reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...

Autor: Ondřej Krutílek | Publikováno: 13.10.2010 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

... odpovídá europoslanec Hynek Fajmon v rozhovoru na otázku, proč se rozhodl sepsat biografii Margaret Thatcherové. Interview vychází u příležitosti druhého vydání jeho knihy Margaret Thatcherová a její politika.

Biografii, a politickou zvláště, se člověk zpravidla rozhodne napsat proto, že jej objekt jeho zájmu něčím zaujme. Čím si Margaret Thatcherová získala vás?

Mne zaujala Margaret Thatcherová již v 80. letech, když jsem studoval na gymnáziu. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí. Byla mi sympatická tím, jak si stála za svým a nechtěla ustupovat nátlaku ani doma, ani v zahraničí. Čím více jsem o ní četl, tím více mne její politika i životní osudy fascinovaly. Proto jsem o ní nakonec napsal knihu.

Kniha poprvé vyšla v roce 1999. Co vás vedlo k tomu, abyste ji po jedenácti letech, celých dvacet let poté, co Margaret Thatcherová odešla z Downing Street 10, doplnil a rozšířil? A bylo vůbec oč?

Ano, bylo. Margaret Thatcherová se velmi podobá svému vzoru Winstonu Churchillovi v tom, že dokázala veřejnost zaujmout i v době, když už neměla žádnou veřejnou funkci. Stejně jako Churchill se i ona pustila do psaní a vytvořila dílo, které nemá v memoárové literatuře druhé poloviny 20. století konkurenci. Thatcherová se také stala ikonou konzervativní revoluce a inspirovala a dodnes inspiruje mnohé následovníky po celém světě. První vydání mé knihy končilo v roce 1990, kdy Margaret Thatcherová opustila funkci britské premiérky. Druhé vydání je rozšířeno o novou pasáž týkající se jejího působení po roce 1990; největší část je věnována jejím třem autobiografickým knihám.

Druhé vydání vaší knihy se ke čtenářům dostává nejen ve dnech, kdy bývalá britská premiérka slaví pětaosmdesáté narozeniny, ale také v době, která na první pohled myšlenkám, jež zastávala, nepřeje: v USA je prezidentem člověk horující za masivní státní zásahy do politiky a zvyšování rozpočtového deficitu, projekt evropské integrace se utápí ve snahách zregulovat všechny a vše a v samotné Velké Británii po volbách vznikla koaliční vláda, jejíž ustavení pro konzervativce znamenalo, že museli v mnohém slevit ze svého programu. Může Margaret Thatcherová něco říct dnešku?

Spor o to, zda potřebujeme více trhu, nebo naopak více státu, byl, je a bude v západní civilizaci přítomen nejspíše neustále. Thatcherová podala svou kariérou důkaz, že politika menšího státu a většího trhu nejen funguje, ale je schopna získávat i velkou podporu voličů. To, že nyní západní svět kráčí opačnou cestou, neznamená, že tomu tak bude navždy. Pokud se ale ptáte na konkrétní podněty pro dnešek, tak i tam je možné si vzít inspiraci. Například privatizace obecního bytového fondu je program, který byl s úspěchem realizován v Británii a poté uskutečněn - nebo se stále ještě uskutečňuje - v mnoha dalších státech světa včetně České republiky.

Vraťme se nyní na úplný začátek. Margaret Thatcherová vstoupila do veřejného života v relativně útlém věku a své názory a postoje precizovala postupně, což poněkud kontrastuje s tím, že její přístup k politice je prostě označován jako „thatcherismus". Není to zjednodušující? Co pod thatcherismem chápete vy?

