reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu

Autor: Ondřej Šlechta | Publikováno: 7.9.2010 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Německo a Rusko se v historii sbližovaly poměrně často. Jejich koalice byly vynikajícími šancemi, jak dostat pod svou kontrolu většinu Evropy a omezit moc Velké Británie. S jistými změnami, otupěním ideologických hran a faktem, že Velkou Británii nahradily v roli evropského vyvažovatele Spojené státy, zůstává německo-ruské sbližování jednou z hlavních otázek současné Evropy. Některé signály v poslední době ukazují, že se aliance Berlín-Moskva začíná prohlubovat. Co tyto mocenské tance znamenají pro Evropskou unii a jak se celková situace může podepsat na stabilitě střední Evropy?
 

Otto von Bismarck v devatenáctém století prohlásil, že tajemstvím úspěšné politiky je uzavřít výhodnou smlouvu s Ruskem. Vládci německého prostoru měli tendenci spojovat se s Rusy už od 18. století. Berlín se v minulosti vždy raději bavil s Petrohradem a Moskvou než například s Londýnem nebo Paříží.

Vzájemná závislost

Ani „novodobé" sbližování Moskvy s Berlínem není novinka a nelze se mu příliš divit. Německo je jedním ze dvou hlavních motorů EU a potřebuje suroviny, které mu Rusko rádo dodá. Rusové, jejichž hospodářství za Západem z důvodu slabých průmyslových inovací a výzkumu i nadále zaostává, by naopak mohli svůj růst stimulovat pomocí německých investic. Posun v orientaci Berlína na Moskvu má ale hlubší povahu, která souvisí s aktuálními procesy v Evropské unii a postojem Berlína k ní.

Spolu s Francií představuje Německo od začátku nejen průmyslový, ale také politický motor Unie. Novodobá identita Němců je s evropskou integrací spojena a oni se jí nikdy nevzdají, stejně jako nezradí evropanskou myšlenku. Co ale Němci nechtějí, je doplácet na „chudý" evropský jih a například dotovat bankrotující Řecko. Nebudou tedy podporovat za každých okolností „evropské", pokud to bude v rozporu s „německým". Potřebují si otevřít a pojistit přístup k obrovským východním trhům, kde by odbyt mohl udržet produktivitu německých firem i v případě hrozící celoevropské stagnace. A působení na těchto trzích bude Německu pochopitelně k užitku, i když ke stagnaci nedojde.

Němci mají výhodu, že se jejich političtí činitelé v otázce „ruské politiky" neohlížejí na historické předsudky jako někteří státníci například zemí střední a východní Evropy, i když by to prizmatem vzájemně spáchaných křivd mělo být naopak. Politický antirusismus byl Berlínu v zajišťování německých zájmů vždy na obtíž. To je jistě jeden z důvodů, proč projekt plynovodu Nord Stream obešel nejen Polsko, ale prakticky celou koncepci evropské energetické politiky. I když je to právě Polsko, kdo v poslední době začal zaujímat k Moskvě smířlivější postoj.

Získat Poláky

Stoupající význam Varšavy pravděpodobně přinutil Němce, aby na Rusy vyvinuli mírný nátlak ve věci přehodnocení některých postojů vůči Polákům. Jak s tím souvisí objetí Vladimíra Putina s Donaldem Tuskem po smolenské tragédii, omluva v Katyni a spekulace o novém začátku rusko-polských vztahů, se můžeme jen dohadovat. Faktem je, že když nedávno německý ministr zahraničí Guido Westerwelle tlumočil evropským partnerům zájem realizovat plán rusko-evropské bezpečnosti, pozvánku do „trojúhelníku" dostalo krom Francie i Polsko. To je z německého pohledu důležité, protože pokud bude Polsko protiruské, německo-ruský zájem se na zájem evropský naroubovat nepodaří.

Není zatím příliš jasné, co by realizace takové architektury evropské bezpečnosti, která počítá s Ruskem, znamenala pro Českou republiku. Tradiční středoevropský pohled velí vnímat německo-ruské námluvy se znepokojením. Avšak plán tlumočený Westerwellem si neklade za cíl vytvořit rusko-německý pakt na úkor střední Evropy, ale vtáhnout Rusko do celoevropské bezpečnostní struktury (a zároveň respektovat status NATO a pozice USA).

