reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou

Autor: František Matějka | Publikováno: 20.10.2010 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Vlastnit palnou zbraň na ochranu života, zdraví a majetku svého i ostatních považuji po vzoru Ameriky za základní občanské právo. Policie přijede vždy až v okamžiku, kdy ji v lepším případě někdo zavolá, že se něco stalo. Už i obyčejní zloději barevných kovů na cizím pozemku jsou stále drzejší, brutálnější a bez respektu k těm, kteří cizí majetek chrání.

Před časem přišel v České republice Radek John s nápadem, že od příštího roku zavede povinné psychotesty pro žadatele o zbrojní oprávnění (komentoval jsem dříve zde v článku s názvem „Radku Johne, co takhle psychotesty pro všechny občany a každý rok?“). K tomu pokušení došel jako politik přesto, že jako novinář investigativního pořadu byl k takovým nápadům, které se čas od času v hlavách politiků zrodily, skeptický. Po incidentu v Bratislavě napadlo slovenského ministra vnitra zavést psychotesty pravidelně a zcela zrušit držení některých druhů zbraní i pro sportovní, nebo sběratelské účely. Místo toho, aby se v případě incidentů se střelnou zbraní politici zajímali o důvody „proč se tak v současné společnosti děje“, vždy sáhnou po nejjednodušším a snadném řešení dalšího omezení práv občanů ve stylu „je potřeba omezit, nebo zakázat“. Tento postoj mě nenechává chladným, neboť jsem sám držitelem oprávnění k držení a nošení palných zbraní, čehož využívám v souladu s doposud platnou legislativou do té míry, že jsem zbraň již několikrát na ochranu jiných použil, nikdy nic trestného nespáchal, a v jednom případě pomohl následně i u soudu svým svědectvím potrestat násilníka, který s nožem v ruce pořezal neznámou ženu. V tomto případě jsem dokonce musel na polici volat dvakrát, neboť při prvním zavolání na tísňovou linku zřejmě považovali nahlášený útok pachatele za ne zcela závažný a nespěchali. Asi jim volá každou chvíli někdo. Teprve druhé zavolání, ve kterém jsem oznámil, že na místě incidentu mám legálně drženou zbraň, kterou, budu-li muset, skutečně proti útočníkovi při pokračování útoku použiju, přijeli během dvou minut čtyři zásahové vozy.

O tomto tématu se píše těžko. Nikoli z toho důvodu, že bych nebyl přesvědčený o správnosti svých postojů a úcty k životu svému i ostatních, ale proto, že lidé, kteří měli tu kliku a s násilím se osobně nesetkali, považují držení palné zbraně v rukou občanů za nebezpečné a nežádoucí. Jelikož se o tuto problematiku zajímám dlouhé roky, mohu s čistým svědomím říct, že každý, s kým jsem se potkal po tom, kdy se stal on, nebo jeho rodinný příslušník, obětí násilného trestného činu, měl pak k držení zbraní zcela jiný postoj. Většinu jsem za čas potkal na střelnici. Od doby, kdy například v Británii zakázali lidem zbraně, stoupá tam kriminalita. V České republice páchá trestný čin s legální zbraní jen 0,025% jejich držitelů. Přes 330.000 českých držitelů oprávnění je netrestaných a bezúhonných. To nemá obdoby v žádné jiné skupině občanů.

Pocit bezmoci je jedním z nejhorších, které může člověk na světě mít. U pocitu bezmoci v oblasti násilí to platí dvojnásob. Možnost bránit se násilí všemi dostupnými prostředky považuji za jedno ze základních občanských práv. Jsem zastáncem teze, že útočník musí převzít veškerou odpovědnost za to, co se stane po započetí páchání jakéhokoli útoku proti životu, zdraví, nebo majetku. Pro mnohé bude následující věta znít možná nepřijatelně, nicméně i o jejím významu jsem přesvědčen: Nikoli další omezování, ale naopak uvolnění držení legálních zbraní výrazně zvedne sebevědomí občanů a rapidně sníží kriminalitu.