To, že vůbec existuje pojem „thatcherismus" a že jsou o něm psány knihy, ukazuje, že v politice Margaret Thatcherové byla větší míra konzistentnosti než u jiných politiků. To ji jasně odlišuje od naprosté většiny jiných západních politiků, kteří byli a jsou většinou oportunistickými pragmatiky bez hlubšího ideového zakotvení. Mnoho autorů, kteří psali o Margaret Thatcherové, se snažili příjít na to, kde se vlastně „thatcherismus" vzal. Jsou v zásadě dvě vysvětlení. Jedno říká, že je to dědictví po otci, důsledek rodinné výchovy, druhé tvrdí, že to byla její vědomá volba z první poloviny 70. let. Podle mého soudu jsou pravdivé obě tyto teze a nevidím mezi nimi rozpor. Jsem přesvědčen o tom, že Thatcherová měla své základní politické přesvědčení pevně zformované již v roce 1950, kdy poprvé kandidovala do Dolní sněmovny. Na tomto základě potom v 70. letech ve spolupráci s několika blízkými lidmi vybudovala koherentní politiku, kterou potom v 80. letech prosadila do britské praxe. Britskou realitu po roce 1990 je možné chápat jako obhajobu jejího dědictví; Labour Party pod vedením Tonyho Blaira akceptovala rozsáhlé části jejího odkazu.

Margaret Thatcherová v průběhu své kariéry - a teď nemyslím jen kariéru předsedkyně vlády - realizovala i taková rozhodnutí, jež považovala za víceméně taktická - a nakonec se ukázala jako fatální. Viz například její podpora Edwardu Heathovi kandidujícímu v roce 1964 na post předsedy Konzervativní strany nebo podpora vstupu Velké Británie do Evropských společenství. Je linie mezi taktickým ústupkem a strategickou chybou v politice skutečně tak tenká, jak ukazují tyto příklady? Anebo z druhé strany: lze za výraz výjimečnosti Margaret Thatcherové považovat to, že podobných „přešlapů" udělala v porovnání s jinými politiky za celá léta jen minimum?

Sám jsem nyní také politikem, a tak na tuto otázku mohu odpovědět se znalostí fungování demokratické politiky. Poznat rozdíl mezi ústupkem a fatální chybou je velmi obtížné. Politika se odehrává v reálném čase; v době, kdy činíte rozhodnutí, neznáte konečný výsledek. V tom má historik výhodu, protože o věci píše v situaci, kdy už ví, jak to nakonec dopadlo, a může hodnotit, kdo udělal a kdo neudělal chybu. Pozice politika v rozhodování je obtížnější. Myslím si, že politici jsou schopni identifikovat okamžik, kdy ustupují. Nejsou ale schopni ve většině případů odhalit, jak fatální to bude mít následky. Nezapomínejte, že budoucnost je otevřena různým variantám. A Thatcherová nemusela nutně být v kterýchkoli dalších volbách znovuzvolena. Nicméně nakonec se jí až na pár výjimek podařilo téměř vše, oč usilovala. Viděno zpětně je to impozantní dílo. O každé vítězství ale musela tvrdě bojovat.

Předpokládám, že jako člověk, jenž se narodil v socialistickém Československu, souhlasíte s názorem, že Margaret Thatcherová tvořila spolu s Ronaldem Reaganem a papežem Janem Pavlem II. „triumvirát", který nakonec rozložil sovětské impérium.

Ano. S tímto názorem souhlasím. Politika těchto tří osobností byla rozhodujícím vnějším faktorem pro konec komunismu v Evropě. Existovaly samozřejmě také faktory vnitřní; nebylo to tedy tak, že pouze díky Thatcherové, Reaganovi a Wojtylovi máme svobodu. Tito lidé k tomu ale mimořádným způsobem přispěli. Thatcherová tím, že dokázala zlomit moc odborů a dlouhodobě získávat voliče pro „více trhu", Reagan tím, že neustoupil SSSR a dokázal jej mírovou cestou dovést až k jeho pádu, a Wojtyla tím, že v Polsku pomohl vytvořit klíčové hnutí Solidarita, které získalo podporu dělníků.

