reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany

Autor: odjinud | Publikováno: 20.10.2010 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Rozhovor prezidenta republiky pro MF Dnes o komunálních a senátních volbách

 

 

JK: Pane prezidente, Občanská demokratická strana, kterou jste před devatenácti lety zakládal, dopadla v komunálních volbách ve městech historicky nejhůře. Na tento výsledek přitom padla z historicky nejvyšších čísel z voleb v roce 2006, kterých dosáhla v době Mirka Topolánka. Čím si ten propad po předchozím růstu vysvětlujete?

VK: Rok 2006 byl extrémní výchylkou směrem nahoru. Zopakovat tato čísla bylo nemožné. ODS samozřejmě doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbistických struktur do této politické strany. V tomto neblahém trendu ODS nebyla sama. Současně je pro spravedlnost třeba říci, že ODS jako dominantní vládní strana v posledních čtyřech letech a jako nejsilnější strana v dnešní vládě platí daň za vládnutí. Od toho byla ČSSD v době ekonomické krize osvobozena.

Předseda ODS Petr Nečas mluví v souvislosti se ztrátou pozic ODS ve městech včetně Prahy o nutném navrácení důvěryhodnosti politikům ODS. Jak se to podle vás dá zařídit?

Jedině tak, že se strana vrátí ke svým ideovým základům a zapomene na populismus na straně jedné - ten promne symbolizují neuvěřitelná hesla pražské ODS v letošních volbách - a na své vztahy s byznysem. Vždy jsem říkal, že ODS má být pro trh, nikoli pro byznys. Je to tedy - podle mne - stejně tak o důvěryhodnosti strany jako jejích představitelů. Strana si vybírá své kandidáty, nikoli opačně.

Minulý pátek při volbách jste řekl: "Jde mi strašně moc o to, aby šanci dostali seriózní politici. Aby to nebyly rychle vykvašené okurky, nad nimiž se na billboardu sklání některý významný celostátní politik." Kdo je pro vás v Praze onou rychlokvaškou? Bohuslav Svoboda za ODS? Zdeněk Tůma za TOP 09? Nebo politici Věcí veřejných?

Rychlokvaškou není ten, kdo má v politice za sebou nějaký výsledek, kdo v ní už něco dokázal, komu jde o politiku, a nikoli o moc. To musí léta prokazovat. To nemůže být jeho náhodný životní zvrat, to nemůže být odchod směrem k politice, když se nezdaří nějaký jiný životní projekt. Jména si tam dosaďte sami.

Jaký hlavní závěr jste vyčetl ve výsledcích komunálních voleb a v prvním kole voleb do Senátu?

Tyto volby nemají jednoznačný výsledek. Jsem trochu překvapen, když - podle některých médií a podle některých komentátorů -jednoznačný výsledek mají. Hlavní zprávou je velký úbytek hlasů pro ODS, zejména v Praze, přitom je zřejmé, že ODS zvítězila téměř ve všech pražských městských částech. Pro mne je celkovým vítězem politická strana - či seskupení - která získala od voličů nejvíce hlasů, nikoli mandátů. Tímto vítězem proto nejsou nezávislí nebo různá podobně se jmenující seskupení, ale ČSSD. Ta poprvé v komunálních volbách dostala nejvíce hlasů, 19,7 procenta. Vítězem vminulých dvaceti letech byla ODS, která nyní získala jen 18,8 procenta hlasů. KSČM dostala 9,6 procenta a TOP 09 9,5 procenta.

V šedesáti ze 132 měst nad deset tisíc obyvatel zvítězila ČSSD. Je podle vás lepší, že větší města volí spíše zavedenou stranu, než kdyby tam voliči dávali hlas novopečeným stranám?

Politická struktura sice není jednou provždy daná a určitě se musí v čase měnit. Zavedená strana však má jistou názorovou kotvu a nemůže se od ní příliš odchýlit. Nová strana je vždy sázkou do loterie.

Před druhým kolem senátních voleb se snaží ČSSD přesvědčit voliče, že je nutné, aby tato opoziční strana měla většinu v Senátu a druhá komora parlamentu mohla konečně hrát roli pojistky demokracie a korigovat vládní reformy. Dávalo by to podle vás Senátu nový smysl?

