reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem

Autor: František Matějka | Publikováno: 21.10.2010 | Rubrika: Blízký východ
Ilustrace

Velká diskuse: Je 22 let hodně, nebo málo? Lidé poměřují trest s jinými a považují jej v tomto ohledu za nepřiměřený. Dovolte mi jiný pohled. Já považuji za nepřiměřený nikoli tento, ale právě ty poměřované.

Záložka

 

(pozn.: Jsem zastáncem teze, že každý útočník musí bez výhrad převzít všechny důsledky, plynoucí z jeho prvotního úmyslu útočit. Jestliže přitom například i zemře, nesmí to být ani v nejmenším vina toho, kdo všemi dostupnými prostředky ve stresu, který nevyvolal, chrání svůj život, zdraví, nebo majetek. To jen úvodem, abyste pochopili mé pohnutky pro následující text...)


Většina lidí přemýšlí nad tím, zda 22 let v případě žhářů z Vítkova není extrémních v porovnání s jinými tresty za dokonanou vraždu, za jiné tresty v jiných kauzách při ublížení na zdraví s trvalými následky, za znásilnění, nebo například za týrání dětí a pedofílii. Já osobně mám zcela opačný pohled. Považuji všechny ty JINÉ poměřované tresty za extrémně nízké. Vůbec nehodnotím úroveň zhodnocení důkazů soudem ve věci Vítkova. To je věcí soudu. Dovolím snad jen poznámku, že i já v něm vidím proces s částí politických prvků, kdy soudíme lidi i za jejich přesvědčení, nikoli jen za faktické skutky. Dle mého přesvědčení je vražda vraždou vždy a to za každých okolností, stejně jako žhářství je žhářstvím v každém případě. Tahat do toho osobní důvody nějakého přesvědčení či vyznání považuji za chybu stejně, jako odůvodňovat tím výši trestu. Je snad příslušník etnické menšiny něčím víc, než příslušník většiny? Poškozený je vždy poškozený a to bez rozdílu barvy pleti. Na to, bohužel, poslední dobou dle mého přesvědčení soudy, pod tíhou politiky Kocábů a jiných pseudohumanistů, zapomínají. Hlavní účel dnešního článku je ale jiný. Je jím právě ono porovnávání s jinými rozsudky.

1) S odkazem na úvodní poznámku jsem přesvědčen, že pokud by komukoli bylo nade vší pochybnost prokázáno, že opravdu ve skupině po předchozí dohodě vyrazil zápalnou lahví vědomě zavraždit kohokoli jiného, pak je podle mě trest 22 let zcela oprávněný, a to i v případě, že ke smrti oběti nedošlo.

2) Tento trest chápu jako výjimečný nikoli z titulu toho, že je takto označen naší legislativou, ale tím, že jsou takové tresty za podobné činy (pokud jsou prokázány) vynášeny v České republice tak málo.

3) Ano, v porovnání s tresty například za dokonané vraždy v jiných případech se může zdát vysoký. Jenže já ho považuji za zcela přiměřený a naopak ty ostatní považuji za extrémně nízké. Velmi bych si přál (opět zcela abstrahuji od této konkrétní kauzy, tedy zda v tomto případě bylo prokázáno to, co je v obžalobě – to nechť dál řeší soudy), aby se takový rozsudek stal standardem a tresty za jiné trestné činy byly udělovány, v zájmu upadající morálky společnosti a stále větší brutality pachatelů jakékoli trestné činnosti, adekvátně tomuto.


Za předpokladu, že kdokoli chce na kohokoli cíleně a úmyslně zaútočit zápalnou lahví, je podle mého nejhlubšího přesvědčení trest 22 let správný a podle něj by mělo být souzeno vše ostatní. Žádoucí společenská diskuse by se podle mě neměla točit kolem toho, že za dokonanou vraždu v jiných případech padl trest ve výši například 14,5 roku a tudíž je trest za Vítkov vysoký. Měla by se točit kolem otázky, proč v jiných případech jsou tresty tak žalostně nízké, proč se usvědčený vrah může dostat z vězení zpět na ulici mezi lidi, proč pedofilové jsou propouštěni na svobodu s příslibem, že se budou léčit ambulantně a dobrovolně, a proč na ulici pouštíme zpátky mezi lidi takové, kteří byli ve výkonu trestu třeba desetkrát. To je stav hodný změny uvažování a přehodnocení přístupu k těm, kteří společnost a jednotlivce svým jednáním mnohdy fatálně poškozují.