Už jsme zmínili, že pokud jde o evropskou integraci, provedla Margaret Thatcherová podivuhodný názorový obrat; v knize Roky na Downing Street přiznává, že se v ní mýlila. Přesto, nebo právě proto, byla schopna pro Velkou Británii uhájit tzv. rabat, snížení příspěvku do rozpočtu dnešní Evropské unie. Byla by úspěšná i dnes, v době, kdy se nahlas uvažuje o jeho zrušení?

Jsem přesvědčen o tom, že by rabat uhájila bez problémů i dnes. Uvědomte si, že britský rabat funguje již 26 let a za tu dobu se díky němu podařilo získat zpět desítky miliard liber do britské státní pokladny. Žádný relevantní britský politik si dodnes nemůže dovolit rabat ani zpochybnit, ani jej aktivně nebránit. A nejedná se prosím o britský egoismus. EHS inspirované Francií Británii při jejím vstupu schválně stanovilo podmínky tak, aby její příspěvek do rozpočtu byl oproti jiným státům nadměrný. Požadavek na britský rabat byl proto naprosto oprávněný. Jen díky němu Británie platí do rozpočtu EU obdobné částky jako třeba Francie nebo Německo.

Ve známém dokumentu Velký podvod s globálním oteplováním je Margaret Thatcherová zmiňována v poněkud negativním světle - jako jedna z těch, kteří pozornost veřejnosti upřeli k otázce globálního oteplování, jež postupem času vykrystalizovala v masivní legislativní iniciativu zejména v Evropské unii. Je tato kritika oprávněná?

Ten film jsem viděl a zmínku o dopadech energetické politiky vlád Margaret Thatcherové na fenomén globálního oteplování jsem zaznamenal. Lord Lawson, který tam o tom hovořil, byl jejím dlouholetým ministrem financí. A pokud jste četl moji knihu, tak víte, že se rozešli ve zlém. To je potřeba připomenout. Rovněž je nutné říci, že Thatcherová operovala v kontextu, kdy potřebovala zlomit moc odborů - a ty byly silné především v těžbě uhlí a v energetice. Nadto potřebovala Británii uchránit i před ropným vyděračstvím kartelu OPEC. To vše ji vedlo k podpoře jaderné energetiky. Co se z toho vyvinulo potom, je už jiná historie.

Margaret Thatcherová bývá označována za inspirativní. I vy sám ji takto hodnotíte. Čím však byla podle vás nejinspirativnější - svým působením v britské, evropské, nebo světové politice?

Myslím si, že se to nedá takto rozdělit. Slavný německý sociolog Max Weber definuje různé typy politického vůdcovství a jedním takovým typem je vůdcovství charismatické. Do této kategorie patří dle mého soudu i Margaret Thatcherová. Jedná se o osobnost, která je schopna prosadit ve veřejné diskusi (soutěži) svá hlediska a získat pro ně výraznou podporu. Samozřejmě záleží také na tom, jaký je obsah těchto hledisek nebo, chcete-li, politiky. A tam už jsme u rozlišování toho, co je dobré a co špatné. Z mého pohledu je na Thatcherové inspirativní jak to, co prosazovala, tak to, jakým způsobem a jak efektivně to uměla dělat.

 

Hynek Fajmon (1968) v roce 1992 dokončil studium historie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V akademickém roce 1992-1993 studoval na Diplomatické akademii ve Vídni a v následujícím roce na London School of Economics and Political Science. Od roku 1994 pracoval na Ministerstvu zahraničních věcí ČR v různých funkcích se zaměřením na integraci České republiky do NATO. V roce 1998 krátce působil na Ministerstvu obrany ČR. Od listopadu 1998 do roku 2001 byl starostou města Lysá nad Labem, v letech 2001-2004 členem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. V letech 2004 a 2009 byl zvolen poslancem Evropského parlamentu za Občanskou demokratickou stranu. Je autorem nebo spoluautorem řady knih a publikací z oblasti české i mezinárodní politiky. Pravidelně publikuje v MF Dnes, Lidových novinách, Reflexu a dalších periodikách.

Druhé vydání knihy Margaret Thatcherová a její politika vychází v říjnu 2010 v Centru pro studium demokracie a kultury.

