reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie

Autor: Lukáš Krivošík | Publikováno: 14.3.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Pri príležitosti výročia 14. marca 1939 je naša verejnosť opakovane konfrontovaná s nutnosťou zaujať postoj voči režimu vojnového slovenského štátu. Z politického útvaru, ktorý vznikol, aby sa Slovensko vyhlo rozdeleniu medzi susedov, vznikla mašinéria útlaku, neváhajúca obrať časť svojich občanov o majetky, dôstojnosť a napokon aj o život. A naši predkovia? Málo kládli odpor aj tam, kde sa dalo, kým inde robili nadprácu, aj keď nemuseli.

Ilustračná snímkaIlustračná snímka

12.03.2010 20:58 – BRATISLAVA


Vojnový slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie

Niekoho možno prekvapí, že vazalský štát, ktorý trval len šesť rokov a zanikol pred 65 rokmi stále vzbudzuje také vášnivé emócie u svojich odporcov i podporovateľov. Pokojne sa však môže stať, že dátum 14. marec bude medzi Slovákmi rovnako výbušný ešte ďalších sto rokov. Pre porovnanie, americká občianska vojna (1861 až 1865) trvala štyri roky, ide o záležitosť predminulého storočia, no spomienka na južanskú Konfederáciu dodnes vyvoláva v Spojených štátoch rozporuplné vášne.

Ľudia, ktorí republiku z rokov 1939 až 1945 velebia, majú tendenciu zdôrazňovať najmä fakt, že išlo o prvý samostatný štát Slovákov v moderných dejinách. Aj keď tá samostatnosť bola nacistickým Nemeckom značne oklieštená, je pravda, že po roku 1945 už nikto nemohol pochybovať o schopnosti Slovákov udržať pri živote vlastný štát. Mnohí pamätníci spomínajú tiež na relatívne vysokú životnú úroveň v prvých rokoch vojny. Tá však bola podmienená najmä vojnovou konjunktúrou a veci sa značne zhoršovali s približujúcim sa frontom i vidinou porážky nacistického Nemecka. Navyše niet pochýb, že mnohí ľudia si svoju vlastnú životnú úroveň zlepšili najmä obohatením sa zo židovských majetkov.

A práve táto škvrna je dôvodom, prečo sa narodeniny vojnového slovenského štátu nikdy nesmú stať oficiálnym sviatkom. Aj keď išlo o tzv. deravú totalitu, veľká skupina slovenských občanov bola najskôr pozbavená svojich ľudských a občianskych práv, neskôr okradnutá susedmi, olúpená o ľudskú dôstojnosť a napokon poslaná na smrť. Že sme boli spojencami Hitlera a priestor na manévrovanie mala naša vláda obmedzený, je jedna vec. Že sme si tu však schválili najtvrdšie rasové zákony v Európe a robili sme z vlastnej iniciatívy špinavú nadprácu, je už vec druhá.

Arizáciu ako akt podlej chamtivosti

Je príznačné, že prvá vec, na ktorú sa ľudáci v súvislosti so židmi vrhli, boli ich majetky, pôda a podniky. Režim obyvateľstvu hovoril, že je chudobné, lebo židia sú bohatí a nejakým spôsobom ich vykorisťujú. Hovorilo sa, že keď slovenské hospodárstvo prejde arizáciou a konečne na ňom prestane parazitovať židovský škodca, Slovákom sa polepší. Aká bola skutočnosť? Arizácia bola spojená s rozsiahlou korupciou, klientelizmom a rodinkárstvom. Často sa stávalo, že noví majitelia podniky nevedeli riadiť a priviedli ich do krachu.  

Arizácia židovského majetku bola aj v záujme Nemcov. Jeho rozdávaním si nacisti kupovali lojalitu kolaborantov v okupovaných a vazalských krajinách Európy. Aj mnohí exponenti Tisovho režimu tušili, že spôsob, akým nacisti nakladajú so židmi je nemorálny a nekresťanský. No peniaze pomohli prehlušiť tiché výčitky svedomia. Režim postupne do svojich radov vtiahol ten najväčší morálny odpad spomedzi Slovákov. Niet divu, že mnohí gardisti a ľudia, ktorí profitovali z arizácie, hneď po skončení vojny prezliekli kabáty a stali sa z nich komunisti, pripravení oddane slúžiť novej totalite.

