reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Krize civilizace?

Autor: Alexander Tomský | Publikováno: 3.10.2010 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Když se dnes člověk podívá na nějakou mediální stránku či obrazovku, vypoulí na něj své bludné apokalyptické oko úvaha o krizi: společenské, kulturní, ekonomické, imunitní či manželské. Někdy si říkám, noviny přece z principu senzacechtivosti přehánějí, nesmíme je brát tak vážně a také se nesmíme poddávat pocitu stárnoucího pračlověka, který už v době kamenné tvrdil, že za jeho mládí bylo všechno lepší a teď v neolitu se svět řítí do zkázy. Co tak asi říkali lidé na sklonku smrtelně ohroženého Říma, kdy to opravdu vypadalo jako konec světa?

Nepochybně se dnes vytratila víra v pokrok a média už nezápasí za lepší příští! To je ovšem jistě dobře, vždyť budoucnost se dopředu nalinkovat nedá a budovatelé? Ti ničili přítomnost. Proč ale ty věčné jeremiády? Není to také tím, že společnost (statisticky) zestárla a starší člověk místo pocitu, že to zpackala jeho generace, má dojem, že ta mladá ničemu nerozumí, všechno dělá špatně a už si neporadí? Konec. Anebo se opravdu stalo něco zásadního, co svědčí o úpadku naší civilizace?

Není pochyb, že náš svět naštěstí už nežije v zajetí žádného monstrózního kolektivistického bludu. Totalitární krvavé ideologie, jaké ohrožovaly lidstvo ve století minulém byly poraženy – nikdo už nevěří ani na vyvolenou rasu ani na předvoj dělnické třídy, ba i duch národního kolektivismu se kamsi vytratil. Svět naší civilizace se zmenšil, je takový malý, bez velkých cílů a aspirací. Chce sloužit a ochraňovat nikoli společnost, ale jedince a proto hlásá nesporné hodnoty na jeho obranu (někdy i ctnosti), jež bloudí samostatně jako molekuly těkavých plynů ve společném prostoru. A ty nás trochu matou, neumíme je totiž vtěsnat do jednoduchého, hierarchického a konzistentního pohledu na svět. To ony dnes v kontrastu s krvavou minulostí mají chránit – božskou nebo přinejmenším důstojnou hodnotu každého individuálního člověka. Jen pro něj jezdí vlaky, pro něj se staví dálnice a nemocnice, pro něj exisuje stát a jenom on má práva. Někteří by chtěli, aby se před ním skláněl i sám Bůh, a proto pochybují, že by Nejvyšší mohl snad soudit nebo nedej Bože, že by mohlo existovat peklo.

Tolerance, svoboda, rovnost, důstojnost, právo na vzdělání (nebo alespoň na diplom), sociální pomoc, ochrana zdraví, bezpečnosti, přírody a další práva, práva, která se snad množí dělením až po ty bizarní – práva ezoterických menšin, uprchlíků a dětí. Vyčerpávající seznam by byl nepochybně velmi dlouhý. A všechny tyhle nesporné hodnoty jsou vyzývány jako hodnoty Absolutní, bez relativizující míry ekonomických možností a společného civilizačního kontextu.

A nedaří se nám špatně, leč přece jen, navzdory blahobytu, méně dřiny a více zábavy, lepší stravě a lékařské péči, navzdory osobní svobodě a individuálním právům, všichni tak nějak volně s onou „nesnesitelnou lehkostí bytí“ těkáme v tolerantním nálevu společnosti, která vlastně ani neexistuje, a nemůžeme dost dobře navázat smysluplný a stálý vztah s ostatními lidmi, ba ani s osobou opačného pohlaví, což vzhledem k dané sexuální přitažlivosti druhu, by přece neměl být takový problém. Jenže on to problém je! Většina mladých žije sama, buď s rozvedenou matkou (mamá hotel) anebo střídá partnery v bezdětných vztazích. Matek samoživitelek rovněž valem přibývá a psychologové si lámou hlavu, jak obnovit trvalé manželství s dětmi. Marně.

