reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?

Autor: Hynek Fajmon | Publikováno: 15.11.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Lisabonská smlouva (LS) vstoupila v platnost na počátku letošního roku a Evropská unie podle ní tedy funguje pouhých 11 měsíců. Přesto ale už je na stole zcela vážně myšlený návrh na poměrně zásadní revizi této smlouvy. Poslední zasedání Rady k tomu dalo poměrně jednoznačný mandát a brzy se dočkáme konkrétních kroků. Ostatně Německo a Francie se na tom již dohodly a tím pádem je o věci de facto rozhodnuto. Pojďme se ale podívat na to, co se vlastně děje a proč se LS má měnit.

Když se sepisoval text euroústavy a později Lisabonské smlouvy, mysleli autoři skoro na všechno. Do kompetencí EU se tak zařadil například výzkum vesmíru a samozřejmě nechybí ani "boj proti globálnímu oteplování" a další módní euronesmysly jako je trvale udržitelný rozvoj nebo obnovitelné zdroje energie. Téměř vůbec se ale v textu LS nemyslelo na to, jak bude reálně fungovat EU v dobách hospodářské krize. A právě tato záležitost je nyní hlavním odůvodněním pro zamýšlené změny LS.

EU a zvláště eurozóna si prošla v posledních měsících velmi složitým obdobím. Hospodářská krize sice vypukla v USA, ale EU zasáhla možná ještě více. Na počátku krize lucemburský premiér a hlava eurozóny Jean-Claude Juncker tvrdil, že to co se děje v USA, by se v EU díky její lepší regulaci stát nemohlo. Brzy jsme ale viděli úplně něco jiného. Krize zasáhla eurozónu plnou silou a udeřila v těch státech, které měly největší veřejné dluhy. Nejprve padlo Maďarsko a Lotyšsko a musely být sanovány Mezinárodním měnovým fondem (MMF). To ještě eurozóna pyšně tvrdila, že euro je stabilní a tam se nic takového nemůže stát. Velmi brzy se ale ukázalo, že v Řecku reálně hrozí státní bankrot. Podobné ikdyž menší hrozby existovaly a stále ještě existují také v Portugalsku, Itálii, Irsku a ve Španělsku.

Pro faktické vládce eurozóny, což je Evropská centrální banka plus Merkelová a Sarkozy bylo nemyslitelné připustit, aby kterýkoliv členský stát této měnové unie zkrachoval. Obávali se, že by to ohrozilo postavení samotného eura. Zároveň nechtěli připustit to, aby Řecko bylo sanováno prostřednictvím Mezinárodního měnového fondu jako Maďarsko nebo Lotyšsko. Důvod byl jednoduchý. Prostě nechtěli, aby do záležitostí eurozóny strkal nos "strýček Sam", který má v této organizaci stále hlavní slovo. Možná to bylo i z toho důvodu, že hlavními držiteli řeckých dluhopisů jsou německé a francouzské banky. Krach Řecka by tedy měl pravděpodobně obrovské dopady v těchto klíčových státech eurozóny.

To dalo na jaře 2010 vzniknout novému "evropskému vehiklu", kterým se stal záchranný eurofond pro Řecko, na který se složili všichni členové eurozóny s výjimkou Slovenska. Právní základ pro tento fond je přitom velmi vágní. Naopak objem finančních prostředků, které do tohoto "vehiklu" museli zvláště Němci ale i další členové eurozóny napumpovat je gigantický.

Je důležité říci, že Řecko zachraňováno být nemuselo. EU nemá žádnou povinnost zachránit svůj členský stát před bankrotem. Naopak stále platí jedno ustanovení ještě z Maastrichtské smlouvy, že záchrana členského státu před bankrotem je zakázána. Přesto se ale takový krok realizoval. Nynější návrh Německo a Francie na úpravu Lisabonské smlouvy má za cíl zabránit tomu, aby se takové situace, jakou bylo letošní Řecko neopakovaly. Tohoto cíle má být dosaženo tím, že se přímo do LS zabuduje mechanismus pro "nucenou správu" takového bankrotujícího státu včetně toho, že nebudou moci hlasovat a čerpat peníze z evropského rozpočtu. A to bude obsahem novely LS, kterou velmi brzy evropské státy dostanou na stůl.

Mnoho lidí má pocit, že to je krok správným směrem. Já k nim rozhodně nepatřím. Bude to krok směrem k evropskému superstátu a posilování moci Bruselu nad celou Evropou. Spor totiž není o to, zda má být zajištěno odpovědné hospodaření států. To je jasné. Státy mají hospodařit odpovědně a pokud to nečiní, tak mají "řízeně zkrachovat" tak, aby svým pádem neohrožovaly ty odpovědné. Pokud eliminujeme riziko krachu, tak se k odpovědnému hospodaření nedopracujeme. Naopak.

