reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!

Autor: Petr Mach | Publikováno: 21.7.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

TOP09 a Věci veřejné podle HN chtějí v Praze Kaplického knihovnu. Protože jde o miliardy korun z kapes daňových poplatníků, stane se z knihovny možná opět politické téma v podzimních volbách do magistrátu.

Když před dvěma lety ztroskotaly plány státu na výstavbu megalomanské knihovny na Letné, vyhlásili fanoušci futuristické knihovny architekta Kaplického veřejnou sbírku.

Kdyby měla vzniknout knihovna ze soukromých zdrojů, neměl bych nic proti. Tak to ale není. Jim nejde o skladování knih. Novou knihovnu bychom totiž nikdy nepotřebovali, kdyby stát neskladoval VŠECHNY knihy, které vyjdou.

Skladování braku za naše peníze

Jinými slovy, stát nemá kde skladovat knihy, protože nutí vydavatele posílat mu vše, co vydají. Vydavatelé tedy pod hrozbou pokuty 50 tisíc korun posílají každý den do přeplněného Klementina metry publikací od pornografických časopisů po tlusté kuchařky. Asi nikdo Olgu Sommerovou nepodezírá, že založila Nadační fond pro výstavbu národní knihovny s cílem najít skladovací prostory pro knihy typu Harlequin.

Zastáncům knihovny nejde o knihovnictví. Chtějí hlavně, aby se za veřejné peníze postavila futurologická stavba, která se jim líbí.

Mám proto tři upřímná doporučení:

1) Je potřeba zrušit zákony, které nařizují vydavatelům posílat státu povinné výtisky. Ať knihovna nakupuje díla, která stojí za to. Povinný výtisk je vlastně jakási naturální progresivní daň, která je nákladná především pro díla v malém nákladu. Sám posílám léta svůj časopis Laissez Faire soukromému Dokumentačnímu středisku po té, co mě o to v roce 1998 požádali. Nepotřebuji na to zákon. Posílám ho i státu pod pokutou 50 tisíc, ale raději bych mu jej posílal dobrovolně.

2) Staré harlequiny a pornografii bych z Klementina vyřadil. Regály pak budou stačit i na nové hodnotné knihy. Výdaj čtyř miliard na novou knihovnu si ušetříme. Vláda ať se chová rozpočtově odpovědně. To stejné platí i pro Hlavní město Prahu, které by nemělo dávat pozemek na budovu, která se možná někomu líbí, ale není potřeba.

3) Kaplického návrh je zajímavý. Někomu se líbí, někomu se nelíbí – tak už to u umění bývá. Navrhuji panu Kaslovi a Svěrákovi – než zakládat Nadační fond na podporu stavby knihovny z veřejných zdrojů, domluvte se s dědici pana Kaplického a postavte si blob jako futuristickou vilku na svém pozemku. Nemyslím to ironicky. Vilu Tugendhat si taky nepostavil stát. Nenuťte ale ostatní daňové poplatníky platit drahý sklad na pochybnou literaturu.

Závěr

Pan Laudát (dříve ODS, dnes TOP09) uvedl: „Rozhodně jako návrh do programu [TOP09] napíšu, že Praha vytvoří územní a plánovací podmínky pro to, aby stát mohl tuto investici v lokalitě, kam byla plánována, realizovat.

Aby voliči měli na podzim na výběr: Svobodní nemají nic proti výstavbě blobu za podmínky, že si ho jeho obdivovatelé postaví za své a na svém pozemku. Svobodní budou také vždy protestovat proti vynakládání veřejných peněz na skladování hloupostí.

Autor je předsedou Svobodných, kteří se chystají na podzim kandidovat mj. i do zastupitelstva hl. m. Prahy.

reklama
2416 čtenářů | 44 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lunochod, 21.7.2010 0:17:36)
Odpovědět
Proč stát musí archivovat papírové výtisky? Proč neskladuje pdf přímo od vydavatele a starší knížky oskenované? Stačilo by jedno datové centrum a každý by si je na internetu mohl prohlédnout
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Josef, 21.7.2010 1:24:13)
Odpovědět
Mas dobry napad! Spousta knihoven hlavne universitni sve depozitare digitizuje a google to dela zdarma! Normalni knihovny chtel Google take digitizovat a narazil na autorska prava nekterych kniznich vydani!