Pokusme se na chvíli bez emocí a souvstažnosti s konkrétním případem z Vítkova zamyslet nad tím, kam pseudohumánní postoj k pachatelům trestné činnosti spěje, když pošleme do vězení někoho za čin z Vítkova na téměř dvojnásobný trest odnětí svobody, než v případě dokonané vraždy. To je stav, který mě osobně trápí daleko víc.

Závěrem mi nezbývá, než se krátkým komentářem k soudu a vynesenému rozsudku přeci jen vrátit s něčím konkrétním. Domnívám se totiž, že pokud bude nakonec skutečně naplněn, pak v kontextu mých předchozích úvah bude paradoxně podporovat zcela oprávněné přesvědčení řady lidí, že se v České republice zdaleka neměří stejným metrem. Lidé totiž moc dobře vědí, že obdobné útoky romské minority na příslušníky většinové společnosti nejsou soudy charakterizovány jako etnicky motivované. Koneckonců vždyť o etniku musí i policie při šetření pomlčet, neboť by se sama dopouštěla rasové diskriminace. Ve výsledku se tak, kvůli zkresleným průběžným statistikám, až ze zpráv od vězeňské služby dozvídáme, že v některých našich vězeních je až 80% Romů. Pokud tedy chce tento stát být skutečně spravedlivým, pak nesuďme lidi podle etnické příslušnosti a už vůbec tak nedefinujme oběti. Vždyť si máme být podle platného práva přece všichni rovni (stejný apel bych rád vyslal i do oblasti médií, které se tak rády zabývají jen něčím). V takovém případě ale už samotné odůvodnění rozsudku, kdy soudce klade důraz právě na etnickou příslušnost poškozených, se dle mého přesvědčení dopouští nepřípustné diskriminace. V principu pak považuji za nutné a společensky žádoucí se nezabývat tím, zda tresty za vhozenou zápalnou láhev do objektu s lidmi (a znovu připomínám, že nehodnotím provedení a výklad důkazů v inkriminovaném soudním žízení) jsou vysoké, ale proč ostatní tresty za jinou, neméně závažnou, trestnou činnost jsou v České republice tak žalostně nízké.


PS: Vyjádření uspokojení některých politiků nad výší trestu, místo aby se zabývali výše popisovaným daleko hlubším problémem, je dalším důkazem zcela nepřípustné politizace celé kauzy. V zájmu skutečné spravedlnosti měli mlčet v průběhu i teď.