Nie všetko na vojnovom slovenskom štáte bolo zlé alebo odsúdeniahodné. Že v roku 1939 išlo o východisko z núdze a jeho alternatívou bola priama okupácia, je asi každému jasné. Lenže našu prvú štátnosť naplnila vtedajšia elita príliš otráveným obsahom v podobe likvidácie celej skupiny slovenských občanov, ktorých jediným previnením bolo, že vyznávali iné náboženstvo. Udalosti vtedajšieho obdobia nám dodnes nastavujú zrkadlo. Pretože príliš veľa z našich predkov bolo hnaných nenávisťou, závisťou, chamtivosťou, zbabelosťou a typicky slovenskou „predposratosťou“. Avšak dobrou správou je, že sa medzi našimi predkami našlo aj množstvo odvážnych jednotlivcov, ktorí sa rôznymi formami a často s nasadením vlastného života postavili zlu na odpor. Práve im by 14. marca mala patriť naša spomienka.   

www.aktuality.sk

reklama
1743 čtenářů | 31 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(vizír, 14.3.2011 0:58:00)
Odpovědět
Judaistický žid není NIKDY občanem protože judaismus je absolutně antiobčanský hodnotový systém vyznávající že pro židy mají platit naprosto jiná pravidla a jiný právní systém než pro nežidy , proto slovenští židé nebyli (z vlastní vůle)slovenští občané nýbrž entita smrtelně nepřátelská slovenskému státu ,národu i ústavnímu právnímu systému založenému na rovných právech pro všechny.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Peter, 14.3.2011 6:04:15)
Odpovědět
Máte pravdu, pán vizír, Židia sú zlo, ktoré treba zničiť. Vždy nenávideli Slovensko a Slovákov a hľadali spôsoby, ako ho zničiť.
Preto ich stihol zaslúžený trest od Boha a boli odvezení do koncentrákov.

My kresťania katolíci by sme sa mali modliť za kanonizáciu Dr. Jozefa Tisu, mučeníka benešovsko-žido-slobodomurárstva. Boh sa nedá vysmievať a preukáže svoju silu aj na slabých.


P.S. Pán Krivošík je žid, ktorý nenávidí všetko slovenské, takže ma jeho reakcie voči "Slovakštátu" absolútne neprekvapujú.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(alfa27, 14.3.2011 7:21:29)
Odpovědět
Hm a co tahle kanonizovat Eichmanna, Mengeleho, Himmlera...
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 8:17:03)
Odpovědět
Alfo, zase nepřehánějte - nestačí že tito SSmani dostali za odměnu koncem války Vatikánsé občanství a pas aby mohli v klidu zmizet z Evropy do Jižní Ameriky? Kdo by pak radil a pomáhal demokratům Pinochet a spol., kolonizoval pampy např. vzornou farmou Kolonie Dignidad atd.? Ještě je svatořečit - to už je trochu moc.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Hardy, 15.3.2011 17:16:27)
Odpovědět
Teda Peter, ty jsi docela fanatik. Myslíš, je to v souladu s názory slovenských katolíků. To aby se vám pak ty ovečky věřících nezaběhly někam k ateistům. Tiso je ten správnej borec?,opravdu? No nevím, tak proč Vám ho po válce pověsili na klandr?
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Karnwield, 15.3.2011 18:29:26)
Odpovědět
Prosím ťa, na Tisa zbytočne nekydaj. Bola to osobnosť porovnateľná s Dollfussom, či Salazarom. Väčšina rozporuplných rozhodnutí bola urobená bez jeho mandátu Vojtechom Tukom a jeho prívržencami, radikálnymi členmi HSĽS, ktorí sa snažili o implementáciu národného socializmu na Slovensku. Tiso, naopak, bol vodcom umierneného krídla.

Pokiaľ viem, židia neboli posielaní na smrť, ale do pracovných táborov. Až skrslo podozrenie na nekalé praktiky Nemecka, transporty boli zastavené jednoduchým spôsobom. Židov umiestnili do táborov na Slovensku, kde mali omnoho lepšie podmienky - tým pádom už ako "pracujúci" židia nemohli byť vyvezení do koncentrákov.
Transporty boli obnovené krátko po tom ohromne slávnom povstaní, keď Nemci prevzali plnú moc.