Podstatná je ale otázka, kdo má to odpovědné hospodaření vynucovat. A zde je odpověď buď voliči a tedy trh nebo Brusel neboli centrální autorita. Já tvrdím, že to mohou a musí být pouze a jedině voliči v dané zemi. Pokud tuto pravomoc předají do Bruselu, tak se dobrého hospodaření nedočkají, rozhodně se ale dočkají účtu za sanaci krachujících států.

reklama
923 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Kudrna, 15.11.2010 10:43:21)
Odpovědět
P. Fajmon se ujímá role věčných kritiků Lis. smlouvy /LS/.Je tak na dobré cestě dospět k názoru,že co se demokraticky vytvoří v Bruselu,je špatné.To je však povrchní zdání.Kdyby se EU v současné době nepokusila o regulérní a koncepční změny,došlo by zřejmě na slova těchto tvrdých kritiků,že EU spěje k záhubě,protože se nic neděje.Takže,do krámu kritiky se hodí obě varianty.Ne že bych měl něco proti kritice,naopak,ta je vždy potřebná a žádoucí.Ale vynucovat si kategoricky nesouhlas třeba internetovým hlasováním o settrvání v EU,je nefér.Už proto,že k variantě vystoupení z EU není připraven tzv. plán"B".Co potom?Nebylo by přece jen méně riskantní pokusit se i z naší strany pochopit nutnost modernisace EU?Pravomoce do Bruselu,jak tvrdí p. Fajmon,by měli předat pouze a jedině voliči v dané zemi.Jistěže ano,vždyť to tak proběhlo.Není nikdy 100% dáno,že se bude vše v dané zemi to,co se v EU parlamentu odhlasuje,zamlouvat.Ale existuje jiná,demokratičtější alternativa?A na tu otázku ze začátku?Ano,EU nemůže ustrnout,musí stále,dle potřeby inovovat LS.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Beewoy, 15.11.2010 13:28:24)
Odpovědět
To, že se pan Fajmon ujímá role věčných kritiků, je způsobeno tím, že ví daleko více nežli Vy, jaká zvěrstva se v Bruseli dějí. Také se potřebuje odlišit od většiny – už za tři a půl roku budou opět volby do EP. A věru, při vší úctě k jeho vzdělání – takové teplé hnízdečko s privilegii olympských bohů a příjmy klanu Onassisů – abys pohledal.
U pana Fajmona, stejně jako jeho soukmenovců mě tejrá jiná věc. Nejdříve proti LS, po umístění na volitelná místa rodnou stranou pro LS, jako nutné zlo (ku získání postů), po získání postů opět proti LS. Prostě korouhvice jak má být – řádně vysoko posazená, kvalitně promazaná, proti nepřízni počasí pozlacená. Asi jsem trochu staromódní, ale pro takové lidi mám jiný název, nežli čestný, elita atd.
Už dávno vím, že vnucovat někomu své názory jest přesvědčování přesvědčených a nasejrání nasratých. Proto Vám pouze k Vašemu přesvědčení, že v EU se něco vytváří demokraticky doporučím, abyste si na internetu zjistil kterak a na čí příkaz a s jakou znalostí hlasuje takový evropský poslanec. (Né pouze pan Fajmon). Budete možná překvapen.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Jarda Z, 15.11.2010 11:14:53)
Odpovědět
Celý projekt EU a EURA je plánován již desítky let teroristy z Bidrebergu. Je to první krok k vytvoření světovlády, k totálnímu zániku národních států, zotročení a zdecimování lidstva jako takového. Pokud se jim nepodaří politicky a ekonomicky sjednotit Evropu, pak se to nezdaří pochopitelně ani v celosvětovém měřítku. Proto ta urputná snaha zabráhit nebezpečným bankrotům států stůj co stůj. Rozpad EU by byl konec těmto snahám. Takže než něco takového připustit, to radši vyvolat válku (viz válečné výhrůžky prezidenta EU na adresu euroskeptiků). Ostatně jednotky EUROGENDFOR se již pro případně větší nepokoje v EU cvičí. A na válce s dá vydělat nejvíc.
Oni nemají co ztratit a již pro ně není cesta zpět. Budoucnost rozhodně nevidím růžově.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Jarda Z, 15.11.2010 11:36:22)
Odpovědět
Pane Kudrna, píšete doslova: Pravomoce do Bruselu,jak tvrdí p. Fajmon,by měli předat pouze a jedině voliči v dané zemi.Jistěže ano,vždyť to tak proběhlo. Kde to takto proběhlo! Z refernda měli všíchni představitelé EU strach jko čert z kříže! A v Irsku se muselo opakovat, protože první NE nebyl ten správný názor!! A po neúspěchu ve Francii se Euroústava musela přejmenovat na Lisabonskou smlouvu. Co tady píšete za bláboly o demokracii v EU! Máte snad tak krátkou paměť?
Nevzpomínáte si snad na tanečky kolem ratifkace LS naším prezidentem? Našli se tací vlastizrádci, kteří jej chtěli prohlásit za nesvéprávného (Stránský, Gajdůšková, aj.)
Búh nás ochraňuj před kandidáty na prezidenta typu Švejnar, nabo Schwarzenberg!
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Niky, 15.11.2010 12:12:05)