http://www.google.com/googlebooks/partners.html
Re: autorská a vlastnická práva
(jýká, 22.7.2010 15:48:48)
Odpovědět
původně autorské právo znamenalo, že nesměl být popřen autor, vlastník, který tímto neměl opomenout autorství dotyčného, mohl ale s knihou nakládat dle své vůle, jelikož za ní zaplatil (mohl ji veřejně číst nebo ji třeba spálit)

díky té dnešní právnické pakáži to tak už není
koupíte si knihu, a ona vám nepatří

prodají vám cd, které se poškodí, a nové cd vám nedají

když si koupíte prázdné medium, platíte autorský poplatek, protože oni vědí apriori, že tam dáte něco nelegálně

v tomto zkurveném světě je prosazována PRESUMPCE VINY, je to průlom do evropského římského práva a vlsatně i zločinné spolčení
(že by spolčení hlupců?)
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Dan, 21.7.2010 8:40:44)
Odpovědět
Propagace knihovny a Havla jsou dvě neskutečné současné pitoomosti. Z dědka se udělal architekt - génius mediální kampaní, stejně jako z opilého kulisáka světový dramatik. Podivné je, že dost našich spoluobčanu není schopno posoudit podřadné kvality obou a co napísí noviny musí být pravda. Miliardářovi havlovi dokonce dal Janeček z ČT dátek 44 milionů na jeho propagaci, kterou si sám kulisák filmuje. VLEZDOPRDELISMUS NA POKRAČOVÁNÍ.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Bára, 21.7.2010 14:31:45)
Odpovědět
S Vaším příspěvkem naprosto souhlasím.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Melichárek, 22.7.2010 9:45:07)
Odpovědět
Mluví te tu o dvou světově uznávaných osobnostech, kde se ve vás bere ta drzost takto soudit lidi, jež uznává západní svět ??

Co jste dokázal v životě Vy ? Stojí vaše produkty v centru světových velkoměst, učí se o vás studenti architektury, jste takový primitiv, že si vážně myslíte, že Kaplického proslavil tento bezvýznamný malý stát a ta chobotnička a Klausův odpor k ní ??

Mám takový dojem, že vaše vzdělanost a informovanost značně kulhá.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Zorro, 22.7.2010 13:57:13)
Odpovědět
Zachovejte klid, vazeny, Dan je znamy levicovy idoit, vetsine lidi jen pro smich. :D
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Ondřej Šefčík, 21.7.2010 8:53:46)
Odpovědět
Proč skladovat papírové knihy a ne pdf? To protože papír je nejspolehlivější běžně užívané médium. Kvalitní papír vydrží staletí, magnetické pásky desetiletí, CD, DVD či čistý HD tak do deseti let. Navíc i silně poškozená kniha se dá číst, slabě poškozená data většinou jsou zničena jako celek. Proto se skladují listiny a knihy. Tolik pro informaci některým technooptimistům.
Instituce povinného výtisku mi připadá ještě nejmenší problém! Kdybychom podléhali jen povinnosti odevzdávat p.v. a neplatili DPH, tak si sotva budu stěžovat.
Jinak ale je pravda, že Kaplický konkurs vyhrál podivně a celá akce je jen politickým sebezviditelněním správných kluků a holek za veřejné peníze. Ale to všichni víme...
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Dan Kratochvíl, 21.7.2010 9:41:58)
Odpovědět
Na celé akci je pro mě osobně podivná zejména aktivní role Klaue-Pružinského a jeho maňáska Béma, nechápu proč ten obrovský odpor.

