reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask

Autor: Jindřich Dolejší | Publikováno: 26.10.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Je známou věcí, že zatímco pesimista vidí stejnou láhev „napůl vypitou“, zdůrazňuje optimista, že je ještě „napůl plná“.

Premiér Petr Nečas před druhým kolem senátních voleb na otázku, co by se stalo, kdyby ČSSD získala většinu v Senátu, (optimisticky) reagoval: „To by byla realita, se kterou umíme žít. Naše reformní záměry jsme ostatně s opozicí vždy konzultovali a budeme tak činit i nadále“. Po druhém kole, kdy se většina ČSSD stala realitou, ovšem náhle otočil a začal (pesimisticky) hovořit o „destruktivním Senátu“ a o tom, že výsledek je smutnou zprávou pro všechny, kteří si přejí reformy, jež tato země tak nutně potřebuje.

Komu se výše uvedené pořadí nezdá, ten má pravdu. Ve skutečnosti Nečas pronesl „pesimistický“ výrok před a „optimistický“ až po druhém kole. Toto srovnání může posloužit jako malá ukázka flexibility v prohlášeních a možností, jak (dez)interpretovat volební výsledky.

Zástupci vládní koalice usilovně mlží o tom, jak volby dopadly a kdo v nich uspěl. Používají různé triky, aby mohli tvrdit, že jde vlastně o jejich úspěch.

Například ODS (nově zvolená senátorka Vrecionová) tvrdí, že osm mandátů vlastně „realisticky“ očekávala. Je jistě pravda, že výsledky vycházejí z důvěryhodnosti jednotlivých osobností. Je ovšem také pravda, že zatímco reprezentanti „topolánkovské“ ODS (šéf senátního klubu Tomáš Julínek nebo Lucie Talmanová) dostali výprask, skutečné osobnosti typu Petra Bratského či Jiřího Oberfalzera uspěli ne díky, ale spíše navzdory ODS.

Celkový výsledek voleb lze pak shrnout jednoduše:  ČSSD uspěla v nadpoloviční většině duelů druhého kola (konkrétně ve 12 z 22), zatímco ODS většinu těchto soubojů prohrála (konkrétně 11 z 19), stejně jako TOP09 (tři z pěti). Věci veřejné prohrály i ten jeden jediný, který se jim ve druhém kole ještě naskýtal.

Sociální demokraté zvýšili počet svých senátorů o dvanáct z 29 na 41, což je historicky jeden z nejvyšších vzestupů. Senátní klub ODS se smrskl z 36 na 25 senátorů, což je historicky jeho největší propad.

A především: většina v Senátu se změnila z pravicové na levicovou, přesněji dokonce na „sociálně-demokratickou“, protože levicová je ještě výraznější. Je to vůbec poprvé od vzniku horní komory, kdy bude mít ČSSD více senátorů než ODS. Je to také poprvé, kdy bude mít v horní komoře absolutní většinu. A jakkoli můžeme význam horní komory bagatelizovat, je nepochybné, že ČSSD si z ní nyní udělá vhodnou tribunu a bude svá stanoviska (právem) vykládat jako stanovisko druhé nejvýznamnější ústavní instituce.

Jde tedy o historický úspěch ČSSD, přičemž symbolicky působí, že se jí podařilo do puntíku naplnit deklarovaný cíl „dvanácti statečných“. Vyhrála navíc výrazně ve všech „svých“ moravských obvodech, ale překvapivě i v tradičně „modrých“ Plzni a v Jičíně, kde v obou případech byli za ODS vyřazeni dosavadní místopředsedové Senátu. Mnohdy (např. v Táboře či v Liberci) ji další vítězství unikla jen těsně. Naproti tomu ODS si úspěch v opačném směru nepřipsala ani jednou. A to vše za relativně nízké volební účasti, která zřejmě stav reálné voličské přízně zkreslila v její prospěch.

Je pro mne záhadou, proč předseda ODS za těchto okolností s klidem prohlašuje, že „lidé volí podle důvěry“ a netáže se, proč právě ODS jí má tak málo. Proč představitelé vládní koalice dezinterpretují výsledky voleb a proč nepřiznají, že jde o výraznou a historickou prohru. Snad proto, že by pak museli přijít se skutečnými a nikoli pouze předstíranými změnami.

Hezky to vystihla výše již uvedená novopečená senátorka ODS Vrecionová z Mělníka. Ani se nedivím, že otázku, který trend v ODS podporuje, zda konzervativní nebo reformní, si nechala zopakovat s tím, že „jí nerozumí“. Nakonec ze sebe vysoukala, že podporuje ty reformy, které začaly v ODS po volebním sněmu. Jenže ony žádné reformy – ani v ODS ani na úrovni republiky – de facto nezačaly a stále se o nich pouze hovoří.

