reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl

Autor: Jan Zahradil | Publikováno: 24.11.2010 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Jinak se to nedá nazvat. A nejde ani tak o to, že návrhy na zvýšení eurorozpočtu přišly právě chvíli, kdy skoro všude vlády doma škrtají. I kdybychom nežili v době šetření, nemělo by navyšování eurorozpočtu opodstatnění. Argumentace eurounijních institucí je taková: v nové architektuře EU máme nové "úkoly" a tak nám na ně musíte přidat.

Protiargument národních vlád měl znít: jestliže máte nové "úkoly" a potřebujete na ně peníze, utáhněte si také opasky a vymyslete, jak na ně ušetřit ve stávajícím rozpočtovém rámci. A místo toho, aby sebou nechala mávat, měla Evropská rada převzít iniciativu, ukázat Evropské komisi a parlamentu, kde plýtvají penězi a sama přijít s návrhy, kde a jak ušetřit. Možností je víc než dost. Připomeňme si jen pro pořádek, že Evropský účetní dvůr, který kontroluje hospodaření EU, přichází každý rok s konkrétními výhradami, pokud jde o kontrolu rozpočtu EU.

A další věc: jaké že to vůbec nové nezbytné "úkoly" musí evropské instituce plnit, bez nichž by se Evropská unie snad nedejbože zhroutila? Když si to představím, musím se hořce smát. Většinu těchto nových "úkolů" běžný občan členského státu EU ani nezaznamená.

Ano, EU si zřídila například Evropskou službu vnější akce, která není ničím jiným, než dobře placenou trafikou pro stovky zasloužilých diplomatů a unijních úředníků (jistě se tam najde místo i pro pár Čechů). Na to je potřeba opravdu hodně peněz. A tak by se dalo pokračovat, většina nových "úkolů" je z podobného soudku.

Budiž ovšem zdůrazněno: nové pravomoci Evropského parlamentu a Evropské komise definuje Lisabonská smlouva. Pokud remcají některé národní vlády na to, jak se Komise s Parlamentem nyní chová, je v tom kus pokrytectví. Remcají totiž samy na sebe - byly to přece především ony, vlády členských států, kdo sestrojil, prosadil a u sebe doma nechal schválit tuto smlouvu. Vyrobili tak mj. několik institucionálních otesánků, kteří, věrni vlastnímu pudu, se nedrží nijak zkrátka a chystají se pohltit vše, na co ve své blízkosti dosáhnou. Ale to si přece každý mohl spočítat dopředu.

Stačí znát Murphyho a Parkinsonovy zákony, podle nichž všechny instituce časem spolehlivě zaměstnají především samy sebe, zacyklují se do izolovaného kruhu činností, které samy považují za nepostradatelné a - samozřejmě - budou na to chtít stále více veřejných peněz. Výbornou analýzu chování evropských institucí poskytl německý ekonom Roland Vaubel ve své knize "Evropské instituce jako zájmová skupina - dynamika stále těsnější unie", vřele doporučuji.

Pokud jde o můj domovský Evropský parlament, o jeho "šetrnosti" už jsem tady několikrát psal (19. 5., 2. 9.) I teď se chová parlamentní většina, reprezentovaná zejména evropskými lidovci a socialisty, dle očekávání. Byli to oni, kdo usilovali o nejvyšší možné navýšení unijního rozpočtu. Teď jsou ochotni se "smířit" s tzv. kompromisem (tedy nikoliv nulovým, ale nižším navýšením!), ovšem za cenu dalších ústupků - lidově řečeno, za možnost více žvanit do budoucí podoby rozpočtu. A jak v Parlamentu, tak v Komisi se už dlouho rodí plány na zavedení vlastních rozpočtových zdrojů (např. formou známého návrhu na daň z mezinárodních finančních operací).