Jinak je mi ale jako Moravákovi zcela jedno co si Cajzl v Práglu postaví nebo nepostaví, jeho věc, Prágl mě naštěstí nezajímá, mimo dojení našich daní.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(děd, 21.7.2010 11:00:20)
Odpovědět
To snad ne. To se opravdu skladují veškeré vydané knihy ? I "kuchařky" a výplody velkého Dramatika?
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Beroun, 22.7.2010 14:02:36)
Odpovědět
Samozrejme, je tomu tak, co pamatuji, a to uz par desitek let trva... :D
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Chytrakzhospody, 21.7.2010 11:44:46)
Odpovědět
Na úvod, kdo jste znali "světového" architekta Kaplického, před kauzou flusanec. Přesně souhlasím s autorem článku,ať se flusanec postaví, ale za soukromé peníze a na vhodném pozemku, tj. mimo historické centrum. Pak asi flusanec bude o hodně levnější, že. Jediného, čeho se jako ekonom děsím, jsou provozní náklady na tohle monstrum. Ty by položily i prosperující firmu
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Shark, 21.7.2010 14:09:01)
Odpovědět
Například já. Byl jsem v Birminghamu a jeho Selfridge je velmi zajímavá stavba. Pokud alespoň minimálně cestujete, tak byste měl dál vědět, že je Kaplický spoluautorem Centra Pompidou, což je hodně známá budova v Paříži, jedna z nejnavštěvovanějších. Ale třeba necestuje a nic nevíte.
Již podle jeho nicku by vám mělo být jasné, že jeho rozhled je nejspíš omezen frekvencí s jakouse umývají okna v jeho hospodě a pak také asi počtem gambáčů které vypil.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lisabraun, 21.7.2010 15:54:41)
Odpovědět
Centre Pompidou není zrovna šťastný příklad. Jsou s ním velké problémy a už záhy po postavení Francouzi litovali, že prostor po tržnici nevyužili jiným způsobem
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Shark, 21.7.2010 20:13:24)
Odpovědět
Pařížané měli problém prakticky s každým novým projektem, ať už to je věž na Montparnasse, nebo čtvrť Defense. A všechna ta místa jsou ve všech bedekrech.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lisabraun, 22.7.2010 15:33:46)
Odpovědět
V bedekrech možná, tam se najde věcí/případně nenajde/. Ale o technických problémech a tom, jak trpí vystavovaná díla, se tam nikdo nezmiňuje. Kdy jste centre Pompidou viděl naposledy? Kritikům lze totiž dát za pravdu, to dnes uznávají i modernisté.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lisabraun, 22.7.2010 20:05:42)
Odpovědět
Navíc nelze míchat jablka a hrušky. La Defense je novou administrativní čtvrtí na předměstí s dá se říci jednotnou zástavbou a mrakodrap na Montparnasse také není v historickém centru , nýbrž někde a la Pankrác. Nechť se Kaplického výtvor postaví na Pankráci či v Kobylisích za peníze jiné, než ze státního rozpočtu, kde nejsou ani na nezbytně nutné udržovačky historických budov a ani nepípnu.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Pražan, 22.7.2010 23:36:01)
Odpovědět
a on se někdo ptal na tvůj názor ??

si pípej jak chceš slepice pitomá a neotravuj tu pražanům život táhni do Berlína řešit tamní stavby.. hnědá lízo
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Pražan, 22.7.2010 23:38:28)
Odpovědět
a on se někdo ptal na tvůj názor ??

