reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci

Autor: František Matějka | Publikováno: 28.7.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Jako odpůrce konceptu současného směřování Evropské unie nechci mít ani občanství EU. Jsem občanem České republiky a jsem na to hrdý. Můj národní stát mi garantuje vše, co potřebuji. Tak se dnes na problematiku podívejme blíže.

lobotomie_eu.PNGPředně je potřeba si jasně říct, že občanství je právem, nikoli povinností člověka. Občanství můžete za určitých okolností získat, ale můžete se jej, jako jiných svobodných práv, také vzdát. V České republice, stejně jako v jiných státech, na to pamatuje dokonce základní státní dokument – Ústava, nebo doprovodné zákony, pokud na ně Ústava odkazuje. U českého občanství je věc poměrně jasná. Velmi přehledně to shrnuje Ministerstvo vnitra na svých stránkách, včetně uvedení příkladů, například zde: nabývání / pozbývání. Nabýt občanství můžete několika způsoby: narozením, osvojením, určením otcovství, nalezením na území České republiky, prohlášením, nebo jeho udělením. Naopak pozbýt občanství můžete nabytím cizího státního občanství na základě výslovného projevu vůle, nebo svým prohlášením. Každá možnost je popsána samostatně v Zákoně o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky.

Občanství Evropské unie je automaticky uděleno každému občanovi členské země EU. Občanství EU doplňuje, a nenahrazuje, občanství příslušné země. Takové občanství zajišťuje každému mimo jiné

1) svobodu pohybu a bydliště na území Unie;
2) právo volit a být volen v místních volbách a ve volbách do Evropského parlamentu v místě bydliště;
3) právo na diplomatickou ochranu ve třetích zemích;
4) právo podávat petice k Evropskému parlamentu;
5) právo předkládat své stížnosti evropskému ombudsmanovi; a
6) právo oslovit jakoukoliv instituci nebo orgán EU v jednom z oficiálních jazyků Unie (jazyky všech členských zemí EU) a obdržet odpověď ve stejném jazyce.

Pojem Občanství Evropské unie ovšem zmiňuje až Maastrichtská smlouva. Do té doby bylo možno vše výše popsané činit i bez toho. Například Dánové jsou hrdí na to, že jsou Dánové a jelikož netoužili po tom, aby byli vnímáni jako občané EU, vymohli si svého času výjimku. Dánové totiž „občanství“ chápou velmi správně v úzkém spojení s Dánskem a pouze Dánskem a zavedení jakéhokoli jiného občanství chápou jako hrozbu nejen pro dánský stát, ale i pro dánský národ.

Když se podíváme blíže na to, co nám občanství Evropské unie garantuje, snadno zjistíme, že jsme tato práva měli i před tím, než tento nový institut Maastrichtská smlouva zmínila jako jeden z unijních cílů. Garantována byla v Unii svoboda pohybu i bydliště, také právo volit a být volen, diplomatickou ochranu Vám garantoval Váš vlastní národní stát, petice k Evropskému parlamentu jsou zbytečné, neboť nejsou závazné (a to ani po podpisu Lisabonské smlouvy), a také v oblasti práva na využití národního jazyka nebylo žádné omezení.

A tak se ptám, k čemu to vlastně je a komu to slouží. Jelikož nevidím žádný přínos v tom, že jsem „automaticky“ občanem Evropské unie, cítím hrdost být občanem České republiky a bohatě mi práva i povinnosti s tím stanovené vyhovují, rád bych se občanství Evropské unie vzdal. Není mi k ničemu a nijak mi nerozšiřuje má práva ani povinnosti, garantované Evropským společenstvím a navazujícími dohodami. Je zbytečné. Je to jen gesto. Jenže ouha. Maastrichtská smlouva z roku 1992 (a po ní Amsterdamská smlouva z roku 1997) sice pamatuje na vznik unijního občanství, ale o zániku formou vzdání se, který by to demokraticky vyvažoval, nenajdete nikde ani slovo. V Evropské unii neexistuje žádný určený orgán, ke kterému byste takovou žádost mohli s úspěchem předložit. Evropská unie prostě i v tomto směru razí praxi ve stylu „s Unií na věčné časy a nikdy jinak“.

