reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kubera: Nechci, aby se kvůli vtipům o Cikánech zavíralo do vězení

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 12.11.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

11.11.2010 13:32 - ParlamentníListy.cz se ptaly politiků a veřejně činných osob, co říkají na komentář prezidentova vicekancléře Petra Hájka, ve kterém kritizuje soudní procesy s tzv. pravicovými extremisty a označuje je za potlačování demokracie a svobody slova.

Hájkův komentář zde: Hájek bez servítků: Hon na "extremisty" povede k totalitě

Ptali jsme se též, zda má být u nás svoboda slova neomezená jako v USA, nebo má být státem potlačován takzvaný pravicový i levicový extremismus a jeho propagátoři kriminalizováni.

Evropský model je lepší než americký

Předseda vlády Petr Nečas (ODS) neodpověděl. Jeho poradce pro lidská práva Roman Joch ale preferuje evropský model, kdy je propagace názorů vedoucích k potlačování lidských práv a svobod kriminalizována.

Pokud jde o samotný proces, tak se domnívá, že například téměř roční vazba je příliš dlouhá. Také se mu nezdá to, že nebyly zveřejněny celé odposlechy, jak požadovala obhajoba, nýbrž pouze část. To označil za nebezpečný precedens.

Procesní nesrovnalosti

To, že obhajoba nemá k dispozici nesestříhané odposlechy, považuje za velmi problematické i právník, polititolog a odborník na extremismus Miroslav Mareš.

„Tady v podstatě souhlasím s argumenty obhajoby. Rozhodl tak Ústavní soud, ale pokud jde o můj osobní názor, tak si myslím, že aby se nastínil celý komplex toho, co v těch rozhovorech zaznělo, by to mělo být k dispozici celé, aby bylo možné vypozorovat kontext, ve kterém byla ta prohlášení. Nemělo by to být vytrháváno z kontextu, aby bylo známo, jestli některé věci neříkali v nadsázce. Ústavní soud ale rozhodl, a je to tedy součástí českého právního rámce, i když já s tímto rozhodnutím osobně nesouhlasím," řekl ParlamentnímListům.cz Mareš.

„Řekl bych ale, že tento proces vyvolává celkovou solidaritu s obžalovanými i u lidí, kteří k neonacistické scéně neinklinují," řekl dále redakci Mareš. „Žaloba, jak za Husáka," těmito slovy uvedl například před časem svůj článek o chystaném procesu na svých webových stránkách překladatel a aktivista Tomáš Pecina, který s neonacistickým hnutím nemá rozhodně nic společného.

Nemám silný názor, říká Kubera

Senátor ODS Jaroslav Kubera nemá na celou záležitost silný názor. „Hájek má vyhraněnější názory než já, nechci k tomu dávat silná prohlášení," řekl redakci Kubera. Ten nicméně vnímá celou záležitost v kontextu hypetrofované politické korektnosti, která už podle něj svobodu slova určitě omezovat může. Sám je zastáncem toho, aby zákony nebyly tak drakonické.

„Někde jsem četl, že Akce D.O.S.T. je extremistická, že protestuje proti sexuální příručce a že chce, aby rodiče mohli vychovávat své děti a že to je nebezpečné a že je nebezpečné, že toto sdružení podporují i někteří parlamentní politici. To je směšné," řekl Kubera.

„Obecně si myslím, že zákony nás příliš buzerují a že se všechno přehání. Když se vybourá nějaký opilec se dvěma promilemi, tak si nesmíme dát před jízdou ani malé pivo. Nebo rovnou pro jistotu zakážeme alkohol úplně. Stejně tak byl asi nefouklý ten případ s tím klukem z Afghánistánu. On je z Teplic a za mnou byl jeho táta a řekl mi, že to vůbec není nácek. Že to bylo něco, jako když jiní vojáci někde malují žraločí tlamy nebo zase lebky se skříženými hnáty. Je pak důležité vědět, jestli to pak ten člověk opravdu zamýšlel jako nějakou propagaci," dodal Kubera.

Politická korektnost je zhouba

Politickou korektnost Kubera obecně považuje za zhoubu a moc si s ní ani ve svém vyjadřování hlavu netrápí.

„Když chtějí politicky korektní feministky a genderistky být rovné s muži, tak ať chodí normálně na pisoáry a čurají ve stoje. V rozhovoru pro jedno médium jsem řekl politicky nekorektní vtip, tak jsem zvědav, zda mi to otisknou: Malý Cikán se ptá otce: ´Tati, co je to demokracie?´ ´Demokracie je, že dostáváme od gádžů podporu a sociální dávky.´ ´A nezlobí se za to na nás?´ ´Ale jo, to víš, že jo. Ale tomu se pak už říká rasismus´. Za bolševika jsem vyprávěl protirežimní vtipy, tak bych byl nerad, aby se za podobné vtipy zase zavíralo," řekl Kubera.

„Typickým příkladem politické korektnosti v médiích je, že Klaus jde do továrny na cigarety a všichni hned píšou, že podporuje kouření. Vždyť to není pravda. On je zapřísáhlý nekuřák a mně za kouření nadává," dodal Kubera.

