reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj

Autor: Ladislav Jakl | Publikováno: 12.7.2010 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Restaurace a jídelny, národní podnik

Představte si to. Jdete takhle jednou po ulici. Vlevo stojí pěkný dům. Kouknete na něj a jdete dál. Jdete stejnou ulicí o rok později. Vlevo stojí pěkný dům a v něm restaurace, kde není zakázáno kouřit. Kouknete na něj – a jdete dál.

Jestli jste agresivní nekuřák, nic se pro Vás neměnilo. Před rokem tam nikdo nenabízel službu, která by vám vyhovovala. A ani letos ji tam nikdo nenabízí. Ohrozilo zřízení podniku, který nenabízí služby podle vašeho gusta, vaše práva? Vaše zdraví? Neohrozilo. Je vám to fuk. Je to restaurace, kterou si někdo otevřel pro jiný typ zákazníka, než jste vy.

Debata o zákazu kouření v restauracích se léta nese v úplně špatném gardu. Jde prý o ochranu práv nekuřáků. Jak může právo nekuřáků ohrozit zřízení té restaurace v onom domě? Předtím tam nechodili, teď tam taky nebudou chodit. Nějaký problém?

Je to strašlivě banální tvrzení, ale přesto ho tolik lidí odmítá pochopit. Nejde totiž o kouření. Jde o pohled na podnikání. Hodně lidí si myslí, že živnostníci provozují své podniky na základě jakéhosi pověření od státu. Stát řekne: budeš za mne poskytovat lidem tyto služby, já ti to dovolím, ty budeš plnit mnou uložené podmínky a já ti nechám něco vydělat.

Pokud pohlížíme na restaurace a hospody jako na nějaká svého druhu státní zařízení, máme pocit plného práva diktovat jim podmínky. Vždyť jejich majitelé primárně nepodnikají, oni zajišťují služby, že. Pokud ale považujeme podnikání za suverénní svobodnou aktivitu svázanou pouze obecnými pravidly, nemůžeme živnostníkům ukládat nějaké úkoly. Třeba aby zajišťovali posezení v nekuřáckém prostředí. Třeba chtějí nabízet úplně jinou službu: zahulenou špeluňku. Proč máme majitele zahulené špeluňky nutit, aby zajišťoval občerstvení v nekuřáckém prostředí? Proč to neukládáme také trafikám, holičstvím či květinářstvím? Jen proto, že zahulená putyka má k posezení v nekuřáckém prostředí tak nějak blíž než květinářství? To je dostatečný důvod?

Že je kouření hnusné? Že to smrdí a škodí zdraví? Jistě. Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj. Přesto takové divné věci někteří lidé druhým lidem dělají a ti za to ještě platí. Ne že bych v takovém sado maso podniku někdy byl, ale viděl jsem to v televizi. Jde tam ten, kdo dobrovolně přijme určité nabízené podmínky. Nemůže tam přijít a pak volat polici, že mu někdo nadává a fackuje ho.

Existují hospody, kde na vás mluví sprostě a servírují jídlo a pití do otlučených nádob či ho plesknou rovnou na stůl. Je to taková atrakce. Jistý typ zákazníků to tak chce. Přijdou-li tam, přijímají nabízenou službu tak, jak bylo záměrem majitele. Přijdou-li do podniku nabízejícího službu s názvem zahulená putyka, tak si přece také nemohou stěžovat. Není povinné tam chodit.

Člověk s dětmi je prý omezen tím, že si nemůže sednout na jídlo v nekuřáckém prostředí, když jediná hospoda širokodaleko nemá zakázáno kouřit. A není ten člověk s dětmi stejně omezen, když tam žádná hospoda není? Neměl by tedy stát provozovat síť svých restaurací, aby zajistil údajné právo na občerstvení v nekuřáckém prostředí? Pokud takové právo je, proč jeho uplatnění stát přenáší na skupinu podnikatelů, shodou okolností nabízející vzdáleně podobnou službu? Pokud takové právo existuje, neměl by stát zajistit, aby jeho státní hospoda byla i ve vesnicí, kde dosud žádná hospoda není? Neměl by zřizovat takové státní hospody i v lese, kde širokodaleko není kde se občerstvit v nekuřáckém prostředí, protože není kde se občerstvit vůbec?

Může prudérní člověk přijít do striptýzového baru a požadovat, aby se ty holky oblékly, protože on je pohoršen? Může alergik přijít do skleníku a požadovat likvidaci všech květů, protože mu hrozí astma? Může člověk s nemocným sluchem přijít na hlučnou diskotéku a požadovat její vypnutí, protože mu to škodí? Může, ale vysmáli by se mu. Neměl tam lézt.