Jelikož mě tento stav ovšem neuspokojuje, zahajuji dnešním dnem jistě dlouhou anabázi s cílem vzdát se tohoto občanství. O průběžném stavu Vás budu rád informovat.

reklama
1560 čtenářů | 20 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(richard, 28.7.2010 7:59:09)
Odpovědět
na to se těším, to bude zajímavé. Já se zase chystám odmítnout evropské "sčítání oveček/ Otázky typu máte auto nemají se sčítáním nic společného
Máte hemeroidy ? Tak bacha n zdravotní službu ev.parlamentu
(richard, 28.7.2010 8:19:40)
Odpovědět
Kdo trpí hemoroidy v Evropském parlamentu

Autor: - pp -

28.07. 07:15

Europarlamentní slídilové se vám podívají na Zdravotní služba Evropského parlamentu se doslova pídí po informacích z intimního života nových zaměstnanců této instituce. Od žen chtějí například vědět datum, kdy naposledy měly menstruaci. Až příliš zvídaví úředníci začínají mít nyní problémy.

Když se Adeline Ottová podívá na nevyplněný dotazník ve skříni své kanceláře, dělá se jí nevolno. Už půl roku na ní správa Evropského parlamentu (EP) tlačí, aby ji informovala o svém intimním životě. Ottová pracuje jako asistentka německé levicové poslankyně Cornelie Ernstové (ze strany Die Linke), píše list Financial Times Deutschland.

Už jste někdy trpěli sexuálně přenosnými nemocemi? zní jedna z otázek třístránkového dotazníku, který mají povinnost vyplnit všichni noví zaměstnanci této ctihodné instituce. Už jste měli hemoroidy? Už jste někdy sami navštívili neurologa, psychiatra nebo terapeuta?

Další otázky zjišťují pití alkoholu a duševní nemoci v rodině. A poté výzva ženám: Uveďte datum své poslední menstruace.

Protože se asistentka nechce s podobnými intimnostmi funkcionářům europarlamentu svěřit, musí se obávat o svůj džob.

Ottová už dostala několik modrých obálek, stejně se vede 280 dalším "odmítačům", s upomínkou od šéfa zdravotní služby EP Giampiera di Paolantonia.

ČTĚTE TAKÉ: Elektronické volby? Ráj pro manipulace vrchností
Brusel nabízí USA citlivá data občanů. V novém balení
Němci se úspěšně brání politikům v referendech

S hemoroidy do europarlamentu raději nelez...Těm, kdo bojkotují vyplnění dotazníku, hrozí Paolantoniovi kolegové právnímu důsledky, dokonce i propuštěním. Tvrdí přitom, že dotazník je povinnou součástí běžné zdravotní kontroly pro nové zaměstnance EP. Seznamu otázek prý požehnal sám pověřenec EU pro ochranu dat Peter Hustinx.

Di Paolantonio ale nyní začíná mít problém. Zjevně, píše Financial Times, předložil zdravotní úřad europarlamentu před rokem Hustinxovi ke schválení trochu jiné otázky, než na které má nyní odpovídat akreditovaná asistentka německé poslankyně a její další kolegové.

Ve Svém písemném vyjádření pro šéfa frakce Levice, Lothara Biskyho, v berlínském Bundestagu to uvádí Hustinx. V dopise, který je rozesílán těm, kdo příliš osobní dotazník odmítají vyplnit, chybí například informace, proč se ty které údaje shromažďují a právní základ tohoto konání. Dále dopis neuvádí, jaké důsledky nevyplnění dotazníku má.