A tady možná vidíme první příznak civilizačního krachu. Neschopnost egoistického ega se omezit a neschopnost společnosti a státu tvrdě vyžadovat společně sdílené normy a povinnosti. Zdá se, jako by se s likvidací zločinného kolektivismu zrodil nový suverénní, avšak bezmocně osamělý, singularis, který pomalu a nenápadně likviduje budoucí společnost – nemá děti.

Každý se neviditelně stává bezdomovcem.

Pro časopis Týždeň

reklama
1976 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Krize civilizace?
(padok, 3.10.2010 0:24:10)
Odpovědět
pred Vychodom Slnka je najvacsia tma . Ked Adam a Eva vystupili z raja do sveta, prve slova boli, ze je tu najvacsia kriza :)) a ludia sa zatial nezmenili..
Re: Krize civilizace?
(Nermuť Jan, 3.10.2010 7:24:40)
Odpovědět
Západní civilizace je na sklonku svých dní.
To je zjevné a je to předvídáno již od roku 1054.

Ty schismata byla vždy stejná. Nejdříve masivní vzestup a pak pád.

Katolická církev není z jiných a dopadne stejně.

Křesťanská civilizace však v krizi není.

Platí jeden princip: systém je v krizi jen tehdy, když jsou v krizi všechny jeho části. Pravoslavné církve v krizi nejsou. Ukažte mi jednu jedinou Pravoslavnou církev, které klesaj věřící. Tedy tradicionální.
Ruská, Gruzínská, Srbská a Jeruzalémská. No jedna ano, Srbská. Ale celek?
Rozhodně ne.

Ti, co se vydali směrem na Západ po schismatu v roce 1054 končí, ukázali se jako neprespektivní. To oni byli ti, co se mýlili. To je dnes zjevné.

Ale proč by mělo být v krizi samo křesťanství? Byl a je Kristus Mesiáš? Jsou svatí svatí?
Odpověď je ne, ano, ano.

Kristus je Mesiáš. Svatí jsou svatí. A Bible je Pravá svatá kniha. Na tom nikdo nic nezmění, i když se postaví na hlavu.