Tady vůbec  nejde o kouření a o údajná práva nekuřáků. Taky jde o pocit, že vše je tak nějak státní. Zákazem kouření v restauraci dochází k jisté formě znárodnění soukromých firem. Zákaz kouření v úřadech? Jistě. Tam nechodíme dobrovolně a stát si na svém území může stanovit podmínky, jaké uzná za vhodné

O zákazu kouření v hospodě bývají různé ankety. A v nich myšlenka zákazu obvykle vítězí. Nejsou ale takové ankety zrůdné? Jeden nabízí službu, druhý ji přijme a je ochoten za ni naplatit, ale další tři je přehlasují, že se to nesmí. Co jim je do toho? Chtějí prosadit existenci nekuřáckých hospod? Tak ať je zaplatí a provozuje stát z jejich daní a ne svobodný živnostník!

A to říkám jako celoživotní nekuřák. Zatím nekuřák, protože jestli u nás uzákoní takovou pitomost, jako je zákaz kouření v restauracích, tak s kouřením začnu.

reklama
1707 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(jira22, 12.7.2010 6:52:19)
Odpovědět
Vy jste ale pane Jakl hlava! Když tedy má hostinský v kuchyni krysy a šváby, zkažené potraviny a vesele točí pod míru tak se vlastně nic neděje co? Nechodili jste k němu a nebudete chodit, tak Vás neomezuje. Správná svoboda.Jestli to tak funguje i na hradě tak tak fajn, nechodím tam ale proč by to v rámci svobody mělo fungovat takhle i v mé hospodě? Jenom proto aby jste se cítil svobodný pane Jakl? Zajímalo by mě jestli kouříte na sezení u prezidenta, že ne? A to Vás tedy omezuje takže k němu nechoďte ne? Jakl,Jakl opravdu hlavička.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Chytrakzhospody, 12.7.2010 11:55:20)
Odpovědět
Jíro, pokud má hospodskej nedodržuje hygienické předpisy, které ohrožují mé zdraví, je to špatné, protože o tom nevím. Pokud o tom budu vědět, tak do té hospody nepůjdu. Horší je, že o "hygieně" v zákulisí se neví a není to nikde inzerováno, tak musí holt mít pod dozorem někdo jinej. Kouření (prý) také škodí zdraví, ale tady si hospodu mohu vybrat, pro hloupé jsou tam tabulky, pro chytré popelníky na stole
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Evropan Jirka, 12.7.2010 8:15:22)
Odpovědět
Jíro, hospoda, kterou popisujete, je špatně řízená a zkrachuje, stejně jako autoservis, který který vám nespraví auto tak, jak má. Proboha v čem je problém? Jste fakt stádo faganů, ktere někdo musí do smrti vodit za ručičku, chránit a opečovávat? Stádo ovcí, které do zblbnutí bečí o nějakých právech, ale nechtějí nic slyšet o povinnostech?

Nemáte ŽÁDNÉ PRÁVO na nekuřáckou restauraci, stejně jako nemáte právo na popelník, když přijdete na návštěvu do mého domu, do domu nekuřáka. Je to můj SOUKROMÝ MAJETEK, stejně jako ta hospoda je SOUKROMÝM MAJETKEM svého majitele. On a nikdo jiný má suverénní právo rozhodovat.

A že jsem Vám na návštěvě podal kávu, která Vám nechutnala a plavala v ní moucha? Tak prostě příště nechoďte.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(jira22, 12.7.2010 9:04:56)
Odpovědět
Víte pane, problém je v tom, že Vy tu kávu s mouchou návštěvě neprodáváte a druhý problém je, že zloději a podvodníci v tomto státě až neskutečně prosperují. Pokud tady totiž nebude pořádek, tak se dočkáme i jiných věcí než kouření kdekoliv. Nevolám po totalitě ale po přísnosti na různé úchylky ke kterým kouření nepochybně patří.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Ira, 14.7.2010 23:21:12)
Odpovědět
Článek je naprosto v pořádku. Úchylné je vaše myšlení a plošné zákazy čehokoliv, co stát distribuuje. Je to jen další diskriminace určité skupiny osob, kteří jako OSVČ v pohostinství podnikají. Určitě to není zlatý důl,jak se mnozí mentálové domnívají. A každý, s dětmi nebo bez nich má na výběr už dnes kam zahostovat.
Kouření?
(Nermuť Jan, 12.7.2010 10:20:44)
Odpovědět
Zase naprosté selhání redakce.