EP ve Štrasburku.Hustinx nyní zpochybňuje celý seznam otázek. "Evropský pověřenec pro ochranu dat (...) vyzval zdravotní službu a generálního tajemníka Evropského parlamentu, aby znovu prozkoumali relevanci zdravotní kontroly akreditovaných asistentů," stojí v dopise do Berlína pro Biskyho.

Lovec dat se k věci odmítl pro list Financial Times Deutschland vyjádřit. Také mnozí europoslanci by nejraději nad trapnou záležitostí rozestřeli plášť mlčení - jejich parlament se koneckonců rád představuje jako ochránce dat. Adeline Otová mezitím čeká na vysvětlení ze strany personálního oddělení.

Na to si však bude muset opravdu počta. Od začátku tohoto týdne je v EP oficiálně letní pauza, a to se v této instituci ve Štrasburku a v Bruselu nehne ani lísteček.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Alberto Kvěch, 28.7.2010 9:59:13)
Odpovědět
Matějko.To už není euroskeptictví,Váš stav pokročil.Myslím, že ve Vášem případě se už jedná o zaujetí né-li o vážnou EUROSKEPTICKOU chorobu,jinak to není možné.To není narážka na Vaší osobu,to bych si vůči Vám nedovolil,euroskeptictví je vážná nebezpečná choroba.V každém případě vítězíte nad Streitem.Ten když něco napíše, také to stojí za to.Jem chybí souhlasný příspěvkový dovětek Brabce"SOUHLASÍM" a podobných euroskeptiků.Přiznávám však,že jsem si vědom pohybu na vyhraněném euroskeptickém portálu a že jiné články nikdo nemůže očekávat.Váš portál se rozhodně neměl jmenovat "EUPORTÁL" když jste nepřátelé EU.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Malandrin, 28.7.2010 10:26:20)
Odpovědět
Já si myslím, že řada lidí zde nejsou přímo nepřátelé EU. Ale vadí jim, jak se EU mění v byrokratický aparát a snaží se diktovat občanům kontinentu co, kdy a jak mají dělat - a to nikoli rámcově, ale do podrobností. V tom lze spatřovat omezení svobod osobních i podnikatelských, ke kterým naopak vznik a rozvoj EU má přispívat. A pak také skutečnost, že některá rozhodnutí a direktivy Bruselu jsou v rozporu s dlouhodobými zájmy občanů jednotlivých zemí.
A fakt, že lidé kritizují EU by měl být dokladem toho, že nám zatím ještě nesebrali svobodu slova. Neboť se zřejmě opět blíží doba, kdy bude možné zastávat jen ten jeden jediný správný a korektní názor, který někdo sesmolí v jakési kanceláři v Bruselu.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Chytrakzhospody, 28.7.2010 15:37:08)
Odpovědět
Kvěchu, už proboha zmiz do Brusele. Já jsem velice tolerantní člověk, ale ty už mne začínáš vytáčet do nepříčetnosti.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Alberto Kvěcha, 28.7.2010 18:27:02)
Odpovědět
V tom případě nevíš, jak vypadá tolerantní člověk.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Alberto Kvěch, 28.7.2010 18:47:36)
Odpovědět
Chytráku.Už 22.7. jsem na tvůj nevhodný, nic neříkající příspěvek reagoval a psal, že v Bruselu jsem, ale v jiné budově než myslíš.Bože, také si něco pamatuj a neopakuj se.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(děd, 28.7.2010 16:35:36)
Odpovědět
Díky,napsáno stručně,jasně a naprosto souhasím.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Alberto Kvěcha, 28.7.2010 18:32:12)
Odpovědět
Hezky napsáno a kéž by tomu tak bylo.Cíle euroskeptiků však nejsou tak čisté a nevinné jak píšete.Kdyby EU byla bez jediné chyby a propagovala jen dobré,euroskeptici by to nikdy nepřiznali a o to více EU napadali.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(PeteS, 28.7.2010 10:35:51)