 

Revue Politika 9/2010

reklama
2130 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 6:31:07)
Odpovědět
Ano, politika se odehrává v reálném čase. A styl Tatcherové, Reagana i Churchila, ve své době úspěšný - již nemusí být úspěšný dnes. Třeba Obama nechal vyhodit sochu Churchila darovanou Bílému domu Brity jeho předchůdcům ven ze své pracovny.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Hardy, 13.10.2010 6:48:50)
Odpovědět
Thatcherová i Reagan převzali ekonomiky svých zemí v poměrně špatném stavu. Pomocí rozumných privatizací a snižováním daňí se jim podařilo ekonomicky uspět, byli úspěšní.
To, jestli Obama vyhodil sochu Churchila ze své pracovny,není ničím zajímavé a téměř o ničem to nevypovídá.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 7:32:03)
Odpovědět
To že Obama vyhodil z pracovny sochu Churchila vypovídá o tom ž má úplně jiné názory a politický styl. Oceňuji že uvádíte rozumné privatizace - ale např. privatizací státních drah si tam v nich udělali Britové pěkný bo.r.d.el a silně zvýšili nehodovost. Zde jsou poloprivatizované dráhy spíše zmetek, za 1. republiky nikoho nenapadlo je třeba privatizovat. Kdyby ČEZ nebyl polostátní ale plně státní, určitě by to bylo pro národ a stát výhodnější než tento stav.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(em, 13.10.2010 8:01:17)
Odpovědět
fetak hussein obama ktory sa stal prezidentom len na pr kampani zakladajucej na tm ze je cierny vyhodil churchilovu sochu preto ze sa nemohol cely den pozerat na niekoho kto bol 1000x inteligentnejsia a schopnejsi a este k tomu biely.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 8:53:31)
Odpovědět
Ani ne, "Churchil" mu mimo jiné strčil do vězení a mučil dědečka v Keni (Churchil tam tehdy dělal novináře - koloniálního propagandistu...)
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(cook, 13.10.2010 7:24:31)
Odpovědět
Otázka je jestli se do oválné pracovny Churchiliva socha navrátí po Obamově vyhazovu.Jelikož Churchil je prototip vůdcovského typu zatímco Obama typ mediálního herce bez výraznějších schopností jehož do prezidentské funkce vytáhly média a shoda okolností.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 7:40:11)
Odpovědět
Že Obama dotáhne své funkční období, není pochyb. Ale ty obrovské problémy co musí řešit mu nakupili jeho předchůdci - Clinton a Bušové. Velké dluhy, finanční a hospodářská krize díky neodpovědným finančním kejklům, šílené zbrojní výdaje a vedení 2 zbytečných nákladných válek které USA nějak nevyhrávají a táhnou se roky a roky a přibývají tisíce mrtvých vojáků (cca 1 v Iráku, 4 tisíce v Afganistánu) - zdravotnictví bez solidarity kdy část obyvatel je úplně mimo základní péči a odkázána vlastně jen na charitativní ošetření ...
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Lukáš Svetřík, 13.10.2010 8:41:49)
Odpovědět
a že ta děvka Thatcherová neuměla vychovat ani vlastní děti...její syn, taky baron a konzervativec, rozkrádal pomoc Africe, podporoval diktátory...jenom kecy o nějaký úrovni
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 9:03:05)
Odpovědět
Pane Svetřík, máte pravdu - ale jako neokonzervativec mladý Thatcher Afriku jen okrádal a dodával tam přes zákaz zbraně, zatímco paleokonzervaticec Churchil jako koloniální plukovník Afričany přímo střílel (zde sice možná ne, spíše psal - ale Indy ano).
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Kalous, 13.10.2010 9:23:19)
Odpovědět
Malé upřesnění: Ch. za Burské války v J.A. válečný dopisovatel, za keňské občanské války a povstání v r. 1952 zase ministerský předseda - chtěl z velké oblasti Keni vystěhovat domorodce a nechat tam jen bílé osadníky a dal 150 tisíc černochů nahnat do gulagů a vězení jak Stalin, zřejmě to chytlo i dědečka Obamy
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(cook, 13.10.2010 10:43:02)
Odpovědět
Pane svetřík,připravoval převrat.Což pokud budete sledovat historii afriky dělal ve 20.století kde kdo.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(cook, 13.10.2010 10:28:02)
Odpovědět
Já jsem nemyslel že ho vyhodí během jeho funkčního období,ale že druhé období již neobhájí.Na Churchila jsme již diskutovali a neshodli se,takže nyní je to zbytečné.Oba máme jiný názor vy levicový a já opačný.ale je fakt že Churchil byl třeba největším vzorem J.F. Kenedyho.Co se týče Keni výte o kenských povstalcích Mau -mau .To co prováděli se vyrovná i rwandě.Po ,,deokolonizaci" tam musel být vyhlášen vojenský režim?
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Nermuť Jan, 13.10.2010 9:55:45)
Odpovědět
Proč nemají Komunisté rádi Tečrovou, psáno česky?

