reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 7.12.2010 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

14.11.2010 0:01 - PŮLNOČNÍ ROZHOVOR Ministr školství Josef Dobeš (VV) není revolucionář českého školství a vzdělávání, je spíše reformátor, tvrdí o sobě v rozhovoru. S ParlamentnímiListy.cz si povídal nejen o své práci, ale odkryl i část svého soukromí.

 



Co tak obvykle děláte kolem půlnoci ze soboty na neděli? Čtete si, či se díváte na televizi či pracujete?

Tak to bývám s rodinou. Já mám tři děti a čtvrté teď čekám, takže to bývá takový hezký čas, že se může déle v neděli spát. Vlezeme si někdy s manželkou a se syny do naší manželské postele a povídáme si či si něco čteme. Ale hlavní je, že jsme celá rodina pohromadě.


Tak to nejste moc přísný otec, když necháváte své děti takhle dlouho vzhůru...

Z pátku na sobotu a ze soboty na neděli máme večer takový volnější, jinak přes týden chodí spát dřív v určitý čas, aby se dobře vyspali.


A co si takhle večer dáváte, když potřebujete, abyste neusnul?

Když jsou všední dny, tak já jsem na kávu. Když někdy potřebuju dlouho pracovat, tak se jdu osprchovat studenou vodou, ale to už musí být fakt stav, kdy se mi chce hodně spát a musím hodně ještě hodně pracovat.


A co naopak nějaký šláftruňk, aby se lépe usnulo a nemyslel jste na práci?

Já jsem z jižní Moravy, tak jsem trochu na slivovici, ale abych usnul, tak ji určitě nepotřebuju. Já se přiznám, že jakmile zalehnu, tak spím. Jsem někdy v takovém stavu, že když někam přejížídím v autě dvacet, třicet minut, tak dovedu velmi krásně usnout, když nemusím zrovna něco studovat.


Vy zastáváte tezi, že by škola neměla děti vychovávat ke světonázoru, nýbrž je kvalifikovaně informovat, aby si sami potom vybrali. Není ale například multikulturní výchova na školách vštěpováním určitého světonázoru? Nebylo by pak dobré od ní upustit, navíc když se ukazuje, že i na západě po negativních zkušenostech s integrací imigrantů, včetně uplatňování práva šáría, začíná být tento koncept opouštěn, o čemž svědčí i prohlášení německé kancléřky Merkelové, která řekla, že se multikulturalismus neosvědčil?

Já si myslím, že by multikulturalismus nebyl problémem, pokud by existoval respekt k zvyklostem té země, kam imigranté přicházejí. Nedovedu si představit, že by v islámských zemích respektovali, kdyby tam přišli křesťané z Evropy a zaváděli tam svůj právní systém typu práva šáría. Je potřeba, aby příchozí kultury respektovaly tu kulturu domovskou, do níž přichází. Z druhé strany má být i tolerance k těm, kteří přichází k nám. Pokud by to takto fungovalo, tak já s tím takový problém nemám. Je potřeba, aby děti měly informace o všech náboženstvích a neviděly to všechno jen přes tu šáriu. Myslím si, že věřící děti jsou do tohoto více zasvěceny. Neznalost může plodit netoleranci.


Jak daleko postoupila otázka posílení autority rodičů ve školách?

Je vytvořena pracovní skupina, která studuje koncepty, které fungují v různých zemích. Vytváříme základní body naší smlouvy, které pak předložíme odborné veřejnosti, ředitelům škol a učitelům. Já zatím cítím, že něco potřebujeme, že je nutné něco změnit, ale je možné, že se to některým ředitelům či učitelům nebude líbit. Od některých z nich často slýchávám, že existuje školní řád a že je spíše nutné posílit jeho vymahatelnost. Takže uvidíme.


Máte už nějaký termín, kdy to chcete předložit?

Tam bych viděl prosinec tohoto roku, kdy by měl přijít první nástřel, který by učitelé dostali pod stromeček a mohli by si to přes Vánoce přečíst a vytvořit si názor.


Vy chcete zavádět i srovnávací testy k porovnání jednotlivých škol. Ale jak chcete zjistit přidanou hodnotu, kterou škola žákům dá, když v jednotlivých školách je na startovací čáře rozdílná úroveň žáků, kteří do nich přicházejí, a navíc byly zrušeny osnovy a na různých školách se učivo probírá v různých ročnících?