Odpovědět
Naopak ja myslim ze tento poratl je pritelem EU. Protoze jenom dobry pritel Ti dokaze uprimne rici do oci co si mysli a mysli na to, jak by Ti pomohl. To ze nesouhlasim se soucasnou EU ze mne preci nedela automaticky odpurce - takhle to fungovalo v totalitnich zemich a ideologiich. Ledaze pane Kvech uz by jsme byli na pul v totalite, pak by vase pripominka mela logiku.....
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Wolfowitz, 28.7.2010 11:41:11)
Odpovědět
Kvěchu. Vy jste vážně totální magor. Vaše šílenství již značně pokročilo. Zkuste to vyvrátit :-)
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Alberto Kvěcha, 28.7.2010 18:36:58)
Odpovědět
Pane.Chovejte se slušně.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(le-levap-pap, 28.7.2010 20:41:32)
Odpovědět
Pane Alberto Kvěchu,slušně vychovaný člověk používá k oslovení slova "pane/paní, slečno, kolego apod.Doporučuji proto urychleně doplnit chybějící komunikační pravidla.Vaše reakce na článek p.Matějky postrádá konkrétní argumenty, jimiž byste mohl vyvrátit jeho názory na zasahování institucí EU do soukromí občanů. Já se domnívám,že určitý stupeň integrace států (národů) střední a západní Evropy je nutný,ovšem postupy, které předvádí EU-byrokracie jsou, slušně řečeno, na pováženou. Možná, že Vy nejste schopen sám o sobě relevantně rozhodovat, takže Vám vyhovuje, činí-li to eurobyrokrat za Vás. Mně a značné části nejen občanů ČR takový stav naopak silně nevyhovuje, poněvadž zavání diktátem.Nevím jak Vy, ale já jako soukromý podnikatel platím dost vysoké daně (a to nemyslím jen DPH) a proto velice nelibě nesu, že nezanedbatelná část mých daní skončí někde Bruseli a rozhoduje o nich nikým nevolený byrokrat, který o ČR ví méně než nic.Dále mně velice silně vadí, a bohužel s tím v současné době zatím nemohu nic dělat, že EU z části mých daní financuje tzv. palestinskou samosprávu(= tedy v podstatě teroristické organizace).Když zemřel Jásir Arafat,zmizelo s ním cca 5 miliard dolarů a dodnes není po nich ani vidu ani slechu, neboť skončily na jeho soukromých bankovních kontech.A kdo s nimi disponuje? Co kdybyste si položil podobné otázky místo toho, abyste nevěcně kritisoval pana Matějku. Netvrdím,že má ve všem pravdu, ale zatím může hlásat své názory svobodně na internetu, aniž by vyzýval k nějakým teroristickým akcím. Já jsem již censuru zažil, nevím jak Vy, ale možná ji s požehnáním Brusele ještě zažiji. Pokud byste se obtěžoval odpovědět,potom prosím o slušnost, korektnost a hlavně věcnost.Prázdné slámy se zde na internetu mládí každý den tuny - i té Vaší.
S pozdravem ...
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(plašmuška, 28.7.2010 12:21:15)
Odpovědět
Odmítám evropské občanství já občanství MÁM a i kdyby mi slibovali pečené holuby do "hubů". Jsem hrdý na své České občanství na Českou státnost, která trvá 1000 let, kdy bylo před 1000 léty německo,? kde jsou ti Prusi,polabští slovaní Vlámové, a jiné země. Udržet 1000 let Český stát, stálo mnoho životů, krve,všechny ty evropské války byly o tom! Máme být na co hrdí, pro nás všchny i následujícá generace je to výzva, nezapomínějme o tom říct našim dětem, našim vnuků. Když ne my, tak jim to nikdo neřekne, odkaz našich předků nás k tomu zavazuje. Imperialistické mocenské snahy nejsou ničím nový, buďme bdělí!! A teď mě pane Kvěchu a euroeuforici cupujte