Protože je to Tyran a Despota.

Tato žena, ukradla Argentýně Maledivy.
Maledivy nikdy nemohli patřit GB proč?
Protože její obyvatelstvo- původní je potomky Indiánů.

A vůbec ta ženská bránila dát lidem jejich práva. Skotsko, Severní Irsko, Wales a Gibraltar. Také Normanské ostrovy.
To jsou státy, které Anglie okupuje. Kdyby Anglie přestala okupovat tyto státy, měla by sílu bránit se muslimům. Ještě teď lze zastavit Muslimský příval, ale musí být obětována říše.

Je to jednoduché.
Anglie měla možnost pouze dvojí:
- obětovat svou moc a přežít
- udržovat svou moc a zemřít

Tečrová volila to druhé. A Gorby, ať měl sebevíce chyb volil obráceně, proto je veliký.

Tečrová nebyla veliká vůdkyně, byla to malá a slabá imperialistka.

P.S.: Čečensko bylo obelhané a zblblé, proto to byl jiný případ.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Stilet, 13.10.2010 14:43:46)
Odpovědět
Ty idiote !
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Stallker, 13.10.2010 16:04:22)
Odpovědět
Nermuti, podívejte! Spousta krásných barevných balónků… letí… A ta krásná slečna, má růžový plnovous… To bude určitě komunistka. Imperialisti přece nenosí růžové plnovousy ale kolečkové brusle.
Na nohou, na rukou, na hlavě… ,ti grázlové to nosí snad všude. A lítají kolem těmi velkými fialovými autobusy. Všude, kam se podíváte. To je k zbláznění, jako by vůbec neměli jízdní řády… A když náhodou některý přistane ve vodě, tak ho vůbec nezajímá, že tam předtím plavali takoví ti krásní barevní motýlci…
A za to taky můžou křesťani. A židi. Všichni za to můžou. Klidně si sedí na stromech a pouští do vzduchu balónky. Jako by jich už nebylo dost. Stalina na ně, aby konečně pochopili, že na stromech se nesedí, ale visí… Muslimy na vás. A oni přiletí nebojte se, na každém balónku jeden, UVIDÍTE!!!
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Hardy, 13.10.2010 20:34:41)
Odpovědět
Nermuti,když zjistíš, že máš pěknou a hodnou manželku a k tomu ještě pěknější milenku, pak že máš krásný, drahý auto a přitom nemáš žádné problémy s daňovým úřadem, ani s bodrým šéfem, ani s přejícími sousedy, pak je třeba vyjít na ulici, kde jistě nádherně svítí sluníčko, zpívají ptáčci, lidé se na tebe usmívají..... pak si musíš říct, že už je nejvyšší čas skončit s těmi narkotiky..
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Nermuť Jan, 13.10.2010 20:48:11)
Odpovědět
No bavil jsem se s KSČM, jaký bude vztah k náboženství. V podstatě mne řekli, že nechají náboženství chcípnout.