Není to úplně nová situace. To, že v Senátu byla jiná politická většina než ve vládě, tady už bylo. Za úplně mylné však považuji debatovat dnes o Senátu jako o "pojistce demokracie". To je minulostní klišé, o tom má smysl hovořit jen za předpokladu, že je demokracie zpochybňována, že je příliš křehká a zranitelná, že je tedy demokracie v zemi nesamozřejmá. To není případ České republiky, a proto bychom tento líbivý a pohodlný výrok o pojistce demokracie neměli používat. Není to důstojné. Demokracii máme a dnes potřebujeme -na její bázi - efektivní vládnutí. V tom může obsazení Senátu pomáhat, nebo naopak reformní snahy brzdit. To je realita. O tom budou lidé ve druhém kole voleb rozhodovat.

 

Jiří Kubík, MF Dnes, 20. října 2010

reklama
1326 čtenářů | 26 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Niky, 20.10.2010 13:14:17)
Odpovědět
Václav Klaus má samozřejmě pravdu. Na foru 2000 na sebe primitiv Topolánek všechno řekl! Mrkněte na viditelnéhomacka. Tam je Topolánkuv projev na foru 2000.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Alberto Kvěch, 20.10.2010 19:57:09)
Odpovědět
Niky jako vždy úplně mimo.Klaus jako vždy pravdu nemá.Dnes se nechal Klaus opět slyšet a dal tomu korunu. Nesouhlasí s výší trestu žhářů.Kdyby hořelo jeho dítě a bylo by celoživotně postižené, jistě by dospěl k jinému názoru.Klaus by se už neměl k ničemu vyjadřovat, jen do voleb dožívat.Jinak se ani mě nelíbí téměř stejné tresty.Po odvolání by se mělo organizátorovi celé akce přidat,těm dvěmá vrhačům beze změn a tomu co neházel minimélně 5 až 10 let ubrat.Pak bych to považoval za spravedlivé.
výše trestu
(Samuel Vitovsky, 23.10.2010 18:21:11)
Odpovědět
Takže Klaus se mýlí, když nesouhlasí s výší trestu, ale vy s ní taky nesouhlasíte... Jaká je v tom logika?
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(ˇVctenář, 21.10.2010 11:51:08)
Odpovědět
Řekl bych, že za primitiva je zde někdo jiný. Máte vůbec někdy nějaké pádné argumenty krom urážek všech, kteří nesouhlasí s otcem zakladatelem? A jinak naprosto souhlasím s p. Kvěchem, kdyby to bylo Klausovo dítě, bylo by to jistě málo...
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(děd, 20.10.2010 13:24:14)
Odpovědět
Pane profesore všeho. Jak jste si je vychoval, tak se chovají. Důsledky ale neseme všichni.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Niky, 20.10.2010 13:33:37)
Odpovědět
děde,pozorně čtěte:v.r.1992 Václav Klaus v rozhovoru pro tehdy českou MFD řekl:za mnou chodí podnikatelé a lobysté a chtějí abych jim pomohl s tím,nebo v tom. Já jim opakovaně říkám,že ODS je strana občanská a ne stranou podnikatelů a lobystů! Hezký den děde!
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Dan, 20.10.2010 13:52:59)
Odpovědět
Ano, je to pro Klause typické že něco jin. říká a dělá, celou svoji karieru.

On prohrál co se dalo, nikdy v životě nevyhrál tolik voleb co Topolánek a když opustil ODS byla v troskách.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Alberto Kvěcha, 20.10.2010 20:02:41)
Odpovědět
Nlky.Vy nikdy nepochopíte ,že Klaus celou ODS i stát rozložil.Klas byl v politice největší neštěstí, které nás po revoluci mohlo potkat.Vše mohlo být jinak a dnes by nebylo Česko na huntě.Jak se říká v p. rdelce.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(ferda, 20.10.2010 22:48:29)
Odpovědět
ONO JE TO ASI STEJNÉ, JAK URYVEK Z FILMU PELÍŠKY......" ŘEKL JSEM PĚT, ALE MYSLEL JSEM DESET!!!!!...."