Každý středoškolský student z fyziky ví, že „rovnoměrně zpomalený pohyb“ je definován nenulovou počáteční rychlostí. V této souvislosti má pravdu ministr Kalousek, který se „zbrzdění reforem“ neobává. Kde nic není, není ani co zpomalit.

A tyto volby ukázaly, že stejné jako s reformami, o nichž se mnoho hovoří ale které se prakticky nekonají, to za těchto okolností nejspíš bude i s jinou veličinou – totiž s Petrem Nečasem tolik vzývaným návratem voličské přízně pro jeho stranu.

reklama
1883 čtenářů | 26 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(bublifuk, 26.10.2010 7:45:59)
Odpovědět
Já, ač pravičák, volil v Jičíně socana (v prvním kole nezávislého kandidáta). Ne však z přesvědčení (oba kandidáti jsou podle mne stejní gauneři), ale proto, že ten modrý lump už příliš dlouho bral peníze za nicnedělání. Tak ať se teď napakuje jiný šmejd. A co se týče reforem, tak oni se určitě domluví, tak jak na radnicích.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Brabec, 26.10.2010 8:03:30)
Odpovědět
Bublifuk to vyjádřil jasně. A autor článku má svatou pravdu. I o "reformách" - tak to sedí. Tvaroh Nečas, chemik Kalousek - ty konečně tu "pravici" dorazí. A bude vymalováno. Jinak, copak asi tomu říká Klaus: ODS se nevzpamatovala z péráka Topolánka a začíná jí zasmrádat tvaroh Nečas!
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 27.10.2010 9:25:10)
Odpovědět
Máte pravdu.Klaus rozklad ODS započal,Topolánek pokračoval a Nečas uštědří smrtící ránu.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 26.10.2010 9:09:47)
Odpovědět
Koalice uzavřená po volbách je podvod na stát a opbčana, příkladně podvod století "OPOZIČNÍ SMLOUVA" mezi socanama a ODS.Dnes podvody po komunálních volbách a do senátu.Zástupci ODS a socanů prý našli průnik svých programů-prdlajs, žádný průnik programů, ale sprostý boj o udržení koryt,udržení osobních postů a každý politikář je schopen se spojit i s ďáblem, aby se udržel.To vše umožňuje náš špatný volební systém udržující povolební hnus,bordel,zesměšňování a ignoranci hlasu voliče.Ten kdo vyhraje volby nevyhrál nic, protože je nucen čekat, která klika podvodníků se proti němu spojí a vyšachují ho ze hry.Demokracie jako na zakázků podvodníků.Nebude klid, dokud nebude přímá volba prezidenta,hejtmanů,primátorů,starostů i místostarostů ve většinových jednokolových volbách.Proč dělat věci jednoduše, když jdou dělat složitě,že páni politikáři poslanci.Změna je úhlavní nepřítel poslanců,však si potřebují všichni z koláče ďobnou a ne z kola vypadnout.Hezký den podváděným voličům.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Stallker, 26.10.2010 10:01:40)
Odpovědět
Není to tak časté, pane Kvěchu, ale tentokrát s Vámi souhlasím. Jen bych dodal, přesto všechno jsem optimistou. Nejen v podzimních, ale už i v květnových volbách spousta politiků (politikářů?), byla donucena na základě výsledků voleb „jít od válu“. Nebylo jich tolik, kolik bych si i já představoval, ale nebylo to zase ani tak málo. Když pak vidíte v očích postižených to překvapení a údiv, jak je vůbec možné, že to koryto už nebude… Beru výsledky voleb, ať už dopadly jakkoliv, jako pozitivní. Většina politiků všech stran a to i těch na komunální úrovni, si po letošním roce musí uvědomit, že úsměv z billboardu na voliče už dnes nestačí. A myslím, že to dochází i těm, kteří sice už ani v těchto volbách nevyhráli, ale pomocí intrik a zákulisních domluv nakonec dosáhli svého a obsadili radnice. A pokud to snad někomu stále ještě nedošlo… Budou další volby.
Inu, komu není z hůry dáno… ve volbách si nekoupí…
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 26.10.2010 11:11:34)
Odpovědět
Jsem rád ,že jsme v souladu a škoda ,že jen dnes.Většinou vím o čem mluvím.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Wolfowitz, 26.10.2010 17:42:38)
Odpovědět
Když to tvrdíte vy, Alberto... :-)))
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 26.10.2010 21:05:24)
Odpovědět
Ano.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(obcan1, 27.10.2010 2:29:59)
Odpovědět
Pan Kvech je takove mile obveseleni diskusi. Ani dnes svou "skromnosti" nezklamal... ;))
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 27.10.2010 9:27:55)
Odpovědět
Děkuji.Jinak příště k věci ať to nevypadá ,že jen plácáte a nevíte o čem mluvíte.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(romanH, 26.10.2010 11:41:09)
Odpovědět
Myslim ze hlavnim cilem ODS neni porazit CSSD ale minimalizovat vliv a volicskou zakladnu TOP 09. Pokud se ji podari dostat preference TOP na hranu volitelnosti, tak maji velkou sanci ziskat ztracene pozice a porazit CSSD treba v pristich volbach.
Moc se mi tahle predstava nelibi, protoze blok CSSD-KSCM bude vzdy silnejsi nez ODS. A ODS bez rozumneho spojence nema dlouhodobe sanci. Ale treba me ten "politicky genius" Kalousek zase necim prekvapi.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Sam Opal, 27.10.2010 6:51:17)