si pípej jak chceš slepice pitomá a neotravuj tu pražanům život táhni do Berlína řešit tamní stavby.. hnědá lízo
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lisabraun, 23.7.2010 19:40:34)
Odpovědět
Pražane, tak tomu říkám argument.Přesně podle pravidla "kde končí znalosti, nastupuje hulvátství" .Tak brilantní diskutér, jako jste Vy, ovšem matičce Praze moc velkou čest nedělá.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(lisabraun, 22.7.2010 20:48:09)
Odpovědět
Proč lakujete?Právě teď jsem dočetla origo stránku Centre Pompidou. Architekti: Renzo Piano, Richard Rogers,Gianfranco Franchini. O Kaplickém ani štěk. Co že tam dělal? Vytahoval čáry redisperem? Nastudujte si Masarykovu otázku Rukopisů,hovoří o tom, že pouze ti, kteří nemají co nabídnout , se uchylují k padělkům /nebo se též chlubí cizím peřím a zveličují svůj význam/. Jen bych ještě dodala, že Vámi uvedený obchoďák/soukromý obchoďák, něco jako větší TESCO/ Selfridges získal v britské anketě 1. místo za nejošklivější stavbu 20. století. Víte, dnes je lakování obtížné a lež snadno zjistitelná , lidé umí jazyky a není vůbec obtížné si při troše vytrvalosti vyhledat informace kdekoliv na světě ....
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Alan Kieslinger, 22.7.2010 11:58:55)
Odpovědět
Pokud je tak báječný, tak proč tam nezůstal? Necita jeden.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Beroun, 22.7.2010 14:12:35)
Odpovědět
Centre Pompidou zcela jiste patri k nejvyznamnejsim komplexum Parize, ktery zna kazdy bezny Evropan. Ze i ono se dockalo svych kritiku, je zcela prirozene, jak se jich dockala napr. i "Eifelovka"... :-)
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Shark, 21.7.2010 14:14:03)
Odpovědět
Celá záležitost se začala řítit do průseru po neuvěřitelném sledu protichůdných reakcí v podání pana Béma, a to poté, co se pan prezident hodlal připoutat na protest.
Řekl bych , že Bémovo radio začalo pojednou vysílat cizí vlny.
Rád bych se té stavby dočkal, kuriozita tohoto typu táhne turisty tisíce kilometrů.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Beroun, 22.7.2010 14:08:55)
Odpovědět
Navrh stavby na mne pusobi velmi pozitivnim dojmem. Ma "tvar", vytvari pozitivni atmosferu, je nadcasovy a funkcne propracovany. Rad bych, kdyby se dockal sve realizace na Letne. Byl by pro Prahu velkym prinosem.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Šulin, 21.7.2010 14:44:28)
Odpovědět
Ostatně lze všechny ty třetiřadé a čtvrtiřadé publikace(typu právě harlequinu apod) skladovat někde za městem v nějaké budově správního typu a najednou bude v klementinu místa habaděj třeba na 100 let - ale pak by kolaborantská havlistická lůza trpící patologickou nenávistí k této zemi nemohla tunelovat miliardy a zohyzďovat prahu tímto kaplického europokrokovým neopanelákem.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Beroun, 22.7.2010 14:16:28)
Odpovědět
Mas velmi vystizny nick. :)
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(kytka, 21.7.2010 18:07:05)
Odpovědět
Každý má jiný vkus.Na hudbu,umění,atd.Vždy by se mělo ,co se týče staveb,citlivě posuzovat,jestli jejich umístění zapadne do okolí.A v tomto případě to není nejštastnější výběr a ani vhodná doba,kdy je nedostatek peněz.Mně osobně se "chobotnice" nelíbí,ale třeba v budoucnu to ani vyjímečná stavba nebude a budou tak domy vypadat všechny.Vše je otázka peněz a jestli si to může Praha v současné době dovolit.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Pepan, 21.7.2010 20:11:30)
Odpovědět
Souhlas kytko.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Hardy, 21.7.2010 22:40:09)
Odpovědět
Byly doby kdy se některým Francouzům velmi nelíbila Eiffelovka, hlavně v prvních letech po výstavbě. A řekněte dnes Francouzům ať to zbourají, asi těžko. Kaplického chobotnice je zajímavá, ale proč by měl být na Letné nějaký sklad knih? Tam určitě ne.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(PetrW, 22.7.2010 10:58:03)
Odpovědět
Kdyby tehdy měli Pařížané za starostu takového aktivistu, osvíceného všeználka a architekta samouka v jedné osobě jako je Klaus, tak by ji buď vůbec nepostavili nebo záhy zbourali.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Alan Kieslinger, 22.7.2010 12:00:28)
Odpovědět
Ta hromada šrotu je vskutku příšerná.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Jan Zeman, 21.7.2010 23:36:35)
Odpovědět
Mě se Blob líbí. I by se mi líbilo jeho umístění, čistě esteticky samozřejmě, dokonce by mi ani nevadilo, kdyby na to stát částečně přispěl. Ale celé to politikum kolem toho je dost nechutné a kdo dnes v době počítačů potřebuje hory papírů přinášených roboty a povinné skladování všemožného braku?
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Dan, 22.7.2010 9:02:22)
Odpovědět
Je to velmi zajímavá stavba, bohužel se nelíbila Klausovi, maňásek Bém pak konal.
Godfather jehož moc sice silně slábne, ale v části ODS ji stále má, třebaže nečlen, tak bojuje dál..