Bezbřehost toho systému, kde se látka v různých školách vyučuje v jiných ročnících a rozdílným způsobem, je důvodem srovnávacích zkoušek. Ten systém je naprosto nemocný, protože je bezbřehý, bez pravidel, bez ohraničení. Je čím dále méně dětí a více škol. A pak je tu otázka financování, kdy se nefinancuje za kvalitu, ale za dítě. Je možné ten systém úplně celý překopat, ale já si nesu slova pana prezidenta, který říkal „reformujte, ale nedělejte revoluci". Revoluci dělat nebudu, já se snažím dát tomu bezbřehému systému určitá pravidla. Jedním z těch pravidel má být měření kvality. A podle mě to má smysl na konci prvního stupně a na konci druhého stupně. Souhlasím s vámi, že tam budou problémy. Ale toto nastaví určitý standard. Souhlasím s tím, že je určitě problém, když dítě ve třetí třídě odejde do jiné školy, je pak v úplně jiném světě.


A ta přidaná hodnota...?

Přidaná hodnota se změří tak, že nejprve uděláme srovnávací zkoušky v páté a pak v deváté třídě. Za čtyři roky tak bude vidět indivudální posun každého dítěte, ať už mělo na začátku docházky úroveň znalostí dobrou či špatnou. Může se pak ukázat, že dítě, které na začátku nemělo dobré znalosti, se o dost zlepšilo, zatímco dítě, které na tom bylo na počátku dobře, ve svém vzdělání stagnovalo. A to bude vypovídat o kvalitě té či oné školy. Na začátku změřit přidanou hodnotu bude nemožné, to může zjistit až následující změření po čtyřech letech.

Děkuji Vám za odpovědi. Dobrou noc



Půlnoční rozhovor již absolvovali:


Čtěte také:

Autor: Lukáš Petřík

 

reklama
1061 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(rodič, 7.12.2010 5:38:06)
Odpovědět
Chudáci děcka, tak ony mohou za to že nic neumí. To vdycky přijde nový ministr a od futer do futer. Těm děckam´ministři státní uřednici, učitele nastavili mantinely kolik se toho mají naučit! Teď po nich chtějí, co se vůbec neučily, jedničkáři nejsou způsobili udělat maturitu? Tak za náše nefukční školství to odskáčou tyto děti! Z čistého nebe ně teď nalejme kybel a hoďme to na ně, to ony zua to můžou že nic neumí,i za to že je nízká úroveń vzdělání. Vždyď je to výsledek toho co je naučili naší učitele, kteří jsou vykonavatelé zvůle nesmyslů ministerstev, kteří školskou katastrofu zavinili. Vždyď ty děcka žádnou jinou volbu neměly!!A jejich rodiče platili daně také na to, aby jim stát zajistil kvalitní vzdělání! Za to málo, co naše děti naučili se jím mají zvýšit platy? No to je mi logika pane ministře. Učitelům přidejme, děti potrestejme. Co tak udělat srovnavací testy způsobilosti našich učitelů ?
Co pět let prokázat způsobilost a akreditaci dále učit? Pak hovořme o platech. Až budou osnovy, podle kterých budou děti u státních maturit hodnoceny, pak můžem po dětecc úroveň. REFORMA ŠKOLSTVÍ ano pane ministře, ale začít se musí od bodu A,abychom mohli k bodu B...


















