reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 23.11.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Zamyšlení nad Jürgenem Habermasem


Jürgen Habermas, známý německý sociolog a filozof z Goetheho univerzity ve Frankfurtu nad Mohanem napsal zajímavý a k polemice vybízející článek, který se přes New York Times Syndicate dostal – pod názvem „Německo se ničí samo“ – i do Hospodářských novin (5.11.2010) a tím i k našim čtenářům.

Nemohu si odpustit poznámku, že si nejsem jist, zda prof. Habermas opravdu nazval v originále svůj článek takto, protože o tom jeho článek není. V New York Times (28. 10. 2010) byl stejný text uveden pod názvem „Leadership and Leitkultur“, což je něco úplně jiného, ale ani o leadership v článku fakticky skoro nic není. Tak si s námi hrají tvůrci novinových titulků?

Text, který mne zaujal, je reakcí významného německého filozofa  liberálního (spíše v americkém, než v evropském smyslu), pokrokového (výslovně antikonzervativního), modernistického a v mnoha ohledech revolučně-radikálního typu, který jako teenager prožil Hitlera a druhou světovou válku, na atmosféru v Německu po vydání knihy Thilo Sarrazina „Německo se zničí samo“. Vůbec nemám důvod (ale ani prostor a čas) Sarrazinovu, velké spory vyvolávající knihu analyzovat a jejího autora hájit či odsuzovat. To by byla úplně jiná věc. Mně teď jde o Jürgena Habermase a jeho konkrétní text. Německou polemiku o multikulturalismu nemám šanci detailně sledovat, ale mně stačí Habermasův článek, nevím, jestli v Německu přijímaný či nikoli. Očekával bych, že ho elity chválí a že by ho běžní lidé – kdyby ho četli – v podstatě odsuzovali. Je v něm nicméně mnoho zajímavého.

Obdivuji např. Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti v souvislosti s jeho odsudkem pravice, že „zahájila kampaň proti politické korektnosti“, protože to si už málokdo dovolí. Politickou korektnost politici a jejich akademičtí fellow travelers mají rádi, dobře se jim v ní žije, ale většinou se k tomu raději nepřiznají. V tom se Habermas liší.

Stejně tak mne překvapuje jeho obhajoba multikulturalismu jako jediného správného léku proti prosazování „Leitkultur“ (vůdčí, či podle Hospodářských novin „převládající“ národní kultury). Termín „Leitkultur“ je pro mne nový (ale v mnohém obohacující!) a názor, že na něm založený postoj k multikulturalismu „posiluje tíhnutí ke stále silnější xenofobii“, je pro mne též důležitou informací. Nikdy jsem nechápal argument, že je Evropská unie potřebná proto, aby v Evropě nebyly války. Teď vidím, že jde o širší koncept. Vyhnout se „strašlivým německým dějinám“ (termín prof. Habermase) je podle něho možné jedině zrušením Leitkultur a  podporou přílivu cizinců do země. Někteří z nás jsme si vždycky mysleli, že vyhnout se „strašlivým dějinám“ je možné jen skutečnou demokracií, ale ta už teď v plánu liberálních filozofů asi není.

Prof. Habermas podle očekávání demokracii v podstatě odmítá a dělá to elegantní cestou – odmítáním „formalistického chápání demokracie“ a obhajobou prosazování názorů „poražené menšiny“ (připomíná právě probíhající spor o nádraží ve Stuttgartu) cestou pouličních demonstrací. Nostalgicky vzpomíná na „spontánnost  mimoparlamentní opozice z 60. let“ (což se mi zdá téměř neuvěřitelné) – tehdy to ale prý byli jen mladí lidé, zatímco „dnes vycházejí do ulic lidé všech věkových skupin a segmentů populace“. Já jsem vždy považoval „frankfurtskou školu“ za levicové, trochu anarchizující hnutí, ale tato explicitnost mne překvapuje.

Do stejného okruhu idejí patří i jeho názor – u nás explicitně zastávaný např. Václavem Bělohradským – že „Leitkultur“ by eventuálně měla být definována „německou kulturou“, nikoli náboženstvím, jak se to dnes v Německu údajně děje.