Odpovědět
Kudrna je klasická ukázka politického analfabetismu většiny našeho národa,který volí pořád stejné vlastizrádce a idioty!
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Homolková, 15.11.2010 12:55:42)
Odpovědět
Pane a koho máme asi volit? Ať tam přijde kdokoliv, tak se nic nezmění. Asi jsou zákulisní kolečka dost promazaná.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Niky, 15.11.2010 14:34:00)
Odpovědět
Paní Homolková,tak volte ty co vám uzákonili,fotovoltaiku,biomasu,Lisabonskou smlouvu atd.Oni téměř všichni zase sedí v poslanecké sněmovně a senátu! Lidé nechápou,že touto volbou přišli fakticky o možnost kritizovat,je až komické,že to lidé nechápou!
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Lojza z paseky, 15.11.2010 14:43:36)
Odpovědět
Mně se zase zdá neuvěřitelné, že lidé ještě nechápou, že chodit k volbám je vyhazování peněz.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Homolková, 15.11.2010 12:36:17)
Odpovědět
Dobrý den. Myslím si, že Lisabonská smlouva je nesmysl. Už jen proto, že je nesrozumitelná, lidé v 99% smlouvu neznají, jen vytrhané paragrafy, řádky. Velice mě štve, když politici říkají, že náš souhlas se vstupem do EU byl automatiský souhlas se všemi zákony EU a výsledky jakýchkoliv voleb byl souhlas se zákony EU jen proto, že vítězná strana měla ve svém programu podporu našeho působení v EU. Nevím, proč se vlády států tak lehce podřizují vedení EU. Nevím, proč musí všechno schvalovat EU. A podpora států, které mají plno úvěrů a hospodářství hluboce pod nulou? Je to věc jednotlivých vlád. Vláda a parlament mají mít přehled o hospodaření státu. A pokud je jakékoliv podezření na korupce, nesmyslné nákupy, "ukradené" dotace apod., je věcí vlády a parlamentu, aby tomu zabránili.A trestat ty, kteří se proviní. Ale to u nás není. Policie se bojí, Kalousek je premiér a Barták je náměstkem pro boj s korupcí. Bylo by nanejvýš ostudný, kdyby naše vláda případně požadovala peníze od jiných států. A ponižující. Ano, kdyby se stala nějaká katastrofa, je to jiné, ale jen proto, že vláda neumí hospodařit? Stejně všichni vědí, že Řecko nic nesplatí. Já bych si taky půjčila, kdybych s jistotou věděla, že možná někdy něco zaplatím, ale to se neví. Oni si to banky rozmyslí, dluhopisy se někde za něco vymění. Vždyť by se Evropa mohla lehce dostat to bludného kruhu, kdy každý bude dlužit každému, lidi polezou po kolenou, banky a pár chytráků se bude smát. Nejsem pro svázanost Evropy. Stačí volný pohyb a možnost práce. A lidé by ušetřili za platy a důchody pánů a dam z úřadů Evropy. Jednotná Evropa stejně nikdy nebude. Bude to, co chtějí velcí a mocní.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Kudrna, 15.11.2010 13:27:02)
Odpovědět
RE:p. Jardo Z ,kdo tvrdí,že zastupitelská demokracie není demokracie,je nekorektní blábol.To znamená,že tebou uznávaný a ctěný president Klaus nebyl demokraticky zvolen zastupiteli lidu (senátoři a poslanci parlamentu)??
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Kudrna, 15.11.2010 13:27:06)
Odpovědět
RE:p. Jardo Z ,kdo tvrdí,že zastupitelská demokracie není demokracie,je nekorektní blábol.To znamená,že tebou uznávaný a ctěný president Klaus nebyl demokraticky zvolen zastupiteli lidu (senátoři a poslanci parlamentu)??
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Jarda Z, 15.11.2010 13:41:26)
Odpovědět
A proč takový strach z referenda EUdruhu?
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Kudrna, 15.11.2010 13:56:26)
Odpovědět
RE:p.Jardo Z,to referendum by se muselo uzákonit zase zastupiteli lidu/poslanci a senátoři/.To snad pochopíš.Asi nebyla vůle.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Jarda Z, 15.11.2010 16:18:25)
Odpovědět
To je dobrá demagogie. Jaká pak je to zastupitelká demokracie, když nelze okamžitě odvolat poslance, který vzápětí po volbách zapomene na svoje sliby, otočí jak korouhvička a celé 4 roky se stím nedá nic dělat? V každém jiném povolání by jste letěl pro ztrátu důvěry. Já jsem k volbám po 89. roce chodil pravidelně, ale poslední dobou je to ztráta času. Dnes se jedná o zastupitelskou mediokracii, která s demokracií nemá nic společného.
Re: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?
(Stallker, 16.11.2010 15:36:43)
Odpovědět
Nadpis: Potřebuje EU novou Lisabonskou smlouvu?

Odpověď: No jistěěěě…. Lisabonských smluv není nikdy dost. Mít takhle dvě, tři, do foroty, na horší časy…