abcho mohlinaučili, ale chceme úroveń , srtovnavací zkoušky, státní maturity, Ti dospělí se ještě mohou bránit, ale ty bezbranné děti to za Ty všechny pitomce odskáčou, Jestli má být nastavena určitá norma, pak je třeba i výchozí osnovcy, aby děti i my věděli co se má dítě naučit, aby obstálo. Jestliže ŠKOLSKÝ ZÁKON umožnil trakový marasmus, pak jeho výsledek pak není možžnnně aby den ze dne vyhledal opběti tohoto zvěrstva ahodil ho na děcka. Chcemelii reformu musíme začít od A (nové osnovy, pravidla)pak můžem přejít k B úroveń, sroací zkoušky, státní maturity. Ministr Dobeš chce začít reformu od B. Co budem dělat s těmi 30% studenty, na které stát 4 roky platil, nechal je k maturitě dojít (co si budem povídat ono se těžko dohání co se nenaučilo za 3 , potažmo 13 let! Co budeme s nimi nedostudovanými budem dělat?
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(rodič, 7.12.2010 5:42:52)
Odpovědět
Omlouvám se,za ten zmatečný konec, ten tam nepatří, ten se mi nevymazal,
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(Brabec, 7.12.2010 8:51:54)
Odpovědět
Připojuji svůj hlas k Rodiči. Jinak ten Dobeš je až nechutný ! Otěhotměl 20-citku a ty děti o kterých mluví má s jinou ženou, kterou opustil. Asi mu lezou do postele(jak o tom dojemně mluví), když je má na "navštěvě". Jinak školství przní !
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(Blábola, 7.12.2010 13:17:37)
Odpovědět
Jsou to jenom řeči, školství bylo v pohodě, naši absolventi se všude uživili, a něco vymysleli. Jenom se do toho vrtá, vnáší se jakési "nové" postupy, hledá něco lepšího někde v odlišných zemích a kulturách apod. A výsledek - klesající úroveň vzdělání. Jestli by neměli zkoušky spíš skládat ministři a poslanci než začnou do něčeho vnášet své (nebo lobistické?) myšlenky.Výstižné mi připadá motto jednoho známého, říká:"zařízení které funguje se nemá rozebírat, protože pak většinou nefunguje."
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(Plašmuška, 7.12.2010 15:59:42)
Odpovědět
Ješitnost z moci! Co budeme dělat s těmi 30%- 40% , kteří maturitu příští rok neudělají ? To aby si ti mladí hodili mašli! Do nedávna jsme je hýčklai na kolenou, chránili je, abychom jim neskřivili vlásek,vytvářeli jsme jim vlídné prostředí ve škole nepřetěžovali, nestresovali je, přesně podle dikce ministerstva školství a den ze dne, tu máš čerte kropáč! Neuvěřitelné, náš stát platí studium do 19 ti let, aby z nich měl 40% nekvalifikovaných dospělců. Na to je třeba opravdu talent. Super produktivita! Opravdu pěkný luxux! Dříve bývalo zvykem, že žák v průběhu studia pokud nestačil, či nepracoval, ze školy vypadl,neboli propadnul,V dnešním školském zákonu se slovo propadl nevyskytuje! Takový žák školu opustil, přešel na př, do učebnbího oboru, z těch kteří to k maturite dotáhli z naší třídy maturitu nedělala jedna vedle 2, jeden pak z rezignoval na reparát, ti dva ho září udělalali, nakonec udělěli vysokou školu, jeden se stal vědeckým pracovníkem, emigroval do USA a je dnes před námi všemi.Blazeovaný úsměv ministra je výsměchem a cynickým šklebem. KOMENSKÝ SE HROBĚ OBRÁCÍ!Za daslší 3 roky se zděsíme jak se nám úroveń vzdělanostiu v Česku propadne, snad nám to vyrovná ta sexuální výchova. Vzhůru do bezvědomí!
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(děda a bába, 7.12.2010 16:34:41)
Odpovědět
Ten Klaus měl zase pravdu, stavět dům od střechy se nedá! Vždyď ty moje vnoučata se každou chvíli neučily, předminulý rok měla škola, co do ní chodí vnučka EKOLOGICkÝ týden, celá škola se neučila jen bláboly, zpívali ekologické písně, také o prospěšnosti nových žárovek, o biomase, nové fotovolt energii. Vymývali jim týden mozky. Z vnučkou jsme pak doháněli násobilku, na kterou jim zbyl týden, my se násobilku učili celý půlrok! Mluvím z vlastní zkušenosti, byla jsme tam, děcka měli pozvat prarodiče, aby povídly jak se žilo dříve. Nevím co ti učiltele pořád s těmi děckami mají, vyprávěla jsem jim o vodě, jak jsme si ji vážili, když jsme ji museli i my děcka nosit za sucha ze studánek 200m. Děcka byly jak pěny, ani mě nechtěly pustit, měly tolik otázek, moc jsem si to spolu užili. Byla to městská škola v Ostravě. Chudáky děcka, ještě že mají ten internet, to jak se k nim chová společnost,nikdo na ně nemá čas, kroužky jenom za peníze, hřiště zavřené, přístup jen za peníze,jsou sami, ani sourozence nemají. Dříve každý kantor vedl jeden kroužek, bez nároku na odměnu, patřilo to ke kantorskému povolání a také v kroužku byl jiný přístup než ve vyučovacích hodinách.A kantoři ani necekli, dnes mají nejnišší uvázek v Eu a pořad řvou, děcka jsou jim ve většině ukradené, jsou i vyjímky, ale nakonec jsou ze všech nesmyslných nařízení tak otrávení, že rezignuji. Dneska zadara nikdo nehne ani prstem Brzo nám to spadne na hlavu-.Výstižné, blazeovaný škleb,
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(M(a)g(o)r, 7.12.2010 17:21:29)
Odpovědět
Ty nové blbosti, na př, genederovčina, sexuální výchova se na ministerstvu , co musí vymýšlet, je to jenom o předestírání práce, aby měli své dobře placená místečka. Když by nic nevykazovali, tak by mohli být odejití. Murphyho zákony jsou motorem byrokracie.Kromě toho se na ministerstvu přepisuji zákony z EU .Hlavně dokázat, že co by si ti učitele a děti bez nich počali, A proto je třeba auditory, ti dokážou jak jsme bez nich nemožní a zadají nam nové rekvalifikace, aby se i jejich kámoši co jim ministestvo dalo licence na další vzděláváni měli čím živit a tak ředitel pošle kantory na další školení, no mají to od auditorů napsano v opadřeních, ředitel to musí krajským úřadům vykázat, Ty kantory co jsou na školeních nahradit, tak se supluje, suplující dostane zapalceno i ten co se školí, v takových hodinách se ale děcka nic nenaučí a děti nám blbnou a blbnou a pak zase auditoři, no přece kdyby to bylo v pořádku, tak co by ti auditoři? jede to pořád dokola a děti nám blbnou a noví ministři a noví auditoři a přicházejí noví ministři z těch děti co nám zblbli a furt dookola...Na konci toho článku jsou ty děti, já nevím jak Vy, ale i já z toho blbnu, jen ten ministr má blazeovaný úsměv.
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(vizír, 7.12.2010 17:57:01)
Odpovědět
naše školství skutečně neuvěřitelně degeneruje - a příčiny jsou dvě:
jednak ona absence státních maturit(to se pět minut po dvanácté začíná řešit) a za druhé
neuvěřitelné zvěrstvo zvané slovní hodnocení které sune naše školství na úroveň zimbabwe (pravděpodobně nejzločinnějšía nejzákeřnější havloidní pokus likvidovat obecné vzdělání tohoto národa skrze toto hodnocení-nehodnocení prosazovaný především stranou zelených)
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(vizír, 7.12.2010 17:50:43)
Odpovědět
předně to nebude 40 ani 30 procent ale max 15 procent (a po opravných zkouškách na konci prázdnin ještě méně) a za druhé holt prostě část studentů bude studovat SŠ ,úspěšně jí absolvuje(třeba "za 4") na na maturitu prostě mít nebudou a tak budou mít SŠ bez maturity a místo maturitního vysvědčení budou ukazovat vysvědčení ze 4.ročníku