Odtud už je jen krok k Habermasovu obdivu k výroku německého prezidenta Wulffa, že nejen křesťanství a judaismus, ale i „islám patří do Německa“. Opravdu to vidí slavný filozof takto jednoduše? Chce tím snad říci pouze to, že ve svobodné zemi je dovoleno věřit v islám? Jestli ano, pak proti tomu nic nemám. Nejen to. Divil bych se tomu, ale asi bych přijal i to, že by mohlo být možné, aby autenticky, spontánně vznikla v zemi masová víra v islám, díky prozření těch, kteří dříve islám neznali. Ale považuje Habermas umělé zavlečení islámu do Německa imigranty lákanými do této země za prací a za štědrými sociálními dávkami za něco ospravedlnitelného a pozitivního? A do Německa „patřícího“? Asi ano.

Je nesouhlas velké části veřejnosti s masovou, v podstatě kolektivní imigrací dán jenom tím, že „vypočítaví politici zjišťují, že mohou přetavit sociální obavy svých voličů v etnickou agresi vůči slabším sociálním skupinám“ ve svůj vlastní prospěch? Netuší tento filozof, že masová imigrace je přímým důsledkem německého „soziale Marktwirtschaft“, které je učebnicovým modelem  paternalismu, ne-li – abych použil další silný Habermasův termín – „sociálního parazitismu“?

Má Habermas pravdu, když označuje za mylný názor, že by přistěhovalci z ciziny měli přijmout i „hodnoty a zvyky“ domácí kultury? Že zastávat tento názor znamená „sklouznutí“ k etnickému chápání německé ústavy? Je možné představit si něco jako „etnické chápání ústavy“? Nedovedu si to představit. A nevěřím, že to někdo může myslet vážně.

Ale nejde samozřejmě jen o Německo. Vím, že máme i doma své malé české Habermase, kteří také vědí, že ideální je pro ně chaos, pouliční protesty a happeningy v horní části Václavského náměstí, kterým se – stejně jako prof. Habermasovi – nelíbí zachovávat „důvěrně známý svět“, ani úsilí o hospodářský pokrok (pro všechny, protože oni ho pro sebe považují za samozřejmost) a kteří chtějí – jako on – „společné utváření náročné budoucnosti“. To je velmi konstruktivistický projekt. Spokojme se s tím, že lidem budoucích generací předáme svobodnou a demokratickou společnost. Budoucnost si oni jistě „utvoří“ sami.

 

Václav Klaus, Hospodářské noviny, 22. listopadu 2010

reklama
1721 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(Hardy, 23.11.2010 5:07:13)
Odpovědět
Proč další přistěhovalce?? Vždyť Evropa je vlastně přelidněná..
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(M.Konvička, 23.11.2010 6:39:50)
Odpovědět
Habermas, přátelé, je jedním z posledních žijících klasiků myšlenkového směru, kterému se učíme říkat PCMC. Když to psali ve žvanivých brožurkách pro kaférenské intoše, málokdo (z těch intošů, natož mimo zmíněné esoterické kruhy) věnoval těm hovadinám pozornost.