Odpovědět
Jistě že překvapí.
Já bych si tipnul na vstup do KSČM .
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Šoumen, 26.10.2010 17:20:50)
Odpovědět
Takže jsem tomu článku rozuměl tak, že není žádná diskuze o reformních zákonech s ČSSD, jak to vždy říkal suchar Nečas. On nemá zájem se na reformách se soc. demokracií domlouvat. Pak tedy vždycky lhal. Protože teď mu vadí prý destruktivní senát. Tak proč nekonzultuje ty reformní zákony s ČSSD? Třeba by pak nebyl senát destruktivní. Vždyť i komunální volby se odehrávají v případě koalic, jak vytlačit vítěznou ČSSD z pozic. Myslím, že jednou to tomu sucharovi Nečasovi dají lidé dost podstatně pocítit. Docela bych to tomu aktivnímu svazáčkovi před 89 a jeho komunistické - nyní už pravicové rodince přál.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(obcan1, 27.10.2010 2:33:48)
Odpovědět
Komunalni politika nema mnoho spolecneho s politikou. // Jak ukazuje praxe, s oranzovou mafii se domlouvat nema smysl. Stejne vzdy oranzovi zlocinci nakonec udelaji to, zo se jim prave hodi - bez ohledu na dohody.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Šoumen, 27.10.2010 7:07:19)
Odpovědět
Ale pane, proč to nenapíšete celé. I modrá mafie a kmotři s TOP 09 dělají to samé, hlavně kecy a skutek utek, ale prachy jim nesmrdí /Viz císař Vespasián/. Dokáží oholit občana i o to málo co má. Za chvíli budeme platit i za vzduch co vydýcháme.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Zender, 26.10.2010 18:54:26)
Odpovědět
Náš volební systém se ukazuje jako nevyhovujíci a slyším od kolegů a kolegyň,že volby jsou draze placenou fraškou.Jediný funkční standard v parlamentních volbách jsou dvě strany,se čtyřletou prezentaci svých programů nezkreslených koaličními čachry.Na jaře vyhráli socani a nemají ani předsedu parlamentu.Vůbec by nemuseli chodit do sněmovny,neboť si trojkoalice díky dvěma účelovým a slepeným stranám prosadí cokoliv.Senát se díky výsledkům ukazuje jako skutečná trafika a odkladiště zasloužilých stranických činitelů v krajích a bývalých okresech. Nemá skutečnou váhu a pravomoc něco definitivně opravit,nebo změnit v předkládaných zákonech ze sněmovny.Největší zklamáni však zažívají mnozí voliči v městech a krajích,kde se díky provázanosti korupčních aktérů při zadávání stavebních akcí,znovu slepují účelová seskupení a koalice.Ale dle mého názoru i voličů z okolí,byl signál vládě jasný.Nevolili ČSSD z lásky,jsou tam stejní gauneři a přesluhující,ale jako výraz nesouhlasu s postupy trojkoal.vlády,které nezačínají u progresivního zdanění a majetkových přiznáni,ale u krácení mezd,sociálek,nemocenských atd.Politici si dosud ani nezdaňují náhrady a stále mají souběžně několik placených funkcí a to jak poslanci,tak i senátoři.Ovšem příkladně si chtějí zkrátit jen pět procent z jednoho a to základního platu 59 tis.Kč.Kde je tedy nutno hledat řešení když ne ve volbách? V demonstracích,stávkách,revoluci?
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Brabec, 26.10.2010 22:20:30)
Odpovědět
Voliči opravdu po volbách se nestačí divit !
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(ferda, 27.10.2010 0:08:52)
Odpovědět
.....PÁNOVÉ, KDYBY VOLBY MOHLY COKOLI ZMĚNIT, TAK NÁM JE JIŽ DÁVNO ZAKÁŽOU .-)))
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(obcan1, 27.10.2010 2:36:06)
Odpovědět
Pokud to nemel byt poskus o zert, opet ses projevil jako hlupak. Tradicne. :)
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Šoumen, 27.10.2010 7:14:35)
Odpovědět
Myslím, že to nebyl pokus o žert, pan ferda má pravdu. Někteří pravicově smýšlející lidé se diví, že má volební právo každý. Nejradši by ho omezili pro některé skupiny obyvatel, a to už je jen předkrůček k tomu volby zakázat úplně. Ale to se jim nehodí, protože takto si mohou hrát před světem na demokracii a svobodu. Ale občan je už nesvobodný nyní. Zatím hlavně ekonomicky.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Sam Opal, 27.10.2010 12:39:29)
Odpovědět
ale no tak,nebudme směšní . všichni víme že žádaných výsledků voleb se dá dosáhnout jinak než zákazem ....
zákazu dnes opravdu netřeba.
Jak říkával už i báťuška visarionovič . není důležité kdo volí ,ale kdo počítá výsledky...-:lol)))
stačí se kouknout do dnešního afghánu,kdy provládní kandidáti získali i přes 600% hlasů -:lol))
a nebo vzpomenout roku 98 a volebního "výsledku" sládkovců ,kde v několika sousedních obvodech dosáhli navlas stejného počtu -:lol)
tak nač něco zakazovat a být potom za nedemograta,když to můžu někomu spočítat?
none?
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Alberto Kvěch, 27.10.2010 9:30:59)
Odpovědět
Jako hlupák jste se zatím projevil jen vy pane.Bohužel.
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(Linda PólReichová, 27.10.2010 19:03:57)
Odpovědět
Tvrdit že se nic nedělo a neděje po volbách je myslím hodně velká lež.