Propagace nacismu má být tresná, komunismu ne, míní Dolejš

Poslanec KSČM Jiří Dolejš je odpůrcem amerického modelu neomezené svobody slova. Domnívá se, že po zkušenostech Evropy s nacismem z dob druhé světové války je potřeba propagaci takových názorů stíhat. Lze podle něho ale diskutovat o konkrétních nastaveních. Například v případě publikace knihy Mein Kampf by s ní souhlasil, pokud by bylo zřejmé, že jde o kritické vydání s kritickým komentářem, ne však, pokud by mělo sloužit k propagaci.

Pokud jde o srovnání komunismu s nacismem, tak Dolejš říká, že ideologie nacismu byla zrůdná sama o sobě, zatímco v případě komunismu ne. U něho prý byly dobré úmysly, které vedly ale ke srovnatelným problémům. Podle něho se KSČM distancovala od levicově extremistického stalinismu a nepoužívá symboly, které mohou vyvolat negativní reminiscence zločinů minulosti.

Pravicový a levicový extremismus

Podle Dolejše není nutné stalinismus explicitně zmiňovat v nějakých zákazech, protože zákon pamatuje obecně na hnutí, která šíří rasovou, náboženskou či třídní zášť.

Europoslanec ODS Ivo Strejček se domnívá, že by občané neměli být za projevování svých názorů trestáni, výjimku však vidí v případu levicového a pravicového extremismu, kdy má podle něho stát proti takovým názorům zakročit, aby ochránil ostatní občany.

Vandase Hájkovo prohlášení potěšilo

Na prohášení Petra Hájka reagoval i volební lídr Dělnické strany sociální spravedlnosti Tomáš Vandas, který šéfuje straně, jež navazuje na státem zakázanou Dělnickou stranu.

„Demokracie chřadne, pokud lidé nemohou říkat své názory, a svoboda slova platí jen pro vyvolené. Takto zkráceně lze popsat vzkaz od vicekancléře Petra Hájka, blízkého spolupracovníka prezidenta Václava Klause. Jsem rád, že takováto slova zazněla z Hradu a že si i čelní představitelé státu uvědomují současný stav v zemi. Asi není něco v pořádku, pokud jsou lidé souzeni za vylepování samolepek či za pořádání koncertů. A pokud představitelé opoziční strany stojí před soudem jako já a moji přátelé za výroky na prvomájovém shromáždění, je to důkaz slabosti režimu, který se bojí nepohodlných názorů jako čert kříže," uvedl Vandas v tiskové zprávě.

„Určitě se v mnohém neshodneme a máme různé názory. Ale co by mělo všechny skutečné demokraty spojovat, je obrana svobody slova a projevu, právo na spravedlivý soud a rovnost zákonů pro všechny občany. Pokud tohoto nedosáhneme, blížíme se k daleko horšímu uspořádání, než byl komunistický systém," dodal Vandas.

Sám Hájek ve svém komentáři napsal, že se mu názory propagované obžalovanými oškliví, ale hájí voltairovskou maximu: „S vašimi názory sice nesouhlasím, ale budu se do krve bít za to, abyste je mohli říkat."

Redakce oslovila i ministra vnitra Radka Johna (VV), místopředsedu ČSSD Zdeňka Škromacha a předsedkyni sněmovny Miroslavu Němcovou (ODS). Ti však nereagovali.


reklama
1749 čtenářů | 3 komentáře | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kubera: Nechci, aby se kvůli vtipům o Cikánech zavíralo do vězení
(v.n., 12.11.2010 12:41:30)
Odpovědět
Když řeknu že korupční kroutil nemá být na Hradě, budete mít velkou radost, pane Hájku?
Re: Kubera: Nechci, aby se kvůli vtipům o Cikánech zavíralo do vězení
(Stilet, 12.11.2010 14:34:03)
Odpovědět
Tak jako vždy a ve všem, musí být Češi ve všem příkladem i v hovadství. Za komunistu museli být ještě bolševičtější jak Sovětští bolševici. V 68 roce chtěli být vzorem v budování socialismu celému světu nu a nyní mesí být vzorem v pseudohumanismu a anitrasimu dokonce i USA trubcum. V USA trubci prosadili název pro černochy novým názvem "Afroameričané", třebas se oni mezi sebeou říkají "negři": V ČR museli trubci prosadit pro cikány název "romové" ale sami se hrdě říkají "gadžové". Není také název "cikání? názvem nacistickým a není trestný mnohaletým žalářem. Ještě možná né a le co nevudět se stane. O to se postarají Kocábové a Uhlové.,
Re: Kubera: Nechci, aby se kvůli vtipům o Cikánech zavíralo do vězení
(Roman, 12.11.2010 18:26:48)
Odpovědět
Paradoxem je,že stejné moudré hlavy svým nicděláním a pokračováním v hýčkání romů,dříve cikánů, po komunistech,přispěli ke vzniku nových,tzv.extrémistických stran a hnutí mezi mládeži.Těm se logicky nelíbí preferování nicdělání a tolerance pro neplacení nájmů,pokut,ničení,krádeže,absentování školní docházky,která je zásadní pro změnu chování a postavení ve společnosti.Zákazy a soudy bez viditelné prevence a řešení této palčivé otázky,jsou jen přiléváním oleje do ohně.Zatím si vylévají vtek na stadionech,sedačkách a rvačkách,je to ventil a upouštění páry,ale s tím dlouho nevystačí.