějí ovládat, plánovat, regulovat a řídit všechny z nás, protože jen oni vědí, co je správné. Jsou přesvědčeni, že racionalistický „společenský projekt“ je vždy lepší než neplánovaný výsledek jednání svobodných jednotlivců. Podle této ideologie trh představuje primárně anarchii a stát je tu proto, aby ji korigoval.“ Více o evropeismu v mém eseji Co je to evropeismus?, Mladá fronta Dnes, 8.4.2006 a taktéž na www.klaus.cz/clanky/1278.

 

 

Václav Klaus, mírně zkrácená česká verze vystoupení na konferenci pořádané washingtonským Institutem mezinárodních financí v italské Strese, 1. července 2010

Překlad z angličtiny, publikováno v Hospodářských novinách dne 2. července 2010.

/titulek redakce EUportal/

reklama
2185 čtenářů | 24 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(jýká, 5.7.2010 1:22:33)
Odpovědět
skvěle napsané.

akorát si nemyslím, že pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou - kéž by. ale nebude tomu tak, spíš přesně naopak- slabou Evropu, budou chtít všichni odjinud nějak dostat, koupit nebo dobýt.
problém je v tom, že velká skupina idiotů jim v tom pomáhá
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Jan Zeman, 5.7.2010 4:43:25)
Odpovědět
A proto je třeba ony idioty eliminovat, stojí to asi tři padesát na hlavu, když nezmoudří, nebo se neztratí. To si sekundární systém moci, který tolik investoval, ale byl pitomákama (přechodně) odstaven, uvědomí velice rychle. Jak je to levné. Výhoda nezávislosti rozumu na zdrojích může velmi rychle obrátit váhy. Osobně bych Evropu tak odepsanou neviděl, jako nebyla nikdy odepsaná v posledních 2000 letech, kdy v ní probíhala revoluce rozumu. Pohodlnost netrvá, protože se nemá čím živit, vždy ji převálcuje aktivita zdola, jakmile se rozpadne (periodicky) hegemonie blbosti. To se v Evropě nyní opět nepochybně děje. Velmi rychle opět vznikne zase soutěž. EU je k smíchu a už dnes ji nikdo rozumný nebere vážně, protože její právo je prostě absolutně soudně nevymahatelné, nikdo nebere vážně nějaký ESD, protože si prostě vymýšlí nesmysly a je podpořen jen zcela nelegitimním právem. Vstupujeme naopak do éry ekonomické anarchie a ta dá Evropě potřebnou výhodu, jako tolikrát v minulosti. Země BRIC nemají žádnou šanci konkurovat techologickému vývoji v Evropě v strategických oblastech natož USA, to je prostě nesmysl, oni nemají ani ESA, ani LHC, ani Airbus...ani NASA... a to mluvím jenom o civilu...a nemluvím o Rusku, které vždy lavíruje a když budeme dobrý, přidá se zase k nám...protože prostě porozumí, o co jde. Ale podstatné je samozřejmě stále především udržovat transatlantickou vazbu. Opravdu tady někdo věří, že Číňani s Brazílií a Indií jsou schopný porazit NATO? Asi nikdo při smyslech, že...
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Dan, 6.7.2010 17:48:13)
Odpovědět
Technologická, vojenská i ekonomická převaha tzv. západu je absolutní před zeměmi BRIC.

Země BRIC mají např. větší množství vš vzdělaných lidí než EU všech obyvatel a asi 4x větší počet vědeckých pracovníků, přesto západ má 5x větší množství patentů v technologiích.
čína samotná má 430 milionu lidí připojených na inet /to je jako všech obyvatel západní Evropy/ její e business je proti EU na 18%.

A tak se dá pokračovat dál a dál...

Navíc čína je další obří bublina, protože už 2 rokem udržuje vysoký růst prostřednictvím HDP gigantických úvěrů lidem i firmám a vykrývá tím propad vývozu na západ, prudce konzumuje svoje rezervy a zároven prudce roste inslovence, největší bubliny jsou na čínských nemovitostech.
Počet nesplácených hypoték se zvýšil za rok z 12 na 25%.

Lze předpokládat, že se v číně stane brzy něco podobného jako v USA, pokud to ustojí tak za cenu hlubokého propadu HDP a ekonomiky vůbec..