Ubyla třetina sněmovních funkcí..
Po šéfce čssz vylátla dnes už i Vesecká, pokud jsem dobře četla je nachystáno 800 výpovědí na ministerstvech, a dalších 350 výpovědí v českých drahách. Jsou sníženy rozpočty všem státním firmám.
Zavedeno zápisné ve vš, zvýšeny poplatky u doktora, zdaněno stavební spoření, zdanění solárek, 10% snížení mezd st. zaměstnanců, 5% ministrů, zkrácen plat prezidenta...
atd. atd. co chcete za 2 měsíce ???

Podle mne to zatím létá docela slušně..
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(pes Filipes, 27.10.2010 22:16:16)
Odpovědět
Sama tomu nevěříte těm lžím,co jste tady vyjmenovala?Tak 10% pravdy,zbytek kosmetické úpravy,které se neuskuteční...
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(ferda, 28.10.2010 17:34:21)
Odpovědět
Lindo Lindo, když jsem si přečet váš příspěvěk, tak mne napaddá, že si jistě také budete myslet,jako pravicově políbená modrokřepelka, že nejlepší fabrika je fabrika bez lidí :-)))))
Vy pravičáci jste divná "monokultůra", vy by jste nejraději měli asi koně, kterého by jste stále přesvědčovali, že nemusí žrát ani pít :-)) to by jste mohly také uspořit až 100% nákladů, ale jen do té doby, než by vám ta kobyla chcípla hlady......:-)

.... ale komu tím prospějete???? :-))) a co skláři, ti mají chcípnout hlady????, / to je jen malá parafráze na můj oblíbený film "Pelíšky":-))))))))
Re: Kterak Nečas dezinterpretoval volební výsledek. Reprezentanti topolánkovské ODS dostali výprask
(hanca, 28.10.2010 10:08:35)
Odpovědět
Alberto Kvech a Zender to napsali tak, jak to vnimam i ja. dekuji panove.
ten volebni system je opravdu nevyhovujici, ale zase: chybi vule politiku ho zmenit. pak by totiz nastala ta tolik potrebna situace konkretni zodpovednosti. dodneska ji hazi jedna politicka strana na druhou a vlastne maji pravdu. vladnouci strana si bez opozice neuprdne, nakonec se vzdycky nejak domluvi a vysledny kompromis byva nefunkcni paskvil, za ktery vlastne nikdo nemuze.

navic se domnivam, ze cesky clovek, ac mnohdy voli pravici, je natolik zvykly na svoje socialisticke jistoty, a pokud mu na ne nekdo sahne, v pristich volbach zvoli radeji zase socany a vsechno se vrati do starych koleji.