A psychotesty? To by je spíše mohli mít všichni řidiči, revizoři, exekutoři, nevynechal bych ani politiky. U těch zejména by se hodily jako součást zákonných podmínek pro kandidaturu ve volbách. Ale teď vážně. Když už hovoříme o psychologii, pak její význam v oblasti držení a nošení zbraní vidím zcela někde jinde. Nikoli v další součásti perzekuce spořádaných občanů, ale v oblasti prevence a posílení sebedůvěry každého, kdo zbraň má. Není problémem zbraň mít, ale správně vyhodnotit situaci a použít ji. Čím více lidí se zdravou sebedůvěrou a schopností postarat se za svoje peníze sám o sebe bez podpory státu bude Česká republika mít, tím méně si zločinci troufnou a policie bude mít méně práce.

Je jistě řada lidí, která nemá ráda zbraně. Většině občanů se osobně také pravděpodobně v životě nestal takový případ, že jim šlo o život, nebo zdraví. Je dost možné, že se domníváte, že každý konflikt, jehož jste nebyli původcem, lze řešit smírně a domluvou. Možná jste také zastánci toho, že je lepší si nechat dát jednu železnou tyčí a dělat, že jste mrtví, nebo prostě odevzdat tašku, když ji někdo chce. Možná je Vám zcela jedno, že v té tašce zrovna nesete obyčejný přívěšek na klíče, který Vám, kromě vzpomínek, po někom zbyl jako poslední věc na světě, nebo tam máte cokoli jiného, co byste do té doby z ruky nikomu nepůčili, natož dali. Je jedno co. Je to Vaše. Pokud patříte do této skupiny lidí, pak Vás naléhavě prosím, uvědomte si, že jsou i lidé, kteří to vidí jinak. Tací, kteří se nechtějí před násilím potupně sklonit, protože mají svou důstojnost. Neberte jim díky oprávněnému pohledu na svět jejich právo na obranu. Mimochodem, zničená sebeúcta a důstojnost člověka je nakonec téměř u všech násilných trestných činů tím, co v člověku přetrvá jako pocit zcela neoprávněné křivdy až do smrti.

Jak jsem již psal, možnost bránit se násilí všemi dostupnými prostředky považuji za jedno ze základních občanských práv. Stejně tak jsem přesvědčen o tom, že právo a podmínky jeho užití musí stát na straně lidí, kteří zločincem nejsou. Stěžovat jim využití práva na obranu považuji téměř za protiústavní. Má snad zločinec povinné psychotesty před tím, než jde páchat trestnou činnost? Potřebuje nějaké znalostí testy pro manipulaci se zbraní, nebo znalosti minima první pomoci? Nic z toho. I tu nelegální zbraň si sežene daleko snáz, než legální. Tak proč perzekuovat občany za to, že chtějí mít zcela oprávněně rovnocenné postavení v případě, že se takovému zločinci chtějí bránit?

Existuje stále ještě dost lidí, pro které heslo „Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou" znamená životní postoj. Neberte jim ho a buďte rádi, že naše národy takové lidi ještě mají. A mimochodem, tato věta platí ve všech oblastech našich životů...

reklama
3713 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(whaler, 20.10.2010 8:01:51)
Odpovědět
Není snad cokoliv dodat. Svůj majetek a zdraví svých bližních budu bránit jakýmkoli způsobem, třeba střelnou zbraní a kašlu na to, že někdo mě bude soudit za nepřiměřenou obranu nebo za, což je k smíchu, porušení lidských práv útočníka.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(whaler, 20.10.2010 8:03:14)
Odpovědět
Je stokrát lepší pistoli u sebe mít a nikdy ji nepotřebovat, než jednou ji potřebovat a nemít ji.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Stallker, 20.10.2010 9:28:16)
Odpovědět
To už se opravdu nedá číst, to je naprosto nenormální, jak s Vámi zase musím naprosto jednoznačně souhlasit.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(RAdo Skydancer, 20.10.2010 10:43:49)
Odpovědět
Základní myšlenka pana Matějky je správná a vychází z Ústavy a ta zase z Bohem daných přirozených práv člověka. Právo na obranu a na držení střelné zbraně je předně velmi důležité jako pojistka proti vzniku politické tyranie.