Rusko a Brazílie jsou technologicky vysoce zaostalé země s rozsháhlými surovinovými základnami, z nichž přežívají, jejich růst je závislí na západním kapitálu a poptávce a je s ním úzce spojen.

Indie.. nejrychleji rostoucí populace, 1,12miliardy lidí, velké množství vzdělaných lidí, neoochota pracovat katastrofálně nízká produktivita práce, nekonkurenceschopné produkty...

Jediná za pozornost stojí Jižní Korea, ta se opravdu hodně vypacovala..

BRIC nás dohoní až z Klause bude ekonom.
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Pepan, 5.7.2010 7:47:35)
Odpovědět
Skvěle napsané - ale pan Klaus jaksi není typ vizionáře, zřejmě to proběhne úplně jinak. Myslím že Obama přistoupil k řešení velké finanční krize mnohem racionálněji než by to udělal pan Klaus. A česká tunelprivatizace, vykradené banky a hrdina Klausovy privatizace Kožený to dokládají.
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Evropan Jirka, 5.7.2010 10:34:05)
Odpovědět
Pepane, vážně myslíte, že tištění biliónů dolarů je nějakým zázrakem racionality? Ba ne, je to taková absurdita, že i ta evropská maoistická banda se zdráhá v tom současnou americkou administrativu následovat.
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Pepan, 5.7.2010 21:34:55)
Odpovědět
V USA FED tiskne doláče, žije se na dluh - v Evropě EU tiskne eura a zvyšují se dluhy, Čína skupuje zlato.
Kdo umí, obchoduje vesele s dluhy a bohatne. Proto se nenechme dluhy strašit.
vyjímečně souhlasím s Evropanem Jirkou...
(Dan, 6.7.2010 16:02:21)
Odpovědět
předně je třeba říct, že pan Klaus není žádný ekonom je to marxistický centální plánovač a nikdy nepracoval v ziskové kapitalistické organizaci, jeho život se šinul od socialistické bankovního úředníka, přez komunistického prognostika až po celoževotní karieru ouřady ve vysokých postech, o ekonomii toho ten pán ví pramálo, lze ho mnohem spíše považovat za politika a filozofa než za ekonoma..

Nemá samozřejmě jako vždy v celé řadě věcí pravdu a stylizuje se klasicky do role jakéhosi malého a nevýznamného spasitele na mezinárodní scéně, taková malá nula, které aby si někdo všimnul tak rebeluje.. nic víc a nic míň.

Teorie o zaostávání západu a Evropy jest čirým blafem, to že bohatý a s obřím odstupem vedoucí západ dělá celou řadu fatálních chyb je věc jiná.

Jenom ve zkratce, mnohem větší budoucnost má Evropa která se chová racionálněji nepřecenuji význam znalostní ekonomie jako USA, tedy ekonomie bublin, zachovala si mohutný vlastní výrobní potenciál a začala šetřit !!
Země které se vydali americkou cestou jako je Island, Irsko či Británie mají obří problémy a začínají chápat, že Německá cesta, tedy je lepší.

Co to znamená Německá cesta, to znamená, věda a vývoj se službami ano, ale jako nadstavba průmyslu a výroby, nikoliv primární zdroj příjmu ekonomiky.

Země BRIC jsou stále jenom laciné manufaktury a keci o jejich dohánění západu jsou asi tak stejně pravdivé jako vtipy o tom, jak rychle my např. dohoníme Německo od revoluce, odpověď je nikdy :-)

Vroce 1990 spustil profesor Mio Mao program na dostižení produktivity západu čínou..
dnes např. je průměrná mzda v německu kolem 100 000 korun, v číně kolem 4 000 a v česku kolem 24 000 - průměry .
Německý dělník má dne dle oborů 12-14x vyšší produktivitu práce nežli čínský dělník a to po 20 letech dohánění ..

Klaus zdůraznuje ukazatel HDP tento je velmi předcenovaný a jeho vypovýdací hodnota je velmi falešná, přesto je HDP číňan 3.900 USD a západoevropana více nežli desetinásobná..
Existuje HND se započítanými investicemi v zahraničí kde se pak čísla BRIC vs západ nůžky otvírají ještě víc.