Toho Petra si nevšímaj, je to blázon.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Hardy, 15.3.2011 19:14:26)
Odpovědět
Karnwilde, máš kus pravdy. Tisa vám nechci Slovákům pomlouvat, ale uznej, že je to velmi kontroverzní osobnost.
Říkáš trochu Salazar, možná, ale ti mrtví za ním nelze omluvit, a navíc byl to kněz.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Karnwield, 17.3.2011 19:38:44)
Odpovědět
Pozri, nepočul som o tom, aby v čase, keď bol pri moci Tiso, právoplatne odsúdený na smrť jediný človek. Vo Švajčiarsku ich v tom čase bolo vraj vyše 30.
Vraždy páchané nemeckými, ako aj povstaleckými oddielmi počas nemeckej okupácie (vyvolanej povstalcami) sú vec iná. Tiso sa snažil dostať nemecké vojská zo Slovenska diplomatickou cestou. Napríklad mal podiel na zabránení zničenia Banskej Bystrice, Zvolena a Brezna (myslím) výmenou za vyznamenanie nemeckých vojakov. Tých pár plieškov za to stálo, a nemožno ho za to odsudzovať.

Totálnu moc uzurpoval z toho dôvodu, aby zabránil radikálnemu krídlu v získaní väčšieho podielu moci. Premiér Tuka už i tak narobil dosť šarapaty, keď bez Tisovho mandátu vyjednával s Hitlerom a prisľúbil podporu slovenskej armády, a myslím, že aj vysťahovanie židov.

Na vtedajšie skutky sa musí nazerať dobovou optikou, nie tou súčasnou. Dôležitý je kontext. Inak je potom "zločincom" každá historická osobnosť.
Hrdina jedných je zločincom druhých - tak sa vraví.
Tiso nie je môj hrdina, ale je to osobnosť, ktorú treba rešpektovať, tak, ako sa rešpektujú aj iné - napr. Mária Terézia, a pod.

Ale to ešte musí uplynúť nejaký ten čas.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Mayenne, 14.3.2011 12:38:49)
Odpovědět
Krivošík je hlavne mudrlant, ktorý nevie nič iné iba mudrovať. Tým sa živí a dúfam, že tak to aj ostane. Mudrovaním totiž ešte nikto nikomu neublížil ;-)
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 14.3.2011 13:30:35)
Odpovědět
No vida. Vy dva jste se sešli. Představte si ten hnus, že ti všiví žiďáci mají vinu i na tom, že jste se narodili. To oni donutili vaše rodiče k té hnusné souloži. Nebýt těch všivých židáku, tak mohli být vaše svaté dušičky pořád v Rájí a užívat si nebeských radosti. Za všechno na světě může pár milionu Židu.
Nemyslíte si že i ti Židé mají stejné pravo vás milovat tak jako vy milujete je?
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 13:43:58)
Odpovědět
Stilete - zase se těch Židů nezastávej jak papež. Kdyby si nevynutili popravu Krista, mohl s námi být ještě dnes - ale nevím jak by se slavily velikonoce.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 14.3.2011 19:28:17)
Odpovědět
Ale Kalous, já se zase tolik těch Židu nezastávám, jen mě pořádně iritují ty blbé žvásty které obviňují Židy ze všech nepravosti a viny za všechny lidské špatnosi niní je. Což Židé můžou za zlodějiny a ty tunely v ČR?
Podle vizíra můžou i za ničemnost toho vizíra i za jeho vrozenou blbost.
Kalous, já nemám v příbuzenstvu žádného žida. Jinak mám příbuzné V Bělorusku, Rusku, Ukrajině,Polsku i Maďarsku. Možná proto nedokáží býž českým šovinistou.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(ThujaGarden, 15.3.2011 8:47:41)
Odpovědět
Peter, ty jsi katolík?? A křesťan??

....spíš a hlavně...,Pit-mec k pohledání....