Ano jeden výklad je špatný. Ale špatný je jen výklad a navíc jen jeden. To rozhodně není krize. Jen to moc veliká (obludně veliká) církev.
Re: Krize civilizace?
(Nermuť Jan, 3.10.2010 7:26:42)
Odpovědět
A navíc, Římský Pravoslavný výklad špatný není.
Špatný je pouze výklad výkladu. A to je hodně málo.
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 3.10.2010 8:53:36)
Odpovědět
Spíše než krize civilizace (to také) krize našeho národa. ..singulris - který pomalu a nenápadnělikviduje budoucí společnost - nemá děti. To u nás částečně platí, ale ty naše děti nahradí děti Romů a Mongolů. A ve světě je dětí, neboť jich někde přibývá 10x rychleji(např. hladová Afrika) než u nás nebo Z. Evropě. 1., miliarda lidí vznikla skoro za 5 milionů let, nyní na to stačí 22 let. Už se to přírodě ani nelíbí - vymyslela AIDS,SARS a pod. člověk jí to maří. Množí se bez rozmyslu, nadmíru rabuje a ničí životní prostředí - žádný trvale udržitelný rozvoj. Civilizace je v krizi od začátku, člověk si nezaslouží název Homo sapiens, není moudrý ale jako druh úplně b.lb.bý.
Re: Krize civilizace?
(Plašmuška, 3.10.2010 12:04:20)
Odpovědět
Evropská civilizace na sklonku. Chaos a zmatek v hodnotové orientaci.Těkavé hledání smyslu života v zábavě, kult mládí, tanec, adrenalinová zábava, spotřeba, obžerství,v televizi kde kdo vaří, vzorem se stávají TI kteří střídají partnery,z každé obrazovky, reklamy se k nám vlámavají polonahé, nahé, prý celebrity (celebrita ukradené slobo, má úplně jiný význam), co jiného jsou než ku r vy, prostitutky, vždyď prodávají svá těla pro sexualní reklamu,společnost posedla sexem. Ze všech koutů nabítka zázračných produktů pro orgasmus non stop, vše je dovoleno, inces už skoro není, Obžertví, páření, ..poslední štace drogy. TO je vzor standardu, říká se tomu MODERNÍ ŽIVOTNÍ STYL!Dohnaníme Řím, doháníme zaniklé civilizace. Kruh je kruh
Re: Krize civilizace?
(kleo, 3.10.2010 12:10:09)
Odpovědět
No a pak se divíme, že o nás muslimové říkají, že jsme bezbožní psi. Oni nás už napraví,džihat a šaria a burky a čatory už pro naše dcery a vnučky šijí.
Re: Krize civilizace?
(Kleo, 3.10.2010 12:15:39)
Odpovědět
To byla sláva, když moderní civilizace přišla antikonceopcí a její masovému praktikování, to bylo radostí a skok na spirále...všechno je za něco i ta rozkoš pro rozkoš si vezme svou dań..
Kde ty všechny děti jsou...?
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 3.10.2010 12:53:27)
Odpovědět
To chcete aby měla u nás každá rodina 10 dětí jak černoši v Africe či mohamedáni v islámských státech? Asi jo - kdo více souloží zvítězí (islám v Evropě zvítězí přes vysokou porodnost mohamedánských žen)
Re: Krize civilizace?
(Stilet, 3.10.2010 14:05:58)
Odpovědět
A také několik manželek a i padesát černoušku. Ještě pžřed II. svět. válkou se rodilo v rodinách více děti i v Čechách a to byla dosti bída. Dnes každý se má jak někdejší buržoasie a všichni v ČR skučí v jaké příšerné bídě žijí. Jenže tenkráte nemuseli dětičky mít všechno jen to nejdražší, značkové. Do školy jsme chodili s kudlou v kapse, dnes s mobilem. Tu kudlu nosil každý kluk. Dnes by se kantor i rodiče potentovali hrůzou, kdyby se dozvěděli, že jeden kluk přišel do školy s maličkým nožíkem. Prostě mizená doba. Levičáci a přemíra "vykvětu a elit" všechno zkazili.
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 3.10.2010 15:11:43)
Odpovědět
To je fakt zajímavé, že i dnešní chudáci jsou bohatší než prvorepubliový buržua - ten si nemohl dovolit mít levný nebo někým odloženým mobil, dnes ho mají i Romové na sociálce. Dnes nenosí děti do školy kudličky, ale sem tam železnou tyč aby s ní přetáhly učitele přes hlavu - v některých zemích už mají u škol bezpenostní rámy, aby si děti nenosili do školy pistole, samopaly či granáty. Holt pokrok nezastavíte Stilete. Počet obyvatel 10 milionů je pro naši zemi z hlediska vztahu člověka a krajiny skoro optimální - více obyvatel nepotřebuje. Zejména nepotřebuje polygamisty, hordy černoušků, ani pravicové vlády které chudobu vytváří.
