reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 4.10.2010 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

28.9.2010 11:44 - Prezident republiky Václav Klaus v pondělí představil v pražském Autoklubu novou publikaci „Autoři CEPu o euru“. Společně s ním zde vystoupil i viceguvernér národní banky Mojmír Hampl a prezidentův poradce Martin Slaný. Klaus označil euro za iracionální projekt od samého počátku.

„Najednou je každý expertem na euro. Najednou všichni v sobě objevili zázračným způsobem, že si vždycky mysleli, že to není až zas tak bezvadná věc. Nikdo neměl ani slovíčko sebekritiky, že deset let hlásal něco jiného," řekl na úvod Václav Klaus. Klaus chtěl publikací dokázat dvě věci: že kritiků eura je více a že kriticky k euru přistupují dlouhodobě.

Klaus předvídal problémy eura již před jeho vznikem

„To, že euro bude mít problémy, není nic nového," podotknul Klaus. Již v srpnu 1996 Klaus na Evropském fóru v rakouském Alpbachu říkal, že Evropská měnová unie je zřetelně politický, a proto nikoli čistě ekonomický projekt a je více politickým cílem politiků než politickým cílem občanů jednotlivých evropských zemí. Právě proto podle Klause v řadě zemí nikdy nebylo na téma eura povoleno uspořádat referendum. A kde uspořádáno bylo, tam bylo euro většinou odmítnuto, například v Dánsku.

Prezident připomněl, že EMU nebyla na svém počátku optimální měnovou oblastí, která je podmínkou pro smysluplné fungování společné měny a že ani za dobu existence eura se nic nezměnilo, i když zastánci eura tvrdili, že euro bude homogenizovat ekonomiky členských států. Připravovaný vznik Evropské měnové unie označil Klaus v roce 1996 za největší poválečnou evropskou změnu kolaps komunismu ve východní části Evropy nevyjímaje.

Prohlédněte si fotografie z akce

Německo hegemonem

Viceguvernér ČNB Mojmír Hampl ve svém příspěvku zmínil, že hlavními architekty a hegemony eura jsou Němci, kteří ho projektovali jako evropskou marku. „Euro stojí a padá s Německem," řekl. Připomněl zde i princip fungující na burzách: „Neptejte se Bruselu, nýbrž Merkelové." Hampl připomněl, že mechanismy stability a růstu selhaly. Nevěří, že však nové regulace něčemu pomohou.

O nových regulacích by se podle něho měla jednat nyní, ne až bude pozdě jako například v případě fotovoltaiky. Vlak se podle něho dá zastavit na začátku, ale ne v sedmé stanici jako v případě eura. Viceguvernér rovněž podotknul, že u řady rozhodnutí má Česká republika vliv nula a že se z národní politiky stává spíše velká komunální politika.

Brusel a komunální politika v Praze

Prezident souhlasil s tezemi, že národní politika je již dnes vlastně komunální politikou a že vlak, pokud má být zastaven, se musí zabrzdit včas. „Vytvořit ze států regiony a státy úplně odbourat je přece jasný záměr," doplnil Klaus. Klaus rovněž reagoval pobaveně, že Hampl zařadil Francii do jižního křídla eurozóny.

„Až se příště uvidím se Sarkozym, tak mu to řeknu a nevím, jak se bude tvářit," řekl prezident. Klaus rovněž řekl, že viditelnými náklady na udržení eurozóny jsou viditelné záchranné balíčky, ale zastavení hospodářského růstu díky eurozóně znamená mnohem větší náklady, které však nejsou na první pohled vidět. Státy mimo eurozónu mají totiž dlouhodobě vyšší ekonomický růst než státy s eurem.

Klaus rovněž mimochodem připomněl, že EU na posledním Valném shromáždění OSN požadovala, aby mohla hovořit jako celek na Valném shromáždění, ale členské státy to zamítly. „Rozhořčená delegace EU nemohla vystupovat na zasedání Valného shromáždění OSN. Tam všichni z toho omdlívali, že se to příští rok už nemůže stát," řekl potěšený Klaus.