.. a je to tak naprosto správně
protože zaměstnavatel bude vědět že tento absolvent sice něco o onom oboru ví ale rozhodně ne tolik jako ten co ho absolvoval s maturitou (byť za 3,4)či ten kdo měl maturitu za samé 1 či 2 a bude si moci objektivně vybrat popř. pro začátek platově odlišit
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(Hela, 7.12.2010 18:11:49)
Odpovědět
|Vizíre, i ministr předpověděl 30-40% Proč jsme těch dejme tomu 30% drželi a platili na ně? Nejdříve dejme mantinely osnovami,přitvrďme na zakladnich školách, vždyď klasifikaci za 4 na základní škole se skoro nedávají,(to by byl za takový špatný průměr učitel sankciován) aby věděli co se po nich bude chtít! A opakovat třídu na prvním stupni základní škole mohou jenom jedenkrát. Tak tam ti blci co neumí násobilku se nudí a dělají bordel, vždy´d tam jsou jako v jiném světě- No zvláštní školy pro mentálně slabé, kde se méně žákům věnovalo více učitelů jsme zrušili, tak jim mezi těmi co jsou průměrní dávají všichni najevo, že jsou k ničemu, vždyď právě v takovém systému se cití vyloučené. To nám EU zakázala mít diferencované školství! Vždy´d je to zvěrstvo co jsme na těch dětech dovolili a ještě jim k tomu všemu hoďme na hlavu hodmě zadlužený stát na celý život. No šak oni nám to vrátí,dostaneme dědovou mísu, jestli Vám to něco říká,dobře nám tak, bojme se stáří Vizíre.
Re: Dobeš: Dávám pravidla našemu nemocnému systému školství
(vizír, 7.12.2010 20:24:56)
Odpovědět
já pevně doufám že institut zvláštních škol bude nejen zachován ale ještě rozšířen
protože jeden retardovaný či agresivní žák je schopen rozvrátit výuku celé třídy .. a o to přeci havloidům jde , mít tzv.integrované školství na úrovni 3.světa které místo učení má za úkol vymývat dětem mozky různými "ismy" (gender,multikulti,enviro atd) a produkující soucitné ignoranty naučené že si mají nechat celý život kálet na hlavu

řešení je umožnit základním školám vylučovat především agresivní žáky protože zajistit vzdělání je povinností rodičů nikoliv školy , ta pouze poskytuje příležitost pokud dítě splňuje alespoň základy civilizovaného chování, pokud toto nejsou rodiče schopni zajistit tak ať si své děti vzdělávají sami