Nicméně v poslední době, když vidím nárůst násilí např. na školách se ptám také takto: Stříleli by Ježíš nebo třeba Gándhí a nebo by volili jinou metodu? Ať se probírám jakýmikoliv vyjádřeními těchto velkých osobností s vlivem na politiku a věci veřejné, nikde tam nic takového nenalézám. Tak mám trochu obavy z toho, abychom nezapomněli na příčiny kriminality a nechtěli pouze řešit situace, až tato nastane. Stačí pouze uvolnit pravidla držení zbraní a jejich užití? NESTAČÍ. Třeba se v příštím článku bude pan Matějka také zaměřovat na předcházení a účinné recepty na patologické jevy ve společnosti. Což takhle zkusit křesťanství a křesťanskou výchovu a etiku? Chce-li pan Matějka opravdu řešit výše nastíněné otázky po americkém vzoru, pak to bez toho aktivního křesťanství nepůjde. Ne nadarmo jsou právě v Americe již klasickými obrázky typu patriota, sklánějícího se v modlitbě nad Biblí a za ním na stěně visí vlajka Jižanka a šavle nebo kolty. Jenže právě tento patriot se řídí platnými zákony, Biblí a etikou při užití zbraně. Čím se řídí pan Matějka?

Přeji všem hezký týden. God Bless :).
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Michael, 14.1.2011 22:51:30)
Odpovědět
V jedné s kapitol bible je, že Ježíš řekl: Kdo nemá meč, ať prodá plášť a koupí si ho :-D
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Pepek, 31.8.2011 16:39:10)
Odpovědět
K tomu Ghándímu: ?
"Není-li jiné možnosti, než? zbabělost nebo násilí, doporučuji sáhnout k násilí..."?
- Mahátmá Gándhí
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Sunny, 20.10.2010 11:35:08)
Odpovědět
Pane Matějko, díky za další vynikající článek. Tato problematika mě hodně zajímá a vždycky mě překvapí negativní reakce některých lidí na fakt, že někdo jiný legálně vlastní zbraň. Pokud pominu absolutní pacifisty, připadá mi tento postoj lehce pokrytecký. Myslím, že tohle je taky výstižné: http://www.gunlex.cz/?p=322
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Stallker, 20.10.2010 12:15:39)
Odpovědět
Klobouk dolů Sunny, velmi kvalitní a výstižný článek... :-)))
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Sunny, 20.10.2010 12:40:47)
Odpovědět
Taky se mi líbí:-)
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(hanca, 20.10.2010 12:39:02)
Odpovědět
Sunny, dik za odkaz, moc pekny clanek!
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Evropan Jirka, 20.10.2010 12:22:07)
Odpovědět
Každého, koho zajímá, jaký je vztah mezi množstvím legálních zbraní a kriminalitou, odkazuji na sérii článků Mýty a fakta o zbraních na D-fens blogu.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Kalous, 20.10.2010 12:42:22)
Odpovědět
Největší počet trestných činů na tisíc obyvatel na světě má V. Británie (registrovaných, další J.Africká rep. je asi moc poctivě neeviduje) - a tam nesmí nosit zbraň ani policajt - ozbrojenému lupiči s pistolí či samopalem se může bránit hodem pendrekem, a nesmí ho trefit do hlavy aby si zločinec nestěžoval. To už je lepší USA. V USA by např. majitel sběrny železa kterému opakovaně vykrádali sběrnu a jednoho zloděje zastřelil a v druhé případě prostřelil auto brokovnicí - oba by dostali pochvalu za ochranu svého majetku a likvidaci zločinců - a u nás jdou do basy.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(hanca, 20.10.2010 12:34:28)
Odpovědět
Pane Matejko, opet souhlas. pisete velmi srozumitelne, kazde vase slovo je promyslene a hlavne to ma cele hlavu a patu. dik!
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(pavjan, 21.10.2010 12:30:46)
Odpovědět
Připojuji se. Akorát jsem se na chvíli zamyslel a vyšlo mi, že zbraň by měl mít inteligentní a hlavně odpovědný člověk, který své bytosti vládne v celém rozsahu. To znamená, že zbraň nemůže mít kdejaký pitomec a těch je tu víc než dost. Pak bychom třeba nestačili budovat kriminály. Možná by se to nějak zregulovalo samo, nevím.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Sunny, 20.10.2010 12:46:55)