Víte, Vy jste k smíchu.Tady Komunistům nasazujete psí hlavu a až se chopí moci, tak budete Komunisty a ateisty a Já Bolševik v době nouze a zapálený komunista a Křesťan budu emigrovat.

To je tak. Vám je to fuk, kdo bude vládnout, protože nemáte žádné ideály.
Klaus bude za komunistů dělat zase ministra financí nebo hospodářství.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Jahoda, 13.10.2010 23:14:16)
Odpovědět
na You tobe je jedno exrta videjko pro tebe Nermuti...Best Wermacht Songs.))
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Jahoda, 13.10.2010 23:19:54)
Odpovědět
a ještě si najdi videjko:Die Deutsche Wehrmacht"Mein Guter Kamerad"
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Aeioúú, 14.10.2010 7:29:53)
Odpovědět
Varování, to nejsou narkotika jsou
lysohlávky, roste jich letos hodně, nezaměňovat za Václavky.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Dan, 14.10.2010 17:58:28)
Odpovědět
Tečrová svého času velmi správně zatočilo s levicí a hl, odborářskými pijavicemi, nejvíce si u ní vzhledem k naší zemi cením že nahlas kritizovala Klause za jeho nepovedenou privatizaci a vyzvala ho k převzetí zodpovědnosti, což on nikdy neudělal..
Můj otec jí měl velmi rád i Reagana !

Bohužel už pár roků je duševně nemocná, trpí vážnou chorobou.

Myslím, že Kalous má na začátku pravdu v tom, že dnes je bohužel jin. doba nežli v éře slávi Tečrové, je globalizace, nikdo už dnes nem,ůže táhnout jenom sám zasebe sršet náciem a myslet si že hozený bumerang propojený Evropy a světa se mu nevrátí nerozbije mu hubu, toto vůbec nechápe celá řada tzv. našech vlastenců, mezi něž neřadím agenta KGB Klause, ten ví dobře co dělá.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Jahoda, 14.10.2010 23:03:51)
Odpovědět
Mergaret T a Ronald Reagan jsou poslední Titáni demokracie a svobody západního světa,kterou se ani jeden a ani druhý neváhal okamžitě a za všech okolností chránit.
To,jak Margaret T zatočila s invazí na Falklandy tomu pouze napovídá,byla to Margaret T,která po invazi Kuvajtu dala rázně najevo americkému prezidentu B. že se tato krize musí řešit vojensky.Ne nadarmo se jí říkalo Železná dáma a americký prezident z ní měl strach .
Proto také ihned souhlasil s vojenským řešením okupace Kuvajtu,což M.T. kvitovala argumentem-tohle mu přece nesmí projít-míněno Ir. prezidenta Husajna..
Doba Margaret T a W.Churchila byla doba skutečných politických velikánů,kteří dokázali bránit konzervativní hodnoty ,svobodu a demokracii.
Obama a ti jeho demokratičtí šašci těmto gigantům euroatlantické civilizace nešahají ani po kotníky .
Oni jsou prostě opační a to ve všech směrech!
Margaret T a W. Churchil by nikdy nesklonil záda před nepřítelem a nenechal by se od něj ponižovat a ani by se mu nikdy neomlouval!
To vše Obama děla ve velkém a navíc se i s nepřátelem Ameriky veřejně objímá.
A výsledek?
Amerika je jako světová supervelmoc brána ve světě čím dál tím méně...dělat W.CH s Hitlerem to samé co Obama tak Británie nikdy válku nevyhrála a nacistická bestie by ovládla svět.