Fixní kurs podkopává růst

Podle Klausova poradce Slaného jsou příčinou krize eurozóny její samotné základy. Zmínil, že fixní kurs je pro ekonomiky nevýhodný, protože národní banka pak nemůže reagovat na hospodářské výkyvy. Společná evropská měna je podle něho nástrojem politické unifikace Evropy. Podle Klause je akutní krize eura zažehnána, ale koncepční krize eura se teprve rozvíjí.

Další viceguvernér ČNB a spoluautor publikace Vladimír Tomšík poukázal na fenomén černého pasažérství v eurozóně. Rovněž souhlasil, že již na rozhodování o pravidlech našeho bankovnictví máme nulový vliv. Klaus připomenul, že kdyby Řecko mělo vlastní měnu, ta by mu signalizovala, že je s ekonomikou něco v nepořádku. „Svět se nakonec ale stejně zhomogenizuje pod moudrou vládou EU, G 20 a OSN," řekl ironicky Klaus.

Helmuth Kohl bouchl do stolu a euro bylo na světě

Podle Klause není Německo odpovědno za špatný stav eurozóny ekonomicky jako Řecko, ale politicky, protože ji chtělo za každou cenu. „Helmuth Kohl bouchnul do stolu a bylo euro. Pro něj bylo tmelem integrace," podotknul Klaus. Předseda Svobodných a bývalý ředitel CEPu Petr Mach podotknul, že by se kvůli euru měla měnit ústava, protože národní měna a funkce ČNB je zakotvena v ústavě.

„Změna ústavy je přece zbytečná. Tu za nás udělá Ústavní soud," povzdechnul si prezident. Jeden muž z publika upozornil na článek The Economist, který přetiskl Respekt. „Respekt je přece bulvár. Jak to můžete citovat," reagoval Klaus. Profesor filozofie Miloslav Bednář a kandidát Svobodných do Senátu navrhnul jako nejlepší řešení vystoupení z EU. „Kdo chce takové řešení, ať volí pana Bednáře," řekl k tomu prezident.

Jednotné telefonní číslo

Ředitel Liberálního institutu a děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík řekl, že eurozóna je v poločase rozpadu a že za deset let budeme analyzovat příčiny jejího pádu. 

Na závěr také padl z úst Mojmíra Hampla vtip o společné zahraniční politice EU a „jednom telefonním čísle", jak ho chtěl bývalý státní tajemník USA Henry Kissinger: „Prezident USA zavolá na evropské telefonní číslo. Jako odpověď se ozve: ´Chete-li znát britskou zahraniční politiku, zmáčkněte jedničku, francouzkou dvojku a německou trojku."

Související:

Klaus pro Wall Street Journal: Euro zkrachovalo. Ještě že ho nemáme

Klaus: Kdy zkrachuje eurozóna?