reklama
1972 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(frantisek zajicek, 21.10.2010 18:55:53)
Odpovědět
Matejko,umis napsat taky neco jineho nez dokola populisticky omilat tvoje vyblitky o multikulti a o Romech.To tvoje podnikani vyslo danove poplatniky vic nez kolonie cikorek dohromady...Zacinas se zajidat,FZ
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Fiter, 21.10.2010 21:17:55)
Odpovědět
Podívej se Ušáku,Matějka má nejlepší články.Je to bohužel realita dnešních dnů.Tak nikoho nenapadej.Zkus sám něco napsat a ne jenom kritizovat ty bolševický pako.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(koc man, 22.10.2010 0:10:02)
Odpovědět
Kde žiješ vyžírko a z čeho ? S článkem souhlasím aniž bych jej četl,stačí si přečíst tvůj debilní příspěvek. Co víš o menšinách,co víš o multikulti,kolik platíš na daních které sám vytvoříš a neplatí je za tebe stát?Nebo žiješ jak multi kulti z práce jiných a jen saješ jako pijavice?
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(alfa27, 21.10.2010 19:28:03)
Odpovědět
Trochu právní nudy:Podle tehdy platného trestního zákoníku byl trest za vraždu 10-15 let,trest za "rasovou"vraždu 12-15 let.Proto dřívější tresty v takové míře.Je to dáno zákonem.Za určité druhy vraždy,třeba té rasové, ale i trýznivé ,na těhotné ženě, apod.lze uložit vyjímečný trest.A teď jsme u toho.Vyjímečný trest by měl být opravdu vyjímečný.Takže i za tyto druhy vraždy by většina trestů měla být do 15 let!(podle nové úpravy 20 let)A § 29 odst.2 stanoví, že udělit je ho možné jen při velmi vysokém stupni nebezpečnosti( což je podle mě ovšem každá vražda)nebo je li náprava pachatele obvzláště ztížena.Nevím jak je to s možnou nápravou pachatelů v tomto případě.Každopádně myslím u jednoho je polehčující okolnost doznání,u všech věk blízký věku mladistvého.Z čistě právního náhledu se tedy jeví trest jako přísný.Z toho lidského s Vámi souhlasím.Rozpětí pro vraždu by mělo být do 25 let jako běžný trest.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Lojza z paseky, 21.10.2010 20:01:51)
Odpovědět
Neměří se jiným metrem jenom Čechům a Romům cigánského původu. Ten, kdo se dostal do pařátů české justice ať důvodně či nikoliv, by o tom mohl vyprávět.
Ti kluci nikoho nezavraždili, nejspíš ani nechtěli. Šlo o klukovinu, kterých jsem se já a tuším, že spousta ostatních v jejich věku dopouštěli. Naštěstí to vždycky tak nějak dopadlo celkem dobře.
Řekl bych, že soud jednal (jako ostatně vždy) na politickou objednávku.
Ač Václava Klause z duše a zcela upřímně nenávidím, musím mu tentokráte dát za pravdu.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Niky, 22.10.2010 14:15:24)
Odpovědět
Z duše V Klause nenávidím. Proč? Protože má ve všem pravdu,nebo proto,že jsi blbej?!
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Sam Opal, 21.10.2010 20:14:09)
Odpovědět
Musím v nejhlubší úctě poznamenat ,že hrdiny podílející se na tomto procesu za jejich statečnost nesmírně ,obdivuji jelikož se nebojí ,že by mohli dopadnout jako komunistka Polednová.
V souvislosti historií prověřenému a ověřenému přírodnímu zákonu,že žádná revoluce nikdy není ta poslední.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(helikaon, 21.10.2010 21:15:16)
Odpovědět
Budu strucny, rozsudek nespravedlivy,protoze (z hlediska) "dvoji metr" nasi justicni mafie.

http://usti.idnes.cz/jeden-z-nasilniku-kteri-zbili-chlapce-v-krupce-na-teplicku-jde-pred-soud-13h-/usti-zpravy.asp?c=A101021_1470070_liberec-zpravy_alh

Napriklad ... kde se o tomto mluvi? Kde ma kluk ty mega za dozivotni nasledky jako ta kriminalnicka rodina??

Abych to shrnul. Dostali kluci tresty, vysoky, to jo. Ale co to je? Jenom lecba/potlaceni provodniho projevu problemu...
Kde se tu vzala DS/DSSS?? Dvoji metr => zadna spravedlnost.
A Cesi, at uz jsme jaci jsme, rozhodne cit pro spravedlnost a solidaritu mame. A tyhle veci, tahle pokrivena rozhodnuti, rozsudky, pozitivni rasismus atd. to jenom zpusobi ze tyto jevy/nasledky ala Delnicka strana jenom pokvetou.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(hal4000, 21.10.2010 22:10:16)
Odpovědět
jsem zvědav jestli tahle dostane také 22 let
http://zpravy.idnes.cz/utok-zapalnou-lahvi-v-romske-osade-miri-k-soudu-zharce-hrozi-dozivoti-1e0-/krimi.asp?c=A101021_120240_krimi_zep
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Chytrakzhospody, 22.10.2010 10:45:02)
Odpovědět
Nemůže dostat nic, jeden z nich je nezletilý, tedy nepostižitelný, a druhý je příliš mladý,aby byl potrestán. Tedy bude to jenom bubub. 1. trest bude možná "přísny". odhaduji tak 10 let, po odvolačce to vidím tak maximálně na 2.
Re: Vítkov? 22 let za mřížemi nic neřeší. Uspokojí se jen „Kocábové“. Čechům a Romům se měří jiným metrem
(Brabec, 22.10.2010 9:30:42)
Odpovědět
Je to nespravedlivé, fuj ! Hlavně těm soudcům nesnižujte platy, aby náhodou nebyli úplatní.