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(klasik, 28.7.2010 12:26:21)
Odpovědět
Nevíte, jestli školy mohou mít ve svých učebních plánech, nebo jak se to te´d jmenuje ještě Písně kosmické od Jana Nerudy? Zkuste se zeptat svých děti, nebo vnuků, jestli jim to něco říká?... si říkám, že asi bude Neruda a Písně kosmické pro školy a pro děti NEDOPORUĆENÉ, nanejvýš jen zmíněné!!
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(Student euroskeptik, 28.7.2010 12:34:35)
Odpovědět
Písně kosmické měla moje babička, musím se po nich podívat, ani nevím kde ta kniha skončila, možná bude v knihovně u nás doma. Moje babička mi někdy z nich kousek četla, už je na pravdě Boží,... Vzhůru již hlavu národe, k nebi své zdvihni oči, viz jsou tam i malé hvězdičky, kol nichž se velké točí. Máte pravdu, ve škole jsme to jen proletěli.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(ježíšek, 28.7.2010 16:54:05)
Odpovědět
Tož počkej, až bude království nebeské na zemi, otázka, zda tento superzeměkoulí stát bude křesťanský, nebo islám, nebo něco jiného?? Bůh si stvořením země zadělal na problém.
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(richard, 28.7.2010 22:10:10)
Odpovědět
ale nezadělal vše je pod Jeho kontrolou
Re: Občanství Evropské unie na věčné časy a nikdy jinak? Děkuji, nechci
(richard, 28.7.2010 22:10:57)
Odpovědět
ale nezadělal vše je pod Jeho kontrolou
vtip odněkud z webu
(roman, 2.8.2010 14:33:38)
Odpovědět
Pase ovčák ovce na zelené louce. Po horské cestě přijíždí bavorák, za ním
oblaka prachu. Za volantem mladý muž ve skvěle padnoucím obleku od
Broniho, v naleštěných botách od Gucciho, vázanka Dolce & Gabanna, na očích
tmavé brýle Ray Ban. Stisknutím tlačítka stáhne okénko, vykloní se a povídá : "Hej, ovčáku,
když ti řeknu, kolik máš ve svém stádě ovcí, dáš mi jednu ?"
Ovčák se pomalu podívá na úspěšného mladého muže a řekne klidně :
"Ale jo, proč ne ?"
Muž zaparkuje svůj vůz, vytáhne notebook Dell, připojí ho ke svému mobilu
AT&T, pomocí GPS určí svoji polohu, pak se připojí na satelit ESA, kde zadá
svoje souřadnice a vyžádá si pořízení řady fotografií s maximálním rozlišením.
Pak pomocí Photoshopu otevře pořízené digitální obrázky a exportuje je do zpracovatelského střediska v Hamburku. Během pár vteřin dostane na svůj Palm Pilot zprávu, že obrázky jsou zpracovány a uloženy v databázi SQL.
Propojí databázi s Excelem, kde má stovky složitých vzorců, a uploaduje všechna
uložená data. Po několika minutách má data zpracovaná. Vytiskne je na miniaturní
barevné tiskárně HP LaserJet jako stopadesátistránkovou zprávu a otočí se k
ovčákovi:"Máš přesně 1 586 ovcí !"
"To je pravda. Takže podle naší domluvy si můžete vybrat jednu ovci."
Ovčák pozoruje pobaveně mladého muže, jak se snaží napasovat jedno zvíře do
kufru auta, a pak povídá : "Když Vám řeknu, jaké je Vaše povolání, vrátíte mi, co jste si vzal?"
Mladý muž se na vteřinu zamyslí a odpoví : "Jistě."
"Jste konzultant Evropské unie," řekne ovčák.
Mladému muži spadne čelist : "To je pravda. Jak jste to poznal ?"
"Vůbec jsem nemusel hádat," povídá ovčák. "Přijel jste, aniž by pro Vás
kdokoliv poslal. Chtěl jste dostat zaplaceno za odpověď, kterou jsem už
dávno znal - navíc na otázku, na kterou jsem se ani neptal, a přitom o mé práci víte úplný ho.vno.
A teď mi vraťte mého psa ...!"