Kouření je zlo. Je to špatná věc. Kouření ničí zdraví kuřákům, nekuřákům i zvířatům.

Kulomdet vzít a střílet do lidí je špatné. Projít se s cigaretou v hubě je v pořádku.

V obouch případech jsou lidé připraveni o část života.

Každý kuřák je vlastně masový vrah. A jako s vrahem by se s ním mělo zacházet.
Re: Kouření?
(ferda, 12.7.2010 11:29:30)
Odpovědět
osobně nevím, proč je tolik povyku kolem kouření,je to volba každého z nás,jako je volba třeba to, co budeme jíst.....
stejně tak může být problém hlasitá hudba, která dnes hraje téměř v každém podniku, nemusí se mi to libit, ale nic moc s tím neudělám a tak si raději najdu podnik, kde je to podle mého,stejně i tak nekuřáci mají tuhle volbu.
Osobně se obávám situace,kdy se spustí velká lavina dalších omezení, protože se vždy najde něco, co někomu bude docela hodně vadit.
proto místo lákadel cokoli nařizovat a zakazovat, je zapotřebí poslouchat jasný a nezkalený rozum...., což si myslím ,je dnes velký problém.
Mne osobně nejen že vadí, ale nebetyčně uráží, to, co je například ve vysíláni TV.co s tím můžu udělat? nic. jen třeba vypmoutTV, nebo se na ni nedívat.
Jak říkám, to ,čeho jsme svědky dnes, co se v TV vysílá, není to nic jiného, než snaha několika parchantů, vykleštit jakýkoli náznak fungování slušného chování,morálních hodnot, vlastenectví,slušnosti a mravnosti.Je nad slunce jasné, že "někdo " se o to snaží, a "Někomu" to zatraceně/zatím/ vychází.

ps. jak můžeme chtít, aby začala platit hodnotová pravidla ve společnosti, když současná mladá generace je doslova zaplavována takovým morálním bahnem, které je dnes vidět kdekoli všude kolem nás a bohužel nejvíce ve vysílání TV. Jak má současná mládež, rozumět slovům jako je ctnost, morálka, slušnost,pravda, poctivost,spravedlnost, když je současný trend ve společnosti, se těmto termínům dříve vysmívat...:-( / a ted si mne třeba ukamenujte, v minulém režimu se člověk díky vysílání TV mohl i ledasčemu dobrému přiučit:-)/
Cílem těchto duševních mrzáků, kterí przní společenskou dohodu, je totiž postupný rozklad morálních hodnot ve společnosti a zdegenerování měřítek slušných lidí.
Jejich snažení totiž spočívá, jak je vidět, jen na podvodech, lžích, intrikách a falešných žvástech.....

Jsem ale přesvědčený, že je to na nás,kterým tento stav vadí, "duševní mrzáci" totiž budou pokračovat tak daleko, jak my jim to dovolíme !
Pomoc od medií nečekejme,samy jsou konec konců hlavními viníky.
zde vyvstává pak otázka, co s tímto stavem, může jedinec udělat....?
možná jsem trošku naivní, ale jinou cestu dnes nevidím, jako tu, že je zapotřebí mladým lidem říkat při každé vhodné příležitosti, že prosté radosti počestného života jako jsou moudrost, pravdomluvnost,poctivost, slučnost a dobré srdce , jsou opravdu důležitější , než třeba nové auto, nebo luxusní dovolená :-)
Musíme je umět přesvědčit, že zdravý rozvoj naší společnosti jako celku je důležitější, než sociální dávky nebo nekonečně hloupé debaty, třeba jakoje tato, kde kouřit či zda vůbec kouřit.....