Re: Krize civilizace?
(Petra - pravá, 3.10.2010 15:49:51)
Odpovědět
Nediskriminujte Afričany, muslimy a Romy. Multikulturně nás obohatí.
Re: Krize civilizace?
(Sam Opal, 3.10.2010 17:45:48)
Odpovědět
Ano Petro jistě že obohatí.Nedávno jsem byl v Paříži. Ta je obohacená tedy hezky.Zvláště např. metro. Co kdyby jsi si tam zkusila někdy zajet a tím metrem se občas i projet?
To by se ti dostalo takového obohacení ....
No pravděpodobně na celý život
))lol))
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 3.10.2010 19:02:32)
Odpovědět
To kulturní obohacení mi stačí, když je krátkodobě navštívím. Steně tak na pár dní uvítám i je zde. Ale nechci je mít za sousedy a podřizovat se jejich přáním a zvykům. Už nyní mi pochoduje pod okny na ulici více Mongolů než domorodců - mongolky jsou docela hezké a děti milé, ještě že sem nepřesídlili plánovaných 500 Romů, naštěstí i za komunistů se podařil tento atak zastavit. To by pak byl multikulturní obohacení!!!
Re: Krize civilizace?
(svatej petr, 3.10.2010 22:47:36)
Odpovědět
Tak teď nějak nevím...máš takový humor nebo jsi úplně blbá..
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 4.10.2010 7:46:51)
Odpovědět
Spíše to druhé - je to prý funkcionářka nějaké genderové organizace.
Re: Krize civilizace?
(Sunny, 4.10.2010 10:54:56)
Odpovědět
Petro, pokud po takovém obohacení skutečně toužíte, ze srdce vám ho přeji. Já se však bez něj ráda obejdu:-)
Re: Krize civilizace?
(evča, 3.10.2010 19:02:26)
Odpovědět
Nebuďte pesimista,zdaleka to není tak špatné s lidma.Záleží na výchově a hlavně prostředí...Tak bych to tipovala 30 : 70 pro to dobré- zatím.
Jinak naše pravice dělá vše pro to,aby našinci měli děti co nejméně. A cikánům je to jedno- umřít je nenechají a vždy si můžou něco ukrást...
Je hezké ,že nás kulturně obohatili,ale kromě jídla nějak nevím,jak
Miluji Alexandrovce- tam to jiskří,irskou taneční skupinu ,ta mně osobně obohatí vždy o krásný zážitek ... ale jinak?....
Re: Krize civilizace?
(ann48, 3.10.2010 23:55:49)
Odpovědět
Evčo - pan Tomský má pravdu. Jak mám rozumět tomu, že naše pravice se stará, aby bylo dětí co nejméně. Já mám tři děti, už dospělé, ale v době, když byly malé, první dítě bylo nemocné a do svých šesti let nesmělo do kolektivního zařízení, tak jsem s ním byla pochopitelně doma a celý roky jsem od státu nedostávala žádný příspěvek a manžel, jako většina, měl malý plat. Přesto jsme nevykřikovali, že nám stát děti neživí, ale snažili jsme se sami, protože ty děti jsme chtěli a měli rádi. Domnívám se, že jsou i dobře vychované, protože se naučili, že se musí s někým dělit, brát ohled na druhého, naučili se všechno jíst. Také se naučili, že nemohou mít všechno, ale zato si mají s kým popovídat, hrát, ale i dělat blbosti. Dnes je trend, že stát se má o všechno a všechny postarat. Dnes ve spoustě rodin má jedno dítě svůj pokojíček, všechno, co se dá koupit, ale často není nikdo, kdo by dítěti přečetl pohádku, popovídal a společnost mu dělá počítač. Při více dětech si společnost dělají navzájem a vytvářejí si vzájemné vztahy. Pokoj a štěstí není závislé na penězích, ale na vztazích. Také si myslím, že žít podle někoho "moderně", je mít svůj byt, žádný vážný vztah a být naprosto nezávislý. Má to půvab, dokud jste mladí a zdraví, ale potom, až toto pomine, zjistíte, že nemáte nikoho, kdo by vám podal hrnek čaje, nebo vody, pokud onemocníte a začnete se bát, co bude dál. Ale na tohle se v dnešní době neupozorňuje.
Re: Krize civilizace?
(evča, 4.10.2010 7:42:29)