Klaus: Nechci Velkou Albánii, Velké Rusko, ani Velké Maďarsko

reklama
1684 čtenářů | 29 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(pet, 4.10.2010 5:47:30)
Odpovědět
Po 20 letech v nejvyšších funkcích státu jste dosáhli toho, že obyvatelé ČR mají 4-5 x nižší důchody a platy než v Řecku a západní Evropě a mají 75 % ní daňové zatížení.A vy si dovolíte kritizovat představitele západní Evropy. Směšné. Měli byste všichni co jste déle než 10 let ve vysokých státních funkcích REZIGNOVAT.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Alberto Kvěch, 4.10.2010 9:03:10)
Odpovědět
Ano, Klaus je ten, který má mlčet,v klidu dožívat prezidentské období a neprovokovat.To už není ani směšné.Naši politici si musí vážit každého dne a být šťastni, že je zatím nikdo za své činy nezavřel a ne kázat do světa pohádky, jak řídit svět.Vůbec se nedivím ,že doktoři někdy uvažují o zdraví některých politiků, když jsou tak často svědky podivného jednání bez study a sebereflexe.Stát je v hajzlu a politici se ještě naparují.Vlastně oprávněně-nikomu jinému, seč by sebevíc chtěl, by se nepovedlo stát více zničit.Jako vystřižené dle připraveného likvidačního scénáře.Gratuloji našim politikům.Hůře to ani nejde.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Niky, 4.10.2010 9:26:29)
Odpovědět
pete,proč je v Česku vyšší životní úroven a kvalita života,než je ve východní části Německa a to ze západního Německa vedl a vede masivní penězovod! Západní Německo to zatím stálo 1 bilion marek a 1 bilion eur!
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(pet, 4.10.2010 10:07:53)
Odpovědět
Dnes je v tisku,že východní němci jsou 1,5 x bohatší než my.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Niky, 4.10.2010 11:16:41)
Odpovědět
V Německém tisku,tak to jo. V České republice žádný Český tisk neexistuje!!!!
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Dan, 4.10.2010 23:35:15)
Odpovědět
co je to češství, Plazmuška jenom zlatá :-D
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Peter, 4.10.2010 6:04:55)
Odpovědět
To teda ale musela byť demagogická akcia! Zdá sa mi, že pán Klaus spolu so svojimi poskokmi (vypasené prasa Hampl) už úplne stráca rozum. Eurozona v polčase rozpadu? Od januára 2011 má vstúpiť do eurozóny Estónsko - teda rozšírenie, nie zánik.
Teším sa na moment, keď sa ČR stane členom eurozóny. Potom nastane virtuálne znovuzjednotenie Československa - spoločná mena, žiadne hranica.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Alberto Kvěch, 4.10.2010 9:14:06)
Odpovědět
Peter.Těm hajzlum se povedlo rozdělit stát, ale díky bohu se nepovedlo rozdělit lid.Mezi Slováky a Čechy je obdivuhodná vzájemná váženost,to je důležité pro státy Evropy při postupující federalisaci.Přeji bratrům Slovákům mnoho úspěchů.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Niky, 4.10.2010 9:28:36)
Odpovědět
Kvěchu,kdo a kolik vám platí za vaše nehorázné lži?
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Plašmuška, 4.10.2010 10:12:25)
Odpovědět
Kvěchová páta kolona naskočí kdykoliv je článek ve kterém je něco pravdivého o Klausovi. Na netu letí prohlášení E. Beneše z roku 1947, jak by z dnešní doby, doufám že se dostane k co nejvíce občanům naší země. I O takových jako je Kvěch , Dan a celá suita Beneš píše. Jsou placení od příspěvku, Jidáš dostal 3 zlaté, kolik plátí jim_
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Alberto Kvěch, 4.10.2010 12:12:36)
Odpovědět
Já nejsem "PLAŠMUŠKA" a placený, no pane, tomu sám nevěříte, ale pokud věříte Klausovi, pak bez komentáře a jako vždy přeji hezký den,protože Vy nejste schopen posuzovat,jen účelově tlachat.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Alberto Kvěch, 4.10.2010 12:07:21)
Odpovědět