Pokud pan Klaus tvrdí že jsme líní, pak asi nečtě statistiky, protože počet odpracovaných hodin američana evropana a asijata je porovnatelná a není v ní žádná propast, na prvních 3 místech se dokonce držívá i česko s jižní koreou a čínou...

Jižní Korea je jedinou zemí v Asii, která skutečně dohonila ty cudší západní země jao je řecko či portugalsko, korejcům náleží poklona, nikoliv číňanům či brazilcům a auž vůbec ne indům či rusům, to jsou národy s velmi nízkým počtem odpracovaných hodin..



Klausův článek je plný blábolů, polopravd a dezinterpretací, je pro Klause typický, nikoho asi nepřekvapí..
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Dan, 6.7.2010 16:16:06)
Odpovědět
Ještě se vrátím ke Klausoprndům o demografii...

Podíl západu a EU na celkovém podílu světa samozřejmě a zcela logicky klesá, a zde je opravdu jediné zaostávání a to zaostávání v porodnosti, protože chtít soutěžit s Indem či Muslimem, by znamenalo mít 10 dětí a Evropa je jako kontynent totálně přelidněná, v minulosti se Evropané vylévaly do ameriky, austrálie a dalších částí světa...
Ne v porodnosti s primitivními národy opravdu soutěžit nechceme a naštěstí to ani neděláme.

1,4 miliardy číňanů dnes při nezaměstnanosti 6% vyprodukuje tolik průmyslového zboží co 90 milionu Němců a Rakušanů s nezaměstnaností kolem 9% a s tím že v Evropě nepracují v továrnách děti, starci a stařeny...

Jestli tohle Klaus považuje za zaostávání pak ta psychiatrie je pro něj opravdu záchrana...
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(Evropan Jirka, 6.7.2010 17:46:44)
Odpovědět
Pepane, obávám se, že patříte k té sortě lidí, kterým pomýlenost jejich ekonomických "teorií" začne docházet, až když jim u dveří zazvoní exekutor.
Re: ...Obama přistoupil k řešení...
(mekki, 5.7.2010 10:38:48)
Odpovědět
K čemu že přistoupil? :) Tunely a vykradené banky to je typické právě v Obamistánu. Ti co ho financovali jsou právě ti, co všechno tak šikovně zařídili (tj. nejdřív to posr.ali a pak to za další peníze "zachrňovali"). Naši tuneláři můžou jen om tiše závidět.
Re: ...Obama přistoupil k řešení...
(Pepan, 5.7.2010 21:38:39)
Odpovědět
A zde nenadělali banky v devadesátých letech dluhy alespoň za 300 mld Kč a nezacáloval to stát a prodal je do zahraničí - teď tyto zlodějsky ozdravené banky nesou zlatá vejce západním mateřským bankám, které samy často prodělávají a české banky jim zlepšují u hloupých Čechů bilanci.
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(vilik, 5.7.2010 11:36:41)
Odpovědět
nejvetsi je VK!
Re: pro zbytek světa přestane být Evropa zajímavou
(ThujaGarden, 5.7.2010 21:59:35)
Odpovědět
Skvěle napsané, díky Václave.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(v.n., 5.7.2010 8:05:56)
Odpovědět
"supranacionální instituce vytlačují staré dobré demokratické instituce suverénních států"-dobré po dobu než se do nich vetřou bezpáteřní prokorupční narcistní individua.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(Evropan Jirka, 5.7.2010 10:30:01)
Odpovědět
Proboha, ne! Vy se chystáte do politiky?
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(v.n., 5.7.2010 13:25:48)
Odpovědět
Tu kariéru bych určitě být Vámi zvažoval, v závěrech jste minimálně tak dobrý jako náš pan prezident Klaus. Zjistěte si ceny, Topolánek a Snítilý by teď na Vás mohli mít trochu času.
Re: ...než se do nich vetřou bezpáteřní ...individua...
(mekki, 5.7.2010 10:40:34)
Odpovědět
Ti už tam jsou, protože to vedou od začátku
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(Queers´ Field, 5.7.2010 10:31:16)
Odpovědět
Mr. Klaus is totally wrong, I appreciate the very much all the effort that have been done by the EU in order to promote the human rights of gays, lesbins and transgendered people.
The policies of multiculturalism, feminism and gay righs have contributed to the economic development of the European nations as well.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(kingsfield, 5.7.2010 12:14:27)
Odpovědět
Klausi, Clown you are so funny to read.
Give us more of your crazy insights.The World loves this bullshit. It's sooooo much fun to read.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(PaSt, 5.7.2010 15:48:37)
Odpovědět
Díky, kingsfideli, za závažné argumenty. Hluboce se nad nimi zamyslím.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(Rebeka, 5.7.2010 17:42:58)
Odpovědět
Pane Klausi,naši lidé patřící do Evropy líní nebyli.Všichni pracovali.Až vy jste je naučil být nezaměstnaný a brát sociální dávky.Kapitalismus u nás není vyzrálý,nemáme na to,ani v Německu se nedaří a j.vyspělých státech.Mladí lidé po vystudování,vyučení nedostanou práci a zleniví a už je nikdo nenaučí pracovat.Nemluvě o morálce.Když nepracují,neví co roupama.Proč jste se zbavili fabrik,a všech výrobních prostředků?Před 21 lety se žádné dávky v nezaměstnanosti,ani soc.dávky/krom sirotčích a rod.přídavků/nedávali a nebyli jsme zadluženi.Zrušili jste nárok na práci,tak platte a zadlužujte se.Nestěžujte si.Ano,republika je líná a zaostává,máte pravdu,ale vy jste to udělali.Vaše vládnutí po roce 1989.
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(Nermuť Jan, 5.7.2010 19:49:04)
Odpovědět
Za prvé:
USA se brzy rozpadnou.
Za druhé:
EU se brzy rozpadne.
Za třetí:
Klaus je Německý agent.
Za čtvrté:
Kapitalismus je jen LEGALIZOVANÁ ZLODĚJNA.
Za páté:
Západ je mrtvola.
Za šesté.
Lhát se nemá.
Za sedmé.
Trest nakonec vždy přijde.