Možná, kdyby Kaplický umístil na vrchol rudou hvězdu, kterou tak rád nasíval na klopě Vaškův tatík na schůze ksč, prošlo by to.. kdo ví...
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(PetrW, 22.7.2010 11:07:33)
Odpovědět
Nebo ji ztvárnil ve tvaru kremelské věže... to by taváryšč Putin jistě ocenil zase nějakou tou medailí za zásluhy pro agenta Vašíka a Vašík by se mohl zase pochlubit jak se pilně učil a jak pěkně gavarí pa rusky.
Škoda jen, že Klaus veškerou energii vyplýtval na oponenturu knihovny, možná kdyby část svého aktivismu (kterým se dušoval že nebude věnovat) věnoval připoutávání se k plotu třeba neslavné "Mrazíkovy vesnice" kterou dovolila postavit, resp. nedokázala zbourat zkorumpovaná ODS v dříve Karlových nyní Ivanových Varech.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(mirek2, 22.7.2010 13:20:02)
Odpovědět
Možná je možná..Pan Paroubek také téměř vždy začínal...JÁ MYSLÍM. A domyslel. Já jsem přesvědčen, že zadávané místo nebylo nejvhodněji voleno. Prostě, čiší z toho byznys...
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(hanca, 22.7.2010 13:17:52)
Odpovědět
nechapu, proc Klau zasahoval do projektu nove knihovny. bylo jasne, ze je treba novych prostor pro narodni knihovnu, byl prece vyhlasen konkurz, ten konkurz mel viteze a tim byl pan Kaplicky. to, ze se stavba prezidentovi nelibila, je jeho soukromy nazor. neni ani architekt, ani clen schvalovaci komise...proste ten humbuk pote (vesela zmena nazoru pana Knizaka) je jen velkou trapnou politickou fraskou.

dle meho ma kazda doba zanechat ve spol. svuj architektonicky otisk,jinak bychom tu meli unizono styl. nic moc predstava.
a Kaplicky je rozhodne kapacita ve svem oboru, je skoda, zse se to nepostavilo.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Beroun, 22.7.2010 14:19:28)
Odpovědět
Sdilim vas pohled.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Dan, 22.7.2010 23:32:25)
Odpovědět
Ano, i já ho sdílím...


Je to jeden z mnoha nešťastných a mylných zásahů senilního rusofila do chodu naší země, i tahle akce ho zapíše do dějin jako nejhoršího českého prezidenta.
Ten výčet jeho omylů a chyb už by vydal na pořádnou encyklopedii..
Je ironií osudu, že se zatím vždy stal neúspěšným, uvidíme jestli nakonec i v tomto případě Kaplického stavby :-)
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Pavel Skeptik I, 22.7.2010 20:46:08)
Odpovědět
Vy, pane Machu máte problém v tom, že se nemáte šanci zbavit nálepky "Klausova školka!I když některé Vaše ekonomické úvahy jsou super, ostatní Vaše vyjádření jsou stejné jako Hájek přes kopírák! Proto Vaše strana bude stejně srandovní jako Bobo grupe! Škoda, jste chytrý, mladý člověk, jenom ta zaslepenost....
OPRAVDU VŠECHNO V POŘÁDKU...?
(BB, 13.10.2010 11:47:37)
Odpovědět
http://mmh.cz/sklad/ruzne/martisek_kapl1.pdf
--------------------
Je mi 45 a asi jsem fakt už stár a mimo. Tančící dům mi dodnes přijde takový "nedodělaný"... A tohle stavení, to bych čekal tak někde v Disneylandu nebo na Matějský.
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Kudrnáč, 13.10.2010 13:21:00)
Odpovědět
Praha je krásná,obdivuhodná,atd.....Ale je už hodně okoukaná.Proč nepostavit něco,co opět zaujme a přitáhne větší zájem turistů? To by se v případě Kaplického knihovny určitě stalo.Já to prostě nechápu!!
Re: Kaplického knihovna? Ne, ne, ne!
(Kudrnáč, 13.10.2010 13:21:07)
Odpovědět
Praha je krásná,obdivuhodná,atd.....Ale je už hodně okoukaná.Proč nepostavit něco,co opět zaujme a přitáhne větší zájem turistů? To by se v případě Kaplického knihovny určitě stalo.Já to prostě nechápu!!