...toho debil-ního tisu...,si strč do ři-ti...
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(nobody, 14.3.2011 8:32:06)
Odpovědět
Když jedu do Bytče, tak jedu kolem rodného domu Tisa a dívám se,jestli jsou pod jeho pamětní deskou květiny. Pak vždycky poznamenám, že je všechno na Slovensku v pořádku. Oběsili si ho sami a ani na Slovenském štátu nebylo všechno špatné.
Má to jednu chybu,nedá se s tím nikam jít. Dát si za SŠ na celnice: " Čiernym a psom vstup zakázán",
také dobré, alespoň jste věděli, kam jdete.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(felix.julec, 14.3.2011 11:57:04)
Odpovědět
A taky se oficiálně razilo "Čehúni von".
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 14.3.2011 13:33:33)
Odpovědět
Tedy nobody, ten Tiso si zaloužil oběsit zrovna tak jako Beneš. Beneš ale daleko víc a být a zakopán do hnojíska.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 13:47:03)
Odpovědět
Stilete, ty jsi vlastizrádce České republiky sloužící cizím mocnostem. Masaryk a Beneš - zasloužili se o stát, s tím nehneš.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(vizír, 14.3.2011 14:29:03)
Odpovědět
... žido-sudeťák a progresivní hitlerčík Stilet očividně nenávidí Beneše hlavně za to dobré co udělal pro český a slovenský národ
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 14.3.2011 19:46:34)
Odpovědět
Zase jsi si vizíre něco vycucal ze svých hemeroidu? Fakt je že nejsem pokrytec a nepředstírám obrovskou lásku k českým lidem. A jak ty vizíre, ty miluješ každého českého člověka? Víš občas jsme se v jedné redakci bavili o tom úžasném národě. Na mé poznámky o českém křiváctví a pokritectví mě lidé honosíci vysokoškolskými tituly odpovídali: ano máš pravdu, naši lidí opravdu jsou křiví jak turecké šavle, ale národ ten je fajn, ten já mám rád. Takže ani jím nebylo jasné že ten užasně dobrý národ se zkládá jen z deseti miloonu převíážně křiváku a že těch deset milonu právě tvoří ten národ. A ještě něco vizíre. Žijé mezi lidmi všech možnýczh národu, ale jen z čechy mám ty nejmizernější zkušenosti.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 22:37:14)
Odpovědět
Teda Stilete, donedávna jsem nevěděl co jsou to Protokoly sionských mudrc§. Resp. jen to že existtují a že je to 100 let starý ruský podvrh mající diskreditovat Židy. Nyní jsem si přečetl zběžně odorné pojednání Nové protokoly sionských mudrců a odborný posudek nějakého německého právníka, potvrzující jejich pravost. Po tomto čtení bych dal za pravdu naplno vizírovi - a ne tobě, ty nevidíš tak hluboko jak vizír - sice se vyjadřuje provokativně, ale ne úplně bl.bě.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(ThujaGarden, 15.3.2011 8:52:45)
Odpovědět
Kalousi...,někdo zde psal...,že jsi v registrovaném partnertsví...,s Vizírem....