Na Maledivy bych se chtěl podívat na dovolenou,náhodou je to tam super.
V každém případě ale pojedu ještě jednou do Izraele a to za ůčelem podpořit izraelské finančně co by turista.
Našetřím tak na 500 dolarů a ty tam i utratím.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Hardy, 15.10.2010 6:40:44)
Odpovědět
Maladivy jsou prý zajímavé, něco vím z vypravování, ale Izrael ti jahodo, doporučuji. Je to fakt zajímavá země. Byl jsem už tam několikrát, jak obchodně, tak i turisticky. je to taková malá židovská amerika /můj názor/, ale lidi jsou tam k turistům příjemní, ale je tam dost draho.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Jahoda, 15.10.2010 22:40:23)
Odpovědět
Já byl v Izraeli také a to s CK Avetour Jiří Chválek a když porovnávám ceny zájezdů do Izraele CK Avetour s jinýma cestovkama,tak Jiří Chválek vyjde nejlevněji v celé ČR.
Tam se za týdenný pobyt v Izraeli platí již od 11 000 a to včetně hotelů s jídlem,cestováním po celém Izraeli s autobusem a návštěvou všech možných biblických,římských,židovských,arabských a jiných míst a to včetně návtěvy skalního kláštěru v poušti a pod.
Podobné cesty jsou třeba u Čedoku v řádech o desetitisíce dražší.

Takže draho v Izraeli ano-ale pouze s někým.
Za 18 000 to má Avetour i s návštěvou Sinaje a Jordánska,prostě bezkonkurenční ceny.
Co se týče té židovské Ameriky,tak v tomto z mé strany naprostý souhlas a to já zde neustále zdůrazňuji,že židé se o svou zem uměj starat a jsou na ůrovni .Navíc jsou k turistům i velice přátelští a nesetkal jsem se tam jediného projevu agrese z jejich strany a to jak od vojáků,civilů nebo policistů.
Izraelité jsou prostě naprosto normální lidé a já se osobně v jejich přítomnosti cítím moc dobře.
Cestuji hodně po světě a tuto zkušenost s nima prostě mám.
Nejhorší jsou američani(Josef promine),ale američani jsou jako spoluturité vyloženě nepříjemní a protivní a nepříjemně agresivně naladění paranoici.
Já se jim ve světě vyhnu vždy širokým obloukem.
A to ještě nedej bóže být tak s nima na jachtě,mít mořskou nemoc z toho pernamentního houpání a pít jenom vodu a nedotknout se vepřového ,piva a rumu.
Ihned je oheň na střeše!
Dobře si vedou britové a němci,němci jsou slušní lidé a to všude ve světě.
Ale abych neobbočil od námětu článku a nepsal mimo,tak bych chtěl odpovědět na otázku proč komunisté tak nenávidí M. T.
Oni nenávidí i R.Reagana a to z toho důvodu,že tato dvojice nejvíce přispěla k vítěztví západu ve studené válce a k pádu železné opony.
Ještě když jsem byl teen školou povinný moc dobře si pamatuji propagandu proti této dvojici a to naprosto všude.
Od TV až po noviny a časopis Dikobraz který musel mít také svou politickou vložku ,ač to byl humoristický týdenník a na M.T a R.R se v něm dštila síra a oheň jen to šustilo.
Také na NATO a celý západ.
Kdo ale chtěl mohl si naladit Hlas Ameriky a Svobodnou Evropu a poslechnout si politicky nekorektní zprávy,pokud je ale moc nerušila rušička.
Re: Margaret Thatcherová. Zajímalo mne, proč ji komunisté tak nenávidí...
(Hardy, 16.10.2010 7:17:02)
Odpovědět
Jahodo, co já obdivuji na židech a Izraelcích, je ta jejich schopnost změny. Kdysi národ "lstivých kupčíků"řekl Dostojevský, už dávno se neživí jako trhovci a obchodníčci, ale stali se významnou silou doma v izraeli v specializovaném zemědělství,odsolování mořské vody,počítačově řízeném zavlažování,využítí veškerých odpadních vod v zemědělství, v robotizaci, ve vojenství a s tím navazují boom hi-tech technologií. Fakt je,že v tý písčitý pustině, co je izrael, udělali židé kus pořádný práce za těch 62 let co existují.

Ještě ti řeknu citát prezidenta Masarika:
"židy jsem v mládí srdcem a výchovou nenáviděl,v stáří rozumem obdivoval" To je i můj případ.