STEJNĚ TAK KLAUN ŘÍKAL TO, CO ŘÍKAL.

ON JE TÍM ZÁKLADNÍM ČLÁNKEM STAVBY NAŠI ČESKÉ "HORSKÉ DRÁHY"..... ÉHMMMM, UF, SAKRYŠ, PROČ ALE JEDEME STÁLE DOLŮ???? A ŽE JE TO FIČÁK, TO NEMUSÍM ZMINOVAT, ŽE ????

PS. PRAVIČÁCKÝ PODVODNÍK JEŽEKK- MINISTR PRO PRIVATIZACI A JEHO PAMÁTNÁ VĚTA : "..... JE DOBŘE,, ŽE PODNIKATELÉ JSOU DVA KROKY PŘED PRÁVNÍKY!"

CHCETE JEŠTĚ K TOMU COKOLI DODAT?!!!!!!
ANO, BYLA A JE TO PRAVICE , KDO NÁS ZAVEDL DO MARASMU A ÚPADKU DNEŠNÍ DOBY, PROTO SE K NIM ZAČNĚME CHOVAT PO ZÁSLUZE A tU JEJICH "PÉČI" TU JIM TED VRATME i S ÚROKY !!!!!! :-)
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Stilet, 20.10.2010 14:36:16)
Odpovědět
Když byl V. Železný propuštěn z vazby, ještě před soudem, honem ho pozval Klaus na večeři aby mu vyjádřil solidárnost s jeho zlodějinou. Klaus vždy zlodějiny podporoval. Bylo obrovskou chybou, přímo zločinem, podporovat Klause při jeho druhé volbě presidentem. Za to musí i Topolánek nést trest. Po záluze!
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Dan, 20.10.2010 15:32:42)
Odpovědět
Toto je pravda, ale Topolánek už řekl že volba Klause byla chyba, stejně jako Cyril Svoboda, Klause už by preziudentem dnes nezvolili.

taktéž jeho popularita začala pruedce klesat a do toho souboj s Topolem, který mu přiměl privatizační podvody a neschopnost vyhrát volby...

Klaus se konečně začíná potápět do žumpy.
popularita...
(Samuel Vitovsky, 23.10.2010 18:22:15)
Odpovědět
Hmmm a popularita Topolánka a Cyrily Svobody klesla tak, že přestali být voliteli prezidenta. Takže takovýto argument nedává smysl.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Dan, 20.10.2010 15:47:58)
Odpovědět
Myslím že nové celospolečnské téma zda je větší korupčník Topolánek nebo Klaus - Tunelpapá, je velmi důležité pro veřejnost.

Nějak rychle se zapomnělo na klauosvy privatizace a následný ekonomický kolaps naší země, a dnes aktuálně se zavírají dveře před stamilionovou dotací čezu jeho synovi a ruským dotacím jeho ženě a jemu.

Nový fanatický ideologický směr Kikinismus je velmi nebezpečný.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Maxim, 20.10.2010 15:59:13)
Odpovědět
Klaus řekl před časem, že ekonomická obnova zemí EU bude rychlejší tam kde není euro.

Ve skutečnosti se nejrychleji na západě zbráboralo eurové Německo a na východě eurové Slovensko, podstatně rychleji nežli např. čr.

žeby ten Dan měl pravda, a prófa se vždy ustřelil ? :-)
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Hardy, 20.10.2010 17:13:28)
Odpovědět
No, němci se rozjeli nejrychlej, kolem 3% HDP přírůstek, ale třeba švédi jsou lepší, přes 4%, i USA si nevedou zle 2,5%. Každý chvilku,tahá pilku.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Dan, 20.10.2010 17:34:56)
Odpovědět
Němci mají 3q dokonce 5%, švédi 4%, odhad bundesbanky pro letošek je 3,5%