Za osmé.
Aljaška se vrátí Rusku.
Za deváté.
Islám bude zlikvidován spolu se svýv bratříčkem Katolicismem.

Pravoslavné Desatero.
1, Já jsem Hospodin Bůh tvůj, nebudeš míti jiných bohů kromě mne.
2,Neučiníš sobě modly, nebudeš se jim klaněti ani jim sloužiti.
3, Nevezmeš jméno Hospodina Boho svého nadarmo.
4, Pomni, avys den odpočinku světil: šest dní budeš pracovati a konati všecky práce své, sedmého dne však jest odpočinutí Hospodina Boha tvého.
5, Cti otce svého i matku svou, avy se ti dobře vedlo a abys dlouho živ byl ne zemi.
6, Nezabiješ.
7, Nesesmilníš.
8, Nepokradež.
9, Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému.
10, Nepožádáš ničeho, čežkoli je bližního tvého.

Katolické Desatero
1, V jednoho Boha věřiti budeš.
2, Nevezmeš jména Božího nadarmo.
3, Pomni, abys den sváteční světil.
4, Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti bylo na zemi.
5, Nezabiješ.
6, Nesesmilníš.
7, Nepokradeš.
8, Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému.
9, Nepožádáš manželky bližního svého.
10, Aniž požádáš statku jeho.

Nicijsko-Cařihradské vyznání víry:
Věřím v jednoho Boha, Otce, Vševládce,Stvořitele nebe a země, všeho viditelného
i neviditelného.
I v jednoho Pána, Ježíše Krista, Syna Božího,jednorozeného a z Otce zrozeného přede všemi věky. Světlo ze Světla, Boha pravého z Boha pravého, rozeného, nestvořeného, jednobytného s Otcem, skrze něhož vše učiněno bylo. Jenž pro nás lidi a pro naše spasení sestoupil s nebe, vtělil se z Ducha Svatého a Marie Panny a člověkem se stal. Jenž za nás ukřižován byl pod Pontským Pilátem, trpěl a pohřben byl. A třetího dne vstal z mrtvých podle Písem. Vystoupil na nebesa a sedí po
pravici Otce. A znovu přijde se slávou soudit živé i mrtvé; jeho Království nebude mít konce.

I v Ducha Svatého, Pána, oživujícího, jenž z Otce vychází a s Otcem i Synem spoluuctěn a spoluoslavován jest a mluvil skrze proroky.