Odpovědět
ve všem s Váma souhlasím....
- současná vláda dělá antirodičovské kroky- snižování mateřské,nejsou jesle,málo školek a hlavně-práce dnes je a zítra nebude. Dělat si plány do budoucností je sázka do loterie- ovšem pro některé ne. Schází jistota- ta tady byla. Také jsem prožila větší část života jako Vy a stejně jako Vy- proto vidím rozdíly.Ale nemusíme mít stejné názory .
přeji hezký den.
Re: Krize civilizace?
(SAm Opal, 4.10.2010 8:57:24)
Odpovědět
Asi bych i já souhlasil. Sami máme se ženou podobnou zkušenost z doby ,kdy mateřská se vyplácela prakticky do jednoho roku a protože na vesnici žádné jesle nebyly a také i žádní rodiče,kteří by mohli pohlídat ,musela být moje žena nějaké dva roky ,než přišlo druhé dítě - bez jakékoliv dávky a podpory ,tedy zadarmo doma.
Člověk se musel setsakramentsky ohánět!
No ale nesouhlasím v jedné věci.
Tehdejší režim žádné jistoty ve skutečnosti nevytvořil.Pouze byla vytvořena ILUZE jistoty.
Re: Krize civilizace?
(Kalous, 4.10.2010 9:33:20)
Odpovědět
Samopale, mluvte za sebe. Na každé vesničce nemohly být za komunistů jesle (školka), zřejmě jste si ji tam vybudovali v akci Z až po r. 1989.. Ale v městech jich byly tisíce, které se z 80-90% zrušily a nyní dle nařízení EU se znovu otvírají. A že Vaše žena nedostávala kdysi podporu v mateřství - asi před mateřstvím nebyla zaměstnaná. Moje manželka ji dostávala vždy.
Re: Krize civilizace?
(Sam Opal, 4.10.2010 10:50:28)
Odpovědět
Samozřejmě,že zaměstnaná byla!
To ,o čem se zmiňuji platilo někdy do roku tuším 1988.
Plus mínus.
V první polovině let osmdesátých se mateřská vyplácela do PŮL ROKU VĚKU DÍTĚTE A DALŠÍCH ZHRUBA PĚT MĚSÍCŮ STÁT VYPLÁCEL ASI 600 KČS.
Tedy po dosažení jednoho roku věku dítěte, stát nevyplácel ANI JEDNU KORUNU
Pravda je,jak jsem již napsal ,změna nastala někdy kolem let 87-88.
No a co se týče neexistence jeslí na tehdejších vesnicích - no hlavně ,že si byli tehdy všichni lidé rovni.Žeáno.
Re: Krize civilizace?
(evča, 4.10.2010 19:36:22)
Odpovědět
ano,před revoluci.Já měla mateřskou půl roku,pak jesle a do práce. Bylo to bezvadné.Dnes to dceři vykládám a jsou to hezké vzpomínky.
A iluze to nebyla,iluze není nic, a jesle,školky a práci jsem měla jistou - ne iluzórní.A jelikož partner emigroval- měla jsem veškeré jistoty samotné matky.
Ale neříkám,že je to dnes špatné- pokud mají práci a hlavně babičku.Je pro mladé hodně dobrého,ale stále visí nad hlavou ten Damoklův meč- budu mít zítra práci? budu mít na nemocnici?,budu mít kde bydlet? a další otázky- a ne málo.Ta jistota mého života schází.
ale i dobré změny pociťuji.
dobrý večer
Re: Krize civilizace?
(SAm Opal, 6.10.2010 13:39:25)
Odpovědět
Ano pocit jakých si jistot byl. I když se nakonec ukázal jako iluze.(krach komunizmu v89)
Dnes je doba jiná. To co jsme podstupovali my tehdy,dnešní mladí ,ani náhodou.
Stěhovali jsme se s narozeným děckem do jediné opravené místnosti v domě po babičce. Deset let trvalo,než jsme opravy dokončili. A jak říkám jedna výplata,na vesnici jesle nebyly - dost tvrdý život.Ale na druhou stranu toto všechno přesně podle hesla "co tě nezabije,tě posílí" naše manželství jen utužilo.
Dneska mladí přemýšlí uplně jinak. Cestování,konzum,kariéra ,ale i půjčky - dluhy...a někdy,snad jedno dítě.
Jsou ale šťastnější?????
Re: Krize civilizace?
(Petr 2, 4.10.2010 9:22:17)
Odpovědět
Až to přijde,a ono to bohužel přijde,tak budou začátky pro mnohé tak těžké,že vlastně budou odsouzeni k zániku.To je ale jenom jejich věc,kterou si způsobyli svým současným postojem k přírodě.My musíme mít všechno ,ať je vidět,že na to máme.O slušné lidi se vůbec nebojím,až dojde k radikálnímu snížení počtu obyvatel,tak se utvoří nové komunity,které budou složeny ze všech profesí,ale místo pro vyžírky se tam asi nenajde.