Váš příspěvek nepřekvapuje.Prosím konktrétně co je lež,aby se jen tak nekecalo.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(kapej, 5.10.2010 18:54:05)
Odpovědět
... nepodařilo se rozdělit lid ... Sakra, co mi to připomíná, pane Kvěchu, nejste náhodou ten známý dopisovatel bývalého Rudého práva ? V tom případě už můžete také nutné mluvit o nerozborném přátelství Čechů a Slováků, ale to nějak skřípe, nezdá se Vám? Kdyby Slováci byli tak nerozborní, tak by Čechy nehodili přes palubu nejen s Hitlerem v roce 1939 - nebo to nevíte, že si okamžitě ustavili Slovenský štát a bojovali po boku fašistů ? A co rok 1968 a pak 1989 ? Je dobře, že už nejsme jeden stát a doufám, že většina lidí si to uvědomuje.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(mag, 4.10.2010 11:02:39)
Odpovědět
Jestliže se má Evropa sjednotit - a o tom není pochyb - musí mít také jednotnou měnu. V Tokiu nebo jinde se na českou korunu musejí podívat na internet, co to je za exotiku. Jenom při sjednocování Evropy nelze pohlížet na přistupující členy jako na kolonie, to halt potom jednotná měna nefunguje, když se sbližuje jenom ekonomický výkon , ale ne životní úroveň, nehledě na vyrabovaný průmysl a odčerpávání finančních zdrojů.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Alberto Kvěch, 4.10.2010 14:51:14)
Odpovědět
Na euroskeptiky příliš složité,to nepochopí.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(kingsfield, 4.10.2010 12:36:21)
Odpovědět
The only irrationality is Klaus and his adepts of evil.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Jiří Kudrna, 4.10.2010 13:00:00)
Odpovědět
Máme Klause,který je ,bohužel,přímo posedlý proti Euru.Má své příznivce-p.Hampla,coby guvernéra NB.To je ten pravý poskok p. Klause a další,bez jmenování jemu podobní patolízalové.Pánové,Euro je a také bude.Tak jako je a bude EU.I bez ,nedej bože, vystoupivši ČR.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Heřman Vidlák, 4.10.2010 14:55:11)
Odpovědět
Na presidenta Klause se vždy nadávalo, aby se po několika letech zjistilo, že měl pravdu. Viz globální oteplování a obnovitelné zdroje. Víte jaký cirkus dělali zelení aktivisté, když vetoval zákon č. 180/2005 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů? Jeho veto bylo samozřejmě přehlasováno. Určitě i za Vašeho jásotu.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Beroun, 4.10.2010 14:54:34)
Odpovědět
Problematika Eura je slozita, protoze zasahuje do mnoha oblasti. Tezko muze byt vazne diskutovana na omezene diskusi jinak, nez pouze parcialne. Objektivne je vsak vecne nepochybne, ze jednotna mena v heterogennim prostredi statu (jimz EU objektivnene je) zbavuje tyto staty moznosti pruzne reagovat na vykyvy ekonomicke (v sirsim slova smyslu) situace v nich samotnych i v jejich okoli. To je znacne poskozuje a vede k nutnosti sanovat tyto jejich zbytecne problemy z penez ostatnich statu. Tento proces ma druhotne skodlive dusledky v tom, ze vede staty k nezodpovednemu rizikovemu chovani (typu "vsak on to nekdo zaplati").
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Josef, 4.10.2010 15:12:06)
Odpovědět
Der Spiegel ma clanek, kde pisi, ze spolecna mena byla podminka Francouzu, aby dali souhlas ke slouceni DDR s NSR. Anglicane vahali a nevyjadrovali se, Gorbacov za souhlas zadal finance, protoze pro ruske jednotky nemel doma ani ubytovani ani co jist. Americane meli jedinou podminku a sice, ze obe Nemecka se stanou soucasti NATO. Spekulace byly ze budou dva nemecke staty, jinak Francouzove meli strach, ze jednotne Nemecko se opet stane evropskym hegemonem. Podle tohoto clanku Nemci souhlasili s vytvorenim spolecne evropske meny jako jedna z podminek slouceni s NDR. Somotni Nemci jsou presvedceni, ze s markou meli vetsi kupni silu, protoze jim vymenili euro za dve marky, ale ceny zbozi zustaly vysoke temer jako ceny v markach.