Odpovědět
Jen pro odlehčení jinak vážného tématu - v souvislosti s poslední větou v nadpisu článku mi naskočila situace z Červeného trpaslíka, kdy Kocour říká (není to úplně přesně): "Radši žít hodinu jako lev, než celý život jako červ" a Rimmer kontruje: " Viděl někdo předložku z červí kůže?" ...No, taky postoj:-)
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Stallker, 20.10.2010 14:04:28)
Odpovědět
Předložku z červa asi ne, ale dovolil bych si navázat na předchozí odkaz. To bylo o ovcích. A ovce se minimálně jednou do roka stříhají!! A to dohola. Zkuste si ostříhat lva. :-)))…
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Sunny, 20.10.2010 14:31:21)
Odpovědět
Což o to, zkusit by se to dalo. Ale ty následky...:-)
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(jira22, 20.10.2010 12:46:56)
Odpovědět
Pan Matějka má nepochybně pravdu. Bohužel jsme od USA nepřevzali po převratu nic pozitivního. Řeči o demokracii jsou jen nezávaznými řečmi, úcta k soukromému vlastnictví je na všech stupních nulová a zákony jsou vždy na straně pachatele. Korupce nás řadí za státy o kterých bychom raději ani neslyšeli. Lidé, kteří tento stát již dvacet let vedou a reprezentují, jsou prohnilí skrz naskrz. A křesťanská morálka ? , to je taky jen pozlátko, které zakrývá nejhorší zločiny jako pedofilie. Nezbude jen na občanech, aby ve volbách volili takové zastupitele, kteří budou chránit právě je a ne jen své soukromé, nebo stranické zájmy. Není možné preferovat to, že politik řekne já to sice slíbil, ale koaliční zájmy to nedovolují. Tak ať jde od válu a hned. Jen tak se dopracujeme spravedlnosti pro slušné lidi.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Randejs, 20.10.2010 20:57:43)
Odpovědět
Strategie vlády:Čím více zločinců bude v ulicích a méně policistů,tak občané se budou zavírat doma v bytech,nebudou se scházet-houfovat, nadávat na vládu a nedej bože kout pikle proti zodpovědné a šetrné vládě,která to myslí dobře,ale jen se sebou.Proto žádné zbraně a co nejméně policistů v ulicích,ne v kancelářích,tam jsou nepostradatelní Johnovi specialisté.
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Peťas, 21.10.2010 9:46:55)
Odpovědět
S článkem plně souhlasím. Bohužel, v naší zemi je to tak, že vlastně chrání toho, kdo vědomě jde proti zákonu. Jestliže někdo bez mého souhlasu,t.j. proti mé vůli, vnikne do mého domu nebo bytu, jde tam bohužel s vědomím, že se mu prakticky nemůže nic stát! Pokud by paragraf příslušného zákona o oprávněném použití zbraně zněl trochu jinak, veděli by to i zloději a násilníci a bylo by to jejich rozhodnutí. Mám přece právo chránit svě zdraví, život a majetek!
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Guyver, 26.7.2011 11:40:01)
Odpovědět
Pokud je Uvědomělý Ovčan napaden, požádá útočníka ať posečká, že zavolá policii. Uvědomělý Útočník tak neprodleně učiní a nechá se v poutech odvést. Pokud by někdo útočníka napadl, případně mu způsobil újmu na zdraví, je to důkaz neuvědomělosti napadeného...
Re: Legální zbraně? Ano! Raději zemřít ve stoje, než-li žít na kolenou
(Pletka Stanislav, 11.5.2012 16:54:21)
Odpovědět
Naprostý a totální souhlas s uvedeným článkem. Bát se musí ten kdo krade nebo je tam kde ho nikdo nezval!!!!!
Reportáže rozčilujících se lidí , že se tu teda budou střílet lidi jak holubi jsou zcela zcestné!!!Neměl tam co dělat . Prošetřit se to samozřejmě musí , ale s důrazem na práva toho - kdo byl napaden , či bránil život, zdraví či majetek, ať už svůj nebo jiného. Dokud to tak důrazně nebude slušný člověk bude prohrávající a to je pro mě n a p r o s t o nepřijatelné.Navíc nefunguje-li stát, tak vždy začne fungovat osobní obrana. Daně platíme - ochrana nefunguje - bráním se tedy sám - jednoduchá rovnice.
Dodat není co . Snad jen hlavy vzhůru.