I v jednu svatou, obecnou a apoštolskou Církev.

Vyznávám jeden křest na odpuštění hříchů.

Očekávám vzkříšení mrtvých a život věku budoucího.
Amen.


Ruský politolog: Spojené státy čeká osud SSSR
April 3rd, 2009 • Diskuze (26 Comments)

V lednu jsme přetiskli rozhovor s ruským politologem a analytikem Igorem Panarinem, který již od roku 1998 prosazuje názor, že USA čeká nevyhnutelný rozpad. Dne 20. března uveřejnil server Novinky.cz původní rozhovor, ve kterém Igor Panarin tuto myšlenku rozvádí dále.
Bývalého analytika KGB, který dnes na akademii ruského ministerstva zahraničí školí budoucí diplomaty, zřejmě nejvíce proslavila teorie rozpadu Spojených států, kterou poprvé prezentoval před deseti lety a průběžně ji oprašuje. Naposledy tak za přítomnosti zahraničních novinářů učinil na přednášce pořádané v Moskvě počátkem března, kde zopakoval, že na své předpovědi dezintegrace USA do konce roku 2010 stále trvá.
V rozhovoru pro Aktuálně.cz profesor Panarin vysvětluje základní premisy své teorie a řeč při tom přijde i na otázky rozmístění protiraketové obrany v Česku a Polsku či budoucnost Evropské unie a Severoatlantické aliance:

Aktuálně.cz: Poprvé jste zveřejnil svou předpověď o rozpadu USA v roce 1998. Tehdy však byly Spojené státy na vrcholu své moci a takovému vývoji nic nenasvědčovalo. Co vás přivedlo k hypotéze, že USA mohou v roce 2010 přestat existovat?
Igor Panarin: Ano, poprvé jsem s ní skutečně vystoupil v roce 1998. Tehdy byly opravdu Spojené státy na vrcholu své moci a nic nenasvědčovalo takové systémové krizi, jaká je dnes. Žádné negativní indikátory neexistovaly.
Když jsem se připravoval na konferenci v Linci, věděl jsem, že mezi účastníky bude velké množství Američanů. Hledal jsem nějaký příklad, abych aktivně zapůsobil na publikum. Zpočátku jsem neměl v úmyslu předložit koncepci dezintegrace USA, tato myšlenka mě napadla až později.
Začal jsem tedy shromažďovat fakta a údaje o situaci v Americe. V průběhu této práce mě ohromilo číslo, podle kterého nehodovost v americkém vojenském letectvu byla šestkrát vyšší než v ruském. Přičemž ruští piloti měli menší počet nalétaných hodin než američtí a naše armáda byla tehdy v daleko horším stavu.
Položil jsem si otázku: „Jak je to možné, když americké vojenské letectvo patří mezi elitu ozbrojených sil Spojených států?”
Další věc, která mě udivila, byl údaj, podle kterého pouze tři roky po skončení druhé světové války nebyl americký rozpočet v deficitu.
Tyto dvě skutečnosti mě přivedly k myšlence, že tam není vše v pořádku a začal jsem se o Spojené státy americké detailněji zajímat. V určitém momentu mě napadlo, že Spojené státy nemají žádné perspektivy, žádnou budoucnost.
Vy tvrdíte, že se USA mohou rozpadnout na šest částí, přičemž jedna z nich – Aljaška – by se znovu mohla připojit k Rusku.
Ano, protože Aljaška byla 150 let součástí ruské říše, kromě toho sloužila jako základna pro další rozšiřování vlivu Ruska na americkém kontinentu. Myslím si, že jejím předáním se carská vláda dopustila významné chyby.
Ačkoliv mě za to často kritizují, já jsem stoupenec toho názoru, že Aljaška nebyla navždy prodána, ale pronajata na 99 let do roku 1966.
Proč tedy Sovětský svaz nepožádal o navrácení tohoto území?
Protože by to protiřečilo marxisticko-leninské ideologii. Lenin vyhlásil mír bez kontribucí a bez anexí a odstoupil od všech smluv včetně těch se Spojenými státy. Sovětské vedení bylo postaveno před dilema. Jestli by vzneslo nárok na Aljašku, došlo by ke zpochybnění leninismu a Lenina jako zakladatele celého systému. Proto se k tomu neodhodlali.
Ale dnes marxismus-leninismus není ruskou státní ideologií, proč bychom tedy nemohli vytvořit rusko-americkou komisi, která by se zabývala přezkoumáním procesu předání Aljašky Spojeným státům?
Na jaké další části se podle vás Spojené státy mohou rozpadnout?
Havajské ostrovy mohou připadnout Číně, Japonsku nebo dokonce Filipínám. Dvacet procent obyvatel Havaje jsou totiž Filipínci a Manila se také může na tomto procesu podílet.
Pevninské Spojené státy se mohou rozdělit na čtyři části. Mezi těmito částmi existují ostré etnické, ekonomické, kulturní a náboženské rozdíly.
Pobřeží Tichého oceánu je hi-tech oblastí. Proč si myslím, že připadne Číně? Už dnes je americké pobřeží Tichého oceánu pevně hospodářsky spojeno s Čínou. Například osmdesát procent notebooků se vyrábí v Číně a software pro ně v Kalifornii. Tímto způsobem může vzniknout ekonomická zóna pod čínským vlivem a v jejím rámci postupně docházet k integraci.
Texaská zóna je pevně spojena s Mexikem. Dříve, před porážkou Španělska, to byla jediná zóna. Zde existují předpoklady pro spolupráci v energetické oblasti.
Atlantická zóna může vstoupit do Evropské unie. Tam žije etnická skupina těsně spojená s Evropou.
V zóně států nacházejících se ve středu a na severu USA mají dominantní zastoupení obyvatelé s německým, francouzským a skandinávským původem. Z tohoto hlediska se mi zdá, že jejich integrace s Kanadou, která samozřejmě nebude okamžitá, je zcela reálná.
Podle mého názoru bude kontinentální část Spojených států podobná dnešnímu Společenství nezávislých států. Každá z těchto čtyř částí bude, stejně jako dnes Ukrajina směřuje tam nebo Turkmenistán jinam, směřovat svým směrem. Atlantická část k EU a podobně.
Jaké v současné době vidíte hlavní předpoklady pro rozpad USA?
Kromě morálního úpadku, o kterém svědčí i vlna masakrů na amerických školách a jinde, dochází také k ideologickému krachu. Tím je krize amerického snu.
Jednou z příčin rozpadu Sovětského svazu byla porážka ÚV KSSS. K tomu došlo, protože vedení země nebylo schopno přizpůsobit ideologii marxismu-leninismu k reáliím konce dvacátého století.
Současná situace v USA je velmi podobná. Svět se změnil. Představa, že každý člověk si může vzít na úvěr auto a dům a užívat si života, se minulý rok rozplynula. Finanční krize způsobila, že je vystěhovávají z domů, nemohou si koupit nová auta a nemohou se dobře najíst.