Otázkou zůstává, nakolik by proklamovaná „evropská úroveň" byla ve skutečnosti realizována a nakolik by šlo jen o papírovou formulaci. Evropská unie ztrácí jako celek akceschopnost a je jisté, že Němci spojenectvím s Ruskem hledají jak zajištění svých zájmů, tak nový rozměr evropské integrace. To ale může paradoxně vyvolat opačný efekt. Pokud si Rusko neujasní svůj postoj k postsovětskému prostoru a střední Evropě, začne se vytvářet vícerychlostní Evropa dvou center: Berlína (orientovaného na Moskvu) a „zlobivých států" (orientovaných na Velkou Británii a Spojené státy americké).

Ještě menší role, než jsme doufali

Velmi také záleží na postoji Spojených států. Ty budou vznik německo-ruské aliance vnímat s rostoucím znepokojením, protože se budou bát ohrožení svých globálních zájmů. Není vyloučeno, že Barack Obama příští prezidentské volby prohraje a proklamovaný „reset" vztahů s Ruskou federací bude přinejmenším zchlazen. Ve Spojených státech se proti Obamovi šikuje nejen opozice, kritizující například zdravotní reformu, ale stále častěji se ozývají i hlasy, které kritizují jeho zahraniční politiku především ve vztahu Rusku. Jeden z možných kandidátů Republikánské strany, Mitt Romney, dokonce zahájil iniciativu, jejímž cílem je zabránit ratifikaci smlouvy „Nový start" v americkém Senátu. Americko-ruský restart se při souhře řady okolností může stát minulostí stejně rychle, jak rychlý byl přechod od Obamova pražského projevu k podepsání jaderně-odzbrojovací smlouvy. Návrat k „bushovské" zahraniční politice by neohrozil bilaterální vztahy Berlín-Moskva, ale téměř jistě by překazil jakékoli plány na evropsko-ruskou alianci. Česká zahraniční politika by měla být na všechny eventuality připravena. Smutné zjištění je, že se bez nás mohou bez problémů obejít. Ostře protiruské Polsko je pro německý plán problém, protiruské Česko nikoli.

Zatím jsme tradičně o dva tahy pozadu. Německo-ruské sbližování ukázalo v reálném světle, jak krátkozraká a především neprofesionální byla argumentace „Evropa, nebo Moskva", na které byl založen evropský raison d´etre české zahraniční politiky. Sázka na antirusismus se ukázala správná v případě akceptace „Lisabonu" ze strany liberálně naladěných voličů, ale naprosto selhala v politické analýze. Touto krátkozrakou a černobílou recepcí evropského dění by se ale česká zahraniční politika snadno mohla dostat do role nepotřebného kverulanta. Je potřeba pracovat se všemi scénáři, tedy i těmi, které mohou být na první pohled pro Česko nevýhodné. Zahraniční politika musí být především aktivní, aby bylo možno se vyrovnat i s takovými scénáři, jako je mocenské sbližování hegemonů, mezi nimiž je Česká republika zaklíněna. Sázka pouze na prvoplánový antirusismus se příště nemusí vyplatit, zvláště v situaci, kdy rusofobie vyšla v Bruselu i Washingtonu z módy.


Revue Politika 7-8/2010

reklama
1637 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(PetrW, 7.9.2010 1:20:58)
Odpovědět
Po dlouhé době článek, který má hlavu a patu a nějakou nosnou myšlenku. Na rozdíl od všech těch sr@ček kterými tenhle server spamují tací jako Hájek, Bobošíková, Bartoš nebo Streit.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Kalous, 7.9.2010 7:46:04)
Odpovědět
Spíše je článek úplně mimo. S Ruskem musí spolupracovat v Evropě skoro každý a pro Němce je to velmi výhodné. Vlastně v každé spolupráci by měla výrazně převažovat výhodnost, což přib.lblí antirusisté nechápou.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(PetrW, 7.9.2010 10:02:56)
Odpovědět
Soudruhu Klaousi, možná ti přiblblí rusofobové (což spolu s islamofobii pokládám za ctnost) mají jen špetku historického povědomí a rovnou páteř.... na rozdíl od proruské kolaborantské kliky táhnoucí se od Hradu přes Lihový dům až do sídla KSČ.
Stejně tak Poláci mají přeci jenom trošku jiný naturel a dostatečně tragickou zkušenost než někteří zdejší kolaborantští Švejci a asi nepůjdou do nějaké koncepce bezpečnostní architektury založené na myšlence "uděláme kozla zahradníkem" a marginalizaci NATO, což přesně je navzájem protichůdná předstva že lze "vtáhnout Rusko do celoevropské bezpečnostní struktury (a zároveň respektovat status NATO a pozice USA)".
Ale nevidím to zase až tak černě. Imám Obama bude v Bílém domě (sic!) podle všeho jen na jeden volební termín a pak snad přijde někdo s méně naivními představami o Rusácích, protože s takovými jako on nebo Roosevelt popř. Carter si Kreml jak s hadrovými panáky.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Wolfowitz, 7.9.2010 10:14:44)
Odpovědět
Dva magoři, no vy ste se hledali... :-)))
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Dan, 7.9.2010 22:08:40)
Odpovědět
Dnes ohlásila 5. automobilka konzorcium Mitsubishi a PSA začátek výroby a prodeje plnohodnotného elktromobilu na 2012 v Evropě, bude se vyrábět ve španělsku, 125 000 kusů ročně.