Jestli mají vlády členských států zbytek pudu sebezáchovy (jehož podstatnou ztrátu prokázaly bohužel při sepisování Lisabonské smlouvy), musí se postavit na zadní, i za cenu rozpočtového provizoria v roce 2011. Musí odkázat Parlament i Komisi do patřičných mezí i s jejich finančními požadavky, nepustit jim ani o píď víc prostoru, než už mají a hlavně odmítnout jakékoliv nové možnosti vlastních rozpočtových příjmů EU. Jinak to bude zase další krok k větší autonomii evropských institucí. A před tím nás, po všech dosavadních zkušenostech, zdravý rozum ochraňuj.

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-zahradil.php?itemid=11335

 

Ing. Jan Zahradil, místopředseda skupina Evropských konzervativců a reformistů v EP a poslanec EP

reklama
876 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(mag, 24.11.2010 6:51:24)
Odpovědět
Na rozdíl od reprezentanrů EU v Bruselu a jinde má většina občanů ČR vytyčený nový úkol - všechno zaplatit doma i v unii a přežít.
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(Jiří Kučera, 24.11.2010 11:35:28)
Odpovědět
Zlatý slova. Akorát by to, pane Zahradile, chtělo taky něco dělat a ne jenom za královský peníze sedět v luxusní trafice pro stovky zasloužilých druhořadých politiků (europarlament a jeho fungování jsou mnohem dražší než celá služba vnější akce) a ve volných chvílích sepisovat impotentní články na svůj blog. A taky bych si Vám dovolil připomenout, že jste se na "podstatné ztrátě pudu sebezáchovy české vlády při sepisování Lisabonské smlouvy" osobně podílel jako Topolánkův oficiální vyjednavač. Vzpomínáte?
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(karel99, 24.11.2010 14:38:15)
Odpovědět
S obsahem článku nelze než se ztotožnit. Jde ale o stejného Jana Zahradila, který na přelomu let 2008-9 pomáhal Topolánkovi prosadit u nás schválení LS poslanci a senátory?
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(Sunny, 24.11.2010 14:55:13)
Odpovědět
Co na to říct? Ať jde celá EU i s parlamentem a komisema do brusele...
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(Stallker, 24.11.2010 15:48:00)
Odpovědět
S článkem souhlasím, pane Zahradile. Řekněte to ale prosím i jim, ne jen nám.
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(cook, 24.11.2010 16:12:54)
Odpovědět
Pokud jim národní státy zatnou tipec s penězovodem a nesvhválý jim rozpočet.Tak jich potom to provizorní řešení rozpočtu naučí šetřit.A stačí jim to parkrát zopakovat a bude klid.
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(Stallker, 24.11.2010 16:43:58)
Odpovědět
Souhlas. Jen mám obavy, že jim to zatrhnou jednou a napodruhé si odhlasují změnu podmínek...

Oni už si, jako obvykle, nějakou cestičku najdou.
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(modřín , Praha, 25.11.2010 0:02:06)
Odpovědět
Tak si myslím, že aparát EU začíná metastázovat a své země, které jej tak dobře doposud živily již nemůže více ždímat, aby rovněž zcela neuchřadly. Co nevidět se v aparátu začnou požírat sami mezi sebou a zápasit o pelíšek např. ve vnější službě. Že, pane Zahradile, řekl bych že tato židle je pro Vás přesně projektovaná.
Re: Zvyšování rozpočtu EU? Drzý nesmysl
(Dan, 27.11.2010 14:23:43)
Odpovědět
největší zmrdi jsou ti europoslanci, co tam jsou za euroskeptické strany, vyřvávají jak nesnáší EU, nic tam nedělají pod nádchcem sabotace a berou statisíce korun měsíčně z peněz daňových poplatníků, jako třeba Tahradil, podvodník - Dr. Stein železný, Bobo, nebo celý UKIP.

Tito všichni s dělají ze svých voličů a z daňových poplatníků akorát tak srabdu, vyřvávají tam nacistická hesla za půl milionu měsíčně a parta idiotů jim zato ještě pleská :-DD