....no, vypadá to tak. Ty seš ON...,nebo ONA, anebo...,pod obojí...,kaňoure.....
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 14.3.2011 19:36:31)
Odpovědět
Kalous zdaleka se o stát nezasloužili tolik, jak tehdejší představitele Francie a Italie a to jen z nemravných důvodu. Masaryk byl dlouholetým agentem GB už před válkou a Beneš se daleko víc zasloužil o záník toho státu jak o jeho vznik. Vždyť za I. svět. války oba dělali jen to, za co byli placení tajnými službami. Je docela možné že opravdu ti dva se zasloužili o smrt Štefánika, neb on nepadal před Masarykem dostatečně rychle na zadek a neklaněl se mu hluboko. Polácí se daůleko více snažili a pomáhali západu už v době Napoleonských válek a bylo jím to drek platné. Svůj stát si museli vybojovat sami svými zbraněmi. A ten Masaryk z Benešem že by to dokázali jen žvaněním?
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 20:53:30)
Odpovědět
Stilete - Masaryk ani Beneš nemohli být v zákopech - na to měli ruské a italské legináře, nově vzniklou československou armádu, bojovníky na východní a západní frontě. To bohatě stačilo, byli nejvyšší velitelé.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Stilet, 15.3.2011 0:03:28)
Odpovědět
Já po nich nechci aby byli v zákopech, jenže jen to že chodili na bankety z ních neudělá žádné záslužniky. Přečetl jsi si někdy Čapkovi Hovory s TGM.? Tam se přece Masaryk sám přiznává ke svému agentství. Víš Kalous kolika válčení a kolik povstáni dokázali udělat Poláci? Vždyť Polské legie bojovali ve všech Europských válkách v naději že jím ti za které bojovali pomůžou k obnově Polska. Poláci bojovali i v Aerice a co jím to bylo platné? A Masaryk s Benešem a Štefánikem jen žvaněním dosáhli to, co nedokázali bojovní Poláci za dvě stě roku? A ten slepenec ČSR slepený ze sedmi národnosti, to bylo to báječné Čsl. ?
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(grek, 14.3.2011 13:38:18)
Odpovědět
Jen idiot a posera obnovil československý stát z bývalého protektorátu a slovenského fašistickáho režimu!
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Kalous, 14.3.2011 13:50:30)
Odpovědět
Ano - jen idioti mohli položit desítky tisíc životů Čechů, Moraváků, Slezanů a Slováků ve 2. svět. válce za svobodu těch dnešních tupců.
14.3.1939 to nebol krok naspäť. To bol krok dopredu
(Romann, 14.3.2011 14:34:53)
Odpovědět
Stali sme sa svedkami toho, že viaceré náboženské, politické, ba aj ústavné inštitúcie sa veľmi jednoznačne a kategoricky vyjadrujú k prvej novodobej Slovenskej republike (1939- 1945). Ak môžeme aspoň čiastočne pochopiť odsudzujúce postoje niektorých nepolitických subjektov, nemôžeme akceptovať vyjadrenie takéhoto druhu z úst politikov, ktorí sú, podobne ako boli pred šesťdesiatimi rokmi ľudáci, teraz tvorcami dejín. Keď sa politici uchyľujú k vyhláseniam hodnotiacim dejiny národa a štátu nesú zodpovednosť za historické vedomie nášho národa. Táto zodpovednosť je o to väčšia, že vedomie vlastnej identity sa v celých našich dejinách veľmi dramaticky vyvíjalo a jeho formovanie bolo ovplyvnené konaním osobností v kľúčových momentoch histórie. Nijakú udalosť našich dejín nemožno hodnotiť a posteriori, kritériami, ktoré sme si dodatočne stanovili. Takto nemožno hodnotiť Samovu ríšu, Pribinovo kniežatstvo, Rastislavovu ríšu, či Svätoštefanské kráľovstvo. Platí to však aj pre 20. storočie. Ani prvú Slovenskú republiku nemožno hodnotiť iba z hľadiska víťazov druhej svetovej vojny. Viac na www.voltaire.netkosice.sk, téma: Deklarácia k výročiu vyhlásenia Slovenskej republiky 14.3.1939
Re: 14.3.1939 to nebol krok naspäť. To bol krok dopredu
(Kalous, 14.3.2011 16:10:45)
Odpovědět
Současné dějiny především Romanne píší vítězové - a ti mají i "pravdu". A potřebují národní symboliku, národní hrdiny, vytypované zrádce, i kdyby si je měli vymyslet. Ale pro sebe si to můžeme přebrat zase po "svém".
Re: 14.3.1939 to nebol krok naspäť. To bol krok dopredu
(Romann, 15.3.2011 17:05:14)
Odpovědět
Toto čo ste napísali je v podstate aj v našom príspevku.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Zay, 15.3.2011 10:14:07)
Odpovědět
Nechci hodnotit charakter SŠ. To je velmi diskutabilní. Určitě však měli Slováci právo se v roce 1939 odtrhnout od RČS, která jejich práva celých dvacet let popírala. Když se to Masarykovi a spol. hodilo, poukazovali na maďarský útlak vůči Slovákům a slibovali náhradu, jen aby hornouherské území získali a mohli anektovat. Když se splnila jejich přání, na všechny sliby Slovákům se zapomnělo. Vytvořili navíc umělý československý národ, takže Slováci byli zase v postavení jako v Uherském království, kdy se z nich měli stát Maďaři.
Re: Slovákštát aneb Slovenský štát bude asi vždy vzbudzovať emócie
(Romann, 15.3.2011 17:07:04)
Odpovědět
Hm, skladám klobúk dole.