Toyota Tesla oznámil že dovoz do Evropy svých elektromobilů zkrátí už na říjen 2011 atd.

Můžeš mi říct, k čemu je potřeba rusů, když elektřinu si vyrobíme i bez nich a topí se už dávno taky jí a popř. dřevem na venkovech ??

Německo přitom z Ruska vozí jenom 15% ropy a 7% plynu, má svůj a hnědé uhlí.

Obejde se Ukrajina-nespolehlivý stát, to je všechno, za 5 roků nebude EU odebírat z Ruska žádnpou ropu a žádný plyn, bude mít jin. zdroje, elktřinu plnou pr. a Nabuco.

Podle OECD bude v roce 2015 odběr ropy z Ruska do EU činit 10% dnešního stavu.

Nač tedy potřebujeme Rusko ??
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(padok, 7.9.2010 2:46:37)
Odpovědět
ked Yankies mozu obchodovat s Cinanmi, ktory na nich robia, tak nie je ziadna prekazka dohody medzi Nemeckom a Ruskom - suroviny za vyrobky atd..

na svete su dva nezavisle staty a to : USA a Rusko a dva o nezavislost usilujuce staty Japonsko a Nemecko. Zvysok su len babkove, alebo totalitne rezimy a rozoberat pozicie SR,CR,Polska ci v.britanie je uplne bezpredmetne, otazka spociva v tom vytrhnut Americke babky a nahradit ich babkami Rusko-Nemeckymi :))) a to by nemal byt velky problem. V Europe sa rysuje prevrat. EU sa rozpadne a vytvori sa DM2- nemecko,rakusko,cesko,skandinavia,benelux a mozno aj Slovensko... Nemecko sa odtrhne istym sposobom od PIGS a vsetko v europe sa prerozdeli: PIGS budu nechane napospas, britania+francuzsko je otazne, ale daju sa ocakavat velke vnutorne problemy s imigrantmi atd. no a nemecko a okolie budu vyrobky s pridanou hodnotou exportujuce do Ruska, postkomunisticke krajiny vyrobne linky a transport surovin a Rusko dodavatel surovin a bezpecnost...
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(padok, 7.9.2010 2:54:20)
Odpovědět
a to, ze Nemecko je tvorcom EU a pod. je blud nad vsetky bludy. Nemecko bolo vtiahnute do EU natlakom USA, lebo EU je ich vytvor. Po rozpade Sovietskeho zvazu a satelitov bolo tieto satelity nevyhnutne podchytit a skolonizovat, nato sluzilo prv EU s naslednym NATO. Po 2.svetovej vojne vsetko v Nemecku riadili co sa tyka zahran.politiky Yankies, este dodnes tam maju 50 000 vojakov atd., cize Nemci ked vznikala prvotna zapadna EU o tom nemohli svojpravne rozhodovat a takisto nemali svojpravnost ani, ked EU vznikala. O svojpravnost teraz bojuju, lebo ich Yankies cez svoje babkove vlady PIGS, ktore cez lacne americke pozicky si natvorili dlhy, nutia Nemcov, aby to za nich splacali resp. dotovali postkomunisticke krajiny..