A kde je Británie s Librou ? V prde.li stejně jako my s korunou..
Dan z přidané hodnoty
(Samuel Vitovsky, 20.10.2010 17:27:38)
Odpovědět
"Ve skutečnosti se nejrychleji na západě zbráboralo eurové Německo ..."
"žeby ten Dan měl pravda, a prófa se vždy ustřelil ? :-)"

Jasně že Německo se zbráboralo nejrychleji. Ještě tak kdyby to slovo něco znamenalo. Ale to nemusí, Dan má vždycky pravda.
Re: Dan z přidané hodnoty
(Dan, 20.10.2010 17:37:22)
Odpovědět
To netvrdím, ale zato Kikinisté tvrdí že ji vždy má Klaus .. :-)


Já tu jenom opčas ukáži nějaký důkaz, že Velká Kikina je opět mimo :-)

Doufám, že po Topolovi ho přestanou šetřit i další, potřebují hluboké rány přímo z ODS :-)
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Nikolas Maoro, 20.10.2010 16:02:37)
Odpovědět
Klaus napadl Cameroonovu energetickou koncepci, Británie hodlá během následujících 5 roků proinvestovat 50 miliard liber do větrných a solárních polí.
její plán je tak mnohem ambicioznější nežli požadavky Bruselu.
Britských tisk označil Klausovi výpady za extremistické.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Brabec, 20.10.2010 20:11:14)
Odpovědět
VB je obklopena mořem - takže větrníky jsou OK
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Dan, 20.10.2010 21:46:06)
Odpovědět
Ano, je to vynikající investice, s rychlou návratností... nato už dávno přišli Němci, Dánové i Japonci..

Aktuálně se do toho ve velkém pouští Kanada a USA a i ta Británie..

Podle vždy se mýlícího Klause, Britové takto vyhazují zbytečně miliardy..
hmm...

celý svět se opět mýlí jenom profáči má recht :-DD
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Jeeves, 20.10.2010 21:21:10)
Odpovědět
Už je to tady zase! Zatracená skleróza. A přitom by V.K. mohl být pyšný na to, že je vynálezcem této prasárny a prvním, kdo ji tady uvedl do provozu.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(dan, 21.10.2010 10:23:42)
Odpovědět
Ano, zrušte zbytečný senát,prezidentský úřad a další stovky RO a PO (ministerských příbuzných a známých politiků) sajících zbytečně státní
rozpočet.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(C.Q.Lafayette, 21.10.2010 12:12:39)
Odpovědět
VK má samozřejmě jako obvykle pravdu. Jasným potvrzením je i to, jak všichni ti Albertové a Danové prskají a zalykají se... :-))
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(PetrW, 22.10.2010 22:39:57)
Odpovědět
Akorát to trošku smrdí pokrytectvím, když klientelista a příklad lobbyingu v praxi par excellence jako Lukoilovič Klaus vykládá o třískách v očí jiných a tu kládu velikosti sekvoje ve vlastním oku zřejmě nevidí nebo spíš nechce vidět.
A když si zase pustil hubu na špacír kolem rozsudku z Vítkova, tak opět potvrdil že v jeho případě "mlčeti zlato" platí bez výjimky Ale nutkání kverulanta být za každou cenu v opozici proti většinovému názoru ať už je jakýkoli je zřejmě důležitější než proti čemu vlastně je. Že pak vypadá jako apologet nácků je jen (ne)zamýšlený(?) důsledek.
Re: Klaus: ODS doplatila na nešťastné Topolánkovo předsednictví a na prorůstání lobbismu do této politické strany
(Stanislav, 26.10.2010 21:49:07)
Odpovědět
Myslím, že pan president je už ve stavu, kdy mu jde o to, jen aby proboha nezmizel v zapomnění. Proto se přihřeje na jakékoli trochu zajímavé akci. Do zahraničí se zřejmě zve spíše sám, i když potom dělá, jako by o něj stáli. V Britanii ho přijal naposled pouze šéf diplomacie, což byla vlastně urážka. Proto bych jakékoli prohlášení pana presidenta nebral vážně. Jen jako zoufalou snahu se zviditelnit. Měli bychom být laskaví, pozorovat ho, ale co řekne, s tím raději neztrácet čas.