Teď vidíme důsledky.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(zimč, 23.11.2010 7:49:00)
Odpovědět
Bohužel v myšlenkách sociologů a politiků se stále více projevuje moral insanity,kdy uvedené skupiny využívají své vysoké IQ k manipulaci občanů jednotlivých států EÚ.Problémen je obecně školství a výchova dětí.Jak mohou učitelé vychovávat děti, když téměř nemají příklady. Mohou dát vyučující za příklad některé usazené politiky v PS? Snad jen jako odpuzující vzor.Politikům chybí slušnost,morálka - s citem pro spravedlnost.Demokracie je na ústupu a to díky soustavnému zvýhodňování některých skupin obyvatel např.politiků,exekutorů,soudců,menšin podobně. Berou v potaz pseudodemokraté rozhodující o pozitivní diskriminaci rozdílnost genů? Jak je možné,že nejsou nastaveny jasně hranice pozitivní diskriminace?Jak je možné že je většina terorizována menšinami,kterým padají finanční prostředky z nebe. Kolik státních zaměstnanců a politiků vůbec netuší, kde se berou finanční prostředky na jejich mzdy? Nerozhodují např. o menšinách mimoni, kteří jsou odtrženi od reálného života a člena menšiny viděli pouze v TV? Co by řekl Komenského poutník o současných představitelích EÚ a některých našich politicích ? Předpokládám že by opět zaznělo"... Hle,hle neřád",zjistil by že jen málo z nich ..." má všechny náležitosti těla,některým chybí uši,takže neslyší stížnosti občanů,jiní nemají oči,takže nevidí problémy jiní nemají nosy,kterými by šibaly odhalili,jiní nemají jazyk,aby jim hájili utiskované,jiní ruce,kterými by vykonávali spravedlnost a mnozí nemají srdce,aby spravedlnost hájili". Demokracie odchází i z ČR a to tím,že ekonomice dochází dech a pomalu začíná zastrašování nepohodlných občanů nepřiměřenými tresty soudů - začínají politické - zastrašovací procesy. Neboť ten kdo nesouhlasí s multi kulti,kdo nesouhlasí s celosvětovou globalizací je škůdce pro skupinu,která chce z lidí nadělat opět nevolníky. Ke změně nedojde,pokud si lobbisté budou do zákonů prosazovat své zájmy a pokud zákony budou stále někoho zvýhodňovat a nebo znevýhodňovat, bude zle pokud zákony nebudou srozumitelné obyčejným lidem ale jen právníkům, bude zle pokud budou zákony zajišťovat jen právo a ne s p r a v e d l n o s t.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(padok, 23.11.2010 12:03:32)
Odpovědět
Multikulturnost nie je problem. Problemom je ked sa za kulturu povazuje fasizmus, Islam a podobne agresivne ideologie. Za kulturu mozme povazovat iba to, co ma vyrieseny postoj voci neveriacim. V Koranu je jasna definicia prvotriednych a druhotriednych obcanov, akurat to nepresadzuju v plnom rozsahu, pretoze este nato nemaju prilezitost, ale tym, ze sa mnozia a prichadzaju dalsi a dalsi ich spolubojovnici, tak sa problem zacne viac a viac prejavovat.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(*), 23.11.2010 18:22:05)
Odpovědět
Pěkný článek.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(cook, 23.11.2010 18:34:23)
Odpovědět
Výborný článek,plně ukazuje myšlení některých ,,korektních"politiků na nás.Je jim úplně jedno jestli něco funguje a nebo přímo škodí.Vždyť oni přeci nejlépe znají pravdu co je pro nás dobré a co ne.A ti kteří jsou proti jim přece při jejich intelektu nestojí za námahu.Tito takzvaní ,,politici" jsou uplně održeni od reality.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(Bene Masary, 23.11.2010 20:48:06)
Odpovědět
Pan president v poslední větě, v té, v níž říká, že předáme těm po nás demokratickou společnost byl zřejmě poněkud nepřesný. Neměl na mysli "velice pokřivenou rádoby demokratickou společnost plnou korupce a mafiánů vzniklých zejména v období úžasné privatizace?".
Takovou nepřesnost by si ani profesor vzniklý v době, kdy byl předsedou vlády (tuším) neměl dovolit.
Re: Klaus: Obdivuji Habermasovo explicitní přihlášení se k politické korektnosti a multikulturalismu. Bez EU by byly prý války
(Maftík, 25.11.2010 11:02:42)
Odpovědět
Přednáška na téma „Filozofické pozadí multikulturalismu“ proběhne v pátek 26. 11. od 17. hodin ve Studentském klubu K4 v ulici Celetná 20, Praha 1 a ve středu 1.12. od 19. hodin ve studentském domě CIPS, Bechyňova 3, Praha 6. Přednáší filosof Jiří Fuchs. Vstupné je dobrovolné.

www.academia-bohemica.org