Keby bolo na Nemcoch uz daavno by sa dohodli s Rusmi a bolo by vymalovane aj pre nas, lebo ked tito dvaja sa spoja tak ich nikto nerozdeli a my medzi nimi mozme zit pokojny vidiecky zivot, kde oni budu radi, ked tu presunu vyrobu do pomerne vzdelanych a slusnych krajin ako cesko,polsko,slovensko a spol. , ktorym ked trosku prinesu blahobyt tak budu poslusne transportovat suroviny a vsetci budu spokojny..
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(vizír, 7.9.2010 3:48:12)
Odpovědět
Taky jsem přesvědčený že EU je pokus anglo-židovské americké oligarchie prodloužit studenoválečnickou okupaci poloviny evropy a ještě jí rozšířit do celé východní evropy, Německo je v tomto eurosojuzu úplně stejně okupovaná země jako my (akorát má pochopitelně vzhledem ke své velikosti alepoň nějaké slovo, což se ovšem rothschildy a rockefellery placeným eurosoudruhům moc nelíbí), myslím že to směřuje k tomu že francie se rozpadne zevnitř, anglie bude paralyzovaná muslimy a židy a Německo (až euro krachne kvůli PIIGS) utvoří jakýsi spolek (říkejme tomu svatá říše národa německého 2.0) od Holandska po Estonsko, od Norska po Slovinsko a na všechny ty řecka, bulharska,rimunska a španělska hodí bobek a bude spokojeně obchodovat s Ruskem.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Peter, 7.9.2010 6:43:09)
Odpovědět
Zase strach z Ruska? Ešte že podobná rusofóbia na Slovensku prakticky neexistuje. A takisto neexistuje ani nenávisť k Nemecku. Takže nás sa tento "Váš" problém netýka.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(neopice Hájek, 7.9.2010 6:54:07)
Odpovědět
Však jste se taky podle toho chovali jak v roce 1939 tak 1968...
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Kalous, 7.9.2010 7:48:38)
Odpovědět
Stejně jak Češi a Moraváci.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Grill, 7.9.2010 11:53:41)
Odpovědět
Vás se to netýká, jak lyžařské centrum Maďarska budete maximálně tahat lanovky. S Budapeští problémy nemáme.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Nermuť Jan, 7.9.2010 6:59:25)
Odpovědět
Za Prvé.
Tu iniciativitu proti smlouvě Start či jak, dělají společně Rusko a USA- tím mám na mysli válečné veterány a podobné (tedy síly schopné udělat revoluci).
Za Druhé.
Rusko má v plánu odtrhnout Východní Německo (samozřejmě dělají na tom i Východní Němci).
Za Třetí.
Polsku skutečně hrozí nové dělení, všichni máme na něj imperiální ambice.
ČR- Slezsko, Pomořansko.
SR- Malopolsko
Ukrasjina- Waršava a Střední Plosko
SSSR (Bělosusko-Rusko-Kazažská unie) všechno plus NDR
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Kádar, 7.9.2010 16:05:48)
Odpovědět
Nermuť opět jsi se projevil jako pako.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(hanca, 7.9.2010 11:18:53)
Odpovědět
pekny clanek, diky. ovsem otazka, ktera tu byla polozena, tedy: jak to muze zmenit EU, zustava nadale nezodpovezena. myslim, ze skutecny vyvoj se da jen tezko predvidat.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Václav, 7.9.2010 18:35:13)
Odpovědět
Já již těm příspěvkům na euportálu vůbec nerozumím. Na jedné straně jsou většinou příspěvky zaměřeny proti našemu členství v EU, na straně druhé poukazuji četní pisatelé na nebezpečí sblížení Německa s Ruskem. Pokud bude Německo členem Evropské unie a NATA nepřichází v úvahu, že by se Německo na úkor členů EU a NATA paktovalo s Ruskem, které podle mého názoru zatím neopustilo myšlenku imperiálního státu. V Rusku jsou stále četní čelní političtí činitelé, kteří se nezbavili myšlenky, aby Rusko hrálo zase důležitou politickou roli v bývalých státech sovětského bloku a nakonec i ve světě.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(PetrW, 7.9.2010 18:57:03)
Odpovědět
Jak moc se mýlíte v tom, že není možné "že by se Německo na úkor členů EU a NATA paktovalo s Ruskem" vám odpovím dvěma slovy: NORD STREAM
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Dan, 7.9.2010 22:12:33)
Odpovědět
Neblázni Petře, to je jenom nearabský zdroj suroviny do Německa, toto nemůžeš nazývat paktováním, ale obchodem a je moc dobře že to obejde Bělorusko a Ukrajinu a vede to do spolehlivé země, paradoxně NS Němci vůbec nepotřebují, je to jenom diverzifikace a nejvíce z něj bude stejně odebírat východní EU.