As the German people celebrated the fall of the Berlin Wall, the governments in Bonn and Paris were secretly haggling over European monetary union. According to internal government documents, the negotiations almost collapsed. Was West Germany's beloved currency, the deutsche mark, sacrificed at the altar of reunification to win France's support?

http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,719940,00.html
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Josef, 4.10.2010 18:00:48)
Odpovědět
Koho zajima zakulisi vyjednavani sjednoceni Nemecka zde je zajimavy rozhovor s ministryni zahranici:

SPIEGEL: Madame Secretary, when the Berlin Wall fell in 1989, European nations like Great Britain and France were very worried about the prospect of German unification. America was the only country that didn't appear to be concerned. Why not?

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,719444,00.html
Euro to má nahnuté
(richard, 4.10.2010 22:25:59)
Odpovědět
Stiglitz: Evropa musí být solidární, jinak je to s eurem nahnuté

4. října 2010
Evropa se musí naučit pomáhat svým členům v době krize, jinak jsou vyhlídky eurozóny na udržení společné měny bledé. V doslovu ke své knize Freefall (Volný pád) to říká bývalý hlavní ekonom Světové banky a nositel Nobelovy ceny za ekonomii Joseph Stiglitz.
Arogantní Špidla
(richard, 4.10.2010 22:34:09)
Odpovědět
ROZHOVOR TÝDNE. Vladimír Špidla: Můj eurodůchod není kdovíco, říká bývalý eurokomisař a budoucí nejbohatší český penzista.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Dan, 4.10.2010 23:21:32)
Odpovědět
Já k textu pana prezidenta, který se vždy ve svých idejích mýlí dodám následující :


EU byla zaolžena 1993 - je jí tedy 17 roků

euro v roce 1999 - funguje tedy výborně 11 roků

Za 3 měsíce vstupuje do eurozony Estonsko :-)

V příštím roce vstoupí do EU Chorvatsko

Island již podal oficiálně přihlášku do EU a svůj vstup chce spojit i s přijetím eura do konce roku 2013.

Ve stejném roce tedy 2012 chce přijmout euro i Polsko.



Takže přátelé klid, nic se nehroutí ani hroutit nebude, rozšiřuje se dále EU i eurozona a prezident Klaus se opět mýlí :-)
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Dan, 4.10.2010 23:32:45)
Odpovědět
Srbsko oficiálně zažádalo o vstup do EU 30. listopadu 2009


To jsem ještzě zapomněl :-)

P.S.

Mimo eurozonu se eurem platí v 8 dalších zemí jako hlavním platidlem a 22 zemí z Evropy, Afriky, Lat. Ameriky i Asie má na euro navázané svoje kurzy.

Euro je hl. devizovou rezervou 31 zemí světa vč. všech zemí G8+čína a představuje 2 nejrozšířenější měnu planety po americkém dolaru.
Je nejrozšířenější světovou transakční obchodní měnou a atké měnou v níž je nejvíce dlouhodobých vkladů nasvětě.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(kapej, 5.10.2010 18:49:16)
Odpovědět
Opět - přání otcem Vaší myšlenky - já si počkám, až to slavné euro přijme Velká Británie, Švýcarsko a Švédsko, třeba. Jinak, čím více států přijme toto společné " jho - euro ", tím větší bude poté pád měny, nemyslíte ? A nebude to tak dlouho trvat, věřte mi.
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Dan, 6.10.2010 19:31:11)
Odpovědět
všechno je možné, zatím jsme však svědky pádu dolaru euro posiluje :-)
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(kapej, 6.10.2010 20:35:24)
Odpovědět
A co říkáte tomu, že koruna se už jedenáct let drží proti euru pořád plus mínus na svém ? :)
Re: Klaus: Já to říkal, euro je iracionální projekt
(Václav, 17.5.2012 15:21:29)
Odpovědět
My jsme to říkali (Klaus, Hampl, Slaný, Ševčík, Mach a spol.) nic v EU neřeší! Jen kritisovat nestačí, protože jejich řešení nejsou o nic lepší než politika EU. EU alespoň má vizi, která nemusí být 100% správná. Výše uvedená skupina v čele V. Klause nemá vizi žádnou. Jimi prosazovaný spolek nezávislých a suverénních států je nejlepší cestou pro válečný konflikt v Evropě, tj. do pekel. Lidé zapomínají, že žijeme v Evropě (teď dokonce i s balkánskými státy) od roku 1945 v míru a naše členství v NATO a EU jsou zárukou míru i v budoucnosti.