Stanfordská univerzita a Harvard měly před rokem navrhnout nějaký nový ideologický model, k tomu však nedošlo. Krach amerického snu a analytických center je velmi podobný krachu ÚV KSSS.
Spojené státy také nemohou řešit problém svého zahraničního dluhu. Když jsem vystupoval v Linci, dluh dosahoval 2 biliony dolarů, dnes už 14 bilionů. Za jedenáct let se zvýšil sedmkrát.
Dám vám takový příklad. Během Gorbačovovy vlády se zahraniční dluh zvýšil pětkrát, což bylo dost na to, aby to spolu s dalšími faktory přivedlo SSSR k dezintegraci.
Existuje nějaká možnost odvrátit rozpad USA? Je Barack Obama schopen čelit těmto procesům?
Ne, Obama Ameriku nezachrání. Už v listopadu jsem hovořil o tom, že Obama nemá žádný program. Obama je americký Gorbačov. Jestliže však Gorbačov měl určité politické zkušenosti, tak Obama zkušenosti nemá žádné.
Když přišel Gorbačov v SSSR k moci, vnímal jsem to velmi pozitivně. On tak dobře a hezky vystupoval, že jsem si pomyslel, že teď budeme žít lépe, budeme silnější. Ale on hovořil a hovořil a situace se zhoršovala. Stejně jako Obama.
Poslouchal jsem jeho projevy, líbilo se mi, jak umí přesvědčivě mluvit. Když se stal prezidentem, čekal jsem, že představí nějaký protikrizový plán pro Ameriku i celý svět. To se však nestalo a došlo jen na další vydělení velké finanční pomoci.
Ameriku může zachránit uvědomění si bezvýchodnosti vytvořeného modelu a pokus o nalezení konsensu s ostatními hráči – Evropskou unií, Ruskem, Indií, Čínou, Brazílií. Hledání spravedlivějších vztahů.
To se týká také reformy Mezinárodního měnového fondu (MMF). Unipolární ekonomický systém závislý na dolaru a s MMF jako jediným regulátorem už neexistuje. Mělo by dojít ke vzniku nového brettonwoodského systému, který bude představen pětistrannou komisí složenou ze zástupců klíčových zemí všech pěti kontinentů.
Tato komise by se měla zabývat nejen půjčováním peněz jako MMF, ale i prognózováním situace ve světě.
Nehrozí rozpad i dalším uskupením? Například Evropská unie se neformálně dělí na staré a nové členy. Nemůže se toto rozdělení prohloubit?
Rozdělení Unie na staré a nové členy bylo stimulováno Spojenými státy. Rozpad Ameriky naopak povede k hlubší integraci Evropy a k jejímu obrození. Jestliže atlantická část USA vstoupí do Evropské unie a eurozóny, vytratí se síly, které mají zájem na dezintegraci EU.
Dezintegrace Spojených států naopak může přinést zesílení pozice Evropy na americkém kontinentu, které může vést k druhé kolonizaci Ameriky v nových historických podmínkách.
Jak se rozpad USA může projevit na Rusku? Jaké výhody mu může tento scénář přinést?
Problém spočívá v tom, že Rusko je dnes silně ekonomicky závislé na Spojených státech. Zatím krize v Americe více ovlivňuje Rusko než Ameriku samotnou. Zhoršení situace v USA a snížení cen ropy negativně ovlivňují ekonomický rozvoj Ruska.
Přesto transformace USA do konfederace států je pro Rusko bezpochybně výhodná. Rozšíření Ruska o Aljašku a příchod rublu na americký kontinent poskytuje významné strategické možnosti. Taktéž nebudou potřeba velké výdaje na armádu, protože s Evropskou unií nemáme žádné problémy.
Očekáváte po odchodu George Bushe z Bílého domu změnu přístupu USA k tématům, která nejvíce dráždila Rusko? Například k rozmístění americké protiraketové obrany ve střední a východní Evropě?
Vše záleží na krizi. Plány na rozmístění protiraketové obrany však zrychlí rozpad Spojených států. Jestliže budou tyto plány i nadále prosazovány, znamená to, že v americkém vedení zvítězila skupina neracionálně přemýšlejících elit.
Zachránit Ameriku může jen změna zahraniční politiky. Oni musí obrátit pozornost na problémy domácí ekonomiky a nepokračovat tvrdohlavě v tomto absolutně bezperspektivním a nepochopitelném konfrontačním kurzu.
Bude podle Vás Obamova administrativa prosazovat rozšíření NATO o Gruzii a Ukrajinu?
Jestli k tomu dojde, tak se jen urychlí rozpad USA, protože se jedná o pokračování konfrontačního kurzu, který přivedl Spojené státy do krize. To je obdobné téma jako rozmisťování protiraketové obrany v Evropě.
S dezintegrací Spojených států zároveň dojde k rozpadu Severoatlantické aliance. Na jejím místě vzniknou evropské bezpečnostní síly a (vysoký představitel EU pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku) Javier Solana se stane skutečným klíčovým hráčem.
Pokud ale nynější politika USA bude pokračovat, přestane podle mého názoru Aliance existovat.
(11 votes, average: 4.64 out of 5)

ShareThis


Tags: Převzato • Ze zahraničí
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(kingsfield, 5.7.2010 20:30:51)
Odpovědět
Nermut, vem si dalsi vermut!!!!
Re: Klaus: Evropa je líná, socialistická a bude dál zaostávat
(Nermuť Jan, 5.7.2010 21:33:46)
Odpovědět
Já nechlastám, jen skleničku, na zdraví.
Tedy případně 0,5l piva, jinak víc ne.