Nic takové jako paktování s Ruskem není a Nikdy nebylo, byl to vždy jenom tvrdý business, nic víc.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Josef, 7.9.2010 23:24:32)
Odpovědět
Predstav si Dane, ze s tebou souhlasim!!!!
Rozhodnuti vest plynovod morem bylo rozhodnuti ekonomicke a nikoliv politicke. Jen o kolik by se stavba vedeni po sousi prodrazila vykoupit pozemky, preklenout silnice, reky a pahorky, to definitivne rozhodlo z ekonomickych duvodu polozit potrubi na dno more!
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Dan, 8.9.2010 12:40:33)
Odpovědět
Máš pravdu Josefe, já když jsem byl naposled v Berlíně a obdivně hleděl na obří komplex ruské ambasády, můj kamarád z banky my říkal, to je největší základna euských tajných služeb na západě a je na ni namířeno přez 2000 odposlechových a dalších čidel všude v okolí, jenom se otom nemluví :-)

Rusofobie u malých národů na východě je velmi namístě a Zahradila Klaus stejně jako Zeman či šlouf jsou všechno ruští agenti u nás.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(PetrW, 8.9.2010 1:09:42)
Odpovědět
To je naprosto absurdní interpretace. Nord Stream je téměř energetický Ribbentropp-Molotov, který umožní Rusku častěji experimentovat s gorbačevskou tradicí "potrubní diplomacii" bez toho, že by to nějak ovlivnilo dodávky do Německa.

A pokud vám NS nepřijde jako dostatečný argument, tak co třeba tenhle: NATO od svého rozšíření neměla obranné plány pro nově přistupivší země, přesto že zejména Baltské země jsou nejexponovanější část celé aliance. Ruská inveze do Gruzie konečně přesvědčila většinu o nutnosti v této věci něco dělat. Které dvě země se stavěly proti této iniciativě? Samozřejmě defeatističtí Francouzi, kteří NATO sabotují zevnitř už půl století a Němci.

http://www.rferl.org/content/NATO_Commander_Seeks_Defense_Plans_For_Baltic_States/1294790.html

Takže pokud si česká zahraniční politika zachová nějakou polistopadovou kontinuitu a nebude sabotována proruskou klikou Klausů a Zoarálků, tak trend bude i nadále v důrazu na to co autor nazývá "vícerychlostní Evropa dvou center: Berlína (orientovaného na Moskvu) a „zlobivých států" (orientovaných na Velkou Británii a Spojené státy americké)", což je jen jinými slovy nechuť suplovat NATO nějakými "evropskými architekturami" založené na Jaltě a la OBSE, nějaké komické EU armády, kde stejně nikdo kromě Britů by neměl schopnost vůbec armádu nějak efektivně nasadit.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Nermuť Jan, 8.9.2010 7:46:57)
Odpovědět
Jojo, Gruzie nevraždila pokojné Osetínské obyvatelstvo.
Tak mne napadá nepsal toto zas Trtkoš.
Jeho debilní argumentace typu 2+2=5 jsou známé. Dva plus dva jsou vždy 4.
Nikdo nevěří NATO, až na jeho plánovače, protože pro každého je 2+2=4 a 2+3=5. Hrůzná okupace Kosova za to mohou také Rusové?
Za vraždy v Rusku mohou také Rusové?
Za rozkradení ČR Německem mohou také Rusové?

Samozřejmě plácáš blbosti.

Tlach na tlach,
žvást na žvást,
lež na lež.

Tady je jasné, kdo, co říká. Ono je to pochopitelné, když někdo vychvaloval vraždění Srbů, Osetínců, Čechů, tak se pak Rusů bojí. Protože když jsem Rusové příjdou skončí v base za Velezradu.

Je jim to jedno. Ať už tu bude národní, pravoslavná revoluce, nebo třeba Ruská intervence, tak skončí hodně lidí v base.

Logika všech těchto Naťáků je stejné. Rusko----- fuuuuuuuuj. Protože mne zavřou. To je jejich logika, strach o vlastní zadek.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(neopice Hájek, 8.9.2010 12:59:16)
Odpovědět
Co se týče plácání nesouvislých blbostí, tak na to jseš tady mistr ty, ty svatej Staline....
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Dan, 8.9.2010 12:36:18)
Odpovědět
Natom není nic absurdního a už vůbec nic politického německo chce prostě diverzifikovat arbaskou cestu na ruskou a arbskou ajestli to nevíte, v současné době Němci vůbec nejsou narozdíl od nás závislí na Rusku, ale bohužel na arabech a jejich ropě.
Francie a Itálie neodebírá z Ruska prakticky žádné suroviny, závislá na Rusku je východní Evropa, nikoliv západní.