toto má být věcí rodiny, jaké návyky si bereme do života s sebou...., jenže situace současné rodiny je to, že doslaova rezignovala na základní principy ktré ji mají reprezentovat.... bohužel.....
Re: Kouření?
(Šoumen, 14.7.2010 19:37:41)
Odpovědět
Zdravím pane ferdo, jako vždy 1 s hvězdičkou. Ale je moc málo lidí kteří toto chápou. Pro ně je právě lepší ta dovolená, nebo to nové auto. Proto jsme v tom, v čem jsme. Agresivita, nenávist to je vše co dnes mladí umí, a můžete jim to vysvětlovat jakkoliv, tak jim to nic neříká. Protože mají své porevoluční vzory a i politici jsou jim dobrým příkladem, k těmto negativním věcem.
Ja to náhodou chápu, dobře se to čte a je to tak. Já jen nesouhlasím s generilizací dnešní mládeže. Nejsou stádo, které vychovává TV a porevoluční honba za statky a požitky. Alespon ne všichni. Politika je jim jedno, o vzory nestojí a dle mého velkého pubertaka je vysílání TV cílenné vymývání mozků. Tím nechci říct, že máme vyhráno, ale pochopila jsem, že tito naši mladí žijí v jinné dimenzi, kterou my husákovi děti jen s těží můžeme pochopit. Spousta z nich dobré hodnoty má a já si troufám říct,že jich není málo, a mají i můj obdiv. A je jim jedno jestli se bude smět někde kouřit nebo ne. Mají svobodnějšího ducha a to je dobře.
Re: Kouření?
(Opicimuz, 13.7.2010 13:50:06)
Odpovědět
:D:D:D Vas by meli zavrit a zkoumat. Jako vzdy, hov_na z Vas. Vy to musite delat chvalne. To bude nejakej vyskum jak na Vas lidi budou reagovat nebo nebo si tim neco dokazujete nebo sledujete? To neni mozny jak muze nekdo byt takovej Cock.
Re: Kouření?
(Nermuť Jan, 13.7.2010 14:37:42)
Odpovědět
Nermuť je třeba zavraždit.

Ano to plně zapadá do místní úrovně.

Trtkoš dobrý příspěvek, ale na Cizince nemáš. Musíš se víc snažit.

A ještě musíš oslavovat Adolfa Hitlera a Jiřího Novotného jeho následovníka v ČR.

Němci už nemaj Sudeťáky tak používají Moraváky.

Musí tu být víc nacismus a víc lží.

Tak se snaž Trtkoš.
Asi je už možné úplně vše Opičáku. Ten Jan dosáhl absolutního zenitu mongoloidního myšlení. A nejhorší je, že nás rmoutí hodně často.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(kingsfield, 12.7.2010 11:53:00)
Odpovědět
Jakl, vem si dalsi koralka a drz hubu.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Šoumen, 14.7.2010 19:39:00)
Odpovědět
Prosímtě, napiš nám to anglicky, my tomu nerozumíme.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Chytrakzhospody, 12.7.2010 13:32:53)
Odpovědět
Pane Jakl, hezky napsanej článek. Problém kouření mi trochu připomíná problém nudistických pláží. Dle lékařů jsou hambaté pláže pro člověka ze zdravotních důvodů lepší než textilní, pro moralisty nikoliv. Můj názor je ten, že každý se má koupat tak, jak chce. Akorát abych vyhověl moralistům, tak by před pláží měla být cedulka zda je to pro hambáře nebo moralisty, stejně jako kuřácký či nekuřácká hospoda. Teď mě napadá jeden problém. Jak dopadne nekuřák v kuřácké restauraci, bude muset kouřit a naopak, jak dopadne koupající se v opačném gardu na pláži.
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Václav Klaus jr. - monster, 12.7.2010 23:32:22)
Odpovědět
Já myslím, že Jakl zná podniky, kde do sebe nechají lidé kopat a močit na sebe moc dobře..určitě jich s Klausem pár prolezli..jen těžko říct, kdo hrál mámu a kdo tátu..
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Ilja, 15.7.2010 1:32:59)
Odpovědět
Ty jsi teda monstrum.. Tvoje máma a táta to takhle doma před tebou dělali, že ti nezbyla ani kapka soudnosti?
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Sunny, 13.7.2010 14:33:21)
Odpovědět
Jsem nekuřák, nikoliv agresivní :-) Plošný zákaz kouření v restauracích považuji za pitomost. Nechť je to na vůli majitelů podniků, zda budou provozovat hospůdku pro kuřáky či pro nekuřáky. V zimě si můžu zajít na grog do nekuřácké a v létě v klidu posedím kdekoliv na zahrádce:-) Nevidím v tom problém a trochu mi uniká smysl té hysterie okolo...
Re: Kouření? Ještě hnusnější je kopat někoho špičatou botou do žeber a čurat na něj
(Šoumen, 14.7.2010 19:43:52)
Odpovědět
Máte pravdu paní sunny, je to opravdu jen hysterie, ale lidé při ní zapomenou na to co se doopravdy děje. Je to něco jako Ordinace v růžové zahradě. Anebo, je to rozděl a panuj, když se začne společnost alespoň trochu v něčem spojovat.