Jinak jestli Vás uklidní toto :
OECD report ine:

"V roce 2015 bude spotřeba ropy z Ruska do EU činit 10% současného stavu vlivem masivního rozšíření elektromobilů, rozšířením obnovitelných zdrojů, které bude v té době dle OECD na 20% a ropovodem NABUCo + novým Iránsko syrským ropovodem, který je nyní v Turecku a financuje ho švýcarsko.

Takže Rusko je třeba, Němci ho mají zejména jako odbytiště svých výrobků a levnou prac. sílu, Rusové ty suroviny do Evropy, ale nvidím natom vůbec nic politického.

Mimochodem Gruzinské speciální jednotky byly vybaveny Německými přilbami, neprůstřelnými vestami německé výroby SHARK, samopaly HK, používali proti rustům PanzerVaust T poslední model, prot tomuto vzbrojování protestovaly Rusové, po česku byly německé zbraně 2. nejrozšířenější v Gruzínské výbavě.


A ten zmiňovaný pak Molotov Ribentrop, víte jak to dopadlo, vždyt ten pakt byl směšný a absurdní, uzavřeli pak a jeden se chystal na druhého :-)

Jste rochu naivní, 2 žraloci v jednom evropském rybníku nikdy nemůžou být kamarádi ... a taky 2 svět. války a mnoho jin. válek před nimi to potvrzují
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Josef, 8.9.2010 17:11:08)
Odpovědět
Ovsem Rusaci se snazi drzet ceny energie co nejvyse a proto podporuji nuklearne Iran, protoze jak si dodela A-bomby bude nervozita tak vysoka, ze ceny oleje vyletnnou nahoru. Co se tyce plynovodu NABUCo pres Turecko, Gasprom zkoupil v Azerbadzanu tolik plynu ze stavba plynovodu se stava absolutni, protoze do neho plyn nezbyva. Rusko je zavisle na exportu enerie a cena ropy jakmile by klesla pod 70$/brl jejich cela ekonomie jde do kytek. Nemecko plyn importuje.
Jsem zvedav na ty elektromobily, mozna ze se hodi do EU. Tesala stoji 41000 $ a ujede 40 mil na jedno nabiti. Honda Civic stoji polovinu, spotreba - ujede 40 mil na jeden gallon a galon benzinu momentalne stoji $ 2,70, tak nemusis dlouho pocitat se dovtipit jak se koupit electromobil nevyplati.
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Autor, 8.9.2010 1:35:36)
Odpovědět
V tom případě se příliš neorientujete v mezinárodní politice.

Dobře, o řadě věcí se v masmédiích nemluví a o tom, jak Rusko vede vzhledem k evropským státům z pohledu svých zájmů výtečnou diplomacii informuje především analytická agentura Stratfor, která ovšem většinu svých výstupů tvrdě zpoplatňuje.

Není povinností každého to znát, ale nakonec se to i z otevřených nezpoplatněných web zdrojů dá najít - Rusko má společné zájmy s jádrem EU: tahounem ekonomiky EU Německem, Francií a Itálií, úspěšně si na svou stranu naklání Dány a možná se mu částečně podaří i naklonit Poláky. Je samozřejmě věcí těch, kdo budou tvořit zahraniční politiku, jak se k tomu postaví a staví, ale nelze před tím zavírat oči a tvářit se, že zde existuje nějaký konflikt ve smyslu, že když všichni budeme proti Rusku, vše zlé se vyřeší. Nesmyslná iluze. Rusofilství je dnes stejně směšné, jako pravdoláskové pohrdání Ruskem.

A i kdyby vztahy mezi RF a SRN byly jen tvrdý byznys - proč ne? Například Petr Robejsek, který radí německé vládě, sám tvdí, že tradiční diplomacie - ve prospěch diplomacie ekonomické - "tiše zesnula".
Re: Berlín-Moskva. Jak může německo-ruské sbližování změnit EU i střední Evropu
(Nermuť Jan, 8.9.2010 7:51:50)
Odpovědět
Buď jsi Slovan jdeš s Ruskem.
Nebo jseš Germán a jdeš s Německem.

Není to otázka ničeho jiného než vlastenectví. Kdyby měla být ČR součástí Německa, tak jdu.
A když bude součástí Ruska, tak potáhnou Ti druzí.

A kdo je uprostřed potáhne k Arábášům a černochům.